n
Chasse au trésor
F 15.295
op jacht
naar de schat
9
r ^3
VOORUIT DAN: NOG EEN MAAND EEN LEUKE VERRASSING ONDER DE RUITEWISSER.
BV
tobedrijf
J. de Vet
WIE SLIM IS RIJDT NU ZÉKER SKODA!
I d Wiji
DE AUTOMAAT - Donderdag 14 december 1989 - pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
3r 1989-pagina 14
Traction
Cobra
Gezellig
Celica
1983
na 1600 diesel.
1983
Jérai
1 doe
Alpine
blauw
Als vertegen
woordigers van
het Engelse ras
heelt Gérard
ook een aantal
Lotus Elan 's.
Een
zeldzaamheid
in diepe rust,
een Alpine A
106, waarvan er
aan het einde
van de jaren
vijftig slecht 650
werden
gemaakt.
aan-
t met
van f. 500,- in de showroom staan te
pronken.
Ooit zo voordelig een feest mee
gevierd?
traat 76, Goirle
013-341739
NCIERINGEN
MRUILEN
1983
1981
1982
i de och-
sn we vro-
bleek dit
13 te zijn.
1985
1984
1988
net. 1986
1986
1985
1988
1985
1988
1984
uxstraat 6
1-15931
KE Oisterwijk
antse Hoek 2
NM Udenhout
34242-15959
GLE, LPG
sa
en Golf
sel
aren
>rghini Miura te
3 wat bewaart,
t hier om een 1-
fijdens een race
aan
ipen. Je
3 naast
>pe aanbiedingen
PK-gekeurd
i Galant 1980
Heel zeldzaam, is de nieuwste
aanwinst in het wagenpark, een
Lotus 30. Het gaat I
zits racewagen. Tij
Overal liggen
Renault Alpine
A 11 O's in delen
of als hele
auto's
verspreid.
goed kijken, warer
vaneenLamboi
ontdekken. Wie
heeft wat!
Een niet-autokei
rein van Gérarc
me troep vinder
alles er niet t"
zaamheid van
alles verbleken.
Voorwaarde hiervoor is, dat uw Skoda nog in
probleem, als u meteen even langs komt.
s met volledige
VAG-garantie
Enthousiast liet hij ons de karkas
sen zien, van wat zijn nieuwe ga
rage moet worden. Auto's restau
reren is leuk, maar als je ze niet
kunt stallen, heeft het helemaal
geen zin. En dat kan ik met
Gérard ec~z
Aan het einde
want ongemer
rond, namen we af^xx.
Gérard. Vlak voordat -
nieuwe Toyota Celica
kwam 1
gerena v
deze aut
gel, met i
plaats.
typisch gelijnde Matra
lekte ik een Renault Dau-
zeker in Frankrijk niets bij-
Jj echter aan
soplamj
een tweede
rerken dat de ver-
lichtingsunits iets groter zijn dan
bij het serie-model. Zou dit dan
echt...nee, dat kan niet. Na het
openen van de voorkap
exemplaar echt een 1093
De Skoda Favorit is standaard uitgerust met o.a.: Krachtige 1.300 cc motor met
katalysator Vijf versnellingsbak Voorwielaandrijving Twee van binnenuit
verstelbare koplampen en buitenspiegels Hoofdsteunen voor en achter
Rolgordels voor en achter 5 Deuren Ruimte voor 5 personen Wegklapbare
achterbank 2 Jaar garantie 6 Jaar garantie op doorroesten van binnenuit.
1987
a diesel1986
a 1600, 3-drs. 1986
ta 1300 S, 5-bak 1984
itt stationcar, 5-drs„
1988
1985
1986
nog niet
is, de Skoda-dealer is nog
in een feeststemming. Dat zou
nóg wel
kunnen
men, neen net n<
T En dat kan ik
eens zijn.
’e van de ochtend,
>rkt loop je er lang
we afscheid van
it wij in onze
astapten,
a hij nog even naar buiten
id om zelf even een foto van
ito te maken. Een prima vo-
t het auto-hart op de goede
Er zijn in Zuid-Frankrijk heel wat provinciale wegen.
Aan die wegen staan vele 'normale' Zuidfranse huizen,
opgebouwd uit grove stenen, met een leuk pannendak
er bovenop. In één van deze huizen, woont niet ver van
Cannes, Gérard. Het vele verkeer wat dagelijks langs
hem heen rijdt, weet niet wat voor een schatten hij ach
ter zijn muren bewaart. Gérard leeft, slaapt en eet tus
sen zijn auto's en motorfietsen. En werken, ach, na vele
jaren een kleine garage te hebben gerund, vindt hij het
tijd om eens rustig aan te doen en af en toe eens een
auto te restaureren.
