HYUNDAI
NISSAN
rrrrtU
SONATA V6
EXECUTIVE
7Z7Z
RACESHOW IN EINDHOVEN
IS 1
Oplage92.050 ex.
Met Sail-modellen
239,-
grenzen
o.a.
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
d
Topklasser voor
middenklas prijs
Dit
weekend
Nummerplaat
zonder
Deze week
in de
Automaat
1992:
groene kaart
verplicht
voor iedereen
136119
5 298
jargon
J
1989-pagina 32
)e>ut
Jm OIO'S
Paris-Dakar
lees verder pagina 5
Tony Vos
lees verder pagina 5
o
Autotest
Fiat Uno 70 i.e.
pag. 3
Jaargang 1
Nummer 48
Sof
Al
va
instructie
verende t<
7 van
gulden:
WO
Rij-impressie
Porsche 911
Carrera 2
pag. 13
Chasse
au trésor
pag. 15
Z van
in
Irek
dei
en
seizoen
gaan m<
op
de
ti advertenties:
2.00 uur
dop en de Sail-sierbiezen voor
1.17.495,=. De Micra Sail 3 is ge
baseerd op de 3-deursversie met
1.2 liter motor. Het Sail-logo heeft
bij deze auto drie zeilen. Stan
daard zijn de vijlversnellingsbak,
een analoog klokje, ruitewisser op
de derde deur, een dakspoiler,
wieldoppen en weer dezelfde spe
ciale bekleding en striping. De
Micra Sail 3 kost f.18.995,
’’J’ L - - -!1- j van sportauto's uit verschillende di
sciplines. Zo komt de Dutch Racing School met de race- uitvoe-
ringen van de Toyota Corolla's en Starlets en auto's uit de zoge- voorwielen af via een vierversnel-
naamde Ford 1600- en 2000-klassen. 1’--
Op het kart-circuit wordt onder
leiding van Chris Goorberg gratis
e gegeven over deze ener-
tak van autosport.
Cruise-control
De Sonata is een forse vierdeurs
sedan met een fraaie vloeiende
lijn. De klanten in het segment van
de Sonata zullen alleen aan het
merk moeten wennen, maar ook
de Japanners zijn na een aantal
jaren doorgedrongen.
Haarlem - Hyundai is driftig bezig zich als voorwaardig merk op de Europese markt
te vestigen. Onder volwaardig versta ik hier een fabrikant met een compleet model
lengamma van klein tot groot. Hyundai wil graag op hetzelfde acceptatieniveau ko
men staan als de gangbare Japanse merken. Weer een stap verder in die richting is
de introductie van voorlopig de absolute top van het programma, de Sonata V6.
Wie denkt dat Nissan nu in boten gaat doen, heeft het
mis. De Nederlandse importeur van deze Japanse
auto's gaat echter als hoofdsponsor optreden van het
vijfjaarlijkse evenement 'Sail', wat van 9 tot en met 14
augustus 1990 wordt gehouden en georganiseerd door
de Stichting Sail Amsterdam. Als onderdeel van de
sponsoring werd enkele maanden geleden een in de
juiste kleuren gespoten Prairie ingezet voor de voorbe
reidende werkzaamheden. Tijdens het evenement zelf
zal Nissan in en rond de IJ-haven exclusief het vervoer
van de speciale genodigden verzorgen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en i
dinsdag 22.1
Alhoewel de nieuwste Sonata-ver-
sie pas tegen het voorjaar op de
Nederlandse markt zal verschij
nen, besloot de importeur Greenib
een aantal auto's nu al naar ons
land te halen. Zodoende waren
we in staat met de gehele Sonata-
lijn voor 1990 kennis te maken. Af
gezien van een aantal verbeterin
gen blijven de GL, GLX en GLS
met 1.8, 2.0 en 2.4 liter 4 cylinder
motoren onveranderd leverbaar.
De Micra Sail 2 heeft een 1 liter
krachtbron van 50 pk en krijgt
standaard verstelbare hoofdsteu
nen, speciale bekleding, een hoe-
denplank, een afsluitbare tank-
s, hoog
jerd
"W
Multi-point
Hyundai gebruikt veel techniek
van Mitsubishi. Zo komt ook de V6
van het merk met de drie diaman
ten. Hyundai bouwt echter voor
zichzelf en Mitsubishi zo'n 100.000
exemplaren van deze krachtbron
per jaar. De 2972 cc metende mo
tor levert een vermogen van 140
pk bij 5000 tr/min en een koppel
van 223 Nm bij 2500 tr/min. De
elektronische multi-point injectie
en geregelde driewegkatalysator
zorgen ervoor dat de V6, maar
ook alle andere modellen uit de
reeks voldoen aan de US'83-norm.
