4 IS 15?° 25.-1 ^epelaersOpel AUTOMATISCHE TANKDOP MQP PAK VAN MIJN HART HANDBEDIENDE CHOKE VOOR UITSTERVEND RAS 795 1 Aan Top-10 of Top-50 doen wij niet mee. Wij stellen u wel financieel tevree! ÖF/V 5® S - X/7 K Opel O 50000 Uw Opel dealer óók in de 90er jaren. stropdas Opel Horloge Opel dasspeld r 1 I1 1989-pagina 10 DE AUTOMAAT-Donderdag 14 december 1989-pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER garantie >42-82984 Wereldrecord du- Tevreden ig ft MENSEN ACHTER OPEL md ?weest. )den, Karmann In 1946 loopt het 10.000ste exem- ;ven aan ing. I I I Oisterwijk onze zaak igen van 2 weken IERVAN iar- sen OPEL gskosten lak maken. De firma heeft al in 1987 ontdekt dat milieubewuste auto mobilisten de voorkeur ge\ de handbediende uitvoerir vergrendeling, met sleutel of van binnenuit. De ATD is te koop bij autoshops en tankstations voor f.49,50. Informatie over verkoop adressen: 04998-74110. nadeel. De ATD kan niet afgeslo ten worden. Daarom is een goede toepassing mogelijk bij auto's waarvan het tankklepje niet van buitenaf te openen is: centrale plaar al van de band. Bovendien wordt besloten te gaan exporte ren, met Nederland via de broe ders Pon als eerste exportland. Na het aanstellen van Heinrich Nordhoff als algemeen directeur gaat het met de Kever snel berg opwaarts. In 1948 worden er maar liefst 19.244 auto's gemaakt en dat is ruim 63% van de totale Duitse personenautoproductie. De Ne derlandse importeur Pon gaat ook met de Kever de oceaan over, het begin van een successtory. Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655 der om zich te wapenen tegen wind, koude en valpartijen. In matie bij Motorama, Rotterdai tel. 010-4928600 of bij de plaat lijke motordealer. Steeds meer auto's worden in een oplage van vele mil joenen gebouwd, de massa- motorisatie is daar uiter aard de oorzaak van. Toch kennen we uit het verleden een aanial productie-records die niet snel overtroffen zullen worden. Van de Amerikaanse T-Ford werden meer dan 15 miljoen exemplaren gemaakt, terwijl de Volkswagen Kever meer dan 20 miljoen achter zijn naam heeft staan. Als we terug gaan naar de beginse len van de Kever, komen we uit in 1934. I En natuurlijk: I Poefsartikelen j Winterartikelen I Zekeringset I Lampen I Banden A rijders uitste zachte wint< den doorgereden, om maar maal niet te spreken over d< ma zomer, die nog niet eens verlangen naar een geslote Maar we zijn bijna het jaar carburateur en een automatische choke, kan zijn choke nu ombou wen. Volgens de importeur kan op korte ritten het brandstofverbruik met meer dan 10 procent verlaagd worden. De automobilist zal dan echter meer aandacht moeten vestigen op het regelmatig indruk ken van de choke, dan op het ver keer. Er zijn twee uitvoeringen met of zonder elektrische aansluiting voor respectievelijk f.135,- en f.117,-. Informatie: 05920-72299. geen probleem zijn om de de maanden te blijven rij- lang je er maar op gekle< In de zomer is motorkleding al bedoeld voor wind en bes ming bij een eventueel onge De meeste moderne auto's met carburateur zijn voorzien van een automatische choke. Het grote voordeel is dat de bestuurder geen extra handelingen hoeft te verrichten bij het starten. Een na deel is een hoger brandstofver bruik in de opwarmfase. Alhoewel er steeds minder auto's geleverd worden met een carburateur le vert de firma Aerotechnik via zijn importeur Auto Delta in Assen een ombouwset om van een automati sche choke een handbediende te 1986 12.500,- 1986 9.750,— 1986 1O.5OO- 1985 9.750,— 1984 F50,- 1983 6.450,— 1984 7.750,— 1985 10.250,- 1985 7.750,— 1984 5.450,— 1982 5.250,- 1983 6.450,— 1985 .350,- 1983 7.450,— Met o.a. Stoelhoezen voor en achter Philips autoradio's cassettes Spoilers Allesdragers imperials Mistlampen Alarminstallaties (goedgekeurd) Autotelefoon r het succes van de auto alleen maar.goed. De Kever komt ook de autosport binnen, als betaalbaar speelgoed voor de gewone man. Op 17 februari 1972 rolt te 