i
TOYOTA
CELICA
i
RENAULT 5
auto van
het jaar
1990
De nieuwe Honda Accord
bestaat voor 88,8% uit lucht
SS
UNDER
Dat is luxe
n bekleding,
ak, walnote-
i in de
der bekleed
n motor ge-
uro loodvrij,
member kunt
uit f1.000-
op de nor-
js van
of een jaar
‘ren met 0%
Lf
s
Parisienne
in winter-collectie
lig!
1!
PROFITEER NU
JE HEBT MEER AAN EEN
G-OCCASION VAN DE
ROVERDEALER
More Sporty
ll
RENAULT TOP
OCCASION
R
I
J
I
M
S
p
R
E
I
E
STERK IN PRIJS VERLAAGDE
(CJE
aufeMgias
3
K
E
5)
o
5)
Bink Tilburg B.V.
’n Honda gaat z’n eigen weg.
r 1989-pagina 6
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 december 1989 - pagina 7
.1988 29000 km
Vervolg pagina 1
teilijk zijn
slande ver-
er en met
j. Dezelf-
on-
iubaru Le-
OCCASIONS
Tilburg. BokocarTilburg B.V., Ringbaan Oost 98,013-430005.
J
Udenhout. Auto-Oisterwijk B.V., Brabantsehoek 2,04242-15959.
E»
OISTERWIJK B.V. Renault K.v.d. Boom
OISTERWIJK B.V. Renault K.v.d. Boom
[AUSTIN ROVER
0HONDA
ZICCORD
I jaar G-occasion garantie
I maand omruilgarantie
een gratis inspectie na
1500 kilometer
Beneluxstraat 8 - Oisterwijk
Telefoon 04242 - 83905
overdraagbaarheid van
de garantie
24 uur per dag hulpverlening onderweg,
in geheel West Europa
irantieplan van de
It u absolute zekerheid,
Renault 9 TL, LPG, 2-85
Renault 9 TL, 4-86
Renault 9 TL, LPG, 10-87
Renault 11 TL, 10-85
Renault 11 TL, 9-86
Renault 11 TD bestel, 8-86
Renault 21 TS, 5-86
Renault 25 GTS, 1-85
Hart van Brabantlaan 96
.Telefoon 013-433000
1 automaat
LPG
lokt. 1987
(excl. BTW)
X 160,09)
ijde van
In
likte
in’.
j in een
Dpel
Anti diefstal aktie
Kenteken in al uw ruiten 10,-
f
flj
c
K
m
Winkler Prinsstraat 24 - tel. 013-420143
TILBURG
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
11982
5-1978
8-1986
7- 1983
5- 1984
8- 1987
6- 1985
1-1982
11-1983
10-1983
4- 1986
6- 1983
1-1987
7- 1987
6-1986
6-1987
10-1978
5- 1986
5-1989
9- 1989
8- 1989
REPAREREN
VERNIEUWEN
l AUTORUITEN
Maar u bent - zelfs met rolmaatje in de hand - van
welkom voor een vergelijkend wagenonderzoek.
En vanzelfsprekend, geven we u daarna graag alle
tijd en ruimte voor een proefrit met de nieuwe Accord.
leen een
de achtei
f.430,
K. VAN DER BOOM
OISTERWIJK B.V.
Het G-occasion gan
Rover dealer biedt
want alle G-occasions voldoen aan
de volgende keiharde garantievoorwaarden:
12.750,-nu 10.450,-
13.750,-nu 11.950,-
15.950,- nu 14.950,-
11.750,-nu 10.450,-
14.750,-nu 12.950,-
10.250,-nu 9.750,-
17.250,-nu 16.450,-
18.950,-nu 16.450,-
Bowden
Wat prestaties betreft mag je na
tuurlijk het een en ander van deze
auto verwachten. Op papier
wordt een top van 230 km/u opge
geven en een acceleratie van 0 tot
100 in 6,9 seconden. Bij het intrap
pen van het gaspedaal, schiet de
auto er inderdaad tussenuit. Je
verwacht alleen veel meer power.
Caravan-, auto- en bootstalling
Prijs op aanvraag
point injectie en een vermogen
van 60 pk. Door toepassing van
een geregelde driewegkatalysa
tor is de Renault 5 Parisienne
schoon volgens de U9-norm. De 5
Parisienne is te koop voor
f.l9.295,=.
