PORSCHE 911
Carrera 2
TECHNIEK
De termen
ALFA ROMEO
lig!
historische race trofee 1989
t,
i
I a
1989
K>
Nieuwe Africa Twin
:r-60-sp
1989-pagina 12
DE AUTOMAAT - Donderdag 14 december 1989 - pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
1ANTIE
Geventileerd
Spectaculair
dellen.
Het lijstje wordt dan meestal afge
sloten met de aanhangergewich-
Richting
Toelaatbaar
■ÜR
'17.995,-
i-drica
■teen
round
Golf zullen
i aansta-
ijde van
In
ikte
n’.
I in een
)pel
0,-
I"’
32, Tilburg
554784
i links
in de
n de competitie werd Al-
Giulietta Sprint Veloce
Slop die reeds drie-
“UTOS
1983
1985
1983
1984
1982
1982
1985
1980
1985
3 b.v.
/682001
Reparatie
Tweede in de
fa Romeo
rijder Rob
is veelomvattend. De auto heeft
een fantastische stereoinstallatie
met 10 luidsprekers, elektrische
voorruitbediening en driepunts
veiligheidsgordels voor de achter-
zittingen. Twee kleine kinderen
kunnen daar net plaatsnemen.
langrijk
it die een
In de lijst met technische gege
vens is ook een hele rij gewichten
te vinden. Het begint met het
rijklaar gewicht. Dit is het gewicht
maal tevoren de trofee op zijn
naam bracht. Slop ondervond
sterke concurrentie van de Haar
lemse garagehouder Henk Cor-
sten (4e) met een gelijk type Alfa,
die na een eerste historische race-
seizoen vorig jaar, nu Slop toch
enige malen te snel af bleek.
Als u een folder van een auto openslaat, staan meestal
achterin de zogenaamde technische gegevens. Toch
zullen er een aantal termen in deze lijsten voorkomen
die u niet veel zullen zeggen. Ik heb daarom een wille
keurige folder voor m'n neus gelegd en loop 'm even
door. Natuurlijk hebben we nog lang niet alle onderde
len van de auto gehad, maar toch komen we een eind
op weg.
is hij veel ruimer
n de pittige 1500
ing. En de prijs?
twij als Hyundai
ng, in een van de
Als we in de Porsche-geschiedenis terugduiken, dan
komen we in 1963 de 901 tegen. Deze auto werd al snel
tot 911 omgedoopt, omdat Peugeot de eerste typenum-
mering geclaimd had. We zijn inmiddels 26 jaar verder
en nog steeds vermeldt de Porsche-prijslijst een 911. De
auto heeft onmiskenbaar dezelfde lijn behouden, maar
is uiteraard op vele punten verbeterd en gemoderni
seerd. Enkele maanden terug werd 'de echte' Porsche
grondig herzien, zodat de auto voorlopig weer een de
cennium meekan. We reden met de nieuwe 911 Carrera
2.
Voor de vijfde achtereenvolgende
keer is dit jaar door de Stichting
Club van Alfa Romeo Bezitters in
samenwerking met Alfa Romeo
Nederland B.V. een competitie
voor deelnemers met Alfa Ro-
meo's aan historische autoraces
georganiseerd om de deelname
van amateurs met Alfa Romeo's
aan historische races te stimule
ren. De Alfa Romeo Historische
Race Trofee is met ruime voor
sprong gewonnen door de klas
sieke auto-enthousiast Michel Op-
rey. Met zijn Alfa Romeo Giulia TZ
(Turbolare Zagato) van 1964
kwam hij uit voor het officiële his-
Na een reeks nieuwe motorfietsen
geïntroduceerd te hebben, onder
andere op de MotoRai, komt Hon
da met nog meer nieuws. Het gaat
hier om de nieuwe XRV 750 Africa
Twin. Deze motor combineert
'wild' uiterlijk met goede allroi
prestaties. De cylinderinhoud
groeide door het vergroten van de
boring en slag tot 742 cc, waarbij
het vermogen nu op 59 pk ligt bij
7500 tr/min. Het koppel bleef ge
lijk, maar wordt nu bij een lóger
toerental bereikt.
De nieuwe vormgeving valt op,
omdat hij nog meer lijkt op de mo-
van de auto als hij helemaal leeg
is. Het kentekengewicht is vaak
iets hoger, omdat dan een deel
van de brandstof wordt meegere
kend. Vervolgens krijg je het
maximaal toelaatbaar gewicht.
Dit is wat de auto totaal mag we
gen. Dat betekent dus het gewicht
van de auto zelf, het gewicht van
de passagiers en het aantal kilo's
bagage.
torische raceteam van Alfa Ro
meo, de "Scuderia del Portello"
Op circuits als Zandvoort, Spa-
Francorchamps, Zolder, Numbur-
gring, Hockenheim, Monthléry en
Dijon was Michel meestal de
hoogst geklasseerde Alfa Romeo
deelnemer in de fel bevochte GT-
klasse, waaraan de "historische
coureurs" met gerenommeerde
merken als Porsche, Ferrari, Lo
tus, Triumph, MG en Jaguar deel
namen.
