P E U G E 0 T Go SUZUKI BMW 5-serie Samurai Ten Nieuwe leeuw gekroond M-Technic accessoires voor 111* i Oplage: 91.645 ex. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Jaguar in handen van Ford Deze week in de Automaat o.a. Keuring I i 3 989 - pagina 24 e<uti Donderdag 9 november 1989 Opvatting In Nederland maakt het H-i Tony Vos hoes. leu- pag. 3 pag. 7 Jaargang 1 Nummer 43 Autotest: Citroën XMV6 is de t i we in i i ruim 220 le V6 viel met het echter :essoirel i artikel F abrieksbezoek: Saab in Malmö Rij-impressie: BMWZ1 vrije benzine goedkop* En met een lagere prijs volkje makkelijk uit de lokken... Een leuke auto die er nu nog 1 ker en aantrekkelijker uitziet. Fontevreau - De keuze in het segment topklasse-auto's (het H-segment) begint steeds groter te worden. Mer ken als BMW en Mercedes voeren daar nog steeds de boventoon, maar de concurrentie zal het hen de komen- maar de hand van ontwei de tijd behoorlijk moeilijk gaan maken. Het lijkt wel of ieder merk met enige naam en faam een hoogst moder ne grote auto in hun programma moet hebben. Na Ci troen komt nu ook moederbedrijf Peugeot met een nieu weling in het H-segment, de 605. We reden hem deze week in Frankrijk. Als basis werd de Samurai Com mercial De Luxe gebruikt op grijs kenteken. De "Ten" is uiterlijk dui delijk herkenbaar aan de stoere grille-beschermer, de halogeen verstralers, de leuke striping en De auto wordt geleverd met twee softtops. De eerste is de in wit uit gevoerde kap voorzien van don kere 'ramen'. Daarnaast is er de zogenaamde Bikini-top die eigen lijk alleen het dakdeel boven de inzittenden bedekt. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De accessoirelijn van BMW is met enkele artikelen uitgebreid spe ciaal voor de 5-serie. Het gaat om zaken die zowel het in- als exte rieur betreffen. De meeste M- Technic accessoires zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met BMW Motorsport GmbH. Een voor- en achterspoiler geven de auto een extra sportief karakter en een gunstige stroomlijn. In de voorbumper zijn koelsleuven aan gebracht voor het doorlaten van lucht voor de voorremmen. Ook voor de 5-serie is er nu een M- De algehele tendens om de auto de zwarte piet toe te schuiven, waar het gaat om het milieu heeft het ministerie van Volksgezondheid, Ruim telijke Ordening en Milieu weer iets nieuws bedacht. We krijgen er volgend jaar een milieu- keuring bij. Voor auto's ouder dan vier jaar wordt deze keuring tegelijker tijd met de APK uitgevoerd. Het ministerie heeft echter de illusie dat mensen met jonge re auto's vrijwillig aan de keuring zullen meedoen, door er bijvoorbeeld bij een grote beurt naar te vragen. Mocht die bereidwilligheid er onder het Nederlandse volk niet zijn, dan zal de milieukeuring voor iedere automobilist verplicht worden. Het aardige is dat we er ook iets aan overhouden. Naast het kenteken deel III, de stic ker van Veilig Verkeer Ne derland, de belastingsticker voor Zwitserland zal ons het zicht door de voorruit verder worden beperkt door een groen plakplaatje ten teken dat de auto tijdens de milieu keuring aan de eisen vol deed. "Welke eisen?", zult u zich afvragen. Ja, dat weten ze op het ministerie ook nog niet. Deze zullen nog nader bepaald moeten worden. Ook is nog niet duidelijk welke eisen zullen worden gesteld aan de apparatuur van de APK-keuringsstations. Als in gangsdatum is 1 april (ha, ha) vastgesteld. Onze over heid echter inschattend mo gen we gerust verwachten dat deze datum echt als april grap genoemd is. Toch heeft