1.5
MITSUBISHI
LANC ER
s
Instappen-en- wegwezen
Oort zorgt voor verandering
I
Suzuki-dealer
Gijsbers gehuldigd
)PDE
•P
Marijke
Skoda Favorit
E
aufoaglas
EN BV.
ISIONS
in
Zuiderzeerally
0^4 f
- n.
argM-05-Ni
□ber 1989 - pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 26 oktober 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
meer geld te verdienen te zijn.
11-1987 63.000 km
3/321405
liter/100 km
2- 1987 16.000 km
3- 1987 94.000 km
8-1986 62.000 km
2-1987 28.000 km
11-1985 86.000 km
5-1986 62.000 km
4-1986 73.000 km
3-1987 66.000 km
4-1983 52.000 km
8-1986 32.000 km
7-1987 12.000 km
De Mitsubishi Lancer Hatcback is
een aantrekkelijke auto door zijn
Hart van Brabantlaan 96
.Telefoon 013-433000
)ERS
7- 1987 22.000 km
8- 1986 27.000 km
7- 1987 18.000 km
11-1983 t/m 2-1988
5-1987 44.000 km
8- 1986 81.000 km
11-1987 28.000 km
Anti diefstal aktie
Kenteken in al uw ruiten 10,-
3-1987 79.000 km
RREIN
5-1987 62.000 km
-- kSÏ
f REPAREREN
VERNIEUWEN
AUTORUITEN
ie
dige gebruiksmogelijkheden. De
Echte bediening maakt hem tot
een fijn vervoermiddel. Het ver
ging
en ex-
er goed
litsubishi-
tl 11,9 sec.
i/u 5,5 liter/100
jor de deur. Daarom
verkrijgbaar met een
t f4.365,-.
160,-
165,-
195,-!
uinige zaken-
r ons toe en
g!
keurig, mede door het grote glas
oppervlak en de recht lopende
neus. De Lancer laat zich hierdoor
makkelijk inparkeren.
vast voorzieningen getroffen voor
het snel monteren van hoofdsteu
nen.
Het dashboard is fraai vorm/’“'’“-
ven. Een snelheidsmeter er
renteller bedekken het overgrote
deel van het instrumentenpaneel.
Gelukkig zijn deze twee klokken
niet zo groot als bij de Galant.
verzorgen
vakkundig.
Mitsubishi kondigde bij de introductie van de huidige
Galant, begin vorig jaar aan dat zij een politiek van up
grading zouden gaan volgen. Door hun nieuwe model
len wat hoger in de markt te positioneren hoopten ze
aan zware concurrentieslagen te ontkomen. Het uitein
delijke doel is natuurlijk het merk als geheel een beter
imago te geven. In de lijn van verbetering van produkt
en imago past ook zeker de nieuwe Lancer Hatchback,
een leuk ogende vijfdeurs auto die op het ogenblik als
luxueuze GLXi wordt geleverd.
Foto: Sjef Gijsbers en partner worden door Hans van Dooren hartelijk
met hun 10-jarig dealerschap geleliciteerd.
Glasoppervlak
In de kap boven deze instrumen
ten zijn heel fraai een viertal be
dieningsknopjes geïntegreerd. In
het midden zit een digitaal klokje.
Op de console worden verwar
ming en ventilatie met vier draaik-
noppen en een schuifknop be
diend. Op het dashboard bevin
den zich vier ventilatieroosters die
elk afzonderlijk instelbaar zijn.
Verder is de auto compleet met
getint glas, een regelbare inter
val, een van binnenuit te openen
tankklepje, regelbare dashboard-
verlichting en veiligheidsgordels
achterin.
traat 52-56
183911
slplein) A
een beetje wegwijs te maken,
heeft BMW een interessante bro
chure uitgegeven onder de naam
"Autogebruik en Fiscus". Hierin
worden aan de hand van een
aantal duidelijke voorbeelden de
veranderingen weergegeven. Ook
is er van BMW nu een klein com
puterprogramma wat de gevolgen
van Oort in uw specifieke geval
uitrekend en adviseert of een priv-
auto met kilometervergoeding,
een auto van de zaak of een lea-
se-auto het meest interessante is.
Zowel de brochure als het pro
gramma zijn bij de BMW-dealer
te verkrijgen.
Een goede basis is het halve
werk, moeten de stylisten van
Mitsubishi gedacht hebben
bij het ontwerpen van deze
vijfdeurs Lancer Hatchback.
Ondanks de vijfde deur vloeit
de daklijn móói over in het
achterpaneel. Het lijkt zelfs
alsof de ruiten doorlopen. Een
aërodynamische vormgeving
noemen ze dat, geloof ik. Heel
fraai!
Verder is deze Lancer geen
uitschieter wat zijn uiterlijk
betreft. De auto is echter verre
van lelijk door zijn eenvoud.
