OPELKADETT
EN
OPEL CORSA l.4i
I
95
CITROEN XM
)5
NIEUW SPEKTAKEL
VAN MITSUBISHI
3
Op twee
wielen
ar A
Oplage: 91.645 ex.
I
Reiskosten
forfait
/f
Nieuwe basis
Auto van het Jaar 1990
ril
omlaag,
bijtelling
omhoog
Deze week
in de
Automaat
o.a.
ter 1989 - pagina 26
1 Devito
Donderdag 30 november 1989
Carburateur
Soeplesse
i Lees verder op blz. 3
zen
dat I
672453
7,
1-10 DECEMBER
36,
Tony Vos
en de Fer-
laatste onderdeel zal
Lamborghini-
100 AK Tilburg
345785
Pag.3
Pag.9
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Autotest:
Hyundai
Excel SX
Rekords
volgen elkaar op
bij Opel
Jaargang 1
Nummer 46
De Mitsubishi Diamante
het voorjaar op de Japan-
snen die
1 van
smaakt ont-
nd met de be-
auto in een
twee wielen
me door het
voorkomt. Door verbeteringen aan
het inlaatspruitstuk is met name
het brandstofverbruik bij stadsrit
ten lager in vergelijking met de
1.3i.
veel liefhebbers trekken. In een
Gala- presentatie zijn maar liefst
acht verschillende Lamborghini-
- de wereldmarkt voor veredelde
auto's
- festival van motoren en in
drukwekkende creaties
- intercontinentale beurs voor old
timers en clas
- show center
rari-dag
Vooral dit
o heeft
J- model
sok een
regen en
left 1.4i L
il op het beginpunt te-
1 ik met enig bravoer
nog wachtende kan-
i te melden dat het al-
1 erger leek dan het in
lijkheid was. Het aan-
Met een eenvoudig om te draaien
octaanstekker kan worden geko-
voor 95 of 91 octaan, alhoewel
laatste in ons land niet meer
ctie en advertenties:
lag 22.00 uur
De strijd is enorm geweest maar de Citroen XM is de nieuwe auto van
het jaar. Volgende week komen we uitgebreid op deze verkiezing te
rug, maar we konden het niet nalaten dit nieuws heet van de pers te
brengen.
van een
soeplesse,
onderin beter
geschakeld
Duurtest:
Seat
Ibiza 1.5 XL
Pag.9
De nieuwe 1.4i krachtbron vormt
de basis van het Kadett-program-
ma. Maar ook is de nieuweling in
de Corsa te vinden, waar echter
de 1.0 en 1.2 nog gewoon blijven
bestaan. De Corsa kent boven
dien nog een tweede versie van
de 1.4 motor met carburateur en
zonder katalysator. Hierdoor
wordt een vermogen van 75 pk
bereikt. Van de in totaal 17 lever
bare Corsa-uitvoeringen met de
nieuwe 1.4 motor zijn er acht zon
der katalysator. Bijna de volledi
ge overheidssubsidie op katalysa-
tor-auto's is in het prijsverschil te-
Vooral onder invloed van verschillende maatregelen
ten aanzien van het milieu worden nieuwe versies van
bestaande motoren en volledig nieuw ontwikkelde mo
toren gebouwd. Er moet immers worden voldaan aan
de US'83-normen. Nog even en de carburateur zal uit
ons vocabulair geschrapt worden. Nu is een versie
meer of minder bij een bestaande auto geen wereld
nieuws. Als het hier echter gaat om de meest verkochte
auto in ons land, dan is enige aandacht toch heel ge
past. Een hernieuwde kennismaking met de Opel Ka-
dett.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 50C
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie er
dinsdc
De komende week zullen bijna
100.000 landgenoten de grens
oversteken om in het Duitse Essen
de jaarlijkse Motor Show te gaan
bezoeken. Op een oppervlakte
van 72.000 vierkante meter staan
500 firma's over 16 hallen ver
deeld. In totaal zullen er zo'n 1500
verschillende voertuigen te be
wonderen zijn. De Motor Show Es
sen 1989 is verdeeld over vier
hoofdonderwerpen:
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Al ruim tien miljoen exemplaren
zijn de Kadett's die nu bij de dea
ler staan vooraf gegaan. Nieuwe
motoren worden vaak in hogere
segmenten van de markt geïntro
duceerd, 16-kleppers, turbo's en
noem maar op. Opel brengt nu
echter een belangrijke vernieu
wing in de basis van zijn pro
gramma.
Het gaat hierbij om een moderne
1.4 liter injectie krachtbron met
een vermogen van 60 pk uiteraard
voorzien van een geregelde drie
wegkatalysator.
