p
CITROEN
XMV6
pa.
1 W
Marijke
s
o
Luxueuze
ambiance
Adr. van de Ven Leasing
0
ntie
Suzuki-Gijsbers
Wisseltrofee
uitgereikt
xirjk:
E
U
BERTENS
TILBURG
IF
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 9 november 1989 - pagina 3
iber 1989-pagina?
in
grote
in
950,-
m
"Tijd voor een proefrit.
sn omgeving:
013-350045.
ja-
Technische gegevens:
liter/100 km
1987-1988
1986- 1987
1987- 1988
1986
1987
1987
1987-1988
1989
1986-1987
1985
1984
1984
1987
L1987
1987
iet voor de
3 jaar lang
idt u in een
pit voldoende t
r spaarzaam -
na een paar
wat voorover!
Geminiweg 39 - Tilburg
Telefoon 013 -42 30 30
van zijn voorganger,
elheidsalhankelijke stuurbe-
ing van de V6 is enorm
Allereerst drac
j loslaten van 1
sluitinge
lepalingen
Het is nu eindelijk zover. Na het voorproeven door de
autojoumalisten in mei en september, is de Citroën XM
nu eindelijk leverbaar en daadwerkelijk bij de dealer te
zien. De belangstelling is groot, mede dankzij de enor
me inspanningen van de PR-afdeling van importeur en
fabriek. Met de XM introduceert Citroen wederom een
vooruitstrevende topklasse-auto die niet met concurren
ten vergelijkbaar is. De auto wordt voorlopig alleen in
luxueuze uitvoeringen geleverd, waarvan de V6 de
duurste is.
isnelheid 222 km/u
100 in 8,3 sec.
i/u 7,8 liter/100
werkt formidabel, waardoor de
Citroën XM zeer comfortabel is,
maar duidelijk minder overhelt ii
bochten. De auto voelt daarom
erg zeker aan, zodat er sportief
gereden kan worden.
Buitenspiegel
Voorin zal niemand te klagen
hebben. De stoelen zitten stevig ei
zijn elektrisch in allerhande rich
tingen verstelbaar. Het diep gele
gen dashboard is overzichtelijk.
Alle knopjes en hendeltjes zitten
op de juiste plaats. De XM is een
gebruiksvriendelijke auto, wat
een verbetering betekent ten op-
V.l.n.r. Sjef Gijsbers, Jos Elen en
lac. Peeters, voorzitter van TWC
Hart van Brabant.
Schakelaar
Op de middenconsole zit overi
gens een knop waarmee de ve
ring in de zogenaamde 'sport
stand' gezet kan worden. De auto
is dan constant strak afgeveerd.
Het is echter verkeerd om te zeg
gen "dan kan ik sportief rijden".
Onzin, want op het moment dat je
srtief gaat rijden, wordt dat
van wielervereniging 'Hart van
Brabant', waarmee we bijzonder
prettig hebben samengewerkt.
Ook in de toekomst zullen we onze
naam blijven verbinden aan deze
enthousiaste vereniging", aldus
Sjef Gijsbers.
Gijsbers wil ook graag de presta
ties, die door de individuele ren
ners geleverd worden, belonen.
Vandaar dat met ingang van dit
jaar een fraaie wisselprijs ter be
schikking wordt gesteld aan de
meest regelmatige 'Hart van Bra
bant'- renner in de Middenbra-
bantse wedstrijden. Jos Elen jr.
valt als eerste de eer te beurt. Dit
seizoen was hij bijzonder succes
vol door vijf overwinningen, een
derde plaats in het Nederlands
Kampioenschap stayers en niet te
vergeten overall winnaar van het
Nieuwsblad klassement. Overi
gens mogen we de resultaten van
de vereniging als geheel ook niet
vergeten: 140 maal prijsgereden
bij de amateurs en 125 maal bij de
nieuwelingen.
Voor 1990 stelt Suzuki-dealer
Gijsbers evenals in 1989 zijn rol
lend materiaal ter beschikking,
een ploegleidersauto en verzor-
gingsauto's, waardoor we met
recht kunnen concluderen dat de
ze enthousiaste dealer de club
een warm 'hart' toedraagt.
ie automa-
De Citroen XM zet de traditie op
het gebied van technische vooruit-
strevenheid en vormgeving voort.
