JAGUARXJ220
OP DE
JAREN TACHTIG
kost 1,8 miljoen
Ophouden
GEZAMELIJKE
A UTOMOBIELBEDRIJVEN
EN MEDEWERKERS
VAN DE AUTOMAAT
WENSEN U
PRETTIGE KERSTDAGEN
EN EEN GOED
EN VEILIG 1990
Oplage92.050 ex.
o.a.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Deze week
in de
Automaat
|||a
*^1
•w
ïr 1989-pagina 38
DfflgisiG
Talbot
nu
Japanners
Tony Vos
Pag. 13
Pag.3
Pag.5, 7 en 11
Politie:
Rij Alcohol Vrij
Jaargang 1
Nummer 49
Autotest:
Honda Accord
2.0 i EX
TERUGBUK
jave van
s.m.
Het Oostblok bleef de oude_
cepten trouw,
Skoda en Lack
de auto's teger
ven tot slot de l
Bij Peugeot kwamen
de 505 tegei
moment i
nog wel
Terugblik
op de jaren
tachtig
De vorig jaar op de Internationale Motor Show van Bir
mingham getoonde Jaguar XJ220 gaat in productie. Het
aantal zal echter beperkt blijven tot maximaal 350
exemplaren. Er zal gestart worden met een serie van
220 stuks. De prijs bedraagt ongeveer 290.000 pond, wat
in Nederland inclusief onze belasting neer komt op 1,8
miljoen gulden. Een geheel nieuwe dochteronderne
ming
woordelijk zijn.
Terugkijken naar het verleden heeft altijd iets melan
cholisch. Toch zullen we zo tegen de jaarwisseling weer
veel horen en zien van de afgelopen twaalf maanden.
Maar daar blijft het niet bij. We sluiten immers ook een
heel decennium af, de jaren tachtig. Tussen 1 januari
1980 en 31 december 1989 zitten tien jaar historie, ook
op autogebied. Modellen zijn gekomen en gegaan,
maar er waren ook duidelijk enige trends te bespeuren,
die de jaren tachtig, net als overigens alle andere de
cennia uit de autohistorie, onvergetelijk maken.
gen we niet ontevreden zijn. De
Japanse autofabrikanten wisten
hun invloed in Europa flink te ver
groten. Japanners zijn gewend om
hun auto's iedere vier tot vijf jaar
te wisselen. Dit heeft tot gevolg ge
had, dat Europese autoconstruc
teurs ook steeds sneller hun pro
gramma aanpasten.
In de jaren tachtig maakten we
ook voor het eerste kennis met het
begrip Cw- waarde. Deze drukt Een belangrijke ontwikke
de stroomlijn van een auto in een de tweede helft van de dl
Tien jaar, het lijkt nog zo kort gele
den. Ik blader eens even een ca
talogus uit 1980 door. Welke
auto's waren er toen, die we nu
nog kennen. Natuurlijk is de 2CV
van Citroen er nog. Helaas is hij
van onze markt verdwenen, maar
ook in de jaren tachtig heeft hij
zijn definitieve einde niet beleefd.
Ook de CX Break heeft de afgelo
pen tien jaar overleefd.
De Automaat is een uiige
De Tilburgse Koerier i.s.i_,
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
getal uit. Audi wist met zijn 100
voor het eerste de magische grens
van 0,30 te behalen. Renault zette
korte tijd later met de 25 het re
cord op 0,28. De luchtweerstands-
coefficient is echter weer wat uit
de mode. Natuurlijk speelt hij bij
het ontwerpen van een nieuwe
auto nog steeds een grote rol,
maar de reclame-wereld heeft dit
item helemaal uitgemolken.
belangrijkfe ÖlitWikkeling in
de afgelopen
o. vw oude con-
zodat we bij FSO,
ida nog steeds dezelf-
»n komen. Dan blij-
Zweedse merken
over. Volvo verkoopt nog steeds
de 240-serie, terwijl in het Neder
landse Bom ook nog immer de
300-serie van de band rolt. De
oogst lijkt matig, daar er nog
maar zo weinig auto's van tien
jaar geleden over zijn. Toch mo-
De sluitingsdatum voor de in
schrijving is 14 februari 1990.
De XJ 220 zal met een productie
snelheid van 4 stuks per week ge
produceerd worden. Naar ver
wachting zal het eerste exemplaar
begin 1992 worden geleverd.
Verenigde Staten en Canada.
Liefhebbers kunnen bij Jaguar
Nederland in Houten een inschrijf
formulier voor deze auto verkrij
gen. Met een aanbetaling van
f.50.000,= worden de gegadigden
dan op de lijst gezet. De volgorde
van binnenkomsten van het formu
lier en de betaling is bepalend.
