MOTORSHOW
VOLVO 340
HYUNDAI
gearriveerd
Special
""B
Keuring
Jl—TL
'NEN
Oplage: 91.645 ex.
A
N
o.a.
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Duitse
tolheffing
Milieu-
keuring niet
voor
oldtimers
it
Deze week
in de
Automaat
AUTOSCHADE? BEL013-350045
-ll£ DAS'N HELE ZORG MINDER.
1989 - pagina 24
^utoöfflaafi
Donderdag 16 november 1989
december
O
o
CD-speler
n maten en prijzen in
Lees verder op blz. 9
van
w
,n maten en priizen in
f 195.-
Motormaat
400 AK Tilburg
Citroen XM
Pag. 3
pag. 9
pag. 7
8
Rij-impressie:
Peugeot 205
Electrique
EN
ld)
Jaargang 1
Nummer 44
geluid en insekten.
unststof.
ijgen. In vele stan-
ienen.
- p.m2
50 p.m2
p.m2
50 p.m2
i- p.m2
i- p.m2
i" p.m2
ionaal
KOFFIE
HAT
4AR
p.m2
p.m2
p.m2
p.m2
p.m2
p.m2
p.m2
p.m2
p.m2
p.m2
p.m2
p.m2
vanaf f 67-
f 119-
Autotest:
Opel Vectra
2000 16V
IOETEN
0P
Oorspronkelijk
Tussen zijn concurrenten oogt de
Excel zeker niet slecht. Ook tech
nisch zal het weer een betrouw-
n maten en priizen in
ail
baar concept zijn. Voorin treffen
we een bekende motor aan. Het
gaat om de 1.5 liter krachtbron die
oorspronkelijk van Mitsubishi
komt. Voorlopig is deze motor al
leen verkrijgbaar met een elektro
nisch geregelde carburateur,
waarmee een vermogen van 53
kW wordt bereikt. Later zal er ook
een injectieversie verschijnen.
De nieuwe Excel wordt meteen in
zes verschillende uitvoeringen ge
leverd, waarbij de basis 1.5 L al
wordt voorzien van een antenne,
armsteunen in de portieren, van
binnenuit verstelbare buitenspie
gels, doorlopende console, dag-
Tijdens de Tokyo Motor Show die van 26 oktober tot en
met 6 november werd gehouden, presenteerde Mazda
een drietal nieuwe auto's die voorlopig alleen voor Ja
pan zelf bedoeld zijn. Het gaat hier om de Familia
Sport-4, de AZ550 Sports Type C en de Proceed Field
Cruiser.
De nieuwe telg van Hyundai, de Excel is bij de Neder
landse dealers gearriveerd. De auto vervangt de vier-
deurs Pony XP en heeft een uiterlijk wat veel aan de
grotere Sonata doet denken. De Excel wordt in zes ver
schillende uitgaven geleverd in prijs variërend van
21.000 tot 30.000 gulden. Overigens is deze Excel nog
maar de voorbode van alles wat komen gaat. Op de
zelfde basis komen volgend jaar een niewue drie- en
vijfdeurs Pony en de uiterst fraaie Scoupe.
De AZ550 Sports Type C is een
vreemde auto. Het is een Groep
C race-auto op kleine schaal.
Voorin zit een grote luchtinlaat
voor de radiator. De ruimte voor
bestuurder en passagier is aëro
dynamisch vormgegeven. De
portieren openen zich schuin
omhoog. Om het geheel 'echt' te
laten lijken, is er aan de achter
zijde een imitatiemotor gemon
teerd, terwijl de echte voortstu-
wer een inhoud heeft van 550 cc
en een vermogen levert van 65
pk bij 7500 tr/min. De auto lijkt
in veel details op de Groep C-
auto. Toch is er ook aan luxe ge
dacht. Een CD-speler is stan
daard.
