4
IS
15?°
25.-1
^epelaersOpel
AUTOMATISCHE TANKDOP
MQP PAK VAN MIJN HART
HANDBEDIENDE CHOKE
VOOR UITSTERVEND RAS
795
1
Aan Top-10 of Top-50 doen
wij niet mee. Wij stellen u wel
financieel tevree!
ÖF/V
5®
S -
X/7
K
Opel
O
50000
Uw Opel dealer óók in de 90er jaren.
stropdas
Opel Horloge
Opel dasspeld
r
1
I1
1989-pagina 10
DE AUTOMAAT-Donderdag 14 december 1989-pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
garantie
>42-82984
Wereldrecord
du-
Tevreden
ig
ft
MENSEN ACHTER OPEL
md
?weest.
)den,
Karmann
In 1946 loopt het 10.000ste exem-
;ven aan
ing.
I
I
I
Oisterwijk
onze zaak
igen van
2 weken
IERVAN
iar-
sen
OPEL
gskosten
lak
maken. De firma heeft al in 1987
ontdekt dat milieubewuste auto
mobilisten de voorkeur ge\
de handbediende uitvoerir
vergrendeling, met sleutel of van
binnenuit. De ATD is te koop bij
autoshops en tankstations voor
f.49,50. Informatie over verkoop
adressen: 04998-74110.
nadeel. De ATD kan niet afgeslo
ten worden. Daarom is een goede
toepassing mogelijk bij auto's
waarvan het tankklepje niet van
buitenaf te openen is: centrale
plaar al van de band. Bovendien
wordt besloten te gaan exporte
ren, met Nederland via de broe
ders Pon als eerste exportland.
Na het aanstellen van Heinrich
Nordhoff als algemeen directeur
gaat het met de Kever snel berg
opwaarts. In 1948 worden er maar
liefst 19.244 auto's gemaakt en dat
is ruim 63% van de totale Duitse
personenautoproductie. De Ne
derlandse importeur Pon gaat ook
met de Kever de oceaan over, het
begin van een successtory.
Ringbaan Oost 102a 5013 CD Tilburg Telefoon 013-434655
der om zich te wapenen tegen
wind, koude en valpartijen. In
matie bij Motorama, Rotterdai
tel. 010-4928600 of bij de plaat
lijke motordealer.
Steeds meer auto's worden in een oplage van vele mil
joenen gebouwd, de massa- motorisatie is daar uiter
aard de oorzaak van. Toch kennen we uit het verleden
een aanial productie-records die niet snel overtroffen
zullen worden. Van de Amerikaanse T-Ford werden
meer dan 15 miljoen exemplaren gemaakt, terwijl de
Volkswagen Kever meer dan 20 miljoen achter zijn
naam heeft staan. Als we terug gaan naar de beginse
len van de Kever, komen we uit in 1934.
I En natuurlijk:
I Poefsartikelen
j Winterartikelen
I Zekeringset
I Lampen
I Banden A
rijders uitste
zachte wint<
den doorgereden, om maar
maal niet te spreken over d<
ma zomer, die nog niet eens
verlangen naar een geslote
Maar we zijn bijna het jaar
carburateur en een automatische
choke, kan zijn choke nu ombou
wen.
Volgens de importeur kan op
korte ritten het brandstofverbruik
met meer dan 10 procent verlaagd
worden. De automobilist zal dan
echter meer aandacht moeten
vestigen op het regelmatig indruk
ken van de choke, dan op het ver
keer. Er zijn twee uitvoeringen met
of zonder elektrische aansluiting
voor respectievelijk f.135,- en
f.117,-. Informatie: 05920-72299.
geen probleem zijn om de
de maanden te blijven rij-
lang je er maar op gekle<
In de zomer is motorkleding
al bedoeld voor wind en bes
ming bij een eventueel onge
De meeste moderne auto's met
carburateur zijn voorzien van een
automatische choke. Het grote
voordeel is dat de bestuurder
geen extra handelingen hoeft te
verrichten bij het starten. Een na
deel is een hoger brandstofver
bruik in de opwarmfase. Alhoewel
er steeds minder auto's geleverd
worden met een carburateur le
vert de firma Aerotechnik via zijn
importeur Auto Delta in Assen een
ombouwset om van een automati
sche choke een handbediende te
1986
12.500,-
1986
9.750,—
1986
1O.5OO-
1985
9.750,—
1984
F50,-
1983
6.450,—
1984
7.750,—
1985
10.250,-
1985
7.750,—
1984
5.450,—
1982
5.250,-
1983
6.450,—
1985
.350,-
1983
7.450,—
Met o.a.
Stoelhoezen voor en achter
Philips autoradio's cassettes
Spoilers
Allesdragers imperials
Mistlampen
Alarminstallaties (goedgekeurd)
Autotelefoon r
het succes van de auto alleen
maar.goed. De Kever komt ook de
autosport binnen, als betaalbaar
speelgoed voor de gewone man.