Cannes - De naam Celica deed bij Toyota al in 1970 zijn
intrede. Hetzelfde model kwam een jaar later in Europa
op de markt. Je kimt dit model het best omschrijven als
een sportieve gezinscoupé. Vanwege zijn betaalbare
prijzen, was de Celica haast de enige in zijn klasse. In
1977, 1981 en 1985 verschenen de opeenvolgende gene
raties. Vorige week reden we echter met nummer 5,
een Celica die duidelijk sportiever is dan zijn voorgan
gers, maar nog steeds zijn traditie van gunstig geprijs
de coupé voortzet.
De nieuwe Toyota Celica heeft
een aanmerkelijk aantrekkelijker
uiterlijk gekregen. Vooral de 2.0
GT-i maakt het nieuwe allure vol
ledig waar. De motor presteert
meer dan voldoende, terwijl ook
jortie- wegligging, besturing, vering en
comfort goed op elkaar zijn afge
stemd. Toyota zal daarom makke
lijk de geplande 700 tot 900 stuks
per jaar kunnen verkopen.
Aan de bovenkant van het pro
gramma vinden we de 2.0 GT-i 16
Turbo 4WD. Deze auto onder
scheidt zich duidelijk van de 2.0
en 1.6 door zijn motorkap met ex
tra inlaatsleuven, een gewijzigde
voorbumper met mistlampen,
stootstrips in de carrosseriekleur
f.31.995,=. De 1.8 GL met vierwiel-
aandrijving start bij f.39.995,= ter
wijl de 2.2 GX 4WD f.45.995,=
kost. De duurste Legacy is de 2.2
GX 4WD Stationcar met automaat
voor f.55.995,=
Het zal dan ook niet moeilijk zijn
voor Subaru om de geplande ver-
koopaantallen van 1500 tot 1800
auto's op jaarbasis te gaan halen.
Het merk biedt voor een beschei
den prijs een meer dan aantrek
kelijke auto, die misschien niet het
toppunt van vooruitstrevendheid
is, maar enorme gebruiksmoge
lijkheden biedt.
Deze krachtbron levert 150 kW bij
6000 tr/min. Nieuw is een turbo
met twee iruaien, aie
niveau en de acceler
lage toerentallen stei
Voor de aandrijving wordt ge
bruik gemaakt van een nieuw Tor
que Sensing (Torsen) sperdiffe-
rentieel op de achteras en natuur
lijk de voorwielaandrijving. Het
Torsen differentieel is effectiever
dan een visco- of meerplatenkop-
peling. Bovendien heeft de Celica
4WD een tussendifferentieel met
automatische visco-koppeling.
V eiligheidsgrens
De 2 liter heeft een top van 220
km/u en trekt binnen 8,4 seconden
vanuit stilstand naar 100 km/u.
Een flink bochtig trajekt van zo'n
lin. Nieuw is een turbo 50 kilometer lang, bewees de wer- ons land. 1
inlaten, die het prestatie- kelijke kwaliteiten van deze Celi- f.39.995,=
1 sratie vanuit ca. In ieder geval ben ik er nu he-
srk verbeterd. lemaal van overtuigd, dat voor
sportief rijden helemaal geen ach-
terwielaandrijving nodig is. De
Celica laat zich gemakkelijk in
een bocht zetten, waarbij de vei-
ligheidsgrens erg ver ligt. Het is
alleen belangrijk dat de motor
flink op toeren gehouden wordt.
Opvallend is dat het comfort op
een meer dan aanvaardbaar ni
veau blijft tijdens dit 'gekken
werk'. De kennismaking met de
voorwielaandrijver was een groot
genoegen, oftewel lekker een
paar uur spelen, wat af en toe
lichtsignalen van het tegemoetko
mende verkeer opwekte. De Celi
ca heeft zodoende niet alleen een
sportieve uitstraling, maar sporik=-
ve karakteristieken op het gebied
van wegligging, besturing en
tractie. Het spreekt voor zich dat
zowel de 2.0 GT-i als de 4WD
Tegen meerprijs is al-
“i wisser met sproeier op
iterruit leverbaar voor
Coupé
De levering start eind januari in
i pe i g st_j gaat
kosten, zeer concurre
rend en slechts een fractie meer
dan het huidige model. De Celica
2.0 GT-i is met f.59.145,= fors
duurder en zal zo gaan concurre
ren met de Nissan 200 SX. Ook de
4WD komt naar Nederland. De
liefhebber zal daar echter
f.91.995,= voor over moeten heb
ben. Tegen de zomer komt de cou
pé met 'normale' kofferklep van
de 1.6 ST-i, terwijl ook in 1990 de
cabriolet verwacht mag worden.
standaard met ABS worden gele
verd.
