BUGATTI
L
S?
H I
is
Bugatti, een legende die voortduurt
AUTODISK
Volvorijders
opgelet!
NS
handig autoprogramma
Lada
onder 10.000
Weer
■■■■■■I
COEHORST
Automobielen
j
l
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 oktober 1989 - pagina 9
;tober 1989 - pagina 8
ENS
1986 M
1986 5
an
Hoogtepunt
Tweezitter
Productiemodel
Kleine Royale
per
eig
avan
2|
>leef
Compressor
in-
f.25, stuurt de maker een upda-
en AutoDisk Totaal
Oct. ’88
1989
1989
3-355655
Handleiding
AutoDisk
Volvo 740 Est., 82.000 km, 1ste eigenaar, met
airco, stuurbekr., alarm, c.v., beige-met.1986
Volvo 340 GL 5-drs. LPG wit
Volvo 340 Special 3-drs. d.-blauw.
Volvo 240 DL nw. model wit
1986
1986
1986
jrs iets
t volledig
rei
mei
De motor was afgekeken van de
13 liter krachtbron uit de Royale.
Radiostraat 26-28, TILBURG
Telefoon 013-426341
j
r
h
rg e.o.
d)
Volvo 360 GLT 5-drs. met.-blauw1984
Volvo 340 5-drs., d.-blauw1984
Volvo 240 GL stationcar, met.-blauwi1982
Volvo 340 automaat 5-drs., l.-blauw1982
Ook voor: ke^s-
A.P.K.-keurlng APK
Reparatie en onderhoud Lld
3 maanden volledige garantie auto
Maar veel gemakkelijker maak je
7ol( avan aan uitdraai met daarop
jsdetails overzichte-
zar.
Het
proc
zien
speelgoed dan een serieuze auto,
maar dat stond zijn succes niet in
de weg.
in je dit pakket kopen: in-
bij ISA/AutoDisk, tele-
- 14842.
ies 13, 22 en
e Brescia's,
waar
zrakten.
Waar kun
formatie bij I!
foon 02240- b
je vol mensen
net geld hadden
ale te veroorlo-
zelf even een uitdraai met daaroj
alle uitvoeringsuv.vLus
lijk naast elkaar.
op de voorwie-
n hydraullisch via
ontworpen hoofdcy-
n op de
bediend
1985
1987
1987
1986
1986
1984
1985
1987
1986
1982
1985
1987
1986- 1987
1987- 1988
1987
1984
1984
1986
wilde aan
twintig kon
IAL-CARS
>’S
abrio
xessoires
3GL
AVAN
llassic
iel. trailer
aravan)
uzuki GSX 750 1989
Bovendien kan met het program
ma de kilometerkostprijs worden
berekend, kan de wegenbelasting
worden opgezocht en kunnen ge
gevens omtrent restwaarde en in-
ruilprijs worden opgevraagd.
UKI.
^RS TVg^X
1987
1987
1984
1984
Velen onder ons kennen nog het NCRV-programma
"showroom" waarin een portret van een Bugattist werd
geschetst. Al bij het horen van de naam Bugatti barstte
de man in tranen uit. Verder hoorde je verhalen dat lief
hebbers van dit legendarische merk een grammofoon
plaat opzetten met motorgeluid en vervolgens een pan
motorolie op het vuur zetten om in een soort van trans
te geraken. "Zijn deze mensen gek", zult u zich afvra
gen. Ik denk dat iedere autoliefhebber een beetje gek
I
Opvallend is de eenvoud, oftewel
de gebruiksvriendelijkheid van
het programma.
De meest
getwijfeld het t™
bekend als de
slechts 6 van ger
a het eii
smen met een auto
Het type 37 was de eerste auto die
eventueel met een compressor le
verbaar was, waardoor nog bete-
prestaties mogelijk waren. Ken-
erken van deze auto waren een
1.5 liter 12-kleppen motor en
spaakwielen in plaats van de
middels bekende aluminium
exemplaren. Vooral de geblazen
versie zette wederom een aantal
sportieve prestaties op naam van
Bugatti.
e.o. j
ïrblindend
t superlatieven
zijn.
De eerste Bugatti die in serie ge
produceerd werd met een 8 cylin-
In 1929 kreeg Bugatti toch in de
gaten dat hij nooit in staat zou zijn zijn
om grote aantallen van de 13 liter als c
Royale te verkopen. Daarom rea
liseerde hij een kleine Royale die
in de herfst van 1929 werd geïntro
duceerd als Bugatti 46. De nieuwe
auto had een iets kleinere wielba
sis van 3,5 meter. Het motorvermo
gen van de normale versie be
droeg 140 pk, terwijl de compres-
sor-versie er 20 meer had.
