2.0i EX u IE s u F TRA BMW 5-SERIE M TECHNIC MARBELLA SPORT op Seat Show o Marijke Groter gegroeid 2e editie E 5 !Ï1 .850 ■V. ■MM Feestelijke Sail show en heropening occasioncentrum bij Denissen Kerstshow Renova .750 .300 iS. ZUID-OOST DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 december 1989 - pagina 3 1989 - pagina 2 c biedt deze an een gezin lout .00 uur >el: 179 Nm bij 5000 tr/ tande nieu- i spiegels in uwe rnrzTi *eg. HONDA ACCORD voorganger, ;er, hoger ruimer dan winst vooral i, u raadt het len, zijn maakt u van urg BV Tilburg 423030 nt. Wees er in u voorbij falve shuifdak, kif 'W »rs van gebruik- olop voordeel. dui st is De Tilburgse Nissan- dealer Denissen is in feeststemming. Daar is alle reden toe, want ook in 1989 is Nissan weer verreweg het best verkochte Japanse automerk in Neder land. Denissen introduceert deze week de Sail-ac- tiemodellen. Het gaat hierbij om de Nissan Micra. Sunny en Blue bird modellen die com pleter zijn uitgevoerd en waarbij het consu mentenvoordeel kan oplopen tot zo'n f.1.500, ixe toerentel- e spiegels, INVRAAG S toerentel- sec. 3 me- ïs, centrale rsnellingen, ssetterecor- Wie besluit tot de aanschai van een nieuwe Nissan kan zich een hoop geld besparen. Nu kopen Ook een APK-keuring en/of vei ligheids Zmilieukeuring behoren tot de afleveringsprocedure van r' u op zoek is naar of betrouwbare i, dient beslist eens -linnen te lopen, er is k«as voor zeer betaal- prijzen. Garage istigd aan de Bu insenstraat 52-56 L ij Burg. v.d. Mortelplein) iende reet ‘3r verfrac laie auto. ebben? Het iddelde :n decennia en, is de achterbank awe Honda SEAT IBIZA E TRA |^l I Een merk van het Volkswagen-concern Automobielbedrijf Officieel dealer voor Tilburg en omstreken Hoevenseweg 92 D, Tilburg Tel. 013/321405 Koppt min Prestaties: topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in 9,2 Afmetingen: lengte 4,69 ter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1193 kg Verbruik: bij 90 km/u 6,8 li ter/100 km bij 120 km/u 8,7 liter/100 km Prijs: f.45.490,= Kwaliteit is het grote toverwoord op dit moment in de auto-industrie. Om te overleven, zeker in een verenigd Europa, moeten alle op de markt verkrijgbare auto's de gelijk zijn en weinig onderhoud vergen. Dit heeft Honda al jaren geleden begrepen, en is zodoende uitgegroeid tot een kwalitatief hoogstaand product. Daaraan kop pelde Honda als één van de eerste Japanse merken een geheel eigen gezicht. We reden met de nieuwe Accord. Ivergrijs ^t dashboard pleet met in toerenteller, brandstof- en tempera De console bestaat uit ventilatieroosters, de 1 van verwarming en*” radio en een asbak i_ ker. De radio met elektrische an tenne is overigens standaard. On danks dat dit prima apparaat als merknaam "Honda" vermeldt, is het onmiskenbaar een Philips. De ze installatie, die voorzien is van een stel forse luidsprekers, is vast gemonteerd in de console en niet nog completere auto is ook vanaf Terhnigcha gegevens: Merk en type: Honda Accord 2.0i EX Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1997 cc Boring x slag: 85 x 88 mm Vermogen: 133 pk bij 5500 tr/ min metalen wielen lijkende wieldop pen, grote achterlichten, een tot de bumper te openen kofferklep en heel speciale koplampen. Deze lichtunits zijn erg plat, maar door een speciaal binnenwerk leveren de lampen minimaal evenveel licht als conventionele exempla ren. Het interieur ziet er net zo ver zorgd uit. De kleuren van bekle ding en dashboard zijn prima op elkaar afgestemd, terwijl er geen gebruik gemaakt is van smake loos plastic. Het dashboard is di delijk van Honda-signatuur. Het erg fraai dat dit dashboard de lijn van de motorkap als het ware in het interieur doorzet. be Micra is er in een tweetal Sail- uitvoeringen, te