Let op de bandenspanning PEUGEOT 205 ELECTRIQUE h it b fc I s s Nieuwe Honda Accord leverbaar Stil, stiller, stilst... I E M R I J P E R I Discovery op Camel avontuur in Rusland Drie jaar garantie bij Nissan 'SIS /IEER. EN - i i DE AUTOMAAT - Donderdag 16 november 1989 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER er 1989 - pagina 6 50,- Fluittoon Serie m/jaar). Stopcontact van het )0,- Compromis ak, stuur- e deur- Met een .t dash- iting omge- Controle Control Reservoir d eau Water-tank Dilution des gaz Gaz dilution Prises de courant Plugs Batterie Battery 022^ Zoals bekend zal de Camel Tro phy 1990 in Rusland worden ver reden. De belangstelling1 is enorm. Inmiddels hebb meef Nederlanders in gesel treden met de 1 met een 2,5 .13 pk. Zowel srs als voor Land Moteur - transmission Motor transmission Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de automobilisten niet merkt dat banden op verkeerde span ning staan. Michelin heeft het zogenaamde Tyre Monitor System ontwikkeld, waarbij op het dashboard de ïctie bij mde 's eigen s wagen mbegaanbaar niet Een Veil! comfort en geeft een overmatige vermoeidheid dd,, schokbrekers. Een ning is veelal de u stukrijden vc zaakt in iede snelle slijtage. Bovendien zorgt 0,3 bar te lage spanning voor een ex tra brandstofverbruik. Rovers 100's en 127's voor de on dersteunende diensten, vormen niet de enige taken van de fabri kant. Kort na de finale-selec Parijs krijgen de deelnemer teams les van Land Rover's instructeurs, hoe zij met de moeten omgaan in oi terrein. Op Land Rover's oefenter rein Eastnor Castle in Engeland wordt ook geoefend in liertechnie- ken. Nissan Motor heeft zijn garantie op alle nieuw afgeleverde auto's uitgebreid naar drie jaar of 100.000 kilometer. Voorheen was dat één jaar volledig en drie jaar of 100.000 kilometer op aandrij ving en wielophanging. Uiteraard zijn de garanties van drie jaar op de lak en zes jaar op de carrosse rie ongewijzigd gebleven. Vorige week reisden we naar Frankrijk af om te rijden met Peugeot's nieuwste telg, de 605. Maar in de schitte rende ambiance van de abdij van Fontevraud reden we ook enkele rondjes met een 205. Wat is daar nu voor nieuws aan? Inderdaad aan de buitenkant was er aan deze autootjes niets bijzonders te zien. Als je goed kijkt, zie je echter dat het midden stuk van de motorkap wat hoger ligt. En inderdaad het nieuws moesten we dan ook hieronder zoeken. Enkele weken geleden maakten we in Italië kennis met de nieuwe Honda Accord. Vanaf deze week is deze nieuweling ook bij de Ne derlandse Honda-dealers in de showroom te bewonderen. Het gaat om de vierde generatie van deze auto. Het nieuwe model is duidelijk groter en ruimer dan zijn voorganger. Het motorenaanbod is behoorlijk ruim. De standaard versie heeft een 2 liter 16- klepper met carburateur vc Daarboven zit dez< injectie en 133 pk. Het topi van de nieuwe Accord-ree Er zal worden gereder Discovery turbodiesel liter krachtbron van 11 voor de deelnemer; v Rover zelf een enorme uitdaging. van 109 pk. szelfde motor met >model seks heeft De door de fabriek opgegeven bandenspanning is in nauwe sa menwerking met de bandenfabri kant bepaald. Het is het beste compromis voor zeer wisselende snelheden en verschillende belas tingen. Maar daarnaast wordt er ook gelet op de hanteerbaarheid, stabiliteit, het comfort en de le vensduur van de band. bandenspanning af te lezen valt. Wijkt deze af, dan kan dit meteen worden geconstateerd. Zolang dit elektronische systeem echter nog niet gemeengoed is, zal iedere automobilist regelmatig zijn ban denspanning zelf moeten controle ren. En hierbij moet ook zeker de reserveband niet vergeten wor den. Daarbij mag niet vergeten worden dat het ventieldopje abso luut onmisbaar is om een ventiel luchtdicht af te sluiten. to's en caravans. De resultaten waren bedroevend. In totaal wer den er bijna zesduizend banden “lontroleerd, waarvan er 80% niet op de spanning stond. Maar liefst 55% had een aanzienlijk te De afgelopen zomer heeft Miche lin in Frankrijk langs de autoroute controles uitgevoerd onder de va kantiegangers. Er werd hierbij ge- gecc keken naar het op spanning zijn niet van de banden van personenau- 1. eens populair kunnen worden. In ieder geval speelt Peugeot met de dachte om de 205 en J5 bestelwa gen volgend jaar aan het leve- ringprogramma