BMWZ1 iT" IMPRESSIE RIJ Jongensdroom Twee autoboeken voor 1990 beschikbaar w J dï' auto glas OM FB.V. nd ill De nieuwe Hyundai Sonata: Het zakelijke verschil. De moderne, representatieve sedan met een standaard uitrusting die elke zakenman zal aanspreken. Ruimte, komfort, technische perfektie, kompleetheid, luxe en veiligheid. Op een niveau dat de konkurrentie alleen kent bij de (dure) topmodellen. Zon dermeer een verantwoorde investe ring: hoge inruilwaarde, lage kilome- terprijs en een aanschafprijs die on gekend is. Er is namelijk Sonata vanaf f31.450,- Zl bij Renova DE AUTOMAAT - Donderdag 9 november 1989 - pagina 7 DETILBURGSE KOERIER er 1989-pagina 6 I M Bolide ING .1986 .1984 .1985 s za- Jto's, inde I tail 2984 MA RD SA SR 1985 il cnmEEn 1 PG ,PG 1987 1987 SE worden in flitsend korte bracht, terwijl als top 2 wordt opgegeven. Op srd weer een r toeristische 4166-3412 0 uur lur open )uur: 112 -t als tele- jina's l ver- Hart van Brabantlaan 96 -Telefoon 013-433000 - ÏESSOIRES model 1989 Anti diefstal aktie Kenteken in al uw ruiten 10,- Oisterwijk »de gebruikte auto. UNTIE. Enkele jaren terüg werd door BMW een nieuw prototy pe getoond. Een kleine tweezits roadster van een zeer futuristisch ontwerp, de Zl. Prototypes blijven over het algemeen altijd prototypes, maar de reakties van het publiek worden weer gebruikt bij het ontwerpen van productiemodellen. Het publiek was echter laaiend en thousiast, zo zelfs, dat BMW besloot om de Zl in produc tie te nemen. Sinds vorig jaar verlaat deze spectaculai re auto mondjes maat de fabriekspoorten. We reden met het enige exemplaar wat via officiële weg ons land heeft bereikt. worden elektrisch bediend en ge ven een goed zicht naar achteren. Een ander onderdeel wat de Zl tot Zl maakt zijn de lichtmetalen wie len met zeven spaken. REPAREREN VERNIEUWEN ^AUTORUITEN 1986-1987 1987 1985 AUTO KENNIS B.V. Leharstraat 82, Tilburg telefoon 013-554784 met 1ANTIE 1988 1983 t/m 1988 1985 1984 t/m 1986 1986 1988 .1987-1988 „....1987 1987 ...dec. 1988 1986 1986 1985 ...dec. 1983 1983 1982 S 1984 -drs. 20 S rel 1986 sden auto kwam )e sport-stand /steem uit. Tussen de id ook een SR 3.0, l-drs. 16 S vel 1986 meegesleurd worden naar een top van 225 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 geschiedt net binnen de 8 seconden. Toch mag je de Zl geen race-wagen noemen. Het is een sportieve auto waarmee je bij voorkeur over een drukke boule vard moet gaan flaneren. Ook een lekker bochtig landweggetje is ikiser voor spekje- naar-zijn-bek- lan- )e- D® auto rijdt werkelijk als een skelter. Zeer strak en zonder uit te breken laat hij zich snel een bocht in sturen. Iedere keer weer een gi gantisch fijn gevoel. Je bent echt met autorijden bezig in dit snoep je. De fantastische wegligging is voor een deel te danken aan de gunstige gewichtsverhouding van 49% voor en 51% achter. Een rijverslag van de BMW Zl is een mengeling van indrukken die je zelf met de auto opdoet en de reakties van vrienden, buren, fa milie, medeweggebruikers en toe vallige passanten. De auto leek wel een complete toeristische at- traktie. Een rij-instructeur kwam zelfs een middag lang ieder uur weer met een andere kandidaat langs. Toeristisch Toen de buurjongen op school Opmerkelijk is echter dat de ve ring behoorlijk comfortabel is. Je merkt bij overdwarse bobbels dat de totale veeruitslag wat gering is, maar door de bank genomen is de Zl zeker geen over de stenen stuiterende bolide. Daarom kan er rustig dagelijks van de auto ge bruik gemaakt worden, als er ten minste niet teveel