7£7L
RENAULT 19 CHAMADE
F
VAN DOORNE'S
OOK OP ESCORT
EN ORION
in alle uitvoeringen
NIEUWE
LOTUS
■r
- --j
Oplage: 91.645 ex.
bij
nieuwe
importeur
F
IERS
o.a.:
Autoverkopen
tot en met
september
Deze week
in de
Automaat
iï).
Verbazing
elan
I
l i I
MB
jer 1989- pagina 20
o’s: Geert van Loon
Donderdag 2 november 1989
jan-
Energy
Tonny Vos
mo-
Ontwikkeld
kt
,en 5, Tilburg
9, Tilburg
Pag.3
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
.ind 45, Tilburg
7
Jaargang 1
Nummer 42
Autotest:
Saab 9000 CDi
2.3 - 16
9000. Vreemd is dat ook bij de
Chamade weer wat karaktertrek
ken van de 9000 CD te bespeuren
zijn.
De 19 TXE Chamade zoals we
hem reden is een prettige auto. De
uitrusting is uiterst compleet met
velours bekleding, elektrisch por
tierruiten en tegen meerprijs zelfs
ABS. De 95 pk motor weet de Cha
made tot zeer behoorlijke presta-
Ford
VW/Audi
Peugeot
Nissan
Renault
Toyota
Fiat
Volvo
Citroën
8.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
ties te verleiden. Opvallend is on
danks de compacte buitenafme
tingen de enorme binnenruimte,
met name ook de beenruimte voor
de achterpassagiers. De koffer
bak is behoorlijk en goed toegan
kelijk door de tot de bumper te
openen klep.
Ford zal
dit jaar L
van de F
de naam die Ford aan deze slim
me versnellingsbak geeft. De bak
ken worden in Bordeaux bij Ford
geassembleerd, waarbij gebruik
wordt gemaakt van de schakel-
duwband uit Tilburg.
58.020(58.039)
44.103(42.057)
39.991 (41.418)
31.136(30.301)
24.930(21.310)
23.706 (18.396)
21.344(20.553)
20.866 (20.274)
20.210(18.011)
18.858(20.016)
Oldtimersbeurs
in Autotron
Pag.3
Amsterdam - In de loop van deze maand zal het assortiment van de Renault- dealers
worden uitgebreid met de Chamade, de vierdeurs sedanvariant van de nieuwe 19.
Met de komst van dit model is het gamma vrijwel compleet. Ieder type en elke uit
voering is nu in drie modelvarianten te verkrijgen: de sportieve driedeurs, de handi
ge vijfdeurs en de klassieke vierdeurs Chamade. Vorige week reden we met de 19
TXE Chamade.
De
stel
Eui
jaren van
het merk e
land al
landen dit jaa
me stijging in
nault in Nederland
belangrijk deel te danken aan he
grote succes van de 19 die inmid
dels bijna een jaar leverbaar is.
nog voor het einde van
tar beginnen met de levering
ue Escort en Orion met CTX,
Porsche 911
vernieuwd
Pag.7
e of weldoordacht
de directeur van
de heer Wolf het
<omt voort uit het
T de concurrentie
ijven adequaat te
inds 1 januari van
de PTT onder de
uit en opereert
oncurrentie is luid
ezig en tot diep in
itie is het besef
PTT er is voor de
ndersom. Op lan-
dat onder andere
januari 1989 tot
Iheid inzake de Al-
lingsvoorwaarden.
andacht gekomen
klachtenbehande-
zijn opgesteld, er
onderzocht of er
ieuwe diensten en
rdt de markt op
t nieuwe diensten
iliteit van het werk
t wordt met vaste
ie loupe genomen
sring is efficiënter
lokaal niveau is
ttandiging van de
ogelijk geworden,
in Tilburg toe ge-
>fdpostkantoor de
jrs ingericht heeft
anders benadert,
t volgende veran-
antoor is het ope-
kenbalie’ over en-
ert de CTX in de Escort
-t 1.6 liter motor van 90 pk
CL en Europa uitgave
uiting in de show-
>n in de hal inge-
ilp van enkele be-
j en omgeving. El-
igina leest u daar
TT hoopt hiermee
szins te veraange-
Ford levert
Ghia met 1.
en in de CL
met 1.4 liter krachtbron van 75 pk.
De Orion is alleen in de laatste
twee uitvoeringen als CTX ver
krijgbaar. De prijzen zijn heel
keurig. De Escort CTX is er vanaf
f.26.220,= terwijl de basis Orion
met CTX 1.27.100,= kost.
De prestaties van de auto's blijven
ondanks het toevoegen van deze
transmissie op peil. De Escort en
Orion met 1.4 liter motor hebben
een top van 160 km/u en trekken
in 13,5 (Orion 13,8) seconden van
uit stilstand naar 100 km/u. De
snellere 1.6 heeft een top van 170
en volbrengt de acceleratie in 11,5
seconden.
