1.5 MITSUBISHI LANC ER s Instappen-en- wegwezen Oort zorgt voor verandering I Suzuki-dealer Gijsbers gehuldigd )PDE •P Marijke Skoda Favorit E aufoaglas EN BV. ISIONS in Zuiderzeerally 0^4 f - n. argM-05-Ni □ber 1989 - pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 26 oktober 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER meer geld te verdienen te zijn. 11-1987 63.000 km 3/321405 liter/100 km 2- 1987 16.000 km 3- 1987 94.000 km 8-1986 62.000 km 2-1987 28.000 km 11-1985 86.000 km 5-1986 62.000 km 4-1986 73.000 km 3-1987 66.000 km 4-1983 52.000 km 8-1986 32.000 km 7-1987 12.000 km De Mitsubishi Lancer Hatcback is een aantrekkelijke auto door zijn Hart van Brabantlaan 96 .Telefoon 013-433000 )ERS 7- 1987 22.000 km 8- 1986 27.000 km 7- 1987 18.000 km 11-1983 t/m 2-1988 5-1987 44.000 km 8- 1986 81.000 km 11-1987 28.000 km Anti diefstal aktie Kenteken in al uw ruiten 10,- 3-1987 79.000 km RREIN 5-1987 62.000 km -- kSÏ f REPAREREN VERNIEUWEN AUTORUITEN ie dige gebruiksmogelijkheden. De Echte bediening maakt hem tot een fijn vervoermiddel. Het ver ging en ex- er goed litsubishi- tl 11,9 sec. i/u 5,5 liter/100 jor de deur. Daarom verkrijgbaar met een t f4.365,-. 160,- 165,- 195,-! uinige zaken- r ons toe en g! keurig, mede door het grote glas oppervlak en de recht lopende neus. De Lancer laat zich hierdoor makkelijk inparkeren. vast voorzieningen getroffen voor het snel monteren van hoofdsteu nen. Het dashboard is fraai vorm/’“'’“- ven. Een snelheidsmeter er renteller bedekken het overgrote deel van het instrumentenpaneel. Gelukkig zijn deze twee klokken niet zo groot als bij de Galant. verzorgen vakkundig. Mitsubishi kondigde bij de introductie van de huidige Galant, begin vorig jaar aan dat zij een politiek van up grading zouden gaan volgen. Door hun nieuwe model len wat hoger in de markt te positioneren hoopten ze aan zware concurrentieslagen te ontkomen. Het uitein delijke doel is natuurlijk het merk als geheel een beter imago te geven. In de lijn van verbetering van produkt en imago past ook zeker de nieuwe Lancer Hatchback, een leuk ogende vijfdeurs auto die op het ogenblik als luxueuze GLXi wordt geleverd. Foto: Sjef Gijsbers en partner worden door Hans van Dooren hartelijk met hun 10-jarig dealerschap geleliciteerd. Glasoppervlak In de kap boven deze instrumen ten zijn heel fraai een viertal be dieningsknopjes geïntegreerd. In het midden zit een digitaal klokje. Op de console worden verwar ming en ventilatie met vier draaik- noppen en een schuifknop be diend. Op het dashboard bevin den zich vier ventilatieroosters die elk afzonderlijk instelbaar zijn. Verder is de auto compleet met getint glas, een regelbare inter val, een van binnenuit te openen tankklepje, regelbare dashboard- verlichting en veiligheidsgordels achterin. traat 52-56 183911 slplein) A een beetje wegwijs te maken, heeft BMW een interessante bro chure uitgegeven onder de naam "Autogebruik en Fiscus". Hierin worden aan de hand van een aantal duidelijke voorbeelden de veranderingen weergegeven. Ook is er van BMW nu een klein com puterprogramma wat de gevolgen van Oort in uw specifieke geval uitrekend en adviseert of een priv- auto met kilometervergoeding, een auto van de zaak of een lea- se-auto het meest interessante is. Zowel de brochure als het pro gramma zijn bij de BMW-dealer te verkrijgen. Een goede basis is het halve werk, moeten de stylisten van Mitsubishi gedacht hebben bij het ontwerpen van deze vijfdeurs Lancer Hatchback. Ondanks de vijfde deur vloeit de daklijn móói over in het achterpaneel. Het lijkt zelfs alsof de ruiten doorlopen. Een aërodynamische vormgeving noemen ze dat, geloof ik. Heel fraai! Verder is deze Lancer geen uitschieter wat zijn uiterlijk betreft. De auto is echter verre van lelijk door zijn eenvoud. Van binnen ziet hij er ook puik uit met een mooie grijze velours bekleding. De afwer king