boodschappen meegetorst hoeven te worden, al thans niet te volumineus. Uren kun je over de Zl door ver tellen, maar eens moet er een ein de aan komen. De rust keerde na vertrek van de Zl uit onze straat volledig weer. Het wen' gewone straat, zonder attraktie. Een goed gemiddeld brandstof verbruik heb ik nauwelijks kunnen bepalen. Je kent het wel, Jan en allemaal willen even meerijden, zodat de Zl veel korte trajekten heeft afgelegd met een gemiddel de van 1 op 7,5. Op de snelweg zal hij evenwel tot veel betere waarden komen. Je vraagt je bij dit soort auto's af of de prijs eigenlijk nog wel van belang is. De BMW Zl kost ruim is f. 145.000, en dan moet je nog een paar jaar geduld hebben ook, want zoals gezegd is de produc tiecapaciteit beperkt. Toch zal het BMW geen enkele moeite kosten om deze fun-car aan de man te brengen. Naast een fantastisch uiterlijk is de Zl een prima rij- ijzer. Ik spreek alleen aan het ein de van dit verhaal de wens uit dat de Zl in handen zal komen en blij ven van echte autoliefhebbers die hem met zorg zullen behandelen, want dat zijn ze aan het model en het merk verplicht. melding maakte van een Zl voor zijn deur, kreeg hij direkt te horen "dat kan niet". Na wederom een toeristisch bezoek was deze onge lovige ervan overtuigd dat het wel kon. Of wat te denken van de fiet ser die volledig betoverd door de Zl achteromkijkend tegen een an dere tweewieler aanreed. Tot diep in de nacht hoorde je auto's af remmen, achteruitrijden en na een korte stilstand weer doorrijden. Wat heeft die Zl dan om zoveel mensen in vervoering te brengen. Ten eerste heeft de auto natuurlijk zijn merk mee. Het positieve ima go van BMW wordt door dit model volledig uitgestraald. Het voor naamste is het meer dan aparte uiterlijk. De BMW Zl bestaat uit een geraamte waar de kunststof carrosserie-delen op gemonteerd zijn. De koplampen zijn onder een dóórzichte plaat opgeborgen, ter wijl de luchtinlaat voor de motor uiteraard weer via de bekende BMW-nieren geschied. De hoge achterkant is al even apart als de voorzijde. Een kleine bagageklep geeft toegang tot een keurig be klede ruimte waar naast een thuiskomer alleen maar plaats is voor een niet te grote weekendtas en een bescheiden rugzak. Normaal kijken we eigenlijk nau welijks naar de bodem van een auto. Toch is dat bij de Zl een in teressante bezigheid. Voor zien we een wielophanging die veel gelijkenis vertoond met de'3-serie. WVAV.V.1 ui juiaeiiu xujrie tijden vol bracht, terwijl als top 235 km/u wordt opgegeven. Op de Franse Autoroute liep dit model de teller uit, maar er kon dan ook niet meer dan 240 km/u op. De besturing is gelijk aan de SV 3.0, maar pretti ger door het toepassen van brede laagprofiel banden. De Peugeot 605 zal in april bij de Nederlandse dealers staan, zodat over prijzen nog geen definitieve gegevens bekend zijn. Wat is de invloed van het toevoegen van een katalysator en het verwisselen van motoren? De basisversie, de 2 liter SL kost in Frankrijk omg ere- kend f.41.000,=. Ik heb echter niet de illussie dat de 605 voor een dergelijk aantrekkelijke prijs bij ons zal worden aangeboden, want dat zou de duurste 405 on verkoopbaar maken. Laten we ho pen dat Peugeot de nieuweling vanaf zo'n f.45.000,= zal gaan aanbieden, terwijl de duurste ver sie rond de f.85.000,= verwacht moet worden (in Frankrijk f.80.000,=). De 605 is wat ontwerp betreft geen vreselijk vooruitstrevende auto en Flaneren De BMW Zl is van het type aan- trek-auto. Als je zit, zit je ook vre selijk goed. Technisch zijn veel za ken van de 325 i