2.0i EX
u
IE
s
u
F TRA
BMW 5-SERIE
M TECHNIC
MARBELLA SPORT
op Seat Show
o
Marijke
Groter gegroeid
2e editie
E
5
!Ï1
.850
■V.
■MM
Feestelijke Sail show en
heropening
occasioncentrum bij
Denissen
Kerstshow
Renova
.750
.300
iS. ZUID-OOST
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 december 1989 - pagina 3
1989 - pagina 2
c biedt deze
an een gezin
lout
.00 uur
>el: 179 Nm bij 5000 tr/
tande nieu-
i spiegels in
uwe
rnrzTi
*eg.
HONDA
ACCORD
voorganger,
;er, hoger
ruimer dan
winst vooral
i, u raadt het
len, zijn
maakt u van
urg BV
Tilburg
423030
nt. Wees er
in u voorbij
falve
shuifdak,
kif
'W
»rs van gebruik-
olop voordeel.
dui
st is
De Tilburgse Nissan-
dealer Denissen is in
feeststemming. Daar is
alle reden toe, want
ook in 1989 is Nissan
weer verreweg het
best verkochte Japanse
automerk in Neder
land.
Denissen introduceert
deze week de Sail-ac-
tiemodellen. Het gaat
hierbij om de Nissan
Micra. Sunny en Blue
bird modellen die com
pleter zijn uitgevoerd
en waarbij het consu
mentenvoordeel kan
oplopen tot zo'n
f.1.500,
ixe
toerentel-
e spiegels,
INVRAAG
S
toerentel-
sec.
3 me-
ïs, centrale
rsnellingen,
ssetterecor-
Wie besluit tot de aanschai van
een nieuwe Nissan kan zich een
hoop geld besparen. Nu kopen
Ook een APK-keuring en/of vei
ligheids Zmilieukeuring behoren
tot de afleveringsprocedure van
r' u op zoek is naar
of betrouwbare
i, dient beslist eens
-linnen te lopen, er is
k«as voor zeer betaal-
prijzen. Garage
istigd aan de Bu
insenstraat 52-56 L
ij Burg. v.d. Mortelplein)
iende reet
‘3r verfrac
laie auto.
ebben? Het
iddelde
:n decennia
en, is de
achterbank
awe Honda
SEAT IBIZA E TRA
|^l
I Een merk van het Volkswagen-concern
Automobielbedrijf
Officieel dealer voor
Tilburg en omstreken
Hoevenseweg 92 D, Tilburg
Tel. 013/321405
Koppt
min
Prestaties: topsnelheid 200
km/u
acceleratie 0-100 in 9,2
Afmetingen: lengte 4,69
ter, breedte 1,70 meter
Gewicht: 1193 kg
Verbruik: bij 90 km/u 6,8 li
ter/100 km
bij 120 km/u 8,7 liter/100 km
Prijs: f.45.490,=
Kwaliteit is het grote toverwoord op dit moment in de
auto-industrie. Om te overleven, zeker in een verenigd
Europa, moeten alle op de markt verkrijgbare auto's de
gelijk zijn en weinig onderhoud vergen. Dit heeft Honda
al jaren geleden begrepen, en is zodoende uitgegroeid
tot een kwalitatief hoogstaand product. Daaraan kop
pelde Honda als één van de eerste Japanse merken een
geheel eigen gezicht. We reden met de nieuwe Accord.
Ivergrijs ^t dashboard
pleet met in
toerenteller,
brandstof- en tempera
De console bestaat uit
ventilatieroosters, de 1
van verwarming en*”
radio en een asbak i_
ker. De radio met elektrische an
tenne is overigens standaard. On
danks dat dit prima apparaat als
merknaam "Honda" vermeldt, is
het onmiskenbaar een Philips. De
ze installatie, die voorzien is van
een stel forse luidsprekers, is vast
gemonteerd in de console en niet
nog completere
auto is ook vanaf Terhnigcha gegevens:
Merk en type: Honda Accord
2.0i EX
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1997 cc
Boring x slag: 85 x 88 mm
Vermogen: 133 pk bij 5500 tr/
min
metalen wielen lijkende wieldop
pen, grote achterlichten, een tot
de bumper te openen kofferklep
en heel speciale koplampen. Deze
lichtunits zijn erg plat, maar door
een speciaal binnenwerk leveren
de lampen minimaal evenveel
licht als conventionele exempla
ren.
