OENBX F 16 VALVE en Stuurwiel voor azda 323 lip r K SCHADE? Ca bij Dr. Car te raden! iggi Marijke Dr.Car 700,- Deze zaak gaat voor het meisje XT-32-DB 1989 E S Bertens Jtelt U Voor Aan De Eerste Auto Die Begrijpt Hoe U Rijdt. 6» B M) M w 2V 1 Ett XR-44-DB DE TILBURGSE KOERIER ber 1989-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 7 december 1989 - pagina 3 T odellen. Zwengelen Rookglas 3ARANTIE 2-82984 car- CITROEN ris CitroënXM De Overwinning Op De Weg. Bertens Tilburg B.V. Geminiweg 39, Tilburg. Tel. (013) 423030. ƒ17.995,- Hobbels worden gecompenseerd nog voor u ze hebt opgemerkt. Bertens stelt u dan ook graag voor aan de modernste auto ter wereld: de Citroi'n XM. Uitgerust met 2-liter injecliemotor of een 3-litcr V6. Plus de intel ligentie die nodig is om de weg te overwinnen. i uniek >od op ember te OK j regio. de auto r;-‘ om een wiel NISSAN^ k G4J£46£ k DENISSEN BVx s X-tra’s S Oisterwijk i goede gebruikte auto 3ARANTIE 82, Tilburg -554784 Telefoon 013-427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg 1985 1986 1986 1982 1983 1984 1986 1984 1985 1985 1982 1983 1985 1984 1985 fter-XeÜ x/uuZe In de midder/'' roosters van draaiknoppen van verwarming e asbak en een aide voor de radio. Bij Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg - Tel. 683911 tin tot »r en .lasse. geke- 8 for han- oaga- rijei- :om- f vrijwel alles staan twee mde stoelen die >gte te variëren zijn. dat de verstelknop- voor op i T'ezit Alhoewel de BX van Citroën uit 1982 dateert, blijft het zeven jaar oude model succesvol. In zijn klasse staat hij nog steeds bekend als een uiterst complete auto met prettige rijeigenschappen en het bekende Franse com fort tegen een zeer schappelijke prijs. De serie is zeer compleet met 1.4, 1.6 en 1.9 liter injectiemotoren en een aantal diesels en turbodiesels. Het topmodel uit de reeks is al enige tijd de 16-klepper, die voor modellen- jaar 1990 licht werd gewijzigd. Registratie voordeel een Franse auto opmerkelijk lang. Het klokkendeel van het dash board heeft de vorm van een pad destoel en omvat naast snelheids- en benzinemeter een toerenteller, oliepeilcontrolemeter en een olie- drukmeter. snconsole zitten twee 1 de verwarming, drie voor de bediening en ventilatie, een lekbare ruimte j koud weer leer je de prima verwarming van de BX waarderen. Opbergruimte is is hij veel ruimer in de pittige 1500 ging. En de prijs? ntwij als Hyundai ing, in een van de\ Voor mensen met 'normale' voeten zal het remmen ook wat wennen zijn. Immers een Citroen heeft al tijd een korte slag. Standaard sagiers kunnen hun por elektrisch bedienen. Uit hoeven ook bestuurder niet te zwengelen. De linker bui tenspiegel is met de hand van bin nenuit verstelbaar, terwijl het recht exemplaar elektrisch in te stellen is. Wat uitrusting en exte- Vanaf nu zal er anders over veiligheid, comfort en wegligging gesproken worden. De Citroen XM is de eerste auto die begrijpt hoe u rijdt. Zijn Eflfl hydractieve veersysleem wordt rechtstreeks beïnvloed door uw rijstijl. Sportief in snel geno men bochten, comfortabel op het rechte stuk. Het programma werd tenslotte twee jaar geleden uitgebreid met de GTi 16- klepper, die dezelfde motor had als de Peugeot 405 MI 16. Deze situatie is weinig ver anderd. Zowel de GTi als de 16- klepper staan nog steeds op de le veringslijst. De vermelding GTi is echter bij de 16-klepper verdwe nen. Het uiterlijk heeft een aantal wijzi gingen ondergaan. Allereerst kreeg de auto een nieuwe voor bumper met geïntegreerde mist lampen, die door zijn vormgeving het geheel een sportievere smoel geeft. De skirts en spatbordver- breders bleven gehandhaafd. Bij bepaalde donkere kleuren, loopt er een frisse rode bies over de bumpers. De lichtmetalen wielen zijn tevens van het zelfde ontwerp gebleven. Voor 1990 zijn deze ech ter in een donkere kleur uitge voerd. Wel nieuw is de in de car- rosseriekleur uitgevoerde achter spoiler die doorloopt in de roos ters op de achterpanelen. Een laatste optische verandering be treft de nieuwe achterlichten die gedeeltelijk in rookglas zijn uitge voerd. In het interieur bleef bij het oude. Voorin s uitstekend zifter traploos in hoot Heel handig is i pen helemaal voor op de stoelen zijn gemonteerd. De zitting is voor 1988 1989 1988 1988-1987-1986 1987 1983 ÏDRIJVEN Fel. 013-430022^ De eerste sportieve BX was de BX Sport, die aanvankelijk als gelimi teerd model werd geleverd. Door een grote belangstelling werd de Sport later als productiemodel aan het gamma toegevoegd. Bij de re-styling enkele jaren geleden verdween de Sport weer, om plaats te maken voor de vergelijk bare, maar minder aggressief ogende GTi. wordt de BX 16V geleverd met een ABS remsysteem, zodat zijn spor tieve prestaties volledig gebruikt kunnen worden. Onder de kap