HYUNDAI 2 Hetjachtseizoen is nog geopend... - I eVEN VÖ5JJ 0 Mazda 626 uit Amerika ...de spoeling wordt dun uto JUJS 1 I AGER. I I r e r' 1.000,- VOOR ELKE 5de KOPER er 1989-pagina 4 DE AUTOMAAT - Donderdag 19 oktober 1989-pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER L Hooiberg beo{ helaas niet meer. «prijs- aan U Vervolg van blz. 1 OVERIGE MERKEN 'UKI Sonata V6 oB ringbaan noord 95 tilburg tel. 013 -351035 ÏSENBVi lïBïii blijken over het algemeen dan ook de meer betaalbare wensen te zijn. iS B.v. 04242 - 8 42 99 leverbaar nJLX. )5,s SX::S;:K SKSStK ISfcSSfcHt SR:SStK 7.950.-of 159.- p.m. Vooral auto's die de ouders vroe ger hebben gereden, ol de buur man, de huisarts of de vader van een vriendje of vriendinnetje. Dit Zoals deze auto, glanzend en kant en klaar om weg te rijden, vind je ze >n geparkeerd in een weiland is wat onderdelen. SSWRK ;SS::S:K ie van de Maz- ichigan. Dit nplaren per jaar gele- lazda's in gaan s al de Onderstaand een overzicht van KWALITEITSOCCASIONS WAAR IK DE VORIGE EIGENAAR PERSOONLIJK VAN KEN iedlngen 5- ’83 53.000 km 6- ’87 19.000 km 10-'83 45.000 km 5- ’83 73.000 km 6- '84 92.000 km 6-’86 22.000 km 8-'86 84.000 km 10- '84 32.000 km 4-’84 73.000 km 2- 84 69.000 km 4-'86 73.000 km 2-'87 28.000 km 6-'87 61.000 km 11- '85 86.000 km 8-’86 45.000 km n met benzine-, □toren 'g in de „jvoor- n Jaguar lenault Al- trooral het stij- j maar niet te spre- i's, Aston Martins, ;ches en Alfa's. Pe- Tijdschriften Ik ben Ad Diepstraten, verkoopleider bij Toyota-dealer Autonova. Dank zij de enorme verkopen van nieuwe Toyota’s heb ik veel gebruikte auto’s ingeruild. Persoonlijk heb ik deze auto’s geselecteerd op kwaliteit, prijs, staat van onderhoud, etc. 'n Aantal viel door de mand en heb ik meteen doorverkocht. Alleen de allerbeste met de juiste kwaliteit»-verhouding wil ik graag a<»> verkopen. Ik sta er vierkant achter. ste twee u ken. En bij grote deel adat u niet ’zier heeft 'ereldauto. We kunnen spoeling den is. Ee ging ik op ne. Nou in wel vergeten. Het plaats volkt ge auto's z vendien haald. Een belangrijke tip is om nooit in het wilde weg te gaan zoeken. Er zijn inmiddels voldoende interna tionale klassieker-tijdschriften met een schat aan advertenties keurig naar merk ges< nen een belanc Wat maakt een auto tot een klassieker en begerens- waardig voor de vele liefhebbers. Wat ziet iemand in een bepaalde auto en welke eisen stelt iemand aan een auto voordat hij het een klassieker noemt. Er blijken ook duidelijk oude auto's in de mode te zijn, terwijl an deren overtuigend in populariteit dalen. Het heeft dui delijk te maken met welke generatie mensen belang stelling in een auto hebben. Het heeft dus met leeftijd te maken. Bovendien mag elke koper van een gebruikte TOYOTA STARLET zijn nieuwe aanwinst versieren met GRATIS ACCESSOIRES t.w.v. 1.000,- (of 650,- aankooppremie) AUTONOVA... 1.500 m2 autokijkplezier betalen 25%, 1000,-) veel auto's zijn. Frankrijk bleek in het verleden een uitstekende stek te zijn voor het vinden van zowel dagelijkse gebruiksauto's uit ver vlogen tijden, alsmede het doen van een reeks spraakmakende die een exclusief exemplaar als resultaat oplever den. Voor liefhebbers va auto's was een bezoekje it van de Noords moeite waard. 