Het interieur ziet er net zo ver
zorgd uit. De kleuren van bekle
ding en dashboard zijn prima op
elkaar afgestemd, terwijl er geen
gebruik gemaakt is van smake
loos plastic. Het dashboard is di
delijk van Honda-signatuur. Het
erg fraai dat dit dashboard de lijn
van de motorkap als het ware in
het interieur doorzet.
be Micra is er in een tweetal Sail-
uitvoeringen, te weten de Sail 2 op Voordeel
basis van de Micra 1.0, die al voor
f. 17.495,= te koop is. Daarnaast
een Micra Sail 3 met 1.2 liter motor
en diverse accessoires zoals een
met de 1.5 liter injectiemotor kost
dezelfde auto f.20.995,=
Ook heeft Zuid-Oost de Ibiza Dis
co 1.2 met swingende bekleding
en vrolijke Disco-logo's voor
slechts f. 17.495,=Tot slot is er nog
een aardig model op basis van de
grote Malaga, de Touring, die
standaard kan beschikken over
een toerenteller, wieldoppen, ach
terspoiler, luxe bekleding en spe
ciale logo's. De Malaga Touring is
er vanaf f.20.995,
Tijdens een grote show bij Seat
dealer Zuid-Oost is de Marbella
Sport terug van weggeweest. Het
gaat hier om een Marbella XL met
vijfbak en voorzien van lichtmeta
len velgen, een dakspoiler en wis/
wasinstallatie op de derde deur.
De klant betaalt voor dit pakket
extra's slechts f.400, meer zodat
de auto f.13.895,- kost.
Natuurlijk zijn de zojuist uitge
bracht actiemodellen van de Mar
bella, de Black, Yellow en Red
voorzien van een diefstalbeveili
ging.
In de portierpanelen kunnen de
ruiten elektrisch bediend worden,
zowel voor- als achterin. Verder
heeft deze auto standaard centra
le vergrendeling, een verstelbaar
stuur, zonwerend glas, instelbare
koplamphoogte en twee elektrisch
verstelbare buitenspiegels.
De instap is wat laag, maar de
stoelen zitten uitstekend. De be
stuurdersstoel is zelfs elektrisch in
hoogte verstelbaar. De zijdelingse
steun zou wat nadrukkelijker aan
wezig mogen zijn, terwijl iemand
die een zachte stoel gewend is,
even aan de vrij harde rugleuning
zal moeten wennen. Over ruimte
zal overigens niemand te klagen
hebben. De extra lengte van deze
nieuwe Accord is voornamelijk
aan het interieur ten goede geko
men. Been- en hoofdruimte is zo
wel voor voor- als achterpassa-
giers in meer dan voldoende mate
aanwezig. Ook het ruitoppervlak
is merkbaar groter. De neus van
de Accord is behoorlijk laag,
maar uitstekend te overzien. De
kofferbak is bij inparkeren echter
volledig onzichtbaar.
betekent immers de prijsverho
ging van januari voorblijven. Het
prijsvoordeel kan hiermee oplo
pen tot zo'n f.2560, Het kenteken
wordt uiteraard in 1990 geregis
treerd.
Maar voor de kopers
te auto's is er ook vol
Denissen occasioncentrum is
grond gemoderniseerd. Tijdens
de heropeningsactie biedt Denis
sen diverse gebruikte auto's aan
met 'n korting van 500 tot 1250 gul
den. Uiteraard zijn alle auto's
vanaf 1985 voorzien van 12 maan
den garantie op BOVAG voor
waarden.
met een volledig nieuwe auto te
maken.
Tijdens de internationale introduc
tie in Italië was ik nog niet hele
maal overtuigd van de schoon
heid van het nieuwe model. Ik
denk dat dat voor een deel aan de
kleur gelegen heeft. De auto's
daar waren voornamelijk in don
kere tinten gespoten, terwijl ons
testexemplaar heel licht zilv-“~-
was. Hierbij komen de vormen
van de auto erg goed tot hun
recht. De Accord ziet er erg Wes
ters uit en we kunnen dan ook wel
wat stijlkenmerken en details van
bijvoorbeeld Mercedes, BMW en
Rover in de auto ontdekken. Het is
wel duidelijk zichtbaar, dat de
nieuwe Accord een maatje groter
is dan het vorige model, het leng
teverschil bedraagt zo'n twaalf
centimeter.
De auto ziet er keurig verzorgd uit
met bumpers in de carrosse-
riekleur, nette stootstrips, op licht-
Eind 1983 verraste Honda op de
IAA in Frankfurt met zijn bijzonder
fraai gestyleerde Civic, een auto
die zijn voorgangers direct deed
vergeten. De auto was zijn tijd zo
ver vooruit, dat bij het verschijnen
van het huidige Civic- model eind
1987, nog niemand op de auto
was uitgekeken. Gelukkig behield
de nieuweling de basislijnen van
zijn voorganger.
