BMWZ1
iT"
IMPRESSIE
RIJ
Jongensdroom
Twee autoboeken
voor 1990
beschikbaar
w
J dï'
auto glas
OM
FB.V.
nd
ill
De nieuwe
Hyundai Sonata:
Het zakelijke verschil.
De moderne, representatieve sedan
met een standaard uitrusting die
elke zakenman zal aanspreken.
Ruimte, komfort, technische perfektie,
kompleetheid, luxe en veiligheid. Op
een niveau dat de konkurrentie alleen
kent bij de (dure) topmodellen. Zon
dermeer een verantwoorde investe
ring: hoge inruilwaarde, lage kilome-
terprijs en een aanschafprijs die on
gekend is. Er is namelijk
Sonata vanaf
f31.450,-
Zl bij
Renova
DE AUTOMAAT - Donderdag 9 november 1989 - pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
er 1989-pagina 6
I
M
Bolide
ING
.1986
.1984
.1985
s
za-
Jto's, inde
I tail
2984
MA
RD
SA
SR
1985
il
cnmEEn
1
PG
,PG
1987
1987
SE
worden in flitsend korte
bracht, terwijl als top 2
wordt opgegeven. Op
srd weer een
r toeristische
4166-3412
0 uur
lur open
)uur:
112
-t als
tele-
jina's
l ver-
Hart van Brabantlaan 96
-Telefoon 013-433000 -
ÏESSOIRES
model 1989
Anti diefstal aktie
Kenteken in al uw ruiten 10,-
Oisterwijk
»de gebruikte auto.
UNTIE.
Enkele jaren terüg werd door BMW een nieuw prototy
pe getoond. Een kleine tweezits roadster van een zeer
futuristisch ontwerp, de Zl. Prototypes blijven over het
algemeen altijd prototypes, maar de reakties van het
publiek worden weer gebruikt bij het ontwerpen van
productiemodellen. Het publiek was echter laaiend en
thousiast, zo zelfs, dat BMW besloot om de Zl in produc
tie te nemen. Sinds vorig jaar verlaat deze spectaculai
re auto mondjes maat de fabriekspoorten. We reden
met het enige exemplaar wat via officiële weg ons land
heeft bereikt.
worden elektrisch bediend en ge
ven een goed zicht naar achteren.
Een ander onderdeel wat de Zl tot
Zl maakt zijn de lichtmetalen wie
len met zeven spaken.
REPAREREN
VERNIEUWEN
^AUTORUITEN
1986-1987
1987
1985
AUTO KENNIS B.V.
Leharstraat 82, Tilburg
telefoon 013-554784
met
1ANTIE
1988
1983 t/m 1988
1985
1984 t/m 1986
1986
1988
.1987-1988
„....1987
1987
...dec. 1988
1986
1986
1985
...dec. 1983
1983
1982
S 1984
-drs. 20 S
rel 1986
sden auto kwam
)e sport-stand
/steem uit. Tussen de
id ook een SR 3.0,
l-drs. 16 S
vel 1986
meegesleurd worden naar een
top van 225 km/u. De acceleratie
van 0 tot 100 geschiedt net binnen
de 8 seconden. Toch mag je de Zl
geen race-wagen noemen. Het is
een sportieve auto waarmee je bij
voorkeur over een drukke boule
vard moet gaan flaneren. Ook een
lekker bochtig landweggetje is
ikiser voor spekje- naar-zijn-bek-
lan- )e- D® auto rijdt werkelijk als een
skelter. Zeer strak en zonder uit te
breken laat hij zich snel een bocht
in sturen. Iedere keer weer een gi
gantisch fijn gevoel. Je bent echt
met autorijden bezig in dit snoep
je. De fantastische wegligging is
voor een deel te danken aan de
gunstige gewichtsverhouding van
49% voor en 51% achter.
Een rijverslag van de BMW Zl is
een mengeling van indrukken die
je zelf met de auto opdoet en de
reakties van vrienden, buren, fa
milie, medeweggebruikers en toe
vallige passanten. De auto leek
wel een complete toeristische at-
traktie. Een rij-instructeur kwam
zelfs een middag lang ieder uur
weer met een andere kandidaat
langs.
