HYUNDAI NISSAN rrrrtU SONATA V6 EXECUTIVE 7Z7Z RACESHOW IN EINDHOVEN IS 1 Oplage92.050 ex. Met Sail-modellen 239,- grenzen o.a. Bijlage van: De Tilburgse Koerier d Topklasser voor middenklas prijs Dit weekend Nummerplaat zonder Deze week in de Automaat 1992: groene kaart verplicht voor iedereen 136119 5 298 jargon J 1989-pagina 32 )e>ut Jm OIO'S Paris-Dakar lees verder pagina 5 Tony Vos lees verder pagina 5 o Autotest Fiat Uno 70 i.e. pag. 3 Jaargang 1 Nummer 48 Sof Al va instructie verende t< 7 van gulden: WO Rij-impressie Porsche 911 Carrera 2 pag. 13 Chasse au trésor pag. 15 Z van in Irek dei en seizoen gaan m< op de ti advertenties: 2.00 uur dop en de Sail-sierbiezen voor 1.17.495,=. De Micra Sail 3 is ge baseerd op de 3-deursversie met 1.2 liter motor. Het Sail-logo heeft bij deze auto drie zeilen. Stan daard zijn de vijlversnellingsbak, een analoog klokje, ruitewisser op de derde deur, een dakspoiler, wieldoppen en weer dezelfde spe ciale bekleding en striping. De Micra Sail 3 kost f.18.995, ’’J’ L - - -!1- j van sportauto's uit verschillende di sciplines. Zo komt de Dutch Racing School met de race- uitvoe- ringen van de Toyota Corolla's en Starlets en auto's uit de zoge- voorwielen af via een vierversnel- naamde Ford 1600- en 2000-klassen. 1’-- Op het kart-circuit wordt onder leiding van Chris Goorberg gratis e gegeven over deze ener- tak van autosport. Cruise-control De Sonata is een forse vierdeurs sedan met een fraaie vloeiende lijn. De klanten in het segment van de Sonata zullen alleen aan het merk moeten wennen, maar ook de Japanners zijn na een aantal jaren doorgedrongen. Haarlem - Hyundai is driftig bezig zich als voorwaardig merk op de Europese markt te vestigen. Onder volwaardig versta ik hier een fabrikant met een compleet model lengamma van klein tot groot. Hyundai wil graag op hetzelfde acceptatieniveau ko men staan als de gangbare Japanse merken. Weer een stap verder in die richting is de introductie van voorlopig de absolute top van het programma, de Sonata V6. Wie denkt dat Nissan nu in boten gaat doen, heeft het mis. De Nederlandse importeur van deze Japanse auto's gaat echter als hoofdsponsor optreden van het vijfjaarlijkse evenement 'Sail', wat van 9 tot en met 14 augustus 1990 wordt gehouden en georganiseerd door de Stichting Sail Amsterdam. Als onderdeel van de sponsoring werd enkele maanden geleden een in de juiste kleuren gespoten Prairie ingezet voor de voorbe reidende werkzaamheden. Tijdens het evenement zelf zal Nissan in en rond de IJ-haven exclusief het vervoer van de speciale genodigden verzorgen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en i dinsdag 22.1 Alhoewel de nieuwste Sonata-ver- sie pas tegen het voorjaar op de Nederlandse markt zal verschij nen, besloot de importeur Greenib een aantal auto's nu al naar ons land te halen. Zodoende waren we in staat met de gehele Sonata- lijn voor 1990 kennis te maken. Af gezien van een aantal verbeterin gen blijven de GL, GLX en GLS met 1.8, 2.0 en 2.4 liter 4 cylinder motoren onveranderd leverbaar. De Micra Sail 2 heeft een 1 liter krachtbron van 50 pk en krijgt standaard verstelbare hoofdsteu nen, speciale bekleding, een hoe- denplank, een afsluitbare tank- s, hoog jerd "W Multi-point Hyundai gebruikt veel techniek van Mitsubishi. Zo komt ook de V6 van het merk met de drie diaman ten. Hyundai bouwt echter voor zichzelf en Mitsubishi zo'n 100.000 exemplaren van deze krachtbron per jaar. De 2972 cc metende mo tor levert een vermogen van 140 pk bij 5000 tr/min en een koppel van 223 Nm bij 2500 tr/min. De elektronische multi-point injectie en geregelde driewegkatalysator zorgen ervoor dat de V6, maar ook alle andere modellen uit de reeks voldoen aan de US'83-norm. We moeten de