We moeten de voorwielaangedre-
ven Sonata V6 niet zien als een
motor- ezi koxuxiyuizuun w m z.mmro«CU SpOrtieVe auto. Met zijn top van
vende achtereenvolgende keer de Raceshow gehouden. Natuur- 175 komt hij meer dan goed
lijk is er weer een expositie van sportauto's uit verschillende di- met het moderne verkeer mee. De
*7^ 1***TViimaf rlza r/*rr«A. liïfo/tA. mOtOT l©V©rt Zijn krGCht GGI1 d©
voorwielen af via een vierversnel-
lingsautomaat met een uitschakel-
bare overdrive. Bovendien kan
met een knop gekozen worden
voor sportief of normaal rijden.
Meteen al bij het starten hoor je
hoe stil de motor zijn werk doet.
Ook hier weer kun je duidelijk
merken dat de meeste van deze
Hyundai's naar Amerika gaan.
Veel koppel onderin en een rela
tief lage topsnelheid. Aan het
veercomfort van de Sonata is
sinds de introductie het een en an
der veranderd. Vooral de zweve
rige achtervering is merkbaar
straffer geworden door de monta
ge van andere schokdempers,
wat het algehele comfort duidelijk
ten goede komt.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Nissan introduceert echter nu ook
zijn eigen Sail-vloot. Een reeks
speciale modellen, elf in totaal,
gebaseerd op de-Micra, Sunny en
Bluebird. Nissan onderscheidt
hierbij de 'Sail 2' en 'Sail 3' uitrus
ting, wat weer te maken heeft met
de standaarduitrusting van de
verschillende modellen, waarop
deze Sail-uitgaves gebaseerd zijn.
Als autoliefhebber valt het je
eigenlijk nauwelijks op dat je
regelmatig gebruik maakt van
een eigen jargon. Dit heeft dan
vooral te maken met het aan
duiden van bepaalde model
len, door eigenlijk maar een
deel van de volledige bena-
ming te gebruiken. Immers, een
autokenner hoef ik bij het noe
men van de naam Maxima niet
te vertellen dat dat een Nissan
is. Een veel aardiger fenomeen
zien we bijvoorbeeld bij twee
merken die hetzelfde typenum-
mer gebruiken. Als ik drie-
twee-drie roep, denkt iedereen
aan een Mazda, terwijl een
drie-drieentwintig overduidelijk
voor de kenners een BMW is.
Grappig eigenlijk. Een 7-serie
komt ook van dit Beierse merk,
terwijl het op deze manier aan
duiden van de grote Volvo-mo-
dellen tot communicatiestoor
nissen leidt.
Zelf heb ik altijd een probleem
om een korte benaming voor de
Mercedes 200- 300-serie te vin
den. Oneerbiedig wordt dit wel
eensde 'taxi' genoemd, terwijl
het noemen van de interne
naam W124 voor velen ook vol
doende zal zijn.
Het kan lastig zijn als merken
een bepaalde naam of type-
nummering vasthouden bij een
modelwisseling. Zo heb je voor
en na 1984 een Renault 5. De
eerste is het 'vijfje', terwijl ter
onderscheiding de nieuwste het
beste als 'supervijfje'kan wor
den aangeduid.
Leuk is het als een minder inge
wijde in deze materie het heeft
over een negenhonderdelf, ter
wijl hij toch duidelijk een ne-
gen-elf van Porsche bedoeld.
De wenkbrauwen zullen tevens
flink gefronsd worden bij het
uitspreken van vierhonderdvijf,
terwijl het gesprek over een
vier-nul-vijf van Peugeot gaat,
"opis gaat het nog veel verder.
Ween al de naam van een uit
voering, die zo uniek is voor
een bepaald merk, zegt vol
doende. Ghia is Ford en GSi is
Opel, terwijl het noemen van
GT alleen in bepaalde kringen
verstaan zal worden als het
tweezits Opel-model uit vervlo
gen tijden. Ben echter als 'leek'
niet bevreesd, uw dealer wil u
best wel een een-twee-drie ver
kopen, als hij alleen maar hon-
derddrieentwintigs in de show
room heeft staan...
Ook de speciale Opel Lotus-klas-
se, waarin de Eindhovenaar Peter
Kox Europees- en Beneluxkam-
pioen is, is present. Bij Renault
wordt de aandacht opgeëist met
de 5 GT Turbo en de potente 21
Turbo in circuit-uitvoering. Verder
zijn de Ashton Tate-Mercedes 190
van Arthur van Dedem en de
BMW M3 van Piet Dam te bewon-
;ren. Nieuw zijn de Suzuki Swift
i Citroen AX Sport die volgend
i aan circuitraces zullen
leedoen. Natuurlijk mogen
een dergelijke tentoonstelling
Lancia Delta's niet ontbreken.
