JAGUARXJ220 OP DE JAREN TACHTIG kost 1,8 miljoen Ophouden GEZAMELIJKE A UTOMOBIELBEDRIJVEN EN MEDEWERKERS VAN DE AUTOMAAT WENSEN U PRETTIGE KERSTDAGEN EN EEN GOED EN VEILIG 1990 Oplage92.050 ex. o.a. Bijlage van: DeTilburgseKoerier Deze week in de Automaat |||a *^1 •w ïr 1989-pagina 38 DfflgisiG Talbot nu Japanners Tony Vos Pag. 13 Pag.3 Pag.5, 7 en 11 Politie: Rij Alcohol Vrij Jaargang 1 Nummer 49 Autotest: Honda Accord 2.0 i EX TERUGBUK jave van s.m. Het Oostblok bleef de oude_ cepten trouw, Skoda en Lack de auto's teger ven tot slot de l Bij Peugeot kwamen de 505 tegei moment i nog wel Terugblik op de jaren tachtig De vorig jaar op de Internationale Motor Show van Bir mingham getoonde Jaguar XJ220 gaat in productie. Het aantal zal echter beperkt blijven tot maximaal 350 exemplaren. Er zal gestart worden met een serie van 220 stuks. De prijs bedraagt ongeveer 290.000 pond, wat in Nederland inclusief onze belasting neer komt op 1,8 miljoen gulden. Een geheel nieuwe dochteronderne ming woordelijk zijn. Terugkijken naar het verleden heeft altijd iets melan cholisch. Toch zullen we zo tegen de jaarwisseling weer veel horen en zien van de afgelopen twaalf maanden. Maar daar blijft het niet bij. We sluiten immers ook een heel decennium af, de jaren tachtig. Tussen 1 januari 1980 en 31 december 1989 zitten tien jaar historie, ook op autogebied. Modellen zijn gekomen en gegaan, maar er waren ook duidelijk enige trends te bespeuren, die de jaren tachtig, net als overigens alle andere de cennia uit de autohistorie, onvergetelijk maken. gen we niet ontevreden zijn. De Japanse autofabrikanten wisten hun invloed in Europa flink te ver groten. Japanners zijn gewend om hun auto's iedere vier tot vijf jaar te wisselen. Dit heeft tot gevolg ge had, dat Europese autoconstruc teurs ook steeds sneller hun pro gramma aanpasten. In de jaren tachtig maakten we ook voor het eerste kennis met het begrip Cw- waarde. Deze drukt Een belangrijke ontwikke de stroomlijn van een auto in een de tweede helft van de dl Tien jaar, het lijkt nog zo kort gele den. Ik blader eens even een ca talogus uit 1980 door. Welke auto's waren er toen, die we nu nog kennen. Natuurlijk is de 2CV van Citroen er nog. Helaas is hij van onze markt verdwenen, maar ook in de jaren tachtig heeft hij zijn definitieve einde niet beleefd. Ook de CX Break heeft de afgelo pen tien jaar overleefd. De Automaat is een uiige De Tilburgse Koerier i.s.i_, D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek getal uit. Audi wist met zijn 100 voor het eerste de magische grens van 0,30 te behalen. Renault zette korte tijd later met de 25 het re cord op 0,28. De luchtweerstands- coefficient is echter weer wat uit de mode. Natuurlijk speelt hij bij het ontwerpen van een nieuwe auto nog steeds een grote rol, maar de reclame-wereld heeft dit item helemaal uitgemolken. belangrijkfe ÖlitWikkeling in de afgelopen o. vw oude con- zodat we bij FSO, ida nog steeds dezelf- »n komen. Dan blij- Zweedse merken over. Volvo verkoopt nog steeds de 240-serie, terwijl in het Neder landse Bom ook nog immer de 300-serie van de band rolt. De oogst lijkt matig, daar er nog maar zo weinig auto's van tien jaar geleden over zijn. Toch mo- De sluitingsdatum voor de in schrijving is 14 februari 1990. De XJ 220 zal met een productie snelheid van 4 stuks per week ge produceerd worden. Naar ver wachting zal het eerste exemplaar begin 1992 worden geleverd. Verenigde Staten en Canada. Liefhebbers kunnen bij Jaguar Nederland in Houten een inschrijf formulier voor deze auto verkrij gen. Met een aanbetaling van f.50.000,= worden de gegadigden dan op de lijst gezet. De volgorde van binnenkomsten van het formu lier en de betaling is bepalend. ten we toen ook al de 505 tegen, eeruéuto die op dit moment in een a^eslankte se rie nog wel even leverbaar zal blijven. Het merk Talbot echter be staat nog als naam, terwijl er h geen personenauto's meer ge- 1 maakt worden. Voor de Renault 4 J geldt hetzelfde als voor de Eend; f de auto is bij ons niet meer op de prijslijsten te vinden, maar wordt nog steeds in een behoorlijk aan tal gemaakt. Ook Mercedes over leefde tien jaar met twee model len. Zowel de S-klasse als de vier- wielaangedreven G-serie zijn in gemoderniseerde vorm nog steeds te koop. Ook Porsche blijft stand vastig met