CITROEN XM
SCHADE?
TR
CHAMADE
s
u
o
1
EN
Value for money RENAULT 19
Al bij de introductie van de Renault 19 drie- en vijfdeurs ■■■1 W WF
Marijke
Sinterklaas geeft
accessoires weg
Dr.Car
E
750,-
T'
i
-
ÏN
IA NT
voor
laar
Nu al succesvol in nieuwe
showroom Bertens
rkend
f- —II
1
3
fcd
DE AUTOMAAT - Donderdag 23 november 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
vember 1989 - pagina
6-1987 74.000 km
12-1985 72.000 km
laspremle
op
boe
zijn
M
lagd
•oiler
echterbuitenspiegel
burg e.o.
liter/100 km
04166-1553
Vlercedes-
am
En de
formatie kunt u
erecht.
vers
len
Postbus 4136 5004 JC Tilburg
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
iwen wij
o.a.
lilips.
bidden
n het be
dot het
port
Ipdienst
Prestaties: topsi
acceleratie 0-1C
Verbruik: bij 90 km/
bij 120 km/u 6,9
Prijs: 1.23.705
1983
1985
1986
1987
1986
1987
1987
1986
1981
1987
trekh. 1986
1986
1987
1987
1987
w., ABS 1986
1986
eigen 1986
1986
1987
1988
1988
1988
1987
1987
1988
1988
1988
1983
v., w.w. 1986
1987
1987
1987
1987
ik 1985
velgen 1987
ijfb1985
1984
1985
.V., w.w. 1985
1987
1986
1987
lijkse pral
19 TR Chc
ter is,
ijn de beken- het ve
- Del
De nieuwe Citroën XM is pas twee
weken op de markt, maar er kan
nu al van een groot succes wor
den gesproken. De eerste eXem-
lï,; B1B111UC
I iden, n
f koop'
verkoop en werkplaatsreceptie.
Verkopers, receptie en infobalie
naast elkaar gegroepeerd. Er
alleen wat optische afschei-
lingen door middel van hoogte-
rschillen. Deze hoogteverschil-
1 zijn ook in het plafond te vin
den. In de lage ruimte staan voor
namelijk nieuwe auto's. Het is als
het ware een aparte winkel in de
grote winkel. Dit schept een open
karakter.
Vanwege de komst van de nieuwe
XM heeft Bertens de verbouwing
>.495,-
I. B.T.W.
5 48 X ,211,38
ren, het lakwerk en het aansluiten
van verschillende kunststof delen.
Het brandstofverbruik blijft bij
Franse auto's onveranderd gun
stig. Als er stevig aan de 19 TR
wordt getrokken, blijkt het gemid-
drijven die zo snel geholpen kun-
"“n worden. De tweede is er voor
particuliere Citroën-rijder die
in alle rust beter voorgelicht kan
worden.
4 i Kipt UH tut/o op/
in juni vorig jaar, werd de komst van een vierdeurs se-
dan gemeld. Sinds de zomer is de auto in Frankrijk een
feit, terwijl de verkopen in ons land vanaf nu officieel
van start zijn gegaan. Om in de 'wandelgangen' de
vierdeurs van de overige twee modelvarianten te on
derscheiden, heeft Renault deze auto een naam gege-
geven: Chanïade. Dit is Frans voor: een tromsignaal,
ten teken dat men wil onderhandelen. We bekeken de
onderhandelingspositie van het basismodel, de TR.
met onze
11000 bestel
29.000 km
roemen. Franse auto'
immers nog steeds
plete TXE die voor f.32.395,= bij
de dealer staat.
Renault heeft er met de Chamade
weer een bijzonder aantrekkelijke
auto bij. Ook al de basisuitgave is
de moeite waard vanwege zijn re
latief complete uitvoering, rustige,
zuinige en toch pittige motor en
gunstige verbruik. De auto ziet er
prima uit en is keurig afgewerkt.
Welrunnen de Chamade dan ook
een prima toekomst voorspellen,
als tenminste het huidige prijsni
veau gehandhaafd kan blijven.
Op de dag dat onze goede
oude Sint met zijn Pieten in de
Piushaven aankwam, reed ik
met de Renault 19 Chamade
al de zwaaiende kinderen
voorbij. Echt een auto voor op
de verlanglijst van een jong
gezinnetje. Pa en ma voorin
en de kinderen op de achter
bank.
Ik vind het een uitgesproken
gezinsauto in een zeer aan
trekkelijke prijsklasse. Wij re
den met de vierdeurs stan
daarduitvoering en deze was
al behoorlijk compleet: keuri
ge bekleding, praktisch inge
deeld dashboard, redelijk
grote bagageruimte.
Zelfs twee van binnenuit ver
stelbare buitenspiegels en
grappige wieldoppen ontbre
ken niet. De Chamade is
uiteraard ook verkrijgbaar
met meer toeters en bellen.
Het is maar wat je verlangt.
Als het net zo'n succes gaat
worden als de andere Re
nault 19-modellen, dan zullen
we binnenkort de Chamade
regelmatig voorbij zien rijden.
