460
FSO PRIMA
SUBARY
LEGACY
Sterke middenklasser
I
DEKKERS
vierde-
Nederlandse Volvo
als injectie leverbaar
3
Oplage92.050 ex.
SUBARU
VAN ROOSMALEN
o.a.
Deze week
in de
Automaat
Verzekerings
maatschappij
sluit
monsterverbond
DE VOLVO 460
1
k
Diesel
989-pagina 18
Donderdag 7 december 1989
KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75
ide
100 AK Tilburg
lees verder pagina 7
pag.3
Bijlage van: Delïlburgse Koerier
/*»F
AUTOBEDRIJF
Autotest:
Citroen BX
16 Valve
Rij-impressie:
Toyota Celica
Pag.7
Jaargang 1
Nummer 47
Luxemburg - We zijn er inmiddels aan gewend dat het
grote aanbod Japanse auto's uit de hogere middenklas
se een serieuze concurrentie vormt voor onze 'eigen'
Europese producten. Er zijn echter nog steeds een paar
merken die zich vooral op de kleintjes toeleggen. Suba
ru hoort daar ook bij. Vooral met de Mini Jumbo en de
Justy scoren zij heel behoorlijk, terwijl de grotere mo
dellen in ons land weinig worden verkocht. Daar zal op
korte termijn echter verandering in komen. Met de
nieuwe Legacy heeft Subaru een zeer concurrerende
auto in de zakenklasse.
com-
isch
ote
de
Binnenkort in onze showroom
DE SUBARU
LEGACY
Nu bij ons In de showroom!
van de 460 betekent
iging voor de 300-serie
ig tot en met 1992 de
et programma zal blij-
“J. De kracht-
L^elijk rustig. Het
ig geheel, dat
behoeft. Dat is
>p te maken,
ïl van 147 Nm
9reikt.
Officieel Volvo-desler voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving
Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450
Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013/360015
(filiaal Tilburg donderdag koopavond)
Auto van
het jaar 1990
Pag.7
Op de autoRai begin dit jaar werd op de stand van FSO
al een proefversie van de Prima II injectie getoond. Het
injectiesysteem op de beproefde 1.5 liter motor uit de
Prima is geheel ontwikkeld in Nederland. Importeur
Abimex heeft hierbij de hulp ingeroepen van het Insti
tuut voor Wegtransportmiddelen van TNO. TNO heeft
op zijn beurt weer componenten betrokken van AC
(General Motors).
fflglSÏ
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 50C
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Een grote verzekeringsmaat
schappij heeft anderhalf jaar
geleden een project gestart in
de regio 's Oss, Arnhem en
Hengelo. In deze plaatsen
werden een aantal carros-
siers geselecteerd. In deze
proeftijd werden 10.000 cas-
co-verzekerden aangeschre
ven, met het verzoek bij scha
de gebruik te maken van de
ze geselecteerde schadeher-
stelbedrijven. Volgens de
maatschappij is de proef een
succes. Er worden een aantal
voordelen genoemd voor de
klant: gratis leenauto, geen
eigen risico, geen wachttijden
bij expertise en een jaar ga
rantie op de reparatie. Het
grote voordeel van het hele
project moeten we voor de
verzekeringsmaatschappij
zelf zien. Ze willen concurren
tie uitschakelen. Er worden
contracten met schade-her-
stelbedrijven afgesloten, die
op deze manier tegen zeer
gunstige prijzen voor de
schade-afhandeling zorgen.
Wel wordt er nog even ver
meld, dat tussen de 155 op dit
moment geselecteerde bedrij
ven ook merken-dealers zit
ten. Dat kunnen er echter
nooit veel zijn, als we beden
ken dat een beetje merk al
minimaal 150 dealers in ons
land heeft.
Voor de vele duizenden mer-
kendealers in Nederland is
dit monsterverbond tussen
verzekeringsmaatschappij en
schade-herstelbedrijven een
doom in het oog. Maar er zijn
ook werkelijk een aantal be
zwaren te noemen. Het is be
langrijk dat u als automobilist
zelf kunt bepalen waar u de
schade aan uw auto laat ma
ken. En wie is de grootste
specialist op het gebied van
uw eigen merk: uw eigen
dealer immers. Hij werkt met
de originele fabrieksonderde-
len. Bovendien blijft bij repa
ratie de carrosserie-garantie
die door verschillende mer
ken wordt gegeven gewoon
doorlopen. Een ander voor
deel is er duidelijk bij het in
ruilen van een schade-auto.
