OMEGA 3000 24V EN
SENATOR 24V
OPEL VECTRA 2000,
Een toetje toe
H
s
SPIJKERS BV GOIRLE
ffi
3
Renault en Daf gaan
samenwerken
I
■w
r
Lee Towers in
Zuiderzeerally
R
I
J
I
M
S
I
P
R
E
E
LOW
I
De nieuwe
Hyundai Sonata:
Het zakelijke verschil.
De moderne, representatieve sedan
met een standaard uitrusting die
elke zakenman zal aanspreken.
Ruimte, komfort, technische perfektie,
kompleetheid, luxe en veiligheid. Op
een niveau dat de konkurrentie alleen
kent bij de (dure) topmodellen. Zon
dermeer een verantwoorde investe
ring: hoge inruilwaarde, lage kilome-
terprijs en een aanschafprijs
gekend is. Er is namelijk al ee
IGG*W843|
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 oktober 1989 - pagina 5
r 1989 - pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
EN
N.
1985
1984
>te geweld
Welke
150.
Dorpsstraat 47 - Tel. 013/34.77.71»
>15.
I. 013-355575
actie
exclusief
Peugeot/Talbot dealer en «Leeuwekeur»
gebruikte auto dealer
s die on
een
tie. samen-
e auto van
1987
1984
1984
1984
1985
1983
king
icht-
j hui-
AUTO KENNIS B.V.
Leharstraat 82, Tilburg
telefoon 013-554784
eclale
ppen
395,-
1986
1985
1987
1986
IN LEASING: JA/NEE
Sonata vanaf
f3J'450’-
kenden we al. Vorige week maakten we echter uitge
breid kennis met de Vectra 2000 4x4. de Omega 3000
24V en de Senator 24V.
1988
1987
1986-1985
1986
1986
1986
1986-1985
1985
1985
1985
1984
1984
1983
Ie auto’s
PK
Derf en de bedrijfswagenafdeling
van het Franse merk Renault
gaan samenwerking voor de ont
wikkeling van een nieuwe serie
bedrijfswagens van 2,5 tot 4,2 ton.
Op 17 oktober werd een 'letter of
intent' door beide bedrijven gete
kend. De definitieve overeenkomst
zal in de komende maanden wor
den opgesteld, na overleg met de
betrokken instanties en de Raden
van Bestuur.
f even met de
motor. Zeker
/e Omega,
moet je even wennen. De auto is
aanmerkelijk soepeler geveerd en
staat hoger op zijn wielen. De Se
nator heeft ook niet direkt een
sportief imago. Het grote geweld
onder de kap past mijns inziens
dan ook niet helemaal bij dit mo
del. Wordt het gas tot onderin ge
trapt, dan komt de Senator brul
lend in gang, waardoor hij zijn
waardigheid een beetje verliest.
Maar je kunt er natuurlijk ook rus
tiger mee rijden en het surplus
aan vermogen benutten bij snelle
inhaalmanoeuvres. In ieder geval
vind ik de nieuwe motor voor de
Senator niet echt nodig. De basis
Senator 3 liter kost f.69.750,=De
zelfde auto met 24 kleppenmotor
gaat voor f.77.750,= over de toon
bank, terwijl de 3.0 CD en 3.0 CD
24 V respectievelijk f.94.750,= en
f. 102.750, kosten. In ieder geval
profiteren alle Senator-uitvoerin-
gen van een aantal verbeteringen
zoals het standaard diefstalalarm,
de lichtmetalen velgen, achter-
Wiesbaden - Opel is in de eerste plaats groot geworden
door het bouwen van auto's voor de 'gewone man'. Dit
resulteerde in een grote populariteit van de Corsa en
Kadett. Maar het merk maakt ook als sinds jaar en dag
grotere modellen, denk bijvoorbeeld maar eens aan de
Commodore, Diplomat, Admiral en Senator. Sinds de
introductie op de IAA heeft ieder model uit het huidige
programma zijn sportieve telg. De Corsa en Kadett GSi
Overigens is een samenwerkinc
tussen Renault en Daf op vrac
wagengebied niet nieuw. De
dige Daf 1100 en de Mid-liner se
rie van Renault werden in de ja-
ren zeventig gezamenlijk door Re
nault, Daf, Volvo en Magirus-
Deutz ontwikkeld.
omstandigheden worden aange
past. De Vectra 2000 is daarom
een 16-klepper die vanuit alle toe-
rengebieden goed oppakt en
nooit te rumoerig wordt. Natuurlijk
laat de motor een lekker sportief
geluidje horen.
