HYUNDAI EXCEL SX SCHADE? Ca bij Dr. Car te raden! OPEL KADETT EN CORSA 1.4i 89,- Marijke NS Dr.Car CITROËN u SSER. DA! S rtaccu’s Schouwburg Tilburg Jan Bertens BV Brabantsehoek 4 UDENHOUT Tel. 04241-1532 1ST Citroëngarage Bertens sponsort «Cabaret» en OFFICIEEL CARVOX9 DEALER DE AUTOMAAT n-82-TT 1989-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 30 november 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER A T O T S T E oom staan te en feest mee- mee Origineel van Actieradius op wijl Materialen rekt). Vervolg blz. 1 Up-to-date A L E R (Foto Geert van Loon) De Excel heeft rondom kelijke wielophanging. je o mei .1987 .1987 1986 .1985 .1984 .1984 1984 .1983 .1986 .1984 1982 die uit de krachtbron 84 pk weet te halen. CARVOX® VAN PTTTELECOM. DE BESTE TELEFOON OP VIER WIELEN. et 2 jaar arantie eti mi tutte Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg 1405 ppeling i> kapot! F J makers, elektrische isteunen met kus- gelbare interval op een toerenteller voor de achter- onafhan- Toch kun Eén van de super-musicals dit sei zoen is «Cabaret». Een wervelen de voorstelling met Willem Nijholt als de absolute ster in de rol van Master of Ceremonies. Hoofd sponsor van deze musical is Ci troen. tens Tilburg B.V., rechts Itjes aan de heer N. van Honk van de schouwburg We reden met een driedeurs uit voering in de omgeving van Slie- Daarboven komt ons testexem- plaar, de SX voor f.26.295,=. De duurste Excel is de SGX met vijf- bak voor f.29.995, Zoals gezegd is de Excel vergelijkbaar aan zijn concurrenten geprijsd, maar zal hij het duidelijk moeten winnen op zijn meer dan complete uitrusting. De naam Excel is voor Hyundai niet nieuw. Al vele jaren verkoopt dit Koreaanse merk met succes de Pony onder deze aanduiding in de Verenigde Staten en Canada. De auto staat zelfs in de verkoop top 5 van de States. Om echter de vierdeurs sedan anders in de markt te plaatsen dan de te ver wachten drie- en vijfdeurs, heeft importeur Greenib er voor geko zen deze auto de naam Excel mee te geven. Overigens zullen de nieuwe hatchback versies gewoon Pony blijven heten. uw Skoda nog in zet. Dat is geen langs komt. een elektronisch geregelde carbu rateur een vermogen levert van 72 pk, voldoende, maar niet meer dan dat, voor de 950 kg wegende 1.5 SX. De auto haalt hiermee een top van 160 km/u. De motor is rus tig en levert zijn maximale koppel van 121 Nm al bij 3250 tr/min. Een goedmoedige machine met een lange levensduur. Binnenkort mo gen we van de Excel ook een in- jectieversie verwachten die in oi land alleen in combinatie met d< SLX en SGX uitvoeringen gele verd zal gaan worden. Het c hierbij om een multi-point Om een paar voorbeelden te noe men: neerklapbare achterbank rugleuning, van binnenuit te ope nen bagage- en benzineklep, cen trale vergrendeling, elektrisch be diende portierruiten voor en ach ter, getint glas, radio/cassettere- corder met speakers, elektrische antenne, hoofdsteunen met kus sentjes, een rege de ruitewissers, en verwarming i passagiers. Toen Hyundai voor het eerst voet aan Nederlandse wal zette, bestond het programma uit de eerste ge neratie Pony. De auto was voor weinig geld te koop, maar had ook de bijbehorende kwaliteit. Voor continuiteit in de toekomst, kon dat natuurlijk niet zo blijven. De huidige Pony is van de derde ge neratie en is kwalitatief zondermeer gelijkwaardig aan de meeste Japanse producten. De hele Pony- serie zal echter voor het komende voorjaar volledig zijn vervangen. De sedan-versie heeft inmiddels een opvolger gekregen in de vorm van de Excel. We reden met de SX. sbeurt 259,- /N.