BUGATTI L S? H I is Bugatti, een legende die voortduurt AUTODISK Volvorijders opgelet! NS handig autoprogramma Lada onder 10.000 Weer ■■■■■■I COEHORST Automobielen j l DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 26 oktober 1989 - pagina 9 ;tober 1989 - pagina 8 ENS 1986 M 1986 5 an Hoogtepunt Tweezitter Productiemodel Kleine Royale per eig avan 2| >leef Compressor in- f.25, stuurt de maker een upda- en AutoDisk Totaal Oct. ’88 1989 1989 3-355655 Handleiding AutoDisk Volvo 740 Est., 82.000 km, 1ste eigenaar, met airco, stuurbekr., alarm, c.v., beige-met.1986 Volvo 340 GL 5-drs. LPG wit Volvo 340 Special 3-drs. d.-blauw. Volvo 240 DL nw. model wit 1986 1986 1986 jrs iets t volledig rei mei De motor was afgekeken van de 13 liter krachtbron uit de Royale. Radiostraat 26-28, TILBURG Telefoon 013-426341 j r h rg e.o. d) Volvo 360 GLT 5-drs. met.-blauw1984 Volvo 340 5-drs., d.-blauw1984 Volvo 240 GL stationcar, met.-blauwi1982 Volvo 340 automaat 5-drs., l.-blauw1982 Ook voor: ke^s- A.P.K.-keurlng APK Reparatie en onderhoud Lld 3 maanden volledige garantie auto Maar veel gemakkelijker maak je 7ol( avan aan uitdraai met daarop jsdetails overzichte- zar. Het proc zien speelgoed dan een serieuze auto, maar dat stond zijn succes niet in de weg. in je dit pakket kopen: in- bij ISA/AutoDisk, tele- - 14842. ies 13, 22 en e Brescia's, waar zrakten. Waar kun formatie bij I! foon 02240- b je vol mensen net geld hadden ale te veroorlo- zelf even een uitdraai met daaroj alle uitvoeringsuv.vLus lijk naast elkaar. op de voorwie- n hydraullisch via ontworpen hoofdcy- n op de bediend 1985 1987 1987 1986 1986 1984 1985 1987 1986 1982 1985 1987 1986- 1987 1987- 1988 1987 1984 1984 1986 wilde aan twintig kon IAL-CARS >’S abrio xessoires 3GL AVAN llassic iel. trailer aravan) uzuki GSX 750 1989 Bovendien kan met het program ma de kilometerkostprijs worden berekend, kan de wegenbelasting worden opgezocht en kunnen ge gevens omtrent restwaarde en in- ruilprijs worden opgevraagd. UKI. ^RS TVg^X 1987 1987 1984 1984 Velen onder ons kennen nog het NCRV-programma "showroom" waarin een portret van een Bugattist werd geschetst. Al bij het horen van de naam Bugatti barstte de man in tranen uit. Verder hoorde je verhalen dat lief hebbers van dit legendarische merk een grammofoon plaat opzetten met motorgeluid en vervolgens een pan motorolie op het vuur zetten om in een soort van trans te geraken. "Zijn deze mensen gek", zult u zich afvra gen. Ik denk dat iedere autoliefhebber een beetje gek I Opvallend is de eenvoud, oftewel de gebruiksvriendelijkheid van het programma. De meest getwijfeld het t™ bekend als de slechts 6 van ger a het eii smen met een auto Het type 37 was de eerste auto die eventueel met een compressor le verbaar was, waardoor nog bete- prestaties mogelijk waren. Ken- erken van deze auto waren een 1.5 liter 12-kleppen motor en spaakwielen in plaats van de middels bekende aluminium exemplaren. Vooral de geblazen versie zette wederom een aantal sportieve prestaties op naam van Bugatti. e.o. j ïrblindend t superlatieven zijn. De eerste Bugatti die in serie ge produceerd werd met een 8 cylin- In 1929 kreeg Bugatti toch in de gaten dat hij nooit in staat zou zijn zijn om grote aantallen van de 13 liter als c Royale te verkopen. Daarom rea liseerde hij een kleine Royale die in de herfst van 1929 werd geïntro duceerd als Bugatti 46. De nieuwe auto had een iets kleinere wielba sis van 3,5 meter. Het motorvermo gen van de normale versie be droeg 140 pk, terwijl de compres- sor-versie er 20 meer had. Een programma wat zoveel kan, is veelal erg duur. Toch is dat in hét geval van dit pakket, wat Auto- disk heet, totaal niet het geval. Het pakket kost inclusief handleiding f.49,Bovendien zijn er nog een aantal uitbreidingsmogelijkhe den. Voor f.20, kan ook een dis kette worden besteld met