Het moment van rijden is daar. Bij
het starten klinkt een niet onsym-
patiek blazend geluid, wat bij ho
gere toeren glleen maar in kracht
toeneemt. De vijfversnellingsbak
wordt met een korte lederen pook
bediend, die zeer direkt schakelt.
De pedalen komen nog steeds uit
de Kever en zijn zwaar in bedie
ning.
De Porsche 911 is bedoeld om
hard te rijden en dat geeft de be
stuurder ook de meeste kick. Bin
nen 5,7 seconden wijst de naald al
100 km/u aan, terwijl het bij 260
pas is afgelopen. Eenmaal op
gang is de auto zeker niet stil te
noemen. Ik meen zelfs te moeten
concluderen dat het geluid aan
de buitenkant mooier is dan bin
nenin. De auto is goed handel
baar door de standaard stuurbe
krachtiging die nooit en te nimmer
te nadrukkelijk aanwezig is. Een
Het brandstofverbruik is sterk af
hankelijk van de manier waarop
er met de 911 gereden wordt,
maar een gemiddelde van 1 op
6,5 is hierbij reëel.
De Porsche 911 blijft ook als Car
rera 2 een echte liefhebbersauto
en de droom voor velen. Tegen het
nachtelijke uur werd ik zelfs ach
tervolgd door iemand die de auto
echt even moest zien. Ondanks
zijn rijke historie zullen er zowel
voor- als tegenstanders zijn. Dit
varieert dan van mensen die
haast kwijlend de auto tegemoet
treden tot aan personen die er
niets meer dan een veredelde Ke
ver in zien. De eerste groep zal
voor hun speeltje f.189.200,= neer
moeten leggen, terwijl de anderen
voor een paar duizend gulden een
goed exemplaar van het vierwieli
ge insect genoegen nemen.
De eerste Porsche, de 356, werd
gebaseerd op de Volkswagen Ke
ver. Dat was ook duidelijk te zien
en horen. Het bekende viercylin-
der boxergeluid was goed te her
kennen. Ook bij de 911 is de aller
eerste voorvader, de Kever, nog
steeds in veel details terug te vin
den. Achterin ligt nog steeds een
luchtgekoelde boxermotor, echter
nu een 6 cylinder met een inhoud
van maar liefst 3,6 liter en in deze
versie een gigantisch vermogen
van 250 pk. In het vorige model
werd door de 3,2 liter krachtbron
217 pk geproduceerd, terwijl de
supersnelle turboversie 300 paar-
dekrachten ter beschikking had.
De nieuweling ziet hier dus netjes
tussenin en levert prestaties ver
gelijkbaar aan de Turbo, waar
door deze laatste voorlopig is ko
men te vervallen.
Vorig jaar werd het Porsche-pro-
gramma uitgebreid met de Carre
ra 4, een auto die op de in beperk
te oplage gebouwde 959 geba
seerd is. Op de vierwielaandrij-
ving na, is de Carrera 2 volledig
identiek aan de Carrera 4.
Wat zijn nu de belangrijkste ver
anderingen aan de buitenkant.
Porsche heeft de nieuweling
fraaie lichtmetalen velgen meege
geven, die de auto er duidelijk ge
distingeerder uit doen zien. In het
oog springend zijn de forse voor-
en achterbumper die in de carros-
seriekleur worden meegespoten.
De kunststof zijskirts maken het
beeld compleet. De achterlicht-
partij heeft zijn oorspronkelijke
vorm behouden, maar oogt door
het toepassen van rookglas mo
derner. Heel spectaculair is de
spoiler. Porsche heeft bij deze
auto afgezien van de enorme
vleugel die voor het eerst op de
Turbo werd toegepast. In de mo
torkap zit een fors rooster voor de
luchttoevoer, keurig in de aflopen
de lijn van de auto opgenomen.
Zo gauw er echter harder dan 80
km/u wordt gereden, klapt een
spoiler van beschaafde afmetin
gen omhoog en zorgt zo voor wat
extra druk op de achterwielen. Als
de auto uitrollend voor de stop
lichten onder de 10 km/u komt,
schuift deze voorziening weer in
zijn uitgangspositie terug. Uiter
aard kan voor de liefhebber de
spoiler ook met een knop op de
middenconsole bediend worden.
Je hebt er bij de stoplichten gega
randeerd succes mee.
We zullen eens even naar de mo-
torgegevens kijken. Zo zie ik
staan, 4 cylinders in lijn. Het mag
duidelijk zijn dat alle vier de cy
linders in deze auto achter elkaar
geplaatst zijn. Vervolgens wordt
er gezegd dat de krachtbron
dwarsgeplaatst kan zijn of in de
lengte richting kan liggen. Bij een
dwarsgeplaatste motor ligt de cy-
linderrij tussen de voorwielen in,
lopen dus van links naar rechts.
Een motor die in de lengte richting
is geplaatst heeft cylinderrij van
voor naar achter.
De cylinderinhoud en de boring
en slag horen eigenlijk bij elkaar.
