ris NISSAN RENAULT SCHADE? Peugeot /'enorm 7 succes DATSUN VOLKSWAGEN-PROGRAMMA BLEEF STABIEL SKODA DOET OOK MEE AAN VERNIEUWING SUBARU HIELD VAST AAN PRINCIPES N! MODELLEN/ BRACHTEN I MITSUBISHI MAAKT NAAM MET BETROUWBAARHEID golfbeweging carrosserievarianten leverbaar is. Met de nieuwe 19 klom Renault weer uit het dal omhoog. Zowel ZUID-OOST aufeÊs^las 535,-. in hef rso, Uw SAAB-dealer WERD J DE AUTOMAAT - Donderdag 21 december 1989 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER er 1989 -pagina 6 TERUGBLIK OP DE JAREN TACHTIG leerlijke van zo’n s aan en an kunt aen met to even d en we voelige auto gevestigd. hal >n 013-321405 iar ct snel lader j als 15 nam Anti diefstal aktie Kenteken in al uw ruiten 10,- Hart van Brabantlaan 96 -Telefoon 013-433000 Met de Prairie was Nissan de be denker van het segment ruimte- auto's. Maar ook in het 4x4-we- ïja- ~okend en Terra- panse autoproducent zet met de Patrol, King Cab no. ereden 5.000,- der nieuwprijs na het be- srdege- xal Vooruitstrevend zijn ze echter geenszins. Skoda sloeg echter vlak voor het hier een Fiarlady ZX de kele 1 ratie i iets skkelijke Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoon 013-321405 met de drie- en vijfdeurs als met de vierdeurs Chamade scoort het merk enorm. ingeslagen weg voort en bracht in 1985 de 309, een iets grotere, maar helaas ook iets saaiere auto. De 405 die in 1987 ver scheen scoort duidelijk beter, vooral vanwege zijn fraaie vormgeving en prettige rijeigen- schappen. De vernieuwing wordt net aan het einde van de jaren tachtig afgesloten met de komst van de nieuwe 605, die een groot deel van de 505-serie vervangt en bovendien het alge hele programma naar boven af rond. Peugeot niet de prestige die er- speelgoedje. De^O^iutJSp9 was van verwacht werd. De belangrijkste auto voor Peu geot deze tien jaar was onge twijfeld de 205, waarvan er in middels vele miljoenen verkocht zijn. Eindelijk had het merk een auto waarmee de grote concur rent (de Renault 5) de loef afge stoken kon worden. Peugeot be paalde met de 205 ook twee trends. De snelle GTi kreeg al vlug navolging, wat ook geldt voor de 205 met forse 1.7 liter dieselmotor. Peugeot ging op de Half jaren zeventig zette Mitsubi- n shi voor het eerst voet op Neder landse bodem. De Lancer en Galant moesten het ijs breken. De grote doorbraak kwam echter met de komst van de Colt, een grappi- ge driedeurs auto met een dubbe- naam bij de terreinauto's le versnellingspook. De tweede generatie Lancer was in '79 geïn troduceerd en werd gevolgd door de tweedeurs Celeste coupé op dezelfde basis. De tweede Galant kreeg de toevoeging Sigma, een auto waarmee Mitsubishi de zake lijke rijder wilde binnenhalen. Dat lukte inderdaad, echter pas i een ingrijpende facelift en he schikbaar komen van de oerc lijke 2.3 liter turbodiesel. Vooi -w met deze auto werd de naam van »1 de oude Cher- Mitsubishi als onderhoudsonge- De naam Sylvia bleef lang ge handhaafd, alhoewel de 200 SX einde aan maakte. In de tdy-serie is de huidige 300 nieuwste, alhoewel over en- maanden de volgende gene- s verschijnt. Het programma van Peugeot in 1980 is volledig anders dan dat van nu. Alleen de grote 505 staat nog op het programma. De ba sis werd in het begin van de ja ren tachtig gevormd door de 104 met vijf of drie deuren. Vooral de sportieve ZS was een leuk Bij Volkswagen begon alles met de Kever, een auto waar vele ja ren met succes op blindgevaren werd. Toch kon het daar niet bij blijven. In 1980 boodt het merk een compleet programma met de Polo, Derby, Golf, Jetta, Scirocco en Passat. Deze peilers kent het merk nog steeds. Vooral de Golf blijft de grote voortrekker. De eer ste generatie werd in 1983 door het huidige model opgevolgd. Zonder onderbreking nam deze auto de uitstekende plaats van zijn voorganger in. Dat verhaal geldt eigenlijk voor alle Volkswa gens. Ook de Polo en Derby wer den in 1981 door een tweede ge neratie afgewisseld. De Polo viel in de jaren tachtig op, doordat hei de eerste VW is waarop een G-lader werd toegepast. De Jetta, een op de Golf gebaseerde vier- of tweedeurs sedan verscheen in 1984 in huidige vorm. De Passat verdween als vijfdeursmodel, om alleen door een sedan en station car te worden vervangen. De naam Santana, verdween al voor de afwisseling van de wacht, het werd de Passat sedan. Een buitenbeentje in het hele pro gramma werd in 1988 voorgesteld in de vorm van de Volkswagen Corrado, een uiterst compact autootje met een 1.8 liter G-la motor. /repareren VERNIEUWEN ^AUTORUITEN op dat moment ook nog Break leverbaar. De 305 echter de rol in de middenklasse over. Met het uit productie ne men van de 504 sloot Peugeot een successtory af die bijna vijf tien jaar had geduurd. De luxu euze 604 met V6 motor leverde 1987 43.000 km In het begin van de jaren tachtig werden importeurs en dealers van het merk Datsun betrokken in een grote operatie. De