p CITROEN XMV6 pa. 1 W Marijke s o Luxueuze ambiance Adr. van de Ven Leasing 0 ntie Suzuki-Gijsbers Wisseltrofee uitgereikt xirjk: E U BERTENS TILBURG IF DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 9 november 1989 - pagina 3 iber 1989-pagina? in grote in 950,- m "Tijd voor een proefrit. sn omgeving: 013-350045. ja- Technische gegevens: liter/100 km 1987-1988 1986- 1987 1987- 1988 1986 1987 1987 1987-1988 1989 1986-1987 1985 1984 1984 1987 L1987 1987 iet voor de 3 jaar lang idt u in een pit voldoende t r spaarzaam - na een paar wat voorover! Geminiweg 39 - Tilburg Telefoon 013 -42 30 30 van zijn voorganger, elheidsalhankelijke stuurbe- ing van de V6 is enorm Allereerst drac j loslaten van 1 sluitinge lepalingen Het is nu eindelijk zover. Na het voorproeven door de autojoumalisten in mei en september, is de Citroën XM nu eindelijk leverbaar en daadwerkelijk bij de dealer te zien. De belangstelling is groot, mede dankzij de enor me inspanningen van de PR-afdeling van importeur en fabriek. Met de XM introduceert Citroen wederom een vooruitstrevende topklasse-auto die niet met concurren ten vergelijkbaar is. De auto wordt voorlopig alleen in luxueuze uitvoeringen geleverd, waarvan de V6 de duurste is. isnelheid 222 km/u 100 in 8,3 sec. i/u 7,8 liter/100 werkt formidabel, waardoor de Citroën XM zeer comfortabel is, maar duidelijk minder overhelt ii bochten. De auto voelt daarom erg zeker aan, zodat er sportief gereden kan worden. Buitenspiegel Voorin zal niemand te klagen hebben. De stoelen zitten stevig ei zijn elektrisch in allerhande rich tingen verstelbaar. Het diep gele gen dashboard is overzichtelijk. Alle knopjes en hendeltjes zitten op de juiste plaats. De XM is een gebruiksvriendelijke auto, wat een verbetering betekent ten op- V.l.n.r. Sjef Gijsbers, Jos Elen en lac. Peeters, voorzitter van TWC Hart van Brabant. Schakelaar Op de middenconsole zit overi gens een knop waarmee de ve ring in de zogenaamde 'sport stand' gezet kan worden. De auto is dan constant strak afgeveerd. Het is echter verkeerd om te zeg gen "dan kan ik sportief rijden". Onzin, want op het moment dat je srtief gaat rijden, wordt dat van wielervereniging 'Hart van Brabant', waarmee we bijzonder prettig hebben samengewerkt. Ook in de toekomst zullen we onze naam blijven verbinden aan deze enthousiaste vereniging", aldus Sjef Gijsbers. Gijsbers wil ook graag de presta ties, die door de individuele ren ners geleverd worden, belonen. Vandaar dat met ingang van dit jaar een fraaie wisselprijs ter be schikking wordt gesteld aan de meest regelmatige 'Hart van Bra bant'- renner in de Middenbra- bantse wedstrijden. Jos Elen jr. valt als eerste de eer te beurt. Dit seizoen was hij bijzonder succes vol door vijf overwinningen, een derde plaats in het Nederlands Kampioenschap stayers en niet te vergeten overall winnaar van het Nieuwsblad klassement. Overi gens mogen we de resultaten van de vereniging als geheel ook niet vergeten: 140 maal prijsgereden bij de amateurs en 125 maal bij de nieuwelingen. Voor 1990 stelt Suzuki-dealer Gijsbers evenals in 1989 zijn rol lend materiaal ter beschikking, een ploegleidersauto en verzor- gingsauto's, waardoor we met recht kunnen concluderen dat de ze enthousiaste dealer de club een warm 'hart' toedraagt. ie automa- De Citroen XM zet de traditie op het gebied van technische vooruit- strevenheid en vormgeving voort. De auto oogt goed. De uitrusting is bijzonder