3
s
s
rs
stip
1
1
Lw -
Surpriserit
Delta Integrale
geprolongeerd
I
R
E
E
J
M
P
I
I
R
r
n
1
Parijs gaat
verkeers
probleem
aanpakken
::S
“i
-V
YUGO SANA 1.4, bevredigt nieuwsgierigheid
Xy-78-PH.
Ff
w R
-
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 november 1989 - pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
(-pagina 6
1983
ie
Selecta
FIAT
UNO
versnellingsbak. Ook de Se
lecta met de CVT van Van
Doorne's blijft in het program
ma. De bak wordt voortaan
echter geleverd in combinatie
met de 1.5 liter krachtbron.
lemaal verdwenen. Het geheel
ziet er ruim uit.
ïmaakt en is
i gordels zijn
id.
id.
id.
id.
id.
nd.
id.
nd.
nd.
nd.
nd.
nd.
nd.
keurings-
bedrijf
APK
Lid
BOVAG
AUTO
nd
md.
md.
md.
md.
md.
md.
md.
md.
ind.
ind.
ind.
ind.
ind.
ind.
ind.
md.
nnd.
nnd.
ind.
nnd.
nnd.
nnd.
nnd.
nnd.
nnd.
nnd.
nnd.
nnd.
nnd.
nnd.
nnd.
nog
ters te
keren
impers
Jij de
-ze ge-
vijfdeurs
voor respe
1.200,
op alle versies in hoogte ver
stelbaar. De nieuwe hoeden- velachtig landschap
plank is hoger opgehangen, presteren. Haast alle
>urg. Vanaf
ïlnemers zich
drijven is ook
>ij Dhr. K. Westland,
laan 94, Tilburg, te-
5205.
Landgraaf - Fiat moet het vooral hebben van het succes
van zijn kleinere modellen. De Uno werd in januari 1983
voorgesteld. Aan het einde van dat jaar verwierf de
auto de titel 'Auto van het Jaar'. Niets stond het succes
van deze wagen meer in de weg: inmiddels werden er
meer van 3 miljoen van geproduceerd, terwijl het vol
gende miljoen al weer snel naderd. De auto is na zes
jaar niet echt verouderd, maar de vaste klant wil toch
wel eens wat anders. Voor Fiat de reden om de Uno
weer even terug te geven aan de ontwerp afdeling. Het
resultaat, een frisse nieuweling waar het merk weer ja-
ren mee vooruit kan.
een hele reeks nieuwe wiel
doppen en velgen ontworpen,
die vooral het zijaanzicht een l
frissere aanblik geven. Aan de Alle modellen worden stan-
ichterkant is tevens de fami- daard geleverd met een vijf-
worden opgespoord. De Surprise
rit is de löatste die meetelt voor de
speciale competitie, waarmee
fraaie bekers te winnen zijn. Voor
elke deelnemer zal de traditionele
St. Nicolaas prijs beschikbaar ge
steld worden. De kinderen hebben
natuurlijk altijd prijs. De slotactivi
teit van de middag zal een bezoek
zijn van Sinterklaas, die de prijzen
lers als geve
ii gezellige rit
tijdsdrang en
it gereden vol-
ijltjes systeem,
route moet
vervolg van pag. 1
geot 205 GE, Renault 5 Campus,
Metro 1300 L, Seat Ibiza 1.2 XL,
Suzuki Swift 1.3 GL, Toyota Starlet
1.3 XL en een VW Polo. Allemaal
auto's van bekende Europese en
Japanse merken die echter een
stuk kleiner zijn en meestal in een
wat kalere uitvoering worden ge
leverd. De Yugo is duidelijk een
slag groter en zeer compleet van
uitrusting. Nog eens een keer
goed over de prijslijst turend kun
je hem eigenlijk het beste vergelij-
'ugo nog maar
o is er op dit mo-
maar in een beperkt
iren, een situatie waar-
indering zal komen,
fsprogramma zal vol
gorden uitgebreid met
iie ook uit de Fiat Ti-
ken met de Hyundai Pony XP 5-
deurs, een auto waarvan over een
paar maanden een vervanger
verwacht mag worden.