Op 17 februari 1972 rolt te
15.007.034ste Kever van de band.
Hiermee heeft deze auto het abso
lute Wereldrecord wat betreft
aantal geproduceerde auto's ver
broken. Tot op dat moment waren
er 15.007.033 T-Ford's gebouwd
tussen 1908 en 1927. Voor de Ke
ver was het hiermee echter nog
niet afgelopen. Op 15 mei 1981
loopt in de VW-fabriek in Mexico
Kever nummer 20 miljoen van dé
band, een zogenaamde Silver
Bug. De productie in Duitsland is
op dat moment al gestaakt. Ter
gelegenheid van dit enorme aan
tal wordt de Silver Bug als specia
le serie weer even terug gebracht
naar Europa. Dan blijkt dat de be
langstelling voor de Kever nog
steeds bestaat, en de Silver Bug
wordt daarom gevolgd door nog
wat extra auto's van over de oce
aan. Nog vele Kevers doen nog
dagelijks trouw hun werk op veel
plaatsen in de wereld. Het ziet er
niet naar uit dat dat in de directe
toekomst zal veranderen. Daarna
zullen voldoende liefhebbers en
verzamelaar zich over dit feno
meen gaan ontfermen. Kortom, de
Kever is onsterfelijk.
In 1949 verschijnt de eerste Kever
cabriolet, ontwikkeld en gebouwd
door Karmann in Osnabruck. Het
programma van modeljaar 1950
bestaat uit de normale gesloten
Kever, dezelfde auto met een zon
nedak en de Kever cabriolet. De
auto's worden voor de export
voorzien van hydraulische rem
men. Op 4 maart 1950 loopt de
100.000ste Volkswagen van de
band. De jaarproductie in 1951 is
al opgelopen tot 105.712 voertui
gen, waarvan 12.003 stuks van de
op de Kever gebaseerde Trans
porter. De belangrijkste verbete
ring voor 1952 is de volledi
synchroniseerde versnel—.,
op het exportmodel en de cabrio
let.
In 1953 ondergaat de Kever een
Wat is er nu simpeler aan een
auto dan een tankdop, zullen ve
len zich afvragen. Toch kan dit
kleine onderdeel veel ergernis
veroorzaken. Velen onder u zijn
wel eens een dop vergeten bij het
tankstation. Ook komt het regel
matig voor dat een dop niet los
wil, of dat deze smerig is. Ook kan
een dop in de winter vastgevroren
zitten.
Al deze ongemakken zijn
echter verleden tijd met de Auto
matische Tank Dop (ATD). De ATD
wordt op de plaats van de gewo
ne dop aangebracht en blijft daar
voor altijd zitten. Bij het tanken
wordt door het vulpistool een klep
geopend, die bij terugtrekken zich
weer automatisch sluit. Met de
ATD zijn er ook geen problemen
met tanks die vacuum zuigen of
die overdruk moeten hebben. Bo
vendien is de dop van roestvrij-
staal gemaakt, zodat corrosie niet
zal optreden. Er is echter één klein
In 1934 krijgt Ferdinand Porsche
van de Dutise Rijksregering de
opdracht een auto voor het volk te
ontwikkelen. De auto moet vol
gens de eisen een 26 pk motor
hebben, 100 km/u kunnen rijden
met een gemiddeld verbruik van 8
liter op 100 km en moet niet meer
dan 1550 Rijksmarken gaan kos
ten. Porsche krijgt echter weinig
medewerking van het Reichsver-
band der Automobilindustrie,
waarin de overige producenten
verenigd zijn. Tot op dat moment
worden er in Duitsland alleen 1
re auto's gemaakt voor de beter
gesitueerden.
innen rond en je w
^7®ze deur. Zolang
droog blijft, z<
Ondanks kostenbesparende alter
natieven, wordt vanwege zijn be
trouwbaarheid bij volgas aan de
luchtgekoelde boxermotor de
voorkeur gegeven. De bodem
wordt geheel uit plaatstaal ver
vaardigd, in tegenstelling tot de
goedkopere constructie met hout
en plaatstaal. De door Porsche
ontwikkelde torsievering geeft de
auto een prima wegligging en een
goed comfort. Ook met de handel
baarheid is niets aan de hand,
terwijl de wagen verder is voor
zien van een overzichtelijk dash
board en verwarming. Zo komt in
oktober 1935 het eerste prototype
in geheim gereed. Alhoewel dit
eerste model al duidelijk een Ke
ver is, ontbreekt de achterruit,
scharnieren de portieren aan de
achterkant, zijn de koplampen
nog niet in de spatborden opge
nomen en is er ook van treeplan
ken nog niets te zien. Verschillen
de testritten stellen de construc
teurs zeer tevreden.
