RST
MR
1
Fiat, altijd succes
1
Kleine Mercedes
Honda, kwaliteit
overwon
:ST-
)W
belangrijk voor
'Das Haus'
Diahatsu groeit
langzaam
Toyota maakte
moderne
techniek
betaalbaar
Opel bleef
nummer 1
Suzuki vocht zich
in tien jaar
omhoog
Hyundai, nieuw
merk in jaren
tachtig
Stroomlijn voor
Audi het item
Seat, nieuweling
als zelfstandig
merk
H><l
Mazda bleef
aeske™erke„dX^:“r“' StOndVOStig
vinden zoals de chromen grille
1989-pagina 10
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 december 1989 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
TERUGBLIK OP DE JAREN TACHTIG
ing
me-
turbomotor.
■■F
90dnd.BlW
or een persoon-
net de Alfa 75.
proefrit weet u
perfecte start van
aat 8
ch/Lannerstraat)
door de Integra,
opvallende auto
staa
kon
leiden.
de c
da.
ooiste manier om
et te rijden,
zeldzame auto’s
in eigen karakter
aal zijn klasse
eure wegligging
jheden. Met een
trustingsniveau en
ijlvol interieur,
t de opmerkelijke
rone injedie-
;et met drieweg-
do-sonde, een
it en souplesse
l injectiemotor
inastiming voor
in elk toeren-
vin Spark injectie-
jgies per cilinder,
ermogen van
Of de 3.0 V6
grenzen van de
Jij de 200 km/h
sp.
Binnen tien
zich opge
meetelt.
-segment blaast
jartij mee. Dit begon
Je Taft met 1.6 liter
tegenhanger, de Audi V8 als ab
solute top en voor de sportievelin-
gen de Audi Coupé op basis van
de 90 en terug van weggeweest,
e enorme
)p van
weHyun-
ebben wij
occasion-
diverse
geprijsde
iai-occa-
maar ook
dere mer-
ian. Kom
tijdens de
how
In 1980 kennen we het merk Seat
ranse doch-
-x-ceerde voorna-
k een aantal bekende model-
>als de 127 en Panda. De 133
11430 Sport waren ecl
producten. In 1984 sl
Dpel Calibra dit
jesteld, starten
in 1990.
MM
aan alle taxi's van dit model. Deze
auto, die overigens in Japan nog
steeds te koop is, verdween defini
tief van het Europeese toneel.
rug. Alhoewel de Oj
jaar al werd voorge
de leveringen pas ii
Applause, een veel moderner
ogend concept met een aantal
aardige vindingen.
Ook in het 4x4-se'
Daihatsu zijn part
in Europa met de
benzine of 2.5 liter dieselmotor. Op
dit moment hebben we met de de Vitara,
Rocky te maken, een echte kracht- met de Fer
te leveren aan het milieu.
Eén bijzonder model moet hier
nog even nader genoemd worden,
de Crown. Toen Toyota in het be-
j
In tien jaar tijd heeft Suzuki zich
van niets opgewerkt tot een auto
merk wat meetelt. Het merk is al
tijd trouw gebleven aan kleine,
betaalbare, maar technisch zeer
slimme ontwerpen. Hieraan werd
al direct een goede kwaliteit ge
koppeld, zodat de exploitatiekos
ten van een Suzuki laag zijn. Veel
dames waren jaren geleden ge-
Civic, Accord, Prelude, Legend,
Quintet en Integra, dat zijn de
auto's die Honda de revu heeft la
ten passeren. De meeste namen
kennen we nog steeds. Van de Ci
vic hebben we in tien jaar tijd vier
generaties gezien, terwijl de Ac
cord hier niet voor onder doet. Zo
wel de Accord als Civic zijn een
beetje gegroeid- De eerste Civic
was een auto ter grote van een
Opel Corsa, terwijl het huidige
model meer met de Kadett moet
wedijveren. Ook de Accord is, ze
ker naar de laatste generatie toe,
behoorlijk groter geworden. Van
de Prelude zijn er drie versies ge
weest, waarbij de laatste vooral Honda
opvalt door de vierwielbesturing. rug
De Quintet, die werd opgevolgd wat
was een wat on-
die niet meer dan
op komst te zijn, een auto die bij
voorbeeld met de peperdure Le
xus moet gaan concurreren. Hon
da is in de jaren tachtig uitge
groeid van "één van de Japan
ners" tot een kwaliteitsmerk.
in een 'normale' uitgave zonder
vierwielaandrijving en zonder de
kenmerkende, uitgebouwde spat
borden.
