460 FSO PRIMA SUBARY LEGACY Sterke middenklasser I DEKKERS vierde- Nederlandse Volvo als injectie leverbaar 3 Oplage92.050 ex. SUBARU VAN ROOSMALEN o.a. Deze week in de Automaat Verzekerings maatschappij sluit monsterverbond DE VOLVO 460 1 k Diesel 989-pagina 18 Donderdag 7 december 1989 KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75 ide 100 AK Tilburg lees verder pagina 7 pag.3 Bijlage van: Delïlburgse Koerier /*»F AUTOBEDRIJF Autotest: Citroen BX 16 Valve Rij-impressie: Toyota Celica Pag.7 Jaargang 1 Nummer 47 Luxemburg - We zijn er inmiddels aan gewend dat het grote aanbod Japanse auto's uit de hogere middenklas se een serieuze concurrentie vormt voor onze 'eigen' Europese producten. Er zijn echter nog steeds een paar merken die zich vooral op de kleintjes toeleggen. Suba ru hoort daar ook bij. Vooral met de Mini Jumbo en de Justy scoren zij heel behoorlijk, terwijl de grotere mo dellen in ons land weinig worden verkocht. Daar zal op korte termijn echter verandering in komen. Met de nieuwe Legacy heeft Subaru een zeer concurrerende auto in de zakenklasse. com- isch ote de Binnenkort in onze showroom DE SUBARU LEGACY Nu bij ons In de showroom! van de 460 betekent iging voor de 300-serie ig tot en met 1992 de et programma zal blij- “J. De kracht- L^elijk rustig. Het ig geheel, dat behoeft. Dat is >p te maken, ïl van 147 Nm 9reikt. Officieel Volvo-desler voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013/360015 (filiaal Tilburg donderdag koopavond) Auto van het jaar 1990 Pag.7 Op de autoRai begin dit jaar werd op de stand van FSO al een proefversie van de Prima II injectie getoond. Het injectiesysteem op de beproefde 1.5 liter motor uit de Prima is geheel ontwikkeld in Nederland. Importeur Abimex heeft hierbij de hulp ingeroepen van het Insti tuut voor Wegtransportmiddelen van TNO. TNO heeft op zijn beurt weer componenten betrokken van AC (General Motors). fflglSÏ Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 50C Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Een grote verzekeringsmaat schappij heeft anderhalf jaar geleden een project gestart in de regio 's Oss, Arnhem en Hengelo. In deze plaatsen werden een aantal carros- siers geselecteerd. In deze proeftijd werden 10.000 cas- co-verzekerden aangeschre ven, met het verzoek bij scha de gebruik te maken van de ze geselecteerde schadeher- stelbedrijven. Volgens de maatschappij is de proef een succes. Er worden een aantal voordelen genoemd voor de klant: gratis leenauto, geen eigen risico, geen wachttijden bij expertise en een jaar ga rantie op de reparatie. Het grote voordeel van het hele project moeten we voor de verzekeringsmaatschappij zelf zien. Ze willen concurren tie uitschakelen. Er worden contracten met schade-her- stelbedrijven afgesloten, die op deze manier tegen zeer gunstige prijzen voor de schade-afhandeling zorgen. Wel wordt er nog even ver meld, dat tussen de 155 op dit moment geselecteerde bedrij ven ook merken-dealers zit ten. Dat kunnen er echter nooit veel zijn, als we beden ken dat een beetje merk al minimaal 150 dealers in ons land heeft. Voor de vele duizenden mer- kendealers in Nederland is dit monsterverbond tussen verzekeringsmaatschappij en schade-herstelbedrijven een doom in het oog. Maar er zijn ook werkelijk een aantal be zwaren te noemen. Het is be langrijk dat u als automobilist zelf kunt bepalen waar u de schade aan uw auto laat ma ken. En wie is de grootste specialist op het gebied van uw eigen merk: uw eigen dealer immers. Hij werkt met de originele fabrieksonderde- len. Bovendien blijft bij repa ratie de carrosserie-garantie die door verschillende mer ken wordt gegeven gewoon doorlopen. Een ander voor deel is er duidelijk bij het in ruilen van een schade-auto. Vanaf de derde week van januari wordt het leveringsprogramma van Volvo uitgebreid met de nieu we 460, een vierdeurs sedan