RST MR 1 Fiat, altijd succes 1 Kleine Mercedes Honda, kwaliteit overwon :ST- )W belangrijk voor 'Das Haus' Diahatsu groeit langzaam Toyota maakte moderne techniek betaalbaar Opel bleef nummer 1 Suzuki vocht zich in tien jaar omhoog Hyundai, nieuw merk in jaren tachtig Stroomlijn voor Audi het item Seat, nieuweling als zelfstandig merk H><l Mazda bleef aeske™erke„dX^:“r“' StOndVOStig vinden zoals de chromen grille 1989-pagina 10 DE AUTOMAAT - Donderdag 21 december 1989 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER TERUGBLIK OP DE JAREN TACHTIG ing me- turbomotor. ■■F 90dnd.BlW or een persoon- net de Alfa 75. proefrit weet u perfecte start van aat 8 ch/Lannerstraat) door de Integra, opvallende auto staa kon leiden. de c da. ooiste manier om et te rijden, zeldzame auto’s in eigen karakter aal zijn klasse eure wegligging jheden. Met een trustingsniveau en ijlvol interieur, t de opmerkelijke rone injedie- ;et met drieweg- do-sonde, een it en souplesse l injectiemotor inastiming voor in elk toeren- vin Spark injectie- jgies per cilinder, ermogen van Of de 3.0 V6 grenzen van de Jij de 200 km/h sp. Binnen tien zich opge meetelt. -segment blaast jartij mee. Dit begon Je Taft met 1.6 liter tegenhanger, de Audi V8 als ab solute top en voor de sportievelin- gen de Audi Coupé op basis van de 90 en terug van weggeweest, e enorme )p van weHyun- ebben wij occasion- diverse geprijsde iai-occa- maar ook dere mer- ian. Kom tijdens de how In 1980 kennen we het merk Seat ranse doch- -x-ceerde voorna- k een aantal bekende model- >als de 127 en Panda. De 133 11430 Sport waren ecl producten. In 1984 sl Dpel Calibra dit jesteld, starten in 1990. MM aan alle taxi's van dit model. Deze auto, die overigens in Japan nog steeds te koop is, verdween defini tief van het Europeese toneel. rug. Alhoewel de Oj jaar al werd voorge de leveringen pas ii Applause, een veel moderner ogend concept met een aantal aardige vindingen. Ook in het 4x4-se' Daihatsu zijn part in Europa met de benzine of 2.5 liter dieselmotor. Op dit moment hebben we met de de Vitara, Rocky te maken, een echte kracht- met de Fer te leveren aan het milieu. Eén bijzonder model moet hier nog even nader genoemd worden, de Crown. Toen Toyota in het be- j In tien jaar tijd heeft Suzuki zich van niets opgewerkt tot een auto merk wat meetelt. Het merk is al tijd trouw gebleven aan kleine, betaalbare, maar technisch zeer slimme ontwerpen. Hieraan werd al direct een goede kwaliteit ge koppeld, zodat de exploitatiekos ten van een Suzuki laag zijn. Veel dames waren jaren geleden ge- Civic, Accord, Prelude, Legend, Quintet en Integra, dat zijn de auto's die Honda de revu heeft la ten passeren. De meeste namen kennen we nog steeds. Van de Ci vic hebben we in tien jaar tijd vier generaties gezien, terwijl de Ac cord hier niet voor onder doet. Zo wel de Accord als Civic zijn een beetje gegroeid- De eerste Civic was een auto ter grote van een Opel Corsa, terwijl het huidige model meer met de Kadett moet wedijveren. Ook de Accord is, ze ker naar de laatste generatie toe, behoorlijk groter geworden. Van de Prelude zijn er drie versies ge weest, waarbij de laatste vooral Honda opvalt door de vierwielbesturing. rug De Quintet, die werd opgevolgd wat was een wat on- die niet meer dan op komst te zijn, een auto die bij voorbeeld met de peperdure Le xus moet gaan concurreren. Hon da is in de jaren tachtig uitge groeid van "één van de Japan ners" tot een kwaliteitsmerk. in een 'normale' uitgave zonder vierwielaandrijving en zonder de kenmerkende, uitgebouwde spat borden. Grote opzien baarde Audi in 1982 bij de presentatie van de nieuwe 100. Het was de eerste productie- auto die een luchtweerstandscoef- ficient bezat van 0,30. De vloeien de lijnen en mooi aansluitende deuren