B RENAULT VERLEDEN, HEDEN, J LES 6 CYLINDRES DA! VI VAS PORT VIVASTELLA PRIMASTELLA Eibach verlagingsset Vier prototypen van Nissan ISSER. r: 9 LA JUVAQUATRE auto glas Norton terug van weggeweest U r 1989-pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 23 november 1989 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER UTOFOLDERS IK room staan te TOEKOMST F s, met weii imago uitdragend. NA RD 3A Deze folder van de Renault Juvaquatre stamt uit 1946. Een eenvoudig drukwerkje, de auto r te koop. LX 1989 bo ES 1986 w|k 3G nd heid van id. 1987 1989 in het mist mid- Anti diefstal aktie Kenteken in al uw ruiten 10,- De Mercedes 600 uit het einde van de jaren zestig werd getoond zo als hij was. 1986 1987 i er nu erie, 30 en ui 200/300, Opel Kadett E en Volks wagen Golf. Informatie: Interstate Europe, telefoon 015-616261. motor is inmid- J politiekorp- >ubliek was ij de intro- sk wordt in de NEO-X ichelin ontwikkelde ermanent de ban in de gaten te hou- uw Sko<*> nog in zet D/t is geen i langs komt. Deze stabilisatorensets zijn i voor de Audi 80, BMW 3-sei BMW 5-serie, Mercedes 19C Hart van Brabantlaan 96 I Telefoon 013-433000 I ran. Een c jen compl matie-diskette voor in ter. Alle gege vriendelijk naar bove zonder dat er een dik nodig is. Ook het pr;;; afbeeldingen op een computer scherm gaat steeds beter. De ko mende jarei huidige ven bestac ook nog c. Chapeau Heel anders zien de Chapeau en de Figaro eruit. Dat Chapeau in het Frans 'hoed' betekent is duide lijk aan het model te zien. Het is van bedrijfs- en •n borduurt als zo- cellen de tempel de leuke Nissan S- danks de besche 3 heeft een hoge op- biedt de Boga plaats uren en verwissel- vijf personen. 1984 (1) 1987 (2) ..1987 (3) 1987 (1) ..1985 (11) 1987 (3) 1987 (12) 1987 (2) 1984 (3) 1986 (6) 1985 (5) 1988 (1) 1986 (5) 1984 (1) 1987 (4) 1985 (10) 1984 (10) 1984 (7) 1987 (6) 1982 en feest mee- /repareren VERNIEUWEN ^AUTORUITEN -drs. 16S /el 1986 r S 1984 -drs. 20 S rel 1986 Liefhebbers van oude motorfiet sen zullen een groot aantal mer ken kunnen noemen, die al lange tijd in de vergetelheid zijn ge raakt. Ook het Engelse Norton hoorde tot voor kort in die opsom ming thuis. Het bedrijf Norton Ma nufacturing werd in 1899 in Bir mingham opgericht. Eigenaar Ja mes Lansdowne Norton legde zich toe op het maken van fietskettin- gen. Vanaf 1902 startte de produc- een combinatie x vrijetijdsauto en danig voort op a Cargo. De auto 1 bouw, schuifdeuren en verwissel m zullen folders in hun vorm echter nog wel blij- taan en als het aan mij ligt de jaren daarna. Waar dient een autofolder toe? Informeren van de mo gelijk toekomstige eigenaar, het uitdragen van een imago, of... Ia, vele verzamelaars zullen al meteen roe- uit pen dat autofolders bedoeld zijn om te verzamelen. Ve- aue le (vooral) jongens fietsen op woensdagmiddag of za terdag langs autodealers om folders te verzamelen. Met de meest prachtig verzonnen verhalen weten ze de he ren verkopers tot een gulle gave bereid te krijgen. Maar met de leeftijd komt ook het verstand en de autofolders worden in een hoek gesmeten. Een enkeling echter blijft het kleurrijke reclamemateriaal vol liefde koeste ren. De Tokyo motorshow is weer ach ter de rug. Voor de vele Japanse autofabrikanten dé plaats om er hun toekomstvisies te tonen in de vorm van een haast oneindige rij prototypes. Nissan toonde het pu bliek maar liefst vier nieuwe crea ties. De Nissan NEO-X is een snelle, ruime reiswagen met een aantal componenten van de Infinity. De NEO-X grijpt duidelijk terug op eerdere studiemodellen, zoals de CUE-X en de ARC-X. De auto heeft een