SPAR 9000 CDi 2.3-16 f Iers 4 s u o Speciale GT-ten Suzuki's bij Gijsbers Hr ip ZUID-OOST E Marijke EN TECHNISCHE GEGEVENS: >T Oldtimerbeurs in Autotron len Uw SAAB-dealer Milieukeuring op 1 april X' De nieuwe Hyundai Sonata: Het zakelijke verschil. De moderne, representatieve sedan met een standaard uitrusting die elke zakenman zal aanspreken. Ruimte, komfort, technische perfektie, kompleetheid, luxe en veiligheid. Op een nivea u dat de konkurrentie alleen kent bij de (dure) topmodellen. Zon dermeer een verantwoorde investe ring: hoge inruilwaarde, lage kilome- terprijs en een aanschafprijs die on gekend is. Er is namelijk al een Sonata vanaf f 31.450,- OS DE AUTOMAAT - Donderdag 2 november 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER ir 1989-pagina 2 >0,- Het Garantie m. 4 :U»I 11 11. >n 013-321405 m JRG De 9000 van Saab is er op dit moment met drie verschil lende motoren. Het gaat hierbij allemaal om vier cylin der zestienkleppers. Het basismodel heeft een 130 pk le verende 2 liter, een krachtbron die vanwege het forse gewicht van de auto aan de magere kant gevonden wordt. m een vermoc, De motor ligt 1984 blauw..1982 1986 auw...1986 laar, met iet1986 AUTO KENNIS B.V. Leharstraat 82, Tilburg telefoon 013-554784 1984 1984 1986 1986 1987 Lid 12mnd. 12mnd. 12mnd. 12mnd. 12 mnd. 12mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 12 mnd. Luksusbil Als je aan een Zweedse auto denkt, denk je meteen aan veiligheid. En vooral Saab loopt hierbij voorop. Veilig heid wordt niet alleen bereikt door twee grote bumpers aan een auto te hangen. De hele constructie moet erop af gestemd worden. Voor liefhebbers is de 900 de enige echte Saab. Toch koos het merk in 1984 voor een mo dern topmodel, de 9000, die enkele jaren later als vier- deurs sedan verscheen. Wij reden dit model met de kersverse 2.3 liter krachtbron. per op 9 kilometer. Zeker geen uit schieter, maar ook geen uitzonde ring. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 3 mnd. tn je haast die. En i zware hij hele- Aanstaand weekend, zaterdag 4 en zondag 5 november wordt in het Autotron in Rosmalen de jaar lijkse Internationale Oldtimer beurs gehouden. Door de bekend heid in het buitenland komen de deelnemers uit alle windstreken. Toen Suzuki tien jaar geleden met zijn personenauto's voet aan Ne derlandse wal zette, was Gijsbers Tilburg één van de eerste dealers van het merk. Na tien jaar is Gijsbers er nog steeds bij en is in Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor de toevoeging CD. De CD is maar liefst 16 centimeter langer dan de hatchback, iets wat niet geheel in de kofferruimte terug te vinden. Bij de hatchback staan de grille en koplampen vrijwel rechtop, ten ze bij de CD achterover hellen, geeft de auto een veel fraaiere aanblik. Zeker ook door het ver chromen van de grille doet komt deze Saab bijzonder chique en ting, repres fijne rij-eigenschappen. me veiligheid die Saab I pas waarderen als je zo een zwaar ongeluk ziet dat de inzittenden gt uitgestapt. Overigen boversies fors c kost f.95.450,= terwi CD f.99.950,= op taf men. Tenslotte het tc 9000 Turbo 16S kost nieten in zo'n de Itali x Op de vide van het Autotron vele merkenclubs aanwezig. Zij verschaffen de bezoekers daar h lichtingen over hun club en laten zien wat er allemaal komt kijken om een klassieker of oldtimer in optimale conditie te houden. De Internationale Oldtimerbeurs is dit jaar weer groter dan voor heen. De openingstijdens zijn zowel voor zaterdag 4 als zondag 5 septem ber van 10.00 tot 18.00 uur. De en tree bedraagt f. 10, voor volwas senen. Kinderen beneden de 13 jaar mogen voor f.3,50 naar bin nen. Loopeigenschappen Aan de top staat een turbo-versie van dezelfde motor die een ver mogen van 165 pk levert. Overi gens is er voor de zeer sportieve zijn ■Zij in- Tijdens de beurs worden er niet alleen oude auto's aangeboden, ook voor onderdelen, boeken, tijd schriften en modellen is er vol doende ruimte beschikbaar. Het is altijd gezellig om al die mensen te zien grasduinen naar dat ene ont brekende onderdeel. Anderen ge- op afstand en wanen zich i ruige Amerikaan of verfijn- rliaanse sportwagen. „w De verplichte milieukeuring, die een onderdeel gaat worden van de APK II, zal