OMEGA 3000 24V EN SENATOR 24V OPEL VECTRA 2000, Een toetje toe H s SPIJKERS BV GOIRLE ffi 3 Renault en Daf gaan samenwerken I ■w r Lee Towers in Zuiderzeerally R I J I M S I P R E E LOW I De nieuwe Hyundai Sonata: Het zakelijke verschil. De moderne, representatieve sedan met een standaard uitrusting die elke zakenman zal aanspreken. Ruimte, komfort, technische perfektie, kompleetheid, luxe en veiligheid. Op een niveau dat de konkurrentie alleen kent bij de (dure) topmodellen. Zon dermeer een verantwoorde investe ring: hoge inruilwaarde, lage kilome- terprijs en een aanschafprijs gekend is. Er is namelijk al ee IGG*W843| DE AUTOMAAT - Donderdag 26 oktober 1989 - pagina 5 r 1989 - pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER EN N. 1985 1984 >te geweld Welke 150. Dorpsstraat 47 - Tel. 013/34.77.71» >15. I. 013-355575 actie exclusief Peugeot/Talbot dealer en «Leeuwekeur» gebruikte auto dealer s die on een tie. samen- e auto van 1987 1984 1984 1984 1985 1983 king icht- j hui- AUTO KENNIS B.V. Leharstraat 82, Tilburg telefoon 013-554784 eclale ppen 395,- 1986 1985 1987 1986 IN LEASING: JA/NEE Sonata vanaf f3J'450’- kenden we al. Vorige week maakten we echter uitge breid kennis met de Vectra 2000 4x4. de Omega 3000 24V en de Senator 24V. 1988 1987 1986-1985 1986 1986 1986 1986-1985 1985 1985 1985 1984 1984 1983 Ie auto’s PK Derf en de bedrijfswagenafdeling van het Franse merk Renault gaan samenwerking voor de ont wikkeling van een nieuwe serie bedrijfswagens van 2,5 tot 4,2 ton. Op 17 oktober werd een 'letter of intent' door beide bedrijven gete kend. De definitieve overeenkomst zal in de komende maanden wor den opgesteld, na overleg met de betrokken instanties en de Raden van Bestuur. f even met de motor. Zeker /e Omega, moet je even wennen. De auto is aanmerkelijk soepeler geveerd en staat hoger op zijn wielen. De Se nator heeft ook niet direkt een sportief imago. Het grote geweld onder de kap past mijns inziens dan ook niet helemaal bij dit mo del. Wordt het gas tot onderin ge trapt, dan komt de Senator brul lend in gang, waardoor hij zijn waardigheid een beetje verliest. Maar je kunt er natuurlijk ook rus tiger mee rijden en het surplus aan vermogen benutten bij snelle inhaalmanoeuvres. In ieder geval vind ik de nieuwe motor voor de Senator niet echt nodig. De basis Senator 3 liter kost f.69.750,=De zelfde auto met 24 kleppenmotor gaat voor f.77.750,= over de toon bank, terwijl de 3.0 CD en 3.0 CD 24 V respectievelijk f.94.750,= en f. 102.750, kosten. In ieder geval profiteren alle Senator-uitvoerin- gen van een aantal verbeteringen zoals het standaard diefstalalarm, de lichtmetalen velgen, achter- Wiesbaden - Opel is in de eerste plaats groot geworden door het bouwen van auto's voor de 'gewone man'. Dit resulteerde in een grote populariteit van de Corsa en Kadett. Maar het merk maakt ook als sinds jaar en dag grotere modellen, denk bijvoorbeeld maar eens aan de Commodore, Diplomat, Admiral en Senator. Sinds de introductie op de IAA heeft ieder model uit het huidige programma zijn sportieve telg. De Corsa en Kadett GSi Overigens is een samenwerkinc tussen Renault en Daf op vrac wagengebied niet nieuw. De dige Daf 1100 en de Mid-liner se rie van Renault werden in de ja- ren zeventig gezamenlijk door Re nault, Daf, Volvo en Magirus- Deutz ontwikkeld. omstandigheden worden aange past. De Vectra 2000 is daarom een 16-klepper die vanuit alle toe- rengebieden goed oppakt en nooit te rumoerig wordt. Natuurlijk laat de