Op 25 september van dit jaar
heeft de ministerraad haar
goedkeuring gehecht aan het
Besluit Milieukeuring Motor
rijtuigen Luchtverontreini
ging. Dit besluit bepaalt dat
periodiek moet worden vast
gesteld dat: "Het stationaire
mengsel zodanig is afgesteld,
dat het volgens fabrieksspeci-
ficatie opgegeven gehalte
aan koolmonoxide van de uit
laatgassen, uitgedrukt in per
centage volume, bij het daar
bij eveneens opgegeven sta
tionaire toerental, niet wordt
overschreden.Deze bepa
ling geldt echter niet voor mo
torrijtuigen waarvan het ken
teken is afgegeven voor 1 ja
nuari 1980. Is een kenteken
na deze datum afgegeven,
maar is het bouwjaar aan
toonbaar voor 1980 gelegen,
dan is uiteraard deze bepa
ling ook niet van toepassing.
Dit betekent dat alleen auto's
van na 1 januari 1980 een mi
lieukeuring moeten onder
gaan. De hier gestelde uitzon
dering geldt overigens niet
voor motorfietsen.
De Familia Sport-4 is een vier-
wielaangedreven versie van de
nieuwe 323, die inmiddels drie
ronde-overwinningen heeft be
haald tijdens het Word Rally
Championship. De auto is afge
leid van de 'gewone' 323 4WD
hatchback. Hij is uiterlijk duide
lijk herkenbaar aan de bredere
voor- en achterbumpers en de
royale spoilers. De motorkap
vormt één geheel met de voor
bumper en spoiler. De kracht
bron is een 1.8 liter turbo-inter-
cooler, gebaseerd op dezelfde
krachtbron uit het seriemodel. Er
wordt een vermogen van 220 pk
ontwikkeld, waardoor de auto in
6 seconden vanuit stilstand naar
100 km/u accelereert. De top is
220 km/u.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
garandeerde kwaliteit van
an en dessins. levering
prijzen; een uitgebreid
p.m2
p.m2
pm2
EET
f 389.- ---
Leo Marcelis oververzekeringsperikelen. I
Dat onze vakmensen uw auto in geval van schade perfekt
herstellen, vinden wij de normaalste zaak van de wereld.
i Opmerkelijk is wel onze service, snelheid en de
uitstekende kontakten met alle verzekeringsmaatschap '"•Br
pijen. Bovendien hebben wij altijd een vervangende t 4lflB
auto ter beschikking.
AM Spoorlaan 175,Tilburg,
UDAIWTel. 013-350045.
De omstreden Duitse heffing
voor het gebruik van auto
snelwegen voor het vracht
verkeer schijnt toch door te
gaan. De Duitse minister van
Verkeer, Zimmermann heeft
aangekondigd dat de tol met
ingang van mei volgend jaar
zal worden geheven. Voor de
Duitse vervoerders betekent
het geen lastenverzwaring,
omdat zij gecompenseerd
worden door een lagere mo
torrijtuigenbelasting. Buiten
landse vervoerders daarente
gen zullen extra moeten beta
len.
NOB Wegtransport schat de
extra kosten voor de Neder
landse transportbedrijven op
100 miljoen gulden per jaar.
Dit komt neer op een verho
ging van de kostprijs met 4 tot
6 procent en dus op een aan
tasting van de Nederlandse
concurrentiepositie, aldus
NOB.
Het Nederlandse wegvervoer
hoopt overigens op steun van
de Nederlandse overheid.
Lubbers zou zich hierover po
sitief hebben uitgelaten en in
een eerder stadium heeft dat
in ieder geval de vorige mi
nister van Verkeer en Water
staat gedaan.
De Europese Commissie had
al eerder aangekondigd om
de maatregel voor te leggen
aan het Europese Hoi van
Justitie.
De Nederlandse Volvo-dealers
hebben op dit moment twee aan
trekkelijke actieversies op basis
van de 340 in hun showroom. De
Volvo 340 Special is gebasr1 _r
de normale 340 met drie of vijf
deuren en de bekende 1.4 liter
motor van 69 pk gekoppeld aan
een vijfversnellingsbak. De auto
krijgt echter als opties getint glas,
centrale vergrendeling, verwarm
de voorstoelen, 2 speakers en een
zwarte dakantenne en het "Spe-
cial"-logo achterop. Dit hele pak
ket kost f.2.385,= terwijl Volvo er
De derde nieuweling is voorals
nog een prototype, de Proceed
Field Cruiser. De auto is afge
leid van de B-serie met vijfper-
soons dubbele cabine. Het is
een vierwielaangedreven voer
tuig bedoeld voor gebruik in de
stad en prima kwaliteiten voor
het platte land. De auto is 4,91
meter lang en wordt aangedre
ven door een 2.6 liter viercylin-
dermotor met een vermogen van
120 pk. De laadruimte heeft een
fraaie houten vloer.