Over het rijden gesproken: de
Chamade rijdt met zijn 60 pk
lekker pittig door en is rede
lijk comfortabel. Zelf moest ik
erg wennen aan het stuur,
wat teveel naar het mid
stond, waardoor je in ht
gin het gevoel krijgt, c.u
scheef zit.
Niettemin een auto met veel
nuttige gebruiksmogelijkhe
den. En als je daarbij in ge
dachten houdt dat de Cha
made voor minder dan
f.24.000,= te koop is en je ver
kent de markt, dan loopt hij
als gezinsauto voorop in zijn
klasse.
Enne, Sinterklaas fluisterde
me in het oor, dat deze Re
nault 19 Chamade op voor
raad is in zijn automagazijn.
Bij Hyundai-dealer Autokennis is
het Sinterklaasfeest al druk aan
de gang. Alle Pony XP occasions
uit de bouwjaren 1987, 1988 en
1989 worden tot en met 5 decem
ber gratis voorzien van luxe ac
cessoires. Het pakket bestaat uit
een speciale grille met m'
i (ook handig voor de
Toen in 1981 de Renault 9 ten to
nele kwam, was het één van de
eerste kleinere sedanmodellen,
die er te koop waren. Mede door
een aantal slimme vindingen
werd dit model dan ook tot 'Auto
van het Jaar' uitgeroepen. Renault
kon dus niet anders doen dan een
nieuwe sedan uitbrengen van zijn
middenklassemodel.
Synchroon
Je kunt duidelijk aan de vormge
ving van de Chamade zien, dat de
g auto synchroon op de tekentafel is
I ontstaan. De 'kont' is er niet zo-
maar aangeplakt. En profil ziet
I deze 19 er zeer beschaafd uit en
komt zelfs behoorlijk groot over.
De stevige achterkant herbergt
een kofferklep die tot aan de bum
per open gaat. De lichtunits zijn
bijzonder fraai uitgevoerd. Tot en
met de achterdeuren is de Cha
made volledig gelijk aan de vijf
deurs versies van de Renault 19.
b Vanuit bepaalde hoeken gezien
F komt de aflopende neus echter
t wat 'iel' over bij de hoge, brede
I achterzijde. Maar al bij al ziet de
19 Chamade er modem en keurig
E uit.
f Ondanks dat de TR de basisuit-
voering is, is de auto behoorlijk
F compleet. Keurige wieldoppen,
L twee buitenspiegels die van bin-
I nenuit verstelbaar zijn en een
I goede afwerking. Eigenlijk mist
I hij alleen de stootstrips op de flan-
p ken, die pas vanaf de GTR wor-
I den geleverd. Voor het interieur
geldt eigenlijk hetzelfde. De auto
is voldoende compleet, maar loopt
niet over van de extra's. De stoe
len zijn met een kleurrijke stof be
kleed. Deze stof is alleen in de ba
sismodellen (TR, TD en TD) te vin-
maar doet zeker niet 'goed-
x aan. De rugleuningen zijn
traploos verstelbaar en voorzien
I van hoofdsteunen. Zelfs de gor-
delhoogte is bij de TR instelbaar.
De stoelen zitten goed, maar zou
den misschien wat meer steun on
der in de rug mogen geven.
Sprieten
Eigenlijk zien we alleen maar aan
het dashboard dat we met een
eenvoudige versie te maken heb
ben. Het klokkendeel omvat naast
de snelheidsmeter met dagteller
een grote benzinemeter en een
reeks controlelampjes. Toch is de
vormgeving zo, dat het geheel niet
kaal overkomt. De middenconsole
omvat verder de plaats voor de
radio, een asbakje zonder sigaret-
teaansteker, een aantal bedie
ningsknopjes en de drie draaik-
noppen voor verwarming en venti
latie. Deze laatste voorziening
rerp gemaakt. Hierbij is voor-
lelijk gekeken naar de hoogst
efficiency in de routing.
Iedereen moet snel de juiste afde
ling weten te vinden.
Nieuw in de showroom is de oc
tal cessoire-shop, waar allerhande
aantrekkelijk artikelen staan uit
gestald om uw Citroën te persona-
liseren.
Het mag haast uniek genoemd een speciale grille met mistlam-
worden dat bij Bertens geen pen (Ook handig voor de naderen
scheiding meer is te vinden tussen Je winter), fraaie striping, stootlij-
naam wat slordig te zijn. Dat ima
go is met de komst van de Renault
19 en vele andere moderne Fran
se producten totaal verleden tijd.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar
de keurige bekleding van de deu-
kent op het dashboard twee uit-
stroomopeningen aan weerszijde.
Bij de duurdere types is een extra
rooster in de console opgenomen
en is de asbak naar beneden vel
huisd. Het stuurwiel is iets rechts
van het midden van de bestuurder
geplaatst, wat even wennen is.
Rond de stuurkolom zijn de beken
de sprieten aangebracht voor ver
lichting, richtingaanwijzers,
claxon en ruitewissers. Stand
wordt de 19 TR van een interval
stand voorzien. Opbergruimte is
er in het niet verlichte dashboard- ik
kastje, een vakje achter de ver-
snellingspook en in de portierbak
aan de bestuurderskant.