Van binnen ziet hij er ook
puik uit met een mooie grijze
velours bekleding. De afwer
king straalt een behoorlijke
degelijkheid uit.
Grappige details zijn de naar
het lichaam gevormde be
stuurdersstoel die heerlijk
steun geeft en de in vijf stan
den verstelbare veiligheids
gordels. De deurhendels zijn
mooi weggewerkt in het bo
venste deel van de deurpane
len. Het dashboard is mooi
vorm gegeven, met diverse
bedieningsknopjes er keurig
in verwerkt.
Heel handig is toch wel die
vijfde deur. Heb je veel baga
ge, dan tover je de Lancer in
een handomdraai om in een
heuse bestel. Het dashboard
is uiterst bedieningsvriende-
lijk en alles zit waar je het ook
verwacht.
Het rijden met deze interconti
nental is een waar genoegen.
Hij schakelt en stuurt heerlijk
licht en zijn pittige inborst
brengt je in no-time waar je
zijn moet. Wat mij erg opviel
was dat hij ondanks herfst
wind erg stil was van binnen.
Je hoeft eigenlijk helemaal
niet aan de Lancer te wen
nen.
uiterst complete uitrusting en han- bruik blijft zeer binnen de perken.
r>o Eigenlijk kan ik alleen maar tegen
de hoge aanschafprijs bezwaar
maken.
Hans van Dooren reikte
Gijsbers een kopei
kingsplaquette uit
Suzuki-speld.
In zijn toespraak
ging hij in op het feit dat Gijsbers
is meegegroeid met het merk. Van
die eerste veertien dealers was
Gijsbers eigenlijk de enige die
zich meteen op Suzuki heeft ge
specialiseerd.
Gijsbers laat zijn 10-jarig dealer
schap natuurlijk niet ongemerkt
voorbij gaan. Hij heeft speciaal
voor de Alto en Swift een striping
laten ontwerpen. Kopers van een
gebruikte Alto of Swift kunnen kie
zen voor deze GT-ten versierin
gen. GT staat hierbij voor Gijsbers
Tilburg en 'ten' uiteraard voor het
10-jarige dealerschap.
De 1.5 liter motor is voorzien van
injectie en een geregelde drie
wegkatalysator. Dit samen met de
GLX-uitvoering zorgt voor een ste
vige aanschafprijs van 1.32.245,=.
De 1.8 diesel wordt in de wat een
voudigere GL- uitgave gebracht
standaard met stuurbekrachtiging
voor 1.36.695,=. Stevige bedragen
waarmee Mitsubishi zijn politiek
van up-grading duidelijk bewijst.
Zowel importeur als dealers ge
ven ruiterlijk toe dat hun merk niet
goedkoop is. Maar er schijnt nu
eenmaal in duurdere prijsklassen
Op 16 augustus precies 10 jaar
geleden startte Gijsbers als Suzu
ki-dealer in Tilburg. Het bedrijf
kon toen al terugkijken op een er
varing van vele tientallen jaren.
Suzuki was in 1979 net op de
markt in ons land. Dit feit werd op
23 september feestelijk herdacht
in het Plaza Palace in Amsterdam.
Maar liefst veertien dealers van
het eerste uur werden voor het
voetlicht gehaald. De directeur
van Suzuki-importeur Nimag,
reikte aan Sjef
5 ren herden-
t en een gouden
Zoals het er nu naar uit ziet, gaat
vanaf 1 januari plan Oort in wer
king. Op vele punten wordt ons
belastingstelsel aangepast. Ook
de zakelijke autogebruiker zal met
veranderingen te maken krijgen,
die in sommige gevallen zeer in
grijpend kunnen zijn. Zo wordt het
eerste deel van het woon/werk
verkeer als privkilometers be
schouwd en worden alle kilome
tervergoedingen boven de vieren
veertig cent als inkomen be
schouwd. In iedere specifieke si
tuatie is weer een andere oplos
sing de meest elegante. Om ieder
een die met Oort te maken krijgt
De Mitsubishi Lancer Hatchback
is echt een voorbeeld van een in-
stappen-en- wegwezen auto. Alles
zit op de juiste plaats en wordt ge
makkelijk bediend. De auto is be
hoorlijk comfortabel en helt wei
nig over in bochten. Het is een
echte goedmoedige voorwielaan-
drijver. Het motorgeluid blijft bin
nen de perken, ook bij hogere toe
ren. We mogen de complete uit
rusting en zijn prettige gebruiksei-
genschappen dan ook als de
grootste pluspunten noteren.
De Mitsubishi Lancer 1.5 GLXi is
een matig gebruiker van het kost
bare vocht. Tijdens een gemid
deld gereden testweek mocht ik
een verbruik van 1 op 13 noteren,
en dat mag gerust als normaal
gezien worden.
