s
u
o
anno
Italiaanse eenvoud
Marijke
Dr.Car
E
7
De Italiaanse gigant Fiat is altijd al erg succesvol
geweest, vooral met zijn kleinere modellen. Denk
maar eens aan de Topolino, waarmee het merk
voor de Tweede Wereldoorlog al goed scoorde. Dat
succes werd voortgezet door de 500. Maar ook een
klasse hoger deed Fiat het zeker niet slecht. Vooral
de 127 bleek al vanaf de introductie een verkoopk-
naller. Hetzelfde verging het met de Uno, een auto
die meteen tot «Auto van het jaar» werd verkozen.
Na zijn introductie in januari 1983, is de auto vrij
wel ongewijzigd zeven jaar leverbaar geweest.
Ondanks zijn nog steeds moderne uiterlijk, hoog
tijd voor een facelift.
tt «mimi
PEN
4'
-
nber 1989-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 14 december 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
Fiat Uno 70 i.e
Weigeren
2r
Technische gegevens:
^9
B
kerstman
e verras-
isselbaar
kte auto,
t dat nog
e korting
iat
Ü-
>!k
ca Aftapt tut aate ipf
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
teerd bij
ik duidelijl
in de techr
Uno-gai
ook volg
doende helemaal nieuw. Dat bete
kent een nieuwe bumper, nieuwe
grille en koplampen, een gewij
zigde motorkap en andere zijspat-
borden. In de basisuitgave zijn de
bumpers in de kleur zwart uitge
voerd. De richtingaanwijzers zijn
oranje. Bij de duurdere types wor
den de bumpers gedeeltelijk in de
carrosseriekleur gespoten, terwijl
de richtingaanwijzers een wit glas
hebben.
Spulletjes
Het klokkendeel van het dash
board is redelijk kaal. Links zit
een grote benzinemeter en in het
midden de snelheidsmeter met al
leen een kilometerteller. Een dag-
teller en 100-meterteller ontbre
ken. In de onderrand zijn de nodi
ge controlelampjes aangebracht.
De basisbelijning van de Uno is
uiteraard bewaard gebleven. Ne
ver change a winning team! Het
uiterlijk heeft wat meer trekjes van
de Tipo gekregen. De neus is zo-
Merk en type: Fiat Uno 70 i.e.
ital cylinders: 4
ihoud: 1372 cc
Boring x slag: 80,5 x 67,4 mm
Vermogen: 70 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 106 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 3,69 meter,
breedte 1,56 meter
f Prestaties: topsnelheid 165 km/u
acceleratie 0-100 in 12,4 sec.
Gewicht: 802 kg
Verbruik: bij 90 km/u 5,6 liter/100
km
bij 120 km/u 7,2 liter/100 km
Prijs: f.19.900,=
Het Uno-programma heeft in nieu
we gedaante ook een nieuwe mo
tor erbij gekregen. Het gaat hier
bij om de 1372 cc 4 cylinder injec
tie met een vermogen van 70 pk.
Wieldoppen
Aan de achterzijde biedt de Uno
tevens een frissere aanblik. De
derde of vijfde deur is gewelfder,
wat een kleine vergroting van het
bagagecompartiment tot gevolg
heeft. De achterlichten kregen een
wat andere vorm en natuurlijk
zien we ook hier een nieuwe bum
per. Onze testauto heeft de meest
eenvoudige uitvoering. Toch is de
auto van buiten voorzien van wiel
doppen, een stootlijst op de flan
ken en een ruitewisser/sproeier
op de achterruit. Maar ook een
mistachterlicht en achteruitrijlam-
pen zijn standaard.
Het dashboard is tevens nieuw
ontworpen. Een grote vooruitgang
is dat de satelieten rond het stuur
zijn verdwenen. Hierop zaten
voorheen de bedieningen voor
verlichting en ruitewissers. Hier
voor in de plaats zitten er nu drie
hendels achter het stuur. De rech-
En dan weer de prijzen. Onze Uno
,70 i.e. driedeurs kost f. 19.900,= en
dat is de auto zeker waard. Kijk
alleen even goed bij de Fiat-dea-
ler rond, omdat hij voor vrijwel
hetzelfde bedrag ook nog andere
versies te koop heeft. Kies je voor
dp Echtere 1000 cc FIRE-motor in
combinatie met een completere
S-uitgave dan kost de Uno
f. 19.300, De Uno 70 is er ook als
S, maar dan alleen met een vijf-
deurs carrosserie voor f.21.850,=.
