KERST-TOTAAL-SHOW 24 >w Mb. II jifliM ,JM mi BV SS Successtory van BMW Alfa Romeo zet historie voort Ford deelt markt in vieren Lancia, blijft voorde liefhebbers Autobedrijf RCIlOVa b.v. sjjnssi lENb.v. van zowel nieuwe als gebruikte BMW’s 3-, 5- en 7-serie Rover, inkrimping Engelse merken R Ij Bij Volvo gaat vernieuwen OPONZESHOW! exclusieve ,erie met .oilerset. SPECIAAL de zéér BMW5-& M-techniek sp' Citroen voor groter publiek r 1989-pagina 4 Vervolg van biz. 1 srodu- Motorfiets bij de (1ste en 2de kerstdag gesloten) 1395,- <KII, Spoordijk 72-74, 5018 GH Tilburg, tel. 013/422133 Dok voor uw K-keuringen Een leuke ontwikkeling is vooral toe te schrijven aan de aantrek kende economie. In de jaren ze in motoren en vierwiel- op personenauto's. sept. 1988 dec. 1985 juni 1982 juni 1982 jan. 1980 aug. 1980 apr 1979 1985 1984 1987 1986 1983 1986 1984 1987 1986 1984 1984 1985 ...,7t+985 1984, 1987' 1984 1982 1982 1981 1982 1984 .04241-1110 werd .a-75, vier- t huidige srste versie d brak :n traditie, u. namelijk .495,- .995,- Op 1 janauri 1980 hadden we nog te maken met British Leyland, die onder zijn vlag de merken Austin, Daimler, Jaguar, MG, Morris, Rover, Triumph en Vanden Plas voerde. Daimler en Jaguar wer- DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 december 1989 - pagina 5 TERUGBLIK OP DE JAREN TACHTIG iraaiue. met de versne schijven at gen door de remscl /allende styling. Later, 184, werd ook de 740 jreenvoudigde 30 met 4 cylinder meerkleppei aandrijving auto die het merk groot heeft ge maakt. Nog vele exemplaren ne men dagelijks aan het verkeer deel. De laatste versie werd in 1979 voorgesteld. Toch kon de in middels verouderde vierkante koets het moderne koperspubliek niet eeuwig meer blijven boeien. Ford koos ter vervanging voor een spectaculaire vooruitgang. Het werd de Siërra, een auto die op een aantal Europese markten de een typisch zes- i ird aangevuld WGlOVOIWOCIGll ide Alfa knetter naar Volvo in 1980 kijken, dan zien we twee series die tot op de dag van vandaag nog steeds leverbaar zijn. Het gaat hierbij om de Nederlandse 340 en de Zweed se 240. De 340 werd in de tussen tijd leverbaar met een 1.6 liter die sel, 1.7 liter benzine en een 2 liter krachtbron. Ook werd de serie uit gebreid met een vierdeurs sedan. In februari 1982 werd de wereld verrast door de komst van de Vol vo 760, een nieuw topmodel met dalen. Enige jaren later was de nieuweling zeer geaccepteerd. Het topmodel van Ford heette aanvankelijk nog Granada, even eens een vrij vierkante grote se dan. De Scorpio werd zijn opvol ger, een auto die standaard werd voorzien van een ABS-remsys- teem. De Capri moest het als spor tieve telg afleggen en kreeg geen opvolger. een Opel Kadett worden aange schaft, terwijl je daar nu ruim achtduizend meer voor kwijt bent. Een BMW 316 steeg zo'n zestien duizend gulden in prijs. Lada wist de prijsverhoging van zijn basis model in tien jaar tijd tot zo'n dui zend gulden beperkt te houden. De Europese Ford-organisatie bleef gedurende de afgelopen tien jaar een meer dan belangrij ke rol spelen op de West-Europe- se markt. Ford blijft geloven in vier series. De eerste Fiesta stamt t 1976 en bleef dankzij e en aar- "e facelift leverbaar tot aan het jgin van dit jaar. Met de nieuwe esta kan het merk weer enige jaren tacht’ n Escort uit Is twee- 2.0 injectie dohc. jectie injectie versies van hun auto's maken, denk maar eens aan de grote groep 'kleine' GTI's, terwijl pi centen van sportwagens hun gamma naar boven toe wisten uit te breiden. Denk maar eens aan de Ferrari Testarossa en de Por sche 959. Auto's mochten weer leuk zijn getuige de Toyota MR2, een prima rij-ijzer met wat weinig goede eigenschappen als ge- bruiksauto. Natuurlijk moet in dit kader ook de fantastische BMW Europa gedaan, terwijl General Motors in al die jaren is gebleven. Echter door de lage dollarkoers profiteert ook deze gigant van de algemeen stijgende belangstel ling voor Amerikaanse auto's. Er staan weer tien frisse jaren voor ons. In de eerste tijd zal voor- iet milieu technisch invloed >ben op de auto. Wat zal er bijv voorbeeld met de diesel gebeu ren. In het jaar 2000 blikken we opnieuw terug. een zeer opvc in januari 19Ê leverbaar, een vere uitgave van de 760 motoren. Het veiligheids- en kwa liteitsimago van Volvo is tot op de dag van vandaag bewaard ge bleven. Nederland schreef in de jaren tachtig werkelijk