-keuring - Technische gegevens: Merk en type: Hyundai Excel SX Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1468 cc Boring x slag: 75,5 x 82 mm Vermogen: 72 pk (53 kW) bij 5100 tr/min Koppel: 121 Nm bij 3250 tr/min Prestaties: topsnelheid 160 km/u Afmetingen: lengte 4,28 meter, breedte 1,61 meter Gewicht: 950 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,2 liter/ 100 km bij 120 km/u 7,5 liter/100 km Prijs: f.26.295,= drecht en Hardinxveld- Giessendam. Als basismotor is de nieuweling meer dan geschikt. Traag is de, auto geenszins, hij weet binnen de 15 seconden van 0 tot 100 km/u te accelereren. Op merkelijk is ook de stilte waarmee hij zijn werk in het vooronder doet. De nieuwste typen autotelefoon zijn bij ons verkrijgbaar. aan het weggedrag duidelijk erken dat het overgrote deel van de totale productie naar Noord- Amerika gaat. De auto is wat week geveerd, wat mét name op oneffen ondergrond hevige car- rosserie-reakties tot gevolg heeft. In vlot ingeslagen bochten helt de carrosserie over. Echter op de gladde gebaande weg, is de Hyundai Excel een comfortabel vervoermiddel. De besturing is normaal. De tegen meerprijs te bestellen stuurbekrachtiging is niet nodig. De nieuwe Hyundai Excel is uiter aard voorzien van een geregelde driewegkatalysator en lust zo doende Eurosuper. Per liter kan er ongeveer 12 kilometer gereden worden, wat normaal is. Met een tankinhoud van 45 liter betekent dit een actieradius van ruim 500 kilometer. En dan tot slot weer de prijzen. Het totale programma bestaat op dit moment uit tien versies, terwijl daar nog drie injectie-uitgaves lijst rond te zijruiten. De auto moet het tegen de moor dende concurrentie vooral gaan winnen vanwege zijn meer dan complete uitvoering. De Hyundai Excel mag daarom in positieve zin vergeleken worden met Japanse auto's van vele jaren terug. De SX heeft drie types onder en twee bo ven zich. Het belangrijkste ver schil met de nog completere SLX en SGX is het afwezig zijn van brede banden, stuurbekrachti ging, lichtmetalen velgen, een verstelbaar stuur en het elektrisch bediende schuifdak. Verder is al het denkbare op de SX aanwezig. bijkomen. De basis Excel is de 1.5L met een vierbak voor f.21.495, De iets completere GL kan worden geleverd met een vierbak, vijfbak of drietraps auto maat. De GLS is de derde trap in het gamma en kost f.24.595, In Tilburg sluit Citroëngarage Bertens zich aan bij deze landelij ke ondersteuning door Schouw burg Tilburg een half jaar lang de beschikking te geven over een speciaal voor de gelegenheid met het Cabaret-logo getooide uitvoe ring van een Citroen AX Bijou. U zult de auto regelmatig door het Tilburgse zien rijden. In ieder ge val tot aan de voorstellingen van Cabaret in Schouwburg Tilburg die plaatsvinden van dinsdag 20 tot en met zaterdag 24 maart in de Schouwburgzaal om 20.15 uur. Dinsdagmiddag 28 november overhandigde garage Bertens het sleuteltje van de dienstauto voor het komende half jaar aan direc teur N. van Gelderen van de Schouwburg. Terwijl de naam Hyundai mij doet denken aan een kreet die je zou kunnen gebruiken in een vechtsport, doet de naam Excel me denken aan een computerprogramma. In mijn Apple zit namelijk een databaseprogramma met de ze naam. Een paar vergelijkingen van deze sedan met het compu terprogramma zijn toch wel heel frapant. ]e moet beide eerst goed le ren kennen, wil je er goed mee om kunnen gaan. Nage noeg al je wensen worden