De auto oogt goed. De uitrusting is
bijzonder compleet. De 3 liter V6
krachtbron doet vooral onderin
rustig zijn werk. De algehele in
druk is bijzonder plezierig, on
danks een aantal kleine min
puntjes.
cc grote 6-pitter die 'in den begin
ne' door Peugeot, Renault en Vol
vo ontworpen werd. Met multi
point injectie en geregelde drie
wegkatalysator levert deze motor
een vermogen van 170 pk. Deze
worden bereikt bij 5600 tr/min,
terwijl het maximale koppel van
235 Nm bij 4600 tr/min volledig
beschikbaar is. Dit geeft al aan
dat deze krachtbron uitermate le
vendig is bij hogere toeren. Toch
is het opmerkelijk dat ook hele
maal onderin al voldoende kracht
aanwezig is om zonder te veel
ihakelen vlot door het verkeer te
aomen. De prestaties liegen er
dan ook niet om. De top bedraagt
ruim 220 km/u, terwijl de accele
ratie van 0 tot 100 in 8,3 seconden
wordt volbracht. Je zou haast kun
nen zeggen, dat hoe harder je
rijdt, hoe fijner de XM aan de weg
plakt. De auto is uitermate stabiel,
wat natuurlijk voor een groot deel
aan de hydractieve vering is te
danken.
Tevreden
De motor is tot zo'n 4000 toeren uit-
1 Tlijk rustig. Fraai zoevend
doet hij tevreden zijn werk. Daar
boven echter neemt het rumoer
wat meer toe. Helaas wordt dat
Het grote pand van VAG-dealer
Adriaan van de Ven in Tilburg
biedt ook plaats aan andere acti
viteiten dan alleen het verkopen
en onderhouden van auto's en be
stelwagens. Komt u voor een Audi
of Volkswagen en hebt u interesse
in leasing dan zal de verkoper u
waarschijnlijk naar een etage ho- j
ger verwijzen waar Adriaan van
de Ven Leasing is gevestigd. Een
logische uitbreiding van het servi-
ce-pakket van een autodealer.
In 1984 werd deze tak van het be
drijf opger 1
te het leasebedrijf zich voorname
lijk op de eigen merken Volkswa
gen en Audi.
Manager W. Stevens vertelt dat
de huidige vloot van Adriaan van
de Ven Leasing ook veel andere
merken omi
hier aanvar
voor de koo
gen, zijn t
soonlijke
en zodoende de korft
tielijn tussen ons en de eindge
bruiker. Bij leasing van auto's van
Merk en type: Citroen XM V6
Aantal cylinders: 6
Cylinderinhoud: 2975 cc
Boring x slag: 93 73 mm
Vermogen: 170 pk bij 5600 tr/min
Koppel: 235 Nm bij 4600 tr/min
Afmetingen: lengte 4,71 meter,
breedte 1,79 meter
Gewicht: 1420 kg
Prestaties: tops:
acceleratie 0-11
Verbruik: bij 90 km/
km
bij 120 km/u 9,6
Prijs: f.77.000,=
we mogen immers niet harder dan
120 km/u en dit gaat pas spelen
boven de 140 km/u.
Natuurlijk ook nog even wat aan
dacht voor die hydractieve vering.
Citroen introduceerde de hydro-
pneumatische vering al half jaren
vijftig. De DS was het eerste nieu
we model wat zonder uitzondering
met deze voorziening werd uitge
rust. Maar ook kleinere auto's zo
als de GS en BX profiteren van
deze comfortabele vinding. Bij de
XM is de hydropneumatica aan
gevuld met electronica. Stan
daard heeft een Citroen één veer
bot per wiel, vier in totaal. Bij de
XM zijn er dat zes: één voor ieder
wiel en één bol extra voor iedere
as. De vier bollen voor ieder wiel
doen normaal hun werk, terwijl
het vijfde en zesde exemplaar als
een soort buffer dienen. Zes veer
ballen zorgen voor een soepelere
vering dan vier. Door nu vijf en
zes te sturen, kan er gevarieerd
worden van stug naar soepel en
andersom. Deze sturing geschiedt
door middel van een computer,
die vrijwel alle rijomstandigheden
registreerd en daaruit de juiste af-
vering bepaald. Het systeem
andere merken werd door deze
goede verstandhouding eerst aan
ons gedacht, waardoor de vloot
igzaam met andere merken is
uitgebreid. Daarnaast moeten wij
het vooral hebben van mond-op-
mond reclame."