vormden vele jaren het voorbeeld voor andere merken. Het grote succes van de Audi 100, zorgde ervoor dat deze lijnvoering werd voortgezet in de Audi 80 en 90 die in huidige gedaante in 1986 en 1987 werden geïntroduceerd. Het huidige programma bestaat uit de Audi 80 met 4 cylinder moto ren, de 90 met 5-pitters, de Audi 100 mét 4- en 5- cylinder motoren en de Audi 200 als zeer luxueuze Ook deze auto kennen we inmid dels in de derde generatie. De eerste Mazda 929 heette bij ons nog Luce Legato, een typisch gro te Japanner uit de jaren zeventig. Een 4 cylinder 2 liter moest deze zware auto van zijn plaats krijgen. De tweede generatie was opmer kelijk hoekig van vorm, terwijl juist het huidige model weer opvalt vanwege zijn ronde vormen. De sportieve RX-7 is nog steeds aanse een van de weinige auto's die met en. een Wankelmotor wordt uitgerust. Er heeft slechts één modelwisse ling plaatsgevonden. Aan de on derkant werd het programma aangevuld met de 121, een kleine auto die in samenwerking met Ford in Korea wordt gemaakt. De auto die vooral in Amerika een groot succes is, loopt in ons land niet erg hard. die echter dezelfde naam behield. Het coupémodel, de Monza, keer de na modelwijziging niet meer te- Toyota is veruit de grootste auto producent ter wereld. Jaarlijks vinden vele miljoenen nieuwe Toyota's over de hele wereld hun weg naar de klant. De namen van tien jaar terug zijn voor een deel bewaard gebleven, zoals de Star let, Corolla, Carina, Celica en Landcruiser. Vele generaties heb ben elkaar afgewisseld, zoveel dat het onmogelijk is om in een kort stukje alles op te noemen. Eén grote verdienste van Toyota mo gen we hier echter niet overmeld laten. Meerkleppenmotoren zijn niets nieuws. Al in de jaren twintig werden ze toegepast. De eer is echter aan Toyota waar het gaat om toepassen van 12- en 16-kleps motoren in normale personenau to's. Het grootste deel van het mo torengamma van dit bestaat uit meerkleppers. Iets waar Toyota heel tevreden over mag zijn. Stil zitten is echter niet goed. Vandaar dat het merk hun 1.6 motor door ontwikkelde tot een armmengsel motor, om een positieve bijdrage De Italiaanse gigant Fiat heeft in de jaren tachtig heel wat merken overgenomen. Zowel Lancia, Alfa, Ferrari en Maserati behoren ge heel of gedeeltelijk tot het con cern. Wat betreft zijn eigen gam ma, heeft Fiat altijd wel een aan tal succesmodellen. In 1980 be stond de basis uit de 126, een autootje wat nog steeds in Polen gemaakt wordt en in Italië te koop is. Zeer succesvol was voor Fiat de 127, die in meer dan 5 miljoen exemplaren werd gebouwd. Ook de 128 legde het merk geen wind eieren. De Ritmo viel op door zijn typische vormgevingsdetails, zo als de kunststof voorbumper, de oplopende daklijn en de ronde portiergrepen. Na een facelift ver dwenen dit soort kenmerken en werd de Ritmo een 'algemeen' ogend type. De bovenkant van het Fiat-gamma bestond uit de 131 en 132. Deze laatste werd in flink ge- even leverbaar blijven. Helaas is het imago van Fiat er in de jaren tachtig niet op vooruit ge gaan. Door veel acties kreeg het merk voornamelijk gelegenheids- kopers binnen, die echter niet merkentrouw zijn. Laten we voor Fiat hopen dat met een aantal aangekondigde maatregelen het merk er over tien jaar beter voor staat. Als we naar het programma van Daihatsu in 1980 kijken, dan is de opbouw volledig identiek aan het huidige leveringsprogramma. De basis is de Cuore, die uiteraard nu in een ander jasje is gestoken. Daar boven zit de Charade, die aanvankelijk nog wat weg had van de Honda Civic. We hebben op dit moment met de derde gene ratie te maken, een auto die door zijn leuke vormgeving goed scoort. De Charade kwam als eer ste met een kleine 1 Eter 3 cylinder diesel beschikbaar met of zonder turbo. De Daihatsu