Toeristisch
Toen de buurjongen op school
Opmerkelijk is echter dat de ve
ring behoorlijk comfortabel is. Je
merkt bij overdwarse bobbels dat
de totale veeruitslag wat gering
is, maar door de bank genomen is
de Zl zeker geen over de stenen
stuiterende bolide. Daarom kan er
rustig dagelijks van de auto ge
bruik gemaakt worden, als er ten
minste niet teveel boodschappen
meegetorst hoeven te worden, al
thans niet te volumineus.
Uren kun je over de Zl door ver
tellen, maar eens moet er een ein
de aan komen. De rust keerde na
vertrek van de Zl uit onze straat
volledig weer. Het wen'
gewone straat, zonder
attraktie.
Een goed gemiddeld brandstof
verbruik heb ik nauwelijks kunnen
bepalen. Je kent het wel, Jan en
allemaal willen even meerijden,
zodat de Zl veel korte trajekten
heeft afgelegd met een gemiddel
de van 1 op 7,5. Op de snelweg
zal hij evenwel tot veel betere
waarden komen.
Je vraagt je bij dit soort auto's af
of de prijs eigenlijk nog wel van
belang is. De BMW Zl kost ruim
is f. 145.000, en dan moet je nog
een paar jaar geduld hebben ook,
want zoals gezegd is de produc
tiecapaciteit beperkt. Toch zal het
BMW geen enkele moeite kosten
om deze fun-car aan de man te
brengen. Naast een fantastisch
uiterlijk is de Zl een prima rij-
ijzer. Ik spreek alleen aan het ein
de van dit verhaal de wens uit dat
de Zl in handen zal komen en blij
ven van echte autoliefhebbers die
hem met zorg zullen behandelen,
want dat zijn ze aan het model en
het merk verplicht.
melding maakte van een Zl voor
zijn deur, kreeg hij direkt te horen
"dat kan niet". Na wederom een
toeristisch bezoek was deze onge
lovige ervan overtuigd dat het wel
kon. Of wat te denken van de fiet
ser die volledig betoverd door de
Zl achteromkijkend tegen een an
dere tweewieler aanreed. Tot diep
in de nacht hoorde je auto's af
remmen, achteruitrijden en na een
korte stilstand weer doorrijden.
Wat heeft die Zl dan om zoveel
mensen in vervoering te brengen.
Ten eerste heeft de auto natuurlijk
zijn merk mee. Het positieve ima
go van BMW wordt door dit model
volledig uitgestraald. Het voor
naamste is het meer dan aparte
uiterlijk. De BMW Zl bestaat uit
een geraamte waar de kunststof
carrosserie-delen op gemonteerd
zijn. De koplampen zijn onder een
dóórzichte plaat opgeborgen, ter
wijl de luchtinlaat voor de motor
uiteraard weer via de bekende
BMW-nieren geschied. De hoge
achterkant is al even apart als de
voorzijde. Een kleine bagageklep
geeft toegang tot een keurig be
klede ruimte waar naast een
thuiskomer alleen maar plaats is
voor een niet te grote weekendtas
en een bescheiden rugzak.
Normaal kijken we eigenlijk nau
welijks naar de bodem van een
auto. Toch is dat bij de Zl een in
teressante bezigheid. Voor zien
we een wielophanging die veel
gelijkenis vertoond met de'3-serie.
WVAV.V.1 ui juiaeiiu xujrie tijden vol
bracht, terwijl als top 235 km/u
wordt opgegeven. Op de Franse
Autoroute liep dit model de teller
uit, maar er kon dan ook niet meer
dan 240 km/u op. De besturing is
gelijk aan de SV 3.0, maar pretti
ger door het toepassen van brede
laagprofiel banden.
De Peugeot 605 zal in april bij de
Nederlandse dealers staan, zodat
over prijzen nog geen definitieve
gegevens bekend zijn. Wat is de
invloed van het toevoegen van
een katalysator en het verwisselen
van motoren? De basisversie, de 2
liter SL kost in Frankrijk omg ere-
kend f.41.000,=. Ik heb echter niet
de illussie dat de 605 voor een
dergelijk aantrekkelijke prijs bij
ons zal worden aangeboden,
want dat zou de duurste 405 on
verkoopbaar maken. Laten we ho
pen dat Peugeot de nieuweling
vanaf zo'n f.45.000,= zal gaan
aanbieden, terwijl de duurste ver
sie rond de f.85.000,= verwacht
moet worden (in Frankrijk
f.80.000,=).