producent van Datsun was Nissan. Het moeder bedrijf had besloten voortaan al hun auto's onder eigen naam te gaan verkopen. Vanaf medio 1981 werden alle bestaande modellen voorzien van een typeplaatje "Datsun by Nissan", terwijl alle nieuw te introduceren auto's di rect Nissan gingen heten. Die eer ste nieuweling was de Stanza, een auto die eigenlijk ten onrechte in de vergetelheid is geraakt. De on derkant van het programma be stond uit de Cherry, Sunny en de Violet, terwijl daarboven de Blue bird en Laurel waren gesitueerd. p het sportieve vlak was Nissan denker van het segment ruir inwezig met de Sylvia en de 280 auto's. Maar ook in het 4x4-v C. Natuurlijk hebben we de afge- reldje is de op één na grootste pen tien jaar met verschillende panse autoproducent zeer beki meraties van al deze modellen maken gehad. Het grootste deel van het Skoda- programma van 1980 kennen we nu nog, de 120- serie. In de tussen tijd werd het leveringsgamma wel uitgebreid met de 130R coupé, nu 136. De auto's hebben een ver trouwde techniek en bieden veel waar voor relatief weinig geld. einde van de jaren tachtig een nieuwe weg in met de Favorit. Dit is een moderne vijfdeurs auto ont worpen door Bertone. De aandrij ving ging van achter naar voor, evenals de motor. Vooral op basis van dit concept kan het merk er tot ver in de jaren negentig weer te genaan. De oude achterwielaan- gedreven auto's zullen vooral prijstechnisch voorlopig nog inte ressant blijven. CfST Telefoon 013 427965 m ZXtotp.' Dijksterhuisstraat 80 Tilburg aar geleden hadden we nog net kennis gemaakt met Su- Het Japanse merk, dat on- 5el is van Fuji Heavy Indus- sprong in ieder geval op één nt eruit. De meeste auto's van merk waren en zijn leverbaar st vierwielaandrijving. Dit ver- lart direct de enorme populari- t in Zwisterland en Oostenrijk, s modelvoering is door de jaren en aantrekkelijker geworden. De verkopen van het merk namen een vlucht toen de kleine Mini- Jumbo op de markt kwam, een auto waarvan we nu de tweede generatie kennen. Ook de i grotere Justy is een aantrel auto. Exemplaren van de eerste Suba- ru's in ons land, zien we niet vaak rijden. De auto's waren destijds niet alleen technisch, maar ook wat betreft vormgeving een bui tenbeentje. Die vormgeving is met de komst van de nieuwe Legacy weer helemaal bij de tijd. n palm end W, exclusief eral Motors ijs-enspecifi- en. Zes jaar in binnen uit Het Franse staatsbedrijf Renault, althans zo ging men 1980 in, had de laatste tien jaren duidelijk te maken met een golfbeweging. Het begin was erg goed. Nog nooit was de 5 zo populair geweest, ze ker na het verschijnen van de vijf deurs. Ook de uitgebouwde Turbo deed het imago van het hele merk goed. De 4 kabbelde rustig mee, door zijn vaste kopersgroep. De Renaults 6, 12 en 16 verdwenen in 1980 van het programma. De 14 moest het in de middenmoot op vangen en werd in 1981 aange vuld met de Renault 9, die Auto van het jaar werd. De 18 met zijn twee carrosserievarianten en gro te keuze aan motoren deed het prima, terwijl de comfortabele 20 en 30 een redelijk succes kenden. Het midden van de jaren tachtig raakte Renault in een diep dal, wat niet helemaal aan de ver koopcijfers te wijten was. De in 1983 geïntroduceerde Renault 11 deed het immers goed. Het jaar 1984 was erg belangrijk. In maart verscheen de 25, een auto die me nig Fransman charmeerde. In de zomer verscheen de Espace, een ruimte-auto die voor velen nog steeds het grote voorbeeld in deze klasse is. Aan het einde van het jaar kwam op de autosalon van Parijs de Supervijf. Een auto die erg veel op zijn voorganger leek, maar toch helemaal anders was. Het succes was niet zo groot als bij het eerste model, al bleef de auto binnen Frankrijk op hetzelfde verkoopniveau als de 205 van Peugeot. De 18 werd in 1986 ver vangen door de wat grotere 21, een auto die sinds kort zelfs in drie k - De huidige Sunny is eigenlijk de opvolger van zowel de oud- Cl ry en Sunny. De Violet kreeg een nazaat in de vorm van de Stanza, die vervolgens samen met de be staande Bluebird, door de huidige Bluebird werd vervangen. De Laurel kwam begin dit jaar tot zijn einde, omdat de Maxima de lei dersrol overnam. Natuurlijk bleven de namen Colt, Lancer en Galant behouden. Toch kwamen we de afgelopen jaren nog de Tredia, Cordia, Sapporo en Starion tegen. Mitsubsihi maakte echter ook naam bij de terreinauto's waar de Pajero tot nog toe behoorlijk suc cesvol is. Tot slot was het merk één van de eerste waar het gaat om ruimteauto's. Vlak na de komst van de Prairie bij Nissan werd de Spacewagon geïntroduceerd. Op dit moment zit Mitsubishi in een proces op upgrading. De fa briek wil hun auto's in een hoger marktsegment plaatsen en zo doende een deel van de concur rentieslag omzeilen. Over tien jaar kunnen we zien of deze poli tiek zijn vruchten heeft afgewor pen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 45