Vanaf de derde week van januari
wordt het leveringsprogramma
van Volvo uitgebreid met de nieu
we 460, een vierdeurs sedan met
sterke gelijkenissen met de vijf-
deurs 440. De 400-serie is hiermee
compleet. De auto is 440,5 cm lang
en heeft een bagageruimte met
een inhoud van 453 liter. Door het
neerklappen van de achterbank,
is deze ruimte te vergroten tot cir
ca 950 liter. De 460 wordt in drie
uitrustingsvarianten geleverd, de
GL, GLE en Turbo. In vergelijking
met de 440 zijn de DL en GLT niet
leverbaar. De 460 GL en GLE kun
nen naar keus worden voorizen
van de 87 pk leverende carbura-
tiemotor en de multipoint injectie-
motor van 102 pk. Het gaat in bei
de gevallen om de bekende
Ik kon het natuurlijk niet nala
ten om het op deze plaats eens
even over de diesel te hebben.
Wat er nu door de overheid
gedaan wordt is volslagen be
lachelijk, zoals zoveel maatre
gelen die recent genomen
werden om het de automobilist
zo zuur mogelijk te maken. De
dieselmotor heeft altijd al mi
lieubewuster te boek gestaan
dan een benzinemotor zonder
katalysator. Nu echter na
meer dan honderd jaar auto-
geschiedenis de katalysator
algemeen wordt ingevoerd,
krijgt de diesel ineens een for
se schop. Het liefst zouden ze
deze brandstof en bijbehoren
de krachtbronnen direkt zien
verdwijnen. Uiteraard is dat
totaal niet reëel. Vooral in het
vrachtvervoer zal de diesel
motor, die immers bekend
staat vanwege zijn kracht en
lange levensduur, voorlopig
gemeengoed blijven. Verschil
lende technische maatregelen
zullen voor de eeuwwisseling
moeten zorgen voor een forse
vermindering van de uitstoot
van schadelijke stoffen door
diesels.
Er wordt echter nauwelijks ge
dacht aan de eigenaar van
een personenauto met diesel
motor. Jarenlang spekte hij de
overheidskas door het betalen
van de schrikbarend hoge we
genbelasting. Nu zegt de over
heid dat de dieselprijs om
hoog moet naar het gemiddel
de peil in de Europese
Gemeenschap en zet meteen
deze woorden om in daden.
Daar kan ik me best wel in
vinden, maar op voorwaarde
dat de wegenbelasting dan
ook naar een vergelijkbaar ni
veau gaat als in het buiten
land. In landen waar met fis
cale vermogens wordt ge
werkt, betaal je voor een die
sel vaak minder dan een ver
gelijkbare benzine-auto.
Een andere doom in mijn oog
is dat fabrikanten van diesel
motoren niet gestimuleerd
worden om milieuvriendelijke
maatregelen te nemen. Als
voorbeeld noem ik hier de
Volkswagen Golf, die als zo
genaamde milieudiesel wordt
geleverd. Een auto die met ka
talysator als diesel aan de
US'83-normen voldoet en niet
in aanmerking komt voor de
overheidssubsidie puur en al
leen omdat het een diesel is.
Het verstand is ook bij de
nieuwe regering helemaal
zoek. Nog even wachten en
dan verzinnen ze vast nog wel
iets voor LPG... Tony Vos
dwarsgeplaatste 1.7 liter Renault-
motor. In de Turbo-versie is deze
krachtbron voorzien van een wa-
tergekoelde compressor en inter
cooler, zodat er 120 pk aan de
voorwielen wordt afgegeven. De
injectie en turbo worden geleverd
met een geregelde driewegkata
lysator, terwijl de carburatie-uit-
voering nog steeds ongeregeld is.
De prijzen zijn nog niet definitief
bekend, maar zullen starten bij
ongeveer f.35.000,= voor de GL
met carburatiemotor en lopen
door tot circa f.48.000,= voor de
Turbo.
De komst i
geen bedreic
die voorlopig
basis van het
ven vormen.
Een merkendealer is goed op
de hoogte van de marktwaar
de van een auto van zijn
eigen merk, en kan zodoeni
een goede prijs gegen of u
eventueel goed adviseren als
u nog twijfelt of de auto wel of
niet hersteld moet worden.
Een schadeherstelbedrijf zal
de auto altijd willen maken,
immers een andere auto kan
hij niet verkopen.