Mud.
We probeerden tijdens ons be
zoek ook een beeld te krijgen van
Gérard. Is hij een verzamelaar,
een handelaar of gezond gek. Dat
laatste zou je (zonder het voor
voegsel 'gezond') denken als je
i blik in zijn slaapkamer werpt,
sen nis in de muur, boven zijn
ifdeind, staat een prachtig ge
siste oude Norton motorfiets,
i handelaar is Gérard zeker
lopen, was het materiaal volledig
vergaan. Ook de cijfertjes van de
kilometer teller hadden hun plaats
verlaten en lagen gezellig bij el
kaar onderin het instrument.
Naast de L
Djet, ontdekt
entimeter‘in dë grond.”" Phi"e' ze^er in ^rarü
dg is een Alpine van kunst- zonders’ Iets viel mij
dat roest weinig vat heeft dez® au‘° °P; a)n ^O]
Zou het in dit geval om een moet er Jaast een tw
e gebruiksauto gaan, dan
r-oprui
men! Daar er van dit model nog
maar een enkel exemplaar be-
Gérard heeft voornamelijk Franse
auto's, maar ook Engelse merken
zijn redelijk vertegenwoordigd.
Heel leuk zijn de verschillende Lo-
tus Elan convertibles, dezelfde
auto waar Emma Peel uit de
Wreekers in rondreed. Ook hier
weer een kunststof carrosserie.
een
In e«
hoof
poet
Een
niet. Af en toe zal hij wel eens wat
verkopen, maar dan meer omdat
hij je aardig vindt of omdat hij zelf
wat anders op het oog heeft. Een
verzamelaar, ja, dat is hij zeker.
Prijzen incl. BTW af Voorschoten, exclusief afleverings- en ML-behandelingskosten: Skoda Favorit nu f. 15.295,-; Skoda 120L nu f. 11.995,-; Skoda 136R Coupé nu f. 14.995,-. Afgebeeld is de Skoda Favorit Vedette: nu f. 15.695,-. Uw Skoda-voordeel is te halen bij:
Kaatsheuvel, ’’Autobedrijf Narona BV”, Huygenstraat 64a, tel. 04167-74040. Tilburg, Automobielbedrijf 'Elan', Zuid-Oosterstraat 22a, tel. 013-363924.
1986
■drs., blauw1986
DL, wit1987
XS.wit1987
int, rood1987
diesel, wit1986
Skoda, ff jaar in Nederland. Dat
wordt gevierd met een extra royale
korting als u nu een Skoda Favorit
koopt: maar liefst f. 1.000,- voor
deel*. Aan elk feest komt een einde,
da’s duidelijk, maar omdat u zo
enthousiast bent over dit royale t
bod hebben we besloten ons feest
een maand te verlengen.
Vooral als we met hem naar zijn
schuur lopen. Na een volledig ge
barricadeerde deur te hebben ge
opend, zien we achter een berg
oude onderdelen, voor-oorlogse
motorfietsen en een wand vol hou
ten stuurwielen een echte Cobra,
een uitgebouwde Alpine Renault
A 108 en een Alpine A210, een
auto waarmee in de jaren zestig
races op LeMans werden verre
den. En alsof het water nog niet
genoeg uit de mond liep, toverde
Een leuk model is de Simca 5, een
in licentie gebouwde Fiat Topoli-
no. Ook van deze oude auto, was
de carrosserie in een heel behoor
lijke staat. Het Zuidfranse weer is
goed voor plaatwerk, echter fu
nest voor de lak, bekleding en
rubbers. Gérard vertelde dat hij
onlangs een Renault Floride had
verkocht. Toen de geïnteresseerde
^kenner zou het ter-
■’■ard direkt een enor-
ivxen. Echt netjes staat
bij, maar de zeld-
an de auto's, doet dat
itt 1200, 3-drs.
a 12 S, LPG
na 1600, LPG,
L,
IB, zilver-met.1982
back, 5-drs.,
Alles opnoemen wat er staat, is
haast onmogelijk, vandaar een
kleine greep. Gérard heeft een
zwak voor Alpine. Vandaar dat
van dit aan Renault gerelateerde
Franse sportwagenmerk veel bij
hem te vinden is. En denk nou
dat het dan om een paar A 31C
ne voor
wagen. 1
tauratie
tief.
Gérard, die pas vooraan in de
vijftig is, kan voorlopig even voor
uit om zijn auto's te restaureren.
