i TOYOTA CELICA i RENAULT 5 auto van het jaar 1990 De nieuwe Honda Accord bestaat voor 88,8% uit lucht SS UNDER Dat is luxe n bekleding, ak, walnote- i in de der bekleed n motor ge- uro loodvrij, member kunt uit f1.000- op de nor- js van of een jaar ‘ren met 0% Lf s Parisienne in winter-collectie lig! 1! PROFITEER NU JE HEBT MEER AAN EEN G-OCCASION VAN DE ROVERDEALER More Sporty ll RENAULT TOP OCCASION R I J I M S p R E I E STERK IN PRIJS VERLAAGDE (CJE aufeMgias 3 K E 5) o 5) Bink Tilburg B.V. ’n Honda gaat z’n eigen weg. r 1989-pagina 6 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 7 december 1989 - pagina 7 .1988 29000 km Vervolg pagina 1 teilijk zijn slande ver- er en met j. Dezelf- on- iubaru Le- OCCASIONS Tilburg. BokocarTilburg B.V., Ringbaan Oost 98,013-430005. J Udenhout. Auto-Oisterwijk B.V., Brabantsehoek 2,04242-15959. E» OISTERWIJK B.V. Renault K.v.d. Boom OISTERWIJK B.V. Renault K.v.d. Boom [AUSTIN ROVER 0HONDA ZICCORD I jaar G-occasion garantie I maand omruilgarantie een gratis inspectie na 1500 kilometer Beneluxstraat 8 - Oisterwijk Telefoon 04242 - 83905 overdraagbaarheid van de garantie 24 uur per dag hulpverlening onderweg, in geheel West Europa irantieplan van de It u absolute zekerheid, Renault 9 TL, LPG, 2-85 Renault 9 TL, 4-86 Renault 9 TL, LPG, 10-87 Renault 11 TL, 10-85 Renault 11 TL, 9-86 Renault 11 TD bestel, 8-86 Renault 21 TS, 5-86 Renault 25 GTS, 1-85 Hart van Brabantlaan 96 .Telefoon 013-433000 1 automaat LPG lokt. 1987 (excl. BTW) X 160,09) ijde van In likte in’. j in een Dpel Anti diefstal aktie Kenteken in al uw ruiten 10,- f flj c K m Winkler Prinsstraat 24 - tel. 013-420143 TILBURG Donderdag koopavond tot 21.00 uur 11982 5-1978 8-1986 7- 1983 5- 1984 8- 1987 6- 1985 1-1982 11-1983 10-1983 4- 1986 6- 1983 1-1987 7- 1987 6-1986 6-1987 10-1978 5- 1986 5-1989 9- 1989 8- 1989 REPAREREN VERNIEUWEN l AUTORUITEN Maar u bent - zelfs met rolmaatje in de hand - van welkom voor een vergelijkend wagenonderzoek. En vanzelfsprekend, geven we u daarna graag alle tijd en ruimte voor een proefrit met de nieuwe Accord. leen een de achtei f.430, K. VAN DER BOOM OISTERWIJK B.V. Het G-occasion gan Rover dealer biedt want alle G-occasions voldoen aan de volgende keiharde garantievoorwaarden: 12.750,-nu 10.450,- 13.750,-nu 11.950,- 15.950,- nu 14.950,- 11.750,-nu 10.450,- 14.750,-nu 12.950,- 10.250,-nu 9.750,- 17.250,-nu 16.450,- 18.950,-nu 16.450,- Bowden Wat prestaties betreft mag je na tuurlijk het een en ander van deze auto verwachten. Op papier wordt een top van 230 km/u opge geven en een acceleratie van 0 tot 100 in 6,9 seconden. Bij het intrap pen van het gaspedaal, schiet de auto er inderdaad tussenuit. Je verwacht alleen veel meer power. Caravan-, auto- en bootstalling Prijs op aanvraag point injectie en een vermogen van 60 pk. Door toepassing van een geregelde driewegkatalysa tor is de Renault 5 Parisienne schoon volgens de U9-norm. De 5 Parisienne is te koop voor f.l9.295,=. Cannes - De naam Celica deed bij Toyota al in 1970 zijn intrede. Hetzelfde model kwam een jaar later in Europa op de markt. Je kimt dit model het best omschrijven als een sportieve gezinscoupé. Vanwege zijn betaalbare prijzen, was de Celica haast de enige in zijn klasse. In 1977, 1981 en 1985 verschenen de opeenvolgende gene raties. Vorige week reden we echter met nummer 5, een Celica die duidelijk sportiever is dan zijn voorgan gers, maar nog steeds zijn traditie van gunstig geprijs de coupé voortzet. De nieuwe Toyota Celica heeft een aanmerkelijk aantrekkelijker