wte Toyota brengt echter van de Celi-
itiek ca' net a^s voorheen' een zoge-
1 naamd instapmodel. Het gaat
hierbij om de 1.6 ST-i, die eerst als
driedeurs Liftback, maar later ook
oupé wordt gele-
seft een 1.6 liter 16-
7 kW en zo-
195 km/u. Na-
j wat 'kaler',
ie basisuit-
als tweedeurs cou
verd. De auto heef
kleppenmotor met 77 kl
doende een top van 1
tuurlijk is de uitrusting
Desalniettemin heeft d<
voering al twee elektrisch verstel
bare buitenspiegels, getint glas,
een verstelbaar stuur, toerenteller
en een in twee delen neerklapba-
re achterbank. Helaas hebben we
tijdens de introductie geen kennis
kunnen maken met de 1.6.
Mini Clubman Estate 1100
Mini 1000
Metro Surf
Metro 1000
Maestro LE
Montego 1.6 LS
Rover 216 SE
Allegro 3 1.3 HL
Mazda 626 GLX-HB 2.0.
Mazda 626 GLX-HB 2.01
Mazda 323 Sedan 1.3 1
Mazda 323 HB-5DX 1.3
Ford Escort 1.3 CL
Opel Omega 2.3 diesel
Peugeot 505 GL
Lada 2105 1.3 L kat
VWGolf
Fiat Fiorino bestel, grijs kent.
Rover 825 Sterling
Rover 216 S Executive
Metro Magie
Betrouwbaar
SUBARY De 2.2 motor wordt altijd geleverd
LEGANCY in combinatie met de meest luxu-
kx 1 eu2e uitvoering jig vrijwel over
bediende ruiten, centrale vergren- eenkomt met de GL. De 2.2 is ech-
ter tegen meerprijs nog te voor
zien van ABS.
De Subaru Legacy openbaart
zich, onafhankelijk van de motori-
sering en uitrusting, als een uiter
mate makkelijk te berijden auto
met veel gebruiksmogelijkheden.
De onafhankelijke wielophanging
rondom zorgt voor een hoog
staand comfort zowel op de glad
de als ongebaande weg.
Subaru komt bovendien als bij
zonder betrouwbaar uit verschil
lende gebruikstests, zodat de
klant ook kan rekenen op een la
ge onderhoudsrekening.
Mistlampen
Alles wat we tot de carrosserie
mogen rekenen, zoals bumpers,
spiegels en spoilers is in dezelfde
kleur gespoten. Vooral in 't rood
ziet de nieuwe Celica er lekker
aggressief uit. Alhoewel de door
ons gereden types allemaal wa
ren voorzien van een spoiler op de
achtersteven, zal dit kleinood niet
standaard op de Nederlandse
versies te vinden zijn, met uitzon
dering van het topmodel.
Op de IAA in Frankfurt waren de
eerste exemplaren van de nieuwe
Celica al te zien. De frontpartij
vertoont nog duidelijk overeen
komsten met zijn voorganger.
Door het kleine achterzijruitje en
de bolle derde deur doet de Celi
ca ook enigszins denken aan de
oude Matra Djet, waarvan we in
Zuid Frankrijk nog een enkel
exemplaar tegenkwamen.
De prijzen vormen één van de ver
rassende kanten van de Legacy.
De basis 1.8 DL met vijfbak en
voorwielaandrijving kost
f.29.995,= en dat is zeker niet te
veel. De concurrentie biedt hier
voor een hele reeks modellen,
echter allemaal iets kleiner-
een kalere basisuitrusting.
de auto als stationcar kost
zeker vanwege de turbo. Ook het
schakelen verliep bij de turbo niet
probleemloos, bij het niet hele
maal zorgvuldig intrappen van de
koppeling, was direkt tandenge
knars te horen. Het is nu eenmaal
een feit dat de bediening van de
versnellingsbak met bowden-ka-
bels niet zo direkt is als een starre
overbrenging. Helaas liet de eer
ste route het niet toe om even vol
uit te gaan, maar de eerste ken
nismaking met de Celica maakte
mij niet razend enthousiast.
De tweede dag echter nam dit en
thousiasme zienderogen toe, toe
we achter het stuur van de GT-i
2.0 plaatsnamen. Deze auto heeft
dezelfde 2 liter motor echter zon
der turbo. Zodoende wordt er een
vermogen van 115 kW geleverd,
overigens alleen aan de voorwie
len. De cock-pit is vrijwel ident
Zowel de stoelen als het dash
board zien er sportief en verzorgd
uit. De tijd van slordige instrumen
tenpanelen is ook bij Japanse
auto's voorbij. De stoelen hebben
een fantasievolle vormgeving en
zitten ook bij het 'snelle werk' erg
fijn. De ruimte op de achterbank
valt niet eens tegen. De auto ziet
er uit als een 2+2, maar er kun
nen best twee volwassenen ach-
en andere lichtmetalen wielen met terin plaatsnemen.
