OENBX
F 16 VALVE
en Stuurwiel voor
azda 323
lip
r
K
SCHADE? Ca bij Dr. Car
te raden!
iggi
Marijke
Dr.Car
700,-
Deze zaak gaat voor
het meisje
XT-32-DB
1989
E
S
Bertens Jtelt U Voor Aan De
Eerste Auto Die Begrijpt Hoe U Rijdt.
6»
B
M)
M
w
2V
1
Ett
XR-44-DB
DE TILBURGSE KOERIER
ber 1989-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 december 1989 - pagina 3
T
odellen.
Zwengelen
Rookglas
3ARANTIE
2-82984
car-
CITROEN
ris
CitroënXM De Overwinning Op De Weg.
Bertens Tilburg B.V. Geminiweg 39, Tilburg. Tel. (013) 423030.
ƒ17.995,-
Hobbels worden gecompenseerd nog voor u ze hebt
opgemerkt. Bertens stelt u dan ook graag voor aan
de modernste auto ter wereld:
de Citroi'n XM. Uitgerust met
2-liter injecliemotor of een 3-litcr V6. Plus de intel
ligentie die nodig is om de weg te overwinnen.
i uniek
>od op
ember
te OK
j regio.
de auto r;-‘
om een wiel
NISSAN^
k G4J£46£
k DENISSEN BVx
s X-tra’s
S Oisterwijk
i goede gebruikte auto
3ARANTIE
82, Tilburg
-554784
Telefoon 013-427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
1985
1986
1986
1982
1983
1984
1986
1984
1985
1985
1982
1983
1985
1984
1985
fter-XeÜ x/uuZe
In de midder/''
roosters van
draaiknoppen
van verwarming e
asbak en een aide
voor de radio. Bij
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg - Tel. 683911
tin
tot
»r en
.lasse.
geke-
8 for
han-
oaga-
rijei-
:om-
f vrijwel alles
staan twee
mde stoelen die
>gte te variëren zijn.
dat de verstelknop-
voor op i
T'ezit
Alhoewel de BX van Citroën uit 1982 dateert, blijft het
zeven jaar oude model succesvol. In zijn klasse staat hij
nog steeds bekend als een uiterst complete auto met
prettige rijeigenschappen en het bekende Franse com
fort tegen een zeer schappelijke prijs. De serie is zeer
compleet met 1.4, 1.6 en 1.9 liter injectiemotoren en een
aantal diesels en turbodiesels. Het topmodel uit de
reeks is al enige tijd de 16-klepper, die voor modellen-
jaar 1990 licht werd gewijzigd.
Registratie voordeel
een Franse auto opmerkelijk lang.
Het klokkendeel van het dash
board heeft de vorm van een pad
destoel en omvat naast snelheids-
en benzinemeter een toerenteller,
oliepeilcontrolemeter en een olie-
drukmeter.
snconsole zitten twee
1 de verwarming, drie
voor de bediening
en ventilatie, een
lekbare ruimte
j koud weer leer
je de prima verwarming van de
BX waarderen. Opbergruimte is
is hij veel ruimer
in de pittige 1500
ging. En de prijs?
ntwij als Hyundai
ing, in een van de\
Voor mensen met 'normale' voeten
zal het remmen ook wat wennen
zijn. Immers een Citroen heeft al
tijd een korte slag. Standaard
sagiers kunnen hun por
elektrisch bedienen. Uit
hoeven ook bestuurder
niet te zwengelen. De linker bui
tenspiegel is met de hand van bin
nenuit verstelbaar, terwijl het
recht exemplaar elektrisch in te
stellen is. Wat uitrusting en exte-
Vanaf nu zal er anders over veiligheid, comfort en
wegligging gesproken worden. De Citroen XM is
de eerste auto die begrijpt hoe u rijdt. Zijn
Eflfl hydractieve veersysleem wordt rechtstreeks
beïnvloed door uw rijstijl. Sportief in snel geno
men bochten, comfortabel op het rechte stuk.