autogeschiede- nis, door het uitbrengen van de 480 een volledig Nederlands ont werp. Het onderstel van deze sportieve coupé diende als basis voor de eveneens oer-Hollandse 440 die vorig jaar op de markt kwam. Het programma werd en kele weken terug afgerond met de introductie van de 460, een sedan- versie. en werd door sommigen gezien als de moderne opvolger van de Eend. Toch heeft deze auto het niet tot een dergelijk groot succes kunnen brengen. De Visa was er met een 652 cc 2 cylinder luchtge- *a' koelde motor tot en met een 1.6 li- 1 ter in de GTi en de bekende 1.7 li ter diesel. De Visa lc_2 „13-3 voort in de C15 bestelwagen. De huidige basis van het programma wordt door de leuke AX gevormd. Het midden van het Citroën-gam- ma startte met de GSA, een auto die in 1982 werd vervangen door de BX. Vooral die BX heeft ervoor gezorgd dat het merk Citroën bij mensen terecht kwam, die aan vankelijk nooit over deze Franse auto gedacht hadden. Diezelfde BX is zo'n acht jaar later nog steeds een moderne verschijning. In de top vond dit jaar een wisse ling plaats. De nog steeds fraaie CX werd vervangen door de XM. Liefhebbers kunnen echter de CX nog twee jaar als Break kopen. Z1 genoemd worden. Hetzelfde geldt eigenlijk voor motorfietsen. Gemotoriseerde tweewielers wor den over het algemeen als luxe goed gezien. Is de economie slecht, dan zijn de verkopen in de ze sector ook minder. Nu, aan het einde van de jaren tachtig is de motorfiets weer helemaal in. Het is ook leuk om even naar de prijzen van tien jaar terug te kij- Doorbreken ken. Voor nog geen vijftiendui zend gulden kon tien jaar geleden We hebben niet alleen met pro- Vooral de nieuwe 12-cylinder 750 baarde veel opzien. BMW liet aan het einde van de ja ren tachtig op een autotentoonstel ling als studiemodel de Z1 zien, een leuke roadster met kunststof carroserie. De reakties op deze auto waren zo enthousiast, J auto in 1988 werkeli ging. rien: 2-deurs, 4-deurs, Touring, cabriolet en M3. Ook de grotere 5-serie werd in de jaren tachtig vervangen. De auto kreeg een aanmerkelijk sportiever uiterlijk en wercTvrijwel direkt een enorm succes. De 7-serie was al iets eerder in nieuwe gedaante verschenen. Een auto die vele Mercedes-rijders ontrouw maakte. Citroën staat lang bekend als het meest eigenzinnige Franse auto merk. Dat zal tot in lengte van da gen zo blijven, het is immers een goed imago. Het onder Peugeot- vlag varende Citroën zal zelfstan dig drijvende worden gehouden. Toch zijn er natuurlijk op dit mo ment een aantal auto's van beide merken met gemeenschappelijke componenten. Aan de onderkant van het pro gramma zagen we aanvankelijk de 2CV en Dyane, die voor Neder land verdwenen. Ook de leuke vrijetijdsauto, de Mehari, ging uit productie. De LNA is een auto die door velen al weer vergeten is. Het was een op de Peugeot 104 coupé gebaseerd autootje, met aanvankelijk alleen 2 cylinder motoren. De Visa stamde uit 1978 uit 1976 dige fv. begin Fiesta 1 tijd vooruit. De jaren tachtig v gestart met een Escort uit 197! een auto die als twee- en i deurs leverbaar was. Het Escort-model werd in eer? in 1982 voorgesteld. Ford hier mee volledig met zijn Het programma bestond n uit drie en vijfdeurs modellen. Om echter ook de standvastige kopers van een sedan tevreden te stellen, verscheen later de Orion. In 1970 maakten we voor het eerst kennis met de Ford Taunus, een ducten uit ons eigen Europa te maken. Vooral Japan heeft een belangrijke invloed op ons. Het begin van de jaren tachtig was erg belangrijk voor de acceptatie van de Japanse auto in de mid denklasse. Over enkele jaren zal blijken of auto's als de Maxima, Legend en Lexus ook in de hogere al het milieu technisch regionen hebben kunnen doorbre- heb! ken. Tot slot zijn de Amerikanen ook weer terug. Chrysler heeft een redelijk geslaagde aanval op Het Italiaanse merk Alfa Romeo blikt terug op een rijke geschiede nis. Vooral in de autosport be haalde het merk al vanaf zijn ont staan veel overwinningen. Een belangrijke ontwikkeling voor Al fa in de jaren tachtig was de over name door Fiat, die echter het eigen imago in stand zal houden. De jaren tachtig werd door Alfa niet zo best ingegaan met onder andere de Alfa Sud, die lange tijd de meest roestgevoelige auto was. De Sud werd later vervangen verkopen aanvankelijk fors deed door de 33, een auto die duideKjk 1^,. A~ een betere kwaliteit toonde Het midden van het