7£7L RENAULT 19 CHAMADE F VAN DOORNE'S OOK OP ESCORT EN ORION in alle uitvoeringen NIEUWE LOTUS ■r - --j Oplage: 91.645 ex. bij nieuwe importeur F IERS o.a.: Autoverkopen tot en met september Deze week in de Automaat iï). Verbazing elan I l i I MB jer 1989- pagina 20 o’s: Geert van Loon Donderdag 2 november 1989 jan- Energy Tonny Vos mo- Ontwikkeld kt ,en 5, Tilburg 9, Tilburg Pag.3 Bijlage van: DeTilburgse Koerier .ind 45, Tilburg 7 Jaargang 1 Nummer 42 Autotest: Saab 9000 CDi 2.3 - 16 9000. Vreemd is dat ook bij de Chamade weer wat karaktertrek ken van de 9000 CD te bespeuren zijn. De 19 TXE Chamade zoals we hem reden is een prettige auto. De uitrusting is uiterst compleet met velours bekleding, elektrisch por tierruiten en tegen meerprijs zelfs ABS. De 95 pk motor weet de Cha made tot zeer behoorlijke presta- Ford VW/Audi Peugeot Nissan Renault Toyota Fiat Volvo Citroën 8. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek ties te verleiden. Opvallend is on danks de compacte buitenafme tingen de enorme binnenruimte, met name ook de beenruimte voor de achterpassagiers. De koffer bak is behoorlijk en goed toegan kelijk door de tot de bumper te openen klep. Ford zal dit jaar L van de F de naam die Ford aan deze slim me versnellingsbak geeft. De bak ken worden in Bordeaux bij Ford geassembleerd, waarbij gebruik wordt gemaakt van de schakel- duwband uit Tilburg. 58.020(58.039) 44.103(42.057) 39.991 (41.418) 31.136(30.301) 24.930(21.310) 23.706 (18.396) 21.344(20.553) 20.866 (20.274) 20.210(18.011) 18.858(20.016) Oldtimersbeurs in Autotron Pag.3 Amsterdam - In de loop van deze maand zal het assortiment van de Renault- dealers worden uitgebreid met de Chamade, de vierdeurs sedanvariant van de nieuwe 19. Met de komst van dit model is het gamma vrijwel compleet. Ieder type en elke uit voering is nu in drie modelvarianten te verkrijgen: de sportieve driedeurs, de handi ge vijfdeurs en de klassieke vierdeurs Chamade. Vorige week reden we met de 19 TXE Chamade. De stel Eui jaren van het merk e land al landen dit jaa me stijging in nault in Nederland belangrijk deel te danken aan he grote succes van de 19 die inmid dels bijna een jaar leverbaar is. nog voor het einde van tar beginnen met de levering ue Escort en Orion met CTX, Porsche 911 vernieuwd Pag.7 e of weldoordacht de directeur van de heer Wolf het <omt voort uit het T de concurrentie ijven adequaat te inds 1 januari van de PTT onder de uit en opereert oncurrentie is luid ezig en tot diep in itie is het besef PTT er is voor de ndersom. Op lan- dat onder andere januari 1989 tot Iheid inzake de Al- lingsvoorwaarden. andacht gekomen klachtenbehande- zijn opgesteld, er onderzocht of er ieuwe diensten en rdt de markt op t nieuwe diensten iliteit van het werk t wordt met vaste ie loupe genomen sring is efficiënter lokaal niveau is ttandiging van de ogelijk geworden, in Tilburg toe ge- >fdpostkantoor de jrs ingericht heeft anders benadert, t volgende veran- antoor is het ope- kenbalie’ over en- ert de CTX in de Escort -t 1.6 liter motor van 90 pk CL en Europa uitgave uiting in de show- >n in de hal inge- ilp van enkele be- j en omgeving. El- igina leest u daar TT hoopt hiermee szins te veraange- Ford levert Ghia met 1. en in de CL met 1.4 liter krachtbron van 75 pk. De Orion is alleen in de laatste twee uitvoeringen als CTX ver krijgbaar. De prijzen zijn heel keurig. De Escort CTX is er vanaf f.26.220,= terwijl de basis Orion met CTX 1.27.100,= kost. De prestaties van de auto's blijven ondanks het toevoegen van deze transmissie op peil. De Escort en Orion met 1.4 liter motor hebben een top van 160 km/u en trekken in 13,5 (Orion 13,8) seconden van uit stilstand naar 100 km/u. De snellere 1.6 heeft een top van 170 en volbrengt de acceleratie in 11,5 seconden. Maar dan nu even de Chamac De 19 werd een jaar geleden geïntroduceerd als opvolger v de vierdeurs 9 en drie- of vijfd< 11. Zodoende was de komst va een sedan-versie zeer voorspe baar. De Chamade wordt in