Het is even afwachten hoe de ver
kopen van de Sana zullen gaan
verlopen. De auto heeft voldoende
goede eigenschappen om een re
delijk aan te slaan. De beste
eigenschap in ons land voor een
auto blijft altijd weer de prijs, en
op dat punt scoort hij uitstekend.
De auto staat wat hoog op zijn
wielen en heeft achter een semi-
onafhankelijke ophanging, waar
door hij bij wegoneffenheden
soms wat hobbelig overkomt,
maar het algehele comfort staat
op een zeer behoorlijk peil. De
stoelen zitten wat aan de zachte
kant. Bovendien zou de voorkant
van de zitting wat hoger mogen
zijn, iets wat met een eenvoudige
ingreep verbeterd kan worden
(laat de dealer er een paar blok
ken tussen zetten). Opvallend is
de ruimte die de Sana biedt. Voor-
passagiers kunnen hun hoofd en
benen goed kwijt. Maar ook op de
achterbank blijft er een zee aan
ruimte over.
Compleet
De Sana is voor Yv
het begin. De auto
ment nog maar
aantal kleurer
in snel verar._.
Het leveringsp
gend jaar wor<
de 1.6 motor di
po stamt.
Het meest verrassende aan de
nieuwe Yugo Sana is wellicht zijn
prijs. De auto wordt in de genoem
de complete uitvoering aangebo
den voor f.19.950,=. Ter vergelij
king, voor dit bedrag ben je ook
de eigenaar van een Daihatsu
Charade 1.3 TS, Fiat Uno 70 i.e.,
Ford Fiesta 1.1 C, Lancia Ypsilon
LX, Mazda 121 L, Nissan Micra
LX, Opel Corsa 1.2 Swing, Peu-
Na het exterieur en de tech
niek belanden we in het pas-
sagierscompartiment van de
nieuwe Uno. Ook daar zijn de
ontwerpers flink tekeer ge
gaan. Het resultaat is een ge
heel nieuw dashboard, nieuwe
stoelen en fraaiere portierpa-
nelen.
De satelieten rond het dash
board met de wat ingewikkel
de bedieningsknoppen zijn he-
pittig en weet ook in een heu- 70 i.e. 3-d<
velachtig landschap goed te en de 70
modellen f.21.850,=.
zodat de bagageruimte nog van Fiat hebben een sportieve
wat beter benut kan worden, inslag. De auto's liggen vast
Natuurlijk heeft Fiat weer een op de weg en zijn zodoende
reek" bcklcdir.g“=tof- lekker snel te rijden over boch-
fen gebruikt om het geheel er tige wegen. t
lerner uit te laten zien.. De prijzen van de nieuwe Uno- de topper uit de serie
serie zijn nog geen i-4 1 'in ocn 'T, i 1
Als de gemeenteraad het goed
keurt, zal er iets gebeuren aan het
grote Parijse verkeersprobleem.
Burgemeester Chirac heeft een
plan ingediend dat neerkomt op
vermindering van het aantal par
keerplaatsen en bevordering van
het openbaar vervoer. Er zou een
algeheel parkeerverbod moeten
komen op 300 km van de in totaal
1350 km openbare weg in Parijs.
De daardoor vrijkomende ruimte
aan iedereen uitreikt. zou vooral gebruikt moeten wor-
De start van de rit op zondag 26 den voor vrije busbanen. Ook zou
november is tussen 13.00 en 13.30 het autogebruik ontmoedigd moe-
uur in "De Postelse Hoeve", Dr. ten worden door overal waar dat
Deelenlaan 10 in Tilburg. Vanaf nog niet het geval is parkeerme-
12.30 uur kunnen deelnemers zich ters te plaatsen, zodat gratis par-
inschrijven. Voorinschrijven is ook keren vrijwel niet meer mogelijk
mogelijk bij Dhr. K. Westland, is. Tenslotte zou een nieuwe me-
Montlortanenlaan 94, Tilburg, te- trolijn de oosf-west-verbinding
lefoon 013-675205. moeten verbeteren.
Op zondag 26 november wordt
door de Tilburgse Automobiel
Club "St. Christoffel" een
Gezelligheids-Surpriserit verre
den. Zowel beginners als gevor
derden zullen er een
aan beleven zonder t
knelpunten. Er wordt
gens het bolletjes-pijl
waarmee de juiste ro;
Rammeltjes
Wat niet te zien is, is de nieu
we ophanging van het dash
board op stootrubbers, waar
door nog minder trillingen
worden doorgegeven en de
verschillende 'rammeltjes'
voorgoed verleden tijd moeten
zijn.