We namen met de Vectra in 4x4-
uitvoering een landelijke weg
waarop we naar hartelust de auto
konden uitproberen. Voor 4x4 kun
je eigenlijk hetzelfde verhaal ver
tellen als voor ABS. Het geeft een
enorme extra veiligheid, maar je
moet niet gaan denken dat de
auto nu alles kan. Ook een 4x4
kent zijn grenzen, al liggen die
veel verder weg.
Achterspoiler
Het enige waar je aan moet den
ken, is met de juiste snelheid een
bocht in te sturen. Bij remmen
schakelt namelijk de aandrijving
op de achterwielen uit en reageert
de Vectra als een gewone voor-
wielaandrijver. Waar remmen in
een bocht al volledig uit den boze
is, moet je dat bij deze auto hele- 888
maal vergeten. Óverigens als het
te hard lijkt te gaan, blijkt de auto
meer in zijn mars te hebben dan je
denkt.
vanuit stilstand naar de 100 km/u
en is een top van 240 km/u moge
lijk. Ter vergelijking, bij de gewo
ne Omega 3000 is dit 9,8 seconden
en 227 km/u. Bij de Senator zien
we een verbetering van 9,0 naar
7,8 seconden en van 225 naar 235
km/u. Het meest belangrijk is dat
de auto's bij tussenacceleraties er
als een raket van door gaan.
Vooral de Omega is een uitge
kiende auto. Je zit in uitstekende
sportstoelen, de stuurbekrachti
ging werkt precies voldoende mee
en de vering en schokbreking zijn
eveneens op het type auto aange
past. Dit maakt de Omega 3000
24V het aardigste speelgoed uit
de Opel-stal. De auto laat zich
heel gemakkelijk in een slip gooi
en, maar wordt er met nog meer
gemak snel uitgehaald. De Ome
ga is op alle soorten wegen een
genot. Op de snelweg wijst de tel
ler binnen de kortste keren boven
de 200 km/u aan, terwijl ook op
een bochtige weg er flink aan ge
trokken kan worden. De auto is te
koop voor f.80.331
Tot slot reden we nog
Senator met dezelfde i
na een rit in de sportieve
wordt
met
B-ai
m met de bekende Opel rallyrij- auto, n
r Paul Maaskant. Het idee hier- gische
,orig jaar geboren,
Paul Maaskant een
optimale voertuigbeheer-
overi-
tische volumecontrole.
TT 1-geving van
-ier geval een lek
ker dagje stoeien met de meest
moderne technieken die Opel op
dit moment in huis heeft.
Aan de start van de komende Zui
derzeerally zal als gelegenheids-
duo Lee Towers verschijnen sa-
mer
voor werd vork
toen Lee bij
cursus optimale voertuigbe
sing deed. Lee Towers heeft
gens de vereiste opleiding voor de
rally-licentie gevolgd en met goed
gevolg het examen afgelegd. Er
MET LEEUWENKEUR GARANTIE
Peugeot 309 GL «Profil»
Peugeot 205 GE
Peugeot 309 GR 1.3 met schuifdak
Peugeot 305 1.5 GR
Peugeot 505 GR diesel
Peugeot 309 GR «Profil»
Volvo 340 DL
Talbot Horizon 1.3
Citroen Visa 1.1
Fiat Uno 55
Fiat Panda S
Echten in rookglas en beschaafde
spoiler achterop. Bovendien krijgt Het was in de omge
de CD nieuwe bekleding, een met Wiesbaden in iede
leer beklede middenconsole, een
nieuw stuur, airconditioning en
een stereo-installatie met automa-
Door de grote verkoopsuccessen
heeft Opel de aanvankelijke uit
breiding van het Vectra-program-
ma wat uitsteld. De 1.8 en 2 liter
4x4 werden eerder dit jaar aan de
leveringslijst toegevoegd. Het is
nu echter aan de 2000 de beurt.
Veiligheid
De basisversie heeft alleen aan
drijving op de voorwielen, terwijl
bij de duurdere uitvoering ook de
achterwielen van pk's worden
voorzien. Dit zorgt voor een flinke
type-aanduiding achterop de kof
ferklep: Opel Vectra 2000 4x4 16V
en daarmee legt hij een groot deel
van zijn eigenschappen bloot.
