CITROEN XM SCHADE? TR CHAMADE s u o 1 EN Value for money RENAULT 19 Al bij de introductie van de Renault 19 drie- en vijfdeurs ■■■1 W WF Marijke Sinterklaas geeft accessoires weg Dr.Car E 750,- T' i - ÏN IA NT voor laar Nu al succesvol in nieuwe showroom Bertens rkend f- —II 1 3 fcd DE AUTOMAAT - Donderdag 23 november 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER vember 1989 - pagina 6-1987 74.000 km 12-1985 72.000 km laspremle op boe zijn M lagd •oiler echterbuitenspiegel burg e.o. liter/100 km 04166-1553 Vlercedes- am En de formatie kunt u erecht. vers len Postbus 4136 5004 JC Tilburg Dijksterhuisstraat 80 Tilburg iwen wij o.a. lilips. bidden n het be dot het port Ipdienst Prestaties: topsi acceleratie 0-1C Verbruik: bij 90 km/ bij 120 km/u 6,9 Prijs: 1.23.705 1983 1985 1986 1987 1986 1987 1987 1986 1981 1987 trekh. 1986 1986 1987 1987 1987 w., ABS 1986 1986 eigen 1986 1986 1987 1988 1988 1988 1987 1987 1988 1988 1988 1983 v., w.w. 1986 1987 1987 1987 1987 ik 1985 velgen 1987 ijfb1985 1984 1985 .V., w.w. 1985 1987 1986 1987 lijkse pral 19 TR Chc ter is, ijn de beken- het ve - Del De nieuwe Citroën XM is pas twee weken op de markt, maar er kan nu al van een groot succes wor den gesproken. De eerste eXem- lï,; B1B111UC I iden, n f koop' verkoop en werkplaatsreceptie. Verkopers, receptie en infobalie naast elkaar gegroepeerd. Er alleen wat optische afschei- lingen door middel van hoogte- rschillen. Deze hoogteverschil- 1 zijn ook in het plafond te vin den. In de lage ruimte staan voor namelijk nieuwe auto's. Het is als het ware een aparte winkel in de grote winkel. Dit schept een open karakter. Vanwege de komst van de nieuwe XM heeft Bertens de verbouwing >.495,- I. B.T.W. 5 48 X ,211,38 ren, het lakwerk en het aansluiten van verschillende kunststof delen. Het brandstofverbruik blijft bij Franse auto's onveranderd gun stig. Als er stevig aan de 19 TR wordt getrokken, blijkt het gemid- drijven die zo snel geholpen kun- "“n worden. De tweede is er voor particuliere Citroën-rijder die in alle rust beter voorgelicht kan worden. 4 i Kipt UH tut/o op/ in juni vorig jaar, werd de komst van een vierdeurs se- dan gemeld. Sinds de zomer is de auto in Frankrijk een feit, terwijl de verkopen in ons land vanaf nu officieel van start zijn gegaan. Om in de 'wandelgangen' de vierdeurs van de overige twee modelvarianten te on derscheiden, heeft Renault deze auto een naam gege- geven: Chanïade. Dit is Frans voor: een tromsignaal, ten teken dat men wil onderhandelen. We bekeken de onderhandelingspositie van het basismodel, de TR. met onze 11000 bestel 29.000 km roemen. Franse auto' immers nog steeds plete TXE die voor f.32.395,= bij de dealer staat. Renault heeft er met de Chamade weer een bijzonder aantrekkelijke auto bij. Ook al de basisuitgave is de moeite waard vanwege zijn re latief complete uitvoering, rustige, zuinige en toch pittige motor en gunstige verbruik. De auto ziet er prima uit en is keurig afgewerkt. Welrunnen de Chamade dan ook een prima toekomst voorspellen, als tenminste het huidige prijsni veau gehandhaafd kan blijven. Op de dag dat onze goede oude Sint met zijn Pieten in de Piushaven aankwam, reed ik met de Renault 19 Chamade al de zwaaiende kinderen voorbij. Echt een auto voor op de verlanglijst van een jong gezinnetje. Pa en ma voorin en de kinderen op de achter bank. Ik vind het een uitgesproken gezinsauto in een zeer aan trekkelijke prijsklasse. Wij re den met de vierdeurs stan daarduitvoering en deze was al behoorlijk compleet: keuri ge bekleding, praktisch inge deeld dashboard, redelijk grote bagageruimte. Zelfs twee van binnenuit ver stelbare buitenspiegels en grappige wieldoppen ontbre ken niet. De Chamade is uiteraard ook verkrijgbaar met meer toeters en bellen. Het is maar wat je verlangt. Als het net zo'n succes gaat worden als de andere Re nault 19-modellen, dan zullen we binnenkort de Chamade regelmatig voorbij zien rijden. Over het rijden gesproken: de Chamade rijdt met zijn 60 pk lekker pittig door en is rede lijk comfortabel. Zelf moest ik erg wennen aan het stuur, wat teveel naar het mid stond, waardoor je in ht gin het