compleet. De 3 liter V6 krachtbron doet vooral onderin rustig zijn werk. De algehele in druk is bijzonder plezierig, on danks een aantal kleine min puntjes. cc grote 6-pitter die 'in den begin ne' door Peugeot, Renault en Vol vo ontworpen werd. Met multi point injectie en geregelde drie wegkatalysator levert deze motor een vermogen van 170 pk. Deze worden bereikt bij 5600 tr/min, terwijl het maximale koppel van 235 Nm bij 4600 tr/min volledig beschikbaar is. Dit geeft al aan dat deze krachtbron uitermate le vendig is bij hogere toeren. Toch is het opmerkelijk dat ook hele maal onderin al voldoende kracht aanwezig is om zonder te veel ihakelen vlot door het verkeer te aomen. De prestaties liegen er dan ook niet om. De top bedraagt ruim 220 km/u, terwijl de accele ratie van 0 tot 100 in 8,3 seconden wordt volbracht. Je zou haast kun nen zeggen, dat hoe harder je rijdt, hoe fijner de XM aan de weg plakt. De auto is uitermate stabiel, wat natuurlijk voor een groot deel aan de hydractieve vering is te danken. Tevreden De motor is tot zo'n 4000 toeren uit- 1 Tlijk rustig. Fraai zoevend doet hij tevreden zijn werk. Daar boven echter neemt het rumoer wat meer toe. Helaas wordt dat Het grote pand van VAG-dealer Adriaan van de Ven in Tilburg biedt ook plaats aan andere acti viteiten dan alleen het verkopen en onderhouden van auto's en be stelwagens. Komt u voor een Audi of Volkswagen en hebt u interesse in leasing dan zal de verkoper u waarschijnlijk naar een etage ho- j ger verwijzen waar Adriaan van de Ven Leasing is gevestigd. Een logische uitbreiding van het servi- ce-pakket van een autodealer. In 1984 werd deze tak van het be drijf opger 1 te het leasebedrijf zich voorname lijk op de eigen merken Volkswa gen en Audi. Manager W. Stevens vertelt dat de huidige vloot van Adriaan van de Ven Leasing ook veel andere merken omi hier aanvar voor de koo gen, zijn t soonlijke en zodoende de korft tielijn tussen ons en de eindge bruiker. Bij leasing van auto's van Merk en type: Citroen XM V6 Aantal cylinders: 6 Cylinderinhoud: 2975 cc Boring x slag: 93 73 mm Vermogen: 170 pk bij 5600 tr/min Koppel: 235 Nm bij 4600 tr/min Afmetingen: lengte 4,71 meter, breedte 1,79 meter Gewicht: 1420 kg Prestaties: tops: acceleratie 0-11 Verbruik: bij 90 km/ km bij 120 km/u 9,6 Prijs: f.77.000,= we mogen immers niet harder dan 120 km/u en dit gaat pas spelen boven de 140 km/u. Natuurlijk ook nog even wat aan dacht voor die hydractieve vering. Citroen introduceerde de hydro- pneumatische vering al half jaren vijftig. De DS was het eerste nieu we model wat zonder uitzondering met deze voorziening werd uitge rust. Maar ook kleinere auto's zo als de GS en BX profiteren van deze comfortabele vinding. Bij de XM is de hydropneumatica aan gevuld met electronica. Stan daard heeft een Citroen één veer bot per wiel, vier in totaal. Bij de XM zijn er dat zes: één voor ieder wiel en één bol extra voor iedere as. De vier bollen voor ieder wiel doen normaal hun werk, terwijl het vijfde en zesde exemplaar als een soort buffer dienen. Zes veer ballen zorgen voor een soepelere vering dan vier. Door nu vijf en zes te sturen, kan er gevarieerd worden van stug naar soepel en andersom. Deze sturing geschiedt door middel van een computer, die vrijwel alle rijomstandigheden registreerd en daaruit de juiste af- vering bepaald. Het systeem andere merken werd door deze goede verstandhouding eerst aan ons gedacht, waardoor de vloot