Op de middenconsole zitten de
knopjes voor de achterruitverwar- voorspelbaar weggedrag
ming, achterruitwisser en het mist- En zoals het een voorwiela
achterlicht. De verwarming- en ver betaamt, is de Uno overstuurd,
ventilatie wordt met een aantal hij wil in een bocht het liefst recht-
schuif- en draaiknoppen bediend door.
Het is dezelfde krachtbron als uit
de Tipo 1.4. De nieuweling is een
probleemloze starter. In het lage
toerengebied is de 1.4 behoorlijk
rustig. Met een kenteken gewicht
van 802 kg is dè Uno 70 voldoende
pittig. De topsnelheid bedraagt
165 km/u terwijl het bekende
sprintje in 12,5 seconden wordt
volbracht. Sportief was de Uno al
tijd al een beetje. Bovendien lijkt
het schakelmechanisme van de Aantal cylü
vijfbak duidelijk verbeterd te zijn, Cylinderinl
waardoor misschakelen en het Borina x sic
weigeren van de eerste versnel
ling en de achteruit eigenlijk niet
meer voorkomt. De onafhankelijke
wielophanging zorgt voor een
goede wegligging. Een Fiat Uno is
behoorlijk sportief een bocht in te
zetten. Bij slalommen helt de hoge
carroserie enigszins over, maar
de wielen blijven goed aan de
grond, waardoor de auto een
voorspelbaar weggedrag heeft.
En zoals het een voorwielaandrij-
mrd.
De aanmerkelijk completere Uno
75 SX i.e. met de zuinigere 1.5 liter
motor van 75 pk kost in driedeurs
f.23.700,=. De duurste Uno is de
Turbo i.e. voor f.32.350,=.
De Fiat Uno was gezien zijn aan
houdende verkoopsucces mis
schien nog niet echt aan een in
grijpende facelift toe. Toch heeft
Fiat er verstandig aan gedaan
deze populaire auto een verjon
gingskuur te geven. De Uno is er
duidelijk aantrekkelijker op ge
worden. De nieuwe 1.4 motor func
tioneert uitstekend, maar Fiat zou
beter de 1.5 liter in dit model kun
nen monteren. De basisversie is
erg kaal, maar daarentegen niet
overdreven geprijsd.
De bagageruimte heeft standaard
een inhoud van 271 liter, wat door
het neerklappen van de achter
bank is uit te breiden tot 968 liter.
Een in delen neerklapbare
rugleuning is alleen op de S-ver-
sies tegen meerprijs verkrijgbaar,
ter is bedoeld voor de ruitewissers De basis Uno kent echter ook een
en - sproeiers. Op de voorruit zit aantal leverbare extra's zoals de
één groot exemplaar wat voldoen- rechter buitenspiegel - voor f .90,
de in staat is het zicht naar voor beslist doen - en ventilatieruitjes
vrij te houden. De wisser kent twee achter (bij het driedeurs model),
standen, een interval en een snel
le stand. Jammer genoeg is de in
terval wat te snel en de snelle
stand iets te vlug. Links zitten de
twee andere hendels, één voor
verlichting en groot licht en een
kleinere voor de richtingaanw
ijzers. Vooral in het begin zal de
nieuwe Uno-rijder met zijn groot
licht seinen, in plaats van richting
aan te geven. De claxon zit, waar
hij hoort te zitten, midden op het
stuur.
Het interieur van de Uno 70 i.e. is
sober van opzet. De stoelen zijn
nieuw en geven een betere steun
dan de exemplaren uit de vorige
serie. Natuurlijk werden nieuwe
bekledingsstofjes uit het magazijn
te voorschijn gehaald, waarmee
ook de portierpanelen zijn over
trokken.
Heeft u afgelopen zondag het
bevroren landschap ook zo
bewonderd, een schitterend
gezicht. De kou die hier dan
bijhoort, neem je op de koop
toe, welkom Koning Winter!