uiterlijk gekregen. Vooral de 2.0 GT-i maakt het nieuwe allure vol ledig waar. De motor presteert meer dan voldoende, terwijl ook jortie- wegligging, besturing, vering en comfort goed op elkaar zijn afge stemd. Toyota zal daarom makke lijk de geplande 700 tot 900 stuks per jaar kunnen verkopen. Aan de bovenkant van het pro gramma vinden we de 2.0 GT-i 16 Turbo 4WD. Deze auto onder scheidt zich duidelijk van de 2.0 en 1.6 door zijn motorkap met ex tra inlaatsleuven, een gewijzigde voorbumper met mistlampen, stootstrips in de carrosseriekleur f.31.995,=. De 1.8 GL met vierwiel- aandrijving start bij f.39.995,= ter wijl de 2.2 GX 4WD f.45.995,= kost. De duurste Legacy is de 2.2 GX 4WD Stationcar met automaat voor f.55.995,= Het zal dan ook niet moeilijk zijn voor Subaru om de geplande ver- koopaantallen van 1500 tot 1800 auto's op jaarbasis te gaan halen. Het merk biedt voor een beschei den prijs een meer dan aantrek kelijke auto, die misschien niet het toppunt van vooruitstrevendheid is, maar enorme gebruiksmoge lijkheden biedt. Deze krachtbron levert 150 kW bij 6000 tr/min. Nieuw is een turbo met twee iruaien, aie niveau en de acceler lage toerentallen stei Voor de aandrijving wordt ge bruik gemaakt van een nieuw Tor que Sensing (Torsen) sperdiffe- rentieel op de achteras en natuur lijk de voorwielaandrijving. Het Torsen differentieel is effectiever dan een visco- of meerplatenkop- peling. Bovendien heeft de Celica 4WD een tussendifferentieel met automatische visco-koppeling. V eiligheidsgrens De 2 liter heeft een top van 220 km/u en trekt binnen 8,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Een flink bochtig trajekt van zo'n lin. Nieuw is een turbo 50 kilometer lang, bewees de wer- ons land. 1 inlaten, die het prestatie- kelijke kwaliteiten van deze Celi- f.39.995,= 1 sratie vanuit ca. In ieder geval ben ik er nu he- srk verbeterd. lemaal van overtuigd, dat voor sportief rijden helemaal geen ach- terwielaandrijving nodig is. De Celica laat zich gemakkelijk in een bocht zetten, waarbij de vei- ligheidsgrens erg ver ligt. Het is alleen belangrijk dat de motor flink op toeren gehouden wordt. Opvallend is dat het comfort op een meer dan aanvaardbaar ni veau blijft tijdens dit 'gekken werk'. De kennismaking met de voorwielaandrijver was een groot genoegen, oftewel lekker een paar uur spelen, wat af en toe lichtsignalen van het tegemoetko mende verkeer opwekte. De Celi ca heeft zodoende niet alleen een sportieve uitstraling, maar sporik=- ve karakteristieken op het gebied van wegligging, besturing en tractie. Het spreekt voor zich dat zowel de 2.0 GT-i als de 4WD Tegen meerprijs is al- “i wisser met sproeier op iterruit leverbaar voor Coupé De levering start eind januari in i pe i g st_j gaat kosten, zeer concurre rend en slechts een fractie meer dan het huidige model. De Celica 2.0 GT-i is met f.59.145,= fors duurder en zal zo gaan concurre ren met de Nissan 200 SX. Ook de 4WD komt naar Nederland. De liefhebber zal daar echter f.91.995,= voor over moeten heb ben. Tegen de zomer komt de cou pé met 'normale' kofferklep van de 1.6 ST-i, terwijl ook in 1990 de cabriolet verwacht mag worden. standaard met ABS worden gele verd. wte Toyota brengt echter van de Celi- itiek ca' net a^s voorheen' een zoge- 1 naamd instapmodel. Het gaat hierbij om de 1.6 ST-i, die eerst als driedeurs Liftback, maar later ook oupé wordt gele- seft een 1.6 liter 16- 7 kW en zo- 195 km/u. Na- j wat 'kaler', ie basisuit- als tweedeurs cou verd. De auto heef kleppenmotor met 77 kl doende een