Het programma werd tenslotte
twee jaar geleden uitgebreid met
de GTi 16- klepper, die dezelfde
motor had als de Peugeot 405
MI 16. Deze situatie is weinig ver
anderd. Zowel de GTi als de 16-
klepper staan nog steeds op de le
veringslijst. De vermelding GTi is
echter bij de 16-klepper verdwe
nen.
Het uiterlijk heeft een aantal wijzi
gingen ondergaan. Allereerst
kreeg de auto een nieuwe voor
bumper met geïntegreerde mist
lampen, die door zijn vormgeving
het geheel een sportievere smoel
geeft. De skirts en spatbordver-
breders bleven gehandhaafd. Bij
bepaalde donkere kleuren, loopt
er een frisse rode bies over de
bumpers. De lichtmetalen wielen
zijn tevens van het zelfde ontwerp
gebleven. Voor 1990 zijn deze ech
ter in een donkere kleur uitge
voerd. Wel nieuw is de in de car-
rosseriekleur uitgevoerde achter
spoiler die doorloopt in de roos
ters op de achterpanelen. Een
laatste optische verandering be
treft de nieuwe achterlichten die
gedeeltelijk in rookglas zijn uitge
voerd.
In het interieur bleef
bij het oude. Voorin s
uitstekend zifter
traploos in hoot
Heel handig is i
pen helemaal voor op de stoelen
zijn gemonteerd. De zitting is voor
1988
1989
1988
1988-1987-1986
1987
1983
ÏDRIJVEN
Fel. 013-430022^
De eerste sportieve BX was de BX
Sport, die aanvankelijk als gelimi
teerd model werd geleverd. Door
een grote belangstelling werd de
Sport later als productiemodel
aan het gamma toegevoegd. Bij
de re-styling enkele jaren geleden
verdween de Sport weer, om
plaats te maken voor de vergelijk
bare, maar minder aggressief
ogende GTi.
wordt de BX 16V geleverd met een
ABS remsysteem, zodat zijn spor
tieve prestaties volledig gebruikt
kunnen worden.
Onder de kap zit de 1905 cc
krachtbron met een vermogen van
148 pk. Uiteraard heeft de auto
een katalysator en lust alleen
Eurosuper. Met deze voorziening
behaalt de BX een top van 213
km/u en weet hij in 9,6 seconden
van 0 tot 100 km/u te sprinten. De
auto is een echte meerklepper,
voor snel rijden moet er ver in de
versnellingen worden doorgetrok
ken. De motor laat dan een zeer
sportief gebrom horen. Boven de
3000/4000 toeren komt hij pas echt
tot leven.
Velen zullen zich afvragen hoe
een fors gemotoriseerde Citroën
zich met zijn hydropneumatische
vering in snel genomen bochten
gedraagt. Hierover kan ik kort
zijn: ronduit voorbeeldig. Bij deze
auto is voor behoorlijk stugge af-
vering gekozen, zonder dat het
comfort verloren is gegaan. In
snelle bochten helt de auto naygfe*
welijks over en blijft keurig a^j^g
het wegdek plakken. De b
tigde besturing werk uitsU
zeer direct. Bij een skdjtór
niet d
wiel al
plotseling a®
strak opgéSH
de ontwjMÈSG
niet heJsÊ<s£e
De mooie ronde vormen van
de Citroëns van voorheen,
hebben plaatsgemaakt voor
een strakkere, moderne lijn.
Deze BX mag op mijn ver
langlijstje voor de kerst, met
zijn 16 kleppen motor en alle
luxe van dien. De sportieve
uitvoering rijdt niet alleen lek
ker comfortabel, hij ziet er ook
blits uit. Op een zeer hobbeli
ge weg is de hydropneuma
tische vering een uitkomst.
Uiteraard was de auto in een
sjieke grijze kleur uitgevoerd,
met hier en daar wat rode ac
centen. De bekleding in het
interieur is van een mooie
kwaliteit velours en de stoelen
zitten lekker knus.
