Toyota Lite-Ace
LANCER
L
staat er
gekleurd op
"1
l /7~7Z~
ook als 'Ninety'
Minderheid
o.a.
Elektrische
auto's
Deze week
in de
Automaat
Oplage91.555 ex.
fclHi toiipihg
1989-pagina 42
SEAT
te
n in twee d
ihterbank,
Tonny Vos
Bijlage van: DeTilburgsel
Rij-impressies:
De top van Opel
en de BMW 518i
Pag.5 en 7
Bugatti:
een legende
die voortduurt
Pag.9
Autotest:
Mitsubishi Lancer
1.5 GLXi Hatchback
Pag.3
Velzen-Zuid - Het Spaanse lid van de Volkswagen
Groep, Seat, heeft het bijna afgelopen jaar zijn gehele
programma vernieuwd en verbeterd. Bij de populaire
Ibiza resulteerde dit in een compleet nieuw interieur en
een reeks technische veranderingen. De Marbella, Ter
ra en Malaga ondergingen vergelijkbare operaties.
Seat zal met deze modellenreeks minimaal tot 1991
door moeten. Dat jaar zal namelijk het nieuwe topmo
del boven de Malaga worden geïntroduceerd. Als type
aanduiding wordt over de Seat Toledo gesproken. In
1992 volgt dan de compleet nieuwe opvolger van de Ibi
za. Tot ver in het voorjaar zal Seat echter de aandacht
naar zich toetrekken met een reeks aantrekkelijke ac-
tiemodellen.
'1EmisM
Jaargang 1 fJ
Nummer 41 Donderdag 26 oktober 1989
Met de Black, Red, Yellow, Disco,
Crono en Touring zal Seat probe
ren meer kleur aan het autorijden
te geven. Iedereen die met n van
de gekleurde Marbella's een
proefrit maakt krijgt van de dealer
een fles eau de toilette van 'Colors
of Benetton' ter waarde van f.49,50
als kadootje.
ting vraagt Seat zijn klanten nau
welijks een meerprijs. De 1.2 drie-
deurs Crono staat bij de dealer
vanaf f.19.195,=.
Tot slot dan nog een aktiemodel
op basis van de Malaga 1.5i. De
Touring wordt voorzien van XL-
wieldoppen, sportieve bekleding,
een achterspoiler, toerenteller,
luxe deurpanelen en Touring-lo-
go's. Deze auto met injectie en ge
regelde katalysator kost
f.20.995,=.
Toyota heeft het modellen-pro-
gramma van de populaire Lite-
Ace bestelauto zowel in benzine-
als dieselversie belangrijk opge
waardeerd. Het uitrustingsniveau
is verhoogd, waardoor de concur
rentiekracht van het model duide
lijk is toegenomen.De Lite-Ace 1.5
liter benzine en 2.0 liter diesel
worden geleverd met driepunts
veiligheidsgordels en nieuwe
hoofdsteunen ter verhoging van
de veiligheid voor inzittenden. Een
verwarmde achterruit, vergroot
duidelijk het zicht naar achteren.
Daarnaast is in het interieur de
kleur bruin vervangen door grijs.
De 1.5 benzine krachtbron wordt
voortaan automatisch geleverd
met een vijfversnellingsbak, een
voorziening waarover de diesel al
langer beschikte. Uiteraard heeft
de nieuwe bak zijn gunstige in
vloed op de levensduur en het
brandstofverbruik. x
2.0 diesel is ondanks de verbete
ringen gelijk gebleven op
f.20.413,50 exclusief BTW. De ben-
zine-versie is vanwege de vijfbak
f.498,= in prijs verhoogd tot
f. 17.206,75 exclusief BTW. Beide
versies zijn thans ook leverbaar
met een 500 kg typegoedkeuring
wat het bijhouden van een rijt]
denboekje overbodig maakt.
De Lite-Ace Wagon, die plaats
biedt c
wijzigd in uitrusting en prijs.
f.34.760,= inclusief BTW. Uiter
aard is Toyota's 3-jaar garantie
ook van toepassing op dit model.
wagen zijn positieve gevolgen.
Vanaf nu zullen alle Seat-adver-
tenties worden besloten met de
zin: "Seat Volkswagen Groep".
Volgens een enquete weet de helft
van de Nederlanders dat Seat bij
Volkswagen hoort, terwijl nog
maar anderhalf jaar geleden
veelal aan de verbintenis met Fiat
werd gedacht.
Gewonnen
Maar dan de actiemodellen. Zo
wel van de Marbella, Ibiza als
Malaga worden de komende
maanden een aantal aantrekkelij
ke, nieuwe versies gebracht die
allemaal voor een gunstige prijs
worden aangeboden.
