ezoek aan het ANC- vluchtelingenkamp SR I vtdz/uz Hulp uit Tilburg Indruk hard Het bezoek =t IN Moeilijk wennen ibergh Steun uit Tilburg Bruist van akdviteiten Samenleving in het klein stelse loeve Berichten vooraf Donderdag 21 december 1989 - pagina 27 DE TILBURGSE KOERIER it 23 175 Toko/boetiek jorspoedig «jaarsdag end. en aanbevolen In dit uit. imn ig geopend uwjaarsbal nodig heeft om te y Ontwikkelingssamenwerking in Tilburg, schreef voor de Tilburgse Koerier ter gelegenheid van Kerstmis haar belevenissen op van een bezoek aan een vluchtelingenkamp in Dakawa in Tanzania. In dat kamp worden zwarte mensen opgevangen die het Zuid-Afrikaans regiem ontvluchten. Een boeiend ooggetuigeverslag waaruit blijkt dat Kerstmis dan wel het feest van de vrede is maar dat het met die vrede met name in Zuid-Afrika nog steeds niet is wat het kan zijn. deke Rakers, medewerkster van het Zuidelijk Afrika Platform (ZAP) en het Centrum voor Nieuwe vluchtelingen laurant nng ijk >ud op nieuw ten. Irlng 37 )738 12 AD Tilburg 6335 v.d. Ven orlaan 362 Pel. 422692 ensen rettige xtedig 1990 Het? (AN( Tel. 04248 - 1238 ploegen, n Dakawa mensen zoveel waarbor dorpen i Op dit rr mens wons mens huize wonen nog i Van de fabrï tschap voor >rt- awa i. Deze IGRESCENTRUM i aan de door KORVELSEWEG 127 5025 JC TILBURG TEL. 013-351523 ilnapark 42 :C Tilburg 13-426982 i geheel 1 opvang van de ,'ij de ANC- imeldden. als ik een man t in Dakawa is t hij 15 jaar reten op son Mandela, kent ze allemaal. u:: te i vreemde i of hij er «m Afrikaans vraagt hij. - 'Je taal en vader soms net is aangekomen. Daarbij kijkt hij een van de nieuw aangekomen mensen aan. De man in kwestie neemt het jongetje op en zegt ”nee, dit is mijn zoon niet" waarop het jongetje het vertrek weer verlaat. men te jernissen ide Zuid-Afrika, geografisch ver verwijderd van Tanzania; in het dagelijks leven zo dichtbij. De niet ophoudende stroom vluchtelingen, de angst van mensen om achtergebleven familieleden, de vele weeskinderen en mensen met oorlogstrauma’s en oorlogsletsel. In het ogenschijnlijk zo vredige en veilige Dakawa vormen zij het levende en alom aanwezige bewijs van Zuid-Afrika’s agressie. Op 16 juni 1976 kwamen vele scholieren in Soweto in verzet tegen de invoering van het Afrikaans, de taal van de blanke onderdrukkers, als voertaal in de zwarte scholen. Het was een woede die gedurende jaren van onderdrukking en rechteloosheid was ontstaan en nu tot een uitbarsting kwam. Het verzet sloeg over naar andere delen van Zuid-Afrika en groeide uit tot een volksopstand van een omvang die het apartheidsregime nog nooit eerder had meegemaakt. De reaktie van het bewind was hard. Honderden mensen werden gedood door politie en leger, duizenden mensen kwamen in de gevangenis terecht. Kinderen van niet ouder dan acht jaar werden het slachtoffer van het apartheidsgeweld. Duizenden jonge zwarte Zuidafrikanen ontvluchtten geweld, gevangenschap en martelingen en zochten hun toevlucht in Zuid-Afrika’s buurlanden. organi; ANC begir een ontwil' Dakawa, een Belangrijk is dat de mensen in Dakawa er zich zoveel mogelijk thuis voelen en van hun verblijf in Tanzania iets willen maken, ondanks de verwachting en de hoop dat zij binnen vijf jaar weer naar Zuid-Afrika zullen kunnen terugkeren omdat dan de apartheid zal zijn afgeschaft. Na de bevrijding van Zuid-Afrika zal het ANC Dakawa cadeau geven aan Tanzania. Indruk maakt het tegenkom die net aangekomen nadat I gevangen heeft gez« Robbeneiland. Nelsc Walter Sisulu; hij In het Afrikaans begint hij t< vertellen. In het Nederlands aqtwoord ik hem, Een j ervaring. Ik vraag hem geen hekel aan heeft om A. te spreken. "Waarom?” vr "Ik heb geen hekel aan de ook niet aan de mensen die het spreken, maar aan het