OPELKADETT EN OPEL CORSA l.4i I 95 CITROEN XM )5 NIEUW SPEKTAKEL VAN MITSUBISHI 3 Op twee wielen ar A Oplage: 91.645 ex. I Reiskosten forfait /f Nieuwe basis Auto van het Jaar 1990 ril omlaag, bijtelling omhoog Deze week in de Automaat o.a. ter 1989 - pagina 26 1 Devito Donderdag 30 november 1989 Carburateur Soeplesse i Lees verder op blz. 3 zen dat I 672453 7, 1-10 DECEMBER 36, Tony Vos en de Fer- laatste onderdeel zal Lamborghini- 100 AK Tilburg 345785 Pag.3 Pag.9 Bijlage van: DeTilburgse Koerier Autotest: Hyundai Excel SX Rekords volgen elkaar op bij Opel Jaargang 1 Nummer 46 De Mitsubishi Diamante het voorjaar op de Japan- snen die 1 van smaakt ont- nd met de be- auto in een twee wielen me door het voorkomt. Door verbeteringen aan het inlaatspruitstuk is met name het brandstofverbruik bij stadsrit ten lager in vergelijking met de 1.3i. veel liefhebbers trekken. In een Gala- presentatie zijn maar liefst acht verschillende Lamborghini- - de wereldmarkt voor veredelde auto's - festival van motoren en in drukwekkende creaties - intercontinentale beurs voor old timers en clas - show center rari-dag Vooral dit o heeft J- model sok een regen en left 1.4i L il op het beginpunt te- 1 ik met enig bravoer nog wachtende kan- i te melden dat het al- 1 erger leek dan het in lijkheid was. Het aan- Met een eenvoudig om te draaien octaanstekker kan worden geko- voor 95 of 91 octaan, alhoewel laatste in ons land niet meer ctie en advertenties: lag 22.00 uur De strijd is enorm geweest maar de Citroen XM is de nieuwe auto van het jaar. Volgende week komen we uitgebreid op deze verkiezing te rug, maar we konden het niet nalaten dit nieuws heet van de pers te brengen. van een soeplesse, onderin beter geschakeld Duurtest: Seat Ibiza 1.5 XL Pag.9 De nieuwe 1.4i krachtbron vormt de basis van het Kadett-program- ma. Maar ook is de nieuweling in de Corsa te vinden, waar echter de 1.0 en 1.2 nog gewoon blijven bestaan. De Corsa kent boven dien nog een tweede versie van de 1.4 motor met carburateur en zonder katalysator. Hierdoor wordt een vermogen van 75 pk bereikt. Van de in totaal 17 lever bare Corsa-uitvoeringen met de nieuwe 1.4 motor zijn er acht zon der katalysator. Bijna de volledi ge overheidssubsidie op katalysa- tor-auto's is in het prijsverschil te- Vooral onder invloed van verschillende maatregelen ten aanzien van het milieu worden nieuwe versies van bestaande motoren en volledig nieuw ontwikkelde mo toren gebouwd. Er moet immers worden voldaan aan de US'83-normen. Nog even en de carburateur zal uit ons vocabulair geschrapt worden. Nu is een versie meer of minder bij een bestaande auto geen wereld nieuws. Als het hier echter gaat om de meest verkochte auto in ons land, dan is enige aandacht toch heel ge past. Een hernieuwde kennismaking met de Opel Ka- dett. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 50C Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie er dinsdc De komende week zullen bijna 100.000 landgenoten de grens oversteken om in het Duitse Essen de jaarlijkse Motor Show te gaan bezoeken. Op een oppervlakte van 72.000 vierkante meter staan 500 firma's over 16 hallen ver deeld. In totaal zullen er zo'n 1500 verschillende voertuigen te be wonderen zijn. De Motor Show Es sen 1989 is verdeeld over vier hoofdonderwerpen: De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Al ruim tien miljoen exemplaren zijn de Kadett's die nu bij de dea ler staan vooraf gegaan. Nieuwe motoren worden vaak in hogere segmenten van de markt geïntro duceerd, 16-kleppers, turbo's en noem maar op. Opel brengt nu echter een belangrijke vernieu wing in de basis van zijn pro gramma. Het gaat hierbij om een moderne 1.4 liter injectie krachtbron met een vermogen van 60 pk uiteraard voorzien