daarop de rijimpressies van 250 auto's. Uiteraard is bij intensief gebruik nodig dat de gegevens van Auto- disk worden bijgewerkt. Voor 3 Een aantal auto-importeurs heeft f.25, - xxx^x «,xx uF< voor hun dealers een programma te-diskette, die iedere maand gemaakt, waarin de produkten wordt gemaakt, van het eigen merk kunnen wor den vergeleken met de concurren tie. Veelal gaat dit niet verder dan de prijsgegevens. Er is nu echter een softwarepakket wat van maar liefst 1348 auto's niet alleen de ge gevens bevat wat betreft de prij zen, maar die ook de complete technische gegevens en uitrus- tingsgegevens weet te vertellen en weet te vergelijken met andere auto's. Ettore Bugatti was Italiaan van geboorte, maar verhuisde naar Frankrijk. Hij startte zijn bedrijf aan het einde van 1909. Voor die tijd werkte hij bij Deutz. Vanaf 1908 echter bouwde hij in zijn eigen huis aan een volledig eigen auto, de Bugatti type 13 een auto die eigenlijk direkt een succes werd, vanwege de uitstekende prestaties in een aantal heu- velklims die in die jaren werden georganiseerd. De kleine auto had een viercylinder motor met een boring van 65 mm en een slag van 100 mm. Door zijn zeer gerin ge afmetingen zag de Bugatti type 13 er meer uit als een groot stuk Het leek even onmogelijk te zijn, dat er ooit nog een auto op de markt zou komen met een nieuw prijs onder de magische grens van tienduizend gulden. Lada brengt echter vanaf nu een auto die op het prijskaartje f.9.995, heeft staan. Hiervoor krijg je een Lada 2105 met 1200 motor gekop peld aan een katalysator, gele verd in de standaard uitvoering. Deze prijs is echter exclusief afle- veringskosten en een ML-behan- deling. Wat uitvoering betreft kwam de 46 grotendeels grotendeels overeen met de majestueuze Royal. De auto was echter veel beter ver koopbaar, omdat er zeker door het teruglopen van de economie maar een handje overbleven die he om zich een Royal ven. Het type 46 was door zijn uitste kende eigenschappen het favorie te model van Ettore. De auto was ook in aantallen bekeken een be hoorlijk succes. Er v na vijfhonderd van gemaakt, hoewel de verkoop exemplaren moeilijk werd. De sportmodellen van Bugatti no- digden uit om ver in de versnellin gen door te trekken. Bij de 5 liter type 46 was dat echter helemaal anders. De bestuurder werd zelfs op gevoel aangespoord om zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling door te schakelen en daarin onder alle omstandighe den te blijven rijden. Zo kon de auto rustig door het verkeer krui pen met een snelheid van 5 km/u zonder terug te schakelen. Ook kon in de hoogste overbrenging vrijwel iedere heuvel beklommen worden. Van de 400 geproduceer de wagens van dit type zijn er nog behoorlijk wat bewaard gebleven Alle boven beschreven modellen i stuk voor stuk zowel technisch op het vlak van vormgeving hoogtepunten in automobiel bouw. Het is dan ook onmogelijk om de hele Bugatti-geschiedenis samen te vatten. Alhoewel de tota le productie aantallen niet hoog waren zijn eigenlijk alle types de moeite waard. Wat te denken bij voorbeeld van de 16-cylinder ra cewagen waarvan er slechts drie gemaakt werden. Twee 8-cylinder blokken werden aan elkaar ge smolten. De twee krukassen kwa- men pas in de versnellingsbak bij reu ue- elkaar. En dan niet te vergeten de werden er bij- Bugatti 57 die vooral als Atalante n gemaakt, al- mef de enörm elegante carrosse- P laatste rien prijs na prijs behaalden op verschillende concours d'elegan- ces. Een Bugatti was meteen al vanaf zijn eerste model niet goedkoop. De Bugatti type 13 was in eerste instantie een tweezitter met een korte wielbasis van twee meter. De produktie steeg gestaag van 75 in 1911 naar 125 in 1912, 175 in 1913 en tenslotte 505 in 1914. In 1911 werd het gamma bovendien uitgebreid met een 4- zitter met een verlengd chassis: van 2 meter naar 