automatische vijfbak, een elektronisch geregelde vier- wielaandrijving en vierwielbestu- ring en een zeer complete inte- rieuruitrusting. Verder wordt een 'nachtzicht'-installatie toegepast. bare zijwanden. De auto heeft een 1.5 liter krachtbron. De Figaro borduurt voort op de Be-1 en PAO, van de afgelopen jaren. Het is een tweezits cabriolet met een nostalgisch uiterlijk. De auto is helemaal in jaren vijftig- stijl opgetrokken en wordt voorge stuwd door een 1 liter motor. Tot slot was er in Tokyo de Boga te zien, een auto die zich pas opend als de vingerafdrukken van de rechtmatige eigenaar wor den herkend. Wordt de Boga in de zon achtergelaten dan houdt een ventilatiesysteem op zonne cellen de temperatuur op peil. On danks de bescheiden afmetingen aan vier tot waarmee de bestuurder i donker en bij zeer dichte dels een infrarood kijker via een monitor honderden meters vooruit kan zien. Ooi het door Mid systeem om per denspanning u, den, toegepast. Interstate Delft is al sinds jaren importeur van Eibach verenverla- gingssets. Het programma is nu fors uitgebreid zodat ook automo bilisten met een nieuwe BMW 5- serie. Fiat Tipo, Opel Vectra en Volkswagen Corrado bij Intersta te terecht kunnen. Nieuw zijn ook de Eibach stabilisatorensets die door hun montage (eventueel in combinatie met een verenverla- gingsset) zorgen voor een vermin derde "overhelling" van het voer tuig in scherpe bochten. Verder hebben deze stabilisatoren een positieve invloed op het onder- en overstuur karakter van de auto. tie van motorfietsen. Na een stille periode is het merk weer terug met een moderne machine. Het huidige programma bestaat voor lopig uit één model, de Norton Commander. Deze dels al bij veel Britse sen in gebruik. Het put meteen enthousiast bij ductie van deze 'burger-fiets'. Ook in de sport is Norton succesvol. De RC588 racemachine behaalde het Britse kampioenschap in zijn klas se. De Norton Commander heeft een Wankelmotor, uniek voor een mo torfiets. Door deze krachtbron worden 85 pk bij 9000 tr/min op het achterwiel overgebracht, waarmee een topsnelheid van 192 km/u kan worden bereikt. Er kan loodvrije of loodhoudende benzi ne getankt worden, zolang het ok- taangetal niet lager is dan 95. De machine kenmerkt zich verder door een geïntegreerde volle stroomlijn met ingebouwde kof fers. De richtprijs is vastgesteld op f.33.000,-. folders je laten fantaseren over het werkelijk kunnen rijden van een bepaalde auto. Stenciltjes Bcmuenae pagina s u Al zolang er auto s zijn, zijn er ook touwtje bij elkaar folders. En wie denkt dat we in het jen De auto evalueerde en zo ook de folders. Doordat er steeds meer auto's kwamen, konden ook men sen met een wat bescheiden beurs zich van dit vervoermiddel gaan bedienen. Eind jaren twintig en begin dertig werden gekenmerkt door enorme koetsen met 6 en 8 cylinder motoren. Ook dan nog werden veel autofolders gete kend, waarbij de enigszins ge stroomlijnde carrosserien zo gete kend werden dat ze wel anderhalf keer zo lang lijkt van de jaren dei grafie pas goed werden de folders combineerd werk x keningen, terwijl vlak voor de oor log voornamelijk beeldmateriaal gebruikt werd. Fabriekspoort En zoals de Tweede Wereldoorlog een scheiding vormde op zoveel gebieden, was dat ook bij de autofolders het geval. Direct na de oorlog kwam de autoproductie ng, waar- kleine een bestemming had- e fabriekspoort verlie- Je auto e gewone kopen. begin van deze eeuw alleen maar met een soort van stenciltjes te maken hadden, komt bedrogen De auto was in zijn beginjaren —leen maar weggelegd voor de rijken der aarde. Het aanprijzen