De Marbella wordt in de kleuren
zwart, rood en geel voorzien van
leuke striping met de vermelding
"Black", "Red" of "Yellow". Ver
der wordt de auto voorzien van
naafdoppen en speciale bekle
ding. Het aardige is dat deze 'ex
tra' uitgeruste auto voor honderd
Iden minder wordt aangeboden
dan de basis Marbella. Zodoende
vraagt de Seat-dealer f.12.395,=
voor de Marbella Black, Red of
Yellow.
Het populairste model van Seat
blijft de Ibiza, een auto die zeker
door de laatste veranderingen al
leen maar in aantrekkelijkheid
gewonnen heeft. Op basis van de
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Het zal mijn trouwe lezers dui
delijk zijn, dat ik een liefheb
ber ben van oude auto's, de
zogenaamde klassiekers en
oldtimers. Helaas kan nie
mand een duidelijke schei
ding tussen beide begrippen
aangeven. De makkelijkste
scheidlijn is voor mij de
Tweede Wereldoorlog. Maar
dat even ter zijde.
Afgelopen weekend werd in
de Rai in Amsterdam de ten
toonstelling Histocar gehou
den. Een groot deel van de
betreffende hal was bedekt
met de stands van merken-
clubs, die zich, ieder op hun
eigen manier aan het grote
publiek presenteerden. Voor
namelijk prachtig opgepoet
ste oude auto's afgewisseld
door enkele roestige wrakken
ter illustratie van hoe oude
auto's soms gevonden wor
den. De organisatie deelde
zelfs prijzen uit voor de fraai
ste stand. De Morris club
kwam vanwege «het wrak in
het stro» bij de eerste drie, net
als de Alvis Owners Club die
een heel tafereel met etalage
poppen en echt gras in el
kaar hadden gezet, een soort
van zondagmiddag-pick-
nick. De derde prijs ging
naar de Renault Club die zich
op een moderne stand pre
senteerde met als middelpunt
het gerestaureerde chassis
van een voor-oorlogs exem
plaar. De auto's zijn natuurlijk
het belangrijkste op Histocar,
maar zeker zo leuk is het be
kijken van het publiek. Je hebt
zoveel verschillende mensen
onder de autoliefhebbers. Je
ziet vertegenwoordigers van
het typische handelaarsvolk
je, brave huisvaders die in
hun vrije tijd aan een Fiat 500
sleutelen en de heren met een
dikke portemonnee die hun
oude auto's voornamelijk als
investering zien. En natuurlijk
alle gradaties hier tussen in.
Het is natuurlijk makkelijk om
met een auto die destijds al
exclusief was, de show te ste
len. Ik neem mijn petje echter
af voor mensen die geheel
eigenhandig een gewone ge-
bruiksauto van weleer weer
in nieuwstaat kunnen bren
gen. En dat soort mensen zijn
slechts een kleine minder
heid...
"In eerste instantie hebben wij u
uitgenodigd om u kennis te laten
maken met een aantal nieuwe ak-
tiemodellen. Wij maken ook van
de gelegenheid gebruik u te infor
meren over de ontwikkelingen
van Seat in Nederland in 1989 en
de vooruitzichten voor het vol
gende jaar", aldus dhr. C. van
der Nat, directeur van Pon Car
B.V. in Heemstede begin deze
week.
Verkoopstijging
De kwaliteit van de Seat-modellen
is er na de laatste wijzigingen be
hoorlijk op vooruit gegaan. Bo-
Ibiza 1.2 Special 3-deurs is er nu
de Disco, een auto die wordt voor
zien van speciale bekleding en
het Disco-logo. Voor dit actiemo-
del hoeft f.300, minder betaald 1
worden dan de standaard 1.2
Special, namelijk f.17.495,=.
Achterklepspoiler
De Ibiza Crono is verkrijgbaar als
driedeurs 1.2 en 1.5 en als vijf-
deurs 1.5 liter gebaseerd op de
XL-uitvoering. De Crono heeft het
vierspaaks sportstuur en de ach-
terklepspoilers van de SXi. Verder
zijn zowel de stoelen, als de deur
panelen en hoofdsteunen voorzien
van een speciale bekleding. Ver
der heeft de auto een in twee de
len neerklapbare achterbank,
twee buitenspiegels in de carros-
seriekleur en Crono-striping met
logo. Voor deze rijke extra uitrus-
vendien wordt de hele serie gele
verd met katalysatoren. De 900 en
1.2 liter met een ongeregelde kat
en de 1.5 met injectie en een gere
geld exemplaar. Deze wijzigingen
hebben een gunstig effekt gehad
op de verkopen van het merk. De
Ibiza heeft in dit jaar voor een ver- gulc
koopstijging van maar liefst 50% dan
gezorgd. Over het gehele pro
gramma stegen de verkopen met
30%. Het marktaandeel steeg hier
door van 1,2 naar 1,6%.