1 dat nu aan het einde jaren van jaren tachtig gesteld. T-A'i--' TOYOTA Starlet Spec 12-1986, 32.000 km Starlet 1 3 DX. 12-1986.49 000 km Starlet Economie, 8-1987,40 000 km Starlet Spec., 3-1987,34.000 km Starlet DL. 9-1988. 14 000 km Corolla 4-d diesel GL. 11 1984,65 000 km Corolla 4-d. DX. LPG. 10-1984. 84.000 km Corolla hatchback. 7-1985. 74.000 km Corolla hatchback. 3-1986. 37 000 km Corolla hatchback. 7-1987. 34 000 km Corolla hatchback SXL, 5-1987. 24.000 km Corolla 4-d SXL. 4-1987. 38 000 km Corolla 4-d GL. 5-1987. 24 000 km Corolla liftback 1 3 XL. 1 -1988.31 000 km Corolla hatchback XL. 2-1988. 20 000 km Carina 4-d. GL. 2-1987. 79.000 km Camry liftback. 3-1987. 35 000 km Celica coupé ST. 1-1986. 75 000 km Hyundai laat het niet bij deze Ex cel. In december volgt de kennis making met de Sonata V6. Begin volgend jaar gevolgd door de Po ny 3-en 5-deurs, de injectiemodel- len en de Scoupe, waarovdr el ders in dit blad meer. De komende jaren mogen we van Hyundai ver- gerust stellen dat de j aardig dun aan het wor- Een aantal weken terug zoektocht in de Dordog- die omgeving kun je het Het is in de eerste i een uitgestrekt en dunbe- jebied, waar relatief weinig zijn. De krenten zijn er bo en al lang uit de pap ge- Auto’s uit de jeugd blijken erg goed te scoren. Auto's die iemand als kind heeft zien rijden, worden diep in de gedachten gegroefd. laar weet vaak weer andere auto's te staan. Terwijl ook een fors aantal particulieren hun voi- ture te koop aan bieden. In het wilde weg heeft geen zin. De en kele Renault Dauphine die nog in een boerenschuurtje staat gepar keerd, is vak al helemaal wegge- lang niet meer compleet, zo dat voor een serieuze restauratie beter naar een 'hard' exemplaar gezocht kan worden. Ook is het aan te raden om in de omgeving waar je naar toegaat de plaatse lijke advertentiebladen op te ha len bij de tijdschriftenhandelaren. Ook daarin kan de auto van je dromen verborgen zijn. Eind september is de productie da 626 gestart in Flat Rock, Mie jaar verwacht men er 3.000 exemplaren per maand te gaan produceren. Vijf jaar gele den werd het plan opgevat om Mazda's in Amerika voor de lokale markt te gaan pro duceren. In september '87 startte al de pro ductie van de 626 coupé, in januari '88 ge- Mazda 626 hatchback GLX. 1-1988,49.000 km Honda Accord autom.. 3-1986.55.000 km Ford Escort Laser. 5-1985. 59.000 km Ford Escort 1 3 CL. 1 -1987. 26.000 km V.W Golf 1.3 C. 8-1984. 53.000 km V W Golf 1 3 C. 5-1988. 26 000 km Mitsubishi Lancer GL. 5-1985. 65.000 km Volvo 340 autom. 3-1986.51.000 km Citroen Visa Club. 3-1985.95.000 km Lancia Beta coupé. 1ste eig 40.000 km, 1-1979 Mercedes 207 D bestel, 2-1987. 34.000 km berij in exclusiviteiten erg m ode. Dit betekent dat bijv beeld de prijzen van een E-type, Austin Healey, Re pine Berlinette en andere vc sportieve karren sterk aan l gen zijn, om nog ken over Ferrari' Maserati's, Porsche perduur speelgoed alleen voor volwassen kinderen met een dikke portemonnee of bankrekening. Want hoe je het ook wendt of keert, een klassieker kopen en vervolgens restaureren kost veel geld, in de meeste gevallen veel meer dan je ooit had verwacht. Je moet in ieder geval maar be denken dat de goede auto's echt niet meer buiten staan, dus door simpelweg een aantal boeren weggetjes te rijden zul je niets meer vinden. Oude auto's zijn ook uit het Franse straatbeeld verdwe nen. Op een