motor een lekker sportief geluidje horen. We namen met de Vectra in 4x4- uitvoering een landelijke weg waarop we naar hartelust de auto konden uitproberen. Voor 4x4 kun je eigenlijk hetzelfde verhaal ver tellen als voor ABS. Het geeft een enorme extra veiligheid, maar je moet niet gaan denken dat de auto nu alles kan. Ook een 4x4 kent zijn grenzen, al liggen die veel verder weg. Achterspoiler Het enige waar je aan moet den ken, is met de juiste snelheid een bocht in te sturen. Bij remmen schakelt namelijk de aandrijving op de achterwielen uit en reageert de Vectra als een gewone voor- wielaandrijver. Waar remmen in een bocht al volledig uit den boze is, moet je dat bij deze auto hele- 888 maal vergeten. Óverigens als het te hard lijkt te gaan, blijkt de auto meer in zijn mars te hebben dan je denkt. vanuit stilstand naar de 100 km/u en is een top van 240 km/u moge lijk. Ter vergelijking, bij de gewo ne Omega 3000 is dit 9,8 seconden en 227 km/u. Bij de Senator zien we een verbetering van 9,0 naar 7,8 seconden en van 225 naar 235 km/u. Het meest belangrijk is dat de auto's bij tussenacceleraties er als een raket van door gaan. Vooral de Omega is een uitge kiende auto. Je zit in uitstekende sportstoelen, de stuurbekrachti ging werkt precies voldoende mee en de vering en schokbreking zijn eveneens op het type auto aange past. Dit maakt de Omega 3000 24V het aardigste speelgoed uit de Opel-stal. De auto laat zich heel gemakkelijk in een slip gooi en, maar wordt er met nog meer gemak snel uitgehaald. De Ome ga is op alle soorten wegen een genot. Op de snelweg wijst de tel ler binnen de kortste keren boven de 200 km/u aan, terwijl ook op een bochtige weg er flink aan ge trokken kan worden. De auto is te koop voor f.80.331 Tot slot reden we nog Senator met dezelfde i na een rit in de sportieve wordt met B-ai m met de bekende Opel rallyrij- auto, n r Paul Maaskant. Het idee hier- gische ,orig jaar geboren, Paul Maaskant een optimale voertuigbeheer- overi- tische volumecontrole. TT 1-geving van -ier geval een lek ker dagje stoeien met de meest moderne technieken die Opel op dit moment in huis heeft. Aan de start van de komende Zui derzeerally zal als gelegenheids- duo Lee Towers verschijnen sa- mer voor werd vork toen Lee bij cursus optimale voertuigbe sing deed. Lee Towers heeft gens de vereiste opleiding voor de rally-licentie gevolgd en met goed gevolg het examen afgelegd. Er MET LEEUWENKEUR GARANTIE Peugeot 309 GL «Profil» Peugeot 205 GE Peugeot 309 GR 1.3 met schuifdak Peugeot 305 1.5 GR Peugeot 505 GR diesel Peugeot 309 GR «Profil» Volvo 340 DL Talbot Horizon 1.3 Citroen Visa 1.1 Fiat Uno 55 Fiat Panda S Echten in rookglas en beschaafde spoiler achterop. Bovendien krijgt Het was in de omge de CD nieuwe bekleding, een met Wiesbaden in iede leer beklede middenconsole, een nieuw stuur, airconditioning en een stereo-installatie met automa- Door de grote verkoopsuccessen heeft Opel de aanvankelijke uit breiding van het Vectra-program- ma wat uitsteld. De 1.8 en 2 liter 4x4 werden eerder dit jaar aan de leveringslijst toegevoegd. Het is nu echter aan de 2000 de beurt. Veiligheid De basisversie heeft alleen aan drijving op de voorwielen, terwijl bij de duurdere uitvoering ook de achterwielen van pk's worden voorzien. Dit zorgt voor een flinke type-aanduiding achterop de kof ferklep: Opel Vectra 2000 4x4 16V en daarmee legt hij een groot deel van zijn eigenschappen bloot. Onder de motorkap ligt een uit de Kadett GSi afkomstige 2 liter 