Toyota Lite-Ace LANCER L staat er gekleurd op "1 l /7~7Z~ ook als 'Ninety' Minderheid o.a. Elektrische auto's Deze week in de Automaat Oplage91.555 ex. fclHi toiipihg 1989-pagina 42 SEAT te n in twee d ihterbank, Tonny Vos Bijlage van: DeTilburgsel Rij-impressies: De top van Opel en de BMW 518i Pag.5 en 7 Bugatti: een legende die voortduurt Pag.9 Autotest: Mitsubishi Lancer 1.5 GLXi Hatchback Pag.3 Velzen-Zuid - Het Spaanse lid van de Volkswagen Groep, Seat, heeft het bijna afgelopen jaar zijn gehele programma vernieuwd en verbeterd. Bij de populaire Ibiza resulteerde dit in een compleet nieuw interieur en een reeks technische veranderingen. De Marbella, Ter ra en Malaga ondergingen vergelijkbare operaties. Seat zal met deze modellenreeks minimaal tot 1991 door moeten. Dat jaar zal namelijk het nieuwe topmo del boven de Malaga worden geïntroduceerd. Als type aanduiding wordt over de Seat Toledo gesproken. In 1992 volgt dan de compleet nieuwe opvolger van de Ibi za. Tot ver in het voorjaar zal Seat echter de aandacht naar zich toetrekken met een reeks aantrekkelijke ac- tiemodellen. '1EmisM Jaargang 1 fJ Nummer 41 Donderdag 26 oktober 1989 Met de Black, Red, Yellow, Disco, Crono en Touring zal Seat probe ren meer kleur aan het autorijden te geven. Iedereen die met n van de gekleurde Marbella's een proefrit maakt krijgt van de dealer een fles eau de toilette van 'Colors of Benetton' ter waarde van f.49,50 als kadootje. ting vraagt Seat zijn klanten nau welijks een meerprijs. De 1.2 drie- deurs Crono staat bij de dealer vanaf f.19.195,=. Tot slot dan nog een aktiemodel op basis van de Malaga 1.5i. De Touring wordt voorzien van XL- wieldoppen, sportieve bekleding, een achterspoiler, toerenteller, luxe deurpanelen en Touring-lo- go's. Deze auto met injectie en ge regelde katalysator kost f.20.995,=. Toyota heeft het modellen-pro- gramma van de populaire Lite- Ace bestelauto zowel in benzine- als dieselversie belangrijk opge waardeerd. Het uitrustingsniveau is verhoogd, waardoor de concur rentiekracht van het model duide lijk is toegenomen.De Lite-Ace 1.5 liter benzine en 2.0 liter diesel worden geleverd met driepunts veiligheidsgordels en nieuwe hoofdsteunen ter verhoging van de veiligheid voor inzittenden. Een verwarmde achterruit, vergroot duidelijk het zicht naar achteren. Daarnaast is in het interieur de kleur bruin vervangen door grijs. De 1.5 benzine krachtbron wordt voortaan automatisch geleverd met een vijfversnellingsbak, een voorziening waarover de diesel al langer beschikte. Uiteraard heeft de nieuwe bak zijn gunstige in vloed op de levensduur en het brandstofverbruik. x 2.0 diesel is ondanks de verbete ringen gelijk gebleven op f.20.413,50 exclusief BTW. De ben- zine-versie is vanwege de vijfbak f.498,= in prijs verhoogd tot f. 17.206,75 exclusief BTW. Beide versies zijn thans ook leverbaar met een 500 kg typegoedkeuring wat het bijhouden van een rijt] denboekje overbodig maakt. De Lite-Ace Wagon, die plaats biedt c wijzigd in uitrusting en prijs. f.34.760,= inclusief BTW. Uiter aard is Toyota's 3-jaar garantie ook van toepassing op dit model. wagen zijn positieve gevolgen. Vanaf nu zullen alle Seat-adver- tenties worden besloten met de zin: "Seat Volkswagen Groep". Volgens een enquete weet de helft van de Nederlanders dat Seat bij Volkswagen hoort, terwijl nog maar anderhalf jaar geleden veelal aan de verbintenis met Fiat werd gedacht. Gewonnen Maar dan de actiemodellen. Zo wel van de Marbella, Ibiza als Malaga worden de komende maanden een aantal aantrekkelij ke, nieuwe versies gebracht die allemaal voor een gunstige prijs worden aangeboden. De Marbella wordt in de kleuren zwart, rood en geel voorzien van leuke striping met de vermelding "Black", "Red" of "Yellow". Ver der wordt de auto voorzien van naafdoppen en