De stoelen hebben een ronde
re vorm gekregen en geven
vooral in bochten meer steun.
Ook de achterbank is van dik
ker materiaal gei
voorgevormd. De
Kort geleden werd door Lancia de
5.000ste Delta Integrale 16V ge
produceerd. Dit aantal was nodig
om de auto tot Groep A te homolo
geren. Aanvankelijk was de be
doeling de productie na het beha
len van de eerste vijfduizend stop
te zetten. Echter door de enorme
vraag naar deze snelle bolides
heeft de fabriek besloten voorlo
pig door te gaan, zodat de auto
ook in ons land normaal lever
baar blijft. De auto is voorzien van
een 21iter 16-kleppen turbomotor
met een vermogen van 200 pk. Al
le vier de wielen worden aange
dreven, terwijl standaard een ABS
remsysteem van Bosch wordt ge
leverd. De prestaties zijn fantas
tisch! De auto heeft een top van
220 km/u en sprint in 5,7 seconden
van 0 naar 10CT. De auto kost
f.83.350,-.
We bepi
Uno in het
landschap en in de aangren
zende Duitse en Belgische
heuvels. De veranderingen
aan de Uno vallen direkt in het
oog. De aflopende neus wordt
nu extra gec
platte koplan
a la Tipo.
werden vernieuwd,
duurdere types wordt
deeltelijk in de carrosse-
riekleur gespoten en voorzien vermogen van 45 pk. De Uno
van miniscule mistlampen. 70 levert uiteraard 70 pk en is
voorzien van de 1.4 liter
^krachtbron uit de Tipo. Ook is
de 1.5 liter motor weer present
in de Uno 75. De 1.3 liter turbo-
Voor de vernieuwde Uno werd motor van 100 pk en multi
point injectie blijft onveran
derd leverbaar, net zoals de 60
pk leverende 1.7 liter diesel.
jroefden de nieuwe lieband met de Tipo te zien. De
Zuidlimburgse nieuwe achterklep is wat ge
en in de aangren- welfder geworden en heeft een
en Belgische soort van kleine spoiler direkt
onder de ruit. Tot slot kregen
ook de achterlichten een nieu
we vorm. De typevermelding
eaccentueerd door van de achterklep verhui
impen en een grille naar de voorspatborden.
Ook de bumpers De Nederlandse klant kan kie-
Bij de zen uit vijf motoren. De basis
deze ge- versie blijft de 45 met 999 cc
FIRE-motor met injectie en een
ieurs voor f.19.900,=
S ‘i.e. 5-deurs voor
Ook de Selecta met
1.5 motor is voor f.23.200,=
zeer betaalbaar. De Uno 75 SX
i.e. is er met drie en vijf portie
ren voor 1.23.700,= en
f.24.600,=. Het Turbo-model is
voor
procent f.32.350,=. Tot slot zijn er dan
2g twee diesels, u
)D voor f.24.250,=
voor
Vooral door de geringe prijs
verhoging en de vele verbete-
ngen die ten opzichte van het
zijn toegepast, is
de vernieuwde Fiat Uno een
bijzonder interessante auto.
t weer een
reeks nieuwe bekledingsstof-
_jn gebruikt om het gek-
moderner uit te laten zien..
We reden met de 75 SX, onder _.j„
de turbo de meest complete verhoogd ten opzichte van de nog twee diesels, de driedeurs
Uno. De auto loopt inderdaad bestaande serie. Vandaar dat 60D voor f.24.250,= en de 5-
haast over van de extra's zoals de basisversie, de Uno 45 kan deurs 60DS voor f.26.200,=.
elektrische raambediening, af- worden aangeboden voor
standbediening op de centrale f.18.250,=. De Uno 45 S i.e. kan
vergrendeling, een toerentel- voortaan zowel als drie- en ringen
Ier, zonwerendglas en een vijfdeurs geleverd worden oude model
doorlopende middenconsole, voor respectievelijk f.19.300,=
De 1.5 liter injectiemotor is erg en f.20.200,=. Daarna volgt de
w