U kunt zich voorstellen dat
door deze actie van een grot
verzekeringsmaatschappij d
branche flink iq opstand is
gekomen. Het laatste woord is
er ook nog niet over gespro
ken. We moeten immers voor
komen dat door allerhande
grote instanties of bedrijven
het autovak wordt opgesplitst
in nog meer hokjes. Het beste
ben je immers nog steeds uit
bij je merkendealer.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
aangeven. Echter af en toe optre
dende gebreken worden geregis
treerd en kunnen in de werkplaats
met een knippercode worden uit
gelezen. Voor noodgevallen is er
een noodloopfunctie, zodat de be- weinig schakelei
stuurder zonder problemen de ga- ook al uit de cijL»
rage kan bereiken. Het maximale k
De in Nederland ontwikkelde in
jectie voor de FSO Prima zal af-fa-
briek worden ingebouwd en bin
nenkort ook op andere Europese
markten leverbaar worden. De
auto wordt in ons land verkocht
vanaf f.13.999,=. De FSO Prima
heeft de zogenaamde 1-3-6 garan
tie. Het eerste jaar is onbeperkt,
het tweede en derde jaar blijft er
nog garantie op vitale onderde
len, terwijl er verder een carrosse-
riegarantie van zes jaar wordt ge
geven.
Met gebruikmaking van een be
staande centrale injectie-eenheid,
een elektronische regeleenheid
met microprocessor en de elektro
nische ontstekingseenheid met
dubbele bobine is de Prima-motor
weer up-to-date. De software die
de microprocessor uitleest is hele
maal door TNO zelf ontwikkeld.
Uiteraard is de auto verder voor
zien van sensors voor de inlaat-
druk, het motortoerental, de koel-
vloeistoftemperatuur en de rijsnel
heid. Een geregelde driewegkata
lysator zorgt er tenslotte voor dat
de Prima Injectie voldoet aan de
US-83-norm.
De storingsdiagnose is vergelijk
baar aan die van verschillende
Opel-modellen. Uiteraard zitten er
op het dashboard verschillende
lampjes die een bepaald defect
Subaru hoort in Nederland tot de
kleine Japanse merken. Toch is
dat niet overal zo. Vooral in Zuid-
Duitsland, Zwitserland en Oosten
rijk zie je ze opmerkelijk veel rij
den. De oorzaak daarvan is dui
delijk, Subaru levert vrijwel alle
modellen met vierwielaandrijving.
Bij ons is deze voorziening niet
echt nodig, zodat het Nederlandse
programma zowel uit voor- als
vierwielaandrijvers bestaat.
Behoudend
De nieuwe Legacy is een 4,51 me
ter lange vierdeurs sedan of 4,60
meter lange vijfdeurs stationcar.
De auto oogt zeer beschaafd, zon
der opvallend uiterlijk vertoon.
Dat hoeft overigens geen nadeel
te zijn, daar het grootste deel van
de automobilisten behoudend is.
Doordat de Legacy heel wat centi
meters langer is dan zijn meeste
concurrenten is de auto ook bij
zonder ruim. Dat geldt dan zowel
voor de interieurruimte als voor
het bagagecompartiment. Alleen
zullen voor de langere onder ons
de rails van de voorstoelen wat
naar achter moeten worden gezet.
De Subaru Legacy zit eigenlijk vol
verrassingen. De auto is al vanaf
het basismodel erg compleet:
stuurbekrachtiging, centrale con
sole, afstandsontgrendeling kof
fer- en tankklep, opbergvakken in
de portieren, een digitaal klokje,
hoogteregeling op de koplampen
en een sleutel met verlichting. Het
dashboard ziet er netjes uit, wat
ook geldt voor het meubilair. We
mogen de basis Legacy dan ook
gerust beschouwen als een pure
gebruiksauto zonder te veel poes
pas. Hij wordt geleverd met de 1.8
liter viercylinder boxermotor met
vier kleppen per zuiger. De
krachtbron levert een vermogen
van 103 pk, wat voldoende is voor
de 1140 kg wegende auto. De Le
gacy 1.8 DL bereikt een top van
186 km/u en weet in 10,8 secon
den van 0 tot 100 km/u te sprinten.
Meer dan aanvaardbare cijfers.
Ook in de praktijk weet de Legacy
zijn bestuurder tevreden te stellen.
De 1.8 liter is een meer dan vol
doende motorisering. -
bron is ook opmerkeli
is een goedmoedig
weinig schakelen
k al uit de cijfers op
h.l uiuAuuuiQ koppel van 1
wordt al bij 3200 tr/min bei
Heuvellandschap
De 1.8 motor kan worden geleverd
in negen verschillende auto's. Af
gezien van de versies met vijfbak
of viertraps automaat is er een 1.8
DL, 1.8 GL en 1.8 GL met vierwiel
aandrijving, allemaal als sedan of
wagon. De GL uitvoering is c
pleter met standaard elektris
f$o