straalt een behoorlijke degelijkheid uit. Grappige details zijn de naar het lichaam gevormde be stuurdersstoel die heerlijk steun geeft en de in vijf stan den verstelbare veiligheids gordels. De deurhendels zijn mooi weggewerkt in het bo venste deel van de deurpane len. Het dashboard is mooi vorm gegeven, met diverse bedieningsknopjes er keurig in verwerkt. Heel handig is toch wel die vijfde deur. Heb je veel baga ge, dan tover je de Lancer in een handomdraai om in een heuse bestel. Het dashboard is uiterst bedieningsvriende- lijk en alles zit waar je het ook verwacht. Het rijden met deze interconti nental is een waar genoegen. Hij schakelt en stuurt heerlijk licht en zijn pittige inborst brengt je in no-time waar je zijn moet. Wat mij erg opviel was dat hij ondanks herfst wind erg stil was van binnen. Je hoeft eigenlijk helemaal niet aan de Lancer te wen nen. uiterst complete uitrusting en han- bruik blijft zeer binnen de perken. r>o Eigenlijk kan ik alleen maar tegen de hoge aanschafprijs bezwaar maken. Hans van Dooren reikte Gijsbers een kopei kingsplaquette uit Suzuki-speld. In zijn toespraak ging hij in op het feit dat Gijsbers is meegegroeid met het merk. Van die eerste veertien dealers was Gijsbers eigenlijk de enige die zich meteen op Suzuki heeft ge specialiseerd. Gijsbers laat zijn 10-jarig dealer schap natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan. Hij heeft speciaal voor de Alto en Swift een striping laten ontwerpen. Kopers van een gebruikte Alto of Swift kunnen kie zen voor deze GT-ten versierin gen. GT staat hierbij voor Gijsbers Tilburg en 'ten' uiteraard voor het 10-jarige dealerschap. De 1.5 liter motor is voorzien van injectie en een geregelde drie wegkatalysator. Dit samen met de GLX-uitvoering zorgt voor een ste vige aanschafprijs van 1.32.245,=. De 1.8 diesel wordt in de wat een voudigere GL- uitgave gebracht standaard met stuurbekrachtiging voor 1.36.695,=. Stevige bedragen waarmee Mitsubishi zijn politiek van up-grading duidelijk bewijst. Zowel importeur als dealers ge ven ruiterlijk toe dat hun merk niet goedkoop is. Maar er schijnt nu eenmaal in duurdere prijsklassen Op 16 augustus precies 10 jaar geleden startte Gijsbers als Suzu ki-dealer in Tilburg. Het bedrijf kon toen al terugkijken op een er varing van vele tientallen jaren. Suzuki was in 1979 net op de markt in ons land. Dit feit werd op 23 september feestelijk herdacht in het Plaza Palace in Amsterdam. Maar liefst veertien dealers van het eerste uur werden voor het voetlicht gehaald. De directeur van Suzuki-importeur Nimag, reikte aan Sjef 5 ren herden- t en een gouden Zoals het er nu naar uit ziet, gaat vanaf 1 januari plan Oort in wer king. Op vele punten wordt ons belastingstelsel aangepast. Ook de zakelijke autogebruiker zal met veranderingen te maken krijgen, die in sommige gevallen zeer in grijpend kunnen zijn. Zo wordt het eerste deel van het woon/werk verkeer als privkilometers be schouwd en worden alle kilome tervergoedingen boven de vieren veertig cent als inkomen be schouwd. In iedere specifieke si tuatie is weer een andere oplos sing de meest elegante. Om ieder een die met Oort te maken krijgt De Mitsubishi Lancer Hatchback is echt een voorbeeld van een in- stappen-en- wegwezen auto. Alles zit op de juiste plaats en wordt ge makkelijk bediend. De auto is be hoorlijk comfortabel en helt wei nig over in bochten. Het is een echte goedmoedige voorwielaan- drijver. Het motorgeluid blijft bin nen de perken, ook bij hogere toe ren. We mogen de complete uit rusting en zijn prettige gebruiksei- genschappen dan ook als de grootste pluspunten noteren. De Mitsubishi Lancer 1.5 GLXi is een matig gebruiker van het kost bare vocht. Tijdens een gemid deld gereden testweek mocht ik een verbruik van 1 op 13 noteren, en dat mag gerust als normaal gezien worden. Vorig jaar werd de hele Colt/Lan- cer-reeks