P E U G E 0 T Go
SUZUKI
BMW 5-serie
Samurai Ten
Nieuwe leeuw gekroond
M-Technic
accessoires voor
111* i
Oplage: 91.645 ex.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Jaguar
in handen
van Ford
Deze week
in de
Automaat
o.a.
Keuring
I
i 3
989 - pagina 24
e<uti
Donderdag 9 november 1989
Opvatting
In Nederland maakt het H-i
Tony Vos
hoes.
leu-
pag. 3
pag. 7
Jaargang 1
Nummer 43
Autotest:
Citroën XMV6
is de t
i we in i
i ruim 220
le V6 viel
met het
echter
:essoirel
i artikel
F abrieksbezoek:
Saab in Malmö
Rij-impressie:
BMWZ1
vrije benzine goedkop*
En met een lagere prijs
volkje makkelijk uit de
lokken...
Een leuke auto die er nu nog 1
ker en aantrekkelijker uitziet.
Fontevreau - De keuze in het segment topklasse-auto's
(het H-segment) begint steeds groter te worden. Mer
ken als BMW en Mercedes voeren daar nog steeds de
boventoon, maar de concurrentie zal het hen de komen- maar de hand van ontwei
de tijd behoorlijk moeilijk gaan maken. Het lijkt wel of
ieder merk met enige naam en faam een hoogst moder
ne grote auto in hun programma moet hebben. Na Ci
troen komt nu ook moederbedrijf Peugeot met een nieu
weling in het H-segment, de 605. We reden hem deze
week in Frankrijk.
Als basis werd de Samurai Com
mercial De Luxe gebruikt op grijs
kenteken. De "Ten" is uiterlijk dui
delijk herkenbaar aan de stoere
grille-beschermer, de halogeen
verstralers, de leuke striping en
De auto wordt geleverd met twee
softtops. De eerste is de in wit uit
gevoerde kap voorzien van don
kere 'ramen'. Daarnaast is er de
zogenaamde Bikini-top die eigen
lijk alleen het dakdeel boven de
inzittenden bedekt.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De accessoirelijn van BMW is met
enkele artikelen uitgebreid spe
ciaal voor de 5-serie. Het gaat om
zaken die zowel het in- als exte
rieur betreffen. De meeste M-
Technic accessoires zijn tot stand
gekomen in nauwe samenwerking
met BMW Motorsport GmbH. Een
voor- en achterspoiler geven de
auto een extra sportief karakter en
een gunstige stroomlijn. In de
voorbumper zijn koelsleuven aan
gebracht voor het doorlaten van
lucht voor de voorremmen. Ook
voor de 5-serie is er nu een M-
De algehele tendens om de
auto de zwarte piet toe te
schuiven, waar het gaat om
het milieu heeft het ministerie
van Volksgezondheid, Ruim
telijke Ordening en Milieu
weer iets nieuws bedacht. We
krijgen er volgend jaar een
milieu- keuring bij. Voor
auto's ouder dan vier jaar
wordt deze keuring tegelijker
tijd met de APK uitgevoerd.
Het ministerie heeft echter de
illusie dat mensen met jonge
re auto's vrijwillig aan de
keuring zullen meedoen, door
er bijvoorbeeld bij een grote
beurt naar te vragen. Mocht
die bereidwilligheid er onder
het Nederlandse volk niet zijn,
dan zal de milieukeuring voor
iedere automobilist verplicht
worden.
Het aardige is dat we er ook
iets aan overhouden. Naast
het kenteken deel III, de stic
ker van Veilig Verkeer Ne
derland, de belastingsticker
voor Zwitserland zal ons het
zicht door de voorruit verder
worden beperkt door een
groen plakplaatje ten teken
dat de auto tijdens de milieu
keuring aan de eisen vol
deed. "Welke eisen?", zult u
zich afvragen. Ja, dat weten
ze op het ministerie ook nog
niet. Deze zullen nog nader
bepaald moeten worden. Ook
is nog niet duidelijk welke
eisen zullen worden gesteld
aan de apparatuur van de
APK-keuringsstations. Als in
gangsdatum is 1 april (ha,
ha) vastgesteld. Onze over
heid echter inschattend mo
gen we gerust verwachten
dat deze datum echt als april
grap genoemd is.