voorwielaangedre- ven Sonata V6 niet zien als een motor- ezi koxuxiyuizuun w m z.mmro«CU SpOrtieVe auto. Met zijn top van vende achtereenvolgende keer de Raceshow gehouden. Natuur- 175 komt hij meer dan goed lijk is er weer een expositie van sportauto's uit verschillende di- met het moderne verkeer mee. De *7^ 1***TViimaf rlza r/*rr«A. liïfo/tA. mOtOT l©V©rt Zijn krGCht GGI1 d© voorwielen af via een vierversnel- lingsautomaat met een uitschakel- bare overdrive. Bovendien kan met een knop gekozen worden voor sportief of normaal rijden. Meteen al bij het starten hoor je hoe stil de motor zijn werk doet. Ook hier weer kun je duidelijk merken dat de meeste van deze Hyundai's naar Amerika gaan. Veel koppel onderin en een rela tief lage topsnelheid. Aan het veercomfort van de Sonata is sinds de introductie het een en an der veranderd. Vooral de zweve rige achtervering is merkbaar straffer geworden door de monta ge van andere schokdempers, wat het algehele comfort duidelijk ten goede komt. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Nissan introduceert echter nu ook zijn eigen Sail-vloot. Een reeks speciale modellen, elf in totaal, gebaseerd op de-Micra, Sunny en Bluebird. Nissan onderscheidt hierbij de 'Sail 2' en 'Sail 3' uitrus ting, wat weer te maken heeft met de standaarduitrusting van de verschillende modellen, waarop deze Sail-uitgaves gebaseerd zijn. Als autoliefhebber valt het je eigenlijk nauwelijks op dat je regelmatig gebruik maakt van een eigen jargon. Dit heeft dan vooral te maken met het aan duiden van bepaalde model len, door eigenlijk maar een deel van de volledige bena- ming te gebruiken. Immers, een autokenner hoef ik bij het noe men van de naam Maxima niet te vertellen dat dat een Nissan is. Een veel aardiger fenomeen zien we bijvoorbeeld bij twee merken die hetzelfde typenum- mer gebruiken. Als ik drie- twee-drie roep, denkt iedereen aan een Mazda, terwijl een drie-drieentwintig overduidelijk voor de kenners een BMW is. Grappig eigenlijk. Een 7-serie komt ook van dit Beierse merk, terwijl het op deze manier aan duiden van de grote Volvo-mo- dellen tot communicatiestoor nissen leidt. Zelf heb ik altijd een probleem om een korte benaming voor de Mercedes 200- 300-serie te vin den. Oneerbiedig wordt dit wel eensde 'taxi' genoemd, terwijl het noemen van de interne naam W124 voor velen ook vol doende zal zijn. Het kan lastig zijn als merken een bepaalde naam of type- nummering vasthouden bij een modelwisseling. Zo heb je voor en na 1984 een Renault 5. De eerste is het 'vijfje', terwijl ter onderscheiding de nieuwste het beste als 'supervijfje'kan wor den aangeduid. Leuk is het als een minder inge wijde in deze materie het heeft over een negenhonderdelf, ter wijl hij toch duidelijk een ne- gen-elf van Porsche bedoeld. De wenkbrauwen zullen tevens flink gefronsd worden bij het uitspreken van vierhonderdvijf, terwijl het gesprek over een vier-nul-vijf van Peugeot gaat, "opis gaat het nog veel verder. Ween al de naam van een uit voering, die zo uniek is voor een bepaald merk, zegt vol doende. Ghia is Ford en GSi is Opel, terwijl het noemen van GT alleen in bepaalde kringen verstaan zal worden als het tweezits Opel-model uit vervlo gen tijden. Ben echter als 'leek' niet bevreesd, uw dealer wil u best wel een een-twee-drie ver kopen, als hij alleen maar hon- derddrieentwintigs in de show room heeft staan... Ook de speciale Opel Lotus-klas- se, waarin de Eindhovenaar Peter Kox Europees- en Beneluxkam- pioen is, is present. Bij Renault wordt de aandacht opgeëist met de 5 GT Turbo en de potente 21 Turbo in circuit-uitvoering. Verder zijn de Ashton Tate-Mercedes 190 van Arthur van Dedem en de BMW M3 van Piet Dam te bewon- ;ren. Nieuw zijn de Suzuki Swift i