Naast de verbeterde kwaliteit en
vernieuwde modellen heeft ook
het steeds meer bekend worden
van de band tussen Seat en Volks-
it aan het van de nieuwe Hatchback is nu
>ishi een een aantrekkelijk geprijsde Nine-
vijftien jaar ty-uitgave te leveren, om de klan-
id werd de ten die wachten op de goedkope
re GL-versie van deze auto ook
van het jubileumaanbod te laten
profiteren. De GL Ninety wordt
standaard voorzien van een in
hoogte verstelbare bestuurders
stoel, in hoogte verstelbare gor
dels, van binnenuit verstelbare
buitenspiegels, gordels achterin,
een antenne en achterruitverwar-
ming. Uiteraard wordt deze uitrus
ting gecompleteerd met de aan
trekkelijke Ninety-striping. Zo is er
nu al een Lancer Ninety vanaf
f.23.645,=Een prima geste ter af
ronding van het jubileum-jaar.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Zowel de automobielfabri-
kanten als de automobilisten
zelf lopen nog steeds niet
warm voor de elektrische
auto, ook al is die dan milieu
vriendelijk. Men vindt ze veel
te langzaam en ook wordt de
beperkte aktieradius als een
nadeel gezien. En toch, niette
genstaande de trage ontwik
keling van de energiebron,
de accu, heeft het elektrische
autootje reeds zijn intrede in
sommige steden gedaan.
Dit werd onlangs bewezen tij
dens een demonstratie in
Brugge die onder meer werd
bijgewoond door de Europe
se commissaris voor trans
port. In de eerste plaats heeft
de demonstratie het bewijs
geleverd dat de thans be
schikbare types elektrische
auto 's geschikt zijn voor nor
maal gebruik in de steden.
Verder zijn er dan nog de
ecologische voordelen die dit
soort wagens biedt. Zij maken
geen lawaai en stoten geen
giftige uitlaatgassen uit.
Maar, zoals de commissaris
opmerkte, dit zou een oplos
sing kunnen zijn voor alle
Europese steden die met ver-
keers- en milieuproblemen te
kampen hebben. Hiertoe zou
er een beweging op Europese
schaal op gang gebracht
kunnen worden. Met zo'n ak-
tie zou het gebruik van elek
trische auto's binnen de be
bouwde kom gestimuleerd
kunnen worden. Er bestaat
overigens een zeer belangrij
ke potenti le markt in deze
sector. Tijdens een in 1987
over dit thema in Brussel ge
houden studiebijeenkomst
werd uitgerekend dat in
West-Europazo'n zeven mil
joen van dit soort wagentjes
verkocht konden worden.
Maar dat zal natuurlijk nog in
de praktijk bewezen moeten
worden.
Een samenwerking tussen
steden over het gebruik van
elektrische auto's zou tot uit
wisseling van gegevens kun
nen leiden over de technische
en andere mogelijkheden van
de wagentjes. Zo'n samen
werking zou de steden ook in
staat stellen aan te geven aan
welke van de verschillende
mogelijke oplossingen zij de
voorkeur geven. Als bijvoor
beeld elektrische auto's in
steden op de weg en bij het
parkeren een voorkeursbe
handeling zouaen krijgen,
zou dit het bezit van zo'n
wagentje voor de automobi
list aanlokkelijker maken en
wellicht zouden de autofabri
kanten er dan meer brood in
zien.
Over twee maanden komt
jubileum-jaar van Mitsubi
De prijs van de einde. Mede vanwege
Mitsubishi in Nederland werd uc
Colt Ninety uitgebracht. Daar
naast werd er ook een gelimiteer
de serie van dé Galant "Design"
in ons land verkocht. Aan het ein
de van het feest-jaar wordt nu ook
de Lancer tijdelijk in een Ninety
ring, uitgave op de markt gebracht,
jtij- Dat de aantrekkelijke Ninety-uit-
gaves aanslaan, blijkt wel uit het
rfeit dat sinds de introductie van
aan 7 personen, blijft onge- deze gelimiteerde Colt, de verko-
jd in uitrusting en prijs: pen van dit model verdubbelden.
De Lancer wordt geleverd met
een 1,3 of 1,5 liter benzinemotor of
de 1.8 liter diesel krachtbron. Ook
760,=