Uiteraard maakt stuurbekrachti
ging dit soort manoeuvres gemak
kelijk, terwijl de installatie bij ho
gere snelheden behoorlijk in as
sistentie afneemt, alhoewel het
nog minder zou mogen.
Het comfort van de Accord staat
op een hoog niveau. Dit wordt na
tuurlijk voor een déél door het uit
stekende meubilair veroorzaakt.
De grotere lengte is echter ook te
rug te vinden in een larïgere wiel
basis. Op de bochtige Italiaanse
bergweggetjes vond ik de auto
wat week. Echter in onze Neder
landse situatie met veel kilometers
asfalt rechtuit, treedt deze klacht
niet meer op. De voorwielaandrij-
ver rijdt ronduit fantastisch.
Laten we het daarom ook nog
even hebben over de motor. Alle
modellen uit de nieuwe Accord-
serie worden geleverd met een 4
cyUnder 16-kleppenmotor. De ba
sisversie heeft een elektronisch
geregelde carburateur, terwijl on
ze testauto een injectie heeft. Het
gaat hierbij om een 2 Uter met in
dit geval een vermogen van 133
pk. De krachtbron valt op door
zijn levendigheid en rust. Door het
monteren van twee balansassen,
loopt het apparaat erg trillings-
arm. Hét vermogen is ruim vol-
Luidsprekers
is bijzonder com-
i het klokkendeel een
r, snelheidsmeter,
sratuurmeter.
uit een tweetal
bediening
i ventilatie, de
met aanste-
zonder gedistingeerd van Ujn. De
nieuwe 16-kleppenmotor presteert
goed, heeft een normaal brand
stofverbruik en loopt bijzonder tril-
lingsarm. Kritiek eigenlijk alleen
op de wat te veel assisterende
stuurbekrachtiging
ook op de show te zien. Met hun i
speciale bekleding, leuke kleuren
en verstelbare rugleuningen zijn
auto's afgestemd op een jong pu-
bliek. Ze zijn er al vanaf
f12.395,Maar ook op basis van
de leuke Ibiza is er de Crono met
smaakvolle sportieve bekleding,
in twee delen neerklapbare ach- i
terbank, een 4-spaaks sportstuur,
een achterspoiler en twee buiten- 1
spiegels voor f.19.195, De auto
heeft dan een 1.2 liter krachtbron,
Nog even snel allerlei bood
schappen doen voor een
weekendje Londen, kan echt
heel snel gaan met deze Hon
da Accord. Deze bolide is on
danks zijn behoorlijke afme
tingen erg handelbaar in het
stadsverkeer. Zelfs met onver
wachte verkeersheuvels heeft
hij geen problemen. Uiter
aard spreekt het voor zich dat
je met deze auto op de grote
weg helemaal geen proble
men hebt, behalve dan dat je
je moet inhouden met de snel
heid.
Het schakelen en gasgeven
gaat namelijk echt als een ra
ket, vandaar de bijzondere
styling van de schakelpook
(net als in een vliegtuig).
Natuurlijk kun je er ook rustig
mee rijden, maar tijdens het
testrijden had ik nogal haast,
vandaar.
De snelheid en soepele ma
nier van bedienen is uiter
aard niet het enige wat deze
Accord zo fijn maakt. Ook het
ontwerp is erg stijlvol en de
auto heeft een mooie over
vloeiende lijn zonder hoeken
of kanten. Het interieur is
mooi afgewerkt en doet lek
ker warm aan bij het instap
pen.
Het dashboard is vrij eenvou
dig zonder overdreven digita
le zijsprongen, behalve dan
het klokje in het midden, wat
je eraan herinnert dat je én
nog even dit én nog even dat
moet doen en dat alles bin
nen zeer korte tijd. De spie
gels (die overigens erg mooi
van vorm zijn) en ramen zijn
elektrisch te bedienen even
als de stoelhoogte. Aan ruim
te geen gebrek, vier volslan
ke landgenoten kunnen heer
lijk zitten. De koffergbak is
ook al geen kleintje en boven
dien keurig bekleed.
Wat tevens opvalt is dat je
nagenoeg geen last hebt van
buitengeluiden, zelfs niet bij
de huidige windkracht.
Deze auto valt zodoende hele
maal niet tegen. De Honda
Accord is wat mij betreft ac-
coord!