van de vaak primitieve voertuigen moest dan ook op gepaste wijze gebeuren. Met de meest fantasti sche volzinnen en kreten werd in uiterst beschaafd drukwerk op de goede kwaliteiten van een 'auto mobiel' gewezen. Veelal werd er van kleur gebruik gemaakt. Foto's kwam je echter tot in de jaren twintig nauwelijks tegen. De gete kende afbeeldingen waren vaak uiterst gedetaileerd. De kaften waren mooi uitgevoerd met em blemen in profiel, terwijl de ver schillende pagina's met een touwtje bij elkaar gehouden wer- Wat is er nu zo interessant aan die folders. Je kunt je bijvoorbeeld toeleggen op één merk, een be paald type auto, of een bepaalde periode in de geschiedenis. Oude folders laten je wegdromen naar vroegere tijden, terwijl moderne gaan met hun auto's de studio in, om er vervolgens met een soort van collage een geheel van te maken. Een auto met er omheen foto's van twee kinderen, een heu velachtig korenveld, een doos kleurpotloden en vakantiebagage is duidelijk voor een gezin be doeld. Echter met een atachékof- fer, typemachine en telefoon is het veel meer een auto voor de zaken man. Ieder zal zo'n zijn voorkeur hebben voor een bepaalde auto- folder, vandaar ook dat iedere slechts langzaam op gang, waar- verzamelaar zijn eigen specialiteit door de geproduceerde kleine heeft. En zonder eromheen te aantallen al een bestemming had- draaien, is de eerste functie van den als ze de fabriekspoort verlie- een folder het informeren en inte- ten. Het aanprijzen van de auto resseren van een mogelijke koper, was niet nodig, omdat de gewone Hoe zal het in de toekomst met de burger er toch geen kon kopen. autofolder gaan. Een aantal mer- De enkele folders uit die tijd getui- ken heeft al een complete infor- gen dan ook van een enorme so- matie-diskette voor in de compu- berheid met nog steeds een com- ter. Alle gegevens zijn gebruiks- binatie van tekeningen en fotogra- vriendelijk naar boven te halen, Duidelijk folders uit de jaren tachtig, zorgvuldig samengesteld en het fie. Niet zelden werden de auto's zonder dat er een dik boekwerk j ajg gebeei met een tekening ge- nodig is. Ook het projekteren van toond, terwijl verschillende onder delen, zoals een dashboard of mo tor waren gefotografeerd. De folders uit de jaren vijftig ge tuigden van een herwonnen vrij heid. Op de meest idylische plek- jes werden ze gefotografeerd. Op een aantal doorsneetekeningen na hebben we dan voornamelijk met kleurenfotografie te maken. Dames in de meest moderne (voor die tijd) jurken zaten tussen de bloemen in het gras naast die prachtig uitgevoerde auto. Som mige merken richtten zich zelfs met bepaalde modellen al hele maal op de dames. Deze stijl in folders liep eigenlijk door tot het begin van de jaren zestig. Vanaf dat moment werden folders veel zakelijker. Veel foto materiaal werd in studio's ge maakt waar met kleurige vlakken als achtergrond werd gewerkt. De auto was inmiddels gemeengoed geworden. Waarheid Die zakelijkheid werd ook in de jaren zeventig voortgezet. De auto werd weergegeven zoals hij was, een voorkant, achterkant en zij kant en het interieur. Volledig naar waarheid gefotografeerd, met weinig fantasie in de vormge ving van de folder. En dat werd in jaren tachtig wel anders. De re clame nam een enorme vlucht, iets wat ook duidelijk in de folders te merken is. Imago's gaan een gro te rol spelen, iets wat in alle publi- citeitsuitingen naar boven moet jken. Naar het einde komen. Nogal wat automerken jertig kwam de foto grafie pas goed op gang. Eerst s nog een ge- van foto's en te- F '4K

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 33