systeem dat apartheid in stand houdt". Indruk maakt de wijze waarop het ANC erin slaagt zulke grote vluchtelingencentra als Mazimbu en Dakawa op te bouwen. Hieruit blijkt dat het ANC een enorm organisatievermogen heeft. Dit betekent niet dat alles probleemloos verloopt. In de ruim 10 jaar dat Mazimbu nu bestaat, zijn er ook fouten gemaakt. Het ANC beschouwt Mazimbu als een experiment waarbij van de fouten die zijn gemaakt geleerd wordt. Hierdoor kunnen zij vermeden worden bij het opbouwen van Dakawa. Omdat er sinds het bezoek van de mensen uit Dakawa daar een hoop veranderd is, heb ik (Ideke Rakers - red.) namens het ZAP afgelopen zomer een bezoek aan dit vluchtelingencentrum gebracht. De bedoeling van dit bezoek was om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over het centrum: hoe het er uit ziet, hoe mensen er leven, Mensen die naar aanleiding van dit verhaal op de een of andere wijze willen werken aan het ondersteunen van Dakawa, zijn van harte welkom. Zij die een financiële bijidrag aan Dakawa willen geven, kunnen dit doen door een bedrag over te maken op giro 8223 ten name van het Zuidelijk Afrika Platform, o.v.v. gift Dakawa. ZUIDELIJK AFRIKA PLATFORM In december '87 was een delegatie uit Dakawa in Nederland ter gelegenheid van een grote culturele manifestatie in Amsterdam. Twee mensen, een hoofdonderwijzer en een leidster van de crèche, bezochten toen ook Tilburg. Zij vertelden hoe moeilijk het was een vluchtelingencentrum op te bouwen in het midden van de Tanzaniaanse rimboe. Toen het ANC het land ter beschikking kreeg, was er geen water, geen electriciteit en geen kontakt met de buitenwereld. De mensen woonden in tenten. In de regentijd veranderde het terrein in een grote modderpoel en dreven mensen zowat letterlijk hun tenten uit. In 1985 is begonnen het immense terrein van 28 vierkante kilometer groot, in cultuur te brengen. Hierbij kreeg r maken met tal van hinde zoals kuddes rondtrekkenc olifanten die de hele oogst verwoestten en rondtrekkende Masaï, een nomadestam die dit gebied als weidegebied voor hun vee gebruikten. Door het gebied te omheinen heeft men deze problemen voor een groot deel kunnen oplossen en kon men zich verder concentreren op de bouw van huizen, scholen en alle voorzieningen die een gemeenschap nodig heeft om te kunnen (over)leven. Het bezoek aan Dakawa heeft een ontzettend grote indruk op mij gemaakt. Indruk maakt het als op een avond een klein jongetje van zeven jaar het gastenverblijf komt binnengelopen met de vraag of zijn Als ik vanuit Dar Es Salaam, de hoofdstad van Tanzania, op weg ga naar DakawajTs mijn nieuwsgierigheid naar dit kamp ontzettend groot. Al jaren ben ik vanuit het ZAP met Dakawa bezig geweest, hebben ik er verhalen over gehoord en er foto’s van gezien. Maar zou het beeld dat ik ervan heb kloppen met de werkelijkheid? Op de weg naar Dakawa valt het me op dat er behalve de weg niets anders is te zien dan een onafzienbaar steppeachtig gebied waar af en toe wat Masaï rondtrekken met hun kuddes. Dan plotseling het begin van de omheining van Dakawa. In Dakawa aangekomen word ik hartelijk verwelkomd door de coördinator van het centrum, Jackie Morake. Er is voor mij een onderkomen geregeld bij een Zuidafrikaans echtpaar in huis. Twee dagen lang word ik in een auto over het terrein gereden om de verschillende projecten en bouwactiviteiten te bezichtigen. Het gebied is veel te groot om de afstanden te voet af te leggen. Vooruitlopend op de 8000 mensen die het kamp uiteindelijk moet gaan huisvesten, zijn er een aantal kaarsrechte lange wegen aangelegd met heuse rotondes erin. Grote stukken land langs deze wegen zijn bepland met maïs, sorghum en zonnebloemen. Waar ik ook kom, overal zijn mensen volop bezig