KERST-TOTAAL-SHOW
24
>w
Mb.
II
jifliM ,JM mi
BV
SS
Successtory
van BMW
Alfa Romeo zet
historie voort
Ford deelt markt
in vieren
Lancia, blijft
voorde
liefhebbers
Autobedrijf RCIlOVa b.v.
sjjnssi
lENb.v.
van zowel nieuwe als gebruikte BMW’s 3-, 5- en 7-serie
Rover,
inkrimping
Engelse merken
R Ij
Bij Volvo gaat
vernieuwen
OPONZESHOW!
exclusieve
,erie met
.oilerset.
SPECIAAL
de zéér
BMW5-&
M-techniek sp'
Citroen voor
groter publiek
r 1989-pagina 4
Vervolg van biz. 1
srodu-
Motorfiets
bij
de
(1ste en 2de kerstdag gesloten)
1395,-
<KII,
Spoordijk 72-74, 5018 GH Tilburg, tel. 013/422133
Dok voor uw
K-keuringen
Een leuke ontwikkeling is vooral
toe te schrijven aan de aantrek
kende economie. In de jaren ze
in motoren en vierwiel-
op personenauto's.
sept. 1988
dec. 1985
juni 1982
juni 1982
jan. 1980
aug. 1980
apr 1979
1985
1984
1987
1986
1983
1986
1984
1987
1986
1984
1984
1985
...,7t+985
1984,
1987'
1984
1982
1982
1981
1982
1984
.04241-1110
werd
.a-75,
vier-
t huidige
srste versie
d brak
:n traditie,
u. namelijk
.495,-
.995,-
Op 1 janauri 1980 hadden we nog
te maken met British Leyland, die
onder zijn vlag de merken Austin,
Daimler, Jaguar, MG, Morris,
Rover, Triumph en Vanden Plas
voerde. Daimler en Jaguar wer-
DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 december 1989 - pagina 5
TERUGBLIK OP DE JAREN TACHTIG
iraaiue.
met de versne
schijven at
gen door
de remscl
/allende styling. Later,
184, werd ook de 740
jreenvoudigde
30 met 4 cylinder
meerkleppei
aandrijving
auto die het merk groot heeft ge
maakt. Nog vele exemplaren ne
men dagelijks aan het verkeer
deel. De laatste versie werd in
1979 voorgesteld. Toch kon de in
middels verouderde vierkante
koets het moderne koperspubliek
niet eeuwig meer blijven boeien.
Ford koos ter vervanging voor een
spectaculaire vooruitgang. Het
werd de Siërra, een auto die op
een aantal Europese markten de
een typisch zes- i
ird aangevuld WGlOVOIWOCIGll
ide Alfa knetter naar Volvo in 1980 kijken,
dan zien we twee series die tot op
de dag van vandaag nog steeds
leverbaar zijn. Het gaat hierbij om
de Nederlandse 340 en de Zweed
se 240. De 340 werd in de tussen
tijd leverbaar met een 1.6 liter die
sel, 1.7 liter benzine en een 2 liter
krachtbron. Ook werd de serie uit
gebreid met een vierdeurs sedan.
In februari 1982 werd de wereld
verrast door de komst van de Vol
vo 760, een nieuw topmodel met
dalen. Enige jaren later was de
nieuweling zeer geaccepteerd.
Het topmodel van Ford heette
aanvankelijk nog Granada, even
eens een vrij vierkante grote se
dan. De Scorpio werd zijn opvol
ger, een auto die standaard werd
voorzien van een ABS-remsys-
teem. De Capri moest het als spor
tieve telg afleggen en kreeg geen
opvolger.
een Opel Kadett worden aange
schaft, terwijl je daar nu ruim
achtduizend meer voor kwijt bent.
Een BMW 316 steeg zo'n zestien
duizend gulden in prijs. Lada wist
de prijsverhoging van zijn basis
model in tien jaar tijd tot zo'n dui
zend gulden beperkt te houden.