ingaan op 1 april volgend jaar (1990). Dit heeft het ministerie van Milieubeheer be kend gemaakt. Het gaat dan om het keuren van auto's die ouder zijn dan vier jaar. Het ministerie overlegt nog over de keuringsei sen en aanpassing van de werk plaatsuitrusting. die tijd uitgegroeid tot één van de grootste Suzuki-dealers in ons land. Een feit wat gevierd moet worden. Gijsbers biedt daarom zijn gebruikte wagens van het ty pe Suzuki Swift en Alto gratis met Saab-rijder nog een 9000 Turbo 16S met dezelfde krachtbron ech ter met 12 pk's meer. De nieuwste telg valt precies tussen de onge blazen en geblazen versie in. Het gaat om een 2.3 liter die met 16- Stoelverwarming Uiteraard kom je op veel punte de degelijkheid tegen. Sla bijv beeld maar eens een deur dicht. Schop maar eens gerust tegen een bumper en zie de fraaie af werking van lak, stootstrips en lichtmetalen velgen. Deze laatste zijn in combinatie met de 2.3 liter motor standaard. Bij de eerste aanblik doet het inte rieur al meteen ruim aan. Vier vol wassenen kunnen beschikken over veel hoofd- en beenruimte. De voorstoelen zitten als gegoten. Ze zijn voldoende verstelbaar, maar hebben geen overdreven lendensteun. Natuurlijk is een re gelbare stoelverwarming stan daard. Heerlijk in de winter. De achterbank van de CD is zoals het hoort van hoofdsteunen voorzien. De kofferbak is enorm groot met een inhoud van 675 liter. Voor het vervoeren van lange voorwerpen kan een luikje in de achterban- krugleuning worden geopend. Opbergruimte is er ook in het inte rieur voldoende. Beide voorportie- ren zijn van bakken voorzien, ter wijl er ook in de console wat op- bergmogelijkheden zijn ge creëerd. De ruimte in het dash boardkastje houdt niet over. De 9000 is binnenin verder enorm compleet uitgevoerd met stan daard stuurbekrachtiging, dit zien het gewicht echt wel nodig Maar ook getint glas, centrale vergrendeling, twee verwarmde en verstelbare buiten spiegels, vier elektrisch bediende portierruiten, verstelbaar stuur, in- staplichten in de portieren en kop- lampafstelling op het dashboard worden zonder meerprijs meege leverd. Een echte Luksusbil zoals de Zweden zeggen. een modieuze striping. De auto's worden tot GT-ten omgedoopt. Hierbij staat GT voor Gijsbers Til burg en 'ten' voor het tienjarig ju bileum. Gijsbers laat zo de klan ten ook delen in de feestvreugde. kleppen een vermogen levert van 150 pk. De motor ligt dwars voorin en drijft de voorwielen aan. Door het toepassen van twee balansas sen heeft de nieuweling bijzonder rustige loopeigenschappen. Nieuw is de Direct Ignition, een computergestuurd ontstekingssys- teerri. Dit systeem heeft geen be wegende delen, onstekingskabels of stroomverdelers. De ontste- kingsbobines zijn rechtstreeks met gedistingeerd over, de bougies verbonden en het ge hele systeem vormt een geïnte greerd deel van de motor. De soepele loop van de kracht bron blijkt ook uit cijfers. Het rela tief hoge koppel van 212 Nm wordt al bij 3800 tr/min volledig bereikt, heel keurig voor een meerklepper. Daarnaast is de nieuwe motor uitzonderlijk stil, ze ker in vergelijking met zijn 2 liter broertje. Al dit soort zaken komen het algehele comfort van de 9000 zeer ten goede. De 9000 is er zoals gezegd als vijf- deurs hatchback en vierdeurs se dan. De laatste krijgt in zijn naam Aanhang En dan natuurlijk de prijzen. Bij voorbaat wordt bij Saab aan een dure auto gedacht. Helaas is dat inderdaad niet anders. Het basis model, de 900i driedeurs kost op het ogenblik f.51.750,= en voor dat bedrag zijn natuurlijk heel wat modernere auto's te koop. Toch blijkt de trouwe aanhang voor dit model nog zo groot te zijn, dat het voor het merk verstandig is dit mo del voorlopig nog te blijven pro duceren. Natuurlijk staat de 9000 prijstechnisch op een nog hogere trap, maar binnen de serie valt op hoe gering de prijsverschillen zijn. De 2 liter 5-deurs is het 'instapmo del' voor f.67.750, Voor het vi er- deurs CD-model rekent Saab een meerprijs van f.1.500,= terwijl voor de fijne 2.3 liter motor en de lichtmetalen velgen f.4.700,= extra betaald moet worden. Zodoende komt onze CD 2.3 op f.73.950,= en dat is de auto helemaal waard. Zeker door zijn complete uitrus- ssentatieve uiterlijk en i. De