15.007.034ste Kever van de band. Hiermee heeft deze auto het abso lute Wereldrecord wat betreft aantal geproduceerde auto's ver broken. Tot op dat moment waren er 15.007.033 T-Ford's gebouwd tussen 1908 en 1927. Voor de Ke ver was het hiermee echter nog niet afgelopen. Op 15 mei 1981 loopt in de VW-fabriek in Mexico Kever nummer 20 miljoen van dé band, een zogenaamde Silver Bug. De productie in Duitsland is op dat moment al gestaakt. Ter gelegenheid van dit enorme aan tal wordt de Silver Bug als specia le serie weer even terug gebracht naar Europa. Dan blijkt dat de be langstelling voor de Kever nog steeds bestaat, en de Silver Bug wordt daarom gevolgd door nog wat extra auto's van over de oce aan. Nog vele Kevers doen nog dagelijks trouw hun werk op veel plaatsen in de wereld. Het ziet er niet naar uit dat dat in de directe toekomst zal veranderen. Daarna zullen voldoende liefhebbers en verzamelaar zich over dit feno meen gaan ontfermen. Kortom, de Kever is onsterfelijk. In 1949 verschijnt de eerste Kever cabriolet, ontwikkeld en gebouwd door Karmann in Osnabruck. Het programma van modeljaar 1950 bestaat uit de normale gesloten Kever, dezelfde auto met een zon nedak en de Kever cabriolet. De auto's worden voor de export voorzien van hydraulische rem men. Op 4 maart 1950 loopt de 100.000ste Volkswagen van de band. De jaarproductie in 1951 is al opgelopen tot 105.712 voertui gen, waarvan 12.003 stuks van de op de Kever gebaseerde Trans porter. De belangrijkste verbete ring voor 1952 is de volledi synchroniseerde versnel—., op het exportmodel en de cabrio let. In 1953 ondergaat de Kever een Wat is er nu simpeler aan een auto dan een tankdop, zullen ve len zich afvragen. Toch kan dit kleine onderdeel veel ergernis veroorzaken. Velen onder u zijn wel eens een dop vergeten bij het tankstation. Ook komt het regel matig voor dat een dop niet los wil, of dat deze smerig is. Ook kan een dop in de winter vastgevroren zitten. Al deze ongemakken zijn echter verleden tijd met de Auto matische Tank Dop (ATD). De ATD wordt op de plaats van de gewo ne dop aangebracht en blijft daar voor altijd zitten. Bij het tanken wordt door het vulpistool een klep geopend, die bij terugtrekken zich weer automatisch sluit. Met de ATD zijn er ook geen problemen met tanks die vacuum zuigen of die overdruk moeten hebben. Bo vendien is de dop van roestvrij- staal gemaakt, zodat corrosie niet zal optreden. Er is echter één klein In 1934 krijgt Ferdinand Porsche van de Dutise Rijksregering de opdracht een auto voor het volk te ontwikkelen. De auto moet vol gens de eisen een 26 pk motor hebben, 100 km/u kunnen rijden met een gemiddeld verbruik van 8 liter op 100 km en moet niet meer dan 1550 Rijksmarken gaan kos ten. Porsche krijgt echter weinig medewerking van het Reichsver- band der Automobilindustrie, waarin de overige producenten verenigd zijn. Tot op dat moment worden er in Duitsland alleen 1 re auto's gemaakt voor de beter gesitueerden. innen rond en je w ^7®ze deur. Zolang droog blijft, z< Ondanks kostenbesparende alter natieven, wordt vanwege zijn be trouwbaarheid bij volgas aan de luchtgekoelde boxermotor de voorkeur gegeven. De bodem wordt geheel uit plaatstaal ver vaardigd, in tegenstelling tot de goedkopere constructie met hout en plaatstaal. De door Porsche ontwikkelde torsievering geeft de auto een prima wegligging en een goed comfort. Ook met de handel baarheid is niets aan de hand, terwijl de wagen verder is voor zien van een overzichtelijk dash board en verwarming. Zo komt in oktober 1935 het eerste prototype in geheim gereed. Alhoewel dit eerste model al duidelijk een Ke ver is, ontbreekt de achterruit, scharnieren de portieren aan de achterkant, zijn de koplampen nog niet in de spatborden opge nomen en is er ook van treeplan ken nog niets te zien. Verschillen de testritten stellen de construc teurs zeer tevreden. Een probleem is echter nog de productie. De bestaande Duitse automobielfabrikanten zijn