SPAR 9000 CDi 2.3-16
f
Iers
4
s
u
o
Speciale GT-ten Suzuki's
bij Gijsbers
Hr
ip
ZUID-OOST
E
Marijke
EN
TECHNISCHE GEGEVENS:
>T
Oldtimerbeurs in Autotron
len
Uw SAAB-dealer
Milieukeuring
op 1 april
X'
De nieuwe
Hyundai Sonata:
Het zakelijke verschil.
De moderne, representatieve sedan
met een standaard uitrusting die
elke zakenman zal aanspreken.
Ruimte, komfort, technische perfektie,
kompleetheid, luxe en veiligheid. Op
een nivea u dat de konkurrentie alleen
kent bij de (dure) topmodellen. Zon
dermeer een verantwoorde investe
ring: hoge inruilwaarde, lage kilome-
terprijs en een aanschafprijs die on
gekend is. Er is namelijk al een
Sonata vanaf
f 31.450,-
OS
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 november 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
ir 1989-pagina 2
>0,-
Het
Garantie
m.
4
:U»I 11
11.
>n 013-321405
m
JRG
De 9000 van Saab is er op dit moment met drie verschil
lende motoren. Het gaat hierbij allemaal om vier cylin
der zestienkleppers. Het basismodel heeft een 130 pk le
verende 2 liter, een krachtbron die vanwege het forse
gewicht van de auto aan de magere kant gevonden
wordt.
m een vermoc,
De motor ligt
1984
blauw..1982
1986
auw...1986
laar, met
iet1986
AUTO KENNIS B.V.
Leharstraat 82, Tilburg
telefoon 013-554784
1984
1984
1986
1986
1987
Lid
12mnd.
12mnd.
12mnd.
12mnd.
12 mnd.
12mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
Luksusbil
Als je aan een Zweedse auto denkt, denk je meteen aan
veiligheid. En vooral Saab loopt hierbij voorop. Veilig
heid wordt niet alleen bereikt door twee grote bumpers
aan een auto te hangen. De hele constructie moet erop
af gestemd worden. Voor liefhebbers is de 900 de enige
echte Saab. Toch koos het merk in 1984 voor een mo
dern topmodel, de 9000, die enkele jaren later als vier-
deurs sedan verscheen. Wij reden dit model met de
kersverse 2.3 liter krachtbron.
per op 9 kilometer. Zeker geen uit
schieter, maar ook geen uitzonde
ring.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
tn je haast
die. En
i zware
hij hele-
Aanstaand weekend, zaterdag 4
en zondag 5 november wordt in
het Autotron in Rosmalen de jaar
lijkse Internationale Oldtimer
beurs gehouden. Door de bekend
heid in het buitenland komen de
deelnemers uit alle windstreken.
Toen Suzuki tien jaar geleden met
zijn personenauto's voet aan Ne
derlandse wal zette, was Gijsbers
Tilburg één van de eerste dealers
van het merk. Na tien jaar is
Gijsbers er nog steeds bij en is in
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
de toevoeging CD. De CD is maar
liefst 16 centimeter langer dan de
hatchback, iets wat niet geheel in
de kofferruimte terug te vinden. Bij
de hatchback staan de grille en
koplampen vrijwel rechtop, ten
ze bij de CD achterover hellen,
geeft de auto een veel fraaiere
aanblik. Zeker ook door het ver
chromen van de grille doet komt
deze Saab bijzonder chique en
ting, repres
fijne rij-eigenschappen.
me veiligheid die Saab I
pas waarderen als je zo
een zwaar ongeluk ziet
dat de inzittenden gt
uitgestapt. Overigen
boversies fors c
kost f.95.450,= terwi
CD f.99.950,= op taf
men. Tenslotte het tc
9000 Turbo 16S kost
nieten
in zo'n
de Itali x
Op de vide van het Autotron
vele merkenclubs aanwezig. Zij
verschaffen de bezoekers daar h
lichtingen over hun club en laten
zien wat er allemaal komt kijken
om een klassieker of oldtimer in
optimale conditie te houden.