weten de Sail 2 op Voordeel basis van de Micra 1.0, die al voor f. 17.495,= te koop is. Daarnaast een Micra Sail 3 met 1.2 liter motor en diverse accessoires zoals een met de 1.5 liter injectiemotor kost dezelfde auto f.20.995,= Ook heeft Zuid-Oost de Ibiza Dis co 1.2 met swingende bekleding en vrolijke Disco-logo's voor slechts f. 17.495,=Tot slot is er nog een aardig model op basis van de grote Malaga, de Touring, die standaard kan beschikken over een toerenteller, wieldoppen, ach terspoiler, luxe bekleding en spe ciale logo's. De Malaga Touring is er vanaf f.20.995, Tijdens een grote show bij Seat dealer Zuid-Oost is de Marbella Sport terug van weggeweest. Het gaat hier om een Marbella XL met vijfbak en voorzien van lichtmeta len velgen, een dakspoiler en wis/ wasinstallatie op de derde deur. De klant betaalt voor dit pakket extra's slechts f.400, meer zodat de auto f.13.895,- kost. Natuurlijk zijn de zojuist uitge bracht actiemodellen van de Mar bella, de Black, Yellow en Red voorzien van een diefstalbeveili ging. In de portierpanelen kunnen de ruiten elektrisch bediend worden, zowel voor- als achterin. Verder heeft deze auto standaard centra le vergrendeling, een verstelbaar stuur, zonwerend glas, instelbare koplamphoogte en twee elektrisch verstelbare buitenspiegels. De instap is wat laag, maar de stoelen zitten uitstekend. De be stuurdersstoel is zelfs elektrisch in hoogte verstelbaar. De zijdelingse steun zou wat nadrukkelijker aan wezig mogen zijn, terwijl iemand die een zachte stoel gewend is, even aan de vrij harde rugleuning zal moeten wennen. Over ruimte zal overigens niemand te klagen hebben. De extra lengte van deze nieuwe Accord is voornamelijk aan het interieur ten goede geko men. Been- en hoofdruimte is zo wel voor voor- als achterpassa- giers in meer dan voldoende mate aanwezig. Ook het ruitoppervlak is merkbaar groter. De neus van de Accord is behoorlijk laag, maar uitstekend te overzien. De kofferbak is bij inparkeren echter volledig onzichtbaar. betekent immers de prijsverho ging van januari voorblijven. Het prijsvoordeel kan hiermee oplo pen tot zo'n f.2560, Het kenteken wordt uiteraard in 1990 geregis treerd. Maar voor de kopers te auto's is er ook vol Denissen occasioncentrum is grond gemoderniseerd. Tijdens de heropeningsactie biedt Denis sen diverse gebruikte auto's aan met 'n korting van 500 tot 1250 gul den. Uiteraard zijn alle auto's vanaf 1985 voorzien van 12 maan den garantie op BOVAG voor waarden. met een volledig nieuwe auto te maken. Tijdens de internationale introduc tie in Italië was ik nog niet hele maal overtuigd van de schoon heid van het nieuwe model. Ik denk dat dat voor een deel aan de kleur gelegen heeft. De auto's daar waren voornamelijk in don kere tinten gespoten, terwijl ons testexemplaar heel licht zilv-“~- was. Hierbij komen de vormen van de auto erg goed tot hun recht. De Accord ziet er erg Wes ters uit en we kunnen dan ook wel wat stijlkenmerken en details van bijvoorbeeld Mercedes, BMW en Rover in de auto ontdekken. Het is wel duidelijk zichtbaar, dat de nieuwe Accord een maatje groter is dan het vorige model, het leng teverschil bedraagt zo'n twaalf centimeter. De auto ziet er keurig verzorgd uit met bumpers in de carrosse- riekleur, nette stootstrips, op licht- Eind 1983 verraste Honda op de IAA in Frankfurt met zijn bijzonder fraai gestyleerde Civic, een auto die zijn voorgangers direct deed vergeten. De auto was zijn tijd zo ver vooruit, dat bij het verschijnen van het huidige Civic- model eind 1987, nog niemand op de auto was uitgekeken. Gelukkig behield de nieuweling de basislijnen van zijn voorganger. Uiteraard maakt stuurbekrachti ging dit soort manoeuvres gemak kelijk, terwijl de installatie bij ho