met bouwen, p oogsten, sjouwen; kortom bruist van de activiteiten. Het Tilburgse Zuideli jk-Af rika Platform (ZAP) onderhoudt al sinds 1986 contacten met dit vluchtelingencentrum in Dakawa. Naast het geven van informatie, met name aan scholen, ondersteunt het ZAP Dakawa financieel. Ook de gemeente Tilburg geeft Dakawa via het ZAP structurele financiële ondersteuning. Zij doet dit in het kader van het gemeentelijke anti- apartheidsbeleid. Onlangs besloot de gemeenteraad om in 1990 naast de structurele subsidie, eenmalig een extra bedrag aan Dakawa over te maken. zoveel mogelijk irgen. Van de vijf geplande i is er inmiddels één klaar. u» moment wonen er 900 isen in Dakawa: 150 mensen len in permanente huizen; 450 isen wonen in houten, tijdelijke lizen; ongeveer 300 mensen -1 in tenten. riekjes staan er al een textielfabriek, een textieldrukkerif en een leerbewerkingsfabriek. Omdat het merendeel van de bevolking uit jongeren bestaat, wordt er veel .gedaan aan.de opleiding vairdezë 'jongeren. Behalve een lagere school en een school voor voortgezet onderwijs, is er ook een school vófer beroepsonderwijs en een studenten-oriëntatiecentrum oriëntatiecentrum worden de studenten opgevangen die Zuid- Afrika zijn ontvlucht. Verder worden er veel bijlessen gegeven op het gebied van wiskunde en andere exacte vakken. In die vakken hebben de scholieren door het Bantoe- onderwijs thuis vaak weinig les gehad. Helaas zal de stroom vluchtelingen naar Tanzania alleen maar toenemen. Op het moment van mijn bezoek kwamen er dagelijks nieuwe vluchtelingen bij. Uit de gesprekken die ik met mensen in Dakawa heb, blijkt dat het wennen aan de situatie van het kamp moeilijk is. Vaak hebben zij het kontakt met hun familie en bekenden verloren. In Dakawa zitten veel onvolledige gezinnen: vaders of moeders zijn ondergedoken, in de gevangenis gezet of vermoord. Ze maken zich vaak zorgen over de achtergebleven familieleden. Als de politie in Zuid-Afrika weet dat mensen naar het buitenland gaan, wordt geconcludeerd dat de achtergeblevenen ook wel ANC- aanhangers zullen zijn. Die achterblijvers kunnen hierdoor flink in de moeilijkheden komen. Brieven sturen naar mensen thuis is veel te gevaarlijk. De meeste mensen zijn afkomstig uit de stad en zijn gewend aan allerlei stedelijke voorzieningen zoals openbaar vervoer, amusement en dergelijke. In Tanzania komen ze terecht op het platteland waar niets van dat al te vinden is. Ook het klimaat maakt het er niet makkelijker op: het is in Tanzania een stuk warmer dan het meestal in Zuid-Afrika is. Veel mensen worden mede hierdoor ook slachtoffer van malaria, volksziekte nummer één in Tanzania. Met het oog op de veiligheid van het kamp kunnen de mensen niet zomaar in en uit lopen. Men moet immers altijd beducht zijn voor Zuidafrikaanse agressie. Vooral door jongeren wordt dit als een enorme beperking gevoeld. Het zijn slechts enkele factoren die het leven in een vluchtelingenkamp vaak erg zwaar maken. Het ANC wil van Dakawa meer maken dan een ’gewoon’ vluchtelingenkamp. Het gaat het ANC er niet alleen om de vluchtelingen onderdak te bieden en bezig te houden met eenvoudig werk op het land. Dakawa moet een soort samenleving in het klein worden, met landbouw en industrie en alle andere activiteiten die in een zich ontwikkelende samenleving te vinden zijn. De vluchtelingen moeten er vaardigheden kunnen ontwikkelen die zij later in het Zuid- Afrika van na de apartheid kunnen gebruiken. Het ANC stelt zich met Dakawa ten doel dat het in haar eigen voedsel moet voorzien; dat het mogelijkheden moet bieden om ANC- leden op te leiden en dat het hun werk moet bieden in een aantal industrie- projecten en in de landbouw. Net als in de ’gewone’ samenleving komen de