top van 1 tuurlijk is de uitrusting Desalniettemin heeft d< voering al twee elektrisch verstel bare buitenspiegels, getint glas, een verstelbaar stuur, toerenteller en een in twee delen neerklapba- re achterbank. Helaas hebben we tijdens de introductie geen kennis kunnen maken met de 1.6. Mini Clubman Estate 1100 Mini 1000 Metro Surf Metro 1000 Maestro LE Montego 1.6 LS Rover 216 SE Allegro 3 1.3 HL Mazda 626 GLX-HB 2.0. Mazda 626 GLX-HB 2.01 Mazda 323 Sedan 1.3 1 Mazda 323 HB-5DX 1.3 Ford Escort 1.3 CL Opel Omega 2.3 diesel Peugeot 505 GL Lada 2105 1.3 L kat VWGolf Fiat Fiorino bestel, grijs kent. Rover 825 Sterling Rover 216 S Executive Metro Magie Betrouwbaar SUBARY De 2.2 motor wordt altijd geleverd LEGANCY in combinatie met de meest luxu- kx 1 eu2e uitvoering jig vrijwel over bediende ruiten, centrale vergren- eenkomt met de GL. De 2.2 is ech- ter tegen meerprijs nog te voor zien van ABS. De Subaru Legacy openbaart zich, onafhankelijk van de motori- sering en uitrusting, als een uiter mate makkelijk te berijden auto met veel gebruiksmogelijkheden. De onafhankelijke wielophanging rondom zorgt voor een hoog staand comfort zowel op de glad de als ongebaande weg. Subaru komt bovendien als bij zonder betrouwbaar uit verschil lende gebruikstests, zodat de klant ook kan rekenen op een la ge onderhoudsrekening. Mistlampen Alles wat we tot de carrosserie mogen rekenen, zoals bumpers, spiegels en spoilers is in dezelfde kleur gespoten. Vooral in 't rood ziet de nieuwe Celica er lekker aggressief uit. Alhoewel de door ons gereden types allemaal wa ren voorzien van een spoiler op de achtersteven, zal dit kleinood niet standaard op de Nederlandse versies te vinden zijn, met uitzon dering van het topmodel. Op de IAA in Frankfurt waren de eerste exemplaren van de nieuwe Celica al te zien. De frontpartij vertoont nog duidelijk overeen komsten met zijn voorganger. Door het kleine achterzijruitje en de bolle derde deur doet de Celi ca ook enigszins denken aan de oude Matra Djet, waarvan we in Zuid Frankrijk nog een enkel exemplaar tegenkwamen. De prijzen vormen één van de ver rassende kanten van de Legacy. De basis 1.8 DL met vijfbak en voorwielaandrijving kost f.29.995,= en dat is zeker niet te veel. De concurrentie biedt hier voor een hele reeks modellen, echter allemaal iets kleiner- een kalere basisuitrusting. de auto als stationcar kost zeker vanwege de turbo. Ook het schakelen verliep bij de turbo niet probleemloos, bij het niet hele maal zorgvuldig intrappen van de koppeling, was direkt tandenge knars te horen. Het is nu eenmaal een feit dat de bediening van de versnellingsbak met bowden-ka- bels niet zo direkt is als een starre overbrenging. Helaas liet de eer ste route het niet toe om even vol uit te gaan, maar de eerste ken nismaking met de Celica maakte mij niet razend enthousiast. De tweede dag echter nam dit en thousiasme zienderogen toe, toe we achter het stuur van de GT-i 2.0 plaatsnamen. Deze auto heeft dezelfde 2 liter motor echter zon der turbo. Zodoende wordt er een vermogen van 115 kW geleverd, overigens alleen aan de voorwie len. De cock-pit is vrijwel ident Zowel de stoelen als het dash board zien er sportief en verzorgd uit. De tijd van slordige instrumen tenpanelen is ook bij Japanse auto's voorbij. De stoelen hebben een fantasievolle vormgeving en zitten ook bij het 'snelle werk' erg fijn. De ruimte op de achterbank valt niet eens tegen. De auto ziet er uit als een 2+2, maar er kun nen best twee volwassenen ach- en andere lichtmetalen wielen met terin plaatsnemen. 