met sterke gelijkenissen met de vijf- deurs 440. De 400-serie is hiermee compleet. De auto is 440,5 cm lang en heeft een bagageruimte met een inhoud van 453 liter. Door het neerklappen van de achterbank, is deze ruimte te vergroten tot cir ca 950 liter. De 460 wordt in drie uitrustingsvarianten geleverd, de GL, GLE en Turbo. In vergelijking met de 440 zijn de DL en GLT niet leverbaar. De 460 GL en GLE kun nen naar keus worden voorizen van de 87 pk leverende carbura- tiemotor en de multipoint injectie- motor van 102 pk. Het gaat in bei de gevallen om de bekende Ik kon het natuurlijk niet nala ten om het op deze plaats eens even over de diesel te hebben. Wat er nu door de overheid gedaan wordt is volslagen be lachelijk, zoals zoveel maatre gelen die recent genomen werden om het de automobilist zo zuur mogelijk te maken. De dieselmotor heeft altijd al mi lieubewuster te boek gestaan dan een benzinemotor zonder katalysator. Nu echter na meer dan honderd jaar auto- geschiedenis de katalysator algemeen wordt ingevoerd, krijgt de diesel ineens een for se schop. Het liefst zouden ze deze brandstof en bijbehoren de krachtbronnen direkt zien verdwijnen. Uiteraard is dat totaal niet reëel. Vooral in het vrachtvervoer zal de diesel motor, die immers bekend staat vanwege zijn kracht en lange levensduur, voorlopig gemeengoed blijven. Verschil lende technische maatregelen zullen voor de eeuwwisseling moeten zorgen voor een forse vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen door diesels. Er wordt echter nauwelijks ge dacht aan de eigenaar van een personenauto met diesel motor. Jarenlang spekte hij de overheidskas door het betalen van de schrikbarend hoge we genbelasting. Nu zegt de over heid dat de dieselprijs om hoog moet naar het gemiddel de peil in de Europese Gemeenschap en zet meteen deze woorden om in daden. Daar kan ik me best wel in vinden, maar op voorwaarde dat de wegenbelasting dan ook naar een vergelijkbaar ni veau gaat als in het buiten land. In landen waar met fis cale vermogens wordt ge werkt, betaal je voor een die sel vaak minder dan een ver gelijkbare benzine-auto. Een andere doom in mijn oog is dat fabrikanten van diesel motoren niet gestimuleerd worden om milieuvriendelijke maatregelen te nemen. Als voorbeeld noem ik hier de Volkswagen Golf, die als zo genaamde milieudiesel wordt geleverd. Een auto die met ka talysator als diesel aan de US'83-normen voldoet en niet in aanmerking komt voor de overheidssubsidie puur en al leen omdat het een diesel is. Het verstand is ook bij de nieuwe regering helemaal zoek. Nog even wachten en dan verzinnen ze vast nog wel iets voor LPG... Tony Vos dwarsgeplaatste 1.7 liter Renault- motor. In de Turbo-versie is deze krachtbron voorzien van een wa- tergekoelde compressor en inter cooler, zodat er 120 pk aan de voorwielen wordt afgegeven. De injectie en turbo worden geleverd met een geregelde driewegkata lysator, terwijl de carburatie-uit- voering nog steeds ongeregeld is. De prijzen zijn nog niet definitief bekend, maar zullen starten bij ongeveer f.35.000,= voor de GL met carburatiemotor en lopen door tot circa f.48.000,= voor de Turbo. De komst i geen bedreic die voorlopig basis van het ven vormen. Een merkendealer is goed op de hoogte van de marktwaar de van een auto van zijn eigen merk, en kan zodoeni een goede prijs gegen of u eventueel goed adviseren als u nog twijfelt of de auto wel of niet hersteld moet worden. Een schadeherstelbedrijf zal de auto altijd willen maken, immers een andere auto kan hij niet verkopen. U kunt zich voorstellen dat door deze actie van een grot verzekeringsmaatschappij d branche flink iq opstand is gekomen. Het laatste woord is er ook nog niet over gespro ken. We moeten immers voor komen dat door allerhande grote instanties of bedrijven het autovak wordt opgesplitst in nog meer hokjes. Het beste ben je immers nog steeds uit bij je merkendealer. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek aangeven. Echter af en toe optre dende gebreken worden geregis treerd en kunnen in de werkplaats met een knippercode worden uit gelezen. Voor noodgevallen is er een noodloopfunctie, zodat de be- weinig schakelei stuurder zonder problemen de ga- ook al uit de cijL» rage kan bereiken. Het maximale k De in Nederland ontwikkelde in jectie voor de FSO Prima zal af-fa- briek worden ingebouwd en bin nenkort ook op andere Europese markten leverbaar worden. De auto wordt in ons land verkocht vanaf f.13.999,=. De FSO Prima heeft de zogenaamde 1-3-6 garan tie. Het eerste jaar is onbeperkt, het tweede en derde jaar blijft er nog garantie op vitale onderde len, terwijl er verder een carrosse- riegarantie van zes jaar wordt ge geven. Met gebruikmaking van een be staande centrale injectie-eenheid, een elektronische regeleenheid met microprocessor en de elektro nische ontstekingseenheid met dubbele bobine is de Prima-motor weer up-to-date. De software die de microprocessor uitleest is hele maal door TNO zelf ontwikkeld. Uiteraard is de auto verder voor zien van sensors voor de inlaat- druk, het motortoerental, de koel- vloeistoftemperatuur en de rijsnel heid. Een geregelde driewegkata lysator zorgt er tenslotte voor dat de Prima Injectie voldoet aan de US-83-norm. De storingsdiagnose is vergelijk baar aan die van verschillende Opel-modellen. Uiteraard zitten er op het dashboard verschillende lampjes die een bepaald defect Subaru hoort in Nederland tot de kleine Japanse merken. Toch is dat niet overal zo. Vooral in Zuid- Duitsland, Zwitserland en Oosten rijk zie je ze opmerkelijk veel rij den. De oorzaak daarvan is dui delijk, Subaru levert vrijwel alle modellen met vierwielaandrijving. Bij ons is deze voorziening niet echt nodig, zodat het Nederlandse programma zowel uit voor- als vierwielaandrijvers bestaat. Behoudend De nieuwe Legacy is een 4,51 me ter lange vierdeurs sedan of 4,60 meter lange vijfdeurs stationcar. De auto oogt zeer beschaafd, zon der opvallend uiterlijk vertoon. Dat hoeft overigens geen nadeel te zijn, daar het grootste deel van de automobilisten behoudend is. Doordat de Legacy heel wat centi meters langer is dan zijn meeste concurrenten is de auto ook bij zonder ruim. Dat geldt dan zowel voor de interieurruimte als voor het bagagecompartiment. Alleen zullen voor de langere onder ons de rails van de voorstoelen wat naar achter moeten worden gezet. De Subaru Legacy zit eigenlijk vol verrassingen. De auto is al vanaf het basismodel erg compleet: stuurbekrachtiging, centrale con sole, afstandsontgrendeling kof fer- en tankklep, opbergvakken in de portieren, een digitaal klokje, hoogteregeling op de koplampen en een sleutel met verlichting. Het dashboard ziet er netjes uit, wat ook geldt voor het meubilair. We mogen de basis Legacy dan ook gerust beschouwen als een pure gebruiksauto zonder te veel poes pas. Hij wordt geleverd met de 1.8 liter viercylinder boxermotor met vier kleppen per zuiger. De krachtbron levert een vermogen van 103 pk, wat voldoende is voor de 1140 kg wegende auto. De Le gacy 1.8 DL bereikt een top van 186 km/u en weet in 10,8 secon den van 0 tot 100 km/u te sprinten. Meer dan aanvaardbare cijfers. Ook in de praktijk weet de Legacy zijn bestuurder tevreden te stellen. De 1.8 liter is een meer dan vol doende motorisering. - bron is ook opmerkeli is een goedmoedig weinig schakelen k al uit de cijfers op h.l uiuAuuuiQ koppel van 1 wordt al bij 3200 tr/min bei Heuvellandschap De 1.8 motor kan worden geleverd in negen verschillende auto's. Af gezien van de versies met vijfbak of viertraps automaat is er een 1.8 DL, 1.8 GL en 1.8 GL met vierwiel aandrijving, allemaal als sedan of wagon. De GL uitvoering is c pleter met standaard elektris f$o

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 19