Toch heeft de milieukeuring
wel zin. Al vind ik zelf de con
trole op auto 's met een kataly
sator het meest belangrijk.
Deze mensen hebben bij de
aanschaf van hun auto een
forse subsidie gekregen op
de aanschafprijs. De kataly
sator moet dus wel blijven
werken en controle daarop is
hard nodig. In Amerika is de
ze controle er niet, zodat de
meeste automobilisten de
voor de katalysator funeste
loodhoudende benzine tan
ken. Gelukkig zijn we in Ne
derland zo slim dat de lood-
z>per is.
rijs is ons
tent te
er aan dure auto's meer te verdie
nen valt dan aan goedkopere,
dan is het belang van zo'n topmo
del voor ieder merk belangrijk.
De nieuwe Peugeot 605 is sinds 2
oktober in Frankrijk leverbaar.
Voorlopig alleen met benzinemo
toren, de twee diesels komen in
het voorjaar. Het gaat om een
vierdeurs sedan met een klassieke
achtersteven. Volgens Peugeot-
Bovendien heeft deze Samurai
een complete Sony 25 Watt audio-
installatie met bijbehorende safe-
ty-box om de slede-radic-
recorder veilig in op te bergen.
om ook buiten de auto van je favo
riete muziek te genieten, krijgen
Samurai Ten-kopers een Sony
Walkman.
Technic onderstel-pakket met gas-
gevulde schokbrekers, straffere,
verkorte veren en stijvere torsies-
tabilisatoren. Voor staat de auto
25 millimeter lager en achter 10
millimeter.
Aardig is ook dat de velg van de
BMW M5 voortaan als accessoire
voor de andere versies verkrijg
baar is. Het gaat om een 17 inch
velg met ingebouwde luchtschoe
pen.
De M Technic accessoires zijn uit
sluitend verkrijgbaar bij de offi
ciële BMW- dealer.
pag. 9
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
In Nederland maakt het H-segent
12,5 van de totale autoverkopen
uit, wat neerkomt op ruim zestig
duizend auto's op jaarbasis. Op
vallend is dat in Zuideuropese
landen dit percentage beduidend
lager is en bijvoorbeeld in Duits
land en Zweden beduidend hoger
(resp. 24,1 en 39,4 Kijken we
naar heel West-Europa dan wer
den er in 1988 1.824.003 topklasse
auto's verkocht en dat is 14,1
van de totale autoverkopen.
Het zat al langere tijd in de
lucht, maar sinds 2 november
1989 is Jaguar overgenomen
door Ford Motor Company. De
ze Amerikaanse gigant was al
langer op zoek naar uitbrei
ding van zijn Europese activi
teiten.
Jaguar werd in augustus 1984
aan de beurs genoteerd. Het
bedrijf ontwerpt, vervaardigt
en verkoopt drie groepen per
sonenauto's onder de merk
naam Jaguar. Het gaat hier om
de Serie III en XJ6 saloons en
de XJ-S sportwagens. In 1988
overtrof de productie de 51.000
eenheden. Jaguar heeft meer
dan 12.000 medewerkers over
de gehele wereld, waarvan de
meerderheid in Engeland.
Jaguar blijft ook onder Ford-
vlag een onafhankelijke een
heid met een eigen Raad van
Bestuur. Deze zal onafhankelijk
opereren binnen overgekomen
finaciële marges. De Raad zal
bestaan uit zowel Senior Mana
gers van Jaguar als directeuren
aangesteld door Ford. Ford en
Jaguar zijn van mening dat de
ze regelingen van essentieel
belang zijn om de identiteit van
Jaguar te behouden en de
Raad van Bestuur de gelegen
heid te geven om de naam Ja
guar te gebruiken.
Ford is verder van plan om Ja
guar de noodzakelijke financië
le steun te geven voor de ver
snelling van de ontwikkeling
van de bestaande produkten
van Jaguar en ook voor moge
lijkheden om in de toekomst de
bestaande modellenreeks uit te
breiden. De ontwikkeling van
Jaguar zal worden gesteund
door de toegang tot Ford's we-__
reldwijde constructie-, inkoop-
en fabricagetechnologiën.