Een programma wat zoveel kan, is
veelal erg duur. Toch is dat in hét
geval van dit pakket, wat Auto-
disk heet, totaal niet het geval. Het
pakket kost inclusief handleiding
f.49,Bovendien zijn er nog een
aantal uitbreidingsmogelijkhe
den. Voor f.20, kan ook een dis
kette worden besteld met daarop
de rijimpressies van 250 auto's.
Uiteraard is bij intensief gebruik
nodig dat de gegevens van Auto-
disk worden bijgewerkt. Voor
3
Een aantal auto-importeurs heeft f.25, - xxx^x «,xx uF<
voor hun dealers een programma te-diskette, die iedere maand
gemaakt, waarin de produkten wordt gemaakt,
van het eigen merk kunnen wor
den vergeleken met de concurren
tie. Veelal gaat dit niet verder dan
de prijsgegevens. Er is nu echter
een softwarepakket wat van maar
liefst 1348 auto's niet alleen de ge
gevens bevat wat betreft de prij
zen, maar die ook de complete
technische gegevens en uitrus-
tingsgegevens weet te vertellen en
weet te vergelijken met andere
auto's.
Ettore Bugatti was Italiaan van
geboorte, maar verhuisde naar
Frankrijk. Hij startte zijn bedrijf
aan het einde van 1909. Voor die
tijd werkte hij bij Deutz. Vanaf
1908 echter bouwde hij in zijn
eigen huis aan een volledig eigen
auto, de Bugatti type 13 een auto
die eigenlijk direkt een succes
werd, vanwege de uitstekende
prestaties in een aantal heu-
velklims die in die jaren werden
georganiseerd. De kleine auto
had een viercylinder motor met
een boring van 65 mm en een slag
van 100 mm. Door zijn zeer gerin
ge afmetingen zag de Bugatti type
13 er meer uit als een groot stuk
Het leek even onmogelijk te zijn,
dat er ooit nog een auto op de
markt zou komen met een nieuw
prijs onder de magische grens
van tienduizend gulden. Lada
brengt echter vanaf nu een auto
die op het prijskaartje f.9.995,
heeft staan. Hiervoor krijg je een
Lada 2105 met 1200 motor gekop
peld aan een katalysator, gele
verd in de standaard uitvoering.
Deze prijs is echter exclusief afle-
veringskosten en een ML-behan-
deling.
Wat uitvoering betreft kwam de 46
grotendeels grotendeels overeen
met de majestueuze Royal. De
auto was echter veel beter ver
koopbaar, omdat er zeker door
het teruglopen van de economie
maar een handje
overbleven die he
om zich een Royal
ven.
Het type 46 was door zijn uitste
kende eigenschappen het favorie
te model van Ettore. De auto was
ook in aantallen bekeken een be
hoorlijk succes. Er v
na vijfhonderd van gemaakt,
hoewel de verkoop
exemplaren moeilijk werd.
De sportmodellen van Bugatti no-
digden uit om ver in de versnellin
gen door te trekken. Bij de 5 liter
type 46 was dat echter helemaal
anders. De bestuurder werd zelfs
op gevoel aangespoord om zo
snel mogelijk naar de hoogste
versnelling door te schakelen en
daarin onder alle omstandighe
den te blijven rijden. Zo kon de
auto rustig door het verkeer krui
pen met een snelheid van 5 km/u
zonder terug te schakelen. Ook
kon in de hoogste overbrenging
vrijwel iedere heuvel beklommen
worden. Van de 400 geproduceer
de wagens van dit type zijn er nog
behoorlijk wat bewaard gebleven
Alle boven beschreven modellen
i stuk voor stuk zowel technisch
op het vlak van vormgeving
hoogtepunten in automobiel
bouw. Het is dan ook onmogelijk
om de hele Bugatti-geschiedenis
samen te vatten. Alhoewel de tota
le productie aantallen niet hoog
waren zijn eigenlijk alle types de
moeite waard. Wat te denken bij
voorbeeld van de 16-cylinder ra
cewagen waarvan er slechts drie
gemaakt werden. Twee 8-cylinder
blokken werden aan elkaar ge
smolten. De twee krukassen kwa-
men pas in de versnellingsbak bij
reu ue- elkaar. En dan niet te vergeten de
werden er bij- Bugatti 57 die vooral als Atalante
n gemaakt, al- mef de enörm elegante carrosse-
P laatste rien prijs na prijs behaalden op
verschillende concours d'elegan-
ces.
Een Bugatti was meteen al vanaf
zijn eerste model niet goedkoop.
De Bugatti type 13 was in eerste
instantie een tweezitter met een
korte wielbasis van twee meter.