215/50 VR banden. Maar het
grootste onderscheid zit uiteraard
onderhuids. Voorin ligt de 2 liter
3S- GTE turbo-motor met uiter
aard vier kleppen per cylinder.
bediende ruiten, centrale vc_
deling, in hoogte verstelbaar
stuur, verlichting in de bagage
ruimte, in hoogte verstelbare be-
stuursstoel met regelbare lenden-
steunen, toerenteller, koplamp-
sproeiers en elektrisch bediende
buitenspiegels.
Het topmodel de 2.2 GX is er als
sedan en stationcar met vijfbak of
automaat, in totaal vier types. Het
belangrijkste verschil is hier uiter
aard de motor, een 2,2 liter met
een vermogen van 136 pk, die in
dit geval altijd worden verdeeld
over vier permanent aangedreven
wielen. Deze auto bewijst zich
uiteraard het beste in een fors
heuvellandschap met besneeuw
de wegen. De 2.2 liter krachtbron
geeft de auto natuurlijk betere
prestaties zoals een top van 199
km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 9,0 seconden. Het maximale
koppel van 189 tr/min wordt ech
ter bij een hoger toerental bereikt
in vergelijking met de 1.8: 4800 tr/
min.
Vorige week wisten we al
te melden dat de Citroen
XM, eigenlijk geheel vol
gens verwachten, is geko
zen tot "Auto van het Jaar
1990". De 57 juryleden
hebben deze Fransoos
maar liefst 390 punten toe
gekend, en dat is 68,4 pro
cent van het totaal aantal
haalbare 570 punten. Ieder
jurylid kreeg 25 punten te
verdelen, waarbij aan één
auto maximaal 10 punten
kunnen worden toegekend.
Het gevecht om de tweede
en derde plaats was het
grootst. De Mercedes SL
wist met 215 punten de
Ford Fiesta met 1 punt ver
schil voor te blijven. Op de
vierde plaats eindigde de
eerste Japanner, de nieu
we Honda Accord met
154 punten. Nog 136 waren er weggelegd voor
de Mazda 323.
Citroen behaalde de felbegeerde titel al in
1970 met de GS en in 1974 met de CX. De trofee
zal op 9 januari in Stockholm aan de directie
van Citroen worden overhandigd.
Ter aanvulling nog even de plaatsen zes tot en
met vijftien: Audi V8 (94 pt), Daihatsu Appla use
(56 pt), Nissan 200 SX (50 pt). Volkswagen Cor
rado (46 pt), Nissan Maxima (38 pt), Subaru Le
gacy (13 pt), Nissan Prairie (11 pt), Suzuki Swift
(4 pt), Hyundai Sonata (2 pt) en de Skoda Favo-
rit met 2 punten.
Op basis van de 5 Campus drie
deurs brengt Renault een speciale
versie die luistert naar de naam
Parisienne. Een naam overigens
die in 1964 al voor een speciale
uitgave van de Renault 4 werd ge
bruikt en in het begin van de jaren
tachtig ook op de vorige generatie
Renault 5 te vinden was.
De nieuwe 5 Parisienne wordt in
een oplage van 500 stuks ge
maakt. De auto draagt de kleur
zwart en wordt afgewerkt met een
fijne bies. Natuurlijk is op verschil
lende plaatsen het Parisienne-lo-
go te vinden. Bovendien heeft de
auto standaard zonwerend glas,
speciale wieldoppen en een Bri-
tax zonnedak. Al deze voorzienin
gen worden af-fabriek gemon
teerd. Onder de motorkap vinden
we de 1390 cc motor met multi-
Zoveel mogelijk ruimte voor de mens, zo min mogelijk
ruimte voor de techniek. Dat is bij Honda een -
geschreven - wet.
Het resultaat is technisch ver
nuft op de vierkante millimeter en
een riante positie voor de gebruikers
daarvan. Zo bestaat de nieuwe
Honda Accord voor 88,8% uit lucht.
Ook omdat de nieuwe Accord
langer en hoger is dan zijn voorganger.
En zelfs vergeleken met zijn
klassegenoten - en dat zijn de meeste
zakenauto’s - maakt Honda meer
plaats voor ruimte.
Nu kunt u zich natuurlijk af
vragen of dit geen boude of zelfs loze beweringen zijn.
harte