van een geregelde drie wegkatalysator. De nieuwe 1.4 is ontwikkeld op basis van de bekende 1.3 liter krachtbron met bovenliggende nokkenas. De boring werd van 75 mm vergroot tot 77,6 mm. Het ver- ogen bleef echter gelijk in ver- ïlijking met de 1.3i. Een duidelij- s verbetering werd echter bij het koppel bewerkstelligd. Het maxi male koppel steeg van 101 naar 108 Nm en is al bij 3000 tr/min vol ledig beschikbaar, in tegenstel ling tot 4800 tr/min bij de 1.3. Dit is de voornaamste oorzaak aanmerkelijk betere s waardoor de motor oi oppakt en er minder c hoeft te worden. Tijdens verschillende evene menten komen duizenden mensen bij elkaar om te kij ken naar stunts met auto's. Iedereen die regelmatig naar "De eerste de beste" van de TROS kijkt, heeft al menig staaltje van durf en er varing gezien. Onlangs, bij de introductie van de Opel Omega 24V en Senator 24V werd door een PR-functiona- ris enthousiast gevraagd of we al op twee wielen hadden gereden. In eerste instantie dacht ik dat hij informeerde naar ons rijgedrag tijdens de testritten met de nieuwe auto's. Maar nee, ik had het mis. Voor de deur stond een Opel Omega 3000 met achter het stuur een recordhouder op twee wielen rijden. Deze 'kermisattraktie' mochten we allemaal meemaken. Onder het mom van "nee, gaat u vooral als eerste keek ik eerst even de kat uit de boom. Enkele tientallen me ters na het startpunt stond een schans opgesteld, waar over de auto met zijn rechter wielen moest rijden om uit eindelijk op de linker exem plaren te kunnen balance ren. Met een elegante zwaai kwam de Omega los van de grond. Voor de auto uit liep een fotograaf. Het was dan ook de bedoeling je door het portier naar buiten te wur men en met een lachende blik zonder angst in de ca mera te kijken. Na deze cere monie zakte je weer terug op je stoel. De stuntman gaf flink gas, omdat volgens zijn zeg gen snelheid nodig was om de auto weer op vier wielen te krijgen. Met een enorme klap, althans zo leek het op afstand, kwam de auto weer in zijn bedoelde positie terug. En "je moet alles in je leven geprobeerd hebben roe pend, nam ik op de bijrijders stoel plaats. Gemaakt ont spannen pratend stuurder werd de handomdraai op 1 gezet, waarna ik i openstaande raam naar bui ten werkte. Werkelijk stap voets werd er gereden. En dan te bedenken dat de be stuurder in kwestie het ook met 140 km/u kan. Eenmaal rug wist aan de i didaten lemaal r- werkelij. denken van dit evenement wilde ik niemand onthou den... Een tweede nieuwtje is de HSX, de opvolger van de sportieve Sta- rion. De auto heeft ook een 3 liter V6 echter nu met turbo en inter cooler. Ook hier zijn vierwielbe- sturing, vierwielaandrijving en ABS op alle vier de wielen stan daard. De vormgeving is erg spectaculair. Over de levering van dit model in Europa is nog niets bekend. Wel wordt driftig onderzocht of de Eclipse, een in Amerika gebouwde coupé, bin nenkort de grote plas over zal ste ken. De auto is een samenwer- kingsprodukt van Mitsubishi en Chrysler. rug te vinden. De Corsa 3-deurs 1,4i City kost f18.810, Het vier- deursmodel begint bij de 1.4i Swing voor f.21.630,=. De duurste Corsa is de 1.4S GT voor f.25.168, De Kadett is er alleen met de mo derne injectie-uitvoering en wel in tien verschillende uitgaves. De basisuitvoering van de hele Ka- dett-serie is nu de 3-deurs 1.4i L voor f.22.959,=. Deze auto ten opzichte van het 1989- buiten de nieuwe motor oc sigarettenaansteker gekre gordels achterin. De Kade is overigens de enige auto van dit type dat nog met een vierversnel- lingsbak wordt uitgerust. De vier- deurs sedan start bij de 1.4i LS voor f.25.852,= terwijl de serie ein digt met de 1.4i GL C aravan voor f.30.056,=. modellen te zien: 300 GT, 400 GT, Islero, Miura, Espada, Jarama, Urraco