speciale bekle ding. Het aardige is dat deze 'ex tra' uitgeruste auto voor honderd Iden minder wordt aangeboden dan de basis Marbella. Zodoende vraagt de Seat-dealer f.12.395,= voor de Marbella Black, Red of Yellow. Het populairste model van Seat blijft de Ibiza, een auto die zeker door de laatste veranderingen al leen maar in aantrekkelijkheid gewonnen heeft. Op basis van de De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Het zal mijn trouwe lezers dui delijk zijn, dat ik een liefheb ber ben van oude auto's, de zogenaamde klassiekers en oldtimers. Helaas kan nie mand een duidelijke schei ding tussen beide begrippen aangeven. De makkelijkste scheidlijn is voor mij de Tweede Wereldoorlog. Maar dat even ter zijde. Afgelopen weekend werd in de Rai in Amsterdam de ten toonstelling Histocar gehou den. Een groot deel van de betreffende hal was bedekt met de stands van merken- clubs, die zich, ieder op hun eigen manier aan het grote publiek presenteerden. Voor namelijk prachtig opgepoet ste oude auto's afgewisseld door enkele roestige wrakken ter illustratie van hoe oude auto's soms gevonden wor den. De organisatie deelde zelfs prijzen uit voor de fraai ste stand. De Morris club kwam vanwege «het wrak in het stro» bij de eerste drie, net als de Alvis Owners Club die een heel tafereel met etalage poppen en echt gras in el kaar hadden gezet, een soort van zondagmiddag-pick- nick. De derde prijs ging naar de Renault Club die zich op een moderne stand pre senteerde met als middelpunt het gerestaureerde chassis van een voor-oorlogs exem plaar. De auto's zijn natuurlijk het belangrijkste op Histocar, maar zeker zo leuk is het be kijken van het publiek. Je hebt zoveel verschillende mensen onder de autoliefhebbers. Je ziet vertegenwoordigers van het typische handelaarsvolk je, brave huisvaders die in hun vrije tijd aan een Fiat 500 sleutelen en de heren met een dikke portemonnee die hun oude auto's voornamelijk als investering zien. En natuurlijk alle gradaties hier tussen in. Het is natuurlijk makkelijk om met een auto die destijds al exclusief was, de show te ste len. Ik neem mijn petje echter af voor mensen die geheel eigenhandig een gewone ge- bruiksauto van weleer weer in nieuwstaat kunnen bren gen. En dat soort mensen zijn slechts een kleine minder heid... "In eerste instantie hebben wij u uitgenodigd om u kennis te laten maken met een aantal nieuwe ak- tiemodellen. Wij maken ook van de gelegenheid gebruik u te infor meren over de ontwikkelingen van Seat in Nederland in 1989 en de vooruitzichten voor het vol gende jaar", aldus dhr. C. van der Nat, directeur van Pon Car B.V. in Heemstede begin deze week. Verkoopstijging De kwaliteit van de Seat-modellen is er na de laatste wijzigingen be hoorlijk op vooruit gegaan. Bo- Ibiza 1.2 Special 3-deurs is er nu de Disco, een auto die wordt voor zien van speciale bekleding en het Disco-logo. Voor dit actiemo- del hoeft f.300, minder betaald 1 worden dan de standaard 1.2 Special, namelijk f.17.495,=. Achterklepspoiler De Ibiza Crono is verkrijgbaar als driedeurs 1.2 en 1.5 en als vijf- deurs 1.5 liter gebaseerd op de XL-uitvoering. De Crono heeft het vierspaaks sportstuur en de ach- terklepspoilers van de SXi. Verder zijn zowel de stoelen, als de deur panelen en hoofdsteunen voorzien van een speciale bekleding. Ver der heeft de auto een in twee de len neerklapbare achterbank, twee buitenspiegels in de carros- seriekleur en Crono-striping met logo. Voor deze rijke extra uitrus- vendien wordt de hele serie gele verd met katalysatoren. De 900 en 1.2 liter met een ongeregelde kat en de 1.5 met injectie en een gere geld exemplaar. Deze wijzigingen hebben een gunstig effekt gehad op de verkopen van het merk. De Ibiza heeft in dit jaar voor een ver- gulc koopstijging van maar liefst 50% dan gezorgd. Over