vervuld. Hij moet altijd wel eerst warmlopen voor opti male prestaties. Beide zijn uiterst gebruikersvriendelijk en ben je eenmaal gewend, dan kun je hem niet meer missen. Deze Hyundai Excel is enorm compleet. Het lijkt wel een Ja panner uit vroegere tijden, terwijl het land van herkomst toch Korea is. In het raam van de km- teller-toerenteller zitten onderaan ook allerlei handige displays die je laten weten wat er wel of niet aan de hand is. Licht staat aan, deuren zijn open. Voorts zijn alle ramen elektrisch te be dienen, heeft de auto central lock en zit er een fraaie radio in met een elektrische anten ne. Uiteraard ontbreekt het digitale klokje ook hier niet. Het stuur vind ik zelf wat groot en er zit wat speling op. De vering deed me denken aan mijn 'lelijke eendjes'-tijd- perk. Het schakelen gaat kort en direct. Ondanks het min der snelle optrekwerk, rijdt hij op de grote weg heerlijk comfortabel. Wat ik mis zijn de opbergvakken voorin, want het dashboardkastje is niet al te ruim. Op een paar opmerkingen na biedt deze Koreaanse se dan veel waarde voor zijn geld. Mijn slotzin is dan ook: Maak je eenmaal kennis met deze Koreaan, dan is het met je gedaan. De kofferruimte is met zijn inhoud van 324 liter redelijk van afmetin gen. Gelukkig gaat de klep bijna tot aan de bumper open. Onder de motorkap ligt een oude bekende. Het gaat hier om de 1.5 liter Mitsubishi-krachtbron die met We mogen hem dan ook zeker als een aanwinst in het programma zien. Uiteraard is er verder wat rij- eigenschappen betreft weinig ver anderd ten opzichte van vorig jaar. De Kadett werd immers be gin 1989 weer helemaal up-to-da- te gemaakt. De in 1985 geintrodu- Hans Bolsius, sales manager van Berte op de foto, overhandigt de sleuteltje* Gelderen. P.R.-functionaris G. v.d. l.k staat links op de foto. De Excel valt in de eerste plaats op vanwege zijn uiterlijke gelijke nis met de grotere Sonata. Vooral de neus doet aan zijn grotere broer denken. De achterzijde de auto ziet er fris uit met zijn gro te lichtunits van een origineel ont werp. De uiterlijke specificaties zijn afhankelijk van het type. De Excel kent zes uitrustingsniveau's. Onze SX is het vierde model en heeft standaard wieldeksels, in de carrosseriekleur gespoten bum pers, twee buitenspiegels, een zwarte kunststof plaat tussen de dernet de Excel er verzorgd uit iSd£?d S de met chromen deurkrukken en een j meest aantrekkelijke kant van de nieuwe Excel te pakken. Het inte rieur is redelijk ruim van opzet, terwijl de gebruikte materialen netjes zijn. De stoelen zijn wat aan de korte kant, maar door de uitste kende verstelling, onder andere ook in de hoogte, is een goede zit achter het stuur te vinden. Echter voor erg lange personen is het plafond wat laag. Opmerkelijk is ook de gebruiksvriendelijkheid van de verschillende knopjes en fl hendels. Alles zit op de juiste plaats en is door duidelijke sym- V bolen makkelijk te vinden. ceerde auto kan dan ook nog best even mee. Hij mag nog steeds tot de modernste in kijn klasse gere kend worden. Met de komst van de Excel, zet Hyundai zijn family-look voort. De auto lijkt veel op de grotere Sona ta. De SX-uitvoering is bijzonder compleet. De 1.5 motor is voldoen de, maar van de injectieversie mag meer verwacht worden. De prestaties en het brandstofver bruik zijn normaal, terwijl de prij zen aantrekkelijk genoemd mogen worden. De vering is wat week, terwijl voor hoofdruimte voorin voor lange personen wat beperkt

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 29