HYUNDAI
EXCEL SX
SCHADE?
Ca bij Dr. Car
te raden!
OPEL KADETT EN CORSA 1.4i
89,-
Marijke
NS
Dr.Car
CITROËN
u
SSER.
DA!
S
rtaccu’s
Schouwburg
Tilburg
Jan Bertens BV
Brabantsehoek 4
UDENHOUT
Tel. 04241-1532
1ST
Citroëngarage Bertens sponsort
«Cabaret» en
OFFICIEEL
CARVOX9
DEALER
DE AUTOMAAT
n-82-TT
1989-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 november 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
A
T
O
T
S
T
E
oom staan te
en feest mee-
mee
Origineel
van
Actieradius
op
wijl
Materialen
rekt).
Vervolg blz. 1
Up-to-date
A L E R
(Foto Geert van Loon)
De Excel heeft rondom
kelijke wielophanging.
je o
mei
.1987
.1987
1986
.1985
.1984
.1984
1984
.1983
.1986
.1984
1982
die uit de krachtbron 84 pk weet te
halen.
CARVOX®
VAN PTTTELECOM.
DE BESTE TELEFOON
OP VIER WIELEN.
et 2 jaar
arantie
eti mi tutte
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
1405
ppeling i> kapot!
F J
makers, elektrische
isteunen met kus-
gelbare interval op
een toerenteller
voor de achter-
onafhan-
Toch kun
Eén van de super-musicals dit sei
zoen is «Cabaret». Een wervelen
de voorstelling met Willem Nijholt
als de absolute ster in de rol van
Master of Ceremonies. Hoofd
sponsor van deze musical is Ci
troen.
tens Tilburg B.V., rechts
Itjes aan de heer N. van
Honk van de schouwburg
We reden met een driedeurs uit
voering in de omgeving van Slie-
Daarboven komt ons testexem-
plaar, de SX voor f.26.295,=. De
duurste Excel is de SGX met vijf-
bak voor f.29.995, Zoals gezegd
is de Excel vergelijkbaar aan zijn
concurrenten geprijsd, maar zal
hij het duidelijk moeten winnen op
zijn meer dan complete uitrusting.
De naam Excel is voor Hyundai
niet nieuw. Al vele jaren verkoopt
dit Koreaanse merk met succes de
Pony onder deze aanduiding in
de Verenigde Staten en Canada.
De auto staat zelfs in de verkoop
top 5 van de States. Om echter de
vierdeurs sedan anders in de
markt te plaatsen dan de te ver
wachten drie- en vijfdeurs, heeft
importeur Greenib er voor geko
zen deze auto de naam Excel mee
te geven. Overigens zullen de
nieuwe hatchback versies gewoon
Pony blijven heten.
uw Skoda nog in
zet. Dat is geen
langs komt.
een elektronisch geregelde carbu
rateur een vermogen levert van 72
pk, voldoende, maar niet meer
dan dat, voor de 950 kg wegende
1.5 SX. De auto haalt hiermee een
top van 160 km/u. De motor is rus
tig en levert zijn maximale koppel
van 121 Nm al bij 3250 tr/min. Een
goedmoedige machine met een
lange levensduur. Binnenkort mo
gen we van de Excel ook een in-
jectieversie verwachten die in oi
land alleen in combinatie met d<
SLX en SGX uitvoeringen gele
verd zal gaan worden. Het c
hierbij om een multi-point
Om een paar voorbeelden te noe
men: neerklapbare achterbank
rugleuning, van binnenuit te ope
nen bagage- en benzineklep, cen
trale vergrendeling, elektrisch be
diende portierruiten voor en ach
ter, getint glas, radio/cassettere-
corder met speakers, elektrische
antenne, hoofdsteunen met kus
sentjes, een rege
de ruitewissers,
en verwarming i
passagiers.
Toen Hyundai voor het eerst voet aan Nederlandse
wal zette, bestond het programma uit de eerste ge
neratie Pony. De auto was voor weinig geld te
koop, maar had ook de bijbehorende kwaliteit.
Voor continuiteit in de toekomst, kon dat natuurlijk
niet zo blijven. De huidige Pony is van de derde ge
neratie en is kwalitatief zondermeer gelijkwaardig
aan de meeste Japanse producten. De hele Pony-
serie zal echter voor het komende voorjaar volledig
zijn vervangen. De sedan-versie heeft inmiddels
een opvolger gekregen in de vorm van de Excel.
