ris
NISSAN
RENAULT
SCHADE?
Peugeot
/'enorm
7 succes
DATSUN
VOLKSWAGEN-PROGRAMMA
BLEEF STABIEL
SKODA DOET OOK MEE
AAN VERNIEUWING
SUBARU HIELD VAST AAN PRINCIPES
N!
MODELLEN/
BRACHTEN
I
MITSUBISHI MAAKT
NAAM MET
BETROUWBAARHEID
golfbeweging
carrosserievarianten leverbaar is.
Met de nieuwe 19 klom Renault
weer uit het dal omhoog. Zowel
ZUID-OOST
aufeÊs^las
535,-.
in
hef
rso,
Uw SAAB-dealer
WERD
J
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 december 1989 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
er 1989 -pagina 6
TERUGBLIK OP DE JAREN TACHTIG
leerlijke
van zo’n
s aan en
an kunt
aen met
to even
d en we
voelige auto gevestigd.
hal
>n 013-321405
iar
ct snel
lader
j als
15 nam
Anti diefstal aktie
Kenteken in al uw ruiten 10,-
Hart van Brabantlaan 96
-Telefoon 013-433000
Met de Prairie was Nissan de be
denker van het segment ruimte-
auto's. Maar ook in het 4x4-we-
ïja-
~okend
en Terra-
panse autoproducent zet
met de Patrol, King Cab
no.
ereden
5.000,-
der nieuwprijs
na
het be-
srdege-
xal
Vooruitstrevend zijn ze echter
geenszins.
Skoda sloeg echter vlak voor het
hier een
Fiarlady
ZX de
kele 1
ratie
i iets
skkelijke
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoon 013-321405
met de drie- en vijfdeurs als met
de vierdeurs Chamade scoort het
merk enorm.
ingeslagen weg voort en bracht
in 1985 de 309, een iets grotere,
maar helaas ook iets saaiere
auto. De 405 die in 1987 ver
scheen scoort duidelijk beter,
vooral vanwege zijn fraaie
vormgeving en prettige rijeigen-
schappen. De vernieuwing
wordt net aan het einde van de
jaren tachtig afgesloten met de
komst van de nieuwe 605, die
een groot deel van de 505-serie
vervangt en bovendien het alge
hele programma naar boven af
rond.
Peugeot niet de prestige die er-
speelgoedje. De^O^iutJSp9 was van verwacht werd.
De belangrijkste auto voor Peu
geot deze tien jaar was onge
twijfeld de 205, waarvan er in
middels vele miljoenen verkocht
zijn. Eindelijk had het merk een
auto waarmee de grote concur
rent (de Renault 5) de loef afge
stoken kon worden. Peugeot be
paalde met de 205 ook twee
trends. De snelle GTi kreeg al
vlug navolging, wat ook geldt
voor de 205 met forse 1.7 liter
dieselmotor. Peugeot ging op de
Half jaren zeventig zette Mitsubi- n
shi voor het eerst voet op Neder
landse bodem. De Lancer en
Galant moesten het ijs breken. De
grote doorbraak kwam echter met
de komst van de Colt, een grappi-
ge driedeurs auto met een dubbe- naam bij de terreinauto's
le versnellingspook. De tweede
generatie Lancer was in '79 geïn
troduceerd en werd gevolgd door
de tweedeurs Celeste coupé op
dezelfde basis. De tweede Galant
kreeg de toevoeging Sigma, een
auto waarmee Mitsubishi de zake
lijke rijder wilde binnenhalen. Dat
lukte inderdaad, echter pas i
een ingrijpende facelift en he
schikbaar komen van de oerc
lijke 2.3 liter turbodiesel. Vooi
-w met deze auto werd de naam van
»1 de oude Cher- Mitsubishi als onderhoudsonge-
De naam Sylvia bleef lang ge
handhaafd, alhoewel de 200 SX
einde aan maakte. In de
tdy-serie is de huidige 300
nieuwste, alhoewel over en-
maanden de volgende gene-
s verschijnt.