Grote opzien baarde Audi in 1982
bij de presentatie van de nieuwe
100. Het was de eerste productie-
auto die een luchtweerstandscoef-
ficient bezat van 0,30. De vloeien
de lijnen en mooi aansluitende
deuren vormden vele jaren het
voorbeeld voor andere merken.
Het grote succes van de Audi 100,
zorgde ervoor dat deze lijnvoering
werd voortgezet in de Audi 80 en
90 die in huidige gedaante in 1986
en 1987 werden geïntroduceerd.
Het huidige programma bestaat
uit de Audi 80 met 4 cylinder moto
ren, de 90 met 5-pitters, de Audi
100 mét 4- en 5- cylinder motoren
en de Audi 200 als zeer luxueuze
Ook deze auto kennen we inmid
dels in de derde generatie. De
eerste Mazda 929 heette bij ons
nog Luce Legato, een typisch gro
te Japanner uit de jaren zeventig.
Een 4 cylinder 2 liter moest deze
zware auto van zijn plaats krijgen.
De tweede generatie was opmer
kelijk hoekig van vorm, terwijl juist
het huidige model weer opvalt
vanwege zijn ronde vormen.
De sportieve RX-7 is nog steeds aanse
een van de weinige auto's die met en.
een Wankelmotor wordt uitgerust.
Er heeft slechts één modelwisse
ling plaatsgevonden. Aan de on
derkant werd het programma
aangevuld met de 121, een kleine
auto die in samenwerking met
Ford in Korea wordt gemaakt. De
auto die vooral in Amerika een
groot succes is, loopt in ons land
niet erg hard.
die echter dezelfde naam behield.
Het coupémodel, de Monza, keer
de na modelwijziging niet meer te-
Toyota is veruit de grootste auto
producent ter wereld. Jaarlijks
vinden vele miljoenen nieuwe
Toyota's over de hele wereld hun
weg naar de klant. De namen van
tien jaar terug zijn voor een deel
bewaard gebleven, zoals de Star
let, Corolla, Carina, Celica en
Landcruiser. Vele generaties heb
ben elkaar afgewisseld, zoveel
dat het onmogelijk is om in een
kort stukje alles op te noemen. Eén
grote verdienste van Toyota mo
gen we hier echter niet overmeld
laten. Meerkleppenmotoren zijn
niets nieuws. Al in de jaren twintig
werden ze toegepast. De eer is
echter aan Toyota waar het gaat
om toepassen van 12- en 16-kleps
motoren in normale personenau
to's. Het grootste deel van het mo
torengamma van dit bestaat uit
meerkleppers. Iets waar Toyota
heel tevreden over mag zijn. Stil
zitten is echter niet goed. Vandaar
dat het merk hun 1.6 motor door
ontwikkelde tot een armmengsel
motor, om een positieve bijdrage
De Italiaanse gigant Fiat heeft in
de jaren tachtig heel wat merken
overgenomen. Zowel Lancia, Alfa,
Ferrari en Maserati behoren ge
heel of gedeeltelijk tot het con
cern. Wat betreft zijn eigen gam
ma, heeft Fiat altijd wel een aan
tal succesmodellen. In 1980 be
stond de basis uit de 126, een
autootje wat nog steeds in Polen
gemaakt wordt en in Italië te koop
is. Zeer succesvol was voor Fiat
de 127, die in meer dan 5 miljoen
exemplaren werd gebouwd. Ook
de 128 legde het merk geen wind
eieren. De Ritmo viel op door zijn
typische vormgevingsdetails, zo
als de kunststof voorbumper, de
oplopende daklijn en de ronde
portiergrepen. Na een facelift ver
dwenen dit soort kenmerken en
werd de Ritmo een 'algemeen'
ogend type. De bovenkant van het
Fiat-gamma bestond uit de 131 en
132. Deze laatste werd in flink ge-
even leverbaar blijven.
Helaas is het imago van Fiat er in
de jaren tachtig niet op vooruit ge
gaan. Door veel acties kreeg het
merk voornamelijk gelegenheids-
kopers binnen, die echter niet
merkentrouw zijn. Laten we voor
Fiat hopen dat met een aantal
aangekondigde maatregelen het
merk er over tien jaar beter voor
staat.
Als we naar het programma van
Daihatsu in 1980 kijken, dan is de
opbouw volledig identiek aan het
huidige leveringsprogramma. De
basis is de Cuore, die uiteraard
nu in een ander jasje is gestoken.
Daar boven zit de Charade, die
aanvankelijk nog wat weg had
van de Honda Civic. We hebben
op dit moment met de derde gene
ratie te maken, een auto die door
zijn leuke vormgeving goed
scoort. De Charade kwam als eer
ste met een kleine 1 Eter 3 cylinder
diesel beschikbaar met of zonder
turbo.
