MOTORSHOW VOLVO 340 HYUNDAI gearriveerd Special ""B Keuring Jl—TL 'NEN Oplage: 91.645 ex. A N o.a. Bijlage van: De Tilburgse Koerier Duitse tolheffing Milieu- keuring niet voor oldtimers it Deze week in de Automaat AUTOSCHADE? BEL013-350045 -ll£ DAS'N HELE ZORG MINDER. 1989 - pagina 24 ^utoöfflaafi Donderdag 16 november 1989 december O o CD-speler n maten en prijzen in Lees verder op blz. 9 van w ,n maten en priizen in f 195.- Motormaat 400 AK Tilburg Citroen XM Pag. 3 pag. 9 pag. 7 8 Rij-impressie: Peugeot 205 Electrique EN ld) Jaargang 1 Nummer 44 geluid en insekten. unststof. ijgen. In vele stan- ienen. - p.m2 50 p.m2 p.m2 50 p.m2 i- p.m2 i- p.m2 i" p.m2 ionaal KOFFIE HAT 4AR p.m2 p.m2 p.m2 p.m2 p.m2 p.m2 p.m2 p.m2 p.m2 p.m2 p.m2 p.m2 vanaf f 67- f 119- Autotest: Opel Vectra 2000 16V IOETEN 0P Oorspronkelijk Tussen zijn concurrenten oogt de Excel zeker niet slecht. Ook tech nisch zal het weer een betrouw- n maten en priizen in ail baar concept zijn. Voorin treffen we een bekende motor aan. Het gaat om de 1.5 liter krachtbron die oorspronkelijk van Mitsubishi komt. Voorlopig is deze motor al leen verkrijgbaar met een elektro nisch geregelde carburateur, waarmee een vermogen van 53 kW wordt bereikt. Later zal er ook een injectieversie verschijnen. De nieuwe Excel wordt meteen in zes verschillende uitvoeringen ge leverd, waarbij de basis 1.5 L al wordt voorzien van een antenne, armsteunen in de portieren, van binnenuit verstelbare buitenspie gels, doorlopende console, dag- Tijdens de Tokyo Motor Show die van 26 oktober tot en met 6 november werd gehouden, presenteerde Mazda een drietal nieuwe auto's die voorlopig alleen voor Ja pan zelf bedoeld zijn. Het gaat hier om de Familia Sport-4, de AZ550 Sports Type C en de Proceed Field Cruiser. De nieuwe telg van Hyundai, de Excel is bij de Neder landse dealers gearriveerd. De auto vervangt de vier- deurs Pony XP en heeft een uiterlijk wat veel aan de grotere Sonata doet denken. De Excel wordt in zes ver schillende uitgaven geleverd in prijs variërend van 21.000 tot 30.000 gulden. Overigens is deze Excel nog maar de voorbode van alles wat komen gaat. Op de zelfde basis komen volgend jaar een niewue drie- en vijfdeurs Pony en de uiterst fraaie Scoupe. De AZ550 Sports Type C is een vreemde auto. Het is een Groep C race-auto op kleine schaal. Voorin zit een grote luchtinlaat voor de radiator. De ruimte voor bestuurder en passagier is aëro dynamisch vormgegeven. De portieren openen zich schuin omhoog. Om het geheel 'echt' te laten lijken, is er aan de achter zijde een imitatiemotor gemon teerd, terwijl de echte voortstu- wer een inhoud heeft van 550 cc en een vermogen levert van 65 pk bij 7500 tr/min. De auto lijkt in veel details op de Groep C- auto. Toch is er ook aan luxe ge dacht. Een CD-speler is stan daard. Op 25 september van dit jaar heeft de ministerraad haar goedkeuring gehecht aan het Besluit Milieukeuring Motor rijtuigen Luchtverontreini ging. Dit besluit bepaalt dat periodiek moet worden vast gesteld dat: "Het stationaire mengsel zodanig is afgesteld, dat het volgens fabrieksspeci- ficatie opgegeven gehalte aan koolmonoxide van de uit laatgassen, uitgedrukt in per centage volume, bij het daar bij eveneens opgegeven sta tionaire toerental, niet wordt overschreden.Deze bepa ling geldt echter niet voor mo torrijtuigen waarvan het ken teken is afgegeven voor 1 ja nuari 1980. Is een kenteken na deze datum afgegeven, maar is het bouwjaar aan toonbaar voor 1980 gelegen, dan is uiteraard deze bepa ling ook niet van toepassing. Dit betekent dat alleen auto's van na 1 januari 1980 een mi lieukeuring moeten onder gaan. De hier gestelde uitzon dering geldt overigens niet voor motorfietsen. De Familia Sport-4 is een vier- wielaangedreven versie van de nieuwe 323, die inmiddels drie ronde-overwinningen heeft be haald tijdens het Word Rally Championship. De auto is afge leid van de 'gewone' 323 4WD hatchback. Hij is uiterlijk duide lijk herkenbaar aan de bredere voor- en achterbumpers en de royale spoilers. De motorkap vormt één geheel met de voor bumper en spoiler. De kracht bron is een 1.8 liter turbo-inter- cooler, gebaseerd op dezelfde krachtbron uit het seriemodel. Er wordt een vermogen van 220 pk ontwikkeld, waardoor de auto in 6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u accelereert. De top is 220 km/u. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur garandeerde kwaliteit van an en dessins. levering prijzen; een uitgebreid p.m2 p.m2 pm2 EET f 389.- --- Leo Marcelis oververzekeringsperikelen. I Dat onze vakmensen uw auto in geval van schade perfekt herstellen, vinden wij de normaalste zaak van de wereld. i Opmerkelijk is wel onze service, snelheid en de uitstekende kontakten met alle verzekeringsmaatschap '"•Br pijen. Bovendien hebben wij altijd een vervangende t 4lflB auto ter beschikking. AM Spoorlaan 175,Tilburg, UDAIWTel. 