vluchtelingen te wonen in vijf over het gebied verspreid liggende dorpen. Hiermee wil men voorkomen dat mensen verloren rondlopen. Met de bouw van huizen wordt geprobeerd de privacy van Maar tot het zover is kan Tilburg helpen Dakawa leefbaar te maken. Dit kan op verschillende manieren. Op de eerste plaats door met mensen in Dakawa te schrijven. Tijdens mijn bezoek heb ik gemerkt dat mensen daar informatie over anti-apartheidsactiviteiten erg op prijs stellen. Voor mensen in het geïsoleerde Dakawa is het een geweldige stimulans te horen dat zij in hun bevrijdingsstrijd niet alleen staan maar gesteund worden door groepen in het buitenland. Mensen uit Dakawa hebben het ZAP gevraagd te willen bemiddelen in contacten tussen mensen uit Tilburg en mensen in Dakawa. Op de tweede plaats kan«men financiële ondersteuning geven. Dakawa krijgt momenteel het nodige aan financiële ondersteuning voor grote zaken, zoals gebouwen. Voor heel veel kleinere uitgaven is dat veel moeilijker. Het gaat om dingen die zo gewoon zijn dat je ze geneigd bent te vergeten: messen en vorken, gasformuizen, textiel voor gordijnen, spelletjes, naaimachines, gereeds de beroepsopleiding, spor attributen voor ontspanningsativiteiten voor de jongeren, medicijnen, etc. Voor dit soort dingen zamelt het ZAP geld in. Dit geld wordt via het Bevrijdingsfonds van het landelijke Komitee Zuidelijk Afrika aan Dakawa overgemaakt. Daarnaast heeft het ZAP kontakt met de Stichting Vraag en Aanbod in Tilburg. Via deze organisatie worden tweedehands goederen, waaronder gereedschap, naaimachines, e.d, gereviseerd en naar Dakawa verstuurd. Er worden heel nadrukkelijk alleen goederen verstuurd waar het ANC om heëft gevraagd. Dit om dumping van goederen te voorkomen. De coördinator van de textielfabriek in Dakawa heeft Tilburg als textielstad verzocht de mogelijkheden te bekijken om iemand uit Dakawa voor twee a drie jaar een opleiding in de textiel te bieden. Het ZAP gaat deze mogelijkheden onderzoeken. Tenslotte kan Tilburg een belangrijke bijdrage leveren ondersteuning van Dakawa middel van het geven van informatie over dit centrum en de achtergronden van haar bestaan aan zoveel mogelijk mensen in Tilburg. Ter informatie aan scholen heeft het ZAP een speciale Dakawa onderwijskrant uitgegeven, krant is gratis bij het ZAP verkrijgbaar. Daarnaast wordt er gewerkt aan het maken van een diaklankbeeld over Dakawa. (Ideke Rakers, medewerkster bij het Zuidelijk Afrika Platform en het Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking.) Afrikaans Nationaal Congres IC), de verzetsorganisatie waarvan de leiding al sinds 1962 in ballingschap is, werd geconfronteerd met een nieuw probleem: de vele jongeren die zich bij vluchtelingencentra aanrr De regering van Tanzania bood hulp; het ANC werd een stuk land ter beschikking gesteld in Mazimbu, vlakbij de stad Morogoro, midden in Tanzania. In 1978 betrokken de eerste ANC- ers de verlaten sisalplantage. Nu, zo’n tien jaar later, is er een bloeiende gemeenschap rondom het zogenaamde Solomon Mahlangy Freedom College (SOMAFCO), opgebouwd uit het niets. Mazimbu bleek echter te klein om alle plannen die het ANC had te kunnen uitvoeren en opnieuw kwam de Tanzaniaanse regering de lisatie te hulp. In 1982 kon het linnen met de opbouw van ikkelingscentrum in uaKawa, een kleine zestig kilometer ten noorden van Morogoro, waar het ANC een stuk land toegewezen heeft gekregen. wat ze er doen en wat ze nodig hebben. Ook zou ik proberen een aantal persoonlijke contacten te leggen. Deze moeten het mogelijk maken tussen Tilburg en Dakawa een intensiever contact op te bouwen waarbinnen uitwisseling van informatie belangrijk is. - DAKAV/A TANZANIA

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27