gevoel krijgt, c.u scheef zit. Niettemin een auto met veel nuttige gebruiksmogelijkhe den. En als je daarbij in ge dachten houdt dat de Cha made voor minder dan f.24.000,= te koop is en je ver kent de markt, dan loopt hij als gezinsauto voorop in zijn klasse. Enne, Sinterklaas fluisterde me in het oor, dat deze Re nault 19 Chamade op voor raad is in zijn automagazijn. Bij Hyundai-dealer Autokennis is het Sinterklaasfeest al druk aan de gang. Alle Pony XP occasions uit de bouwjaren 1987, 1988 en 1989 worden tot en met 5 decem ber gratis voorzien van luxe ac cessoires. Het pakket bestaat uit een speciale grille met m' i (ook handig voor de Toen in 1981 de Renault 9 ten to nele kwam, was het één van de eerste kleinere sedanmodellen, die er te koop waren. Mede door een aantal slimme vindingen werd dit model dan ook tot 'Auto van het Jaar' uitgeroepen. Renault kon dus niet anders doen dan een nieuwe sedan uitbrengen van zijn middenklassemodel. Synchroon Je kunt duidelijk aan de vormge ving van de Chamade zien, dat de g auto synchroon op de tekentafel is I ontstaan. De 'kont' is er niet zo- maar aangeplakt. En profil ziet I deze 19 er zeer beschaafd uit en komt zelfs behoorlijk groot over. De stevige achterkant herbergt een kofferklep die tot aan de bum per open gaat. De lichtunits zijn bijzonder fraai uitgevoerd. Tot en met de achterdeuren is de Cha made volledig gelijk aan de vijf deurs versies van de Renault 19. b Vanuit bepaalde hoeken gezien F komt de aflopende neus echter t wat 'iel' over bij de hoge, brede I achterzijde. Maar al bij al ziet de 19 Chamade er modem en keurig E uit. f Ondanks dat de TR de basisuit- voering is, is de auto behoorlijk F compleet. Keurige wieldoppen, L twee buitenspiegels die van bin- I nenuit verstelbaar zijn en een I goede afwerking. Eigenlijk mist I hij alleen de stootstrips op de flan- p ken, die pas vanaf de GTR wor- I den geleverd. Voor het interieur geldt eigenlijk hetzelfde. De auto is voldoende compleet, maar loopt niet over van de extra's. De stoe len zijn met een kleurrijke stof be kleed. Deze stof is alleen in de ba sismodellen (TR, TD en TD) te vin- maar doet zeker niet 'goed- x aan. De rugleuningen zijn traploos verstelbaar en voorzien I van hoofdsteunen. Zelfs de gor- delhoogte is bij de TR instelbaar. De stoelen zitten goed, maar zou den misschien wat meer steun on der in de rug mogen geven. Sprieten Eigenlijk zien we alleen maar aan het dashboard dat we met een eenvoudige versie te maken heb ben. Het klokkendeel omvat naast de snelheidsmeter met dagteller een grote benzinemeter en een reeks controlelampjes. Toch is de vormgeving zo, dat het geheel niet kaal overkomt. De middenconsole omvat verder de plaats voor de radio, een asbakje zonder sigaret- teaansteker, een aantal bedie ningsknopjes en de drie draaik- noppen voor verwarming en venti latie. Deze laatste voorziening rerp gemaakt. Hierbij is voor- lelijk gekeken naar de hoogst efficiency in de routing. Iedereen moet snel de juiste afde ling weten te vinden. Nieuw in de showroom is de oc tal cessoire-shop, waar allerhande aantrekkelijk artikelen staan uit gestald om uw Citroën te persona- liseren. Het mag haast uniek genoemd een speciale grille met mistlam- worden dat bij Bertens geen pen (Ook handig voor de naderen scheiding meer is te vinden tussen Je winter), fraaie striping, stootlij- naam wat slordig te zijn. Dat ima go is met de komst van de Renault 19 en vele andere moderne Fran se producten totaal verleden tijd. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de keurige bekleding van de deu- kent op het dashboard twee uit- stroomopeningen aan weerszijde. Bij de duurdere types is een extra rooster in de console opgenomen en is de asbak naar beneden vel huisd. Het stuurwiel is iets rechts van het midden van de bestuurder geplaatst, wat even wennen is. Rond de stuurkolom zijn de beken de sprieten aangebracht voor ver lichting, richtingaanwijzers, claxon en ruitewissers. Stand wordt de 19 TR van een interval stand voorzien. Opbergruimte is er in het niet verlichte dashboard- ik kastje, een vakje achter de ver- snellingspook en in de portierbak aan de bestuurderskant. De achterbank is bijzonder ruim. Twee volwassenen zullen het er uren vol kunnen houden. Voor een nodige spierkrac meerprijs van slechts f.450, is deze in twee delen neerklapbaar. De standaard ruimte van 463 liter is zodoende nog fors uit te brei- veiliging van den. comfort is zoals j auto mag verwachten. De 19 C. 1 lanenet made is comfortabel geveerd, Renault biedt de kopers van de 19 maar duidelijk op de moderne een ruime keus aan motoren. Er zijn een 1.9 liter diesel en 1.4 en -- 1.7 liter benzinemotoren. De basis- goed, krachtbron is een oude bekende. 