Let op de bandenspanning
PEUGEOT 205
ELECTRIQUE
h it
b fc
I
s
s
Nieuwe Honda
Accord
leverbaar
Stil, stiller, stilst...
I
E
M
R
I
J
P
E
R
I
Discovery op
Camel
avontuur in
Rusland
Drie jaar
garantie bij
Nissan
'SIS
/IEER.
EN
- i
i
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 november 1989 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
er 1989 - pagina 6
50,-
Fluittoon
Serie
m/jaar).
Stopcontact
van het
)0,-
Compromis
ak, stuur-
e deur-
Met een
.t dash-
iting omge-
Controle
Control
Reservoir d eau
Water-tank
Dilution des gaz
Gaz dilution
Prises de courant
Plugs
Batterie
Battery
022^
Zoals bekend zal de Camel Tro
phy 1990 in Rusland worden ver
reden. De belangstelling1
is enorm. Inmiddels hebb
meef Nederlanders in gesel
treden met de
1 met een 2,5
.13 pk. Zowel
srs als voor Land
Moteur - transmission
Motor transmission
Uit onderzoek is gebleken dat 80%
van de automobilisten niet merkt
dat banden op verkeerde span
ning staan.
Michelin heeft het zogenaamde
Tyre Monitor System ontwikkeld,
waarbij op het dashboard de
ïctie bij
mde
's eigen
s wagen
mbegaanbaar niet
Een
Veil!
comfort en geeft een overmatige
vermoeidheid dd,,
schokbrekers. Een
ning is veelal de u
stukrijden vc
zaakt in iede
snelle slijtage. Bovendien zorgt 0,3
bar te lage spanning voor een ex
tra brandstofverbruik.
Rovers 100's en 127's voor de on
dersteunende diensten, vormen
niet de enige taken van de fabri
kant. Kort na de finale-selec
Parijs krijgen de deelnemer
teams les van Land Rover's
instructeurs, hoe zij met de
moeten omgaan in oi
terrein. Op Land Rover's oefenter
rein Eastnor Castle in Engeland
wordt ook geoefend in liertechnie-
ken.
Nissan Motor heeft zijn garantie
op alle nieuw afgeleverde auto's
uitgebreid naar drie jaar of
100.000 kilometer. Voorheen was
dat één jaar volledig en drie jaar
of 100.000 kilometer op aandrij
ving en wielophanging. Uiteraard
zijn de garanties van drie jaar op
de lak en zes jaar op de carrosse
rie ongewijzigd gebleven.
Vorige week reisden we naar Frankrijk af om te rijden
met Peugeot's nieuwste telg, de 605. Maar in de schitte
rende ambiance van de abdij van Fontevraud reden we
ook enkele rondjes met een 205. Wat is daar nu voor
nieuws aan? Inderdaad aan de buitenkant was er aan
deze autootjes niets bijzonders te zien. Als je goed kijkt,
zie je echter dat het midden stuk van de motorkap wat
hoger ligt. En inderdaad het nieuws moesten we dan
ook hieronder zoeken.
Enkele weken geleden maakten
we in Italië kennis met de nieuwe
Honda Accord. Vanaf deze week
is deze nieuweling ook bij de Ne
derlandse Honda-dealers in de
showroom te bewonderen. Het
gaat om de vierde generatie van
deze auto. Het nieuwe model is
duidelijk groter en ruimer dan zijn
voorganger. Het motorenaanbod
is behoorlijk ruim. De standaard
versie heeft een 2 liter 16- klepper
met carburateur vc
Daarboven zit dez<
injectie en 133 pk. Het topi
van de nieuwe Accord-ree
Er zal worden gereder
Discovery turbodiesel
liter krachtbron van 11
voor de deelnemer; v
Rover zelf een enorme uitdaging.
van 109 pk.
szelfde motor met
>model
seks heeft
De door de fabriek opgegeven
bandenspanning is in nauwe sa
menwerking met de bandenfabri
kant bepaald. Het is het beste
compromis voor zeer wisselende
snelheden en verschillende belas
tingen. Maar daarnaast wordt er
ook gelet op de hanteerbaarheid,
stabiliteit, het comfort en de le
vensduur van de band.
bandenspanning af te lezen valt.
Wijkt deze af, dan kan dit meteen
worden geconstateerd. Zolang dit
elektronische systeem echter nog
niet gemeengoed is, zal iedere
automobilist regelmatig zijn ban
denspanning zelf moeten controle
ren. En hierbij moet ook zeker de
reserveband niet vergeten wor
den. Daarbij mag niet vergeten
worden dat het ventieldopje abso
luut onmisbaar is om een ventiel
luchtdicht af te sluiten.
to's en caravans. De resultaten
waren bedroevend. In totaal wer
den er bijna zesduizend banden
“lontroleerd, waarvan er 80%
niet op de spanning stond. Maar
liefst 55% had een aanzienlijk te
De afgelopen zomer heeft Miche
lin in Frankrijk langs de autoroute
controles uitgevoerd onder de va
kantiegangers. Er werd hierbij ge- gecc
keken naar het op spanning zijn niet
van de banden van personenau- 1.
eens populair kunnen worden. In
ieder geval speelt Peugeot met de
dachte om de 205 en J5 bestelwa
gen volgend jaar aan het leve-
ringprogramma toe te voegen.
