TEMPRA 7£7Z I OPELS AANGEPAST VOOR GEHANDICAPTE AUTOMOBILISTEN E5-SESS:: en een verlichtingsconsole in het dak. Een tweede buitenspiegel en een klokje ontbreken op dit mo ment, maar zullen volgens de be lofte van de importeur binnenkort standaard op alle Sana's te vin den zijn. Wie wordt Fiat's nieuwste middenklasser bevredigt nieuwsgierigheid het L Oplage: 91.645 ex. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Volgend jaar treintaxi Deze week in de Automaat o.a. Proei met stadsbus op aardgas 989 - pagina 24 uit Tony Vos Ree JOO AK Tilburg Pag.3 Pag.7 Pag.9 JLv/ Donderdag 23 november 1989 Autofolders: verleden, heden, toekomst Rij-impressie: Fiat Uno ...met stip Jaargang 1 Nummer 45 Autotest: Renault 19 TR Chamade YUGO SANA L4 mer XM, 1 auto, kiezii redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5üC Advertenties: Advertentie-aldeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Wie de moed inmiddels had opgegeven, kan tevreden zijn, de Yugo Sana is nu eindelijk een feit. De auto werd al in februari op de Rai gezet, waarna een periode van complete stilte inging. Op de afgelopen IAA in Frank furt was de nieuweling echter in vol ornaat te zien, maar in ons land bleef het stil. Ook nu nog is het stil, want zonder vooraankondiging is de auto inmiddels bij de dealers gearriveerd. We reden met de Sana 1.4. jectie een vermogen van 51,8 kW produceert. Voor een rijklaarge- wicht van 873 kg is deze motor vol doende. De Sana heelt een top van 160 km/u, terwijl het sprintje van 0 tot 100 volgens opgaaf in 13 seconden wordt volbracht (wij de den er 14,3 seconden over). De motor blijkt ook bij hogere toeren redelijk stil te zijn. De carrosserie doet weer aan een aantal andere auto's denken. Er zit wat van de Tipo in, terwijl het neusje weer wat van een BX weg heeft. Alles bij elkaar is het een ïks motoren tussen zowel in diesel rnnra zal bo- tuuige station- Uiteraard j niets be- auto moet >r- jsniveau Zoals zijn naam al doet vermoe den, komt Yugo uit Joegoslavië. Net zoals Lada en FSO heeft het Italiaanse merk Fiat een vinger in de pap (gehad). Denk maar eens aan de vroegere producten van deze fabriek die onder de naam Zastava werden gemaakt. Ook bij de nieuweling blijft de Fiat-in- vloed duidelijk aanwezig, vooral wat betreft de techniek. Injectie Voorin ligt de 1372 cc 4 cylinder de Tipo, die in de Sana met in- Opel heeft een speciale afdeling die serieprodukten aanpast aan de specifieke eisen van gehandi capten. Daarom kunt u als klant bij Opel terecht voor verschillende ombouwmogelijkheden. Opel werkt nauw samen met firma's die gespecialiseerd zijn in deze mate rie. Daarnaast is er veelvuldig kontakt met bekende, gehandi capte atleten, die waardevolle ad viezen verstrekken. De Opel-modellen zijn vanaf fa briek al leverbaar met tal van op ties, die ook voor gehandicapte automobilisten zeer nuttig kunnen De openbaar-vervoerbedrij- ven van Groningen (waar al eerder proeven werden geno men), Rotterdam en Den Haag gaan een proei houden met aardgasbussen. Zeven van deze bussen zullen beur telings worden ingezet in de ze drie steden. Aardgas veroorzaakt een la gere emissie van CO2 en NOx dan dieselolie. Ook de geluidsproductie van de mo toren is geringer. Wordt de proef, die één tot twee jaar duurt een succes, dan zal in ieder geval de gemeente Groningen volledig overscha kelen op aardgasbussen. Het ombouwen van zeven diesel- bussen tot aardgasbus heeft 1 2 miljoen gekost. Het ministe rie van VROM (Milieubeheer) heeft hieraan f 1,5 mln bijge dragen. De rest is door de drie gemeenten betaald. In het Nationaal Milieubeleids plan wordt gepleit voor het gebruik van milieuvriendelij kere bussen, waarbij aard gas als brandstof voor stads bussen als mogelijkheid wordt genoemd. 