Maar dan nu even de Chamac
De 19 werd een jaar geleden
geïntroduceerd als opvolger v
de vierdeurs 9 en drie- of vijfd<
11. Zodoende was de komst va
een sedan-versie zeer voorspe
baar. De Chamade wordt in
Frankrijk al vanaf de zomer ve
kocht, zodat vakantiegangers
al regelmatig hebben kunnen
rijden. De auto oogt heel keuri
net als alle andere versies uit
19-reeks. Je kunt duidelijk aan
ontwerp zien, dat de sedan dir
vanaf de tekentafel is mee onh
keld en dat de 'kont' er niet zo
maar aangeplakt is. Bij de intr
ductie van 19 hatchback zag il
enige gelijkenis met de Saab
I om zich in het
interen met bei-
t postkantoor is
r een dergelijke
i bezoekers van
natuurlijk erg
Gils tot besluit.
a 19 betekent het definitieve her-
31 voor Renault op verschillende
iropese markten. Na een aantal
1 zware verliezen, was
ie er vorig jaar in eigen
bovenop, terwijl de export- Renault hamert met de 19 steeds
rar volgden. De enor- weer op zijn kwaliteit. Het roesti-
ii verkopen van Re- mago van het merk is dan ook
zijn voor een vrijwel verleden tijd. Al sinds 1981
-1-j het heeft de Franse auto- industrie
10 dU imiiid- veel tijd en geld in kwaliteitsver
betering gestoken. De 19 moet de
naam van Renault als kwaliteits
merk definitief vestigen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De klant kan kiezen uit vier moto
ren. De basismodellen, de TR en
GTR beschikken over een 60 pk
leverende 1390 cc motor die volle
dig aan de US'83- norm voldoet.
De krachtbron moet niet verward
worden met de 1390 cc Energy
motor van 80 pk uit de TS en GTS.
De Fransen hebben even de tijd
nodig om van deze moderne nieu
we krachtbron een versie met ka
talysator te ontwikkelen. Vandaar
dat de 1.7 liter motor van 75 pk
veel interessanter is. Ook deze va
riant wordt in de TS en GTS gele
verd. In de twee duurste benzine-
modellen, de GTX en TXE, vinden
we dezelfde krachtbron die echter
95 pk levert. De auto's zijn hier
door goed voor een top van 185
km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 10,7 seconden. Zowel de
drie-, vier- als vijfdeurs Renault 19
kunnen naar keus worden voor
zien van de nieuwe 1.9 liter diesel-
krachtbron van 65 pk. Er is voor
de dieselrijder te kiezen uit twee
uitrustingsniveau's, de TD en
GTD.
In de loop van volgend jaar m<
gen we nog de sportieve uitbre
ding in de 19- reeks verwachte
de vorm van de snelle 16-klepj
De levering is in Frankrijk vooi
zichtig begonnen. Alle modelv
rianten zullen als 16V te koop i
den.
3t al te lang, in de
en schoof steeds
or.
i deze wijze van
jelijke wachttijden
en: die tijd wordt
s wachtenden ver-
van een "verkeer-
niet meer bij. De
'erigens naar ge-
ten zo kort moge-
ia het doorvoeren
sllingen in de loke-
)e PTT heeft deze
net hoofdpostkan-
eefd in het kader
jndelijkere opstel-
Laatst gal ik mijn wel ge
meende complimenten aan
het organisatie-talent van
twee auto-merken. Soms is
het onvoorstelbaar wat een
importeur of fabriek voor de
journalisten voor elkaar
krijgt. Groot is dan ook vaak
de verbazing als anderen het
al bij simpele zaken laten af
weten. Op de afgelopen Mo-
toRai bleken daar een aantal
motorimporteurs blijk van te
geven. Het gaat allemaal
goed zolang het motormer
ken betreft die ook personen
auto's verkopen (of anders
om). Over Honda, Suzuki en
BMW dus nauwelijks klach
ten. Moto Guzzi maakte het
wat PR-beleid betreft heel
wat bonter. Tijdens de voor-
presentatie enkele weken te
rug had de importeur hele
maal geen persinformatie bij
zich. Na inlevering van mijn
kaartje kreeg ik de gewenste
informatie enkele dagen la
ter toegestuurd. In de pers
map zat een briefje waarin
werd verteld dat je voor foto
materiaal contact moest op
nemen. Natuurlijk wil ik fo
to's, maar waarom sturen ze
die niet meteen. In ieder ge
val kon ik er niet meer op
wachten, de deadline was al
bereikt. Vol goede moed trok
ik afgelopen week naar de
Rai om daar ter plaatse het
fotomateriaal op te halen. Tot
mijn grote verbazing hadden
ze ook nu nog niets. Het is
toch zo simpel om even een
paar foto 's te maken. Het kost
nauwelijks iets en je krijgt er
leuke publiciteit voor terug.