gere snelheden behoorlijk in as sistentie afneemt, alhoewel het nog minder zou mogen. Het comfort van de Accord staat op een hoog niveau. Dit wordt na tuurlijk voor een déél door het uit stekende meubilair veroorzaakt. De grotere lengte is echter ook te rug te vinden in een larïgere wiel basis. Op de bochtige Italiaanse bergweggetjes vond ik de auto wat week. Echter in onze Neder landse situatie met veel kilometers asfalt rechtuit, treedt deze klacht niet meer op. De voorwielaandrij- ver rijdt ronduit fantastisch. Laten we het daarom ook nog even hebben over de motor. Alle modellen uit de nieuwe Accord- serie worden geleverd met een 4 cyUnder 16-kleppenmotor. De ba sisversie heeft een elektronisch geregelde carburateur, terwijl on ze testauto een injectie heeft. Het gaat hierbij om een 2 Uter met in dit geval een vermogen van 133 pk. De krachtbron valt op door zijn levendigheid en rust. Door het monteren van twee balansassen, loopt het apparaat erg trillings- arm. Hét vermogen is ruim vol- Luidsprekers is bijzonder com- i het klokkendeel een r, snelheidsmeter, sratuurmeter. uit een tweetal bediening i ventilatie, de met aanste- zonder gedistingeerd van Ujn. De nieuwe 16-kleppenmotor presteert goed, heeft een normaal brand stofverbruik en loopt bijzonder tril- lingsarm. Kritiek eigenlijk alleen op de wat te veel assisterende stuurbekrachtiging ook op de show te zien. Met hun i speciale bekleding, leuke kleuren en verstelbare rugleuningen zijn auto's afgestemd op een jong pu- bliek. Ze zijn er al vanaf f12.395,Maar ook op basis van de leuke Ibiza is er de Crono met smaakvolle sportieve bekleding, in twee delen neerklapbare ach- i terbank, een 4-spaaks sportstuur, een achterspoiler en twee buiten- 1 spiegels voor f.19.195, De auto heeft dan een 1.2 liter krachtbron, Nog even snel allerlei bood schappen doen voor een weekendje Londen, kan echt heel snel gaan met deze Hon da Accord. Deze bolide is on danks zijn behoorlijke afme tingen erg handelbaar in het stadsverkeer. Zelfs met onver wachte verkeersheuvels heeft hij geen problemen. Uiter aard spreekt het voor zich dat je met deze auto op de grote weg helemaal geen proble men hebt, behalve dan dat je je moet inhouden met de snel heid. Het schakelen en gasgeven gaat namelijk echt als een ra ket, vandaar de bijzondere styling van de schakelpook (net als in een vliegtuig). Natuurlijk kun je er ook rustig mee rijden, maar tijdens het testrijden had ik nogal haast, vandaar. De snelheid en soepele ma nier van bedienen is uiter aard niet het enige wat deze Accord zo fijn maakt. Ook het ontwerp is erg stijlvol en de auto heeft een mooie over vloeiende lijn zonder hoeken of kanten. Het interieur is mooi afgewerkt en doet lek ker warm aan bij het instap pen. Het dashboard is vrij eenvou dig zonder overdreven digita le zijsprongen, behalve dan het klokje in het midden, wat je eraan herinnert dat je én nog even dit én nog even dat moet doen en dat alles bin nen zeer korte tijd. De spie gels (die overigens erg mooi van vorm zijn) en ramen zijn elektrisch te bedienen even als de stoelhoogte. Aan ruim te geen gebrek, vier volslan ke landgenoten kunnen heer lijk zitten. De koffergbak is ook al geen kleintje en boven dien keurig bekleed. Wat tevens opvalt is dat je nagenoeg geen last hebt van buitengeluiden, zelfs niet bij de huidige windkracht. Deze auto valt zodoende hele maal niet tegen. De Honda Accord is wat mij betreft ac- coord! Westers Hetzelfde heeft zich vergelijkbaar bij de Accord afgespeeld. Eind 1985 kwam Honda met een Ac cord op de markt als gestroomlijn de sedan en spectaculaire Aero- deck. Een Honda is echter slechts een leven van vier jaar bescho ren, zodat op de afgelopen IAA weer een nieuwe Accord werd ge presenteerd. Gelukkig