ten we toen ook
al de 505 tegen, eeruéuto die op
dit moment in een a^eslankte se
rie nog wel even leverbaar zal
blijven. Het merk Talbot echter be
staat nog als naam, terwijl er
h geen personenauto's meer ge-
1 maakt worden. Voor de Renault 4
J geldt hetzelfde als voor de Eend;
f de auto is bij ons niet meer op de
prijslijsten te vinden, maar wordt
nog steeds in een behoorlijk aan
tal gemaakt. Ook Mercedes over
leefde tien jaar met twee model
len. Zowel de S-klasse als de vier-
wielaangedreven G-serie zijn in
gemoderniseerde vorm nog steeds
te koop. Ook Porsche blijft stand
vastig met de 911 en 928. Jaguar
houdt het nog steeds vol met de 12
cylinder XJ in oude gedaante en
de XJS. Deze modellen verkopen
nog steeds erg goed. Een merk als
Morgan hoef je in een dergelijke
opsomming eigenlijk niet eens te
noemen. De Mini past ook in het
rijtje van de Renault 4 en Citroen
2CV, met het grote verschil dat de
ze auto nog steeds in ons land te
koop is. Overigens zijn er in de ja
ren tachtig veel Engelse klassieke
namen ten gronde gegaan. Op 1
januari 1980 bestonden merken
als Austin, MG, Morris en Triumph
nog. De Land Rover en Range
Rover zijn er nog steeds, echter
met een derde gezinslid in de
vorm van de Discovery. Ook Italië
zorgt voor een aantal blijvers, zo
als de Alfa Romeo Spider, die bin
nenkort in een compleet vernieuw
de 'look' gepresenteerd zal wor
den. De Fiat 126 wordt met name
voor de Italiaanse markt nog
ting. Project XJ220 Ltd, zal voor het hele projekt verant- steeds in Polen gemaakt. De Lan-
ziin. cia ?el,a begon d® iar®n tachtJg
goed, en werd meteen de eerste
Auto van het jaar. Onlangs werd
van deze auto nog de zeer specta
culaire Integrale 16V uitgebracht.
Nieuwe maximum snelheden,
lijdelijke accijnsverhoging op
brandstof die er nooit meer af
ging, grotere fileproblemen,
duurdere APK, milieukeuring,
verhoging motorrijtuigenbe
lasting, houderschapsbelas-
ting, forse verhoging diesel-
prijs, hogere fiscale bijtelling,
maximale kilometervergoe
ding...je wordt er moedeloos
van. Als we naar de laatste
jaren kijken, is dit de treurige
balans die we moeten opma
ken, waar het gaat om het
pesten van de automobilist
door de overheid. Als je zo
het bovenstaande rijtje regels
en heffingen ziet, zou je on
derhand verwachten dat er
niets nieuws meer te verzin
nen valt. Maar dan hebben
we het toch helemaal mis.
Alsof de overheid zelf nog
niet genoeg waanzinnige
maatregelen kan bedenken,
meent nu 'Natuur en Milieu
zich met de hele kwestie te
moeten gaan bemoeien. Deze
club vindt dat de huidige mi
lieumaatregelen niet voldoen
de zijn. Het autogebruik moet
volgens hen binnen enkele ja
ren tot de helft teruggedron
gen worden. De realiteit is
echter dat de aanvankelijk
verwachtte toename door de
overheidsmaatregelen flink
verminderd wordt. Niet vol
doende volgens 'Natuur en
Milieu'. Om nog meer te kun
nen doen, moet de benzine
prijs fors omhoog, alsof de
automobilist nog niet met ge
noeg heffingen te maken
heeft. Bovendien moet er vol
gens hen extra betaald wor
den door automobilisten, die
erg veel kilometers maken.
Dit moet natuurlijk weer ge
controleerd worden. Hoe? Ja
wel, door alle auto's te gaan
uitrusten met een tachograaf,
die exact het autogebruik re-
gistreerd. Het lijkt er onder
hand op dat iedere Nederlan
der het beste door een ande
re gecontroleerd kan worden.
Zo kunnen overheid, maar
ook dit soort organisaties he
lemaal het leven van een per
soon beheersen. Moeten we
echt die kant op. Blijf nu
verd.... eens van die auto af.
Ik krijg bijna de neiging om
bij weer een volgende maat
regel tot acties op te gaan
roepen. De hele groep auto
mobilisten samen zou zo
machtig kunnen zijn, dat we
de overheid en verschillende
groeperingen flink onder
druk kunnen zetten. Ik hoop
dat de overheid en betwete
rige organisaties als 'Natuur
en Milieuhet zover niet laten
komen...
Donderdag 21 december 1989
7£7£.
tien jaar is het groeiende besef,
dat het met het milieu zo niet lan
ger meer kan. De auto- industrie
heeft op een haast onnavolgbaar
snelle wijze de katalysator inge
voerd, in de meeste gevallen ge
koppeld aan een brandstofinjec-
tie. De carburateur heeft het groot
ste deel van zijn leven zodoende
gehad. Andere technische trends
zijn de algemene invoering van
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Uiteraard zijn er tussen het oor
spronkelijke prototype en het pro
ductie- exemplaar enkele ver
schillen. De carrosserie is 350 kg
lichter en 25 cm korter geworden.
Als krachtbron dient een van de
XJR-11 raceauto afgeleide 3,5 liter
V6 met dubbele turbo. Hiermee
wordt het de snelste Jaguar die
ooit op de weg is verschenen: met
zijn 500 pk weet hij een top van
320 km/u te behalen en accele
reert hij van 0 tot 160 km/u in 8 se
conden. De Jaguar XJ220 komt er
zowel met links als rechts stuur.
De auto zal echter niet beschik-
baar komen voor export naar de