Charmant leek erg op de Toyota Carina met zijn vier- deurs koets met aflopende koffer bak. De tweede generatie Char mant was veel vierkanter van vorm, maar werd nooit een sue de Oer-Quattro nu met 20-kleppen c,es' Met,een kleine ‘ussenpoze is ♦„„rdeze aut0 nu vervangen door de gin van de jaren zestig op de Ne derlandse markt kwam, was de Crown een van de eerste model len met succes, denk maar eens Het Koreaanse automerk Hyundai was in de afgelopen tien jaar een nieuwkomer. De eerste serie be stond alleen uit de ouderwets ogende Pony, een drie- of vijf- deurs auto met vertrouwde Mitsu bishi techniek. Door de jaren heen ging het echter steeds beter. De gemodificeerde Pony Runner zag er al heel wat beter uit. De tweede generatie werd de Pony II, een auto die met zijn wat bolle vormen goed kon concurreren met voor namelijk Japanse of Oosteuropese producten. Intussen verscheen ook de Stellar, een grote vierdeurs sedan voor weinig geld. Vooral als taxi werd deze Stellar zeer bruikbaar geacht. Hyundai is ech ter geen kleintje. Op de Ameri kaanse en Canadese markt de- het erg goed. Modellenuit- ling was daarom te verwach ten. De Pony XP werd een vol waardige auto met nog steeds Mitsubishi techniek. Het program ma werd naar boven uitgebreid met de Sonata, die binnenkort ook als V6 geleverd zal gaan worden. 1 jaar tijd heeft Hyundai jewerkt tot een merk wat een redelijk succes heeft gekend. u^nda was echter enige jaren te- ook het eerste Japanse merk t met een topklasse auto ver scheen, de Legend en Legend coupé. Een nieuwe Legend schijnt charmeerd van het kleine coupé- modelletje, wat naast de LJ80, een kleine terreinauto, te koop was. De Alto verscheen korte tijd later, ter wijl de Swift het gamme half jaren tachtig compleet maakte. De hele serie is de afgelopen jaren gemo derniseerd. Van de Alto en Swift verschenen de tweede generatie, terwijl de LJ werd vervangen door de SJ410/413 en uiteindelijk de Samurai. Suzuki zette echter ook een trend met de Vitara, een ter reinauto die voornamelijk ge maakt is voor gebruik op de ver harde weg. De komende jaren zal Suzuki zich kenmerken door het uitbreiden van zijn programma. met de Fura, een auto die vanwe ge zijn meer dan aantrekkelijke prijs goed verkocht werd. De eer ste eigen auto is de leuke Ibiza. Het programma werd later aan gevuld door de Malaga, nog steeds gebaseerd op de Ritmo en de Marbella, een Panda-broertje. Seat kon het echter zelfstandig niet bolwerken en enkele jaren te rug wordt het merk liefdevol op genomen in het Volkswagen-con- cem. Dit doet het merk bijzonder goed. De hoge kwaliteitsstan daard van VW wordt ook op de Spaanse fabriek van toepassing. Er wordt zelfs met de productie van VW Polo's gestart. De toe komst ziet er voor Seat goed uit. In 2000 hebben ze hun eerste volledi ge decennium volgemaakt. Alhoewel het huidige Mercedes- programma er heel anders uitziet als dat van 1980, zijn de grootste veranderingen pas aan het einde van de afgelopen tien jaar geko men. De uit 1971 stammende SL werd begin dit jaar pas vervan gen. De grote S-klasse Mercedes is wat model betreft nog steeds te koop. Natuurlijk zijn er technisch een hoop zaken veranderd en ver beterd. Eind 1984 werd de oude 200/280- serie defintief vervangen, een auto die vaak spottend 'de taxi' werd genoemd. De nieuweling, W124, kenmerkte zich door zijn vloeiende lijnen die van d<= 3-kl se waren overgenomen. Natuur. waren een aantal typische Merce- :en duidelijk terug te de chromen grille met Mercedes-ster en de geribbel de achterlichten. Zowel de station car, als de coupé en verlengde versie kwamen weer terug. Voor Audi begonnen de jaren tachtig wat vierkant. De op dat moment te leverbare 80 stamde uit 1979, terwijl de grotere 100 in 1976 geïntroduceerd was. De top van het