Citroen AX Sport die volgend i aan circuitraces zullen leedoen. Natuurlijk mogen een dergelijke tentoonstelling Lancia Delta's niet ontbreken. Ook de Ford Sierra Cosworth en Kadett GSi 16-klepper zijn van de partij. Verdere lekkermakertjes zijn de Ferrari 308 GTS, Lamborg hini Countach en Porsche 911 Tur bo 4WD. Een aardigheidje is de miljoenste Volvo 340 die werd beschilderd door de kunstenares Marte Rö- ling. Naast echte auto's zijn er ook mi niaturen en stands met onderde len, accessoires, boeken en tijd schriften. Aanstaande zaterdag 16 en zondag 17 december wordt op het motor- en kartingcircuit De Landsard in Eindhoven voor de ze- Burgers uit bepaalde EG-lan- den hebben niet het recht hun eigen auto of die van hun echtgenote of echtgenoot te besturen indien die wagen in een ander EG-land dan dat waarin zij wonen werd gere gistreerd. Uit angst voor frau de verbiedt de nationale overheid zijn inwoners het ge bruik van een "wagen van de zaak" indien die in een ander EG-land staat ingeschreven. Aan deze situatie zal binnen kort in Duitsland, Frankrijk, de Beneluxlanden, Italië en Engeland verandering ko men. De verantwoordelijke ministers uit die landen heb ben onlangs besloten dat ze de bestuurders van wagens met "vreemde" nummerpla ten niet langer als belastin gontduikers zullen beschou wen. Jammer genoeg hechten de vijf overige lidstaten mo menteel toch meer aan hun belastinginkomsten, dan aan het vrije verkeer, waardoor er over deze kwestie geen Euro pese wet kon worden aange nomen. De Europese Commis sie die overstroomd wordt met klachten over dit soort zaken, gelooft nog steeds dat het mo gelijk is om over deze proble men tot overeenstemming te komen. Burgers die het slachtoffer zijn van de achter docht van hun regeringen kunnen zich altijd tot het Europese Hof van Justitie wenden, dat hen in het gelijk zal stellen, maar dat is een lange procedure waarbij slechts geval voor geval be handeld wordt. In de grote markt zonder grenzen zullen automobilisten en motorrijders kunnen profi teren van een betere wettelij ke aansprakelijkheidsverze kering dan thans het geval is. De Europese Ministerraad is het namelijk op 24 november eens geworden over een "Europese wet" om de natio nale wetgeving op dit gebied te harmoniseren en die naar boven toe op te trekken. In de eerste plaats zullen alle ver zekerden automatisch een groene kaart ontvangen, het geen thans nog niet het geval is in alle lidstaten. Dit bete kent dat dewettelijke aan sprakelijkheidsverzekering dan voor heel Europa van de Twaalf geldt. Ook dekt de verzekering verplicht alle in zittenden van de wagen. Daarbij hebben de slachtof fers van een ongeval waarbij twee partijen betrokken zijn, die niet in dezelfde lidstaat zijn verzekerd recht op de meest gunstige uitkering van de twee. Tenslotte hoeven de slachtof fers van een ongeval dat door iemand werd veroorzaakt die niet verzekerd is, of niet werd geïdentificeerd, niet langer te bewijzen dat de schuldige hen niet wil of kan schade loosstellen. De raceshow is op zaterdag ge opend van 12.00 tot 18.00 uur en op zondag van 10.00 tot 18.00 uur. Entreeprijs bedraagt: f.7,50 per persoon. Kinderen tot 6 jaar gra tis. Donderdag 14 december 1989 Gelukkig wordt de traditie toch voortgezet, doordat enkele Belgi sche équipes zondag op de Land- sard te zien zijn met hun Mitsubi shi Pajero en Pegaso truck. Daar naast zijn er nog een aantal de monstraties van rallysprints met o.a. een Mini Cooper, Ford Escort, Opel Kadett, Citroen AX en Maz da 323. De Nederlandse deelnemers aan de Paris-Dakar rally vertrokken per definitie altijd vanaf de Land- sard. Helaas zijn er geen deelne mers uit ons land dit jaar. R M P R E S S

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 33