TEMPRA
7£7Z
I
OPELS AANGEPAST
VOOR GEHANDICAPTE
AUTOMOBILISTEN E5-SESS::
en een verlichtingsconsole in het
dak. Een tweede buitenspiegel en
een klokje ontbreken op dit mo
ment, maar zullen volgens de be
lofte van de importeur binnenkort
standaard op alle Sana's te vin
den zijn.
Wie
wordt
Fiat's nieuwste
middenklasser
bevredigt
nieuwsgierigheid
het
L
Oplage: 91.645 ex.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Volgend
jaar
treintaxi
Deze week
in de
Automaat
o.a.
Proei met
stadsbus op
aardgas
989 - pagina 24
uit
Tony Vos
Ree
JOO AK Tilburg
Pag.3
Pag.7
Pag.9
JLv/ Donderdag 23 november 1989
Autofolders:
verleden, heden,
toekomst
Rij-impressie:
Fiat Uno
...met stip
Jaargang 1
Nummer 45
Autotest:
Renault 19 TR
Chamade
YUGO
SANA L4
mer
XM, 1
auto,
kiezii
redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5üC
Advertenties:
Advertentie-aldeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Wie de moed inmiddels had opgegeven, kan tevreden
zijn, de Yugo Sana is nu eindelijk een feit. De auto werd
al in februari op de Rai gezet, waarna een periode van
complete stilte inging. Op de afgelopen IAA in Frank
furt was de nieuweling echter in vol ornaat te zien,
maar in ons land bleef het stil. Ook nu nog is het stil,
want zonder vooraankondiging is de auto inmiddels bij
de dealers gearriveerd. We reden met de Sana 1.4.
jectie een vermogen van 51,8 kW
produceert. Voor een rijklaarge-
wicht van 873 kg is deze motor vol
doende. De Sana heelt een top
van 160 km/u, terwijl het sprintje
van 0 tot 100 volgens opgaaf in 13
seconden wordt volbracht (wij de
den er 14,3 seconden over). De
motor blijkt ook bij hogere toeren
redelijk stil te zijn.
De carrosserie doet weer aan een
aantal andere auto's denken. Er
zit wat van de Tipo in, terwijl het
neusje weer wat van een BX weg
heeft. Alles bij elkaar is het een
ïks motoren tussen
zowel in diesel
rnnra zal bo-
tuuige station-
Uiteraard
j niets be-
auto moet
>r-
jsniveau
Zoals zijn naam al doet vermoe
den, komt Yugo uit Joegoslavië.
Net zoals Lada en FSO heeft het
Italiaanse merk Fiat een vinger in
de pap (gehad). Denk maar eens
aan de vroegere producten van
deze fabriek die onder de naam
Zastava werden gemaakt. Ook bij
de nieuweling blijft de Fiat-in-
vloed duidelijk aanwezig, vooral
wat betreft de techniek.
Injectie
Voorin ligt de 1372 cc 4 cylinder
de Tipo, die in de Sana met in-
Opel heeft een speciale afdeling
die serieprodukten aanpast aan
de specifieke eisen van gehandi
capten. Daarom kunt u als klant
bij Opel terecht voor verschillende
ombouwmogelijkheden. Opel
werkt nauw samen met firma's die
gespecialiseerd zijn in deze mate
rie. Daarnaast is er veelvuldig
kontakt met bekende, gehandi
capte atleten, die waardevolle ad
viezen verstrekken.
De Opel-modellen zijn vanaf fa
briek al leverbaar met tal van op
ties, die ook voor gehandicapte
automobilisten zeer nuttig kunnen
De openbaar-vervoerbedrij-
ven van Groningen (waar al
eerder proeven werden geno
men), Rotterdam en Den
Haag gaan een proei houden
met aardgasbussen. Zeven
van deze bussen zullen beur
telings worden ingezet in de
ze drie steden.
Aardgas veroorzaakt een la
gere emissie van CO2 en
NOx dan dieselolie. Ook de
geluidsproductie van de mo
toren is geringer. Wordt de
proef, die één tot twee jaar
duurt een succes, dan zal in
ieder geval de gemeente
Groningen volledig overscha
kelen op aardgasbussen. Het
ombouwen van zeven diesel-
bussen tot aardgasbus heeft 1
2 miljoen gekost. Het ministe
rie van VROM (Milieubeheer)
heeft hieraan f 1,5 mln bijge
dragen. De rest is door de
drie gemeenten betaald. In
het Nationaal Milieubeleids
plan wordt gepleit voor het
gebruik van milieuvriendelij
kere bussen, waarbij aard
gas als brandstof voor stads
bussen als mogelijkheid
wordt genoemd.