De produktie steeg gestaag van
75 in 1911 naar 125 in 1912, 175 in
1913 en tenslotte 505 in 1914. In
1911 werd het gamma bovendien
uitgebreid met een 4- zitter met
een verlengd chassis: van 2 meter
naar 2,4 meter. Dit model kreeg
bekende Bugatti is on-
type 41, veel beter
s Royale. Er zijn er
'■'emaakt. Bugatti
l eind van de jaren
-x --xQ dje
bovendien grotere banden en een
dubbele achtervering. In het
bouwjaar 1912 wordt het pro
gramma nog voorzien van een
derde mogelijkheid, een chassis
met een wielbasis van 2,55 meter.
Later werden deze auto's vervan
gen door de 22 en 23 die voorzien
werden van het chassis met een
wielbasis van respectievelijk 2,4
en 2,55 meter. Tegelijk met de in
troductie van deze modellen
kwam Bugatti voor het eerste met
de kwart elliptische achtervering
en de overbekende ovale radia
tor.
Wie denkt dat 16-klepper
van onze tijd is, heeft het
er 1986 k
mis. Bugatti kwam r-
ren twintig met een
klepper op basis van
modellen. De krachtbron
toeren maken, wel 7.000. Daarmee
was een topsnelheid van 160 km/
u goed haalbaar.
Kenners spreken eigenlijk ook
nauwelijks over de type 1
23, maar liever over de
naar een Italiaans circuit v
deze auto's veel furore mat
Je bepaalt bijvoorbeeld eerst hoe
veel een auto mag kosten. Uit het
prij so verzicht kies je dan drie mo
dellen. Op het scherm kun je de
gegevens met elkaar vergelijken.
nog voor de ja- ^er motor me*een inhoud van 2 li-
14 cylinder 16- ter was het tTPe 30. De auto werd
an zijn eerste geintroduceerd op automobiel-
htbron kon veel shows in het einde van het jaar
7.000. Daarmee l922-
dd van 160 km/ De auto een volkomen nieuwe
8 cylinder motor met een boring x
slag van 60 x 88 mm. De motor
was het eerste prod
de rechthoekige plaatconstructie
gebruikte welke alle latere motor-
ontwerpen van Bugatti kenmer
ken. Een Bugatti is niet alleen
fraai van buiten, maar is ook on
der de motorkap bezienswaardig.
De krachtbron beschikte over 3
kleppen per cylinder, niet verwon
derlijk omdat Bugatti al enige ja
ren bedreven was in de meerklep-
pentechniek. De motor bestond
eigenlijk uit twee viercylinder 1,5
liter blokken tegen elkaar
t type 30 werd voor het eerst als
jductiemodel van Bugatti voor
zien van remmen
len. Ze werkten h}
een speciaal on»,
linder, terwijl de remmen
achterwielen via kabels L
werden. Latere modellen werden
echter ook van deze remmen met
kabels op de voorwielen voorzien.
Dit was ondermeer overgenomen
uit de Grand Prix wagens.
Vooral met de Bugatti 35 heeft het
merk veel geschiedenis geschre
ven. Met deze een- of tweezits auto
beheerste het merk jaren lang me
nig circuit over de hele wereld.
Bugatti kan in de huidige tijd ver- De boring werd teruggebracht
geleken worden met bijvoorbeeld van 125 naar 81 mm, terwijl de
Ferrari, al zullen de echte Bugat- slag van de cylinder gelijk bleef
tisten mij deze vergelijking niet in met 130 mm. Zodoende had deze
dank afnemen. acht cylinder een inhoud van 5359 niet meer bestaat is hij duidelijk
cc. één van de grote namen.
iedere concurrent in de hoogste
klasse ver achter zich zou laten.
Zo onstond het eerste prototype
van een auto met een 13 liter me
tende 8 cylinder motor. Maar het
zijn niet alleen de prestaties, maar
duidelijk ook de enorm fraaie car-
rosserien die de Royales tot de be
toverende creaties maakten die
het nu nog zijn. Stuk voor stuk
hebben ze hun eigen geschiede
nis. Gelukkig zijn een behoorlijk
aantal weer in Europese handen,
terwijl ze in het begin van de ja
ren zestig vrijwel allemaal nog in
Amerika te vinden waren. Het Na
tionale Automobiel Museum in
Mulhouse (Frankrijk) heeft te mid
den van een unieke collectie van
enkele honderden Bugatti twee
Royales, waaronder het allereer
ste model. Bij de Royale schieten
iductiemodel dat woorden duidelijk te kort. De
auto's zijn zo oogver’
mooi en tijdloos dat
nog niet goed genoeg
In ieder geval heeft Bugatti zijn
auto's dermate speciale eigen
schappen meegegeven dat ze
nooit zullen worden vergeten. On
danks het feit dat het merk al lang