s u o anno Italiaanse eenvoud Marijke Dr.Car E 7 De Italiaanse gigant Fiat is altijd al erg succesvol geweest, vooral met zijn kleinere modellen. Denk maar eens aan de Topolino, waarmee het merk voor de Tweede Wereldoorlog al goed scoorde. Dat succes werd voortgezet door de 500. Maar ook een klasse hoger deed Fiat het zeker niet slecht. Vooral de 127 bleek al vanaf de introductie een verkoopk- naller. Hetzelfde verging het met de Uno, een auto die meteen tot «Auto van het jaar» werd verkozen. Na zijn introductie in januari 1983, is de auto vrij wel ongewijzigd zeven jaar leverbaar geweest. Ondanks zijn nog steeds moderne uiterlijk, hoog tijd voor een facelift. tt «mimi PEN 4' - nber 1989-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 14 december 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER Fiat Uno 70 i.e Weigeren 2r Technische gegevens: ^9 B kerstman e verras- isselbaar kte auto, t dat nog e korting iat Ü- >!k ca Aftapt tut aate ipf Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg teerd bij ik duidelijl in de techr Uno-gai ook volg doende helemaal nieuw. Dat bete kent een nieuwe bumper, nieuwe grille en koplampen, een gewij zigde motorkap en andere zijspat- borden. In de basisuitgave zijn de bumpers in de kleur zwart uitge voerd. De richtingaanwijzers zijn oranje. Bij de duurdere types wor den de bumpers gedeeltelijk in de carrosseriekleur gespoten, terwijl de richtingaanwijzers een wit glas hebben. Spulletjes Het klokkendeel van het dash board is redelijk kaal. Links zit een grote benzinemeter en in het midden de snelheidsmeter met al leen een kilometerteller. Een dag- teller en 100-meterteller ontbre ken. In de onderrand zijn de nodi ge controlelampjes aangebracht. De basisbelijning van de Uno is uiteraard bewaard gebleven. Ne ver change a winning team! Het uiterlijk heeft wat meer trekjes van de Tipo gekregen. De neus is zo- Merk en type: Fiat Uno 70 i.e. ital cylinders: 4 ihoud: 1372 cc Boring x slag: 80,5 x 67,4 mm Vermogen: 70 pk bij 6000 tr/min Koppel: 106 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 3,69 meter, breedte 1,56 meter f Prestaties: topsnelheid 165 km/u acceleratie 0-100 in 12,4 sec. Gewicht: 802 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,6 liter/100 km bij 120 km/u 7,2 liter/100 km Prijs: f.19.900,= Het Uno-programma heeft in nieu we gedaante ook een nieuwe mo tor erbij gekregen. Het gaat hier bij om de 1372 cc 4 cylinder injec tie met een vermogen van 70 pk. Wieldoppen Aan de achterzijde biedt de Uno tevens een frissere aanblik. De derde of vijfde deur is gewelfder, wat een kleine vergroting van het bagagecompartiment tot gevolg heeft. De achterlichten kregen een wat andere vorm en natuurlijk zien we ook hier een nieuwe bum per. Onze testauto heeft de meest eenvoudige uitvoering. Toch is de auto van buiten voorzien van wiel doppen, een stootlijst op de flan ken en een ruitewisser/sproeier op de achterruit. Maar ook een mistachterlicht en achteruitrijlam- pen zijn standaard. Het dashboard is tevens nieuw ontworpen. Een grote vooruitgang is dat de satelieten rond het stuur zijn verdwenen. Hierop zaten voorheen de bedieningen voor verlichting en ruitewissers. Hier voor in de plaats zitten er nu drie hendels achter het stuur. De rech- En dan weer de prijzen. Onze Uno ,70 i.e. driedeurs kost f. 19.900,= en dat is de auto zeker waard. Kijk alleen even goed bij de Fiat-dea- ler rond, omdat hij voor vrijwel hetzelfde bedrag ook nog andere