'ma
nlijk een
.ij de beoor-
i. Maar ook
chauvinisme en een persoon
lijke voorkeur zijn erg belang
rijk.
Merken die niet in de top drie
komen, moeten ook niet den
ken dat hun auto's slecht zijn.
Een auto van het jaar moet
vooruitstrevend zijn en value
for money bieden, terwijl an
dere auto's net zo uitstekend
kunnen zijn, maar misschien
wat meer van bestaande tech
nieken gebruik maken.
Ik kan het echter niet nalaten
om deze week mijn top 5 van
de kandidaten te noemen. Ik
heb duidelijk gekeken naar
mijn persoonlijke oordeel over
het vijftiental. Dus gewoon,
hoe de auto's zich in het ge
bruik gedragen. Op de vijfde
plaats zet ik de Ford Fiesta.
Een auto die er leuk uitziet,
maar technisch geen belang
rijks nieuws in zich heeft. Op
de vierde plaats zet ik de Dai
hatsu Applause, een sympa
thieke auto met een fijne mo
tor, prima rij- eigenschappen,
maar een wat minder specta
culair uiterlijk. Op de derde
plaats weereen Europeaan,
de Mercedes SL. De auto loopt
over van de nieuwe techni
sche vindingen, dus zal bij de
echte verkiezing waarschijn
lijk 1 of 2 staan. Op de tweede
plaats eindigt bij mij de Nis
san Prairie. Een auto die wat
concept betreft niet origineel
is, in die zin dat het niet de
eerste in zijn klasse is, maar
wel een auto die ontzettend
fijn rijdt en leuke gebruiksmo
gelijkheden kent. En dan num
mer 1: natuurlijk de Citroën
XM, hoe kan het anders. Deze
auto heeft ook bij de echte ver
kiezing de beste kaarten in
huis, al zou het een nek-aan-
nek-race met de Mercedes
kunnen worden. We wachten
af volgend week weten we
meer...
origineel geheel, wat er behoorlijk
'Westers' uitziet. De Sana moet in
de eerste plaats als gebruiksauto
dienen, vandaar de grote portie
ren, de tot de bumper scharnie
rende achterklep en het ruime in
terieur. De kofferbak heeft een in
houd van 410 liter en dat is fors,
terwijl door het neerklappen van
de achterbank een ruimte van
1280 liter verkregen kan worden.
Het interieur straalt luxe uit. De
stoelen en achterbank zijn met
een bijzonder stijlvolle velours stof
bekleed. De hoofdsteunen zijn
kantelbaar, terwijl de achterbank
voorzien is van een middenarm-
steun.
Het dashboard komt wat plastic
over, maar heeft vrijwel alles wat
je kunt wensen. Standaard heeft
de Sana een toerenteller, dagtel-
ler, brandstofmeter en tempera
tuurmeter, maar ook zaken als een
regelbare interval op de ruitewis-
ser, regelbare dashboardverlich-
ting en een wisser achterop.
De Nederlandse Spoorwegen
heeft overeenstemming be
reikt met de betrokken bedrij
ven en gemeenten over de in
stelling van een trein-taxi.
Vanaf 1 februari 1990 kan
voor 5 gulden aan alle NS-lo-
ketten een trein-taxi-biljet ge
kocht worden, waarmee in 30
Nederlandse gemeenten in
aansluiting op de treinreis
een taxirit kan worden ge
maakt. Het betreft hier een,
volgens de NS, uniek projekt
dat nog niet in andere landen
bestaat. Het ministerie van
Verkeer en Waterstaat heeft
in het kader van het Struc
tuurschema Verkeer en Ver
voer f 15 miljoen ter beschik
king gesteld. De NS deed
daar nog eens hetzelfde be
drag bij. De NS verwacht na
een aanloopperiode 3 miljoen
gebruikers per jaar, waarbij
het projekt kostendekkend zal
zijn.