De Daihatsu Charmant leek erg
op de Toyota Carina met zijn vier-
deurs koets met aflopende koffer
bak. De tweede generatie Char
mant was veel vierkanter van
vorm, maar werd nooit een sue
de Oer-Quattro nu met 20-kleppen c,es' Met,een kleine ‘ussenpoze is
♦„„rdeze aut0 nu vervangen door de
gin van de jaren zestig op de Ne
derlandse markt kwam, was de
Crown een van de eerste model
len met succes, denk maar eens
Het Koreaanse automerk Hyundai
was in de afgelopen tien jaar een
nieuwkomer. De eerste serie be
stond alleen uit de ouderwets
ogende Pony, een drie- of vijf-
deurs auto met vertrouwde Mitsu
bishi techniek. Door de jaren heen
ging het echter steeds beter. De
gemodificeerde Pony Runner zag
er al heel wat beter uit. De tweede
generatie werd de Pony II, een
auto die met zijn wat bolle vormen
goed kon concurreren met voor
namelijk Japanse of Oosteuropese
producten. Intussen verscheen
ook de Stellar, een grote vierdeurs
sedan voor weinig geld. Vooral
als taxi werd deze Stellar zeer
bruikbaar geacht. Hyundai is ech
ter geen kleintje. Op de Ameri
kaanse en Canadese markt de-
het erg goed. Modellenuit-
ling was daarom te verwach
ten. De Pony XP werd een vol
waardige auto met nog steeds
Mitsubishi techniek. Het program
ma werd naar boven uitgebreid
met de Sonata, die binnenkort ook
als V6 geleverd zal gaan worden.
1 jaar tijd heeft Hyundai
jewerkt tot een merk wat
een redelijk succes heeft gekend.
u^nda was echter enige jaren te-
ook het eerste Japanse merk
t met een topklasse auto ver
scheen, de Legend en Legend
coupé. Een nieuwe Legend schijnt
charmeerd van het kleine coupé-
modelletje, wat naast de LJ80, een
kleine terreinauto, te koop was. De
Alto verscheen korte tijd later, ter
wijl de Swift het gamme half jaren
tachtig compleet maakte. De hele
serie is de afgelopen jaren gemo
derniseerd. Van de Alto en Swift
verschenen de tweede generatie,
terwijl de LJ werd vervangen door
de SJ410/413 en uiteindelijk de
Samurai. Suzuki zette echter ook
een trend met de Vitara, een ter
reinauto die voornamelijk ge
maakt is voor gebruik op de ver
harde weg. De komende jaren zal
Suzuki zich kenmerken door het
uitbreiden van zijn programma.
met de Fura, een auto die vanwe
ge zijn meer dan aantrekkelijke
prijs goed verkocht werd. De eer
ste eigen auto is de leuke Ibiza.
Het programma werd later aan
gevuld door de Malaga, nog
steeds gebaseerd op de Ritmo en
de Marbella, een Panda-broertje.
Seat kon het echter zelfstandig
niet bolwerken en enkele jaren te
rug wordt het merk liefdevol op
genomen in het Volkswagen-con-
cem. Dit doet het merk bijzonder
goed. De hoge kwaliteitsstan
daard van VW wordt ook op de
Spaanse fabriek van toepassing.
Er wordt zelfs met de productie
van VW Polo's gestart. De toe
komst ziet er voor Seat goed uit. In
2000 hebben ze hun eerste volledi
ge decennium volgemaakt.
Alhoewel het huidige Mercedes-
programma er heel anders uitziet
als dat van 1980, zijn de grootste
veranderingen pas aan het einde
van de afgelopen tien jaar geko
men. De uit 1971 stammende SL
werd begin dit jaar pas vervan
gen. De grote S-klasse Mercedes
is wat model betreft nog steeds te
koop. Natuurlijk zijn er technisch
een hoop zaken veranderd en ver
beterd.
Eind 1984 werd de oude 200/280-
serie defintief vervangen, een
auto die vaak spottend 'de taxi'
werd genoemd. De nieuweling,
W124, kenmerkte zich door zijn
vloeiende lijnen die van d<= 3-kl
se waren overgenomen. Natuur.
waren een aantal typische Merce-
:en duidelijk terug te
de chromen grille
met Mercedes-ster en de geribbel
de achterlichten. Zowel de station
car, als de coupé en verlengde
versie kwamen weer terug.