is ook hier de lijn van de voorganger be waard gebleven, al hebben we doende om de net geen 1200 kg wegende Accord behoorhjk te la ten presteren. De top is vastge steld op 200 km/u, terwijl de sprint van 0 tot 100 in 9,2 seconden plaatsvindt. Het maximale koppel van 179 Nm wordt bij 5000 tr/min bereikt, terwijl het maximale ver mogen bij 5500 tr/min beschik baar is. We zijn van zestienklep- pers hogere toerentallen gewend. Daarom kan er zonder al te veel schakelen best vlot worden gere den. Weggever Door al deze eigenschappen is de Accord een volwassen rij-ijzer: comfortabel, Ucht in bediening en behoorlijk snel. Het brandstofver bruik mogen we met een gemid delde van 1 op 9,1 normaal noe men. De prijzen van de nieuwel ken in eerste instantie aan nv- ge kant. Honda's zijn immers geen weggevertjes. Toch mogen we hierbij niet vergeten dat de auto groter is gegroeid en dat hij zal kunnen concurreren met bijvoor beeld de Opel Omega, Ford Scor pio en Renault 25. De basis Ac cord, de 2.0 met carburateur kost f.38.490,=. De completere EX met dezelfde motor staat voor f.40.990,= in de prijslijst. Beide auto's zullen in de loop van janua ri leverbaar worden. Onze testau to, de injectie EX, kost f.45.490,= en is tegen meerprijs leverbaar met een schuifdak en een auto maat. Het topmodel uit de serie is de 2.2 liter in een r uitvoering. Deze aut eind januari te leveren vanaf f.59.490,=. Forse prijzen, maar ze ker de 2 liter is het helemaal waard. De Honda Accord komt op een moment dat we eigenlijk nog niet op het oude model zijn uitgeke ken. De nieuweling is echter bij- BMW M Technic accessoires aan geklede 5-serie staat tussen Kerst mis en Oud tot Nieuw op de Kerst- Totaal-Show van de Tilburgse BMW-dealer Renova. quartzklok, dagteller, interval stand op ruitewisser, een achterr- uitwisser, dakspoiler in carrosse- riekleur, aërodynamische wiel doppen en een sportieve Sail-stri- ping voor eenprijs van f.18.995,= Op basis van de Sunny zijn er maar liefst zes verschillende Sail- aanbiedingen voorzien van de soepele 1.6 injectiemotor of de zui nige 1.7 liter diesel. Tot slot is er een zeer complete Bluebird Sail met 1.6C of 2.0 liter injectie en 2.0 diesel motoren. Standaard zijn de ze auto's voorzien van stuurbe krachtiging, centrale vergrende ling, electrische zijruiten, vijfbak, toerenteller etc. Uitwendig is de Bluebird Sail te herkennen aan d- brede 185/70-14" banden, aëro dynamische wielcovers, bumpers in de carrosseriekleur, bronskleu rig warmtewerend glas en de Sail-striping. Voor dit alles wordt een meerprijs van f.500, bere kend. De Bluebird Sail is er zo doende vanaf f.29.275,= len en een speciaal voor dit model k ontwikkelde verlagingsset. Maar ook voor de binnenkant levert M 1 Technic een aantal leuke acces- p soires, zoals de lederen schakel- pookknop en het M Technic Sport- andere 5-serie rijders. Je moet stuur. Wordt een BMW 5-serie mo- echter dit soort accessoires eerst del op deze wijze aangekleed, eens een keer kunnen bekijken op dan onderscheid de bestuurder een auto. Daartoe krijgt iedereen zich daarmee duidelijk van alle nu de kans. Een volledig met Onlangs bracht BMW een serie speciale M Technic accessoires op de markt voor de 5-serie. Een uitgekiende reeks originele onder delen ter verfraaiing van de al zeer fraaie auto. Het programma bestaat uit een aërodynamische ige Denissen is achterspoiler, een speciale onder- 2.fJnees,®IJ spoiler die samen met de voor- J]” )"lSurg'(Na' spoiler een harmonieus geheel ?.p.eir.) vormt, speciale lichtmetalen wie- Denissen. Wie nu een nieuwe auto o gebruikte auto, di, bij Denissen bin een ruime keus voor zeer bare - geves_, Jansens traat bij Burg. v.d. EU I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 41