3 s s rs stip 1 1 Lw - Surpriserit Delta Integrale geprolongeerd I R E E J M P I I R r n 1 Parijs gaat verkeers probleem aanpakken ::S “i -V YUGO SANA 1.4, bevredigt nieuwsgierigheid Xy-78-PH. Ff w R - DE AUTOMAAT - Donderdag 23 november 1989 - pagina 7 DETILBURGSE KOERIER (-pagina 6 1983 ie Selecta FIAT UNO versnellingsbak. Ook de Se lecta met de CVT van Van Doorne's blijft in het program ma. De bak wordt voortaan echter geleverd in combinatie met de 1.5 liter krachtbron. lemaal verdwenen. Het geheel ziet er ruim uit. ïmaakt en is i gordels zijn id. id. id. id. id. nd. id. nd. nd. nd. nd. nd. nd. keurings- bedrijf APK Lid BOVAG AUTO nd md. md. md. md. md. md. md. md. ind. ind. ind. ind. ind. ind. ind. md. nnd. nnd. ind. nnd. nnd. nnd. nnd. nnd. nnd. nnd. nnd. nnd. nnd. nnd. nnd. nog ters te keren impers Jij de -ze ge- vijfdeurs voor respe 1.200, op alle versies in hoogte ver stelbaar. De nieuwe hoeden- velachtig landschap plank is hoger opgehangen, presteren. Haast alle >urg. Vanaf ïlnemers zich drijven is ook >ij Dhr. K. Westland, laan 94, Tilburg, te- 5205. Landgraaf - Fiat moet het vooral hebben van het succes van zijn kleinere modellen. De Uno werd in januari 1983 voorgesteld. Aan het einde van dat jaar verwierf de auto de titel 'Auto van het Jaar'. Niets stond het succes van deze wagen meer in de weg: inmiddels werden er meer van 3 miljoen van geproduceerd, terwijl het vol gende miljoen al weer snel naderd. De auto is na zes jaar niet echt verouderd, maar de vaste klant wil toch wel eens wat anders. Voor Fiat de reden om de Uno weer even terug te geven aan de ontwerp afdeling. Het resultaat, een frisse nieuweling waar het merk weer ja- ren mee vooruit kan. een hele reeks nieuwe wiel doppen en velgen ontworpen, die vooral het zijaanzicht een l frissere aanblik geven. Aan de Alle modellen worden stan- ichterkant is tevens de fami- daard geleverd met een vijf- worden opgespoord. De Surprise rit is de löatste die meetelt voor de speciale competitie, waarmee fraaie bekers te winnen zijn. Voor elke deelnemer zal de traditionele St. Nicolaas prijs beschikbaar ge steld worden. De kinderen hebben natuurlijk altijd prijs. De slotactivi teit van de middag zal een bezoek zijn van Sinterklaas, die de prijzen lers als geve ii gezellige rit tijdsdrang en it gereden vol- ijltjes systeem, route moet vervolg van pag. 1 geot 205 GE, Renault 5 Campus, Metro 1300 L, Seat Ibiza 1.2 XL, Suzuki Swift 1.3 GL, Toyota Starlet 1.3 XL en een VW Polo. Allemaal auto's van bekende Europese en Japanse merken die echter een stuk kleiner zijn en meestal in een wat kalere uitvoering worden ge leverd. De Yugo is duidelijk een slag groter en zeer compleet van uitrusting. Nog eens een keer goed over de prijslijst turend kun je hem eigenlijk het beste vergelij- 'ugo nog maar o is er op dit mo- maar in een beperkt iren, een situatie waar- indering zal komen, fsprogramma zal vol gorden uitgebreid met iie ook uit de Fiat Ti- ken met de Hyundai Pony XP 5- deurs, een auto waarvan over een paar maanden een vervanger verwacht mag worden. Het is even afwachten hoe de ver kopen van de Sana zullen gaan verlopen. De auto heeft voldoende goede eigenschappen om een re delijk aan te slaan. De beste eigenschap in ons land voor een auto blijft altijd weer de prijs, en op dat punt scoort hij uitstekend. De auto staat wat hoog