igzaam met andere merken is uitgebreid. Daarnaast moeten wij het vooral hebben van mond-op- mond reclame." Adriaan van de Ven Leasing is lid erd deze tak van het be- van Circle-lease, een overkoepe- sricht. Aanvankelijk richt- lend orgaan van VAG-importeur Pon waarbij alle VW-dealers met een eigen leasemaatschappij zijn aangesloten. De voordelen hier- -- van zijn de informatie-uitwisseling lige vloot van Adriaan van onderling en het gezamelijk naar Leasing ook veel andere voren treden. ivat. "De bedrijven die Adriaan van de Ven Leasing heeft rnkelijk binnenkwamen zijn klanten door het hele land, koop van een Volkswa- met natuurlijk een nadruk op Mid- erg tevreden over de per- den-Brabant. Je mag je afkomst 5 manier van benaderen immers niet verloochenen. rte communica- Voor informatie kunt u contact op- de eindge- nemen met Dhr. W. Stevens of Dhr. R. Schilders. zichte v De sneLic krachtigir wennen. Allereerst draaien de wielen bij loslaten van het stuur altijd in de rechtuitstand. Daar naast is hij zeer gevoelig. Al bij de geringste beroering van het stuur wiel, maakt de auto een zijde lingse beweging. Tevens ben ik benieuwd hoe lang we moeten wachten op een andere plaatsing van de rechter buitenspiegel. Hoe je hem ook insteld, hij gaat voor een groot deel schuil achter de brede raamstijl. Een mankement want al haast door iedereen be merkt is. De remmen van de XM zijn uiter mate krachtig. ABS is standaard en daarmee komt de auto erg snel tot stilstand, zonder echter diep naar de grond te duiken. Wat voor een verbruik mag je van een 3 liter V6 verwachten? De auto is behoorlijk snel en nodigt uit tot een vlotte rijstijl. Een gemiddelde van 1 op 8,5 is daarom best keurig te noemen. Hele trajekten met 120 km/u over de snelweg zullen uiteraard een waarde boven de 1 op 10 opleveren. Tot slot dan de prijzen. Citroen heeft zijn XM hoog in de markt ge plaatst, vandaar dat het basismo- Ijpig niet leverbaar zal worden. De al behoorlijk complete 2 liter kost f.53.500,= terwijl dezelf de auto als 'Ambiance' een inves tering van f.63.000,= vergt. Onze 3 liter V6, die bovendien is voorzien van een boordcomputer, een start- beveiliging met PIN-code en licht metalen wielen, kost f.77.000,=. Dat lijkt in eerste instantie veel, maar je mag van mij geloven, de auto is daarvan iedere cent waard. rekt in het oog. Het uiterlijk heeft een paar specifieke kenmerken, de platte koplampen, de ranke neus, de vlakke lichtmetalen wie len, de knik in de achterdeur en de spoiler op de achterklep. Het interieur is ruim, de auto is im mers langer dan de CX en dat was al geen kleintje. Als we even van achter naar voor gaan. De kofferbak is ruim en door zijn mooie vierkante vorm makkelijk in te laden. Opvallend is de zoge- plaatst, vanc naamde dertiende ruit, die bij het del voorlopic openen van de achterklep het passagierscompartiment gesloten houdt. Warmte kan in de -winter zodoende niet ontsnappen. Op de achterbank is het goed toeven. Beenruimte is er voldoende, zodat we van deze auto geen 'Prestige'- uitgave hoeven te verwachten. De rhoofdruimte is duidelijk beter dan sportief gaat rijden, wordt dat bij de CX, maar door de platte door de computer gemerkt en stelt daklijn zou dat nog wat beter kun- deze de vering meteen sportief in. nen. In de praktijk kun je die schake laar dus rustig vergeten. Wat uiterlijk betreft is de XM even wennen. Als je hem eenmaal een paar keer gezien hebt, ga je hem vanzelf