De Internationale Oldtimerbeurs
is dit jaar weer groter dan voor
heen.
De openingstijdens zijn zowel voor
zaterdag 4 als zondag 5 septem
ber van 10.00 tot 18.00 uur. De en
tree bedraagt f. 10, voor volwas
senen. Kinderen beneden de 13
jaar mogen voor f.3,50 naar bin
nen.
Loopeigenschappen
Aan de top staat een turbo-versie
van dezelfde motor die een ver
mogen van 165 pk levert. Overi
gens is er voor de zeer sportieve
zijn
■Zij
in-
Tijdens de beurs worden er niet
alleen oude auto's aangeboden,
ook voor onderdelen, boeken, tijd
schriften en modellen is er vol
doende ruimte beschikbaar. Het is
altijd gezellig om al die mensen te
zien grasduinen naar dat ene ont
brekende onderdeel. Anderen ge-
op afstand en wanen zich
i ruige Amerikaan of verfijn-
rliaanse sportwagen.
„w
De verplichte milieukeuring, die
een onderdeel gaat worden van
de APK II, zal ingaan op 1 april
volgend jaar (1990). Dit heeft het
ministerie van Milieubeheer be
kend gemaakt. Het gaat dan om
het keuren van auto's die ouder
zijn dan vier jaar. Het ministerie
overlegt nog over de keuringsei
sen en aanpassing van de werk
plaatsuitrusting.
die tijd uitgegroeid tot één van de
grootste Suzuki-dealers in ons
land. Een feit wat gevierd moet
worden. Gijsbers biedt daarom
zijn gebruikte wagens van het ty
pe Suzuki Swift en Alto gratis met
Saab-rijder nog een 9000 Turbo
16S met dezelfde krachtbron ech
ter met 12 pk's meer. De nieuwste
telg valt precies tussen de onge
blazen en geblazen versie in. Het
gaat om een 2.3 liter die met 16-
Stoelverwarming
Uiteraard kom je op veel punte
de degelijkheid tegen. Sla bijv
beeld maar eens een deur dicht.
Schop maar eens gerust tegen
een bumper en zie de fraaie af
werking van lak, stootstrips en
lichtmetalen velgen. Deze laatste
zijn in combinatie met de 2.3 liter
motor standaard.
Bij de eerste aanblik doet het inte
rieur al meteen ruim aan. Vier vol
wassenen kunnen beschikken
over veel hoofd- en beenruimte.
De voorstoelen zitten als gegoten.
Ze zijn voldoende verstelbaar,
maar hebben geen overdreven
lendensteun. Natuurlijk is een re
gelbare stoelverwarming stan
daard. Heerlijk in de winter. De
achterbank van de CD is zoals het
hoort van hoofdsteunen voorzien.
De kofferbak is enorm groot met
een inhoud van 675 liter. Voor het
vervoeren van lange voorwerpen
kan een luikje in de achterban-
krugleuning worden geopend.
Opbergruimte is er ook in het inte
rieur voldoende. Beide voorportie-
ren zijn van bakken voorzien, ter
wijl er ook in de console wat op-
bergmogelijkheden zijn ge
creëerd. De ruimte in het dash
boardkastje houdt niet over.
De 9000 is binnenin verder enorm
compleet uitgevoerd met stan
daard stuurbekrachtiging, dit
zien het gewicht echt wel nodig
Maar ook getint glas, centrale
vergrendeling, twee
verwarmde en verstelbare buiten
spiegels, vier elektrisch bediende
portierruiten, verstelbaar stuur, in-
staplichten in de portieren en kop-
lampafstelling op het dashboard
worden zonder meerprijs meege
leverd. Een echte Luksusbil zoals
de Zweden zeggen.
een modieuze striping. De auto's
worden tot GT-ten omgedoopt.