De boring staat voor de diameter
van de cylinder, uitgedrukt in een
aantal millimeters. De slag is de
afstand, ook in millimeters, die de
cylinder aflegt. Het is de afstand
tussen het bovenste dode punt en
het onderste dode punt. Op het
dode punt verandert de cylinder
van richting. Bijvoorbeeld: de cy
linder gaat omlaag, stopt op het
dode punt en gaat vervolgens
weer omhoog. Dit betekent dat we
met de boring en de slag en de
formule om de inhoud van een cy
linder te berekenen de cylinderin
houd van één cylinder kunnen be
rekenen. Vervolgens vermenigvul
digen we deze uitkomst met het
aantal cylinders en dan moeten
we toch vrij exact op de gegeven
cylinderinhoud uitkomen.
Over de compressieverhouding
hebben we het gehad, het geeft
aan in welke mate het mengsel
wordt samengedrukt in de cylin
der. Over de andere motorgege-
vens zoals het vermogen en het
koppel kom ik later nog te spre
ken.
Toerenteller
Het interieur kunnen we heden ten
dage weinig innovatief noemen.
De basiselementen uit de eerste
911 zijn nog steeds aanwezig. Het
dashbaord bestaat uit een reeks
ronde klokken, waarbij een grote
toerenteller prominent in het mid
den geplaatst is. Het stuur met
groot middenkussen, is vrijwel
vertikaal ten opzichte van de be
stuurder geplaatst. Rechts zien we
een aantal grote trekknoppen
voor bijvoorbeeld de achterruit-
verwarming, knoppen die nog
steeds aan de Kever doen den
ken. De 911 Carrera 2 heeft op de
achterruit een wisser zitten. Al aan
de bedieningsknopjes is te zien
dat deze voorziening recent is toe
gevoegd. Met twee miniscule tui-
melschakelaartjes kan de wisser
met of zonder extra toevoeging
van water in gang worden gezet.
Kortom een klassiek geheel wat
vooral de fanaat zal blijven aan
spreken.
De stoelen hebben hoofdsteunen
in de rugleuningen opgenomen en
zitten werkelijk keihard. De hoog
te is zowel voor als achter elek
trisch in te stellen, terwijl de overi
ge instelmogelijkheden met de
hand veranderd dienen te wor
den. De twee buitenspiegels zijn
van binnenuit elektrisch verstel
baar en bovendien verwarmd uit
gevoerd. De standaarduitrusting
ABS-remsysteem in combinatie
met vier geventileerde remschij-
ven is bij dit soort auto's niet meer
weg te denken om ook in kritieke
situaties weer veilig tot stilstand te
komen.
De Porsche Carrera 2 is uitermate
hard afgeveerd. Hierdoor kunnen
scherpe bochten met hoge snelhe
den genomen worden, zonder dat
de carrosserie maar de geringste
neiging tot overhellen vertoont.
Echt comfortabel is het evenwel
niet. Ook deze eigenschap zal al
leen maar door de echte liefheb
bers geapprecieerd worden.
Gelukkig kan er met de Porsche
ook rustig gereden worden. De
auto dwingt je er niet constant toe
om hard te gaan. Echter de voor
bij snellende Kadett en C
je wel enigszins vreemd
ren.
torfietsen uit de Paris-Dakar rally.
De stroomlijnruit is iets groter ge
worden. Bovendien heeft de Afri
ca Twin nu twee schrijfremmen
voor en een grotere schijf achter.
Verder kreeg de motor een nieu
we uitlaatdemper, een zwaardere
accu en een nieuwe bagagedra
ger.
De populaire NX 650 Dominator
wordt voor 1990 niet alleen lever
baar in een nieuwe kleurstelling,
maar ook in twee kleuren: rood en
blauw. De verdere specificaties
van de Dominator blijven ongewij
zigd.
ten waarbij onderscheid wordt
gemaakt tussen het geremde en
ongeremde gewicht. Dit heeft na
melijk te maken met de constructie
van pen caravan of aanhangwa
gen. Een simpel karretje met twee
wielen en een laadbakje is meest
al ongeremd. De auto moet nu dus
ook de remkracht leveren om de
aanhanger tot stilstand te bren
gen. Wat zwaardere aanhangers
en caravans zijn veelal met een
oplooprem uitgevoerd. Op mo
ment dat de auto remt, remt de
aanhanger mee, zodat de auto al
leen zichzelf tot stilstand hoeft te
brengen. In dit geval kan de auto
een hoger gewicht trekken. Het is
daarom duidelijk dat het gewicht
wat de auto mag trekken niet al
leen afhankelijk is van de kracht
die de motor levert en bijvoor
beeld het gewicht van de auto,
maar ook voor een belc
deel van de remkracht
auto kan leveren.
Tijdens deze vijfde Alfa Romeo
Historische Race Trofee is door de
deelnemers op de verschillende
Europese circuits wederom op
zeer beeldende wijze het histori
sche Alfa Romeo imago van duur
zaamheid en snelheid gedemon
streerd.
,4^
'V