We reden met de SX.
sbeurt
259,-
/N.-keuring -
Technische gegevens:
Merk en type: Hyundai Excel SX
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1468 cc
Boring x slag: 75,5 x 82 mm
Vermogen: 72 pk (53 kW) bij
5100 tr/min
Koppel: 121 Nm bij 3250 tr/min
Prestaties: topsnelheid 160 km/u
Afmetingen: lengte 4,28 meter,
breedte 1,61 meter
Gewicht: 950 kg
Verbruik: bij 90 km/u 5,2 liter/
100 km
bij 120 km/u 7,5 liter/100 km
Prijs: f.26.295,=
drecht en Hardinxveld-
Giessendam. Als basismotor is de
nieuweling meer dan geschikt.
Traag is de, auto geenszins, hij
weet binnen de 15 seconden van 0
tot 100 km/u te accelereren. Op
merkelijk is ook de stilte waarmee
hij zijn werk in het vooronder doet.
De nieuwste typen
autotelefoon zijn bij
ons verkrijgbaar.
aan het weggedrag duidelijk
erken dat het overgrote deel van
de totale productie naar Noord-
Amerika gaat. De auto is wat
week geveerd, wat mét name op
oneffen ondergrond hevige car-
rosserie-reakties tot gevolg heeft.
In vlot ingeslagen bochten helt de
carrosserie over. Echter op de
gladde gebaande weg, is de
Hyundai Excel een comfortabel
vervoermiddel. De besturing is
normaal. De tegen meerprijs te
bestellen stuurbekrachtiging is
niet nodig.
De nieuwe Hyundai Excel is uiter
aard voorzien van een geregelde
driewegkatalysator en lust zo
doende Eurosuper. Per liter kan er
ongeveer 12 kilometer gereden
worden, wat normaal is. Met een
tankinhoud van 45 liter betekent
dit een actieradius van ruim 500
kilometer.
En dan tot slot weer de prijzen.
Het totale programma bestaat op
dit moment uit tien versies, terwijl
daar nog drie injectie-uitgaves
lijst rond te zijruiten.
De auto moet het tegen de moor
dende concurrentie vooral gaan
winnen vanwege zijn meer dan
complete uitvoering. De Hyundai
Excel mag daarom in positieve zin
vergeleken worden met Japanse
auto's van vele jaren terug. De SX
heeft drie types onder en twee bo
ven zich. Het belangrijkste ver
schil met de nog completere SLX
en SGX is het afwezig zijn van
brede banden, stuurbekrachti
ging, lichtmetalen velgen, een
verstelbaar stuur en het elektrisch
bediende schuifdak. Verder is al
het denkbare op de SX aanwezig.
bijkomen. De basis Excel is de
1.5L met een vierbak voor
f.21.495, De iets completere GL
kan worden geleverd met een
vierbak, vijfbak of drietraps auto
maat. De GLS is de derde trap in
het gamma en kost f.24.595,
In Tilburg sluit Citroëngarage
Bertens zich aan bij deze landelij
ke ondersteuning door Schouw
burg Tilburg een half jaar lang de
beschikking te geven over een
speciaal voor de gelegenheid met
het Cabaret-logo getooide uitvoe
ring van een Citroen AX Bijou. U
zult de auto regelmatig door het
Tilburgse zien rijden. In ieder ge
val tot aan de voorstellingen van
Cabaret in Schouwburg Tilburg
die plaatsvinden van dinsdag 20
tot en met zaterdag 24 maart in de
Schouwburgzaal om 20.15 uur.
Dinsdagmiddag 28 november
overhandigde garage Bertens het
sleuteltje van de dienstauto voor
het komende half jaar aan direc
teur N. van Gelderen van de
Schouwburg.
Terwijl de naam Hyundai mij
doet denken aan een kreet
die je zou kunnen gebruiken
in een vechtsport, doet de
naam Excel me denken aan
een computerprogramma. In
mijn Apple zit namelijk een
databaseprogramma met de
ze naam.
Een paar vergelijkingen van
deze sedan met het compu
terprogramma zijn toch wel
heel frapant.
