B
RENAULT
VERLEDEN, HEDEN,
J
LES 6 CYLINDRES
DA!
VI VAS PORT
VIVASTELLA
PRIMASTELLA
Eibach verlagingsset
Vier prototypen
van Nissan
ISSER.
r:
9
LA JUVAQUATRE
auto glas
Norton terug
van
weggeweest
U
r 1989-pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 november 1989 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
UTOFOLDERS
IK
room staan te
TOEKOMST
F
s,
met weii
imago uitdragend.
NA
RD
3A
Deze folder van de Renault Juvaquatre stamt uit 1946. Een eenvoudig
drukwerkje, de auto
r te koop.
LX
1989
bo
ES 1986
w|k
3G
nd
heid van
id.
1987
1989
in het
mist mid-
Anti diefstal aktie
Kenteken in al uw ruiten 10,-
De Mercedes 600 uit het einde van de jaren zestig werd getoond zo
als hij was.
1986
1987
i er nu
erie,
30 en
ui
200/300, Opel Kadett E en Volks
wagen Golf. Informatie: Interstate
Europe, telefoon 015-616261.
motor is inmid-
J politiekorp-
>ubliek was
ij de intro-
sk wordt in de NEO-X
ichelin ontwikkelde
ermanent de ban
in de gaten te hou-
uw Sko<*> nog in
zet D/t is geen
i langs komt.
Deze stabilisatorensets zijn i
voor de Audi 80, BMW 3-sei
BMW 5-serie, Mercedes 19C
Hart van Brabantlaan 96 I
Telefoon 013-433000 I
ran. Een c
jen compl
matie-diskette voor in
ter. Alle gege
vriendelijk naar bove
zonder dat er een dik
nodig is. Ook het pr;;;
afbeeldingen op een computer
scherm gaat steeds beter. De ko
mende jarei
huidige
ven bestac
ook nog c.
Chapeau
Heel anders zien de Chapeau en
de Figaro eruit. Dat Chapeau in
het Frans 'hoed' betekent is duide
lijk aan het model te zien. Het is
van bedrijfs- en
•n borduurt als zo- cellen de tempel
de leuke Nissan S- danks de besche
3 heeft een hoge op- biedt de Boga plaats
uren en verwissel- vijf personen.
1984 (1)
1987 (2)
..1987 (3)
1987 (1)
..1985 (11)
1987 (3)
1987 (12)
1987 (2)
1984 (3)
1986 (6)
1985 (5)
1988 (1)
1986 (5)
1984 (1)
1987 (4)
1985 (10)
1984 (10)
1984 (7)
1987 (6)
1982
en feest mee-
/repareren
VERNIEUWEN
^AUTORUITEN
-drs. 16S
/el 1986
r
S 1984
-drs. 20 S
rel 1986
Liefhebbers van oude motorfiet
sen zullen een groot aantal mer
ken kunnen noemen, die al lange
tijd in de vergetelheid zijn ge
raakt. Ook het Engelse Norton
hoorde tot voor kort in die opsom
ming thuis. Het bedrijf Norton Ma
nufacturing werd in 1899 in Bir
mingham opgericht. Eigenaar Ja
mes Lansdowne Norton legde zich
toe op het maken van fietskettin-
gen. Vanaf 1902 startte de produc-
een combinatie x
vrijetijdsauto en
danig voort op a
Cargo. De auto 1
bouw, schuifdeuren en verwissel
m zullen folders in hun
vorm echter nog wel blij-
taan en als het aan mij ligt
de jaren daarna.
Waar dient een autofolder toe? Informeren van de mo
gelijk toekomstige eigenaar, het uitdragen van een
imago, of... Ia, vele verzamelaars zullen al meteen roe- uit
pen dat autofolders bedoeld zijn om te verzamelen. Ve- aue
le (vooral) jongens fietsen op woensdagmiddag of za
terdag langs autodealers om folders te verzamelen. Met
de meest prachtig verzonnen verhalen weten ze de he
ren verkopers tot een gulle gave bereid te krijgen. Maar
met de leeftijd komt ook het verstand en de autofolders
worden in een hoek gesmeten. Een enkeling echter
blijft het kleurrijke reclamemateriaal vol liefde koeste
ren.
De Tokyo motorshow is weer ach
ter de rug. Voor de vele Japanse
autofabrikanten dé plaats om er
hun toekomstvisies te tonen in de
vorm van een haast oneindige rij
prototypes. Nissan toonde het pu
bliek maar liefst vier nieuwe crea
ties.
