INS OOK Motorplan ZZ-R 1100 MOTOR HEEFT RUIMTE NODIG XM HYUNDAI EXCEL vlaggeschip van Kawasaki MOTORMAAT Eerste bekroning Rogam Tilburg ■NTIG gearriveerd 1.400 m! SHOWROOM Enfield: oude techniek voor kleine prijs Dat moét je gewoon zien! BULLET STANDARD - iber 1989 - pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 16 november 1989 - pagina 9 vervolg van p. 1 iw. model) Automaat Inschatting Middenstreep >43-2110 a BMW lea- 1 f25.840,- >lvo Financiering. 166-2450. >-360015. 'n Perfekt Mitsubishi-team YOTA .ER: Boordevol met autonieuws dat nooit allemaal in deze advertentie zou kunnen staan heeft. doet De de 1 Een motor rijdt op twee wielen, is smal en heeft 'dus' weinig ruimte nodig. Inderdaad gaat dat op als de mo tor rechtuit rijdt. Een ontmoeting met fatale gevolgen tussen een motorrijder en een tegemoetkomende auto komt steeds vaker voor. Beide weggebruikers hebben een principieel verschillend bochtengedrag. De motor rijder heeft dus wel degelijk de ruimte nodig. les Citroen. In het Frankrijk zijn in middels 20.000 exemplaren van deze auto verkocht, waarvan 45% diesels. De eerste onderscheiding is in middels door de nieuwe Citroen XM in de wacht gesleept. Het Duitse blad "Bild am Sonntag" bekroonde de auto met het "Gouden Stuurwiel" voor auto's in de categorie boven de 2200 cc. De prijs werd op 9 november over handigd aan Bernard Roché, al gemeen directeur van Automobi- Om dit toe te lichten eerst wat na tuurkunde. Het zwaartepunt van een auto ligt tussen de assen en wielen. In een bocht oefent dit zwaartepunt een centrifugaal- kracht uit op de wielen, die in de buitenbocht worden belast en in de binnenbocht worden ontlast. Bereikt de belasting op de binnen wielen de waarde nul, dan begint het voertuig te kantelen, wat bij moderne personenauto's niets meer betekent dan wegglijden. De buitenste wielen worden immers hoger belast, de auto veert aan die kant verder in en drukt de car rosserie naar buiten. den. Bij een minder schuine lig ging hoort echter een grotere bochtstraal. Ook aan remmen valt in zo'n soort situatie meestal niet te denken. Bij het corrigeren in de bocht komt de buitenkant van de bocht snel dichterbij. In het gun stigste geval schuift de motor zeer schuin over de weg, maar in het ongunstigste geval vliegt de motor uit de bocht. overwinnaar in 1 minder can 1500 Het motormerk Enfield heeft zijn wortels in Engeland. In de jaren vijftig werd daar de 350 cc ééncylinder geïntrodu ceerd met een vermogen van 18 pk bij 5625 tr/ min. De mo tor had een kickstarter en een vierversnellingsbak. Dezelfde machine wordt op dit moment nog steeds gemaakt en heet nog steeds Enfield. De pro ductie is echter naar India gegaan, waar dagelijks nog veel van deze 'oudje' in el kaar gezet worden. Het is een betaalbare motor voor men sen die graag sleutelen aan een eenvoudige machine. Na tuurlijk is de huidige Enfield voorzien van een aantal mo derne zaken zoals richting aanwijzers en spiegels. Voor f.5.990,= beslist een aardige aanbieding. Net als bij auto-rijden bestaan de belangrijkste kosten van het mo torrijden uit de aanschaf minus de inruil, de verzekering, wegenbe lasting, onderhoud en reparatie. Het is overigens de tweede keer dat een Citroen het "Gouden Stuurwiel" krijgt. De AX was de --ar in jggg klasse cc. BMW introduceert nu het Motor- plan,.waarbij de hoge inruilwaar- de van BMW motorfietsen de ba sis vormt. Hierbij worden de voor delen van kopen en leasen ge bundeld. Het is een budgetplan waarbij de afschrijving, financie ringskosten en een premie voor uitbreiding van de garantie op vi tale delen worden verspreid over een periode van maximaal 36 maanden. Er kan ook een onder houdscontract worden afgesloten De motorfiets kantelt gewoon naar buiten als de dwarskracht in een bocht geen tegenwerking onder vindt. Om dat kantelen tegen te gaan moet de berijder, als tegen kracht voor dit kantelmoment het zwaartepunt naar binnen ver plaatsen door de motor net zo schuin te leggen dat het even wicht weer hersteld is. Het schuin- leggen van de motor is dus abso luut noodzakelijk om de balans te bewaren; hoe sneller hoe schui ner. Wee bod streep. Zok maar aan de goea lijn blijft, is er weir: hand. De motorrijen de bocht beter insd gist zich namelijk al hij op zijn weghelft zijn wielen aan de goe^ de streep blijven. Dooi liggen echter is hij veel komt hij op de weghelft genligger. Een koerscorrectie is moeilijker naarmate men harder rijdt in de bocht. De motor moet om een bot sing te voorkomen opgericht wor- berijder door bijvoorbeeld de ver doorlopende ruit. De afvoer van de warme lucht van de motor