De nieuwe 1.4 is ontwikkeld op
basis van de bekende 1.3 liter
krachtbron met bovenliggende
nokkenas. De boring werd van 75
mm vergroot tot 77,6 mm. Het ver-
ogen bleef echter gelijk in ver-
ïlijking met de 1.3i. Een duidelij-
s verbetering werd echter bij het
koppel bewerkstelligd. Het maxi
male koppel steeg van 101 naar
108 Nm en is al bij 3000 tr/min vol
ledig beschikbaar, in tegenstel
ling tot 4800 tr/min bij de 1.3. Dit is
de voornaamste oorzaak
aanmerkelijk betere s
waardoor de motor oi
oppakt en er minder c
hoeft te worden.
Tijdens verschillende evene
menten komen duizenden
mensen bij elkaar om te kij
ken naar stunts met auto's.
Iedereen die regelmatig
naar "De eerste de beste"
van de TROS kijkt, heeft al
menig staaltje van durf en er
varing gezien. Onlangs, bij
de introductie van de Opel
Omega 24V en Senator 24V
werd door een PR-functiona-
ris enthousiast gevraagd of
we al op twee wielen hadden
gereden. In eerste instantie
dacht ik dat hij informeerde
naar ons rijgedrag tijdens de
testritten met de nieuwe
auto's. Maar nee, ik had het
mis. Voor de deur stond een
Opel Omega 3000 met achter
het stuur een recordhouder
op twee wielen rijden. Deze
'kermisattraktie' mochten we
allemaal meemaken. Onder
het mom van "nee, gaat u
vooral als eerste keek ik
eerst even de kat uit de
boom. Enkele tientallen me
ters na het startpunt stond
een schans opgesteld, waar
over de auto met zijn rechter
wielen moest rijden om uit
eindelijk op de linker exem
plaren te kunnen balance
ren. Met een elegante zwaai
kwam de Omega los van de
grond. Voor de auto uit liep
een fotograaf. Het was dan
ook de bedoeling je door het
portier naar buiten te wur
men en met een lachende
blik zonder angst in de ca
mera te kijken. Na deze cere
monie zakte je weer terug op
je stoel. De stuntman gaf flink
gas, omdat volgens zijn zeg
gen snelheid nodig was om
de auto weer op vier wielen
te krijgen. Met een enorme
klap, althans zo leek het op
afstand, kwam de auto weer
in zijn bedoelde positie terug.
En "je moet alles in je leven
geprobeerd hebben roe
pend, nam ik op de bijrijders
stoel plaats. Gemaakt ont
spannen pratend
stuurder werd de
handomdraai op 1
gezet, waarna ik i
openstaande raam naar bui
ten werkte. Werkelijk stap
voets werd er gereden. En
dan te bedenken dat de be
stuurder in kwestie het ook
met 140 km/u kan.
Eenmaal
rug wist
aan de i
didaten
lemaal r-
werkelij.
denken van dit evenement
wilde ik niemand onthou
den...
Een tweede nieuwtje is de HSX,
de opvolger van de sportieve Sta-
rion. De auto heeft ook een 3 liter
V6 echter nu met turbo en inter
cooler. Ook hier zijn vierwielbe-
sturing, vierwielaandrijving en
ABS op alle vier de wielen stan
daard. De vormgeving is erg
spectaculair. Over de levering
van dit model in Europa is nog
niets bekend. Wel wordt driftig
onderzocht of de Eclipse, een in
Amerika gebouwde coupé, bin
nenkort de grote plas over zal ste
ken. De auto is een samenwer-
kingsprodukt van Mitsubishi en
Chrysler.
rug te vinden. De Corsa 3-deurs
1,4i City kost f18.810, Het vier-
deursmodel begint bij de 1.4i
Swing voor f.21.630,=. De duurste
Corsa is de 1.4S GT voor
f.25.168,
De Kadett is er alleen met de mo
derne injectie-uitvoering en wel in
tien verschillende uitgaves. De
basisuitvoering van de hele Ka-
dett-serie is nu de 3-deurs 1.4i L
voor f.22.959,=. Deze auto
ten opzichte van het 1989-
buiten de nieuwe motor oc
sigarettenaansteker gekre
gordels achterin. De Kade
is overigens de enige auto van dit
type dat nog met een vierversnel-
lingsbak wordt uitgerust. De vier-
deurs sedan start bij de 1.4i LS
voor f.25.852,= terwijl de serie ein
digt met de 1.4i GL C aravan voor
f.30.056,=.
modellen te zien: 300 GT, 400 GT,
Islero, Miura, Espada, Jarama,
Urraco en Countach.