overgenomen. Voorin ligt in lengterichting de 6 cylinder lijnmotor met een inhoud van 2494 cc. Met katalysator en in jectie wordt een vermogen van 170 pk ontwikkeld. Dit vermogen i bij 5800 tr/min volledig beschik baar. Het maximum koppel van 222 Nm laat bij 4300 tr/min volle dig over zich beschikken. Deze cij fers maken al duidelijk dat voor sportief rijden de krachtbron flink op toeren gehouden moet worden. Dat betekent automatisch veel schakelen. Gelukkig laat de korte pook zich licht en direkt bedienen, zodat dat geen bezwaar is. De Zl is ondanks zijn kunststof carrosse rie geen uitgesproken lichtge wicht. In totaal moeten 1250 kg zal waarschijnlijk juist daarom goed gaan scoren. Het koperspu- bliek in de topklasse is immers be hoorlijk behoudend. Laten we voor het Franse merk hopen dat ze inderdaad hun plaatsje in de top 5 zullen veroveren tussen de Opel Omega, Mercedes 200/300 en 190, de Ford Scorpio en de BMW 3-serie. Er wordt gehoopt op een marktaandeel in ons land van 1,2% gezien over een vol jaar en dat komt neer op 5000 eenheden. Typeplaatje Het topmodel stond natuurlijk ook blinkend op ons als kritische schepsels te wachten. Het is de 605 SV 24, met de V6 motor echter met een 24-kleppen kop, waar door een vermogen van 200 pk wordt geleverd. Een beul van een auto die bovendien van de meest complete uitrusting is voorzien. Al leen de schitterende lichtmetalen velgen en het typeplaatje laten zien dat je met deze krachtpatser te maken hebt. Ook bij deze auto valt het op dat het vermogen heel best op de weg wordt overge bracht. Met een beetje beleid zul len de wielen nooit doorslippen. De motor bromt iets rauwer dan zijn 12-kleppen broer, maar wordt nooit te rumoerig. Acceleraties Sleutelvakje Het interieur is tot in de details perfect afgewerkt. Haast alles is met soepel leer bekleed. Ook een mooie combinatie van gla zend en dof leer te vinden. De middenconsole met handrem, ver snellingspook, asbak, verwarming en ventilatie, radio en uitstroom- openingen kennen we uit andere BMW-modellen. Verder is alles specifiek voor de Zl ontworpen. De Sony-radio heeft zelfs het op schrift "Zl Audio System". Het driespakig stuurwiel is wat groot, maar netjes in diepte verstelbaar. Het dashboard bestaat uit vier klassieke ronde kokken. Helaas biedt de Zl geen opbergmogelijk- heden. Er zit een klein sleutelvakje tussen de voorstoelen, maar daar blijft het bij. De stoelen zijn apart van vorm, maar zitten meer dan uitstekend. Comfortabel en toch sportief. Alleen zijn ze voor de zeer lange exemplaren onder ons waarschijnlijk niet ver genoeg naar achter verstelbaar. Onze stoelen waren voor een deel met dof leer bekleed, terwijl het zitvlak van glanzend leer met een soort van camouflage dessin is voor zien. Het uitzicht rondom is bij geopen de kap bijna 360 graden. Bij ge sloten kap moetje er even aan wennen dat je bijvoorbeeld bij rechtsaf slaan voornamelijk door de achterruit moet kijken. Demper De hele bodemsectie tussen voor- en achterwielen is helemaal be dekt met gladde kunststof platen. Alleen voor de aandrijfas is een ruimte open gelaten. De as is ove rigens helemaal met isolatiemate riaal ingepakt. Verder valt de gro te achterste demper van de uitlaat erg op die bijna even breed is als de auto zelf. Deze demper zet de vlakke bodem voort en dient met een als een soort van spoiler. We laten de brug echter maar zakken en bekijken hem weer van zijn meest aantrekkelijke kant. Heel typisch is de deurconstructie. De twee portieren zakken elek trisch weg in de fors uitgevallen dorpels. Erg