fraai vinden. Wel is er dui delijk verschil in kleur. In een don kere tint is de auto ondanks zijn vooruitstrevende vormgeving niet opvallend. Neem je bijvoorbeeld beige metallic dan springt hij di- Het Nederlandse leveringspro gramma is slechts een deel van de totale serie. In Frankrijk zijn veel meer uitvoeringen verkrijg baar, waarvan er een aantal nog moeten komen. Hierbij doel ik voornamelijk op de 12 kleppen diesel en turbodiesel. Ook mogen we voor de toekomst nog een Su- per-XM verwachten met de net in de Peugeot 605 geïntroduceerde V6 24-kleppenmotor. Uitrusting Het programma start bij ons met de 4 cylinder injectie van 122 pk in set het tweede uitrustingsniveau. Dit kor betekent dat we niet met een kale auto te maken hebben. Standaard zijn al de elektrische ruitbedie- ning voorin, de centrale vergren deling, zonwerend glas, een arm- steun op de achterbank, een ver stelbaar stuur en stuurbekrachti ging. Overigens is bij deze 'basis' XM net als de andere twee versies de hydractieve vering bij de prijs inbegrepen. Dezelfde auto is er ook in de zeer complete 'Ambian- ce'-uitgave die ondermeer ABS, elektrisch bediende spiegels, vier zonderl elektrisch bediende ruiten en me taallok omvat. De Suzuki-dealer Gijsbers richt zich wat betreft sportsponsoring al ren op de wielersport. "We onder steunden graag de aktiviteiten Terwijl de bladeren volop van de bomen vallen in hun schitterende kleurschakerin gen, is bij de Citroën-dealers de XM binnengerold. Een li mousine met veel bijzondere eigenschappen, om er (maar) een paar te noemen: het stijl volle uiterlijk, de V6-motor, de gecomputergestuurde hydro- pneumatische vering, kli maatbeheersing en elektri sche raambediening. Een uit gesproken zakenauto die alle gemak biedt om lange afstan- den aantrekkelijk te maken. Stel je voor, je stapt in, je re gelt allereerst een comforta bele zit met de elektrische stoelbediening, stelt je buiten spiegels in (eveneens elek trisch), toetst je PIN-code in voor de diefstalbeveiliging en luistert naar het strelende ge luid van de V6 krachtbron. Vervolgens geef je een wei nig gas en je zoeft over de weg. Het stuur komt altijd in de middenstand terug. Na iedere beweging corrigeert hij zichzelf. Ik moet zeggen dat je hier wel even aan moet wennen. De klimaatbeheersing is ide aal, je stelt een temperatuur in, bijvoorbeeld 20 graden en in no-time is hij op tempera tuur en houdt deze ook con stant, heerlijk! Uiteraard is de boordcomputer niet weg te denken, alsook een display met allerhande waarschu wingen, zoals bij een geopen de deur. De handrem is ver vangen door een pedaal. Van binnen is de XM heerlijk comfortabel met flink gevulde stoelen en alle luxe die je je maar kunt wensen. Zelfs aan de passagiers achter is ge dacht. Zij beschikken over eigen ventilatieroosters aan beide zijden. Verder zit er een asbakje met sigarettenaan steker en een plug voor een koptelefoon. De beenruimte is fors. Eigenlijk is de ruimte die ik wekelijks vul te klein om alles te noemen. Dus daarom als laatste de rij-impressie: met 'n stuurbekrachtiging en ABS ter beschikking is deze toch wel grote bolide handig in omgang. Het rijden is een waar genot of je nu lekker op z'n zondags rijdt of kilometers vreet. In beide gevallen is het een heerlijke auto. Deze XM van Citroën is voor mij de crème de la crème! XS*13*PD het banc wordt. Dwars voorin idgeruis, maar

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27