INS
OOK
Motorplan
ZZ-R 1100
MOTOR
HEEFT
RUIMTE NODIG
XM
HYUNDAI
EXCEL
vlaggeschip van Kawasaki
MOTORMAAT
Eerste bekroning
Rogam Tilburg
■NTIG
gearriveerd
1.400 m! SHOWROOM
Enfield:
oude techniek
voor kleine
prijs
Dat moét je gewoon zien!
BULLET
STANDARD
-
iber 1989 - pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 november 1989 - pagina 9
vervolg van p. 1
iw. model)
Automaat
Inschatting
Middenstreep
>43-2110
a
BMW
lea-
1 f25.840,-
>lvo Financiering.
166-2450.
>-360015.
'n Perfekt Mitsubishi-team
YOTA
.ER:
Boordevol met autonieuws dat nooit allemaal
in deze advertentie zou kunnen staan
heeft.
doet
De
de
1
Een motor rijdt op twee wielen, is smal en heeft 'dus'
weinig ruimte nodig. Inderdaad gaat dat op als de mo
tor rechtuit rijdt. Een ontmoeting met fatale gevolgen
tussen een motorrijder en een tegemoetkomende auto
komt steeds vaker voor. Beide weggebruikers hebben
een principieel verschillend bochtengedrag. De motor
rijder heeft dus wel degelijk de ruimte nodig.
les Citroen. In het Frankrijk zijn in
middels 20.000 exemplaren van
deze auto verkocht, waarvan 45%
diesels.
De eerste onderscheiding is in
middels door de nieuwe Citroen
XM in de wacht gesleept. Het
Duitse blad "Bild am Sonntag"
bekroonde de auto met het
"Gouden Stuurwiel" voor auto's in
de categorie boven de 2200 cc. De
prijs werd op 9 november over
handigd aan Bernard Roché, al
gemeen directeur van Automobi-
Om dit toe te lichten eerst wat na
tuurkunde. Het zwaartepunt van
een auto ligt tussen de assen en
wielen. In een bocht oefent dit
zwaartepunt een centrifugaal-
kracht uit op de wielen, die in de
buitenbocht worden belast en in
de binnenbocht worden ontlast.
Bereikt de belasting op de binnen
wielen de waarde nul, dan begint
het voertuig te kantelen, wat bij
moderne personenauto's niets
meer betekent dan wegglijden. De
buitenste wielen worden immers
hoger belast, de auto veert aan
die kant verder in en drukt de car
rosserie naar buiten.
den. Bij een minder schuine lig
ging hoort echter een grotere
bochtstraal. Ook aan remmen valt
in zo'n soort situatie meestal niet te
denken. Bij het corrigeren in de
bocht komt de buitenkant van de
bocht snel dichterbij. In het gun
stigste geval schuift de motor zeer
schuin over de weg, maar in het
ongunstigste geval vliegt de motor
uit de bocht.
overwinnaar in 1
minder can 1500
Het motormerk Enfield heeft
zijn wortels in Engeland. In
de jaren vijftig werd daar de
350 cc ééncylinder geïntrodu
ceerd met een vermogen van
18 pk bij 5625 tr/ min. De mo
tor had een kickstarter en een
vierversnellingsbak. Dezelfde
machine wordt op dit moment
nog steeds gemaakt en heet
nog steeds Enfield. De pro
ductie is echter naar India
gegaan, waar dagelijks nog
veel van deze 'oudje' in el
kaar gezet worden. Het is een
betaalbare motor voor men
sen die graag sleutelen aan
een eenvoudige machine. Na
tuurlijk is de huidige Enfield
voorzien van een aantal mo
derne zaken zoals richting
aanwijzers en spiegels. Voor
f.5.990,= beslist een aardige
aanbieding.
Net als bij auto-rijden bestaan de
belangrijkste kosten van het mo
torrijden uit de aanschaf minus de
inruil, de verzekering, wegenbe
lasting, onderhoud en reparatie.
Het is overigens de tweede keer
dat een Citroen het "Gouden
Stuurwiel" krijgt. De AX was de
--ar in jggg klasse
cc.
BMW introduceert nu het Motor-
plan,.waarbij de hoge inruilwaar-
de van BMW motorfietsen de ba
sis vormt. Hierbij worden de voor
delen van kopen en leasen ge
bundeld. Het is een budgetplan
waarbij de afschrijving, financie
ringskosten en een premie voor
uitbreiding van de garantie op vi
tale delen worden verspreid over
een periode van maximaal 36
maanden. Er kan ook een onder
houdscontract worden afgesloten
De motorfiets kantelt gewoon naar
buiten als de dwarskracht in een
bocht geen tegenwerking onder
vindt. Om dat kantelen tegen te
gaan moet de berijder, als tegen
kracht voor dit kantelmoment het
zwaartepunt naar binnen ver
plaatsen door de motor net zo
schuin te leggen dat het even
wicht weer hersteld is. Het schuin-
leggen van de motor is dus abso
luut noodzakelijk om de balans te
bewaren; hoe sneller hoe schui
ner.
Wee
bod
streep. Zok
maar aan de goea
lijn blijft, is er weir:
hand. De motorrijen
de bocht beter insd
gist zich namelijk al
hij op zijn weghelft
zijn wielen aan de goe^
de streep blijven. Dooi
liggen echter is hij veel
komt hij op de weghelft
genligger.