enkele oude Fran soos na rijdt er niemand meer in een Renault 4 CV, Citroen 2 CV met een ribbelneus of een Peugeot 203. De enige auto's die nog veel rondrijden zijn bijvoorbeeld een Peugeot 404 (wordt echter sterk minder), een Citroen DS of Re nault 16. Helaas is het vaak finan cieel nog niet aantrekkelijk om de ze auto's naar Nederland te ha len, pas daar dus mee op. Maar ze moeten er toch nog zijn, die vooroorlogse slagschepen die ve le jaren terug rijdend een schuurtje zijn ingegleden. Even af stoffen, hier en daar wat bijwer ken en rijden maar. Inderdaad zullen er op dat hele grote Frank rijk nog best wel een aantal van dit soort auto's staan. Vaak kent de eigenaar niet eens de werke lijk waarde. Maar vooral voor dit soort vondsten geldt heel duidelijk dat de spoeling akelig dun is ge worden. De bekende speld in de hooiberg. Voor Engeland geldt vrijwel het zelfde. Alhoewel normale ge bruiksauto's uit de jaren vijftig en der nog verwachten: een model tussen de Sonata en Excel in, een topmodel boven de Sonata, een vernieuwde Sonata in 1992 en een mini-stadsauto in 1993. Hyundai zal door deze modeluitbreidingen over enkele jaren een meer dan compleet aanbod hebben, waar door het merk wat imago betreft zeker gelijk zal komen te staan met de meeste Japanse fabrikan ten. volgd door de Ford Probe. De fabriek in Mi chigan moet in de toekomst de enige 626 producent worden voor de Amerikaanse markt. Tot en met augustus 1989 werden er 320.000 exemplaren van de Mazda 626 en Ford Probe gemaakt. De totale productie over dit jaar, zal zo'n 220.000 eenheden be dragen. Een Renault Dauphine, jaren geleden slechts goed voor w zestig nog veelvuldig te zien zijn in redelijke tot goede staat. Ga je echter kijken naar Bentleys, Rolls Royces, Jensens, Lotussen en MG's dan zijn deze niet dik ge zaaid en moet ook de portemon nee ver open. In het kort kan ik iedereen advise ren om aan zo'n geweldige auto- hobby te beginnen. Ga je in het buitenland zoeken, zorg dan dat je gericht aan de gang gaat aan de hand van advertenties. Bedenk dat de nog rijdende auto bij een garage meer kost, maar ook vaak voor minder geld te restaureren is dan een zelfde model op een boe renerf met vastgeroeste motor en aangetaste bodem die je voor een prikkie kunt meenemen. Bereid je verder goed voor. Weet wat het ongeveer gaat kosten om de auto in Nederland te krijgen. Informeer eens van te voren bij de merken- club om bijvoorbeeld de belang rijkste zwakke plekken te leren kennen. En dqarna, snel gaan zoeken, want je kon wel eens net te laat komen... Autogeschiedenis Daarnaast is natuurlijk de liefheb- ontdekkingen den. Voor liefhebbers van Engelse rot en auto's was een bezoekje aan de andere kant van de Noordzee meestal de moeite waard. Hoe is i de Maar goed, voordat je het geld uit kunt geven, moet er eerst gezocht worden. Natuurlijk is Frankrijk van oudsher een erg geschikt land. Het klimaat is er dermate aangenaam dat oude exemplaren --- goed geconserveerd zijn. Boven- een schat aan advertenties keurig dien is Frankrijk een groot land naar merk gesorteerd. Deze kun- met een rijke autogeschiedenis, nen een belangrijke leidraad vor- zodat er van vroeger überhaupt al men. Immers de ene autohande- ig te gaan zoeken. Er 1d voldoende intei riffen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 29