100% c Na wat veranderingen heelt hij een inhoud van 1390 cc (hetzelfde Fluim als de Energy-motor). Voorzien We mogen bij de Renault 19 de af- van een monopoint injectie levert werking r deze motor 60 pk. Opvallend is hebben ii sten op de flanken en een achter spoiler. Uiteraard worden deze auto's geleverd met WN-keuring en volledige BOVAG-garantie. Sommige auto's worden zelfs nog met fabrieksgarantie geleverd, daar Hyundai hiervoor een ter mijn van 2 jaar aanhoudt. Bij Kennis wordt dus echt Sin terklaas gespeeld. plaren zullen binnenkort door de Tilburgse Citroën-dealer Bertens nen worden afgeleverd. Er zijn relatief de p veel V6- modellen verkocht, waar bij de invloed van plan Oort dui- delijk te merken is. Veel automobi- Een binnenhuisarchitekt heeft het listen die een Duitse auto uit de ontwe topklasse rijden, willen vanwege namelijk gt de bijtelling minder geld aan hun mogelijke e auto uitgeven en toch niet aan luxe inleveren. In dat geval is de XM een meer dan geschikte kan didaat. Natuurlijk heeft een aantc trouwe CX-rijders op voorhand al een XM besteld. Alle bestaande en nieuwe klanten worden voortaan in een aange paste ambiance ontvangen. De hele entree van de showroom werd grondig verbouwd. Zowel de kantoren als de receptie en in- formatiebalie zijn helemaal veran- zijn derd. Natuurlijk is alles in de Ci- zijn troën-kleuren rood/wit uitge voerd. Nieuw is ook de speciale wachtruimte voor klanten, die een auto in de werkplaats hebben voor een kleine reparatie. In de wachtruimte staat een clientente- lefoon, zodat mensen met hun werk door kunnen gaan. Bij Bertens zult u voortaan twee balies voor onderdelenuitgifte aantreffen. De eerste is er voor be- versneld doorgevoerd. delde nog steeds rond de 1 op 13 te liggen. Het moge duidelijk zijn dat een beter gemiddelde goed mogelijk is. Wat betreft de prijsstelling ver dient de Chamade ook een pluim, Renault Nederland heeft gemeend de prijzen gelijk te houden aan die van de vijfdeurs versies. Zo doende kost de TR Chamade 1.23/705,= ën dat is werkelijk veel waarde voor je geld. De auto oogt ontegenzeglijk veel duurder. De duurste Chamade is de zeer com- Technische gegevens: Merk en type: Renault 19 TR Chamade Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1390 cc Boring x slag: 75,8 x 77 Vermogen: 60 pk bij 4750 tr/min Koppel: 100 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 4,26 meter, breedte 1,68 meter Gewicht: 932 kg snelheid 161 km/u 100 in 14,8 sec. i/u 5,3 liter/100 dat de krachtbron uitstekend pres teert. De auto haalt een top van 161 km/u terwijl de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 14,8 se conden plaatsvindt. In de dage lijkse praktijk betekent dit, dat de TR Chamade geen snelle sprin- maar toch meer dan vlot met verkeer meekomt. 1.4 is vooral tot zo'n 100 km/u heel stil. Daarboven blijft het ge- Standaard luidsniveau nog steeds binnen de perken, maar onze auto vertoonde een vreemde resonantie, waarvan hoop dat het exemplarisch is. Als de 19 eenmaal op gang is, stuurt hij lekker. De auto ligt goed de weg en is best sportief een >cht in te sturen. Bij parkeersnel- heden echter moet je toch over de xcht beschikken. De standaard vijfversnellingsbak schakelt werkelijk perfect en is van een manchet voorzien ter be veiliging van de achteruit. Het comfort is zoals je van een Franse auto mag verwachten. De 19 Cha made is ir du manier, zonder overhellen in bochten. Het uitzicht rondom is alhoewel de achterzijde niet overzichtelijk is.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27