zit de 1905 cc krachtbron met een vermogen van 148 pk. Uiteraard heeft de auto een katalysator en lust alleen Eurosuper. Met deze voorziening behaalt de BX een top van 213 km/u en weet hij in 9,6 seconden van 0 tot 100 km/u te sprinten. De auto is een echte meerklepper, voor snel rijden moet er ver in de versnellingen worden doorgetrok ken. De motor laat dan een zeer sportief gebrom horen. Boven de 3000/4000 toeren komt hij pas echt tot leven. Velen zullen zich afvragen hoe een fors gemotoriseerde Citroën zich met zijn hydropneumatische vering in snel genomen bochten gedraagt. Hierover kan ik kort zijn: ronduit voorbeeldig. Bij deze auto is voor behoorlijk stugge af- vering gekozen, zonder dat het comfort verloren is gegaan. In snelle bochten helt de auto naygfe* welijks over en blijft keurig a^j^g het wegdek plakken. De b tigde besturing werk uitsU zeer direct. Bij een skdjtór niet d wiel al plotseling a® strak opgéSH de ontwjMÈSG niet heJsÊ<s£e De mooie ronde vormen van de Citroëns van voorheen, hebben plaatsgemaakt voor een strakkere, moderne lijn. Deze BX mag op mijn ver langlijstje voor de kerst, met zijn 16 kleppen motor en alle luxe van dien. De sportieve uitvoering rijdt niet alleen lek ker comfortabel, hij ziet er ook blits uit. Op een zeer hobbeli ge weg is de hydropneuma tische vering een uitkomst. Uiteraard was de auto in een sjieke grijze kleur uitgevoerd, met hier en daar wat rode ac centen. De bekleding in het interieur is van een mooie kwaliteit velours en de stoelen zitten lekker knus. Stap je in, dan zit je niet in de auto, maar de auto zit om je heen. Hij biedt zich aan, op een zeer uitnodigende ma nier. Doordat het dashboard vrij laag zit, komt het geheel zeer overzichtelijk en rustig over. De vijfde deur is ideaal voor heel veel boodschappen, en in een handomdraai klap je de achterbank weg en houdt je bijna een kleine bestel over. De achterpassagiers hebben ook niet te klagen, want bij vier volwassenen blijft overal genoeg beenruimte over. Na tuurlijk ontbreken de elektri sche ramen, centrale ver grendeling, verstelbaar stuur en in hoogte verstelbare stoe len niet. Het is goed toeven in deze BX, je zou gewoon gaan rijden om het rijden. Rij-impressie: Het is een vin nige motor, waarbij ABS zeer welkom is. Het sturen en schakelen gaat heel soepel. Het is wel even opletten met de dode hoeken die door de dichte achterpanelen ont staan. Deze Citroen BX, dasnie niks. Voor de tweede keer heeft de Mazda 323 een Gouden Stuurwiel in de wacht gesleept, in de klpsse tot 1.600 cc. Het Westduitse blad "Bild am Sonntag" deelt ieder jaar vier gouden stuurwielen uit de klasses tot 1600 cc, van 1600 t< 2000 cc, van 2.200 cc en hoger een zogenaamde speciale kla Er wordt bij de beoordeling c ken naar vormgeving, value money, uitrusting interieur, h. delbaarheid, interieur- en bc geruimte, motor/prestaties, rij< genschappen/veiligheid, rijco fort en brandstofverbruik. er in de BX voldoende: twee dashboardkastjes bakken. De kofferruimte BX is fantastisch. Weini hebben een zo vlakke e lijk in te laden bagagec ment. Op de achterbank is re< beenruimte voorhander hoofdruimte, door de af De nieuwe Mazda 323 zegevierde met 1247 van de maximaal 2080 te behalen punten tussen concurren ten zoals de Daihatsu Applause, Ford Fiesta en Skoda Favorit. In 1985 kreeg Mazda met het vorige model 323 ook al een Goldenes Lenkrad. In de klasse 1600 tot 2000 cc eindigde de nieuwe Honda Ac cord als eerste, terwijl de Citroen XM de eer in de hoogste klasse voor zich opvroeg. In de speciale klasse kwam de Mercedes 500 SL als beste uit de bus. 10, terwijl ook 1 op 8 bij veel stads verkeer niet onmogelijk is. Voor een complete en snelle auto zoals de BX 16V van Citroen moet stevig betaald worden. Toch is de f.51.500,= die het merk ervoor vraagt echt niet te duur. Een Peu geot 405 MI 16 is nog een paar dui zend gulden duurder, om maar niet te spreken van de (snellere) Renault 21 Turbo. Maar ook een vijfdeurs Golf GTI 16V komt al aardig in de richting van de gro tere BX. Wat aantallen betreft zal de BX 16V een liefhebbers auto blijven. Liefhebbers echter die eenmaal na het rijden met dew^u; auto, beslist geen andere rgsMGM willen hebben. De Citroen BX 16 sportieve auto djtnaBMgëBwcKü enorm ve allure Nissan Micra 1.2 met katalysator van 18.195,- nu voor 17.495,- J I 1 <Sf rieur betreft totaal geen klachten over de BX 16V. Een kleine aante kening bij de plaatsing van de pe dalen. Met maat 42 van schoen heb ik nergens last van. Echter met grote schuiten blijkt er weinig ruimte te zijn, waardoor je in plaats van op het rempedaal te trappen per ongeluk tegen een ijzeren beugel aan schopt, die uiteraard niet de gewenste vertra ging kan bewerkstelligen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21