De Nissan NEO-X is een snelle,
ruime reiswagen met een aantal
componenten van de Infinity. De
NEO-X grijpt duidelijk terug op
eerdere studiemodellen, zoals de
CUE-X en de ARC-X. De auto
heeft een automatische vijfbak,
een elektronisch geregelde vier-
wielaandrijving en vierwielbestu-
ring en een zeer complete inte-
rieuruitrusting. Verder wordt een
'nachtzicht'-installatie toegepast.
bare zijwanden. De auto heeft een
1.5 liter krachtbron.
De Figaro borduurt voort op de
Be-1 en PAO, van de afgelopen
jaren. Het is een tweezits cabriolet
met een nostalgisch uiterlijk. De
auto is helemaal in jaren vijftig-
stijl opgetrokken en wordt voorge
stuwd door een 1 liter motor.
Tot slot was er in Tokyo de Boga
te zien, een auto die zich pas
opend als de vingerafdrukken
van de rechtmatige eigenaar wor
den herkend. Wordt de Boga in
de zon achtergelaten dan houdt
een ventilatiesysteem op zonne
cellen de temperatuur op peil. On
danks de bescheiden afmetingen
aan vier tot
waarmee de bestuurder i
donker en bij zeer dichte
dels een infrarood kijker via een
monitor honderden meters vooruit
kan zien. Ooi
het door Mid
systeem om per
denspanning u,
den, toegepast.
Interstate Delft is al sinds jaren
importeur van Eibach verenverla-
gingssets. Het programma is nu
fors uitgebreid zodat ook automo
bilisten met een nieuwe BMW 5-
serie. Fiat Tipo, Opel Vectra en
Volkswagen Corrado bij Intersta
te terecht kunnen. Nieuw zijn ook
de Eibach stabilisatorensets die
door hun montage (eventueel in
combinatie met een verenverla-
gingsset) zorgen voor een vermin
derde "overhelling" van het voer
tuig in scherpe bochten. Verder
hebben deze stabilisatoren een
positieve invloed op het onder- en
overstuur karakter van de auto.
tie van motorfietsen. Na een stille
periode is het merk weer terug
met een moderne machine. Het
huidige programma bestaat voor
lopig uit één model, de Norton
Commander. Deze
dels al bij veel Britse
sen in gebruik. Het put
meteen enthousiast bij
ductie van deze 'burger-fiets'. Ook
in de sport is Norton succesvol. De
RC588 racemachine behaalde het
Britse kampioenschap in zijn klas
se.
De Norton Commander heeft een
Wankelmotor, uniek voor een mo
torfiets. Door deze krachtbron
worden 85 pk bij 9000 tr/min op
het achterwiel overgebracht,
waarmee een topsnelheid van 192
km/u kan worden bereikt. Er kan
loodvrije of loodhoudende benzi
ne getankt worden, zolang het ok-
taangetal niet lager is dan 95. De
machine kenmerkt zich verder
door een geïntegreerde volle
stroomlijn met ingebouwde kof
fers. De richtprijs is vastgesteld op
f.33.000,-.
folders je laten fantaseren over
het werkelijk kunnen rijden van
een bepaalde auto.
Stenciltjes
Bcmuenae pagina s u
Al zolang er auto s zijn, zijn er ook touwtje bij elkaar
folders. En wie denkt dat we in het jen
De auto evalueerde en zo ook de
folders. Doordat er steeds meer
auto's kwamen, konden ook men
sen met een wat bescheiden beurs
zich van dit vervoermiddel gaan
bedienen. Eind jaren twintig en
begin dertig werden gekenmerkt
door enorme koetsen met 6 en 8
cylinder motoren. Ook dan nog
werden veel autofolders gete
kend, waarbij de enigszins ge
stroomlijnde carrosserien zo gete
kend werden dat ze wel anderhalf
keer zo lang lijkt
van de jaren dei
grafie pas goed
werden de folders
combineerd werk x
keningen, terwijl vlak voor de oor
log voornamelijk beeldmateriaal
gebruikt werd.