Westers
Hetzelfde heeft zich vergelijkbaar
bij de Accord afgespeeld. Eind
1985 kwam Honda met een Ac
cord op de markt als gestroomlijn
de sedan en spectaculaire Aero-
deck. Een Honda is echter slechts
een leven van vier jaar bescho
ren, zodat op de afgelopen IAA
weer een nieuwe Accord werd ge
presenteerd. Gelukkig is ook hier
de lijn van de voorganger be
waard gebleven, al hebben we
doende om de net geen 1200 kg
wegende Accord behoorhjk te la
ten presteren. De top is vastge
steld op 200 km/u, terwijl de sprint
van 0 tot 100 in 9,2 seconden
plaatsvindt. Het maximale koppel
van 179 Nm wordt bij 5000 tr/min
bereikt, terwijl het maximale ver
mogen bij 5500 tr/min beschik
baar is. We zijn van zestienklep-
pers hogere toerentallen gewend.
Daarom kan er zonder al te veel
schakelen best vlot worden gere
den.
Weggever
Door al deze eigenschappen is de
Accord een volwassen rij-ijzer:
comfortabel, Ucht in bediening en
behoorlijk snel. Het brandstofver
bruik mogen we met een gemid
delde van 1 op 9,1 normaal noe
men.
De prijzen van de nieuwel
ken in eerste instantie aan nv-
ge kant. Honda's zijn immers geen
weggevertjes. Toch mogen we
hierbij niet vergeten dat de auto
groter is gegroeid en dat hij zal
kunnen concurreren met bijvoor
beeld de Opel Omega, Ford Scor
pio en Renault 25. De basis Ac
cord, de 2.0 met carburateur kost
f.38.490,=. De completere EX met
dezelfde motor staat voor
f.40.990,= in de prijslijst. Beide
auto's zullen in de loop van janua
ri leverbaar worden. Onze testau
to, de injectie EX, kost f.45.490,=
en is tegen meerprijs leverbaar
met een schuifdak en een auto
maat. Het topmodel uit de serie is
de 2.2 liter in een r
uitvoering. Deze aut
eind januari te leveren vanaf
f.59.490,=. Forse prijzen, maar ze
ker de 2 liter is het helemaal
waard.
De Honda Accord komt op een
moment dat we eigenlijk nog niet
op het oude model zijn uitgeke
ken. De nieuweling is echter bij-
BMW M Technic accessoires aan
geklede 5-serie staat tussen Kerst
mis en Oud tot Nieuw op de Kerst-
Totaal-Show van de Tilburgse
BMW-dealer Renova.
quartzklok, dagteller, interval
stand op ruitewisser, een achterr-
uitwisser, dakspoiler in carrosse-
riekleur, aërodynamische wiel
doppen en een sportieve Sail-stri-
ping voor eenprijs van f.18.995,=
Op basis van de Sunny zijn er
maar liefst zes verschillende Sail-
aanbiedingen voorzien van de
soepele 1.6 injectiemotor of de zui
nige 1.7 liter diesel. Tot slot is er
een zeer complete Bluebird Sail
met 1.6C of 2.0 liter injectie en 2.0
diesel motoren. Standaard zijn de
ze auto's voorzien van stuurbe
krachtiging, centrale vergrende
ling, electrische zijruiten, vijfbak,
toerenteller etc. Uitwendig is de
Bluebird Sail te herkennen aan d-
brede 185/70-14" banden, aëro
dynamische wielcovers, bumpers
in de carrosseriekleur, bronskleu
rig warmtewerend glas en de
Sail-striping. Voor dit alles wordt
een meerprijs van f.500, bere
kend. De Bluebird Sail is er zo
doende vanaf f.29.275,=
len en een speciaal voor dit model k
ontwikkelde verlagingsset. Maar
ook voor de binnenkant levert M 1
Technic een aantal leuke acces- p
soires, zoals de lederen schakel-
pookknop en het M Technic Sport- andere 5-serie rijders. Je moet
stuur. Wordt een BMW 5-serie mo- echter dit soort accessoires eerst
del op deze wijze aangekleed, eens een keer kunnen bekijken op
dan onderscheid de bestuurder een auto. Daartoe krijgt iedereen
zich daarmee duidelijk van alle nu de kans. Een volledig met
Onlangs bracht BMW een serie
speciale M Technic accessoires
op de markt voor de 5-serie. Een
uitgekiende reeks originele onder
delen ter verfraaiing van de al
zeer fraaie auto. Het programma
bestaat uit een aërodynamische
ige Denissen is achterspoiler, een speciale onder-
2.fJnees,®IJ spoiler die samen met de voor-
J]” )"lSurg'(Na' spoiler een harmonieus geheel
?.p.eir.) vormt, speciale lichtmetalen wie-
Denissen. Wie nu
een nieuwe auto o
gebruikte auto, di,
bij Denissen bin
een ruime keus voor zeer
bare -
geves_,
Jansens traat
bij Burg. v.d.
EU
I