In principe wordt een treinta
xi met medegebruikers ge
deeld. De taxichauffeur mag
daar maximaal 10 minuten op
wachten. De maximale omrij-
tijd voor het wegbrengen of
ophalen van medepassagiers
bedraagt eveneens 10 minu
ten. Trein- taxi-biljetten kun
nen alleen bij aanschaf op
vertoon van een geldig NS-
vervoerbewijs aan een NS-lo-
ket worden gekocht. Ze zijn
niet bij de taxi- chauffeur te
koop. Om van huis te worden
opgehaald moet dus een
train-taxi- biljet in voorver
koop worden gekocht. Dat
kan tot zeven dagen van tevo
ren. Wil men van het bestem
mingsadres worden opge
haald, dan moet daarvoor
reeds op de heenreis een
trein-taxi-biljet zijn aange
schaft.
een ruime reeks
de 1400 en 2000 cc
als benzine. De Tempr<
vendien ook als handic,
car op de markt komen,
is er over prijzen nog
kend, maar daar de c
gaan concurreren met bijvoor
beeld de Peugeot 405 en Opel
Vectra, laat zich het prijsniveau
raden. De levering zal in Neder
land vanaf de zomer plaatsvin
den.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Toerenteller
Het klokkendeel lijkt veel op dat
van de oude Uno van Fiat, met be
dieningsknoppen voor verlichting
en ruitewissers in een soort van
satelieten opgenomen. Niet be
paald een dashboard waar je
meteen thuis in bent. Een puntje
van kritiek op de ruitewisser. De
voorruit moet door één exemplaar
worden schoongeveegd, dat ech
ter aan de korte kant is.
De verwarming en ventilatie wor
den op de middenconsole be
diend. Met een aantal schuiven is
warme of koude lucht de juiste
richting in te dirigeren. Komisch is
de schakelaar voor de ventilator.
Volgens het bijschrift kent deze de
standen 1, 2, 3 en 4. Er blijken er
echter maar twee aanwezig te
zijn.
Begin volgend jaar zal het leve
ringsprogramma van Fiat worden
uitgebreid met de Tempra. Het
gaat hierbij om een vierdeursse-
dan die de Regata gaat vervan
gen. De auto is voor een deel ge
baseerd op de Fiat Tipo en is zo
doende ook het broertje van de
nieuwe Lancia Dedra. De auto
krijgt voorwielaandrijving, een
dwarsgeplaatste motor en onaf
hankelijke wielophanging rond
om. De klant zal kunnen kiezen uit
Het rijden met de Sana is een wa
re verrassing. De auto is zoals ge
zegd netjes stil. De besturing is bij
alle snelheden licht, terwijl het uit
zicht rondom, door de hoge ruiten,
bijzonder ruim is. Met zijn lengte
van 3,96 meter is de Sana een uit
stekend handelbare auto onder
alle omstandigheden.
Lees verder op blz. 7
Het einde van het jaar is in
zicht en de 'Auto van het jaar’-
verkiezing staat weer voor de
deur. Een zichzelf 'elite'noe
mende groep journalisten
mag weer hun 'deskundig'
oordeel uitspreken over een
aantal nieuwe auto's. Het zijn
er dit jaar maar liefst vijftien.
Hiervan zijn er slechts zes
Europeanen, terwijl alle ande
re deelnemers uit Japan en
Korea komen. Het is lastig om
een juiste keuze te bepalen,
daar je eigenlijk appelen met
citroenen moet vergelijken.
Want wat hoe kun je nu een
Skoda Favorit met een Merce
des SL vergelijken. Toch moet
daar de Europese jury ieder
jaar weer een keuze uit
ken. Er zijn natuurh
hoop zaken die bij
deling meespelen.
chauvinisme en eet
zijn zoals een automatische ver
snellingsbak en elektrisch bedien
de portierruiten. Bij de Kadett kun
nen alle bedieningsinstrumenten
zoals pedalen en schakelaars
worden gewijzigd. Een zwenkstoel
maakt het instappen eenvoudiger
en een rolstoel kan via een druk
op de knop op het dak worden ge
plaatst of via een schuifdeur ach
ter de voorstoel worden wegge
borgen. Ook het stuurwiel kan op
verschillende manieren worden
aangepast als ook het gasgeven
en remmen, zoals in een vliegtuig
middels een knuppel.