Onder de motorkap ligt een uit de
Kadett GSi afkomstige 2 liter 16-
klepper met een vermogen van
150 pk. De krachtbron heeft een
maximum koppel van 196 Nm bij
4800 tr/min. Een uiterst verfijnde
machine als we alleen al naar het
injectiesysteem kijken. Pas op het
moment dat een cylinder brand
stof nodig heeft (bij de inlaatslag)
krijgt deze de juiste hoeveelheid
toegediend. Uiteraard is deze
voorziening gekoppeld aan het
motormanagementsysteem en kan
de hoeveelheid brandstof aan de
gereden met de Manta 400
an 260 pk motor. Deze groep
tuto is een voormalige fabrieks-
nu in onderhoud bij de Bel-
a renstalhouder Guy Col-
soul, welke samen met Paul Maas
kant deel uitmaakte van het Opel
Dealer Team Holland.
De Zuiderzeerally op 28 en 29 ok
tober betekent voor Lee Towers
een dubbele start. Er staat name
lijk een nieuwe LP op stapel.
De Vectra 2000 is uiterlijk duide
lijk van de andere versies te on
derscheiden. Speciale bumpers,
skirts en een achterspoiler zijn in
de carrosseriekleur gespoten,
evenals de speciale grille. Ook in
deze uitgave blijft de Vectra een
uiterst beschaafde en respresen-
tatieve auto. De voorwielaandrij-
ver weet een top van 217 km/u te
bereiken en sprint binnen 8,5 se
conden van 0 naar 100. De 4x4 is
uiteraard iets trager, maar scoort
met de 208 km/u en 9,5 seconden
meer dan middelmatig. Alle Vec-
tra-modellen met 4x4 worden
standaard met ABS geleverd, ter
wijl ook de gewone Vectra 2000
hiervan wordt voorzien. Uiteraard
is de uitvoering verder compleet
met centrale vergrendeling, een
toerenteller, boordcomputer, elek
trisch bediende buitenspiegels,
vier hoofdsteunen en uitstekend
zittende sportstoelen. Een alarm
systeem en digitaal dashboard
staan op de optielijst.
De Vectra 2000 wordt in Neder
land aangeboden voor f.55.000,=
terwijl de 2000 4x4 f.62.643,= kost.
Dual Ram
Onze kennismaking in Duitsland
beperkte zich niet alleen tot de
Vectra. Opel stelde tegelijkertijd
een nieuwe 6 cylinder krachtbron
voor. De Omega 3000 en Senator
3.0 kunnen voortaan besteld wor
den met de 3 liter 24-kleppen mo
tor met een vermogen van 204 pk
en een maximaal koppel van 270
Nm bij 3600 tr/min. Maar liefst 90
nrocent hiervan is tussen 3000 en
^vJO tr/min beschikbaar. Dit alles
maakt de twee modellen tot uiter
mate vlotte limousines. Eén van de
nieuwtjes is hierbij de Dual Ram
luchtinlaat. Proeven hebben er
namelijk op gewezen dat een 3
cylinder motor bij lage toeren de
meest gunstige vermogens- en
koppelopbouw heeft. In hoge toe-
renregionen komt een 6 pitter als
meest gunstige uit de bus. De
Opel-ingenieurs hebben bij deze
nieuwe motor een klep in het in-
laatspruitstuk geplaatst. Bij lage
toeren fungeert deze als een
schot, zodat er als het waren twee
driecylinder motoren ontstaan. Bij
hoge toeren gaat deze klep open
en ontstaat een 6 cylinder lijnmo
tor. In de praktijk betekent dat de
ze potente jongen tot heel wat
meer in staat is dan de wat geza
pige 3 liter 12-klepper van 177 pk.
Bij de Omega sleurt de nieuwe
ling de auto binnen 7,6 seconden
Het ligt in de bedoeling dat Re
nault en Daf gezamenlijk studies
zullen ontwikkelen en financieren,
en eigenaar zullen zijn van de in-
dustri le rechten op het produkt.
Biede constructeurs zullen over
eenkomstig hun eigen marketing
politiek de identiteit van de auto
bepalen.
Het resultaat zal midden jaren ne
gentig op de markt moeten ko
men. Daf gaat zijn exemplaren
produceren in Groot-Brittanni
terwijl Renault produktiecapaci-
teit in Batilly (Meurthe-et-Moselle)
reserveert.
irantie