op zijn wielen en heeft achter een semi- onafhankelijke ophanging, waar door hij bij wegoneffenheden soms wat hobbelig overkomt, maar het algehele comfort staat op een zeer behoorlijk peil. De stoelen zitten wat aan de zachte kant. Bovendien zou de voorkant van de zitting wat hoger mogen zijn, iets wat met een eenvoudige ingreep verbeterd kan worden (laat de dealer er een paar blok ken tussen zetten). Opvallend is de ruimte die de Sana biedt. Voor- passagiers kunnen hun hoofd en benen goed kwijt. Maar ook op de achterbank blijft er een zee aan ruimte over. Compleet De Sana is voor Yv het begin. De auto ment nog maar aantal kleurer in snel verar._. Het leveringsp gend jaar wor< de 1.6 motor di po stamt. Het meest verrassende aan de nieuwe Yugo Sana is wellicht zijn prijs. De auto wordt in de genoem de complete uitvoering aangebo den voor f.19.950,=. Ter vergelij king, voor dit bedrag ben je ook de eigenaar van een Daihatsu Charade 1.3 TS, Fiat Uno 70 i.e., Ford Fiesta 1.1 C, Lancia Ypsilon LX, Mazda 121 L, Nissan Micra LX, Opel Corsa 1.2 Swing, Peu- Na het exterieur en de tech niek belanden we in het pas- sagierscompartiment van de nieuwe Uno. Ook daar zijn de ontwerpers flink tekeer ge gaan. Het resultaat is een ge heel nieuw dashboard, nieuwe stoelen en fraaiere portierpa- nelen. De satelieten rond het dash board met de wat ingewikkel de bedieningsknoppen zijn he- pittig en weet ook in een heu- 70 i.e. 3-d< velachtig landschap goed te en de 70 modellen f.21.850,=. zodat de bagageruimte nog van Fiat hebben een sportieve wat beter benut kan worden, inslag. De auto's liggen vast Natuurlijk heeft Fiat weer een op de weg en zijn zodoende reek" bcklcdir.g“=tof- lekker snel te rijden over boch- fen gebruikt om het geheel er tige wegen. t lerner uit te laten zien.. De prijzen van de nieuwe Uno- de topper uit de serie serie zijn nog geen i-4 1 'in ocn 'T, i 1 Als de gemeenteraad het goed keurt, zal er iets gebeuren aan het grote Parijse verkeersprobleem. Burgemeester Chirac heeft een plan ingediend dat neerkomt op vermindering van het aantal par keerplaatsen en bevordering van het openbaar vervoer. Er zou een algeheel parkeerverbod moeten komen op 300 km van de in totaal 1350 km openbare weg in Parijs. De daardoor vrijkomende ruimte aan iedereen uitreikt. zou vooral gebruikt moeten wor- De start van de rit op zondag 26 den voor vrije busbanen. Ook zou november is tussen 13.00 en 13.30 het autogebruik ontmoedigd moe- uur in "De Postelse Hoeve", Dr. ten worden door overal waar dat Deelenlaan 10 in Tilburg. Vanaf nog niet het geval is parkeerme- 12.30 uur kunnen deelnemers zich ters te plaatsen, zodat gratis par- inschrijven. Voorinschrijven is ook keren vrijwel niet meer mogelijk mogelijk bij Dhr. K. Westland, is. Tenslotte zou een nieuwe me- Montlortanenlaan 94, Tilburg, te- trolijn de oosf-west-verbinding lefoon 013-675205. moeten verbeteren. Op zondag 26 november wordt door de Tilburgse Automobiel Club "St. Christoffel" een Gezelligheids-Surpriserit verre den. Zowel beginners als gevor derden zullen er een aan beleven zonder t knelpunten. Er wordt gens het bolletjes-pijl waarmee de juiste ro; Rammeltjes Wat niet te zien is, is de nieu we ophanging van het dash board op stootrubbers, waar door nog minder trillingen worden doorgegeven en de verschillende 'rammeltjes' voorgoed verleden tijd