Hierbij staat GT voor Gijsbers Til
burg en 'ten' voor het tienjarig ju
bileum. Gijsbers laat zo de klan
ten ook delen in de feestvreugde.
kleppen een vermogen levert van
150 pk. De motor ligt dwars voorin
en drijft de voorwielen aan. Door
het toepassen van twee balansas
sen heeft de nieuweling bijzonder
rustige loopeigenschappen.
Nieuw is de Direct Ignition, een
computergestuurd ontstekingssys-
teerri. Dit systeem heeft geen be
wegende delen, onstekingskabels
of stroomverdelers. De ontste-
kingsbobines zijn rechtstreeks met gedistingeerd over,
de bougies verbonden en het ge
hele systeem vormt een geïnte
greerd deel van de motor.
De soepele loop van de kracht
bron blijkt ook uit cijfers. Het rela
tief hoge koppel van 212 Nm
wordt al bij 3800 tr/min volledig
bereikt, heel keurig voor een
meerklepper. Daarnaast is de
nieuwe motor uitzonderlijk stil, ze
ker in vergelijking met zijn 2 liter
broertje. Al dit soort zaken komen
het algehele comfort van de 9000
zeer ten goede.
De 9000 is er zoals gezegd als vijf-
deurs hatchback en vierdeurs se
dan. De laatste krijgt in zijn naam
Aanhang
En dan natuurlijk de prijzen. Bij
voorbaat wordt bij Saab aan een
dure auto gedacht. Helaas is dat
inderdaad niet anders. Het basis
model, de 900i driedeurs kost op
het ogenblik f.51.750,= en voor dat
bedrag zijn natuurlijk heel wat
modernere auto's te koop. Toch
blijkt de trouwe aanhang voor dit
model nog zo groot te zijn, dat het
voor het merk verstandig is dit mo
del voorlopig nog te blijven pro
duceren. Natuurlijk staat de 9000
prijstechnisch op een nog hogere
trap, maar binnen de serie valt op
hoe gering de prijsverschillen zijn.
De 2 liter 5-deurs is het 'instapmo
del' voor f.67.750, Voor het vi er-
deurs CD-model rekent Saab een
meerprijs van f.1.500,= terwijl
voor de fijne 2.3 liter motor en de
lichtmetalen velgen f.4.700,= extra
betaald moet worden. Zodoende
komt onze CD 2.3 op f.73.950,= en
dat is de auto helemaal waard.
Zeker door zijn complete uitrus-
ssentatieve uiterlijk en
i. De enor-
biedt ga je
zo'n auto na
^ct en merkt
-gewoon zelf zijn --
erigens zijn de tur- volledig aan. De nieuwe 2.3 lite
duurder. De 5-deurs krachtbron is stil, snel en heeft
rijl er voor de
ifel moet ko-
topmodel, de
st £.106.450,
Merk en type: Saab 9000 CDi 2.3-16
Aantal cylinders: 4
Cylinder inhoud: 2290 cc
Boring x slag: 90 x 90 mm
Vermoge n: 150 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 212 Nm bij 3800 tr/min
Prestaties: topsnelheid 205 km/u
acceleratie 0-100 in 10,5 sec.
ewicht: 1435 kg
fmetingen: lengte 4,78 meter, breedte 1,76 meter
erbruik: bij 90 km/u 7,1 liter/100 km
bij 120 km/u 9,0 liter/100 km
Prijs: f.73.950,-
De Saab 9000 in zeker als CD een
bijzonder chique verschijning.
Een auto die we eigenlijk veel te
weinig op onze wegen zien. Zowel
wat ruimte, uitrusting en rijeigen-
schappen kan hij zijn concurrentie
sdig aan. De nieuwe 2.3 liter
aanvaardbaar brandstofverbruik.
Als je toch voor een Saab 9000
kiest dan is de CD 2.3 een echte
aanrader.