Een koerscorrectie is moeilijker
naarmate men harder rijdt in de
bocht. De motor moet om een bot
sing te voorkomen opgericht wor-
berijder door bijvoorbeeld de ver
doorlopende ruit. De afvoer van
de warme lucht van de motor is zo
geconstrueerd, dat bij warm weer
de berijder er geen last van I
De ZZ-R is zoals zijn uiterlijk
De serie loopt door tot en met
de SGX met stuurbekrachti
ging, bredere banden, licht
metalen wielen en een elec-
trisch schuifdak. Deze auto is
zelfs tegen meerprijs nog met
airconditioning te leveren.
De prijzen starten bij
f.21.495,= voorde 1.5 L en
eindigen met f.29.995,= voor
de SGX. De meeste versies
zijn ook als automaat lever
baar. Voorlopig nog een drie-
traps, maar vanaf volgend
jaar ook als viertraps auto
maat. De nieuwe Excel is bij
de dealer te zien en te rijden,
zodat een bezoekje aan de
showroom nu extra de moeite
waard is.
Het topmodel uit de Kawasaki-
reeks is de ZZ-R 1100, waarvan de
krachtbron is gebaseerd op de
ZX-10. Het is een moderne motor
met een uitstekende stroomlijn en
een prima bescherming van de
vermoeden een bijzonder snelle
jongen. Toch heeft Kawasaki het
comfort voor de berijder niet uit
het oog verloren. De zit is goed, en
alle bedieningen zijn op de juiste
plaats aangebracht. De motor is
compleet uitgerust met een toeren-
teller, temperatuurmeter, een dub
bele dagteller en verschillende
controlelampjes. Er zijn verder
nog twee kleine opbergvakjes,
waarvan er één afsluitbaar is.
Aan deze motor hangt een prijs
kaartje van f.22.998,
Deze machine kent echter ook een
kleiner broertje, de ZZ-R 600 die
voor f.16.998,= geleverd kan wor
den. De motoren komen veel over
een, al is het grootste verschil na
tuurlijk het motorblok zelf, wat bij
de ZZ-R 600 een 600 cc 16-klepper
is met dubbele boven liggende
nokkenas. Ook hier weer een
fraaie kuip met geïntegreerde
richtingaanwijzers en een hoge
ruit, die de bestuurder comforta
bel uit de wind houdt.
iggebruikers oriënteren zich in
chten veelal op de midden-
lang de automobilist
i de goed kant van die
sinig aan de
ijder moet echter
ischatten. Hij ver
vals hij denkt dat
hij op zijn weghelft blijft, zolang
zijn wielen aan de goede kant vuu
iep blijven. Door het schuin-
i echter is hij veel breder en
”t van de te- makkelijker gecorrigeerd worden
dan met een motor.
Als automobilisten en motorrijders
elkaar de ruimte geven, zullen
veel bijna- ongelukken in de toe
komst goed aflopen.
en zelfs de verzekering en wegen
belasting worden ondergebracht,
zodat de motor iedere maand
exact evenveel kost. Bovendien
krijg je een gegarandeerde inruil-
prijs, die uiteraard niet hoeft te
worden afgelost. Als bij het aan
gaan van een contract op deze
voorwaarden een andere motor
wordt ingeruild, wordt het inruil-
bedrag in mindering gebracht en
de maandbedragen aantrekkelij
ker.
BMW bewijst met zijn Motorplan
dat het rijden van een machine
die duur is in aanschaf, per saldo
helemaal niet duur hoeft te zijn.
Informatie bij de BMW Motor-dc
Iers of bij de importeur.
nieuwe Citroen XM, vorige week geïntroduceerd in de vernieuw-
showroom van Bertens Tilburg BV, hier op een buitenlokatie.
Ringbaan-Oost 102 5013 CD Tilburg Tel. 013-435911
OFFICIEEL MITSUBISHI-DEALER VOOR TILBURG EN OMSTREKEN
MITSUBISHI Servicewerkplaats onderdelenmagazijn, Doelenstraat 42. Hilvarenbeek
g MOTORS L
Wat moet je als motorrijder doen
om dergelijke situaties te voorko
men. Ga met de juiste snelheid
een bocht in, zodat je ongeveer in
het midden van de eigen rijstrook
blijft. Rijdt vervolgens niet aan de
grens, maar bouw veiligheidsre-
serves in die ook handig zijn bij
onverwacht split op de weg, een
naar buiten aflopende rijbaan,
spoorvorming en olievlekken.
Hecht meer waarde aan een idea
le lijn dan aan de maximaal haal
bare snelheid. Het kan voor wei
nig ervaren motorrijders nuttig
zijn 'het liggen in de bocht' op
oefenterreinen uit te proberen.
Maar ook de automobilist kan in
zo'n situatie iets doen om het ge
vaar te verminderen. Onder geen
enkele omstandigheid moet hij op
zijn rechten gaan staan en de
eigen rijbaan blijven opeisen.
kant van Iedereen kan immers een verkeer
de inschatting maken. Met de auto
kan de koers in een bocht veel
teller, verlicht handschoenen
kastje, hoofdsteunen, beklede
kofferruimte, opbergvakken
in de portieren, stootlijsten,
verlichting onder de motor
kap en in de kofferruimte en
voorbedrading voor de radio
en luidsprekers. Helaas heeft
deze auto een vierversnel
lingsbak.
De GL is er naar keuze met
een vier-, vijf- of automatische
versnellingsbak. De GLS is
weer completer met een deel
baar neerklapbare achter
bank, een AM/FM stereo ra-
dio/cassettespeler met 2 luid
sprekers, standaard een vijf-
bak en tegen meerprijs stuur
bekrachtiging in combinatie
met een verstelbare stuurko-
lom.
1988
1986
PMt
v'
i