De Europese Ford-organisatie
bleef gedurende de afgelopen
tien jaar een meer dan belangrij
ke rol spelen op de West-Europe-
se markt. Ford blijft geloven in
vier series. De eerste Fiesta stamt
t 1976 en bleef dankzij e en aar-
"e facelift leverbaar tot aan het
jgin van dit jaar. Met de nieuwe
esta kan het merk weer enige
jaren tacht’
n Escort uit
Is twee-
2.0 injectie dohc.
jectie
injectie
versies van hun auto's maken,
denk maar eens aan de grote
groep 'kleine' GTI's, terwijl pi
centen van sportwagens hun
gamma naar boven toe wisten uit
te breiden. Denk maar eens aan
de Ferrari Testarossa en de Por
sche 959. Auto's mochten weer
leuk zijn getuige de Toyota MR2,
een prima rij-ijzer met wat weinig
goede eigenschappen als ge-
bruiksauto. Natuurlijk moet in dit
kader ook de fantastische BMW
Europa gedaan, terwijl General
Motors in al die jaren is gebleven.
Echter door de lage dollarkoers
profiteert ook deze gigant van de
algemeen stijgende belangstel
ling voor Amerikaanse auto's.
Er staan weer tien frisse jaren
voor ons. In de eerste tijd zal voor-
iet milieu technisch invloed
>ben op de auto. Wat zal er bijv
voorbeeld met de diesel gebeu
ren. In het jaar 2000 blikken we
opnieuw terug.
een zeer opvc
in januari 19Ê
leverbaar, een vere
uitgave van de 760
motoren. Het veiligheids- en kwa
liteitsimago van Volvo is tot op de
dag van vandaag bewaard ge
bleven.
Nederland schreef in de jaren
tachtig werkelijk autogeschiede-
nis, door het uitbrengen van de
480 een volledig Nederlands ont
werp. Het onderstel van deze
sportieve coupé diende als basis
voor de eveneens oer-Hollandse
440 die vorig jaar op de markt
kwam. Het programma werd en
kele weken terug afgerond met de
introductie van de 460, een sedan-
versie.
en werd door sommigen gezien
als de moderne opvolger van de
Eend. Toch heeft deze auto het
niet tot een dergelijk groot succes
kunnen brengen. De Visa was er
met een 652 cc 2 cylinder luchtge- *a'
koelde motor tot en met een 1.6 li- 1
ter in de GTi en de bekende 1.7 li
ter diesel. De Visa lc_2 „13-3
voort in de C15 bestelwagen. De
huidige basis van het programma
wordt door de leuke AX gevormd.
Het midden van het Citroën-gam-
ma startte met de GSA, een auto
die in 1982 werd vervangen door
de BX. Vooral die BX heeft ervoor
gezorgd dat het merk Citroën bij
mensen terecht kwam, die aan
vankelijk nooit over deze Franse
auto gedacht hadden. Diezelfde
BX is zo'n acht jaar later nog
steeds een moderne verschijning.
In de top vond dit jaar een wisse
ling plaats. De nog steeds fraaie
CX werd vervangen door de XM.
Liefhebbers kunnen echter de CX
nog twee jaar als Break kopen.
Z1 genoemd worden. Hetzelfde
geldt eigenlijk voor motorfietsen.
Gemotoriseerde tweewielers wor
den over het algemeen als luxe
goed gezien. Is de economie
slecht, dan zijn de verkopen in de
ze sector ook minder. Nu, aan het
einde van de jaren tachtig is de
motorfiets weer helemaal in.
Het is ook leuk om even naar de
prijzen van tien jaar terug te kij- Doorbreken
ken. Voor nog geen vijftiendui
zend gulden kon tien jaar geleden We hebben niet alleen met pro-
Vooral de nieuwe 12-cylinder 750
baarde veel opzien.
BMW liet aan het einde van de ja
ren tachtig op een autotentoonstel
ling als studiemodel de Z1 zien,
een leuke roadster met kunststof
carroserie. De reakties op deze
auto waren zo enthousiast, J
auto in 1988 werkeli
ging.
rien: 2-deurs, 4-deurs, Touring,
cabriolet en M3.