Maar ook Yamaha kan er
wat van. In hun persmap
eveneens geen foto's. Bij na
vraag op de stand bleken
ook zij geen beeldmateriaal
ter beschikking te hebben.
Eventueel hadden ze wel
dia's, maar die moesten ze
vanuit het kantoor opsturen.
En dan loop je dus op de
pers-dag van de Rai rond.
Maar ook enkele auto-impor-
teurs kunnen er wat van. Van
de nieuwe Rover 200 is nog
steeds geen officieel persbe
richt rondgestuurd. Dat ik het
nieuws enkele weken gele
den al wist te melden, is een
kwestie van enig organisatie
talent...
de showruimte
et aan de Tele-
>tigde Rieten en
de presentatio
ns is deze zaak
sten meubilair,
st, een kamer-
Natuurlijk kan
I haar meubilair
s consument bij
illemaal terecht.
>ten meubels en
daar wel iets bij
Renault Nederland verwacht vol
gend jaar zo'n 25% van het totaal
aantal te verkopen 19's als Cha
made te leveren. De prijzen zijn
uiterst interessant. De 19 Chama
de begint bij de TR vanaf
f.23.705,= en dat is precies even
veel als de vijfdeurs Renault 19
TR. Overigens begint de 19-serie
met de TR 3-deurs vanaf
f .22.745,zodat de sedan een ex
tra investering van slechts f.960,
vraagt.
We zijn weer drie maanden
verder. De Rai heeft zojuist de
verkoopaantallen voor perso
nenauto's over de eerste ne
gen maanden van dit jaar be
kend gemaakt. Gelukkig laat
het totale aantal nog steeds
het in de periode april tot en
met juni ingezette herstel zien.
In totaal werden er tot en met
september 416.495 nieuwe
auto's in ons land verkocht, in
de vergelijkbare periode van
vorig jaar waren er dat
411.171.
Alfa Romeo weet de algehele
stijging goed vast te houden
en verkocht 4.608 auto's (was
3.186). Austin Rover daalde
licht, terwijl ook BMW minder
exemplaren wist af te zetten.
Chrysler doet het uitstekend,
terwijl het Roemeense merk
Dacia met 9 verkopen vrijwel
van de markt is verdwenen.
Daihatsu staat op dit moment
nog op verlies, dat echter de
laatste drie maanden met de
Applause goed gemaakt kan
worden. Fiat bleef vrijwel
constant, wat ook geldt voor
Ford, FSO en Opel. Honda is
nog steeds een van de grote
zakkers met 8.315 auto's tegen
11.062 vorig jaar. Hyundai en
jaguar dalen, terwijl Lada
vrijwel gelijk bleef. Lancia
verkocht precies 44 auto's
meer dan vorig jaar. De
komst van de Dedra zal daar
begin volgend jaar zeker ver
andering in brengen. Mazda,
Mercedes en Mitsubishi kon
den eveneens niet de aantal
len van vorig jaar halen. Nis
san is met 24.930 tegen 21.310
nog steeds één van de groot
ste winnaars. PSA, Citroen en
Peugeot samen staan op de
tweede plaats van de rang
lijst, maar hebben te maken
met een lichte vermindering
van de verkopen. Peugeot
steeg en Citroen daalde. Re
nault doet het meer dan uit
stekend. Verkocht het Franse
merk vorig jaar 18.396 auto's,
nu zijn er dat al 23.706. Saab
steeg ligt, terwijl Seat zijn al
gehele groei netjes wist vast
te houden. Tot slot moesten
ook Skoda, Subara, Suzuki en
Volkswagen/Audi in aantal
inleveren, terwijl Toyota en
Volvo winst boekten.
De top tien ziet er nu als volgt
uit: (tussen haakjes de aantal
len van 1988)
Het aantal auto's die kunnen wor
den uitgerust met de Continu Va
riabele Transmissie van Van
Doome's breidt gestaag uit. De
Ford Fiesta en Fiat Uno hadden
de primeur, terwijl uit Japan de
Subaru Justy met deze Nederland
se vinding wordt uitgerust. Fiat
heeft onlangs de komst van een
Tipo met CVT aangekondigd.
Van fabriekszijde is nu officieel
bevestigd wat al langer bekend
was: de overgang van het import-
schap van de Britse Lotus sport
wagens van Louwman Parqui
naar Kroymans Beheer. Deze on
derneming heeft hiervoor een
nieuwe dochter opgericht, Lotus
Nederland B.V. Zoals bekend is
Kroymans al enige jaren actief als
importeur van Ferrari. De kersver
se importeur krijgt volgend jaar
ook met een kersvers model te ma
ken, de Elan, een bijzonder fraaie
tweezitter die tijdens de Motorfair
in Londen zijn wereldpremière be
leefde. Onder de motorkap heeft
deze nieuwe sportieveling een tur-
bo-krachtbron met een vermogen
van 165 pk, die de lichte auto in
6,7 seconden vanuit stilstand naar
K-XP 189