PORSCHE 911 Carrera 2 TECHNIEK De termen ALFA ROMEO lig! historische race trofee 1989 t, i I a 1989 K> Nieuwe Africa Twin :r-60-sp 1989-pagina 12 DE AUTOMAAT - Donderdag 14 december 1989 - pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER 1ANTIE Geventileerd Spectaculair dellen. Het lijstje wordt dan meestal afge sloten met de aanhangergewich- Richting Toelaatbaar ■ÜR '17.995,- i-drica ■teen round Golf zullen i aansta- ijde van In ikte n’. I in een )pel 0,- I"’ 32, Tilburg 554784 i links in de n de competitie werd Al- Giulietta Sprint Veloce Slop die reeds drie- “UTOS 1983 1985 1983 1984 1982 1982 1985 1980 1985 3 b.v. /682001 Reparatie Tweede in de fa Romeo rijder Rob is veelomvattend. De auto heeft een fantastische stereoinstallatie met 10 luidsprekers, elektrische voorruitbediening en driepunts veiligheidsgordels voor de achter- zittingen. Twee kleine kinderen kunnen daar net plaatsnemen. langrijk it die een In de lijst met technische gege vens is ook een hele rij gewichten te vinden. Het begint met het rijklaar gewicht. Dit is het gewicht maal tevoren de trofee op zijn naam bracht. Slop ondervond sterke concurrentie van de Haar lemse garagehouder Henk Cor- sten (4e) met een gelijk type Alfa, die na een eerste historische race- seizoen vorig jaar, nu Slop toch enige malen te snel af bleek. Als u een folder van een auto openslaat, staan meestal achterin de zogenaamde technische gegevens. Toch zullen er een aantal termen in deze lijsten voorkomen die u niet veel zullen zeggen. Ik heb daarom een wille keurige folder voor m'n neus gelegd en loop 'm even door. Natuurlijk hebben we nog lang niet alle onderde len van de auto gehad, maar toch komen we een eind op weg. is hij veel ruimer n de pittige 1500 ing. En de prijs? twij als Hyundai ng, in een van de Als we in de Porsche-geschiedenis terugduiken, dan komen we in 1963 de 901 tegen. Deze auto werd al snel tot 911 omgedoopt, omdat Peugeot de eerste typenum- mering geclaimd had. We zijn inmiddels 26 jaar verder en nog steeds vermeldt de Porsche-prijslijst een 911. De auto heeft onmiskenbaar dezelfde lijn behouden, maar is uiteraard op vele punten verbeterd en gemoderni seerd. Enkele maanden terug werd 'de echte' Porsche grondig herzien, zodat de auto voorlopig weer een de cennium meekan. We reden met de nieuwe 911 Carrera 2. Voor de vijfde achtereenvolgende keer is dit jaar door de Stichting Club van Alfa Romeo Bezitters in samenwerking met Alfa Romeo Nederland B.V. een competitie voor deelnemers met Alfa Ro- meo's aan historische autoraces georganiseerd om de deelname van amateurs met Alfa Romeo's aan historische races te stimule ren. De Alfa Romeo Historische Race Trofee is met ruime voor sprong gewonnen door de klas sieke auto-enthousiast Michel Op- rey. Met zijn Alfa Romeo Giulia TZ (Turbolare Zagato) van 1964 kwam hij uit voor het officiële his- Na een reeks nieuwe motorfietsen geïntroduceerd te hebben, onder andere op de MotoRai, komt Hon da met nog meer nieuws. Het gaat hier om de nieuwe XRV 750 Africa Twin. Deze motor combineert 'wild' uiterlijk met goede allroi prestaties. De cylinderinhoud groeide door het vergroten van de boring en slag tot 742 cc, waarbij het vermogen nu op 59 pk ligt bij 7500 tr/min. Het koppel bleef ge lijk, maar wordt nu bij een lóger toerental bereikt. De nieuwe vormgeving valt op, omdat hij nog meer lijkt op de mo- van de auto als hij helemaal leeg is. Het kentekengewicht is vaak iets hoger, omdat dan een deel van de brandstof wordt meegere kend. Vervolgens krijg je het maximaal toelaatbaar gewicht. Dit is wat de auto totaal mag we gen. Dat betekent dus het gewicht van de auto zelf, het gewicht van de passagiers en het aantal kilo's bagage. torische raceteam van Alfa Ro meo, de "Scuderia del Portello" Op circuits als Zandvoort, Spa- Francorchamps, Zolder, Numbur- gring, Hockenheim, Monthléry en Dijon was Michel meestal de hoogst geklasseerde Alfa Romeo deelnemer in de fel bevochte GT- klasse, waaraan de "historische coureurs" met gerenommeerde merken als Porsche, Ferrari, Lo tus, Triumph, MG en Jaguar deel namen. Het moment van rijden is daar. Bij het starten klinkt een niet onsym- patiek blazend geluid, wat bij ho gere toeren glleen