Toen we om half tien in i
tend aanbelden, werdei
lijk verwelkomd door een drietal
herder-pups. De twee donkere
bleken later de namen Honda en
Lotus te dragen. Een volledig bei
ge hondje trok echter de mees
aandacht, daar hij één oor ree
op had staan en een tweede langs
zijn hoofd omlaag hing. Dit aan
doenlijke jonge dier heet 'Alpine' ceeIwat v®r<
wat in het Frans heel lieflijk ver- oude auto's,
kleind wordt tot 'Alpinette'. Overi
gens liepen ook vader en moeder
van dit kroost op het erf rond: Nor
ton (pa) en Velocette (ma).
Gérard was al eerder door colle
ga's bezocht en liet vol trots ver
schillende buitenlandse bladen
zien met verhalen over zijn verza
meling.
.8 S, LPG, 26.000 km
C diesel1985
05 GRD1988
05 GR. LPG1988
05 XR diesel 1989
05 XRD1986
05 GL, 4-drs1986
05 GL, 4-drs1984
05 SR diesel 1983
pio diesel1986
a 2300 CL
Ik besluit mijn korte rondgang
door even stil te staan bij een klei-
>r- oorlogse Citroën vracht-
n. Wederom een prima res-
ie-projekt, en zeer decora-
Heerlijk verhaalt Gérard over ver
schillende auto's die hij in het ver
leden heeft gehad. Als 'garagist'
ruilde hij vaak schade-auto's in,
die hij zelf opknapte en weer ver
kocht. Een Mercedes 300 SL (vleu
geldeur) en Ferrari 246 werden
vakkundig weer de weg opge
stuurd. Gérard kan er zeer om la
chen voor welke prijzeft deze
auto's destijds door hem verkocht
werden. Bedragen waarvoor vele hem te vinden is. En denk nou niet
duizenden liefhebbers nu in de rij dat het dan om een paar A 31 O's
zouden staan. Grappig overigens gaat. Nee, van deze 'moderne'
dat iedere keer als Gérard een auto heb ik alleen een voorfront
bepaald bedrag noemde, hij dit kunnen ontdekken. Wel rijen A
deed in oude Franse Francs. Drif- 110's, voornamelijk met schade,
tig omrekenend kon ik me al niet Uit de hele verzameling zullen er
voorstellen dat normale productie- over een paar jaar toch een aan-
Ferrari's uit de jaren zestig mini- tal lijdbare goede auto's vandaan
maal 10 miljoen gulden op zouden komen. Maar ook Alpines uit nog
brengen. vroegere tijden, zoals verschillen-
Tot en met zaterdag 16 decem
ber hebt u de tijd om uw cadeautje
van vier cijfers onder de ruitewisser
van uw nieuwe Skoda Favorit aan
te treffen. En alsof dat
genoeg
steeds ii
u, behalve de f. 1.000,- korting,
eens honderden guldens I
schelen.
Redenen genoeg om snel naar de
Skoda-dealer te stappen. U kunt dan
ontdekken dat de Skoda 120L en 136R
Coupé met een feestvoordeel*
Een speciale, sportieve serie
waarvan er niet meer dan 10.000
werden gemaakt rond 1963 en
waarvan er op dit moment nog
een tiental over zijn.
Gérard Tui même' hoorden we uit
zijn bed komen. Bij het openen
Dei_ van de poort verontschuldigden
5ste wij ons voor de vroege komst, ter-
écht_ wijl hij vond dat wij juist een wel-
kome wekker waren geweest.
Achter het huis lag een bosper-
1 ;rgeven was van de
ide auto's. Direct bij het huis
stond een zwarte Traction en een
in dezelfde kleur uitgevoerde
Rover P4, type 100. Tijd om direkt
rond te kijken hadden we niet.
Eerst mee naar binnen, het was
immers voor de Fransman tijd om
koffie of thee te drinken.
LI, 3-drs., grijs1989
L, 3-drs., rood 1988
ixe.wit1986
L,blauw-met. 1985
jxe, automaat.
1984
de A 108's en zelfs een A 106 zijn
bij Gérard te vinden. De zeldzame
A 106, een auto die ik voorheen
nog nooit 'levend' gezien had, lag
zonder ophanging en motor een
paar centimeter in
Gelukkk
stof, zode
gehad. Zou het
simpele gebruiksauto gaan, ««xx
is er maar één oplossing,
1 van dit mod<
telex
staat, moet deze auto van de on
dergang gered worden. Laten we
hopen dat Gérard dat ook daad
werkelijk zal doen.
K.'«
Ijl
koper het stu
bleef alleen nog het ijzeren bin
nenwerk over. Door de hoge tem
peraturen, die midden in de zo
mer tot zo'n 50 graden kunnen op-
|F