vernieuwd. Was de Lan cer tot voor kort een sedan-versie van de Colt, nu sluit de auto veel beter aan bij de grotere Galant. Niet verwonderlijk dat in navol ging van zijn voorbeeld ook een vijfdeurs model zou verschijnen. De auto ziet er ondanks zijn han dige achterklep totaal anders uit dan de Colt. Combinatie De importeur heeft voor Neder land op het ogenblik eigenlijk twee uitvoeringen op het pro gramma staan. De 1.8 liter diesel motor wordt geleverd in combina tie met de GL-uitvoering, terwijl de 1.5 liter benzine-injectie kracht bron alleen te koop is als luxueuze GLX. Overigens is er van de Lan cer nu ook een 'Ninety' jubileum uitgave. Dat de auto GLX als toevoegi heeft zegt een hoop over in- e terieur. Van buiten ziet hij uit met zijn typische Mitsui snuit, bumpers gedeeltelijk in de carrosseriekleur, twee buitenspie gels, keurige wieldoppen en een tot aan de bumper openende vijf de deur voorzien van een wisser met sproeier. Als je de Lancer Hatchback 'en profiel' bekijkt, lijkt hij achter wat hoger op zijn wielen te staan, waardoor hij zijn achter steven wat opheft. Overigens ver dwijnt dit effekt met enkele passa giers en wat bagage aan boord. Ook van binnen is de Lancer be hoorlijk compleet. De stoelen zitten goed en zijn met een mooie ve lours stof bekleed. De bestuur dersstoel is bovendien in hoogte verstelbaar. Op de deelbaar neerklapbare achterbank zijn al- Opbergruimte is er in ruime mate aanwezig. Het dashboardkastje is heel behoorlijk, terwijl er verder twee vakjes te vinden zijn in de middenconsole. Ook de voorpor- tieren zijn van opbergvakken voorzien. De buitenspiegels wor den elektrisch bediend. Bovendien kan de auto tegen meerprijs worden uitgerust met vier elektrisch bediende portier ruiten en centrale vergrendeling. Ook de bediening van deze Mitsu bishi gaat bijzonder plezier en licht. Dat geldt zowel voor de drie pedalen, de handgeschakelde vijfversnellingsbak, als de bestu ring. Het uitzicht rondom is heel Goedmoedig De motor heeft een exacte cylin- derinhoud van 1468 cc en levert een vermogen van 84 pk en hier mee doet hij nauwelijks onder voor zijn vaak 16-klepper concur renten. Het maximum koppel van 122 Nm wordt al bij 3000 bereikt en op dat punt scoort een 8-klep- per nog altijd beter. Dit betekent dat de Lancer in de praktijk een vlotte auto is, die met name vanuit srmgege- lage toeren makkelijk optrekt. De en toe- auto heeft een top van 165 km/u terwijl de acceleratie vanuit stil stand tot 100 km/u in 11,9 secon den wordt volbracht. Technische gegevens: Merk en type: Mitsubishi Lancer 1.5 GLXi Hatchback Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1468 cc Boring x slag: 75,5 x 82 mm Vermogen: 84 pk bij 5500 tr/min Koppel: 122 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 4,24 meter, breedte 1,67 meter Gewicht: 1020 kg Prestaties: topsnelheid 165 km/u acceleratie 0-100 in Verbruik: bij 90 km/ km bij 120 km/u 7,6 Prijs: f .32.245, Op 28 en 29 oktober wordt de laat ste Nederlandse rally van dit jaar verreden. Het is de Zuiderzeerally die in de omgeving van Em- meloord wordt gehouden. Skoda fabrieksrijder Dick Waaijenberg zal aan de start komen met zijn nog experimentele Group A Sko da Favorit. De ontwikkeling van deze auto, die bedoeld is als op volger van de Groep A Skoda 130 LR, verloopt volgens plan. Inten sief contact met de fabriek in Tsje- choslowakije resulteerde in 30 kilo minder gewicht, meer vermogen en verfijningen aan de afstelling van het onderstel in combinatie met de Michelin rallybanden. De Favorit van Waaijenberg is gloed nieuw en voldoet aan de laatste specificaties. De deelname aan de Zuiderzeerally geldt als een voorbereiding voor het seizoen 1990. De deelname aan de rally is mede mogelijk gemaakt door sponsering van de Nederlandse Skoda-dealers, Michelin banden en Hella verlichting.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 45