Een probleem is echter nog de
productie. De bestaande Duitse
automobielfabrikanten zijn bang
voor teveel politieke invloed op
hun particuliere bedrijven en wei
geren de auto in productie te ne
men. Porsche reist daarom naar
Amerika en ontwikkelt de planner
voor een aparte fabriek voor c
volkswagen. De auto heet inmid
dels Kdf, Kraft durch freude. In
1938 is de Kever klaar, in dat jaar
krijgt hij ook voor de eerste keer
deze bijnaam. In de New York Ti
mes wordt hij zo genoemd.
Naar mijn idee kiest de werkelijk
milieubewuste automobilist voor
een auto met elektronische injectie
en een geregelde katalysator. Het
stuurapparaat van deze voorzie
ningen regelt zowel bij koude als
warme motor de meest milieu
vriendelijke brandstoftoevoer.
Maar voor wie een auto heeft met
De Kever is een groot succes. De
auto wordt zelfs geassembleerd in
Ierland en Brazilië en vrijwel over
de gehele wereld verkocht.
In 1955 wordt het eerste miljoen
bereikt. De vernieuwde Kever
wordt op tal van punten verbeterd
en krijgt bovendien de laagste
prijs in zijn geschiedenis. De Ke
ver wordt nu eindelijk de auto
voor de mensen waarVoor ontwer
per Ferdinand Porsche zijn auto
bedoeld had. Het is een echte
'volks'-wagen geworden.
Het programma van Volkswagen
wordt door de jaren heen ook uit
gebreid met de Karmann Ghia, de
1500 en 1600 TL en met dit span
wordt in 1965 de mijlpaal van 10
ledig ge- miljoen Volkswagens behaald. De
illingsbak Kever is een symbool geworden.
Hij wordt door mensen van alle
leeftijden geliefkoosd. De film met
Kever Herbie in de hoofdrol doet
Zegeltjes
Inmiddels wordt er voor de finan
ciering van de fabriek een spac
systeem opgezet. Duitsers die et
Kdf willen kopen, kunnen ze
geltjes sparen van 5 Mark per
stuk. Met het op deze manier bin
nenstromende geld kan met de
bouw worden begonnen. Op 26
mei 1938 wordt de eerst steen ge
legd van de fabriek in de nabij
heid van Fallerslében. In hetzelf
de jaar wordt ook gestart met de
bouw van een complete stad, die
voorlopig "Stadt des KdF-Wagens
bei Fallersleben" heet. De oorlog
is echter op komst. Bij het uitbre
ken ervan hebben maar liefst
170.000 mensen een spaarkaart
voor de KdF. De bouw van de fa
briek wordt gestaakt en tot eind
1939 is geen enkel serie-model
van de Kever uit de fabriek geko
men. De oorlog gooit veel roet in
het eten. Ferdinand Porsche moet
de Kever geschikt maken voor mi
litaire doeleinden, waardoor de
Kubelwagen en Schwimmwagen
ontstaan. Van deze worden er ge
durende de hele oorlog respectie
velijk 50.788 en 14.276 gemaakt,
tegen 630 exemplaren van de Ke
ver.
Aan het einde van de oorlog is er
nog weinig van de fabriek over.
De Engelsen zien niet veel in het
opstarten van de productie. De
Volkswagenstad wordt op 25 mei
1945 omgedoopt tot Wolfsburg.
Op 17 september komt een Britse
opdracht voor 20.000 auto's, waar
onder exemplaren van de Kubel
wagen. De eerste echte productie-
Kevers uit 1945 en 1946 gaan als
herstelbetaling naar de geallieer
den en verder naar de Duitse
overheid, de Reichspost, het Rode
Kruis en andere instellingen. De
auto is voor het volks nog steeds
niet te koop.
nog eens de bescherming tegc
lage temperaturen bij. MQP le
een uitgebreide collectie wate
dichte nylon kleding. Het asso
ment bestaat uit een reeks jacl
broeken en combi's in verschil
de modellen en in veel moderi
kleuren..Maar ook leer vormt
uitstekende bescherming. Het
hierbij belangrijk dat een pak
geen harnas is, je moet je er g
in kunnen bewegen. MQP hee
aan veel details gedacht zoals
aluminiumfolie binnenvoering
twee zakken in de voorzijde, e
dubbel zitvlak en onverwoestt
ritsen. Het geheel wordt comp
gemaakt door een reeks racec
alls, laarzen, helmen en hand
schoenen. Stuk voor stuk belai
belangrijke uiterlijke wijziging. De
spijl tussen de achterruiten (hier
door werden de eerste Kevers
'Bril' genoemd) verdwijnt, waar
door het zicht naar achter groter
wordt. Dit betreft overigens de
eerste optische wijziging aan het
hele concept sinds zijn introductie.