Vorig jaar werd de hele Colt/Lan-
cer-reeks vernieuwd. Was de Lan
cer tot voor kort een sedan-versie
van de Colt, nu sluit de auto veel
beter aan bij de grotere Galant.
Niet verwonderlijk dat in navol
ging van zijn voorbeeld ook een
vijfdeurs model zou verschijnen.
De auto ziet er ondanks zijn han
dige achterklep totaal anders uit
dan de Colt.
Combinatie
De importeur heeft voor Neder
land op het ogenblik eigenlijk
twee uitvoeringen op het pro
gramma staan. De 1.8 liter diesel
motor wordt geleverd in combina
tie met de GL-uitvoering, terwijl
de 1.5 liter benzine-injectie kracht
bron alleen te koop is als luxueuze
GLX. Overigens is er van de Lan
cer nu ook een 'Ninety' jubileum
uitgave.
Dat de auto GLX als toevoegi
heeft zegt een hoop over in- e
terieur. Van buiten ziet hij
uit met zijn typische Mitsui
snuit, bumpers gedeeltelijk in de
carrosseriekleur, twee buitenspie
gels, keurige wieldoppen en een
tot aan de bumper openende vijf
de deur voorzien van een wisser
met sproeier. Als je de Lancer
Hatchback 'en profiel' bekijkt, lijkt
hij achter wat hoger op zijn wielen
te staan, waardoor hij zijn achter
steven wat opheft. Overigens ver
dwijnt dit effekt met enkele passa
giers en wat bagage aan boord.
Ook van binnen is de Lancer be
hoorlijk compleet. De stoelen zitten
goed en zijn met een mooie ve
lours stof bekleed. De bestuur
dersstoel is bovendien in hoogte
verstelbaar. Op de deelbaar
neerklapbare achterbank zijn al-
Opbergruimte is er in ruime mate
aanwezig. Het dashboardkastje is
heel behoorlijk, terwijl er verder
twee vakjes te vinden zijn in de
middenconsole. Ook de voorpor-
tieren zijn van opbergvakken
voorzien. De buitenspiegels wor
den elektrisch bediend.
Bovendien kan de auto tegen
meerprijs worden uitgerust met
vier elektrisch bediende portier
ruiten en centrale vergrendeling.
Ook de bediening van deze Mitsu
bishi gaat bijzonder plezier en
licht. Dat geldt zowel voor de drie
pedalen, de handgeschakelde
vijfversnellingsbak, als de bestu
ring. Het uitzicht rondom is heel
Goedmoedig
De motor heeft een exacte cylin-
derinhoud van 1468 cc en levert
een vermogen van 84 pk en hier
mee doet hij nauwelijks onder
voor zijn vaak 16-klepper concur
renten. Het maximum koppel van
122 Nm wordt al bij 3000 bereikt
en op dat punt scoort een 8-klep-
per nog altijd beter. Dit betekent
dat de Lancer in de praktijk een
vlotte auto is, die met name vanuit
srmgege- lage toeren makkelijk optrekt. De
en toe- auto heeft een top van 165 km/u
terwijl de acceleratie vanuit stil
stand tot 100 km/u in 11,9 secon
den wordt volbracht.
Technische gegevens:
Merk en type: Mitsubishi Lancer
1.5 GLXi Hatchback
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1468 cc
Boring x slag: 75,5 x 82 mm
Vermogen: 84 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 122 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,24 meter,
breedte 1,67 meter
Gewicht: 1020 kg
Prestaties: topsnelheid 165 km/u
acceleratie 0-100 in
Verbruik: bij 90 km/
km
bij 120 km/u 7,6
Prijs: f .32.245,
Op 28 en 29 oktober wordt de laat
ste Nederlandse rally van dit jaar
verreden. Het is de Zuiderzeerally
die in de omgeving van Em-
meloord wordt gehouden. Skoda
fabrieksrijder Dick Waaijenberg
zal aan de start komen met zijn
nog experimentele Group A Sko
da Favorit. De ontwikkeling van
deze auto, die bedoeld is als op
volger van de Groep A Skoda 130
LR, verloopt volgens plan. Inten
sief contact met de fabriek in Tsje-
choslowakije resulteerde in 30 kilo
minder gewicht, meer vermogen
en verfijningen aan de afstelling
van het onderstel in combinatie
met de Michelin rallybanden. De
Favorit van Waaijenberg is gloed
nieuw en voldoet aan de laatste
specificaties. De deelname aan
de Zuiderzeerally geldt als een
voorbereiding voor het seizoen
1990. De deelname aan de rally is
mede mogelijk gemaakt door
sponsering van de Nederlandse
Skoda-dealers, Michelin banden
en Hella verlichting.