Wij reden op deze koude
zondag de verbeterde uitvoe
ring van de Fiat Uno. Het le
lijk eendje is een mooie
zwaan geworden, alhoewel
de Fiat Uno in eerste instan
tie ook al niet lelijk was. Wat
direct opvalt is dat alles meer
af is, de auto voldoet meer,
hij is aangekleder. Het zwar
te dashboard ziet er verzorgd
en volwaardig uit. De stan
daarduitvoering die we re
den gaf ondanks zijn weinig
accessoires toch een prima
indruk. En wat de uitvoering
betreft, hier bieden de Italia
nen je een moeilijke keus als
je weet dat er maar liefst 11
verschillende uitgaves zijn
van deze Uno. Ieder type
heeft namelijk een eigen ont
werp stuur, andere velgen en
sommige uitvoeringen ook
extra brede banden.
Niettemin heeft dit basismo
del leuke details, zoals in
hoogte verstelbare veilig
heidsgordels, gordels voor
de achterpassagiers, een ge
laagde voorruit en een wis
wasinstallatie op de achter
ruit.
De stoelen zijn wat voller en
zitten prettig. De hoofdsteu
nen ontbreken niet. Het is een
overzichtelijke auto en ideaal
voor wat boodschappen ha
len in het drukke en parkeer-
plaatsarme centrum van Til
burg. Je piept overal lekker
tussendoor en qua snelheid
kan hij ook goed met het ver
keer mee.
Het nieuwe jasje ziet er aan
de buitenkant uitstekend uit.
De grille heeft wat verande
ringen ondergaan, de bum
per is bijvoorbeeld wat vol
wassener geworden en de
grappige stootwerende zijs-
kirts komen erg sportief over.
Een heel andere verbetering
die niet direct zichtbaar is, is
de luchtweerstand. Dit is te
vertalen naar minder benzi
neverbruik door de ge
stroomlijnde vormgeving van
de auto.
Rij-impressie: wat ik zelf heel
tof vind, is het korte schake
len. Dit bevordert het snel op
trekken. Het is een zalig
autootje voor in de stad,
maar op de grote weg valt
zijn gedrag zeker niet tegen.
Met name zijn geluiddicht
heid valt dan op. Ik vond het
zelf wel even wennen, dat de
hendels voor de richting
aanwijzers en het grote licht
vlak achter elkaar zaten,
waardoor enige verwarring
onstond. Het bedieningsge
mak heeft zich aanzienlijk
verbeterd ten opzichte van
de oude uitvoering. Alleen de
buitenspiegels mogen wat
mij betreft wat groter worden.
Niettemin is deze Fiat Uno
echt een Numero Uno.
en werkt naar behoren. De venti-
latiecapaciteit lijkt wat te zijn toe
genomen. Het dashboard is voor
zien van een viertal, afzonderlijk
af te regelen ventilatieroosters.
Het dashboardkastje is niet af te Zuiniger
sluiten. Verder is er nog wat berg-
mogelijkheid in het portiervak aan Het brandstohlrbruik van de Uno
de bestuurderskant. Bovenop het 1.4 viel een klein beetje tegen,
dashboard is nog steeds een Gemiddeld werd 1 op 11,5 geno-
ruimte voor wat spulletjes. teerd bij een forse rijstijl. Toch had
Gelukkig loopt dit vak niet tot ach- ik duidelijk beter verwacht. Als we
ter het klokkendeel door, zoals jn de technische gegevens van het
voorheen het geval was. De basis Uno-gamma kijken, dan zien we
Uno is voorzien van één buiten- Ook volgens opgaaf de Uno met
spiegel die wel netjes van binnen- 1.5 liter krachtbron zuiniger is dan
uit instelbaar is. de door ons gereden 1.4. Vooral in
Een belangrijk kenmerk van de de stad is het verschil behoorlijk.
Uno is zijn hoge bouw. Ook lange
personen zullen daarom voor- en
achterin over voldoende hoofd
ruimte kunnen beschikken. Daar
naast is de beenruimte achterin -
gezien zijn bescheiden lengte -
heel behoorlijk.