makkelijk is de instap niet, maar wel uiterst spectaculair. De auto kan met open deuren ge reden worden, terwijl de deuren natuurlijk ook weer omhoog kun nen. De zijruiten kunnen bij geslo ten portieren afzonderlijk bediend worden. Helaas zullen we zeker in ons land niet altijd met zon en droog weer te maken hebben. Daarom is de softtop hard nodig. De constructie en werking is vrij wel gelijk aan die van de 3-serie cabriolet. In open toestand zit de kap keurig onder een kunststof klep in de bagageruimte opge borgen. Vallen er wat druppeltjes, dan is het geheel in enkele secon den te overdekken. Dan voor wat de buitenkant betreft nog twee de tails. Kijk eens naar de fraaie spiegels die op hun pootjes aan de raamstijl zijn vastgeiriaakt. Ze (Vervolg van pag. 1(Peugeot) stuurbekrachtiging. Boven de 80 km/u neemt zijn assistentie af, ter wijl deze boven de 180 km/u hele maal niet meer meehelpt. Dat lijkt op het eerste gezicht fijn, maar dat is het niet. De auto is tot die 80 km/ u veel te licht te besturen. Natuur lijk hebben de mensen van Peu geot deze klacht al vele malen moeten aanhoren, zodat ons werd duidelijk gemaakt dat hier bin nenkort wat aan veranderd gaat worden. Er wordt bijvoorbeeld ge dacht aan een extra trap bij 30 km/u. De SV 3.0 - want zo luidt de officië le benaming - kan tegen meerprijs worden geleverd met actieve ve ring. Een computer bepaald hier de instelling van de schokbrekers. De door ons gerec’ wat week over. De schakelt dit systee testauto's stond c een auto die op dit moment niet in het leveringsprogramma is opge nomen. Het gaat hierbij om de 3 li ter motor met toerentalafhankelij- ke stuurbekrachtiging, zonder computergestuurde schokbrekers, naar mijn mening de fijnste 605 die ik gereden heb. Sinterklaas en Kerstmis liggen weer weer dicht voor ons. Het ein de van het jaar is voor een aantal uitgeverijen de tijd om met hun nieuwe auto-jaarboeken op de markt te komen. Een tweetal is vo rige week van de pers gerold. Het gaat om Auto'90 samengesteld door Fred van der Vlugt en Auto- boek '90 van Ted Sluymer. Auto'90 is van oudsher de kleinste uitgave van het bekende viertal waar ook het Autovisie jaarboek en Kluwer's Autotest bij horen. Het boek heeft dit jaar 384 pagina's waarin de belangrijkste autotypes van Nederland samengevat zijn. In het gebruikelijke kleurenkatern zijn dit jaar toekomstauto's opge nomen. Nieuw zijn de mini-tests die achterin te vinden zijn. Mede door zijn lage prijs van f.19,95 een prima boekwerkje. Ted Sluymer bedient zich net Autovisie en Kluwer van het te loonbeek formaat. In 612 pagi zijn vrijwel alle in Nederland i krijgbare auto's te vinden. De technische gegevens zijn dit jaar duidelijk overzichtelijker weerge geven. Bovendien bevat het boek een oplopende prijslijst en een aantal redaktionele stukken. Ver der informatie over caravans, ge bruikte auto's en een aantal rij-im- pressies. Autoboek '90 kost f.29,95. De meer dan spectaculaire BMW Zl Roadster is vanaf vandaag te zien bij de Til- burgse BMW-dealer Renova aan de Spoordijk. Liefheb bers moeten zeker van deze gelegenheid gebruik maken om de Zl eens in levende lijve te bekijken. De auto is tot en met zaterdag 11 november in de showroom te bewonderen, terwijl hij ook nog zondag achter glas te aanschouwen is. Uiteraard heeft Renova ook een complete reeks verte genwoordigers van de ande re BMW-modellen, zoals de nieuwe BMW 318is en de 518i. MoMmi w «Hm WO Supplement met cwavwat, wuw w&ens en com©*» W«n wn nieuwe <w» een f

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 31