Adriaan van de Ven Leasing is lid
erd deze tak van het be- van Circle-lease, een overkoepe-
sricht. Aanvankelijk richt- lend orgaan van VAG-importeur
Pon waarbij alle VW-dealers met
een eigen leasemaatschappij zijn
aangesloten. De voordelen hier-
-- van zijn de informatie-uitwisseling
lige vloot van Adriaan van onderling en het gezamelijk naar
Leasing ook veel andere voren treden.
ivat. "De bedrijven die Adriaan van de Ven Leasing heeft
rnkelijk binnenkwamen zijn klanten door het hele land,
koop van een Volkswa- met natuurlijk een nadruk op Mid-
erg tevreden over de per- den-Brabant. Je mag je afkomst
5 manier van benaderen immers niet verloochenen.
rte communica- Voor informatie kunt u contact op-
de eindge- nemen met Dhr. W. Stevens of Dhr.
R. Schilders.
zichte v
De sneLic
krachtigir
wennen. Allereerst draaien de
wielen bij loslaten van het stuur
altijd in de rechtuitstand. Daar
naast is hij zeer gevoelig. Al bij de
geringste beroering van het stuur
wiel, maakt de auto een zijde
lingse beweging. Tevens ben ik
benieuwd hoe lang we moeten
wachten op een andere plaatsing
van de rechter buitenspiegel. Hoe
je hem ook insteld, hij gaat voor
een groot deel schuil achter de
brede raamstijl. Een mankement
want al haast door iedereen be
merkt is.
De remmen van de XM zijn uiter
mate krachtig. ABS is standaard
en daarmee komt de auto erg snel
tot stilstand, zonder echter diep
naar de grond te duiken.
Wat voor een verbruik mag je van
een 3 liter V6 verwachten? De auto
is behoorlijk snel en nodigt uit tot
een vlotte rijstijl. Een gemiddelde
van 1 op 8,5 is daarom best keurig
te noemen. Hele trajekten met 120
km/u over de snelweg zullen
uiteraard een waarde boven de 1
op 10 opleveren.
Tot slot dan de prijzen. Citroen
heeft zijn XM hoog in de markt ge
plaatst, vandaar dat het basismo-
Ijpig niet leverbaar zal
worden. De al behoorlijk complete
2 liter kost f.53.500,= terwijl dezelf
de auto als 'Ambiance' een inves
tering van f.63.000,= vergt. Onze 3
liter V6, die bovendien is voorzien
van een boordcomputer, een start-
beveiliging met PIN-code en licht
metalen wielen, kost f.77.000,=.
Dat lijkt in eerste instantie veel,
maar je mag van mij geloven, de
auto is daarvan iedere cent
waard.
rekt in het oog. Het uiterlijk heeft
een paar specifieke kenmerken,
de platte koplampen, de ranke
neus, de vlakke lichtmetalen wie
len, de knik in de achterdeur en
de spoiler op de achterklep.
Het interieur is ruim, de auto is im
mers langer dan de CX en dat
was al geen kleintje. Als we even
van achter naar voor gaan. De
kofferbak is ruim en door zijn
mooie vierkante vorm makkelijk in
te laden. Opvallend is de zoge- plaatst, vanc
naamde dertiende ruit, die bij het del voorlopic
openen van de achterklep het
passagierscompartiment gesloten
houdt. Warmte kan in de -winter
zodoende niet ontsnappen. Op de
achterbank is het goed toeven.
Beenruimte is er voldoende, zodat
we van deze auto geen 'Prestige'-
uitgave hoeven te verwachten. De
rhoofdruimte is duidelijk beter dan
sportief gaat rijden, wordt dat bij de CX, maar door de platte
door de computer gemerkt en stelt daklijn zou dat nog wat beter kun-
deze de vering meteen sportief in. nen.
In de praktijk kun je die schake
laar dus rustig vergeten.