013-350045. De omstreden Duitse heffing voor het gebruik van auto snelwegen voor het vracht verkeer schijnt toch door te gaan. De Duitse minister van Verkeer, Zimmermann heeft aangekondigd dat de tol met ingang van mei volgend jaar zal worden geheven. Voor de Duitse vervoerders betekent het geen lastenverzwaring, omdat zij gecompenseerd worden door een lagere mo torrijtuigenbelasting. Buiten landse vervoerders daarente gen zullen extra moeten beta len. NOB Wegtransport schat de extra kosten voor de Neder landse transportbedrijven op 100 miljoen gulden per jaar. Dit komt neer op een verho ging van de kostprijs met 4 tot 6 procent en dus op een aan tasting van de Nederlandse concurrentiepositie, aldus NOB. Het Nederlandse wegvervoer hoopt overigens op steun van de Nederlandse overheid. Lubbers zou zich hierover po sitief hebben uitgelaten en in een eerder stadium heeft dat in ieder geval de vorige mi nister van Verkeer en Water staat gedaan. De Europese Commissie had al eerder aangekondigd om de maatregel voor te leggen aan het Europese Hoi van Justitie. De Nederlandse Volvo-dealers hebben op dit moment twee aan trekkelijke actieversies op basis van de 340 in hun showroom. De Volvo 340 Special is gebasr1 _r de normale 340 met drie of vijf deuren en de bekende 1.4 liter motor van 69 pk gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. De auto krijgt echter als opties getint glas, centrale vergrendeling, verwarm de voorstoelen, 2 speakers en een zwarte dakantenne en het "Spe- cial"-logo achterop. Dit hele pak ket kost f.2.385,= terwijl Volvo er De derde nieuweling is voorals nog een prototype, de Proceed Field Cruiser. De auto is afge leid van de B-serie met vijfper- soons dubbele cabine. Het is een vierwielaangedreven voer tuig bedoeld voor gebruik in de stad en prima kwaliteiten voor het platte land. De auto is 4,91 meter lang en wordt aangedre ven door een 2.6 liter viercylin- dermotor met een vermogen van 120 pk. De laadruimte heeft een fraaie houten vloer. Over levering van deze auto's in Nederland is nog niets bekend. De Excel is modem van lijn met zijn aflopende motorkap en hoge acherkant. De auto heeft een fors ruitoppervlak. Hyundai werkt dui delijk aan een familie- look, voor al wat betreft het vooraanzicht. De auto komt in een populaire prijs klasse waar de gevestigde orde de scepter zwaaid. De keuze is erg groot, denk maar aan de Opel Kadett, VW Golf, Ford Escort, Re nault 19, Peugeot 309, Mazda 323, Daihatsu Applause en noem er nog maar een tiental op. slechts een meerprijs van f.850, voor vraagt. Ook op basis van de 340 GL is er nu een "Special" die standaard jcial is gebaseerd op wordt voorzien van metallic lak, elektrisch bediende portierruiten voor, verwarmde voorstoelen, speakers en antenne en het inmid dels genoemde logo. Ook voor dit pakket wordt een meerprijs van f.850, in rekening gebracht. Zo doende kost de Volvo 340 Special 3-deurs f.23.840,= en eindigt de reeks met de 340 GL Special 5- deurs voor f.26.790,= Iemand die al ooit een auto heeft ingevoerd en laten keu ren bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), zal het vol gende misschien bekend in de oren klinken. Zoals ik al meer verteld heb, ben ik in het bezit van een oude Franse auto, die ik de afgelopen tweeeneenhalf jaar driftig heb gerestaureerd. Afgelopen maandag was het zover dat de kroon op het werk gezet moest worden, namelijk de kentekenkeuring. Nu zou pas gaan blijken of alle werk uren die in de auto zaten al dan niet voor niets waren ge weest. De zaterdag vooraf gaand aan de keuring keek ik de auto nog goed na, want op zondag zou ik immers niet meer aan onderdelen kunnen komen. En ja hoor, op zondag raakte het benzinefilter ver stopt en gaf de nummerbord- verlichting de geest. Met mede werking van een vriendelijke dealer en overbuurman, kon ik nog net optijd deze gebreken verhelpen. Vroeg in de ochten reed ik thuis weg, ik moest namelijk de afstand Tilburg- Roosendaal overbruggen met een maxima le snelheid van zo'n 85 km/u. Keurig op tijd kwam ik op het keuringsstation aan. Werkelijk in sneltreinvaart werd de keu ring afgewerkt. Eerst werd in de motorruimte even aan wat kabels gerukt. Vervolgens werd de onderkant en vooral de voorwielophanging gein- sprecteerd. Daarna een paar meter doorrijden naar de con troleplaats voorde verlichting: helaas, de koplampjes zaten verkeerd gemonteerd en de richtingaanwijzers waren niet voldoende. De remmen bleken echter wel in orde, zodat de he le keuring met de zojuist ge noemde opmerkingen afgeslo ten kon worden: GOED GEKEURD! Binnen twintig minuten stond ik weer buiten. En ja hoor, een halve kilometer na de keuring stopte de auto ermee. Door het gesjor van de keurmeester was de accukabel anders in de mo torruimte komen liggen, waar door een ronddraaiende poelie de volledige ommanteling had weggebrand. De vonken sloe gen over. Snel de accu losge- draait en in de omgeving een andere accukabel gehaald, waardoor ik met een vertra ging van driekwartier weer verder kon. Voldaan zette ik het ding weer op zijn plaats in de stalling. Het werk was dus niet voor niets geweest... Tony Vos f' 4 4 j EXCEL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25