Uitstraling
Op het dashboard zit verder nog
een kleine display waarop de ac-
cuspanning, het actuele brand
stofverbruik en het gemiddelde
verbruik kunnen worden weerge
geven. Het klokkendeel is verder
compleet met een toerenteller,
brandstof- en temperatuurmeter
en de gebruikelijke reeks contro-
lelampjes.
Gezeten achter het stuur van deze
Saab, voel je je meteen thuis. De
veilige uitstraling van deze auto
voel je direkt aan. Je krijgt het
idee van "mij kan niets gebeu
ren". Uiteraard moet je wel op het
verkeer blijven letten. De auto is
ondanks zijn forse afmetingen en
gewicht goed handelbaar. Alleen
is bij inparkeren de achtersteven
totaal niet te zien. De stuurbe
krachtiging zou bij hogere snelhe
den wat meer in assistentie mogen
afnemen. Verder niets dan lof
over deze prima auto. Het comfort
staat op een bijzonder hoog peil,
zodat hij zich goed met zijn klasse-
genoten kan meten. Wegonefffen-
heden worden netjes glad gestre
ken, zonder dat de 9000 ook maar
irbekrachtiging, die ge- enige neiging tot overhellen ver-
jwicht echt wel nodig is. toond. Wat dat betreft mag gerust
_js, centrale gesteld worden dat de 9000 CD
e elektrisch een onderschat model is in het
segment van topklasse auto's.
Het brandstofverbruik is wat je
van een 2.3 liter mag verwachtei
Alhoewel sommige kopers liever
een zespitter zouden zien, kan nie
mand ontevreden zijn over deze
oplossing. Gemiddeld sloten we
de testdagen af met 1 liter Eurosu-
Een echte stoere Zweed, dat
is deze Saab 9000 zeker. Kijk
maar eens naar zijn forse
bumpers en zijn hoge koffer
bak. Toch draagt dit stoere
type bijzonder mooie kledij.
De auto ziet er erg chique uit.
Je zag soms wel mensen kij
ken, zo van "wat moet dat
kleine vrouwtje in zo'n grote
auto".
Ik voelde me heerlijk thuis in
de 9000. Als je een deur
dichtslaat lijkt het wel of je
veilig bent opgeborgen in
een kluis. Gelukkig een kluis
met veel ramen, alleen kon ik
bij inparkeren de kofferbak
helemaal niet zien. Door zijn
fijne stuurbekrachtiging is
het gevaarte toch makkelijk
te parkeren en in de stad te
gebruiken.
Een land met koud weer
heeft toch ook voordelen. De
Saab heeft namelijk een ver
warming in de voorstoelen.
Ontzettend fijn lijkt me, als
het buiten vriest en je zo in
een voorverwarmd stoeltje
kunt stappen.
Ook van binnen doet de auto
erg degelijk aan. Het dash
board loopt overigens over
van de knopjes en lampjes.
De Saab 9000 is erg com
pleet. De buitenspiegels zijn
van binnenuit te verstellen
en, fijn voor in de winter,
elektrisch verwarmd. Het ver-
warmings- en ventilatiesys
teem in de auto doet hele
maal zelf zijn werk. Ook als
de ruiten beslagen zijn, weet
de auto dit zelf en wordt
automatisch de ruitverwar-
ming ingeschakeld. Overi
gens moet hiervoor wel bijbe
taald worden.
Achterin heb je ook en zee
aan ruimte. Vorstelijk zit je op
de grote bank met hoofdsteu
nen en een fijne drmsteun. In
de kofferruimte kun
wonen, zo groot is
voor het inladen van
boodschappen gaat 1
maal tot aan de bumper
open.
Rij-impressie: De Saab 9000
is een erg grote auto, maar
rijdt met het gemak van een
kleine. De motor is lekker rus
tig en heeft toch voldoende
pit. De bediening gaat eigen
lijk als vanzelf, omdat alles
op de juiste plaats zit.