de milieukeuring wel zin. Al vind ik zelf de con trole op auto 's met een kataly sator het meest belangrijk. Deze mensen hebben bij de aanschaf van hun auto een forse subsidie gekregen op de aanschafprijs. De kataly sator moet dus wel blijven werken en controle daarop is hard nodig. In Amerika is de ze controle er niet, zodat de meeste automobilisten de voor de katalysator funeste loodhoudende benzine tan ken. Gelukkig zijn we in Ne derland zo slim dat de lood- z>per is. rijs is ons tent te er aan dure auto's meer te verdie nen valt dan aan goedkopere, dan is het belang van zo'n topmo del voor ieder merk belangrijk. De nieuwe Peugeot 605 is sinds 2 oktober in Frankrijk leverbaar. Voorlopig alleen met benzinemo toren, de twee diesels komen in het voorjaar. Het gaat om een vierdeurs sedan met een klassieke achtersteven. Volgens Peugeot- Bovendien heeft deze Samurai een complete Sony 25 Watt audio- installatie met bijbehorende safe- ty-box om de slede-radic- recorder veilig in op te bergen. om ook buiten de auto van je favo riete muziek te genieten, krijgen Samurai Ten-kopers een Sony Walkman. Technic onderstel-pakket met gas- gevulde schokbrekers, straffere, verkorte veren en stijvere torsies- tabilisatoren. Voor staat de auto 25 millimeter lager en achter 10 millimeter. Aardig is ook dat de velg van de BMW M5 voortaan als accessoire voor de andere versies verkrijg baar is. Het gaat om een 17 inch velg met ingebouwde luchtschoe pen. De M Technic accessoires zijn uit sluitend verkrijgbaar bij de offi ciële BMW- dealer. pag. 9 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek In Nederland maakt het H-segent 12,5 van de totale autoverkopen uit, wat neerkomt op ruim zestig duizend auto's op jaarbasis. Op vallend is dat in Zuideuropese landen dit percentage beduidend lager is en bijvoorbeeld in Duits land en Zweden beduidend hoger (resp. 24,1 en 39,4 Kijken we naar heel West-Europa dan wer den er in 1988 1.824.003 topklasse auto's verkocht en dat is 14,1 van de totale autoverkopen. Het zat al langere tijd in de lucht, maar sinds 2 november 1989 is Jaguar overgenomen door Ford Motor Company. De ze Amerikaanse gigant was al langer op zoek naar uitbrei ding van zijn Europese activi teiten. Jaguar werd in augustus 1984 aan de beurs genoteerd. Het bedrijf ontwerpt, vervaardigt en verkoopt drie groepen per sonenauto's onder de merk naam Jaguar. Het gaat hier om de Serie III en XJ6 saloons en de XJ-S sportwagens. In 1988 overtrof de productie de 51.000 eenheden. Jaguar heeft meer dan 12.000 medewerkers over de gehele wereld, waarvan de meerderheid in Engeland. Jaguar blijft ook onder Ford- vlag een onafhankelijke een heid met een eigen Raad van Bestuur. Deze zal onafhankelijk opereren binnen overgekomen finaciële marges. De Raad zal bestaan uit zowel Senior Mana gers van Jaguar als directeuren aangesteld door Ford. Ford en Jaguar zijn van mening dat de ze regelingen van essentieel belang zijn om de identiteit van Jaguar te behouden en de Raad van Bestuur de gelegen heid te geven om de naam Ja guar te gebruiken. Ford is verder van plan om Ja guar de noodzakelijke financië le steun te geven voor de ver snelling van de ontwikkeling van de bestaande produkten van Jaguar en ook voor moge lijkheden om in de toekomst de bestaande modellenreeks uit te breiden. De ontwikkeling van Jaguar zal worden gesteund door de toegang tot Ford's we-__ reldwijde constructie-, inkoop- en fabricagetechnologiën. Jaguar-liefhebbers zullen de overname m eer.de instantie wat minder