versies te koop heeft. Kies je voor dp Echtere 1000 cc FIRE-motor in combinatie met een completere S-uitgave dan kost de Uno f. 19.300, De Uno 70 is er ook als S, maar dan alleen met een vijf- deurs carrosserie voor f.21.850,=. Op de middenconsole zitten de knopjes voor de achterruitverwar- voorspelbaar weggedrag ming, achterruitwisser en het mist- En zoals het een voorwiela achterlicht. De verwarming- en ver betaamt, is de Uno overstuurd, ventilatie wordt met een aantal hij wil in een bocht het liefst recht- schuif- en draaiknoppen bediend door. Het is dezelfde krachtbron als uit de Tipo 1.4. De nieuweling is een probleemloze starter. In het lage toerengebied is de 1.4 behoorlijk rustig. Met een kenteken gewicht van 802 kg is dè Uno 70 voldoende pittig. De topsnelheid bedraagt 165 km/u terwijl het bekende sprintje in 12,5 seconden wordt volbracht. Sportief was de Uno al tijd al een beetje. Bovendien lijkt het schakelmechanisme van de Aantal cylü vijfbak duidelijk verbeterd te zijn, Cylinderinl waardoor misschakelen en het Borina x sic weigeren van de eerste versnel ling en de achteruit eigenlijk niet meer voorkomt. De onafhankelijke wielophanging zorgt voor een goede wegligging. Een Fiat Uno is behoorlijk sportief een bocht in te zetten. Bij slalommen helt de hoge carroserie enigszins over, maar de wielen blijven goed aan de grond, waardoor de auto een voorspelbaar weggedrag heeft. En zoals het een voorwielaandrij- mrd. De aanmerkelijk completere Uno 75 SX i.e. met de zuinigere 1.5 liter motor van 75 pk kost in driedeurs f.23.700,=. De duurste Uno is de Turbo i.e. voor f.32.350,=. De Fiat Uno was gezien zijn aan houdende verkoopsucces mis schien nog niet echt aan een in grijpende facelift toe. Toch heeft Fiat er verstandig aan gedaan deze populaire auto een verjon gingskuur te geven. De Uno is er duidelijk aantrekkelijker op ge worden. De nieuwe 1.4 motor func tioneert uitstekend, maar Fiat zou beter de 1.5 liter in dit model kun nen monteren. De basisversie is erg kaal, maar daarentegen niet overdreven geprijsd. De bagageruimte heeft standaard een inhoud van 271 liter, wat door het neerklappen van de achter bank is uit te breiden tot 968 liter. Een in delen neerklapbare rugleuning is alleen op de S-ver- sies tegen meerprijs verkrijgbaar, ter is bedoeld voor de ruitewissers De basis Uno kent echter ook een en - sproeiers. Op de voorruit zit aantal leverbare extra's zoals de één groot exemplaar wat voldoen- rechter buitenspiegel - voor f .90, de in staat is het zicht naar voor beslist doen - en ventilatieruitjes vrij te houden. De wisser kent twee achter (bij het driedeurs model), standen, een interval en een snel le stand. Jammer genoeg is de in terval wat te snel en de snelle stand iets te vlug. Links zitten de twee andere hendels, één voor verlichting en groot licht en een kleinere voor de richtingaanw ijzers. Vooral in het begin zal de nieuwe Uno-rijder met zijn groot licht seinen, in plaats van richting aan te geven. De claxon zit, waar hij hoort te zitten, midden op het stuur. Het interieur van de Uno 70 i.e. is sober van opzet. De stoelen zijn nieuw en geven een betere steun dan de exemplaren uit de vorige serie. Natuurlijk werden nieuwe bekledingsstofjes uit het magazijn te voorschijn gehaald, waarmee ook de portierpanelen zijn over trokken. Heeft u afgelopen zondag het bevroren landschap ook zo bewonderd, een schitterend gezicht. De kou die hier dan bijhoort, neem je op de koop toe, welkom