Jaguar-liefhebbers zullen de
overname m eer.de instantie
wat minder toejuichen Toch
betekent het voor de toekomst
een veilig voortbestaan van
hun merk.
Ford heeft overigens een einde
gemaakt aan de bespreken die
moesten leiden tot overname
van Saab.
opvatting de enig juiste verschij
ningsvorm voor hun grootste auto.
Ik zal niet meer herhalen op wat
voor andere auto's deze 605 lijkt,
?rper Pi-
ninfarina is er duidelijk in te her
kennen. Toch heeft ook de eigen
stylingafdeling voor een groot
deel het uiteindelijke model be
paald.
Je mag de 605 als gedeeltelijke
vervanger van de 505 zien. Wat
overigens niet wil zeggen dat de
carrière van deze voorganger
voorgoed ten einde is. De Break-
Bedenkên we bij deze cijfers dat *ersi?s bU’yen n°g e^leJaren
pr leverbaar, terwijl ook de basismo
dellen voorlopig nog in veel lan
den te koop zullen zijn. Overigens
is er met nadruk gezegd dat we
van de 605 nooit een stationcar
mogen verwachten.
We reden de 605 in vijf verschil
lende uitgaven. De basis SL was
nog niet in exportuitvoering be
schikbaar. De auto heeft in Frank
rijk een 2 liter carburatiemotor,
maar zal bij ons met een 1.9 liter
krachtbron worden geleverd met
monopoint injectie en natuurlijk
een geregelde driewegkatalysa
tor.
Besturing
Het tweede model is de SRi, met
de nieuwe 2 liter multi-point injec-
tiemotor die we inmiddels uit de
XM van Citroen kennen. Een pret
tige, vlotte krachtbron die in de
Franse 605 zonder 'kat' echter niet
al te stil was. Een korte rit i
katalysator-model zorgde
voor een positievere indruk wat
het motorgeluid betreft. Verder is
de 605 4-cylinder een bijzonder
voorspelbare en comfortabele
auto. Peugeot is met de nieuwe
ling van achterwielaandrijving
overgestapt op aandrijving op de
voorwielen. De 122 pk worden
moeiteloos op het wegdek overge
bracht. Je moet misschien alleen
een beetje aan de forse afmetin
gen van de 605 wennen. Het inte
rieur is uiteraard ook ruim. Voörin
is er hoofd- en beenruimte te over.
De stoelen zitten uitstekend en zijn
lang niet meer zo zacht als we van
Franse merken gewend waren.
Achterin is zeker de beenruimte
dik in orde, ook al staan de voor
stoelen in de achterste stand. De
hoofdruimte kan ik alleen met
goed betitelen, voor lange perso
nen houdt het niet over.
De besturing van de 4-cylinder
modellen is met de toerental af
hankelijke bekrachtiging meer
dan plezierig. Je zou de auto zelfs
sportief willen noemen. Ook de
vering is totaal niet week, de koets
hangt weinig over in bochten. Het
Franse comfort is weer volledig
aanwezig.
lio-cassette-
bergen. En Actieve venng
De derde benzine-motor is de tot 3
liter opgeboorde V6, die we in de
ze vorm ook uit de XM-kennen. De
dwarsgeplaatste krachtbron le
vert 170 pk, goed voor een enorme
trekkracht en een top van
km/u. Bij het rijden met de
de enorme stilte op. Ook in de ho
gere toeren en bij hoge snelheden
blijft het geluidsniveau (motor,
banden en wind) zeer binnen de
perken. De V6 3.0 wordt voorzien
van een snelheidsafhankelijke
(Lees verder blz. 7)
Tien jaar geleden kwam het merk het Ten-logo op de reservewiel-
Suzuki op de Nederlandse markt,
onder andere met de grappige LJ
terreinauto. Deze compacte alles-
kunner werd opgevolgd door de
SJ en de Samurai, auto's die in het
4x4-segment al jaren een leidende
rol vervullen. Suzuki biedt nu de
Samurai met een aantrekkelijk
pakket extra's onder de naam Sa
murai Ten. Het totale pakket verte
genwoordigt een waarde van
f.3.000,= terwijl er slechts f.800,
meer betaald dient te worden, zo
dat de auto f.21.995,= kost.
WIL