toejuichen Toch betekent het voor de toekomst een veilig voortbestaan van hun merk. Ford heeft overigens een einde gemaakt aan de bespreken die moesten leiden tot overname van Saab. opvatting de enig juiste verschij ningsvorm voor hun grootste auto. Ik zal niet meer herhalen op wat voor andere auto's deze 605 lijkt, ?rper Pi- ninfarina is er duidelijk in te her kennen. Toch heeft ook de eigen stylingafdeling voor een groot deel het uiteindelijke model be paald. Je mag de 605 als gedeeltelijke vervanger van de 505 zien. Wat overigens niet wil zeggen dat de carrière van deze voorganger voorgoed ten einde is. De Break- Bedenkên we bij deze cijfers dat *ersi?s bU’yen n°g e^leJaren pr leverbaar, terwijl ook de basismo dellen voorlopig nog in veel lan den te koop zullen zijn. Overigens is er met nadruk gezegd dat we van de 605 nooit een stationcar mogen verwachten. We reden de 605 in vijf verschil lende uitgaven. De basis SL was nog niet in exportuitvoering be schikbaar. De auto heeft in Frank rijk een 2 liter carburatiemotor, maar zal bij ons met een 1.9 liter krachtbron worden geleverd met monopoint injectie en natuurlijk een geregelde driewegkatalysa tor. Besturing Het tweede model is de SRi, met de nieuwe 2 liter multi-point injec- tiemotor die we inmiddels uit de XM van Citroen kennen. Een pret tige, vlotte krachtbron die in de Franse 605 zonder 'kat' echter niet al te stil was. Een korte rit i katalysator-model zorgde voor een positievere indruk wat het motorgeluid betreft. Verder is de 605 4-cylinder een bijzonder voorspelbare en comfortabele auto. Peugeot is met de nieuwe ling van achterwielaandrijving overgestapt op aandrijving op de voorwielen. De 122 pk worden moeiteloos op het wegdek overge bracht. Je moet misschien alleen een beetje aan de forse afmetin gen van de 605 wennen. Het inte rieur is uiteraard ook ruim. Voörin is er hoofd- en beenruimte te over. De stoelen zitten uitstekend en zijn lang niet meer zo zacht als we van Franse merken gewend waren. Achterin is zeker de beenruimte dik in orde, ook al staan de voor stoelen in de achterste stand. De hoofdruimte kan ik alleen met goed betitelen, voor lange perso nen houdt het niet over. De besturing van de 4-cylinder modellen is met de toerental af hankelijke bekrachtiging meer dan plezierig. Je zou de auto zelfs sportief willen noemen. Ook de vering is totaal niet week, de koets hangt weinig over in bochten. Het Franse comfort is weer volledig aanwezig. lio-cassette- bergen. En Actieve venng De derde benzine-motor is de tot 3 liter opgeboorde V6, die we in de ze vorm ook uit de XM-kennen. De dwarsgeplaatste krachtbron le vert 170 pk, goed voor een enorme trekkracht en een top van km/u. Bij het rijden met de de enorme stilte op. Ook in de ho gere toeren en bij hoge snelheden blijft het geluidsniveau (motor, banden en wind) zeer binnen de perken. De V6 3.0 wordt voorzien van een snelheidsafhankelijke (Lees verder blz. 7) Tien jaar geleden kwam het merk het Ten-logo op de reservewiel- Suzuki op de Nederlandse markt, onder andere met de grappige LJ terreinauto. Deze compacte alles- kunner werd opgevolgd door de SJ en de Samurai, auto's die in het 4x4-segment al jaren een leidende rol vervullen. Suzuki biedt nu de Samurai met een aantrekkelijk pakket extra's onder de naam Sa murai Ten. Het totale pakket verte genwoordigt een waarde van f.3.000,= terwijl er slechts f.800, meer betaald dient te worden, zo dat de auto f.21.995,= kost. WIL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25