Frankrijk al vanaf de zomer ve kocht, zodat vakantiegangers al regelmatig hebben kunnen rijden. De auto oogt heel keuri net als alle andere versies uit 19-reeks. Je kunt duidelijk aan ontwerp zien, dat de sedan dir vanaf de tekentafel is mee onh keld en dat de 'kont' er niet zo maar aangeplakt is. Bij de intr ductie van 19 hatchback zag il enige gelijkenis met de Saab I om zich in het interen met bei- t postkantoor is r een dergelijke i bezoekers van natuurlijk erg Gils tot besluit. a 19 betekent het definitieve her- 31 voor Renault op verschillende iropese markten. Na een aantal 1 zware verliezen, was ie er vorig jaar in eigen bovenop, terwijl de export- Renault hamert met de 19 steeds rar volgden. De enor- weer op zijn kwaliteit. Het roesti- ii verkopen van Re- mago van het merk is dan ook zijn voor een vrijwel verleden tijd. Al sinds 1981 -1-j het heeft de Franse auto- industrie 10 dU imiiid- veel tijd en geld in kwaliteitsver betering gestoken. De 19 moet de naam van Renault als kwaliteits merk definitief vestigen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De klant kan kiezen uit vier moto ren. De basismodellen, de TR en GTR beschikken over een 60 pk leverende 1390 cc motor die volle dig aan de US'83- norm voldoet. De krachtbron moet niet verward worden met de 1390 cc Energy motor van 80 pk uit de TS en GTS. De Fransen hebben even de tijd nodig om van deze moderne nieu we krachtbron een versie met ka talysator te ontwikkelen. Vandaar dat de 1.7 liter motor van 75 pk veel interessanter is. Ook deze va riant wordt in de TS en GTS gele verd. In de twee duurste benzine- modellen, de GTX en TXE, vinden we dezelfde krachtbron die echter 95 pk levert. De auto's zijn hier door goed voor een top van 185 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 10,7 seconden. Zowel de drie-, vier- als vijfdeurs Renault 19 kunnen naar keus worden voor zien van de nieuwe 1.9 liter diesel- krachtbron van 65 pk. Er is voor de dieselrijder te kiezen uit twee uitrustingsniveau's, de TD en GTD. In de loop van volgend jaar m< gen we nog de sportieve uitbre ding in de 19- reeks verwachte de vorm van de snelle 16-klepj De levering is in Frankrijk vooi zichtig begonnen. Alle modelv rianten zullen als 16V te koop i den. 3t al te lang, in de en schoof steeds or. i deze wijze van jelijke wachttijden en: die tijd wordt s wachtenden ver- van een "verkeer- niet meer bij. De 'erigens naar ge- ten zo kort moge- ia het doorvoeren sllingen in de loke- )e PTT heeft deze net hoofdpostkan- eefd in het kader jndelijkere opstel- Laatst gal ik mijn wel ge meende complimenten aan het organisatie-talent van twee auto-merken. Soms is het onvoorstelbaar wat een importeur of fabriek voor de journalisten voor elkaar krijgt. Groot is dan ook vaak de verbazing als anderen het al bij simpele zaken laten af weten. Op de afgelopen Mo- toRai bleken daar een aantal motorimporteurs blijk van te geven. Het gaat allemaal goed zolang het motormer ken betreft die ook personen auto's verkopen (of anders om). Over Honda, Suzuki en BMW dus nauwelijks klach ten. Moto Guzzi maakte het wat PR-beleid betreft heel wat bonter. Tijdens de voor- presentatie enkele weken te rug had de importeur hele maal geen persinformatie bij zich. Na inlevering van mijn kaartje kreeg ik de gewenste informatie enkele dagen la ter toegestuurd. In de pers map zat een briefje waarin werd verteld dat je voor foto materiaal contact moest op nemen. Natuurlijk wil ik fo to's, maar waarom sturen ze die niet meteen. In ieder ge val kon ik er niet meer op wachten, de deadline was al bereikt. Vol goede moed trok ik afgelopen week naar de Rai om daar ter plaatse het fotomateriaal op te halen. Tot mijn grote verbazing hadden ze ook nu nog niets. Het is toch zo simpel om even een paar foto 's te maken. Het kost nauwelijks iets en je krijgt er leuke publiciteit voor terug. Maar ook Yamaha kan er wat van. In hun persmap eveneens geen foto's. Bij na vraag op de stand bleken ook zij geen