Niet voor niets zijn er al een aan
tal gemeentes in Europa die testen
met deze auto's uitvoeren.
Tussen de testauto's in Fontevraud
stond overigens ook een J9 pei
nenbus met elektrische aandri
ving. Ook daarmee stuurden v
enkele rondjes, alsof het een k
misattraktie was. De werking is
vergelijkbaar aan die van de 205,
alleen is de achteruitschakelaar
vervangen door een klein hen-
deltje. Ook de J9 deed volledig
geruisloos zijn werk. Zelfs een b
hoorlijke helling werd - wellis
waar langzaam - zonder proble
men genomen.
We wachten de toekomstontwik
kelingen rustig af.
Het rijden met de 205 is bijzonder
grappig. Een versnellingspook is
er niet en ook geen koppelingspe-
daal. Wel is er de sleutel om de
auto 'te starten'. Je hoort daarbij
echter niets. Alleen zit er op de
plaats van de toerenteller een ac-
cucontrolemetertje die de conditie
van de energiebron aangeeft. Je
hebt dus niets anders nodig dan
een gas- en rempedaal. De 205 is
volledig geruisloos. Na het in
gang zetten hoor je alleen een
lichte fluittoon. Het is enorm wen
nen dat een auto helemaal stil is.
Achteruitrijden behoort uiteraard
ook tot de mogelijkheden. f
simpele schakelaar op het
board wordt de rij- richt
keerd.
We hebben de auto niet buiten de
muren van de abdij kunnen pro
beren, maar een korte rit gaf een
goede indruk. Uiteraard zijn de
verdere rij-eigenschappen verge
lijkbaar aan die van de benzine of
diesel gestookte 205. Toch kan ik
me voorstellen dat naast het afwe
zig zijn van uitlaatgassen (denk er
wel aan dat elektriciteit moet wor
den opgewekt, meestal door ver
branding in vervuilende centra
les) je de auto niet hoort als ie
komt aanrijden. In een straat met
spelende kinderen zul je dan ook
veelvuldig moeten toeteren.
lage spanning (meer dan 0,3 bar
verschil) en 27% een aanmerkelijk
te lage spanning, meer dan 0,5
bar verschil.
Wat betreft spanningen van ban
den op dezelfde as werden ver
schillen tot 0,5 bar gemeten. Hier
door kan de stuurprecisie ernstig
worden beinvloed. Dan spreken
we nog maar niet over het niet
respekteren van de verschillen
tussen de voor- en achteras,
waardoor het weggedrag van het
voertuig fundamenteel kan wor
den gewijzigd. De bandenspan
ning wordt door automobilisten
st of nauwelijks gecontroleerd.
sn te hoge spanning zorgt voor
srlies aan bestuurbaarheid en
i geeft een overmatige
leid aan karkas en
sn te lage span
reden voor het
van banden en veroor-
,der geval abnormale en
Onder de achterbumper zit een
stekker, waarmee je de auto aan
het stopcontact kunt zetten om de
accu's op te laden. En hiermee
kom je direkt op een ander nadeel
van elektrisch aangedreven
auto's, de actieradius. Deze is met
de huidige technische stand van
zaken beperkt, terwijl de oplaad-
tijd lang is. Toch zou de elektri
sche auto de komende jaren wel
een krachtige 2,2 liter krachtbron
van 150 pk. De motoren hebben
twee balansassen, die er voor zor
gen dat motortrillingen worden
gecompenseerd, zodat een tril-
lingsvrije loop gegarandeerd is.
Alle Accords worden geleverd
met een geregelde driewegkata
lysator. Tegen meerprijs zijn alle
modellen met een viertrapsauto-
maat uit te rusten. Uiteraard is de
Accord ook een comfortabele auto
met rondom Honda's 'Double
Wishbone' wielophanging. De
prijzen starten bij f.38.490,= voor
het basismodel.
Na het openen van die kap zien
we een achttal accu's, hier en
daar wat draden en zaken zoals
een reservoir voor de ruite-
sproeiers. Wat je niet ziet is een
electromotor die bij 1450 tr/min
een vermogen ontwikkeld van 25
pk, waarmee de electrische 205
een top van 100 km/u weet te be
halen. Accelereren doet de auto
niet bijster vlot. Van 0 tot 50 km/u
zijn 11,6 seconden nodig.
dan in de afgelopen jaren, terwijl
de inschrijving op 30 november
pas definitief sluit. Duizend men
sen worden uitgenodigd voor de
regionale selecties in januari,
waaruit uiteindelijk een team
naar voren zal komen die onze
driekleur zal gaan verdedigen. In
totaal zullen er zestien landen
teams deelnemen. Dit jaar zal
worden gereden met de splinter
nieuwe Land Rover Discovery.
Met deze auto zal het ruige Russi
sche landschap moeten worden
overwonnen.
Het preprareren van de Land
sbeneral Rover Discovery's voor het avon
tuur en het uitrusten van Land
hiervoor
n er
ihreven
»ES