het gehele pro gramma stegen de verkopen met 30%. Het marktaandeel steeg hier door van 1,2 naar 1,6%. Naast de verbeterde kwaliteit en vernieuwde modellen heeft ook het steeds meer bekend worden van de band tussen Seat en Volks- it aan het van de nieuwe Hatchback is nu >ishi een een aantrekkelijk geprijsde Nine- vijftien jaar ty-uitgave te leveren, om de klan- id werd de ten die wachten op de goedkope re GL-versie van deze auto ook van het jubileumaanbod te laten profiteren. De GL Ninety wordt standaard voorzien van een in hoogte verstelbare bestuurders stoel, in hoogte verstelbare gor dels, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, gordels achterin, een antenne en achterruitverwar- ming. Uiteraard wordt deze uitrus ting gecompleteerd met de aan trekkelijke Ninety-striping. Zo is er nu al een Lancer Ninety vanaf f.23.645,=Een prima geste ter af ronding van het jubileum-jaar. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Zowel de automobielfabri- kanten als de automobilisten zelf lopen nog steeds niet warm voor de elektrische auto, ook al is die dan milieu vriendelijk. Men vindt ze veel te langzaam en ook wordt de beperkte aktieradius als een nadeel gezien. En toch, niette genstaande de trage ontwik keling van de energiebron, de accu, heeft het elektrische autootje reeds zijn intrede in sommige steden gedaan. Dit werd onlangs bewezen tij dens een demonstratie in Brugge die onder meer werd bijgewoond door de Europe se commissaris voor trans port. In de eerste plaats heeft de demonstratie het bewijs geleverd dat de thans be schikbare types elektrische auto 's geschikt zijn voor nor maal gebruik in de steden. Verder zijn er dan nog de ecologische voordelen die dit soort wagens biedt. Zij maken geen lawaai en stoten geen giftige uitlaatgassen uit. Maar, zoals de commissaris opmerkte, dit zou een oplos sing kunnen zijn voor alle Europese steden die met ver- keers- en milieuproblemen te kampen hebben. Hiertoe zou er een beweging op Europese schaal op gang gebracht kunnen worden. Met zo'n ak- tie zou het gebruik van elek trische auto's binnen de be bouwde kom gestimuleerd kunnen worden. Er bestaat overigens een zeer belangrij ke potenti le markt in deze sector. Tijdens een in 1987 over dit thema in Brussel ge houden studiebijeenkomst werd uitgerekend dat in West-Europazo'n zeven mil joen van dit soort wagentjes verkocht konden worden. Maar dat zal natuurlijk nog in de praktijk bewezen moeten worden. Een samenwerking tussen steden over het gebruik van elektrische auto's zou tot uit wisseling van gegevens kun nen leiden over de technische en andere mogelijkheden van de wagentjes. Zo'n samen werking zou de steden ook in staat stellen aan te geven aan welke van de verschillende mogelijke oplossingen zij de voorkeur geven. Als bijvoor beeld elektrische auto's in steden op de weg en bij het parkeren een voorkeursbe handeling zouaen krijgen, zou dit het bezit van zo'n wagentje voor de automobi list aanlokkelijker maken en wellicht zouden de autofabri kanten er dan meer brood in zien. Over twee maanden komt jubileum-jaar van Mitsubi De prijs van de einde. Mede vanwege Mitsubishi in Nederland werd uc Colt Ninety uitgebracht. Daar naast werd er ook een gelimiteer de serie van dé Galant "Design" in ons land verkocht. Aan het ein de van het feest-jaar wordt nu ook de Lancer tijdelijk in een Ninety ring, uitgave op de markt gebracht, jtij- Dat de aantrekkelijke Ninety-uit- gaves aanslaan, blijkt wel uit het rfeit dat sinds de introductie van aan 7 personen, blijft onge- deze gelimiteerde Colt, de verko- jd in uitrusting en prijs: pen van dit model verdubbelden. De Lancer wordt geleverd met een 1,3 of 1,5 liter benzinemotor of de 1.8 liter diesel krachtbron. Ook 760,=

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 43