De 605 is wat ontwerp betreft geen
vreselijk vooruitstrevende auto en
Flaneren
De BMW Zl is van het type aan-
trek-auto. Als je zit, zit je ook vre
selijk goed. Technisch zijn veel za
ken van de 325 i overgenomen.
Voorin ligt in lengterichting de 6
cylinder lijnmotor met een inhoud
van 2494 cc. Met katalysator en in
jectie wordt een vermogen van
170 pk ontwikkeld. Dit vermogen i
bij 5800 tr/min volledig beschik
baar. Het maximum koppel van
222 Nm laat bij 4300 tr/min volle
dig over zich beschikken. Deze cij
fers maken al duidelijk dat voor
sportief rijden de krachtbron flink
op toeren gehouden moet worden.
Dat betekent automatisch veel
schakelen. Gelukkig laat de korte
pook zich licht en direkt bedienen,
zodat dat geen bezwaar is. De Zl
is ondanks zijn kunststof carrosse
rie geen uitgesproken lichtge
wicht. In totaal moeten 1250 kg
zal waarschijnlijk juist daarom
goed gaan scoren. Het koperspu-
bliek in de topklasse is immers be
hoorlijk behoudend. Laten we
voor het Franse merk hopen dat
ze inderdaad hun plaatsje in de
top 5 zullen veroveren tussen de
Opel Omega, Mercedes 200/300
en 190, de Ford Scorpio en de
BMW 3-serie. Er wordt gehoopt op
een marktaandeel in ons land van
1,2% gezien over een vol jaar en
dat komt neer op 5000 eenheden.
Typeplaatje
Het topmodel stond natuurlijk ook
blinkend op ons als kritische
schepsels te wachten. Het is de
605 SV 24, met de V6 motor echter
met een 24-kleppen kop, waar
door een vermogen van 200 pk
wordt geleverd. Een beul van een
auto die bovendien van de meest
complete uitrusting is voorzien. Al
leen de schitterende lichtmetalen
velgen en het typeplaatje laten
zien dat je met deze krachtpatser
te maken hebt. Ook bij deze auto
valt het op dat het vermogen heel
best op de weg wordt overge
bracht. Met een beetje beleid zul
len de wielen nooit doorslippen.
De motor bromt iets rauwer dan
zijn 12-kleppen broer, maar wordt
nooit te rumoerig. Acceleraties
Sleutelvakje
Het interieur is tot in de details
perfect afgewerkt. Haast alles is
met soepel leer bekleed. Ook
een mooie combinatie van gla
zend en dof leer te vinden. De
middenconsole met handrem, ver
snellingspook, asbak, verwarming
en ventilatie, radio en uitstroom-
openingen kennen we uit andere
BMW-modellen. Verder is alles
specifiek voor de Zl ontworpen.
De Sony-radio heeft zelfs het op
schrift "Zl Audio System". Het
driespakig stuurwiel is wat groot,
maar netjes in diepte verstelbaar.
Het dashboard bestaat uit vier
klassieke ronde kokken. Helaas
biedt de Zl geen opbergmogelijk-
heden. Er zit een klein sleutelvakje
tussen de voorstoelen, maar daar
blijft het bij. De stoelen zijn apart
van vorm, maar zitten meer dan
uitstekend. Comfortabel en toch
sportief. Alleen zijn ze voor de
zeer lange exemplaren onder ons
waarschijnlijk niet ver genoeg
naar achter verstelbaar. Onze
stoelen waren voor een deel met
dof leer bekleed, terwijl het zitvlak
van glanzend leer met een soort
van camouflage dessin is voor
zien.
Het uitzicht rondom is bij geopen
de kap bijna 360 graden. Bij ge
sloten kap moetje er even aan
wennen dat je bijvoorbeeld bij
rechtsaf slaan voornamelijk door
de achterruit moet kijken.
Demper
De hele bodemsectie tussen voor-
en achterwielen is helemaal be
dekt met gladde kunststof platen.
Alleen voor de aandrijfas is een
ruimte open gelaten. De as is ove
rigens helemaal met isolatiemate
riaal ingepakt. Verder valt de gro
te achterste demper van de uitlaat
erg op die bijna even breed is als
de auto zelf. Deze demper zet de
vlakke bodem voort en dient met
een als een soort van spoiler. We
laten de brug echter maar zakken
en bekijken hem weer van zijn
meest aantrekkelijke kant.
Heel typisch is de deurconstructie.