'ma nlijk een .ij de beoor- i. Maar ook chauvinisme en een persoon lijke voorkeur zijn erg belang rijk. Merken die niet in de top drie komen, moeten ook niet den ken dat hun auto's slecht zijn. Een auto van het jaar moet vooruitstrevend zijn en value for money bieden, terwijl an dere auto's net zo uitstekend kunnen zijn, maar misschien wat meer van bestaande tech nieken gebruik maken. Ik kan het echter niet nalaten om deze week mijn top 5 van de kandidaten te noemen. Ik heb duidelijk gekeken naar mijn persoonlijke oordeel over het vijftiental. Dus gewoon, hoe de auto's zich in het ge bruik gedragen. Op de vijfde plaats zet ik de Ford Fiesta. Een auto die er leuk uitziet, maar technisch geen belang rijks nieuws in zich heeft. Op de vierde plaats zet ik de Dai hatsu Applause, een sympa thieke auto met een fijne mo tor, prima rij- eigenschappen, maar een wat minder specta culair uiterlijk. Op de derde plaats weereen Europeaan, de Mercedes SL. De auto loopt over van de nieuwe techni sche vindingen, dus zal bij de echte verkiezing waarschijn lijk 1 of 2 staan. Op de tweede plaats eindigt bij mij de Nis san Prairie. Een auto die wat concept betreft niet origineel is, in die zin dat het niet de eerste in zijn klasse is, maar wel een auto die ontzettend fijn rijdt en leuke gebruiksmo gelijkheden kent. En dan num mer 1: natuurlijk de Citroën XM, hoe kan het anders. Deze auto heeft ook bij de echte ver kiezing de beste kaarten in huis, al zou het een nek-aan- nek-race met de Mercedes kunnen worden. We wachten af volgend week weten we meer... origineel geheel, wat er behoorlijk 'Westers' uitziet. De Sana moet in de eerste plaats als gebruiksauto dienen, vandaar de grote portie ren, de tot de bumper scharnie rende achterklep en het ruime in terieur. De kofferbak heeft een in houd van 410 liter en dat is fors, terwijl door het neerklappen van de achterbank een ruimte van 1280 liter verkregen kan worden. Het interieur straalt luxe uit. De stoelen en achterbank zijn met een bijzonder stijlvolle velours stof bekleed. De hoofdsteunen zijn kantelbaar, terwijl de achterbank voorzien is van een middenarm- steun. Het dashboard komt wat plastic over, maar heeft vrijwel alles wat je kunt wensen. Standaard heeft de Sana een toerenteller, dagtel- ler, brandstofmeter en tempera tuurmeter, maar ook zaken als een regelbare interval op de ruitewis- ser, regelbare dashboardverlich- ting en een wisser achterop. De Nederlandse Spoorwegen heeft overeenstemming be reikt met de betrokken bedrij ven en gemeenten over de in stelling van een trein-taxi. Vanaf 1 februari 1990 kan voor 5 gulden aan alle NS-lo- ketten een trein-taxi-biljet ge kocht worden, waarmee in 30 Nederlandse gemeenten in aansluiting op de treinreis een taxirit kan worden ge maakt. Het betreft hier een, volgens de NS, uniek projekt dat nog niet in andere landen bestaat. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in het kader van het Struc tuurschema Verkeer en Ver voer f 15 miljoen ter beschik king gesteld. De NS deed daar nog eens hetzelfde be drag bij. De NS verwacht na een aanloopperiode 3 miljoen gebruikers per jaar, waarbij het projekt kostendekkend zal zijn. In principe wordt een treinta xi met medegebruikers ge deeld. De taxichauffeur mag daar maximaal 10 minuten op wachten. De maximale omrij- tijd voor het wegbrengen of ophalen van medepassagiers bedraagt eveneens 10 minu ten. Trein- taxi-biljetten kun nen alleen bij aanschaf op vertoon van een geldig NS- vervoerbewijs aan een NS-lo- ket worden gekocht. Ze zijn niet bij de taxi- chauffeur te koop. Om van huis te worden opgehaald moet dus een train-taxi- biljet in voorver koop worden gekocht. Dat kan tot zeven dagen van tevo ren. Wil men van het bestem mingsadres worden opge haald, dan moet daarvoor reeds op de heenreis een trein-taxi-biljet zijn aange schaft. een ruime reeks de 1400 en 2000 cc als benzine. De Tempr< vendien ook als handic, car op de markt komen, is er over prijzen nog kend, maar daar de c gaan concurreren met bijvoor beeld de Peugeot 405 en Opel Vectra, laat zich het prijsniveau raden. De levering zal in Neder land vanaf de zomer plaatsvin den. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Toerenteller Het klokkendeel lijkt veel op dat van de oude Uno van Fiat, met be dieningsknoppen voor verlichting en ruitewissers in een soort van satelieten opgenomen. Niet be paald een dashboard waar je meteen thuis in bent. Een puntje van kritiek op de ruitewisser. De voorruit moet door één exemplaar worden schoongeveegd, dat ech ter aan de korte kant is. De verwarming en ventilatie wor den op de middenconsole be diend. Met een aantal schuiven is warme of koude lucht de juiste richting in te dirigeren. Komisch is de schakelaar voor de ventilator. Volgens het bijschrift kent deze de standen 1, 2, 3 en 4. Er blijken er echter maar twee aanwezig te zijn. Begin volgend jaar zal het leve ringsprogramma van Fiat worden uitgebreid met de Tempra. Het gaat hierbij om een vierdeursse- dan die de Regata gaat vervan gen. De auto is voor een deel ge baseerd op de Fiat Tipo en is zo doende ook het broertje van de nieuwe Lancia Dedra. De auto krijgt voorwielaandrijving, een dwarsgeplaatste motor en onaf hankelijke wielophanging rond om. De klant zal kunnen kiezen uit Het rijden met de Sana is een wa re verrassing. De auto is zoals ge zegd netjes stil. De besturing is bij alle snelheden licht, terwijl het uit zicht rondom, door de hoge ruiten, bijzonder ruim is. Met zijn lengte van 3,96 meter is de Sana een uit stekend handelbare auto onder alle omstandigheden. Lees verder op blz. 7 Het einde van het jaar is in zicht en de 'Auto van het jaar’- verkiezing staat weer voor de deur. Een zichzelf 'elite'noe mende groep journalisten mag weer hun 'deskundig' oordeel uitspreken over een aantal nieuwe auto's. Het zijn er dit jaar maar liefst vijftien. Hiervan zijn er slechts zes Europeanen, terwijl alle ande re deelnemers uit Japan en Korea komen. Het is lastig om een juiste keuze te bepalen, daar je eigenlijk appelen met citroenen moet vergelijken. Want wat hoe kun je nu een Skoda Favorit met een Merce des SL vergelijken. Toch moet daar de Europese jury ieder jaar weer een keuze uit ken. Er zijn natuurh hoop zaken die bij deling meespelen. chauvinisme en eet zijn zoals een automatische ver snellingsbak en elektrisch bedien de portierruiten. Bij de Kadett kun nen alle bedieningsinstrumenten zoals pedalen en schakelaars worden gewijzigd. Een zwenkstoel maakt het instappen eenvoudiger en een rolstoel kan via een druk op de knop op het dak worden ge plaatst of via een schuifdeur ach ter de voorstoel worden wegge borgen. Ook het stuurwiel kan op verschillende manieren worden aangepast als ook het gasgeven en remmen, zoals in een vliegtuig middels een knuppel.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25