Het programma van Peugeot in
1980 is volledig anders dan dat
van nu. Alleen de grote 505 staat
nog op het programma. De ba
sis werd in het begin van de ja
ren tachtig gevormd door de 104
met vijf of drie deuren. Vooral
de sportieve ZS was een leuk
Bij Volkswagen begon alles met
de Kever, een auto waar vele ja
ren met succes op blindgevaren
werd. Toch kon het daar niet bij
blijven. In 1980 boodt het merk
een compleet programma met de
Polo, Derby, Golf, Jetta, Scirocco
en Passat. Deze peilers kent het
merk nog steeds. Vooral de Golf
blijft de grote voortrekker. De eer
ste generatie werd in 1983 door
het huidige model opgevolgd.
Zonder onderbreking nam deze
auto de uitstekende plaats van
zijn voorganger in. Dat verhaal
geldt eigenlijk voor alle Volkswa
gens. Ook de Polo en Derby wer
den in 1981 door een tweede ge
neratie afgewisseld. De Polo viel
in de jaren tachtig op, doordat hei
de eerste VW is waarop een
G-lader werd toegepast. De Jetta,
een op de Golf gebaseerde vier-
of tweedeurs sedan verscheen in
1984 in huidige vorm. De Passat
verdween als vijfdeursmodel, om
alleen door een sedan en station
car te worden vervangen. De
naam Santana, verdween al voor
de afwisseling van de wacht, het
werd de Passat sedan.
Een buitenbeentje in het hele pro
gramma werd in 1988 voorgesteld
in de vorm van de Volkswagen
Corrado, een uiterst compact
autootje met een 1.8 liter G-la
motor.
/repareren
VERNIEUWEN
^AUTORUITEN
op dat moment ook nog
Break leverbaar. De 305
echter de rol in de middenklasse
over. Met het uit productie ne
men van de 504 sloot Peugeot
een successtory af die bijna vijf
tien jaar had geduurd. De luxu
euze 604 met V6 motor leverde
1987 43.000 km
In het begin van de jaren tachtig
werden importeurs en dealers van
het merk Datsun betrokken in een
grote operatie. De producent van
Datsun was Nissan. Het moeder
bedrijf had besloten voortaan al
hun auto's onder eigen naam te
gaan verkopen. Vanaf medio 1981
werden alle bestaande modellen
voorzien van een typeplaatje
"Datsun by Nissan", terwijl alle
nieuw te introduceren auto's di
rect Nissan gingen heten. Die eer
ste nieuweling was de Stanza, een
auto die eigenlijk ten onrechte in
de vergetelheid is geraakt. De on
derkant van het programma be
stond uit de Cherry, Sunny en de
Violet, terwijl daarboven de Blue
bird en Laurel waren gesitueerd.
p het sportieve vlak was Nissan denker van het segment ruir
inwezig met de Sylvia en de 280 auto's. Maar ook in het 4x4-v
C. Natuurlijk hebben we de afge- reldje is de op één na grootste
pen tien jaar met verschillende panse autoproducent zeer beki
meraties van al deze modellen
maken gehad.
Het grootste deel van het Skoda-
programma van 1980 kennen we
nu nog, de 120- serie. In de tussen
tijd werd het leveringsgamma wel
uitgebreid met de 130R coupé, nu
136. De auto's hebben een ver
trouwde techniek en bieden veel
waar voor relatief weinig geld.
einde van de jaren tachtig een
nieuwe weg in met de Favorit. Dit
is een moderne vijfdeurs auto ont
worpen door Bertone. De aandrij
ving ging van achter naar voor,
evenals de motor. Vooral op basis
van dit concept kan het merk er tot
ver in de jaren negentig weer te
genaan. De oude achterwielaan-
gedreven auto's zullen vooral
prijstechnisch voorlopig nog inte
ressant blijven.