De twee portieren zakken elek
trisch weg in de fors uitgevallen
dorpels. Erg makkelijk is de instap
niet, maar wel uiterst spectaculair.
De auto kan met open deuren ge
reden worden, terwijl de deuren
natuurlijk ook weer omhoog kun
nen. De zijruiten kunnen bij geslo
ten portieren afzonderlijk bediend
worden. Helaas zullen we zeker in
ons land niet altijd met zon en
droog weer te maken hebben.
Daarom is de softtop hard nodig.
De constructie en werking is vrij
wel gelijk aan die van de 3-serie
cabriolet. In open toestand zit de
kap keurig onder een kunststof
klep in de bagageruimte opge
borgen. Vallen er wat druppeltjes,
dan is het geheel in enkele secon
den te overdekken. Dan voor wat
de buitenkant betreft nog twee de
tails. Kijk eens naar de fraaie
spiegels die op hun pootjes aan
de raamstijl zijn vastgeiriaakt. Ze
(Vervolg van pag. 1(Peugeot)
stuurbekrachtiging. Boven de 80
km/u neemt zijn assistentie af, ter
wijl deze boven de 180 km/u hele
maal niet meer meehelpt. Dat lijkt
op het eerste gezicht fijn, maar dat
is het niet. De auto is tot die 80 km/
u veel te licht te besturen. Natuur
lijk hebben de mensen van Peu
geot deze klacht al vele malen
moeten aanhoren, zodat ons werd
duidelijk gemaakt dat hier bin
nenkort wat aan veranderd gaat
worden. Er wordt bijvoorbeeld ge
dacht aan een extra trap bij 30
km/u.
De SV 3.0 - want zo luidt de officië
le benaming - kan tegen meerprijs
worden geleverd met actieve ve
ring. Een computer bepaald hier
de instelling van de schokbrekers.
De door ons gerec’
wat week over. De
schakelt dit systee
testauto's stond c
een auto die op dit moment niet in
het leveringsprogramma is opge
nomen. Het gaat hierbij om de 3 li
ter motor met toerentalafhankelij-
ke stuurbekrachtiging, zonder
computergestuurde schokbrekers,
naar mijn mening de fijnste 605
die ik gereden heb.
Sinterklaas en Kerstmis liggen
weer weer dicht voor ons. Het ein
de van het jaar is voor een aantal
uitgeverijen de tijd om met hun
nieuwe auto-jaarboeken op de
markt te komen. Een tweetal is vo
rige week van de pers gerold. Het
gaat om Auto'90 samengesteld
door Fred van der Vlugt en Auto-
boek '90 van Ted Sluymer.
Auto'90 is van oudsher de kleinste
uitgave van het bekende viertal
waar ook het Autovisie jaarboek
en Kluwer's Autotest bij horen. Het
boek heeft dit jaar 384 pagina's
waarin de belangrijkste autotypes
van Nederland samengevat zijn.
In het gebruikelijke kleurenkatern
zijn dit jaar toekomstauto's opge
nomen. Nieuw zijn de mini-tests
die achterin te vinden zijn. Mede
door zijn lage prijs van f.19,95 een
prima boekwerkje.
Ted Sluymer bedient zich net
Autovisie en Kluwer van het te
loonbeek formaat. In 612 pagi
zijn vrijwel alle in Nederland i
krijgbare auto's te vinden. De
technische gegevens zijn dit jaar
duidelijk overzichtelijker weerge
geven. Bovendien bevat het boek
een oplopende prijslijst en een
aantal redaktionele stukken. Ver
der informatie over caravans, ge
bruikte auto's en een aantal rij-im-
pressies. Autoboek '90 kost f.29,95.
De meer dan spectaculaire
BMW Zl Roadster is vanaf
vandaag te zien bij de Til-
burgse BMW-dealer Renova
aan de Spoordijk. Liefheb
bers moeten zeker van deze
gelegenheid gebruik maken
om de Zl eens in levende lijve
te bekijken. De auto is tot en
met zaterdag 11 november in
de showroom te bewonderen,
terwijl hij ook nog zondag
achter glas te aanschouwen
is. Uiteraard heeft Renova
ook een complete reeks verte
genwoordigers van de ande
re BMW-modellen, zoals de
nieuwe BMW 318is en de 518i.
MoMmi w «Hm
WO
Supplement met cwavwat, wuw w&ens en com©*»
W«n wn nieuwe <w»
een
f