Koning Winter! Wij reden op deze koude zondag de verbeterde uitvoe ring van de Fiat Uno. Het le lijk eendje is een mooie zwaan geworden, alhoewel de Fiat Uno in eerste instan tie ook al niet lelijk was. Wat direct opvalt is dat alles meer af is, de auto voldoet meer, hij is aangekleder. Het zwar te dashboard ziet er verzorgd en volwaardig uit. De stan daarduitvoering die we re den gaf ondanks zijn weinig accessoires toch een prima indruk. En wat de uitvoering betreft, hier bieden de Italia nen je een moeilijke keus als je weet dat er maar liefst 11 verschillende uitgaves zijn van deze Uno. Ieder type heeft namelijk een eigen ont werp stuur, andere velgen en sommige uitvoeringen ook extra brede banden. Niettemin heeft dit basismo del leuke details, zoals in hoogte verstelbare veilig heidsgordels, gordels voor de achterpassagiers, een ge laagde voorruit en een wis wasinstallatie op de achter ruit. De stoelen zijn wat voller en zitten prettig. De hoofdsteu nen ontbreken niet. Het is een overzichtelijke auto en ideaal voor wat boodschappen ha len in het drukke en parkeer- plaatsarme centrum van Til burg. Je piept overal lekker tussendoor en qua snelheid kan hij ook goed met het ver keer mee. Het nieuwe jasje ziet er aan de buitenkant uitstekend uit. De grille heeft wat verande ringen ondergaan, de bum per is bijvoorbeeld wat vol wassener geworden en de grappige stootwerende zijs- kirts komen erg sportief over. Een heel andere verbetering die niet direct zichtbaar is, is de luchtweerstand. Dit is te vertalen naar minder benzi neverbruik door de ge stroomlijnde vormgeving van de auto. Rij-impressie: wat ik zelf heel tof vind, is het korte schake len. Dit bevordert het snel op trekken. Het is een zalig autootje voor in de stad, maar op de grote weg valt zijn gedrag zeker niet tegen. Met name zijn geluiddicht heid valt dan op. Ik vond het zelf wel even wennen, dat de hendels voor de richting aanwijzers en het grote licht vlak achter elkaar zaten, waardoor enige verwarring onstond. Het bedieningsge mak heeft zich aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de oude uitvoering. Alleen de buitenspiegels mogen wat mij betreft wat groter worden. Niettemin is deze Fiat Uno echt een Numero Uno. en werkt naar behoren. De venti- latiecapaciteit lijkt wat te zijn toe genomen. Het dashboard is voor zien van een viertal, afzonderlijk af te regelen ventilatieroosters. Het dashboardkastje is niet af te Zuiniger sluiten. Verder is er nog wat berg- mogelijkheid in het portiervak aan Het brandstohlrbruik van de Uno de bestuurderskant. Bovenop het 1.4 viel een klein beetje tegen, dashboard is nog steeds een Gemiddeld werd 1 op 11,5 geno- ruimte voor wat spulletjes. teerd bij een forse rijstijl. Toch had Gelukkig loopt dit vak niet tot ach- ik duidelijk beter verwacht. Als we ter het klokkendeel door, zoals jn de technische gegevens van het voorheen het geval was. De basis Uno-gamma kijken, dan zien we Uno is voorzien van één buiten- Ook volgens opgaaf de Uno met spiegel die wel netjes van binnen- 1.5 liter krachtbron zuiniger is dan uit instelbaar is. de door ons gereden 1.4. Vooral in Een belangrijk kenmerk van de de stad is het verschil behoorlijk. Uno is zijn hoge bouw. Ook lange personen zullen daarom voor- en achterin over voldoende hoofd ruimte kunnen beschikken. Daar naast is de beenruimte achterin - gezien zijn bescheiden lengte - heel behoorlijk.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 35