]e moet beide eerst goed le
ren kennen, wil je er goed
mee om kunnen gaan. Nage
noeg al je wensen worden
vervuld. Hij moet altijd wel
eerst warmlopen voor opti
male prestaties. Beide zijn
uiterst gebruikersvriendelijk
en ben je eenmaal gewend,
dan kun je hem niet meer
missen.
Deze Hyundai Excel is enorm
compleet. Het lijkt wel een Ja
panner uit vroegere tijden,
terwijl het land van herkomst
toch Korea is. In het raam
van de km- teller-toerenteller
zitten onderaan ook allerlei
handige displays die je laten
weten wat er wel of niet aan
de hand is. Licht staat aan,
deuren zijn open. Voorts zijn
alle ramen elektrisch te be
dienen, heeft de auto central
lock en zit er een fraaie radio
in met een elektrische anten
ne. Uiteraard ontbreekt het
digitale klokje ook hier niet.
Het stuur vind ik zelf wat
groot en er zit wat speling op.
De vering deed me denken
aan mijn 'lelijke eendjes'-tijd-
perk. Het schakelen gaat kort
en direct. Ondanks het min
der snelle optrekwerk, rijdt
hij op de grote weg heerlijk
comfortabel. Wat ik mis zijn
de opbergvakken voorin,
want het dashboardkastje is
niet al te ruim.
Op een paar opmerkingen
na biedt deze Koreaanse se
dan veel waarde voor zijn
geld. Mijn slotzin is dan ook:
Maak je eenmaal kennis met
deze Koreaan, dan is het met
je gedaan.
De kofferruimte is met zijn inhoud
van 324 liter redelijk van afmetin
gen. Gelukkig gaat de klep bijna
tot aan de bumper open.
Onder de motorkap ligt een oude
bekende. Het gaat hier om de 1.5
liter Mitsubishi-krachtbron die met
We mogen hem dan ook zeker als
een aanwinst in het programma
zien. Uiteraard is er verder wat rij-
eigenschappen betreft weinig ver
anderd ten opzichte van vorig
jaar. De Kadett werd immers be
gin 1989 weer helemaal up-to-da-
te gemaakt. De in 1985 geintrodu-
Hans Bolsius, sales manager van Berte
op de foto, overhandigt de sleuteltje*
Gelderen. P.R.-functionaris G. v.d. l.k
staat links op de foto.
De Excel valt in de eerste plaats
op vanwege zijn uiterlijke gelijke
nis met de grotere Sonata. Vooral
de neus doet aan zijn grotere
broer denken. De achterzijde
de auto ziet er fris uit met zijn gro
te lichtunits van een origineel ont
werp. De uiterlijke specificaties
zijn afhankelijk van het type. De
Excel kent zes uitrustingsniveau's.
Onze SX is het vierde model en
heeft standaard wieldeksels, in de
carrosseriekleur gespoten bum
pers, twee buitenspiegels, een
zwarte kunststof plaat tussen de
dernet de Excel er verzorgd uit iSd£?d S de
met chromen deurkrukken en een j
meest aantrekkelijke kant van de
nieuwe Excel te pakken. Het inte
rieur is redelijk ruim van opzet,
terwijl de gebruikte materialen
netjes zijn. De stoelen zijn wat aan
de korte kant, maar door de uitste
kende verstelling, onder andere
ook in de hoogte, is een goede zit
achter het stuur te vinden. Echter
voor erg lange personen is het
plafond wat laag. Opmerkelijk is
ook de gebruiksvriendelijkheid
van de verschillende knopjes en fl
hendels. Alles zit op de juiste
plaats en is door duidelijke sym- V
bolen makkelijk te vinden.
ceerde auto kan dan ook nog best
even mee. Hij mag nog steeds tot
de modernste in kijn klasse gere
kend worden.
Met de komst van de Excel, zet
Hyundai zijn family-look voort. De
auto lijkt veel op de grotere Sona
ta. De SX-uitvoering is bijzonder
compleet. De 1.5 motor is voldoen
de, maar van de injectieversie
mag meer verwacht worden. De
prestaties en het brandstofver
bruik zijn normaal, terwijl de prij
zen aantrekkelijk genoemd mogen
worden. De vering is wat week,
terwijl voor hoofdruimte voorin
voor lange personen wat beperkt