215/50 VR banden. Maar het grootste onderscheid zit uiteraard onderhuids. Voorin ligt de 2 liter 3S- GTE turbo-motor met uiter aard vier kleppen per cylinder. bediende ruiten, centrale vc_ deling, in hoogte verstelbaar stuur, verlichting in de bagage ruimte, in hoogte verstelbare be- stuursstoel met regelbare lenden- steunen, toerenteller, koplamp- sproeiers en elektrisch bediende buitenspiegels. Het topmodel de 2.2 GX is er als sedan en stationcar met vijfbak of automaat, in totaal vier types. Het belangrijkste verschil is hier uiter aard de motor, een 2,2 liter met een vermogen van 136 pk, die in dit geval altijd worden verdeeld over vier permanent aangedreven wielen. Deze auto bewijst zich uiteraard het beste in een fors heuvellandschap met besneeuw de wegen. De 2.2 liter krachtbron geeft de auto natuurlijk betere prestaties zoals een top van 199 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,0 seconden. Het maximale koppel van 189 tr/min wordt ech ter bij een hoger toerental bereikt in vergelijking met de 1.8: 4800 tr/ min. Vorige week wisten we al te melden dat de Citroen XM, eigenlijk geheel vol gens verwachten, is geko zen tot "Auto van het Jaar 1990". De 57 juryleden hebben deze Fransoos maar liefst 390 punten toe gekend, en dat is 68,4 pro cent van het totaal aantal haalbare 570 punten. Ieder jurylid kreeg 25 punten te verdelen, waarbij aan één auto maximaal 10 punten kunnen worden toegekend. Het gevecht om de tweede en derde plaats was het grootst. De Mercedes SL wist met 215 punten de Ford Fiesta met 1 punt ver schil voor te blijven. Op de vierde plaats eindigde de eerste Japanner, de nieu we Honda Accord met 154 punten. Nog 136 waren er weggelegd voor de Mazda 323. Citroen behaalde de felbegeerde titel al in 1970 met de GS en in 1974 met de CX. De trofee zal op 9 januari in Stockholm aan de directie van Citroen worden overhandigd. Ter aanvulling nog even de plaatsen zes tot en met vijftien: Audi V8 (94 pt), Daihatsu Appla use (56 pt), Nissan 200 SX (50 pt). Volkswagen Cor rado (46 pt), Nissan Maxima (38 pt), Subaru Le gacy (13 pt), Nissan Prairie (11 pt), Suzuki Swift (4 pt), Hyundai Sonata (2 pt) en de Skoda Favo- rit met 2 punten. Op basis van de 5 Campus drie deurs brengt Renault een speciale versie die luistert naar de naam Parisienne. Een naam overigens die in 1964 al voor een speciale uitgave van de Renault 4 werd ge bruikt en in het begin van de jaren tachtig ook op de vorige generatie Renault 5 te vinden was. De nieuwe 5 Parisienne wordt in een oplage van 500 stuks ge maakt. De auto draagt de kleur zwart en wordt afgewerkt met een fijne bies. Natuurlijk is op verschil lende plaatsen het Parisienne-lo- go te vinden. Bovendien heeft de auto standaard zonwerend glas, speciale wieldoppen en een Bri- tax zonnedak. Al deze voorzienin gen worden af-fabriek gemon teerd. Onder de motorkap vinden we de 1390 cc motor met multi- Zoveel mogelijk ruimte voor de mens, zo min mogelijk ruimte voor de techniek. Dat is bij Honda een - geschreven - wet. Het resultaat is technisch ver nuft op de vierkante millimeter en een riante positie voor de gebruikers daarvan. Zo bestaat de nieuwe Honda Accord voor 88,8% uit lucht. Ook omdat de nieuwe Accord langer en hoger is dan zijn voorganger. En zelfs vergeleken met zijn klassegenoten - en dat zijn de meeste zakenauto’s - maakt Honda meer plaats voor ruimte. Nu kunt u zich natuurlijk af vragen of dit geen boude of zelfs loze beweringen zijn. harte

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25