De achterbank is bijzonder ruim.
Twee volwassenen zullen het er
uren vol kunnen houden. Voor een nodige spierkrac
meerprijs van slechts f.450, is
deze in twee delen neerklapbaar.
De standaard ruimte van 463 liter
is zodoende nog fors uit te brei- veiliging van
den. comfort is zoals j
auto mag verwachten. De 19 C.
1 lanenet made is comfortabel geveerd,
Renault biedt de kopers van de 19 maar duidelijk op de moderne
een ruime keus aan motoren. Er
zijn een 1.9 liter diesel en 1.4 en --
1.7 liter benzinemotoren. De basis- goed,
krachtbron is een oude bekende. 100% c
Na wat veranderingen heelt hij
een inhoud van 1390 cc (hetzelfde Fluim
als de Energy-motor). Voorzien We mogen bij de Renault 19 de af-
van een monopoint injectie levert werking r
deze motor 60 pk. Opvallend is hebben ii
sten op de flanken en een achter
spoiler. Uiteraard worden deze
auto's geleverd met WN-keuring
en volledige BOVAG-garantie.
Sommige auto's worden zelfs nog
met fabrieksgarantie geleverd,
daar Hyundai hiervoor een ter
mijn van 2 jaar aanhoudt.
Bij Kennis wordt dus echt Sin
terklaas gespeeld.
plaren zullen binnenkort door de
Tilburgse Citroën-dealer Bertens nen
worden afgeleverd. Er zijn relatief de p
veel V6- modellen verkocht, waar
bij de invloed van plan Oort dui-
delijk te merken is. Veel automobi- Een binnenhuisarchitekt heeft het
listen die een Duitse auto uit de ontwe
topklasse rijden, willen vanwege namelijk gt
de bijtelling minder geld aan hun mogelijke e
auto uitgeven en toch niet aan
luxe inleveren. In dat geval is de
XM een meer dan geschikte kan
didaat. Natuurlijk heeft een aantc
trouwe CX-rijders op voorhand al
een XM besteld.
Alle bestaande en nieuwe klanten
worden voortaan in een aange
paste ambiance ontvangen. De
hele entree van de showroom
werd grondig verbouwd. Zowel
de kantoren als de receptie en in-
formatiebalie zijn helemaal veran- zijn
derd. Natuurlijk is alles in de Ci- zijn
troën-kleuren rood/wit uitge
voerd. Nieuw is ook de speciale
wachtruimte voor klanten, die een
auto in de werkplaats hebben
voor een kleine reparatie. In de
wachtruimte staat een clientente-
lefoon, zodat mensen met hun
werk door kunnen gaan.
Bij Bertens zult u voortaan twee
balies voor onderdelenuitgifte
aantreffen. De eerste is er voor be- versneld doorgevoerd.
delde nog steeds rond de 1 op 13
te liggen. Het moge duidelijk zijn
dat een beter gemiddelde goed
mogelijk is.
Wat betreft de prijsstelling ver
dient de Chamade ook een pluim,
Renault Nederland heeft gemeend
de prijzen gelijk te houden aan
die van de vijfdeurs versies. Zo
doende kost de TR Chamade
1.23/705,= ën dat is werkelijk veel
waarde voor je geld. De auto oogt
ontegenzeglijk veel duurder. De
duurste Chamade is de zeer com-
Technische gegevens:
Merk en type:
Renault 19 TR Chamade
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1390 cc
Boring x slag: 75,8 x 77
Vermogen: 60 pk bij 4750 tr/min
Koppel: 100 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,26 meter,
breedte 1,68 meter
Gewicht: 932 kg
snelheid 161 km/u
100 in 14,8 sec.
i/u 5,3 liter/100
dat de krachtbron uitstekend pres
teert. De auto haalt een top van
161 km/u terwijl de sprint vanuit
stilstand naar 100 km/u in 14,8 se
conden plaatsvindt. In de dage
lijkse praktijk betekent dit, dat de
TR Chamade geen snelle sprin-
maar toch meer dan vlot met
verkeer meekomt.
1.4 is vooral tot zo'n 100 km/u
heel stil. Daarboven blijft het ge-
Standaard luidsniveau nog steeds binnen de
perken, maar onze auto vertoonde
een vreemde resonantie, waarvan
hoop dat het exemplarisch is.
Als de 19 eenmaal op gang is,
stuurt hij lekker. De auto ligt goed
de weg en is best sportief een
>cht in te sturen. Bij parkeersnel-
heden echter moet je toch over de
xcht beschikken.
De standaard vijfversnellingsbak
schakelt werkelijk perfect en is
van een manchet voorzien ter be
veiliging van de achteruit. Het
comfort is zoals je van een Franse
auto mag verwachten. De 19 Cha
made is
ir du
manier, zonder overhellen in
bochten. Het uitzicht rondom is
alhoewel de achterzijde niet
overzichtelijk is.