2,4 meter. Dit model kreeg bekende Bugatti is on- type 41, veel beter s Royale. Er zijn er '■'emaakt. Bugatti l eind van de jaren -x --xQ dje bovendien grotere banden en een dubbele achtervering. In het bouwjaar 1912 wordt het pro gramma nog voorzien van een derde mogelijkheid, een chassis met een wielbasis van 2,55 meter. Later werden deze auto's vervan gen door de 22 en 23 die voorzien werden van het chassis met een wielbasis van respectievelijk 2,4 en 2,55 meter. Tegelijk met de in troductie van deze modellen kwam Bugatti voor het eerste met de kwart elliptische achtervering en de overbekende ovale radia tor. Wie denkt dat 16-klepper van onze tijd is, heeft het er 1986 k mis. Bugatti kwam r- ren twintig met een klepper op basis van modellen. De krachtbron toeren maken, wel 7.000. Daarmee was een topsnelheid van 160 km/ u goed haalbaar. Kenners spreken eigenlijk ook nauwelijks over de type 1 23, maar liever over de naar een Italiaans circuit v deze auto's veel furore mat Je bepaalt bijvoorbeeld eerst hoe veel een auto mag kosten. Uit het prij so verzicht kies je dan drie mo dellen. Op het scherm kun je de gegevens met elkaar vergelijken. nog voor de ja- ^er motor me*een inhoud van 2 li- 14 cylinder 16- ter was het tTPe 30. De auto werd an zijn eerste geintroduceerd op automobiel- htbron kon veel shows in het einde van het jaar 7.000. Daarmee l922- dd van 160 km/ De auto een volkomen nieuwe 8 cylinder motor met een boring x slag van 60 x 88 mm. De motor was het eerste prod de rechthoekige plaatconstructie gebruikte welke alle latere motor- ontwerpen van Bugatti kenmer ken. Een Bugatti is niet alleen fraai van buiten, maar is ook on der de motorkap bezienswaardig. De krachtbron beschikte over 3 kleppen per cylinder, niet verwon derlijk omdat Bugatti al enige ja ren bedreven was in de meerklep- pentechniek. De motor bestond eigenlijk uit twee viercylinder 1,5 liter blokken tegen elkaar t type 30 werd voor het eerst als jductiemodel van Bugatti voor zien van remmen len. Ze werkten h} een speciaal on», linder, terwijl de remmen achterwielen via kabels L werden. Latere modellen werden echter ook van deze remmen met kabels op de voorwielen voorzien. Dit was ondermeer overgenomen uit de Grand Prix wagens. Vooral met de Bugatti 35 heeft het merk veel geschiedenis geschre ven. Met deze een- of tweezits auto beheerste het merk jaren lang me nig circuit over de hele wereld. Bugatti kan in de huidige tijd ver- De boring werd teruggebracht geleken worden met bijvoorbeeld van 125 naar 81 mm, terwijl de Ferrari, al zullen de echte Bugat- slag van de cylinder gelijk bleef tisten mij deze vergelijking niet in met 130 mm. Zodoende had deze dank afnemen. acht cylinder een inhoud van 5359 niet meer bestaat is hij duidelijk cc. één van de grote namen. iedere concurrent in de hoogste klasse ver achter zich zou laten. Zo onstond het eerste prototype van een auto met een 13 liter me tende 8 cylinder motor. Maar het zijn niet alleen de prestaties, maar duidelijk ook de enorm fraaie car- rosserien die de Royales tot de be toverende creaties maakten die het nu nog zijn. Stuk voor stuk hebben ze hun eigen geschiede nis. Gelukkig zijn een behoorlijk aantal weer in Europese handen, terwijl ze in het begin van de ja ren zestig vrijwel allemaal nog in Amerika te vinden waren. Het Na tionale Automobiel Museum in Mulhouse (Frankrijk) heeft te mid den van een unieke collectie van enkele honderden Bugatti twee Royales, waaronder het allereer ste model. Bij de Royale schieten iductiemodel dat woorden duidelijk te kort. De auto's zijn zo oogver’ mooi en tijdloos dat nog niet goed genoeg In ieder geval heeft Bugatti zijn auto's dermate speciale eigen schappen meegegeven dat ze nooit zullen worden vergeten. On danks het feit dat het merk al lang

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 51