moeten zijn. De stoelen hebben een ronde re vorm gekregen en geven vooral in bochten meer steun. Ook de achterbank is van dik ker materiaal gei voorgevormd. De Kort geleden werd door Lancia de 5.000ste Delta Integrale 16V ge produceerd. Dit aantal was nodig om de auto tot Groep A te homolo geren. Aanvankelijk was de be doeling de productie na het beha len van de eerste vijfduizend stop te zetten. Echter door de enorme vraag naar deze snelle bolides heeft de fabriek besloten voorlo pig door te gaan, zodat de auto ook in ons land normaal lever baar blijft. De auto is voorzien van een 21iter 16-kleppen turbomotor met een vermogen van 200 pk. Al le vier de wielen worden aange dreven, terwijl standaard een ABS remsysteem van Bosch wordt ge leverd. De prestaties zijn fantas tisch! De auto heeft een top van 220 km/u en sprint in 5,7 seconden van 0 naar 10CT. De auto kost f.83.350,-. We bepi Uno in het landschap en in de aangren zende Duitse en Belgische heuvels. De veranderingen aan de Uno vallen direkt in het oog. De aflopende neus wordt nu extra gec platte koplan a la Tipo. werden vernieuwd, duurdere types wordt deeltelijk in de carrosse- riekleur gespoten en voorzien vermogen van 45 pk. De Uno van miniscule mistlampen. 70 levert uiteraard 70 pk en is voorzien van de 1.4 liter ^krachtbron uit de Tipo. Ook is de 1.5 liter motor weer present in de Uno 75. De 1.3 liter turbo- Voor de vernieuwde Uno werd motor van 100 pk en multi point injectie blijft onveran derd leverbaar, net zoals de 60 pk leverende 1.7 liter diesel. jroefden de nieuwe lieband met de Tipo te zien. De Zuidlimburgse nieuwe achterklep is wat ge en in de aangren- welfder geworden en heeft een en Belgische soort van kleine spoiler direkt onder de ruit. Tot slot kregen ook de achterlichten een nieu we vorm. De typevermelding eaccentueerd door van de achterklep verhui impen en een grille naar de voorspatborden. Ook de bumpers De Nederlandse klant kan kie- Bij de zen uit vijf motoren. De basis deze ge- versie blijft de 45 met 999 cc FIRE-motor met injectie en een ieurs voor f.19.900,= S ‘i.e. 5-deurs voor Ook de Selecta met 1.5 motor is voor f.23.200,= zeer betaalbaar. De Uno 75 SX i.e. is er met drie en vijf portie ren voor 1.23.700,= en f.24.600,=. Het Turbo-model is voor procent f.32.350,=. Tot slot zijn er dan 2g twee diesels, u )D voor f.24.250,= voor Vooral door de geringe prijs verhoging en de vele verbete- ngen die ten opzichte van het zijn toegepast, is de vernieuwde Fiat Uno een bijzonder interessante auto. t weer een reeks nieuwe bekledingsstof- _jn gebruikt om het gek- moderner uit te laten zien.. We reden met de 75 SX, onder _.j„ de turbo de meest complete verhoogd ten opzichte van de nog twee diesels, de driedeurs Uno. De auto loopt inderdaad bestaande serie. Vandaar dat 60D voor f.24.250,= en de 5- haast over van de extra's zoals de basisversie, de Uno 45 kan deurs 60DS voor f.26.200,=. elektrische raambediening, af- worden aangeboden voor standbediening op de centrale f.18.250,=. De Uno 45 S i.e. kan vergrendeling, een toerentel- voortaan zowel als drie- en ringen Ier, zonwerendglas en een vijfdeurs geleverd worden oude model doorlopende middenconsole, voor respectievelijk f.19.300,= De 1.5 liter injectiemotor is erg en f.20.200,=. Daarna volgt de w

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 31