Het show-center is het parade
paardje van de Motor Show Es
sen. Iedere autoliefhebbers kan
hier wegdromen te midden van
fascinerende, onverkoopbare
onbetaalbare auto-creaturen.
een immense filmwand worden
doorlopend dia's getoond, terwijl
de "Dans der Fejrari's,"
een hoogtepunt zal zijn.
De Motor Show in Essen is van 1
tot en met 10 december geopend
van 10.00 tot en met 18.00 uur. De
entreeprijs voor volwassenen be
draagt DM 17,=.terwijl kinderen
tot 15 jaar DM 10,= betalen. Ko
mend vanaf de autobaan is het
Messe- terrein duidelijk aangege
ven.
De afgelopen Tokyo Motorshow
heeft ook voor Mitsubishi een aan-
en tal aardige nieuwtjes gebracht.
Op Onder de naam Diamante bracht
het merk er een fraai gelijnde se-
dan met een 3 Eter DOHC motor
strari's" voor iedei met 6 cylinder in V-vorm. Het gaat
hier om een zogenaamde hardtop
met de basislijnen van de Galant-
serie. De auto heeft permanente
vierwielaandrijving, een viertraps
automaat, vierwielbesturing en
ABS. Het interieur wordt stan
daard voorzien van lederen be
kleding.
komt in h
se markt.
De nieuweling heeft een Multec
centrale inspuiting van General
Motors zelf. Uiteraard is dit sys
teem gekoppeld aan het Motor
Management Systeem. Aan het
centrale stuurapparaat zijn ook
de lambdasonde en elektronische
ontsteking gekoppeld. Het sys
teem is makkelijk door de Opel-
dealer te controleren met het Tech
1 diagnose-apparaat. Zelfs defec
ten die eerder zijn opgetreden
kunnen hiermee nog worden op
gespoord.
De regering heeft nu een
voorstel gedaan om de in het
regeeraccoord aangekondig-
de "aftopping" van het reis
kostenforfait uit te voeren,
maar in een voor de contri-
buabelen nog ongunstiger
vorm. In het kader van de
herziening volgens de Com
missie Oort was al besloten
dat per I januari 1990 geen
aftrek in het zogenaamde
reiskostenforfait meer zou
kunnen plaatsvinden voor de
woon- werkafstand van de
eerste 10 kilometer. Nu wordt
voorgesteld om voor de af
stand van 10-15 km het af te
trekken bedrag te verlagen
van f.1020, naar f. 740,
voor 15-20 km wordt dit van
f. 1420, naar f. 1030, voor
20-30 km van f.2030, naar
f.1520,— en voor meer dan 30
km van f.2650 naar f.1520,
Vooral diegenen die verder
dan 30 km van hun werk wo
nen, worden dus door deze
maatregelen gedupeerd.
Aangezien te verwachten is
dat de reeds besloten herzie
ning Oort leidt tot meer auto 's
die de werknemer door de
werkgever ter beschikking
worden gesteld, is in het kabi
netsvoorstel ook voor de berij
ders van deze auto's een las
tenverzwaring opgenomen.
Ingevolgde de zogenaamde
autokostenfictie moeten zij 20
procent van de catalogus
waarde van de auto optellen
bij hun belastbaar inkomen.
Dit blijft zo v,oor diegei
niet verder dan 30 km
hun werk wonen. Is de af
stand tussen 30-40 km dan
wordt de bijtelling 22 procent
en bij een afstand die groter
is dan 40 km wordt dit 25 pro
cent. Vervoer dat door de
werkgever beschikbaar
wordt gesteld, blijft echter on
belast.
Enige prikkel om dichterbij te
gaan wonen, kan uitgaan
van de verlaging van de
overdrachtsbelasting van 6
naar 4,75 procent, maar daar
staat tegenover dat het zoge
naamde huurwaardeforfait
wordt verhoogd van 1,3 naar
2,3 procent.
Alle werkgeversorganisaties,
verenigd in de Raad van
Centrale Ondernemersorga
nisaties RCO, hebben.het
standpunt naar voren ge
bracht dat het reiskostenfor
fait volledig moet worden ge
handhaafd. Afschaffing of
verlaging daarvan levert niet
of nauwelijks een bijdrage
aan de oplossing van milieu-
offileproblematiek. Uiteen
onderzoek van het Instituut
van Overheidsuitgaven blijft
dat het aantal per auto's in
het spitsverkeer gereden kilo
meters slechts met 1 tot 2 pro
cent vermindert, aldus de or
ganisaties.