programma bestond uit de 200 met een 5 cylinder turbomotor van 170 pk. In 1980 introduceerde het merk de Quattro, het eerste type met permanente vierwielaandrij ving. Het ging hierbij nog om een model afgeleid van een rallywa- gen. Op dit moment zijn alle Audi- modellen met Quattro- vierwiel aandrijving leverbaar. Het twee- deurs coupémodel van de oer- Quattro werd later ook leverbaar patser voor niet al te veel geld. Een nieuw marktsegment werd in Japan uitgevonden: kleine vier- wielaangedreven auto's met een jeep-achtig uiterlijk, voornamelijk bedoeld voor op de verharde weg. Suzuki kwam als eerste met de Vitara, terwijl Daihatsu snel ;roza volgde. De belangrijkste nieuwe auto voor Mercedes in de jaren tachtig was ongetwijfeld de 190. Er werd al lang voor de introductie over een mini- Mercedes gesproken. BMW deed immers goede zaken met de 3-serie, een succes waar men bij Benz uiteraard wat jaloers op was. Sinds de eerste voorstelling in 1982 is het 190-gamma uitge groeid tot een veelheid aan uit voeringen met verschillende moto ren. De absolute top in 1980 was nog even de Mercedes 600, die al in 1963 op de markt was gekomen. Een echte vervanger voor dit mo del is er niet meer gekomen. moderniseerde uitgave later als Argenta voorgesteld. De 131 vond zijn vervanger in de Regata, die volgend jaar weer door de Tem- pra wordt opgevolgd. De Ritmo werd in 1988 vervangen door de zeker zo eigenzinnige Tipo, terwijl de basis voor Fiat nog steeds het meest succesvolle is. Zowel de Panda als de Uno lopen als een trein en zullen voorlopig nog wel De verkooplijsten werden ook al in 1980 aangevoerd door Opel. Natuurlijk was de Kadett ook toen nummer 1. Het ging om de net geïntroduceerde D-Kadett, een auto met strakke lijnen en een af lopende achterkant. Het program ma kende op dat moment twee-, drie-, vier- en vijfdeurs auto's. Ook de stationcar was met drie of vijf deuren te koop. De huidige E-Ka- dett stamt uit 1984, en verscheen een jaar later ook als vierdeurs sedan. Bij de D-Kadett verscheen de GTE, een sportieve uitvoering, die bij de nieuwe serie door de GSi werd vervangen. De kleine Corsa volde het pro gramma vanaf 1982 naar onder toe aan. De aanvankelijke drie- deurs en tweedeurs TR werden aangevuld met een vier- en vijf deurs versie. Vier typenamen verdwenen, de B-Ascona we rd in 1981 door het C-type vervangen. Deze auto moest vorig jaar het loodje leg gen. Als opvolger kreeg hij de in- eigenlijk niet. Deze Spat middels zeer populaire Vectra. ter van Fiat produceerde- Ook de Manta verdween na een melijk een aantal bekende model- carrière van zo'n dertien jaar. De len zoals de 127 en Panda. De 133 naam Rekord ging vele genera- en de 1430 Sport waren echter ties mee. Toch werd de nieuwe eigen producten. In 1984 sloeg de auto in de hoge middenklasse die fabriek een andere weg in. De in 1986 werd voorgesteld zo an- staat werd eigenaar en het merk ders gevonden dat voor de naam kon een zelfstandig bestaan gaan Omega werd gekozen. De Sena- leiden. Uit de begintijd kennen we tor, die uit 1977 stamde, kreeg in de op de Ritmo gebaseerde Ron de jaren tachtig ook een opvolger, da. Op Fiat 127-basis kwam Seat ,de oor zijn Over het geheel genomen is Maz da slechts een kleine autoprodu cent. Toch is hun marktaandeel in verschillende Europese landen niet bepaald gering. Als je puur naar de typevoering kijkt, is er eigenlijk weinig veranderd. Ook in 1980 kenden we al de 323, de 626, de 929 en de RX-7. Als we het zo bekijken is er alleen de 121 bij gekomen. Toch kennen we van de 323 inmiddels de vierde generatie, terwijl in 1980 nog steeds de eer ste leverbaar was. De 626 werd als één van de eerste Japanse middenklassers door zakelijke autogebruikers geaccepteerd.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 49