Alfa preigramma startte aanvankelijk met de Alfa Giuletta, met de kenmerkende hoog oplopende achterkant. De huidige 75 is een vergaande ont wikkeling op basis van deze auto. Een merk wat zijn populariteit enorm heeft zien groeien in de ja ren tachtig is BMW. Dit decen nium werd begonnen met de 3-, 5-, 6- en 7-serie. De sportieve 6- serie continueerde zijn loopbaan tot dit jaar, om te worden vervangen door de meer dan spectaculaire 8-serie. De eerste generatie 3-se- rie werd in 1982 vervangen door een flink gewijzigd exemplaar. Waar de klant bij het oude model kon kiezen uit een 315, 316, 318, 320 en 323 alleen met een twee- deurs carrosserie, bestaat het pro gramma nu uit zeven verschillen de motoren en een reeks carrosse- den verkocht, waren een tijd zelf standig en werden kort geleden door Ford overgenomen. Na het verdwijnen van de Dolomite, Spit fire en TR7, werd het merk Triumph alleen nog gebruikt voor de Acclaim, een auto die op basis van de Honda Civic sedan werd ontwikkeld. De eens zo populaire MG's verdwenen in het begin van de jaren tachtig van het toneel. De naam MG kwam later alleen nog als uitvoeringsvariant terug op de Metro, Maestro en Montego. Dan blijven er nog Austin, Morris én Rover over. Ook Morris verdween en de overgebleven types werden als Austin verkocht. De samen werking met Honda bleef niet be perkt tot de Triumph Acclaim. De vervanger van deze auto werd op een nieuwere generatie van de Honda Civic Sedan gebaseerd, maar kreeg de naam Rover 200. De laatste echte Rover, was de 3500- serie, met als topper de Vi tesse. Deze vijfdeurs auto werd in 1986 vervangen door de huidige Rover 800-serie, aanvankelijk al leen als vierdeurs, maar later ook als vijfdeurs hatchback. Deze Rover ontstond ook uit samenwer king met Honda. Dit jaar werden aandelen onderling uitgewisseld, zodat Honda en Rover haast on losmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ook verdween dit jaar het lousiast, dat de merk Austin- zodat alle nieuw te lijk in productie introduceren auto's als Rovers door het leven zullen gaan. Boven de Giuletta, zat aan het be gin van dit decennium de Alfetta, eveneens een vierdeurs sedan. Deze auto onderging verschillen de facelifts en beleefde het einde van zijn loopbaan als Alfa 90. De 90 werd zelfs voorzien van een 2,5 liter zeseylinder krachtbron. Van de Alfetta kenden we ook de po tente GTV, een tweedeurs coupé. De top van het programma be stond aanvankelijk uit de Alfa 6, een grote, op de Alfetta lijkende auto met een V6 krachtbron met 2,5 liter inhoud. Het aardig aan deze auto was dat een typis -*- cylinder geluid wei 23 met de kenmerkende Alfa-knetter in de uitlaat. De huidige, fraai ge vormde Alfa 164 is eigenlijk de opvolger van de Alfa 6. De 164 breekt voor een deel met de Alfa traditie. De achterwielaandrijving rsnellingsbak en rem- ichter/midden is vervan- r voorwielaandrijving met :hijven in de wielen. ventig hadden we immers met een energiecrisis te maken. De auto dreigde toen, net als nu, in het verdomhoekje te geraken. De eco nomische opleving in de wereld en ook in ons land, zorgde ook voor een enorme opleving van de auto-industrie. Dit was onder meer te merken aan het verschijnen van steeds meer 'leuke' auto's. De ca briolet is in de jaren tachtig weer helemaal teruggekomen. Steeds meer merken gingen sportieve Alhoewel Lancia is ingelijfd bij Fiat, is de eigen identiteit behou den. Eigenlijk kenden we in het begin van dit decennium ook nog Autobianchi, wat helemaal bij Lancia is gevoegd. Immers de eerste exemplaren van de Ypsilon werden nog als Autobianchi's ver kocht. In 1980 hadden we al te maken met de toen kersverse Del- een auto die er nu nog steeds Later kwam de Prisma als vier- deurs sedan. De Beta was er in leeft echter nog veel uitvoeringen. Een vierdeurs met schuin aflopende achterzijde, de schitterende Beta Trevi, een tweedeurs coupé, de zomerse Spi der, de exclusieve HPE en de sportieve Monte Carlo. Aan de top van het programma nog twee zeldzaamheden. W aar kom je im- mers nog dagelijks een Lancia Gamma tegen. De berline was een vreemd vormgegeven vier deurs, eveneens met aflopende achterzijde, terwijl de tweedeurs Gamma coupé de typische schoonheid van een Pininfarina- ontwerp uitstraalde. De Gamma kreeg in de vorm van de huidige Thema een zeer waardige en klassiek gelijnde opvolger.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 43