Voor Audi begonnen de jaren
tachtig wat vierkant. De op dat
moment te leverbare 80 stamde uit
1979, terwijl de grotere 100 in 1976
geïntroduceerd was. De top van
het programma bestond uit de 200
met een 5 cylinder turbomotor van
170 pk. In 1980 introduceerde het
merk de Quattro, het eerste type
met permanente vierwielaandrij
ving. Het ging hierbij nog om een
model afgeleid van een rallywa-
gen. Op dit moment zijn alle Audi-
modellen met Quattro- vierwiel
aandrijving leverbaar. Het twee-
deurs coupémodel van de oer-
Quattro werd later ook leverbaar
patser voor niet al te veel geld.
Een nieuw marktsegment werd in
Japan uitgevonden: kleine vier-
wielaangedreven auto's met een
jeep-achtig uiterlijk, voornamelijk
bedoeld voor op de verharde
weg. Suzuki kwam als eerste met
de Vitara, terwijl Daihatsu snel
;roza volgde.
De belangrijkste nieuwe auto voor
Mercedes in de jaren tachtig was
ongetwijfeld de 190. Er werd al
lang voor de introductie over een
mini- Mercedes gesproken. BMW
deed immers goede zaken met de
3-serie, een succes waar men bij
Benz uiteraard wat jaloers op
was. Sinds de eerste voorstelling
in 1982 is het 190-gamma uitge
groeid tot een veelheid aan uit
voeringen met verschillende moto
ren.
De absolute top in 1980 was nog
even de Mercedes 600, die al in
1963 op de markt was gekomen.
Een echte vervanger voor dit mo
del is er niet meer gekomen.
moderniseerde uitgave later als
Argenta voorgesteld. De 131 vond
zijn vervanger in de Regata, die
volgend jaar weer door de Tem-
pra wordt opgevolgd. De Ritmo
werd in 1988 vervangen door de
zeker zo eigenzinnige Tipo, terwijl
de basis voor Fiat nog steeds het
meest succesvolle is. Zowel de
Panda als de Uno lopen als een
trein en zullen voorlopig nog wel
De verkooplijsten werden ook al
in 1980 aangevoerd door Opel.
Natuurlijk was de Kadett ook toen
nummer 1. Het ging om de net
geïntroduceerde D-Kadett, een
auto met strakke lijnen en een af
lopende achterkant. Het program
ma kende op dat moment twee-,
drie-, vier- en vijfdeurs auto's. Ook
de stationcar was met drie of vijf
deuren te koop. De huidige E-Ka-
dett stamt uit 1984, en verscheen
een jaar later ook als vierdeurs
sedan. Bij de D-Kadett verscheen
de GTE, een sportieve uitvoering,
die bij de nieuwe serie door de
GSi werd vervangen.
De kleine Corsa volde het pro
gramma vanaf 1982 naar onder
toe aan. De aanvankelijke drie-
deurs en tweedeurs TR werden
aangevuld met een vier- en vijf
deurs versie.
Vier typenamen verdwenen, de
B-Ascona we rd in 1981 door het
C-type vervangen. Deze auto
moest vorig jaar het loodje leg
gen. Als opvolger kreeg hij de in- eigenlijk niet. Deze Spat
middels zeer populaire Vectra. ter van Fiat produceerde-
Ook de Manta verdween na een melijk een aantal bekende model-
carrière van zo'n dertien jaar. De len zoals de 127 en Panda. De 133
naam Rekord ging vele genera- en de 1430 Sport waren echter
ties mee. Toch werd de nieuwe eigen producten. In 1984 sloeg de
auto in de hoge middenklasse die fabriek een andere weg in. De
in 1986 werd voorgesteld zo an- staat werd eigenaar en het merk
ders gevonden dat voor de naam kon een zelfstandig bestaan gaan
Omega werd gekozen. De Sena- leiden. Uit de begintijd kennen we
tor, die uit 1977 stamde, kreeg in de op de Ritmo gebaseerde Ron
de jaren tachtig ook een opvolger, da. Op Fiat 127-basis kwam Seat
,de
oor zijn
Over het geheel genomen is Maz
da slechts een kleine autoprodu
cent. Toch is hun marktaandeel in
verschillende Europese landen
niet bepaald gering. Als je puur
naar de typevoering kijkt, is er
eigenlijk weinig veranderd. Ook
in 1980 kenden we al de 323, de
626, de 929 en de RX-7. Als we het
zo bekijken is er alleen de 121 bij
gekomen. Toch kennen we van de
323 inmiddels de vierde generatie,
terwijl in 1980 nog steeds de eer
ste leverbaar was. De 626 werd
als één van de eerste Japanse
middenklassers door zakelijke
autogebruikers geaccepteerd.