toe te voegen. Niet voor niets zijn er al een aan tal gemeentes in Europa die testen met deze auto's uitvoeren. Tussen de testauto's in Fontevraud stond overigens ook een J9 pei nenbus met elektrische aandri ving. Ook daarmee stuurden v enkele rondjes, alsof het een k misattraktie was. De werking is vergelijkbaar aan die van de 205, alleen is de achteruitschakelaar vervangen door een klein hen- deltje. Ook de J9 deed volledig geruisloos zijn werk. Zelfs een b hoorlijke helling werd - wellis waar langzaam - zonder proble men genomen. We wachten de toekomstontwik kelingen rustig af. Het rijden met de 205 is bijzonder grappig. Een versnellingspook is er niet en ook geen koppelingspe- daal. Wel is er de sleutel om de auto 'te starten'. Je hoort daarbij echter niets. Alleen zit er op de plaats van de toerenteller een ac- cucontrolemetertje die de conditie van de energiebron aangeeft. Je hebt dus niets anders nodig dan een gas- en rempedaal. De 205 is volledig geruisloos. Na het in gang zetten hoor je alleen een lichte fluittoon. Het is enorm wen nen dat een auto helemaal stil is. Achteruitrijden behoort uiteraard ook tot de mogelijkheden. f simpele schakelaar op het board wordt de rij- richt keerd. We hebben de auto niet buiten de muren van de abdij kunnen pro beren, maar een korte rit gaf een goede indruk. Uiteraard zijn de verdere rij-eigenschappen verge lijkbaar aan die van de benzine of diesel gestookte 205. Toch kan ik me voorstellen dat naast het afwe zig zijn van uitlaatgassen (denk er wel aan dat elektriciteit moet wor den opgewekt, meestal door ver branding in vervuilende centra les) je de auto niet hoort als ie komt aanrijden. In een straat met spelende kinderen zul je dan ook veelvuldig moeten toeteren. lage spanning (meer dan 0,3 bar verschil) en 27% een aanmerkelijk te lage spanning, meer dan 0,5 bar verschil. Wat betreft spanningen van ban den op dezelfde as werden ver schillen tot 0,5 bar gemeten. Hier door kan de stuurprecisie ernstig worden beinvloed. Dan spreken we nog maar niet over het niet respekteren van de verschillen tussen de voor- en achteras, waardoor het weggedrag van het voertuig fundamenteel kan wor den gewijzigd. De bandenspan ning wordt door automobilisten st of nauwelijks gecontroleerd. sn te hoge spanning zorgt voor srlies aan bestuurbaarheid en i geeft een overmatige leid aan karkas en sn te lage span reden voor het van banden en veroor- ,der geval abnormale en Onder de achterbumper zit een stekker, waarmee je de auto aan het stopcontact kunt zetten om de accu's op te laden. En hiermee kom je direkt op een ander nadeel van elektrisch aangedreven auto's, de actieradius. Deze is met de huidige technische stand van zaken beperkt, terwijl de oplaad- tijd lang is. Toch zou de elektri sche auto de komende jaren wel een krachtige 2,2 liter krachtbron van 150 pk. De motoren hebben twee balansassen, die er voor zor gen dat motortrillingen worden gecompenseerd, zodat een tril- lingsvrije loop gegarandeerd is. Alle Accords worden geleverd met een geregelde driewegkata lysator. Tegen meerprijs zijn alle modellen met een viertrapsauto- maat uit te rusten. Uiteraard is de Accord ook een comfortabele auto met rondom Honda's 'Double Wishbone' wielophanging. De prijzen starten bij f.38.490,= voor het basismodel. Na het openen van die kap zien we een achttal accu's, hier en daar wat draden en zaken zoals een reservoir voor de ruite- sproeiers. Wat je niet ziet is een electromotor die bij 1450 tr/min een vermogen ontwikkeld van 25 pk, waarmee de electrische 205 een top van 100 km/u weet te be halen. Accelereren doet de auto niet bijster vlot. Van 0 tot 50 km/u zijn 11,6 seconden nodig. dan in de afgelopen jaren, terwijl de inschrijving op 30 november pas definitief sluit. Duizend men sen worden uitgenodigd voor de regionale selecties in januari, waaruit uiteindelijk een team naar voren zal komen die onze driekleur zal gaan verdedigen. In totaal zullen er zestien landen teams deelnemen. Dit jaar zal worden gereden met de splinter nieuwe Land Rover Discovery. Met deze auto zal het ruige Russi sche landschap moeten worden overwonnen. Het preprareren van de Land sbeneral Rover Discovery's voor het avon tuur en het uitrusten van Land hiervoor n er ihreven »ES

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 31