maar in kracht toeneemt. De vijfversnellingsbak wordt met een korte lederen pook bediend, die zeer direkt schakelt. De pedalen komen nog steeds uit de Kever en zijn zwaar in bedie ning. De Porsche 911 is bedoeld om hard te rijden en dat geeft de be stuurder ook de meeste kick. Bin nen 5,7 seconden wijst de naald al 100 km/u aan, terwijl het bij 260 pas is afgelopen. Eenmaal op gang is de auto zeker niet stil te noemen. Ik meen zelfs te moeten concluderen dat het geluid aan de buitenkant mooier is dan bin nenin. De auto is goed handel baar door de standaard stuurbe krachtiging die nooit en te nimmer te nadrukkelijk aanwezig is. Een Het brandstofverbruik is sterk af hankelijk van de manier waarop er met de 911 gereden wordt, maar een gemiddelde van 1 op 6,5 is hierbij reëel. De Porsche 911 blijft ook als Car rera 2 een echte liefhebbersauto en de droom voor velen. Tegen het nachtelijke uur werd ik zelfs ach tervolgd door iemand die de auto echt even moest zien. Ondanks zijn rijke historie zullen er zowel voor- als tegenstanders zijn. Dit varieert dan van mensen die haast kwijlend de auto tegemoet treden tot aan personen die er niets meer dan een veredelde Ke ver in zien. De eerste groep zal voor hun speeltje f.189.200,= neer moeten leggen, terwijl de anderen voor een paar duizend gulden een goed exemplaar van het vierwieli ge insect genoegen nemen. De eerste Porsche, de 356, werd gebaseerd op de Volkswagen Ke ver. Dat was ook duidelijk te zien en horen. Het bekende viercylin- der boxergeluid was goed te her kennen. Ook bij de 911 is de aller eerste voorvader, de Kever, nog steeds in veel details terug te vin den. Achterin ligt nog steeds een luchtgekoelde boxermotor, echter nu een 6 cylinder met een inhoud van maar liefst 3,6 liter en in deze versie een gigantisch vermogen van 250 pk. In het vorige model werd door de 3,2 liter krachtbron 217 pk geproduceerd, terwijl de supersnelle turboversie 300 paar- dekrachten ter beschikking had. De nieuweling ziet hier dus netjes tussenin en levert prestaties ver gelijkbaar aan de Turbo, waar door deze laatste voorlopig is ko men te vervallen. Vorig jaar werd het Porsche-pro- gramma uitgebreid met de Carre ra 4, een auto die op de in beperk te oplage gebouwde 959 geba seerd is. Op de vierwielaandrij- ving na, is de Carrera 2 volledig identiek aan de Carrera 4. Wat zijn nu de belangrijkste ver anderingen aan de buitenkant. Porsche heeft de nieuweling fraaie lichtmetalen velgen meege geven, die de auto er duidelijk ge distingeerder uit doen zien. In het oog springend zijn de forse voor- en achterbumper die in de carros- seriekleur worden meegespoten. De kunststof zijskirts maken het beeld compleet. De achterlicht- partij heeft zijn oorspronkelijke vorm behouden, maar oogt door het toepassen van rookglas mo derner. Heel spectaculair is de spoiler. Porsche heeft bij deze auto afgezien van de enorme vleugel die voor het eerst op de Turbo werd toegepast. In de mo torkap zit een fors rooster voor de luchttoevoer, keurig in de aflopen de lijn van de auto opgenomen. Zo gauw er echter harder dan 80 km/u wordt gereden, klapt een spoiler van beschaafde afmetin gen omhoog en zorgt zo voor wat extra druk op de achterwielen. Als de auto uitrollend voor de stop lichten onder de 10 km/u komt, schuift deze voorziening weer in zijn uitgangspositie terug. Uiter aard kan voor de liefhebber de spoiler ook met een knop op de middenconsole bediend worden. Je hebt er bij de stoplichten gega randeerd succes mee. We zullen eens even naar de mo- torgegevens kijken. Zo zie ik staan, 4 cylinders in lijn. Het mag duidelijk zijn dat alle vier de cy linders in deze auto achter elkaar geplaatst zijn. Vervolgens wordt er gezegd dat de krachtbron dwarsgeplaatst kan zijn of in de lengte richting kan liggen. Bij een dwarsgeplaatste motor ligt de cy- linderrij tussen de voorwielen in, lopen dus van links naar rechts. Een motor die in de lengte richting is geplaatst heeft cylinderrij van voor naar achter. De cylinderinhoud en de boring en slag horen eigenlijk bij elkaar. De boring staat voor de diameter van de cylinder, uitgedrukt in een aantal millimeters. De slag is de afstand, ook in millimeters, die de cylinder