Wat uiterlijk betreft is de XM even
wennen. Als je hem eenmaal een
paar keer gezien hebt, ga je hem
vanzelf fraai vinden. Wel is er dui
delijk verschil in kleur. In een don
kere tint is de auto ondanks zijn
vooruitstrevende vormgeving niet
opvallend. Neem je bijvoorbeeld
beige metallic dan springt hij di-
Het Nederlandse leveringspro
gramma is slechts een deel van
de totale serie. In Frankrijk zijn
veel meer uitvoeringen verkrijg
baar, waarvan er een aantal nog
moeten komen. Hierbij doel ik
voornamelijk op de 12 kleppen
diesel en turbodiesel. Ook mogen
we voor de toekomst nog een Su-
per-XM verwachten met de net in
de Peugeot 605 geïntroduceerde
V6 24-kleppenmotor.
Uitrusting
Het programma start bij ons met
de 4 cylinder injectie van 122 pk in set
het tweede uitrustingsniveau. Dit kor
betekent dat we niet met een kale
auto te maken hebben. Standaard
zijn al de elektrische ruitbedie-
ning voorin, de centrale vergren
deling, zonwerend glas, een arm-
steun op de achterbank, een ver
stelbaar stuur en stuurbekrachti
ging. Overigens is bij deze 'basis'
XM net als de andere twee versies
de hydractieve vering bij de prijs
inbegrepen. Dezelfde auto is er
ook in de zeer complete 'Ambian-
ce'-uitgave die ondermeer ABS,
elektrisch bediende spiegels, vier zonderl
elektrisch bediende ruiten en me
taallok omvat.
De
Suzuki-dealer Gijsbers richt zich
wat betreft sportsponsoring al
ren op de wielersport. "We onder
steunden graag de aktiviteiten
Terwijl de bladeren volop
van de bomen vallen in hun
schitterende kleurschakerin
gen, is bij de Citroën-dealers
de XM binnengerold. Een li
mousine met veel bijzondere
eigenschappen, om er (maar)
een paar te noemen: het stijl
volle uiterlijk, de V6-motor, de
gecomputergestuurde hydro-
pneumatische vering, kli
maatbeheersing en elektri
sche raambediening. Een uit
gesproken zakenauto die alle
gemak biedt om lange afstan-
den aantrekkelijk te maken.
Stel je voor, je stapt in, je re
gelt allereerst een comforta
bele zit met de elektrische
stoelbediening, stelt je buiten
spiegels in (eveneens elek
trisch), toetst je PIN-code in
voor de diefstalbeveiliging en
luistert naar het strelende ge
luid van de V6 krachtbron.
Vervolgens geef je een wei
nig gas en je zoeft over de
weg. Het stuur komt altijd in
de middenstand terug. Na
iedere beweging corrigeert
hij zichzelf. Ik moet zeggen
dat je hier wel even aan moet
wennen.
De klimaatbeheersing is ide
aal, je stelt een temperatuur
in, bijvoorbeeld 20 graden en
in no-time is hij op tempera
tuur en houdt deze ook con
stant, heerlijk! Uiteraard is de
boordcomputer niet weg te
denken, alsook een display
met allerhande waarschu
wingen, zoals bij een geopen
de deur. De handrem is ver
vangen door een pedaal.
Van binnen is de XM heerlijk
comfortabel met flink gevulde
stoelen en alle luxe die je je
maar kunt wensen. Zelfs aan
de passagiers achter is ge
dacht. Zij beschikken over
eigen ventilatieroosters aan
beide zijden. Verder zit er een
asbakje met sigarettenaan
steker en een plug voor een
koptelefoon. De beenruimte is
fors.
Eigenlijk is de ruimte die ik
wekelijks vul te klein om alles
te noemen. Dus daarom als
laatste de rij-impressie: met 'n
stuurbekrachtiging en ABS
ter beschikking is deze toch
wel grote bolide handig in
omgang. Het rijden is een
waar genot of je nu lekker op
z'n zondags rijdt of kilometers
vreet. In beide gevallen is het
een heerlijke auto.
Deze XM van Citroën is voor
mij de crème de la crème!
XS*13*PD
het banc
wordt. Dwars voorin
idgeruis, maar