Ook de Ford Sierra Cosworth en
Kadett GSi 16-klepper zijn van de
partij. Verdere lekkermakertjes
zijn de Ferrari 308 GTS, Lamborg
hini Countach en Porsche 911 Tur
bo 4WD.
Een aardigheidje is de miljoenste
Volvo 340 die werd beschilderd
door de kunstenares Marte Rö-
ling.
Naast echte auto's zijn er ook mi
niaturen en stands met onderde
len, accessoires, boeken en tijd
schriften.
Aanstaande zaterdag 16 en zondag 17 december wordt op het
motor- en kartingcircuit De Landsard in Eindhoven voor de ze-
Burgers uit bepaalde EG-lan-
den hebben niet het recht hun
eigen auto of die van hun
echtgenote of echtgenoot te
besturen indien die wagen in
een ander EG-land dan dat
waarin zij wonen werd gere
gistreerd. Uit angst voor frau
de verbiedt de nationale
overheid zijn inwoners het ge
bruik van een "wagen van de
zaak" indien die in een ander
EG-land staat ingeschreven.
Aan deze situatie zal binnen
kort in Duitsland, Frankrijk,
de Beneluxlanden, Italië en
Engeland verandering ko
men. De verantwoordelijke
ministers uit die landen heb
ben onlangs besloten dat ze
de bestuurders van wagens
met "vreemde" nummerpla
ten niet langer als belastin
gontduikers zullen beschou
wen. Jammer genoeg hechten
de vijf overige lidstaten mo
menteel toch meer aan hun
belastinginkomsten, dan aan
het vrije verkeer, waardoor er
over deze kwestie geen Euro
pese wet kon worden aange
nomen. De Europese Commis
sie die overstroomd wordt met
klachten over dit soort zaken,
gelooft nog steeds dat het mo
gelijk is om over deze proble
men tot overeenstemming te
komen. Burgers die het
slachtoffer zijn van de achter
docht van hun regeringen
kunnen zich altijd tot het
Europese Hof van Justitie
wenden, dat hen in het gelijk
zal stellen, maar dat is een
lange procedure waarbij
slechts geval voor geval be
handeld wordt.
In de grote markt zonder
grenzen zullen automobilisten
en motorrijders kunnen profi
teren van een betere wettelij
ke aansprakelijkheidsverze
kering dan thans het geval is.
De Europese Ministerraad is
het namelijk op 24 november
eens geworden over een
"Europese wet" om de natio
nale wetgeving op dit gebied
te harmoniseren en die naar
boven toe op te trekken. In de
eerste plaats zullen alle ver
zekerden automatisch een
groene kaart ontvangen, het
geen thans nog niet het geval
is in alle lidstaten. Dit bete
kent dat dewettelijke aan
sprakelijkheidsverzekering
dan voor heel Europa van de
Twaalf geldt. Ook dekt de
verzekering verplicht alle in
zittenden van de wagen.
Daarbij hebben de slachtof
fers van een ongeval waarbij
twee partijen betrokken zijn,
die niet in dezelfde lidstaat
zijn verzekerd recht op de
meest gunstige uitkering van
de twee.
Tenslotte hoeven de slachtof
fers van een ongeval dat door
iemand werd veroorzaakt die
niet verzekerd is, of niet werd
geïdentificeerd, niet langer te
bewijzen dat de schuldige
hen niet wil of kan schade
loosstellen.
De raceshow is op zaterdag ge
opend van 12.00 tot 18.00 uur en
op zondag van 10.00 tot 18.00 uur.
Entreeprijs bedraagt: f.7,50 per
persoon. Kinderen tot 6 jaar gra
tis.
Donderdag 14 december 1989
Gelukkig wordt de traditie toch
voortgezet, doordat enkele Belgi
sche équipes zondag op de Land-
sard te zien zijn met hun Mitsubi
shi Pajero en Pegaso truck. Daar
naast zijn er nog een aantal de
monstraties van rallysprints met
o.a. een Mini Cooper, Ford Escort,
Opel Kadett, Citroen AX en Maz
da 323.
De Nederlandse deelnemers aan
de Paris-Dakar rally vertrokken
per definitie altijd vanaf de Land-
sard. Helaas zijn er geen deelne
mers uit ons land dit jaar.
R
M P R E S S