aflegt. Het is de afstand tussen het bovenste dode punt en het onderste dode punt. Op het dode punt verandert de cylinder van richting. Bijvoorbeeld: de cy linder gaat omlaag, stopt op het dode punt en gaat vervolgens weer omhoog. Dit betekent dat we met de boring en de slag en de formule om de inhoud van een cy linder te berekenen de cylinderin houd van één cylinder kunnen be rekenen. Vervolgens vermenigvul digen we deze uitkomst met het aantal cylinders en dan moeten we toch vrij exact op de gegeven cylinderinhoud uitkomen. Over de compressieverhouding hebben we het gehad, het geeft aan in welke mate het mengsel wordt samengedrukt in de cylin der. Over de andere motorgege- vens zoals het vermogen en het koppel kom ik later nog te spre ken. Toerenteller Het interieur kunnen we heden ten dage weinig innovatief noemen. De basiselementen uit de eerste 911 zijn nog steeds aanwezig. Het dashbaord bestaat uit een reeks ronde klokken, waarbij een grote toerenteller prominent in het mid den geplaatst is. Het stuur met groot middenkussen, is vrijwel vertikaal ten opzichte van de be stuurder geplaatst. Rechts zien we een aantal grote trekknoppen voor bijvoorbeeld de achterruit- verwarming, knoppen die nog steeds aan de Kever doen den ken. De 911 Carrera 2 heeft op de achterruit een wisser zitten. Al aan de bedieningsknopjes is te zien dat deze voorziening recent is toe gevoegd. Met twee miniscule tui- melschakelaartjes kan de wisser met of zonder extra toevoeging van water in gang worden gezet. Kortom een klassiek geheel wat vooral de fanaat zal blijven aan spreken. De stoelen hebben hoofdsteunen in de rugleuningen opgenomen en zitten werkelijk keihard. De hoog te is zowel voor als achter elek trisch in te stellen, terwijl de overi ge instelmogelijkheden met de hand veranderd dienen te wor den. De twee buitenspiegels zijn van binnenuit elektrisch verstel baar en bovendien verwarmd uit gevoerd. De standaarduitrusting ABS-remsysteem in combinatie met vier geventileerde remschij- ven is bij dit soort auto's niet meer weg te denken om ook in kritieke situaties weer veilig tot stilstand te komen. De Porsche Carrera 2 is uitermate hard afgeveerd. Hierdoor kunnen scherpe bochten met hoge snelhe den genomen worden, zonder dat de carrosserie maar de geringste neiging tot overhellen vertoont. Echt comfortabel is het evenwel niet. Ook deze eigenschap zal al leen maar door de echte liefheb bers geapprecieerd worden. Gelukkig kan er met de Porsche ook rustig gereden worden. De auto dwingt je er niet constant toe om hard te gaan. Echter de voor bij snellende Kadett en C je wel enigszins vreemd ren. torfietsen uit de Paris-Dakar rally. De stroomlijnruit is iets groter ge worden. Bovendien heeft de Afri ca Twin nu twee schrijfremmen voor en een grotere schijf achter. Verder kreeg de motor een nieu we uitlaatdemper, een zwaardere accu en een nieuwe bagagedra ger. De populaire NX 650 Dominator wordt voor 1990 niet alleen lever baar in een nieuwe kleurstelling, maar ook in twee kleuren: rood en blauw. De verdere specificaties van de Dominator blijven ongewij zigd. ten waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen het geremde en ongeremde gewicht. Dit heeft na melijk te maken met de constructie van pen caravan of aanhangwa gen. Een simpel karretje met twee wielen en een laadbakje is meest al ongeremd. De auto moet nu dus ook de remkracht leveren om de aanhanger tot stilstand te bren gen. Wat zwaardere aanhangers en caravans zijn veelal met een oplooprem uitgevoerd. Op mo ment dat de auto remt, remt de aanhanger mee, zodat de auto al leen zichzelf tot stilstand hoeft te brengen. In dit geval kan de auto een hoger gewicht trekken. Het is daarom duidelijk dat het gewicht wat de auto mag trekken niet al leen afhankelijk is van de kracht die de motor levert en bijvoor beeld het gewicht van de auto, maar ook voor een belc deel van de remkracht auto kan leveren. Tijdens deze vijfde Alfa Romeo Historische Race Trofee is door de deelnemers op de verschillende Europese circuits wederom op zeer beeldende wijze het histori sche Alfa Romeo imago van duur zaamheid en snelheid gedemon streerd. ,4^ 'V

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 45