16- klepper met een vermogen van 150 pk. De krachtbron heeft een maximum koppel van 196 Nm bij 4800 tr/min. Een uiterst verfijnde machine als we alleen al naar het injectiesysteem kijken. Pas op het moment dat een cylinder brand stof nodig heeft (bij de inlaatslag) krijgt deze de juiste hoeveelheid toegediend. Uiteraard is deze voorziening gekoppeld aan het motormanagementsysteem en kan de hoeveelheid brandstof aan de gereden met de Manta 400 an 260 pk motor. Deze groep tuto is een voormalige fabrieks- nu in onderhoud bij de Bel- a renstalhouder Guy Col- soul, welke samen met Paul Maas kant deel uitmaakte van het Opel Dealer Team Holland. De Zuiderzeerally op 28 en 29 ok tober betekent voor Lee Towers een dubbele start. Er staat name lijk een nieuwe LP op stapel. De Vectra 2000 is uiterlijk duide lijk van de andere versies te on derscheiden. Speciale bumpers, skirts en een achterspoiler zijn in de carrosseriekleur gespoten, evenals de speciale grille. Ook in deze uitgave blijft de Vectra een uiterst beschaafde en respresen- tatieve auto. De voorwielaandrij- ver weet een top van 217 km/u te bereiken en sprint binnen 8,5 se conden van 0 naar 100. De 4x4 is uiteraard iets trager, maar scoort met de 208 km/u en 9,5 seconden meer dan middelmatig. Alle Vec- tra-modellen met 4x4 worden standaard met ABS geleverd, ter wijl ook de gewone Vectra 2000 hiervan wordt voorzien. Uiteraard is de uitvoering verder compleet met centrale vergrendeling, een toerenteller, boordcomputer, elek trisch bediende buitenspiegels, vier hoofdsteunen en uitstekend zittende sportstoelen. Een alarm systeem en digitaal dashboard staan op de optielijst. De Vectra 2000 wordt in Neder land aangeboden voor f.55.000,= terwijl de 2000 4x4 f.62.643,= kost. Dual Ram Onze kennismaking in Duitsland beperkte zich niet alleen tot de Vectra. Opel stelde tegelijkertijd een nieuwe 6 cylinder krachtbron voor. De Omega 3000 en Senator 3.0 kunnen voortaan besteld wor den met de 3 liter 24-kleppen mo tor met een vermogen van 204 pk en een maximaal koppel van 270 Nm bij 3600 tr/min. Maar liefst 90 nrocent hiervan is tussen 3000 en ^vJO tr/min beschikbaar. Dit alles maakt de twee modellen tot uiter mate vlotte limousines. Eén van de nieuwtjes is hierbij de Dual Ram luchtinlaat. Proeven hebben er namelijk op gewezen dat een 3 cylinder motor bij lage toeren de meest gunstige vermogens- en koppelopbouw heeft. In hoge toe- renregionen komt een 6 pitter als meest gunstige uit de bus. De Opel-ingenieurs hebben bij deze nieuwe motor een klep in het in- laatspruitstuk geplaatst. Bij lage toeren fungeert deze als een schot, zodat er als het waren twee driecylinder motoren ontstaan. Bij hoge toeren gaat deze klep open en ontstaat een 6 cylinder lijnmo tor. In de praktijk betekent dat de ze potente jongen tot heel wat meer in staat is dan de wat geza pige 3 liter 12-klepper van 177 pk. Bij de Omega sleurt de nieuwe ling de auto binnen 7,6 seconden Het ligt in de bedoeling dat Re nault en Daf gezamenlijk studies zullen ontwikkelen en financieren, en eigenaar zullen zijn van de in- dustri le rechten op het produkt. Biede constructeurs zullen over eenkomstig hun eigen marketing politiek de identiteit van de auto bepalen. Het resultaat zal midden jaren ne gentig op de markt moeten ko men. Daf gaat zijn exemplaren produceren in Groot-Brittanni terwijl Renault produktiecapaci- teit in Batilly (Meurthe-et-Moselle) reserveert. irantie

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 47