de 911 en 928. Jaguar houdt het nog steeds vol met de 12 cylinder XJ in oude gedaante en de XJS. Deze modellen verkopen nog steeds erg goed. Een merk als Morgan hoef je in een dergelijke opsomming eigenlijk niet eens te noemen. De Mini past ook in het rijtje van de Renault 4 en Citroen 2CV, met het grote verschil dat de ze auto nog steeds in ons land te koop is. Overigens zijn er in de ja ren tachtig veel Engelse klassieke namen ten gronde gegaan. Op 1 januari 1980 bestonden merken als Austin, MG, Morris en Triumph nog. De Land Rover en Range Rover zijn er nog steeds, echter met een derde gezinslid in de vorm van de Discovery. Ook Italië zorgt voor een aantal blijvers, zo als de Alfa Romeo Spider, die bin nenkort in een compleet vernieuw de 'look' gepresenteerd zal wor den. De Fiat 126 wordt met name voor de Italiaanse markt nog ting. Project XJ220 Ltd, zal voor het hele projekt verant- steeds in Polen gemaakt. De Lan- ziin. cia ?el,a begon d® iar®n tachtJg goed, en werd meteen de eerste Auto van het jaar. Onlangs werd van deze auto nog de zeer specta culaire Integrale 16V uitgebracht. Nieuwe maximum snelheden, lijdelijke accijnsverhoging op brandstof die er nooit meer af ging, grotere fileproblemen, duurdere APK, milieukeuring, verhoging motorrijtuigenbe lasting, houderschapsbelas- ting, forse verhoging diesel- prijs, hogere fiscale bijtelling, maximale kilometervergoe ding...je wordt er moedeloos van. Als we naar de laatste jaren kijken, is dit de treurige balans die we moeten opma ken, waar het gaat om het pesten van de automobilist door de overheid. Als je zo het bovenstaande rijtje regels en heffingen ziet, zou je on derhand verwachten dat er niets nieuws meer te verzin nen valt. Maar dan hebben we het toch helemaal mis. Alsof de overheid zelf nog niet genoeg waanzinnige maatregelen kan bedenken, meent nu 'Natuur en Milieu zich met de hele kwestie te moeten gaan bemoeien. Deze club vindt dat de huidige mi lieumaatregelen niet voldoen de zijn. Het autogebruik moet volgens hen binnen enkele ja ren tot de helft teruggedron gen worden. De realiteit is echter dat de aanvankelijk verwachtte toename door de overheidsmaatregelen flink verminderd wordt. Niet vol doende volgens 'Natuur en Milieu'. Om nog meer te kun nen doen, moet de benzine prijs fors omhoog, alsof de automobilist nog niet met ge noeg heffingen te maken heeft. Bovendien moet er vol gens hen extra betaald wor den door automobilisten, die erg veel kilometers maken. Dit moet natuurlijk weer ge controleerd worden. Hoe? Ja wel, door alle auto's te gaan uitrusten met een tachograaf, die exact het autogebruik re- gistreerd. Het lijkt er onder hand op dat iedere Nederlan der het beste door een ande re gecontroleerd kan worden. Zo kunnen overheid, maar ook dit soort organisaties he lemaal het leven van een per soon beheersen. Moeten we echt die kant op. Blijf nu verd.... eens van die auto af. Ik krijg bijna de neiging om bij weer een volgende maat regel tot acties op te gaan roepen. De hele groep auto mobilisten samen zou zo machtig kunnen zijn, dat we de overheid en verschillende groeperingen flink onder druk kunnen zetten. Ik hoop dat de overheid en betwete rige organisaties als 'Natuur en Milieuhet zover niet laten komen... Donderdag 21 december 1989 7£7£. tien jaar is het groeiende besef, dat het met het milieu zo niet lan ger meer kan. De auto- industrie heeft op een haast onnavolgbaar snelle wijze de katalysator inge voerd, in de meeste gevallen ge koppeld aan een brandstofinjec- tie. De carburateur heeft het groot ste deel van zijn leven zodoende gehad. Andere technische trends zijn de algemene invoering van Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Uiteraard zijn er tussen het oor spronkelijke prototype en het pro ductie- exemplaar enkele ver schillen. De carrosserie is 350 kg lichter en 25 cm korter geworden. Als krachtbron dient een van de XJR-11 raceauto afgeleide 3,5 liter V6 met dubbele turbo. Hiermee wordt het de snelste Jaguar die ooit op de weg is verschenen: met zijn 500 pk weet hij een top van 320 km/u te behalen en accele reert hij van 0 tot 160 km/u in 8 se conden. De Jaguar XJ220 komt er zowel met links als rechts stuur. De auto zal echter niet beschik- baar komen voor export naar de

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 39