Over levering van deze auto's in
Nederland is nog niets bekend.
De Excel is modem van lijn met
zijn aflopende motorkap en hoge
acherkant. De auto heeft een fors
ruitoppervlak. Hyundai werkt dui
delijk aan een familie- look, voor
al wat betreft het vooraanzicht. De
auto komt in een populaire prijs
klasse waar de gevestigde orde
de scepter zwaaid. De keuze is
erg groot, denk maar aan de Opel
Kadett, VW Golf, Ford Escort, Re
nault 19, Peugeot 309, Mazda 323,
Daihatsu Applause en noem er
nog maar een tiental op.
slechts een meerprijs van f.850,
voor vraagt.
Ook op basis van de 340 GL is er
nu een "Special" die standaard
jcial is gebaseerd op wordt voorzien van metallic lak,
elektrisch bediende portierruiten
voor, verwarmde voorstoelen,
speakers en antenne en het inmid
dels genoemde logo. Ook voor dit
pakket wordt een meerprijs van
f.850, in rekening gebracht. Zo
doende kost de Volvo 340 Special
3-deurs f.23.840,= en eindigt de
reeks met de 340 GL Special 5-
deurs voor f.26.790,=
Iemand die al ooit een auto
heeft ingevoerd en laten keu
ren bij de Rijksdienst voor het
Wegverkeer (RDW), zal het vol
gende misschien bekend in de
oren klinken. Zoals ik al meer
verteld heb, ben ik in het bezit
van een oude Franse auto, die
ik de afgelopen tweeeneenhalf
jaar driftig heb gerestaureerd.
Afgelopen maandag was het
zover dat de kroon op het werk
gezet moest worden, namelijk
de kentekenkeuring. Nu zou
pas gaan blijken of alle werk
uren die in de auto zaten al
dan niet voor niets waren ge
weest. De zaterdag vooraf
gaand aan de keuring keek ik
de auto nog goed na, want op
zondag zou ik immers niet
meer aan onderdelen kunnen
komen. En ja hoor, op zondag
raakte het benzinefilter ver
stopt en gaf de nummerbord-
verlichting de geest. Met mede
werking van een vriendelijke
dealer en overbuurman, kon ik
nog net optijd deze gebreken
verhelpen.
Vroeg in de ochten reed ik
thuis weg, ik moest namelijk de
afstand Tilburg- Roosendaal
overbruggen met een maxima
le snelheid van zo'n 85 km/u.
Keurig op tijd kwam ik op het
keuringsstation aan. Werkelijk
in sneltreinvaart werd de keu
ring afgewerkt. Eerst werd in
de motorruimte even aan wat
kabels gerukt. Vervolgens
werd de onderkant en vooral
de voorwielophanging gein-
sprecteerd. Daarna een paar
meter doorrijden naar de con
troleplaats voorde verlichting:
helaas, de koplampjes zaten
verkeerd gemonteerd en de
richtingaanwijzers waren niet
voldoende. De remmen bleken
echter wel in orde, zodat de he
le keuring met de zojuist ge
noemde opmerkingen afgeslo
ten kon worden: GOED
GEKEURD!
Binnen twintig minuten stond ik
weer buiten. En ja hoor, een
halve kilometer na de keuring
stopte de auto ermee. Door het
gesjor van de keurmeester was
de accukabel anders in de mo
torruimte komen liggen, waar
door een ronddraaiende poelie
de volledige ommanteling had
weggebrand. De vonken sloe
gen over. Snel de accu losge-
draait en in de omgeving een
andere accukabel gehaald,
waardoor ik met een vertra
ging van driekwartier weer
verder kon. Voldaan zette ik
het ding weer op zijn plaats in
de stalling. Het werk was dus
niet voor niets geweest...
Tony Vos
f'
4
4 j
EXCEL