enor- biedt ga je zo'n auto na ^ct en merkt -gewoon zelf zijn -- erigens zijn de tur- volledig aan. De nieuwe 2.3 lite duurder. De 5-deurs krachtbron is stil, snel en heeft rijl er voor de ifel moet ko- topmodel, de st £.106.450, Merk en type: Saab 9000 CDi 2.3-16 Aantal cylinders: 4 Cylinder inhoud: 2290 cc Boring x slag: 90 x 90 mm Vermoge n: 150 pk bij 5500 tr/min Koppel: 212 Nm bij 3800 tr/min Prestaties: topsnelheid 205 km/u acceleratie 0-100 in 10,5 sec. ewicht: 1435 kg fmetingen: lengte 4,78 meter, breedte 1,76 meter erbruik: bij 90 km/u 7,1 liter/100 km bij 120 km/u 9,0 liter/100 km Prijs: f.73.950,- De Saab 9000 in zeker als CD een bijzonder chique verschijning. Een auto die we eigenlijk veel te weinig op onze wegen zien. Zowel wat ruimte, uitrusting en rijeigen- schappen kan hij zijn concurrentie sdig aan. De nieuwe 2.3 liter aanvaardbaar brandstofverbruik. Als je toch voor een Saab 9000 kiest dan is de CD 2.3 een echte aanrader. Uitstraling Op het dashboard zit verder nog een kleine display waarop de ac- cuspanning, het actuele brand stofverbruik en het gemiddelde verbruik kunnen worden weerge geven. Het klokkendeel is verder compleet met een toerenteller, brandstof- en temperatuurmeter en de gebruikelijke reeks contro- lelampjes. Gezeten achter het stuur van deze Saab, voel je je meteen thuis. De veilige uitstraling van deze auto voel je direkt aan. Je krijgt het idee van "mij kan niets gebeu ren". Uiteraard moet je wel op het verkeer blijven letten. De auto is ondanks zijn forse afmetingen en gewicht goed handelbaar. Alleen is bij inparkeren de achtersteven totaal niet te zien. De stuurbe krachtiging zou bij hogere snelhe den wat meer in assistentie mogen afnemen. Verder niets dan lof over deze prima auto. Het comfort staat op een bijzonder hoog peil, zodat hij zich goed met zijn klasse- genoten kan meten. Wegonefffen- heden worden netjes glad gestre ken, zonder dat de 9000 ook maar irbekrachtiging, die ge- enige neiging tot overhellen ver- jwicht echt wel nodig is. toond. Wat dat betreft mag gerust _js, centrale gesteld worden dat de 9000 CD e elektrisch een onderschat model is in het segment van topklasse auto's. Het brandstofverbruik is wat je van een 2.3 liter mag verwachtei Alhoewel sommige kopers liever een zespitter zouden zien, kan nie mand ontevreden zijn over deze oplossing. Gemiddeld sloten we de testdagen af met 1 liter Eurosu- Een echte stoere Zweed, dat is deze Saab 9000 zeker. Kijk maar eens naar zijn forse bumpers en zijn hoge koffer bak. Toch draagt dit stoere type bijzonder mooie kledij. De auto ziet er erg chique uit. Je zag soms wel mensen kij ken, zo van "wat moet dat kleine vrouwtje in zo'n grote auto". Ik voelde me heerlijk thuis in de 9000. Als je een deur dichtslaat lijkt het wel of je veilig bent opgeborgen in een kluis. Gelukkig een kluis met veel ramen, alleen kon ik bij inparkeren de kofferbak helemaal niet zien. Door zijn fijne stuurbekrachtiging is het gevaarte toch makkelijk te parkeren en in de stad te gebruiken. Een land met koud weer heeft toch ook voordelen. De Saab heeft namelijk een ver warming in de voorstoelen. Ontzettend fijn lijkt me, als het buiten vriest en je zo in een voorverwarmd stoeltje kunt stappen. Ook van binnen doet de auto erg degelijk aan. Het dash board loopt overigens over van de knopjes en lampjes. De Saab 9000 is erg com pleet. De buitenspiegels zijn van binnenuit te verstellen en, fijn voor in de winter, elektrisch verwarmd. Het ver- warmings- en ventilatiesys teem in de auto doet hele maal zelf zijn werk. Ook als de ruiten beslagen zijn, weet de auto dit zelf en wordt automatisch de ruitverwar- ming ingeschakeld. Overi gens moet hiervoor wel bijbe taald worden. Achterin heb je ook en zee aan ruimte. Vorstelijk zit je op de grote bank met hoofdsteu nen en een fijne drmsteun. In de kofferruimte kun wonen, zo groot is voor het inladen van boodschappen gaat 1 maal tot aan de bumper open. Rij-impressie: De Saab 9000 is een erg grote auto, maar rijdt met het gemak van een kleine. De motor is lekker rus tig en heeft toch voldoende pit. De bediening gaat eigen lijk als vanzelf, omdat alles op de juiste plaats zit.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 23