Ook de grotere 5-serie werd in de
jaren tachtig vervangen. De auto
kreeg een aanmerkelijk sportiever
uiterlijk en wercTvrijwel direkt een
enorm succes. De 7-serie was al
iets eerder in nieuwe gedaante
verschenen. Een auto die vele
Mercedes-rijders ontrouw maakte.
Citroën staat lang bekend als het
meest eigenzinnige Franse auto
merk. Dat zal tot in lengte van da
gen zo blijven, het is immers een
goed imago. Het onder Peugeot-
vlag varende Citroën zal zelfstan
dig drijvende worden gehouden.
Toch zijn er natuurlijk op dit mo
ment een aantal auto's van beide
merken met gemeenschappelijke
componenten.
Aan de onderkant van het pro
gramma zagen we aanvankelijk
de 2CV en Dyane, die voor Neder
land verdwenen. Ook de leuke
vrijetijdsauto, de Mehari, ging uit
productie. De LNA is een auto die
door velen al weer vergeten is.
Het was een op de Peugeot 104
coupé gebaseerd autootje, met
aanvankelijk alleen 2 cylinder
motoren. De Visa stamde uit 1978
uit 1976
dige fv.
begin
Fiesta 1
tijd vooruit. De jaren tachtig v
gestart met een Escort uit 197!
een auto die als twee- en i
deurs leverbaar was. Het
Escort-model werd in eer?
in 1982 voorgesteld. Ford
hier mee volledig met zijn
Het programma bestond n
uit drie en vijfdeurs modellen. Om
echter ook de standvastige kopers
van een sedan tevreden te stellen,
verscheen later de Orion.
In 1970 maakten we voor het eerst
kennis met de Ford Taunus, een
ducten uit ons eigen Europa te
maken. Vooral Japan heeft een
belangrijke invloed op ons. Het
begin van de jaren tachtig was
erg belangrijk voor de acceptatie
van de Japanse auto in de mid
denklasse. Over enkele jaren zal
blijken of auto's als de Maxima,
Legend en Lexus ook in de hogere al het milieu technisch
regionen hebben kunnen doorbre- heb!
ken. Tot slot zijn de Amerikanen
ook weer terug. Chrysler heeft een
redelijk geslaagde aanval op
Het Italiaanse merk Alfa Romeo
blikt terug op een rijke geschiede
nis. Vooral in de autosport be
haalde het merk al vanaf zijn ont
staan veel overwinningen. Een
belangrijke ontwikkeling voor Al
fa in de jaren tachtig was de over
name door Fiat, die echter het
eigen imago in stand zal houden.
De jaren tachtig werd door Alfa
niet zo best ingegaan met onder
andere de Alfa Sud, die lange tijd
de meest roestgevoelige auto was.
De Sud werd later vervangen
verkopen aanvankelijk fors deed door de 33, een auto die duideKjk
1^,. A~ een betere kwaliteit toonde Het
midden van het Alfa preigramma
startte aanvankelijk met de Alfa
Giuletta, met de kenmerkende
hoog oplopende achterkant. De
huidige 75 is een vergaande ont
wikkeling op basis van deze auto.
Een merk wat zijn populariteit
enorm heeft zien groeien in de ja
ren tachtig is BMW. Dit decen
nium werd begonnen met de 3-, 5-,
6- en 7-serie. De sportieve 6- serie
continueerde zijn loopbaan tot dit
jaar, om te worden vervangen
door de meer dan spectaculaire
8-serie. De eerste generatie 3-se-
rie werd in 1982 vervangen door
een flink gewijzigd exemplaar.