Stap je in, dan zit je niet in de
auto, maar de auto zit om je
heen. Hij biedt zich aan, op
een zeer uitnodigende ma
nier. Doordat het dashboard
vrij laag zit, komt het geheel
zeer overzichtelijk en rustig
over.
De vijfde deur is ideaal voor
heel veel boodschappen, en
in een handomdraai klap je
de achterbank weg en houdt
je bijna een kleine bestel
over.
De achterpassagiers hebben
ook niet te klagen, want bij
vier volwassenen blijft overal
genoeg beenruimte over. Na
tuurlijk ontbreken de elektri
sche ramen, centrale ver
grendeling, verstelbaar stuur
en in hoogte verstelbare stoe
len niet. Het is goed toeven in
deze BX, je zou gewoon gaan
rijden om het rijden.
Rij-impressie: Het is een vin
nige motor, waarbij ABS zeer
welkom is. Het sturen en
schakelen gaat heel soepel.
Het is wel even opletten met
de dode hoeken die door de
dichte achterpanelen ont
staan.
Deze Citroen BX, dasnie
niks.
Voor de tweede keer heeft de
Mazda 323 een Gouden Stuurwiel
in de wacht gesleept, in de klpsse
tot 1.600 cc. Het Westduitse blad
"Bild am Sonntag" deelt ieder
jaar vier gouden stuurwielen uit
de klasses tot 1600 cc, van 1600 t<
2000 cc, van 2.200 cc en hoger
een zogenaamde speciale kla
Er wordt bij de beoordeling c
ken naar vormgeving, value
money, uitrusting interieur, h.
delbaarheid, interieur- en bc
geruimte, motor/prestaties, rij<
genschappen/veiligheid, rijco
fort en brandstofverbruik.
er in de BX voldoende:
twee dashboardkastjes
bakken. De kofferruimte
BX is fantastisch. Weini
hebben een zo vlakke e
lijk in te laden bagagec
ment.
Op de achterbank is re<
beenruimte voorhander
hoofdruimte, door de af
De nieuwe Mazda 323 zegevierde
met 1247 van de maximaal 2080 te
behalen punten tussen concurren
ten zoals de Daihatsu Applause,
Ford Fiesta en Skoda Favorit. In
1985 kreeg Mazda met het vorige
model 323 ook al een Goldenes
Lenkrad. In de klasse 1600 tot 2000
cc eindigde de nieuwe Honda Ac
cord als eerste, terwijl de Citroen
XM de eer in de hoogste klasse
voor zich opvroeg. In de speciale
klasse kwam de Mercedes 500 SL
als beste uit de bus.
10, terwijl ook 1 op 8 bij veel stads
verkeer niet onmogelijk is.
Voor een complete en snelle auto
zoals de BX 16V van Citroen moet
stevig betaald worden. Toch is de
f.51.500,= die het merk ervoor
vraagt echt niet te duur. Een Peu
geot 405 MI 16 is nog een paar dui
zend gulden duurder, om maar
niet te spreken van de (snellere)
Renault 21 Turbo. Maar ook een
vijfdeurs Golf GTI 16V komt al
aardig in de richting van de gro
tere BX. Wat aantallen betreft zal
de BX 16V een liefhebbers auto
blijven. Liefhebbers echter die
eenmaal na het rijden met dew^u;
auto, beslist geen andere rgsMGM
willen hebben.
De Citroen BX 16
sportieve auto djtnaBMgëBwcKü
enorm
ve allure
Nissan Micra 1.2
met katalysator
van 18.195,- nu voor
17.495,-
J
I
1
<Sf
rieur betreft totaal geen klachten
over de BX 16V. Een kleine aante
kening bij de plaatsing van de pe
dalen. Met maat 42 van schoen
heb ik nergens last van. Echter
met grote schuiten blijkt er weinig
ruimte te zijn, waardoor je in
plaats van op het rempedaal te
trappen per ongeluk tegen een
ijzeren beugel aan schopt, die
uiteraard niet de gewenste vertra
ging kan bewerkstelligen.