Fabriekspoort
En zoals de Tweede Wereldoorlog
een scheiding vormde op zoveel
gebieden, was dat ook bij de
autofolders het geval. Direct na de
oorlog kwam de autoproductie
ng, waar-
kleine
een bestemming had-
e fabriekspoort verlie-
Je auto
e gewone
kopen.
begin van deze eeuw alleen maar
met een soort van stenciltjes te
maken hadden, komt bedrogen
De auto was in zijn beginjaren
—leen maar weggelegd voor de
rijken der aarde. Het aanprijzen
van de vaak primitieve voertuigen
moest dan ook op gepaste wijze
gebeuren. Met de meest fantasti
sche volzinnen en kreten werd in
uiterst beschaafd drukwerk op de
goede kwaliteiten van een 'auto
mobiel' gewezen. Veelal werd er
van kleur gebruik gemaakt. Foto's
kwam je echter tot in de jaren
twintig nauwelijks tegen. De gete
kende afbeeldingen waren vaak
uiterst gedetaileerd. De kaften
waren mooi uitgevoerd met em
blemen in profiel, terwijl de ver
schillende pagina's met een
touwtje bij elkaar gehouden wer-
Wat is er nu zo interessant aan die
folders. Je kunt je bijvoorbeeld
toeleggen op één merk, een be
paald type auto, of een bepaalde
periode in de geschiedenis. Oude
folders laten je wegdromen naar
vroegere tijden, terwijl moderne
gaan met hun auto's de studio in,
om er vervolgens met een soort
van collage een geheel van te
maken. Een auto met er omheen
foto's van twee kinderen, een heu
velachtig korenveld, een doos
kleurpotloden en vakantiebagage
is duidelijk voor een gezin be
doeld. Echter met een atachékof-
fer, typemachine en telefoon is het
veel meer een auto voor de zaken
man. Ieder zal zo'n zijn voorkeur
hebben voor een bepaalde auto-
folder, vandaar ook dat iedere
slechts langzaam op gang, waar- verzamelaar zijn eigen specialiteit
door de geproduceerde kleine heeft. En zonder eromheen te
aantallen al een bestemming had- draaien, is de eerste functie van
den als ze de fabriekspoort verlie- een folder het informeren en inte-
ten. Het aanprijzen van de auto resseren van een mogelijke koper,
was niet nodig, omdat de gewone Hoe zal het in de toekomst met de
burger er toch geen kon kopen. autofolder gaan. Een aantal mer-
De enkele folders uit die tijd getui- ken heeft al een complete infor-
gen dan ook van een enorme so- matie-diskette voor in de compu-
berheid met nog steeds een com- ter. Alle gegevens zijn gebruiks-
binatie van tekeningen en fotogra- vriendelijk naar boven te halen,
Duidelijk folders uit de jaren tachtig, zorgvuldig samengesteld en het fie. Niet zelden werden de auto's zonder dat er een dik boekwerk
j ajg gebeei met een tekening ge- nodig is. Ook het projekteren van
toond, terwijl verschillende onder
delen, zoals een dashboard of mo
tor waren gefotografeerd.
De folders uit de jaren vijftig ge
tuigden van een herwonnen vrij
heid. Op de meest idylische plek-
jes werden ze gefotografeerd. Op
een aantal doorsneetekeningen
na hebben we dan voornamelijk
met kleurenfotografie te maken.
Dames in de meest moderne (voor
die tijd) jurken zaten tussen de
bloemen in het gras naast die
prachtig uitgevoerde auto. Som
mige merken richtten zich zelfs
met bepaalde modellen al hele
maal op de dames.
Deze stijl in folders liep eigenlijk
door tot het begin van de jaren
zestig. Vanaf dat moment werden
folders veel zakelijker. Veel foto
materiaal werd in studio's ge
maakt waar met kleurige vlakken
als achtergrond werd gewerkt. De
auto was inmiddels gemeengoed
geworden.
Waarheid
Die zakelijkheid werd ook in de
jaren zeventig voortgezet. De auto
werd weergegeven zoals hij was,
een voorkant, achterkant en zij
kant en het interieur. Volledig
naar waarheid gefotografeerd,
met weinig fantasie in de vormge
ving van de folder. En dat werd in
jaren tachtig wel anders. De re
clame nam een enorme vlucht, iets
wat ook duidelijk in de folders te
merken is. Imago's gaan een gro
te rol spelen, iets wat in alle publi-
citeitsuitingen naar boven moet
jken. Naar het einde komen. Nogal wat automerken
jertig kwam de foto
grafie pas goed op gang. Eerst
s nog een ge-
van foto's en te-
F '4K