Waar de klant bij het oude model
kon kiezen uit een 315, 316, 318,
320 en 323 alleen met een twee-
deurs carrosserie, bestaat het pro
gramma nu uit zeven verschillen
de motoren en een reeks carrosse-
den verkocht, waren een tijd zelf
standig en werden kort geleden
door Ford overgenomen. Na het
verdwijnen van de Dolomite, Spit
fire en TR7, werd het merk
Triumph alleen nog gebruikt voor
de Acclaim, een auto die op basis
van de Honda Civic sedan werd
ontwikkeld. De eens zo populaire
MG's verdwenen in het begin van
de jaren tachtig van het toneel. De
naam MG kwam later alleen nog
als uitvoeringsvariant terug op de
Metro, Maestro en Montego. Dan
blijven er nog Austin, Morris én
Rover over. Ook Morris verdween
en de overgebleven types werden
als Austin verkocht. De samen
werking met Honda bleef niet be
perkt tot de Triumph Acclaim. De
vervanger van deze auto werd op
een nieuwere generatie van de
Honda Civic Sedan gebaseerd,
maar kreeg de naam Rover 200.
De laatste echte Rover, was de
3500- serie, met als topper de Vi
tesse. Deze vijfdeurs auto werd in
1986 vervangen door de huidige
Rover 800-serie, aanvankelijk al
leen als vierdeurs, maar later ook
als vijfdeurs hatchback. Deze
Rover ontstond ook uit samenwer
king met Honda. Dit jaar werden
aandelen onderling uitgewisseld,
zodat Honda en Rover haast on
losmakelijk met elkaar verbonden
zijn. Ook verdween dit jaar het
lousiast, dat de merk Austin- zodat alle nieuw te
lijk in productie introduceren auto's als Rovers
door het leven zullen gaan.
Boven de Giuletta, zat aan het be
gin van dit decennium de Alfetta,
eveneens een vierdeurs sedan.
Deze auto onderging verschillen
de facelifts en beleefde het einde
van zijn loopbaan als Alfa 90. De
90 werd zelfs voorzien van een 2,5
liter zeseylinder krachtbron. Van
de Alfetta kenden we ook de po
tente GTV, een tweedeurs coupé.
De top van het programma be
stond aanvankelijk uit de Alfa 6,
een grote, op de Alfetta lijkende
auto met een V6 krachtbron met
2,5 liter inhoud. Het aardig aan
deze auto was dat een typis -*-
cylinder geluid wei 23
met de kenmerkende Alfa-knetter
in de uitlaat. De huidige, fraai ge
vormde Alfa 164 is eigenlijk de
opvolger van de Alfa 6. De 164
breekt voor een deel met de Alfa
traditie. De achterwielaandrijving
rsnellingsbak en rem-
ichter/midden is vervan-
r voorwielaandrijving met
:hijven in de wielen.
ventig hadden we immers met een
energiecrisis te maken. De auto
dreigde toen, net als nu, in het
verdomhoekje te geraken. De eco
nomische opleving in de wereld
en ook in ons land, zorgde ook
voor een enorme opleving van de
auto-industrie. Dit was onder meer
te merken aan het verschijnen van
steeds meer 'leuke' auto's. De ca
briolet is in de jaren tachtig weer
helemaal teruggekomen. Steeds
meer merken gingen sportieve
Alhoewel Lancia is ingelijfd bij
Fiat, is de eigen identiteit behou
den. Eigenlijk kenden we in het
begin van dit decennium ook nog
Autobianchi, wat helemaal bij
Lancia is gevoegd. Immers de
eerste exemplaren van de Ypsilon
werden nog als Autobianchi's ver
kocht. In 1980 hadden we al te
maken met de toen kersverse Del-
een auto die er nu nog steeds
Later kwam de Prisma als vier-
deurs sedan. De Beta was er in
leeft echter nog veel uitvoeringen. Een vierdeurs
met schuin aflopende achterzijde,
de schitterende Beta Trevi, een
tweedeurs coupé, de zomerse Spi
der, de exclusieve HPE en de
sportieve Monte Carlo. Aan de top
van het programma nog twee
zeldzaamheden. W aar kom je im-
mers nog dagelijks een Lancia
Gamma tegen. De berline was
een vreemd vormgegeven vier
deurs, eveneens met aflopende
achterzijde, terwijl de tweedeurs
Gamma coupé de typische
schoonheid van een Pininfarina-
ontwerp uitstraalde. De Gamma
kreeg in de vorm van de huidige
Thema een zeer waardige en
klassiek gelijnde opvolger.