beeldmateriaal ter beschikking te hebben. Eventueel hadden ze wel dia's, maar die moesten ze vanuit het kantoor opsturen. En dan loop je dus op de pers-dag van de Rai rond. Maar ook enkele auto-impor- teurs kunnen er wat van. Van de nieuwe Rover 200 is nog steeds geen officieel persbe richt rondgestuurd. Dat ik het nieuws enkele weken gele den al wist te melden, is een kwestie van enig organisatie talent... de showruimte et aan de Tele- >tigde Rieten en de presentatio ns is deze zaak sten meubilair, st, een kamer- Natuurlijk kan I haar meubilair s consument bij illemaal terecht. >ten meubels en daar wel iets bij Renault Nederland verwacht vol gend jaar zo'n 25% van het totaal aantal te verkopen 19's als Cha made te leveren. De prijzen zijn uiterst interessant. De 19 Chama de begint bij de TR vanaf f.23.705,= en dat is precies even veel als de vijfdeurs Renault 19 TR. Overigens begint de 19-serie met de TR 3-deurs vanaf f .22.745,zodat de sedan een ex tra investering van slechts f.960, vraagt. We zijn weer drie maanden verder. De Rai heeft zojuist de verkoopaantallen voor perso nenauto's over de eerste ne gen maanden van dit jaar be kend gemaakt. Gelukkig laat het totale aantal nog steeds het in de periode april tot en met juni ingezette herstel zien. In totaal werden er tot en met september 416.495 nieuwe auto's in ons land verkocht, in de vergelijkbare periode van vorig jaar waren er dat 411.171. Alfa Romeo weet de algehele stijging goed vast te houden en verkocht 4.608 auto's (was 3.186). Austin Rover daalde licht, terwijl ook BMW minder exemplaren wist af te zetten. Chrysler doet het uitstekend, terwijl het Roemeense merk Dacia met 9 verkopen vrijwel van de markt is verdwenen. Daihatsu staat op dit moment nog op verlies, dat echter de laatste drie maanden met de Applause goed gemaakt kan worden. Fiat bleef vrijwel constant, wat ook geldt voor Ford, FSO en Opel. Honda is nog steeds een van de grote zakkers met 8.315 auto's tegen 11.062 vorig jaar. Hyundai en jaguar dalen, terwijl Lada vrijwel gelijk bleef. Lancia verkocht precies 44 auto's meer dan vorig jaar. De komst van de Dedra zal daar begin volgend jaar zeker ver andering in brengen. Mazda, Mercedes en Mitsubishi kon den eveneens niet de aantal len van vorig jaar halen. Nis san is met 24.930 tegen 21.310 nog steeds één van de groot ste winnaars. PSA, Citroen en Peugeot samen staan op de tweede plaats van de rang lijst, maar hebben te maken met een lichte vermindering van de verkopen. Peugeot steeg en Citroen daalde. Re nault doet het meer dan uit stekend. Verkocht het Franse merk vorig jaar 18.396 auto's, nu zijn er dat al 23.706. Saab steeg ligt, terwijl Seat zijn al gehele groei netjes wist vast te houden. Tot slot moesten ook Skoda, Subara, Suzuki en Volkswagen/Audi in aantal inleveren, terwijl Toyota en Volvo winst boekten. De top tien ziet er nu als volgt uit: (tussen haakjes de aantal len van 1988) Het aantal auto's die kunnen wor den uitgerust met de Continu Va riabele Transmissie van Van Doome's breidt gestaag uit. De Ford Fiesta en Fiat Uno hadden de primeur, terwijl uit Japan de Subaru Justy met deze Nederland se vinding wordt uitgerust. Fiat heeft onlangs de komst van een Tipo met CVT aangekondigd. Van fabriekszijde is nu officieel bevestigd wat al langer bekend was: de overgang van het import- schap van de Britse Lotus sport wagens van Louwman Parqui naar Kroymans Beheer. Deze on derneming heeft hiervoor een nieuwe dochter opgericht, Lotus Nederland B.V. Zoals bekend is Kroymans al enige jaren actief als importeur van Ferrari. De kersver se importeur krijgt volgend jaar ook met een kersvers model te ma ken, de Elan, een bijzonder fraaie tweezitter die tijdens de Motorfair in Londen zijn wereldpremière be leefde. Onder de motorkap heeft deze nieuwe sportieveling een tur- bo-krachtbron met een vermogen van 165 pk, die de lichte auto in 6,7 seconden vanuit stilstand naar K-XP 189

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21