CfST Telefoon 013 427965
m ZXtotp.' Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
aar geleden hadden we nog
net kennis gemaakt met Su-
Het Japanse merk, dat on-
5el is van Fuji Heavy Indus-
sprong in ieder geval op één
nt eruit. De meeste auto's van
merk waren en zijn leverbaar
st vierwielaandrijving. Dit ver-
lart direct de enorme populari-
t in Zwisterland en Oostenrijk,
s modelvoering is door de jaren
en aantrekkelijker geworden.
De verkopen van het merk namen
een vlucht toen de kleine Mini-
Jumbo op de markt kwam, een
auto waarvan we nu de tweede
generatie kennen. Ook de i
grotere Justy is een aantrel
auto.
Exemplaren van de eerste Suba-
ru's in ons land, zien we niet vaak
rijden. De auto's waren destijds
niet alleen technisch, maar ook
wat betreft vormgeving een bui
tenbeentje. Die vormgeving is met
de komst van de nieuwe Legacy
weer helemaal bij de tijd.
n palm
end
W, exclusief
eral Motors
ijs-enspecifi-
en. Zes jaar
in binnen uit
Het Franse staatsbedrijf Renault,
althans zo ging men 1980 in, had
de laatste tien jaren duidelijk te
maken met een golfbeweging. Het
begin was erg goed. Nog nooit
was de 5 zo populair geweest, ze
ker na het verschijnen van de vijf
deurs. Ook de uitgebouwde Turbo
deed het imago van het hele merk
goed. De 4 kabbelde rustig mee,
door zijn vaste kopersgroep. De
Renaults 6, 12 en 16 verdwenen in
1980 van het programma. De 14
moest het in de middenmoot op
vangen en werd in 1981 aange
vuld met de Renault 9, die Auto
van het jaar werd. De 18 met zijn
twee carrosserievarianten en gro
te keuze aan motoren deed het
prima, terwijl de comfortabele 20
en 30 een redelijk succes kenden.
Het midden van de jaren tachtig
raakte Renault in een diep dal,
wat niet helemaal aan de ver
koopcijfers te wijten was. De in
1983 geïntroduceerde Renault 11
deed het immers goed. Het jaar
1984 was erg belangrijk. In maart
verscheen de 25, een auto die me
nig Fransman charmeerde. In de
zomer verscheen de Espace, een
ruimte-auto die voor velen nog
steeds het grote voorbeeld in deze
klasse is. Aan het einde van het
jaar kwam op de autosalon van
Parijs de Supervijf. Een auto die
erg veel op zijn voorganger leek,
maar toch helemaal anders was.
Het succes was niet zo groot als
bij het eerste model, al bleef de
auto binnen Frankrijk op hetzelfde
verkoopniveau als de 205 van
Peugeot. De 18 werd in 1986 ver
vangen door de wat grotere 21,
een auto die sinds kort zelfs in drie
k -
De huidige Sunny is eigenlijk de
opvolger van zowel de oud- Cl
ry en Sunny. De Violet kreeg een
nazaat in de vorm van de Stanza,
die vervolgens samen met de be
staande Bluebird, door de huidige
Bluebird werd vervangen. De
Laurel kwam begin dit jaar tot zijn
einde, omdat de Maxima de lei
dersrol overnam.
Natuurlijk bleven de namen Colt,
Lancer en Galant behouden. Toch
kwamen we de afgelopen jaren
nog de Tredia, Cordia, Sapporo
en Starion tegen.
Mitsubsihi maakte echter ook
naam bij de terreinauto's waar de
Pajero tot nog toe behoorlijk suc
cesvol is. Tot slot was het merk
één van de eerste waar het gaat
om ruimteauto's. Vlak na de komst
van de Prairie bij Nissan werd de
Spacewagon geïntroduceerd.
Op dit moment zit Mitsubishi in
een proces op upgrading. De fa
briek wil hun auto's in een hoger
marktsegment plaatsen en zo
doende een deel van de concur
rentieslag omzeilen. Over tien
jaar kunnen we zien of deze poli
tiek zijn vruchten heeft afgewor
pen.