bang voor teveel politieke invloed op hun particuliere bedrijven en wei geren de auto in productie te ne men. Porsche reist daarom naar Amerika en ontwikkelt de planner voor een aparte fabriek voor c volkswagen. De auto heet inmid dels Kdf, Kraft durch freude. In 1938 is de Kever klaar, in dat jaar krijgt hij ook voor de eerste keer deze bijnaam. In de New York Ti mes wordt hij zo genoemd. Naar mijn idee kiest de werkelijk milieubewuste automobilist voor een auto met elektronische injectie en een geregelde katalysator. Het stuurapparaat van deze voorzie ningen regelt zowel bij koude als warme motor de meest milieu vriendelijke brandstoftoevoer. Maar voor wie een auto heeft met De Kever is een groot succes. De auto wordt zelfs geassembleerd in Ierland en Brazilië en vrijwel over de gehele wereld verkocht. In 1955 wordt het eerste miljoen bereikt. De vernieuwde Kever wordt op tal van punten verbeterd en krijgt bovendien de laagste prijs in zijn geschiedenis. De Ke ver wordt nu eindelijk de auto voor de mensen waarVoor ontwer per Ferdinand Porsche zijn auto bedoeld had. Het is een echte 'volks'-wagen geworden. Het programma van Volkswagen wordt door de jaren heen ook uit gebreid met de Karmann Ghia, de 1500 en 1600 TL en met dit span wordt in 1965 de mijlpaal van 10 ledig ge- miljoen Volkswagens behaald. De illingsbak Kever is een symbool geworden. Hij wordt door mensen van alle leeftijden geliefkoosd. De film met Kever Herbie in de hoofdrol doet Zegeltjes Inmiddels wordt er voor de finan ciering van de fabriek een spac systeem opgezet. Duitsers die et Kdf willen kopen, kunnen ze geltjes sparen van 5 Mark per stuk. Met het op deze manier bin nenstromende geld kan met de bouw worden begonnen. Op 26 mei 1938 wordt de eerst steen ge legd van de fabriek in de nabij heid van Fallerslében. In hetzelf de jaar wordt ook gestart met de bouw van een complete stad, die voorlopig "Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben" heet. De oorlog is echter op komst. Bij het uitbre ken ervan hebben maar liefst 170.000 mensen een spaarkaart voor de KdF. De bouw van de fa briek wordt gestaakt en tot eind 1939 is geen enkel serie-model van de Kever uit de fabriek geko men. De oorlog gooit veel roet in het eten. Ferdinand Porsche moet de Kever geschikt maken voor mi litaire doeleinden, waardoor de Kubelwagen en Schwimmwagen ontstaan. Van deze worden er ge durende de hele oorlog respectie velijk 50.788 en 14.276 gemaakt, tegen 630 exemplaren van de Ke ver. Aan het einde van de oorlog is er nog weinig van de fabriek over. De Engelsen zien niet veel in het opstarten van de productie. De Volkswagenstad wordt op 25 mei 1945 omgedoopt tot Wolfsburg. Op 17 september komt een Britse opdracht voor 20.000 auto's, waar onder exemplaren van de Kubel wagen. De eerste echte productie- Kevers uit 1945 en 1946 gaan als herstelbetaling naar de geallieer den en verder naar de Duitse overheid, de Reichspost, het Rode Kruis en andere instellingen. De auto is voor het volks nog steeds niet te koop. nog eens de bescherming tegc lage temperaturen bij. MQP le een uitgebreide collectie wate dichte nylon kleding. Het asso ment bestaat uit een reeks jacl broeken en combi's in verschil de modellen en in veel moderi kleuren..Maar ook leer vormt uitstekende bescherming. Het hierbij belangrijk dat een pak geen harnas is, je moet je er g in kunnen bewegen. MQP hee aan veel details gedacht zoals aluminiumfolie binnenvoering twee zakken in de voorzijde, e dubbel zitvlak en onverwoestt ritsen. Het geheel wordt comp gemaakt door een reeks racec alls, laarzen, helmen en hand schoenen. Stuk voor stuk belai belangrijke uiterlijke wijziging. De spijl tussen de achterruiten (hier door werden de eerste Kevers 'Bril' genoemd) verdwijnt, waar door het zicht naar achter groter wordt. Dit betreft overigens de eerste optische wijziging aan het hele concept sinds zijn introductie.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 43