en Countach. Het show-center is het parade paardje van de Motor Show Es sen. Iedere autoliefhebbers kan hier wegdromen te midden van fascinerende, onverkoopbare onbetaalbare auto-creaturen. een immense filmwand worden doorlopend dia's getoond, terwijl de "Dans der Fejrari's," een hoogtepunt zal zijn. De Motor Show in Essen is van 1 tot en met 10 december geopend van 10.00 tot en met 18.00 uur. De entreeprijs voor volwassenen be draagt DM 17,=.terwijl kinderen tot 15 jaar DM 10,= betalen. Ko mend vanaf de autobaan is het Messe- terrein duidelijk aangege ven. De afgelopen Tokyo Motorshow heeft ook voor Mitsubishi een aan- en tal aardige nieuwtjes gebracht. Op Onder de naam Diamante bracht het merk er een fraai gelijnde se- dan met een 3 Eter DOHC motor strari's" voor iedei met 6 cylinder in V-vorm. Het gaat hier om een zogenaamde hardtop met de basislijnen van de Galant- serie. De auto heeft permanente vierwielaandrijving, een viertraps automaat, vierwielbesturing en ABS. Het interieur wordt stan daard voorzien van lederen be kleding. komt in h se markt. De nieuweling heeft een Multec centrale inspuiting van General Motors zelf. Uiteraard is dit sys teem gekoppeld aan het Motor Management Systeem. Aan het centrale stuurapparaat zijn ook de lambdasonde en elektronische ontsteking gekoppeld. Het sys teem is makkelijk door de Opel- dealer te controleren met het Tech 1 diagnose-apparaat. Zelfs defec ten die eerder zijn opgetreden kunnen hiermee nog worden op gespoord. De regering heeft nu een voorstel gedaan om de in het regeeraccoord aangekondig- de "aftopping" van het reis kostenforfait uit te voeren, maar in een voor de contri- buabelen nog ongunstiger vorm. In het kader van de herziening volgens de Com missie Oort was al besloten dat per I januari 1990 geen aftrek in het zogenaamde reiskostenforfait meer zou kunnen plaatsvinden voor de woon- werkafstand van de eerste 10 kilometer. Nu wordt voorgesteld om voor de af stand van 10-15 km het af te trekken bedrag te verlagen van f.1020, naar f. 740, voor 15-20 km wordt dit van f. 1420, naar f. 1030, voor 20-30 km van f.2030, naar f.1520,— en voor meer dan 30 km van f.2650 naar f.1520, Vooral diegenen die verder dan 30 km van hun werk wo nen, worden dus door deze maatregelen gedupeerd. Aangezien te verwachten is dat de reeds besloten herzie ning Oort leidt tot meer auto 's die de werknemer door de werkgever ter beschikking worden gesteld, is in het kabi netsvoorstel ook voor de berij ders van deze auto's een las tenverzwaring opgenomen. Ingevolgde de zogenaamde autokostenfictie moeten zij 20 procent van de catalogus waarde van de auto optellen bij hun belastbaar inkomen. Dit blijft zo v,oor diegei niet verder dan 30 km hun werk wonen. Is de af stand tussen 30-40 km dan wordt de bijtelling 22 procent en bij een afstand die groter is dan 40 km wordt dit 25 pro cent. Vervoer dat door de werkgever beschikbaar wordt gesteld, blijft echter on belast. Enige prikkel om dichterbij te gaan wonen, kan uitgaan van de verlaging van de overdrachtsbelasting van 6 naar 4,75 procent, maar daar staat tegenover dat het zoge naamde huurwaardeforfait wordt verhoogd van 1,3 naar 2,3 procent. Alle werkgeversorganisaties, verenigd in de Raad van Centrale Ondernemersorga nisaties RCO, hebben.het standpunt naar voren ge bracht dat het reiskostenfor fait volledig moet worden ge handhaafd. Afschaffing of verlaging daarvan levert niet of nauwelijks een bijdrage aan de oplossing van milieu- offileproblematiek. Uiteen onderzoek van het Instituut van Overheidsuitgaven blijft dat het aantal per auto's in het spitsverkeer gereden kilo meters slechts met 1 tot 2 pro cent vermindert, aldus de or ganisaties.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27