is zo geconstrueerd, dat bij warm weer de berijder er geen last van I De ZZ-R is zoals zijn uiterlijk De serie loopt door tot en met de SGX met stuurbekrachti ging, bredere banden, licht metalen wielen en een elec- trisch schuifdak. Deze auto is zelfs tegen meerprijs nog met airconditioning te leveren. De prijzen starten bij f.21.495,= voorde 1.5 L en eindigen met f.29.995,= voor de SGX. De meeste versies zijn ook als automaat lever baar. Voorlopig nog een drie- traps, maar vanaf volgend jaar ook als viertraps auto maat. De nieuwe Excel is bij de dealer te zien en te rijden, zodat een bezoekje aan de showroom nu extra de moeite waard is. Het topmodel uit de Kawasaki- reeks is de ZZ-R 1100, waarvan de krachtbron is gebaseerd op de ZX-10. Het is een moderne motor met een uitstekende stroomlijn en een prima bescherming van de vermoeden een bijzonder snelle jongen. Toch heeft Kawasaki het comfort voor de berijder niet uit het oog verloren. De zit is goed, en alle bedieningen zijn op de juiste plaats aangebracht. De motor is compleet uitgerust met een toeren- teller, temperatuurmeter, een dub bele dagteller en verschillende controlelampjes. Er zijn verder nog twee kleine opbergvakjes, waarvan er één afsluitbaar is. Aan deze motor hangt een prijs kaartje van f.22.998, Deze machine kent echter ook een kleiner broertje, de ZZ-R 600 die voor f.16.998,= geleverd kan wor den. De motoren komen veel over een, al is het grootste verschil na tuurlijk het motorblok zelf, wat bij de ZZ-R 600 een 600 cc 16-klepper is met dubbele boven liggende nokkenas. Ook hier weer een fraaie kuip met geïntegreerde richtingaanwijzers en een hoge ruit, die de bestuurder comforta bel uit de wind houdt. iggebruikers oriënteren zich in chten veelal op de midden- lang de automobilist i de goed kant van die sinig aan de ijder moet echter ischatten. Hij ver vals hij denkt dat hij op zijn weghelft blijft, zolang zijn wielen aan de goede kant vuu iep blijven. Door het schuin- i echter is hij veel breder en ”t van de te- makkelijker gecorrigeerd worden dan met een motor. Als automobilisten en motorrijders elkaar de ruimte geven, zullen veel bijna- ongelukken in de toe komst goed aflopen. en zelfs de verzekering en wegen belasting worden ondergebracht, zodat de motor iedere maand exact evenveel kost. Bovendien krijg je een gegarandeerde inruil- prijs, die uiteraard niet hoeft te worden afgelost. Als bij het aan gaan van een contract op deze voorwaarden een andere motor wordt ingeruild, wordt het inruil- bedrag in mindering gebracht en de maandbedragen aantrekkelij ker. BMW bewijst met zijn Motorplan dat het rijden van een machine die duur is in aanschaf, per saldo helemaal niet duur hoeft te zijn. Informatie bij de BMW Motor-dc Iers of bij de importeur. nieuwe Citroen XM, vorige week geïntroduceerd in de vernieuw- showroom van Bertens Tilburg BV, hier op een buitenlokatie. Ringbaan-Oost 102 5013 CD Tilburg Tel. 013-435911 OFFICIEEL MITSUBISHI-DEALER VOOR TILBURG EN OMSTREKEN MITSUBISHI Servicewerkplaats onderdelenmagazijn, Doelenstraat 42. Hilvarenbeek g MOTORS L Wat moet je als motorrijder doen om dergelijke situaties te voorko men. Ga met de juiste snelheid een bocht in, zodat je ongeveer in het midden van de eigen rijstrook blijft. Rijdt vervolgens niet aan de grens, maar bouw veiligheidsre- serves in die ook handig zijn bij onverwacht split op de weg, een naar buiten aflopende rijbaan, spoorvorming en olievlekken. Hecht meer waarde aan een idea le lijn dan aan de maximaal haal bare snelheid. Het kan voor wei nig ervaren motorrijders nuttig zijn 'het liggen in de bocht' op oefenterreinen uit te proberen. Maar ook de automobilist kan in zo'n situatie iets doen om het ge vaar te verminderen. Onder geen enkele omstandigheid moet hij op zijn rechten gaan staan en de eigen rijbaan blijven opeisen. kant van Iedereen kan immers een verkeer de inschatting maken. Met de auto kan de koers in een bocht veel teller, verlicht handschoenen kastje, hoofdsteunen, beklede kofferruimte, opbergvakken in de portieren, stootlijsten, verlichting onder de motor kap en in de kofferruimte en voorbedrading voor de radio en luidsprekers. Helaas heeft deze auto een vierversnel lingsbak. De GL is er naar keuze met een vier-, vijf- of automatische versnellingsbak. De GLS is weer completer met een deel baar neerklapbare achter bank, een AM/FM stereo ra- dio/cassettespeler met 2 luid sprekers, standaard een vijf- bak en tegen meerprijs stuur bekrachtiging in combinatie met een verstelbare stuurko- lom. 1988 1986 PMt v' i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 33