HYUNDAI
2
Hetjachtseizoen is nog geopend...
- I
eVEN VÖ5JJ
0
Mazda 626 uit Amerika
...de spoeling
wordt dun
uto
JUJS
1
I
AGER.
I
I
r
e
r'
1.000,- VOOR ELKE 5de KOPER
er 1989-pagina 4
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 oktober 1989-pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
L
Hooiberg
beo{
helaas niet meer.
«prijs-
aan U
Vervolg van blz. 1
OVERIGE MERKEN
'UKI
Sonata V6
oB
ringbaan noord 95 tilburg tel. 013 -351035
ÏSENBVi
lïBïii
blijken over het algemeen dan
ook de meer betaalbare wensen
te zijn.
iS
B.v.
04242 - 8 42 99
leverbaar
nJLX.
)5,s
SX::S;:K
SKSStK
ISfcSSfcHt
SR:SStK
7.950.-of 159.- p.m.
Vooral auto's die de ouders vroe
ger hebben gereden, ol de buur
man, de huisarts of de vader van
een vriendje of vriendinnetje. Dit
Zoals deze auto, glanzend en kant en klaar om weg te rijden, vind je ze
>n geparkeerd in een weiland is
wat onderdelen.
SSWRK
;SS::S:K
ie van de Maz-
ichigan. Dit
nplaren per
jaar gele-
lazda's in
gaan
s al de
Onderstaand een overzicht van
KWALITEITSOCCASIONS WAAR IK DE VORIGE EIGENAAR
PERSOONLIJK VAN KEN
iedlngen
5- ’83 53.000 km
6- ’87 19.000 km
10-'83 45.000 km
5- ’83 73.000 km
6- '84 92.000 km
6-’86 22.000 km
8-'86 84.000 km
10- '84 32.000 km
4-’84 73.000 km
2- 84 69.000 km
4-'86 73.000 km
2-'87 28.000 km
6-'87 61.000 km
11- '85 86.000 km
8-’86 45.000 km
n met benzine-,
□toren
'g in de
„jvoor-
n Jaguar
lenault Al-
trooral
het stij-
j maar niet te spre-
i's, Aston Martins,
;ches en Alfa's. Pe- Tijdschriften
Ik ben Ad Diepstraten,
verkoopleider bij Toyota-dealer
Autonova.
Dank zij de enorme verkopen van
nieuwe Toyota’s heb ik veel
gebruikte auto’s ingeruild.
Persoonlijk heb ik deze
auto’s geselecteerd op kwaliteit, prijs,
staat van onderhoud, etc.
'n Aantal viel door de mand en heb ik
meteen doorverkocht.
Alleen de allerbeste met de juiste
kwaliteit»-verhouding wil ik graag a<»>
verkopen. Ik sta er vierkant achter.
ste twee u
ken. En bij
grote deel
adat u niet
’zier heeft
'ereldauto.
We kunnen
spoeling
den is. Ee
ging ik op
ne. Nou in
wel vergeten. Het
plaats
volkt ge
auto's z
vendien
haald.
Een belangrijke tip is om nooit in
het wilde weg te gaan zoeken. Er
zijn inmiddels voldoende interna
tionale klassieker-tijdschriften met
een schat aan advertenties keurig
naar merk ges<
nen een belanc
Wat maakt een auto tot een klassieker en begerens-
waardig voor de vele liefhebbers. Wat ziet iemand in
een bepaalde auto en welke eisen stelt iemand aan een
auto voordat hij het een klassieker noemt. Er blijken
ook duidelijk oude auto's in de mode te zijn, terwijl an
deren overtuigend in populariteit dalen. Het heeft dui
delijk te maken met welke generatie mensen belang
stelling in een auto hebben. Het heeft dus met leeftijd te
maken.
Bovendien mag elke koper van een gebruikte TOYOTA STARLET zijn nieuwe aanwinst
versieren met GRATIS ACCESSOIRES t.w.v. 1.000,- (of 650,- aankooppremie)
AUTONOVA... 1.500 m2 autokijkplezier
betalen
25%,
1000,-)
veel auto's zijn. Frankrijk bleek in
het verleden een uitstekende stek
te zijn voor het vinden van zowel
dagelijkse gebruiksauto's uit ver
vlogen tijden, alsmede het doen
van een reeks spraakmakende
die een exclusief
exemplaar als resultaat oplever
den. Voor liefhebbers va
auto's was een bezoekje
it van de Noords
moeite waard. 1
dat nu aan het einde jaren van
jaren tachtig gesteld.
T-A'i--'
TOYOTA
Starlet Spec 12-1986, 32.000 km
Starlet 1 3 DX. 12-1986.49 000 km
Starlet Economie, 8-1987,40 000 km
Starlet Spec., 3-1987,34.000 km
Starlet DL. 9-1988. 14 000 km
Corolla 4-d diesel GL. 11 1984,65 000 km
Corolla 4-d. DX. LPG. 10-1984. 84.000 km
Corolla hatchback. 7-1985. 74.000 km
Corolla hatchback. 3-1986. 37 000 km
Corolla hatchback. 7-1987. 34 000 km
Corolla hatchback SXL, 5-1987. 24.000 km
Corolla 4-d SXL. 4-1987. 38 000 km
Corolla 4-d GL. 5-1987. 24 000 km
Corolla liftback 1 3 XL. 1 -1988.31 000 km
Corolla hatchback XL. 2-1988. 20 000 km
Carina 4-d. GL. 2-1987. 79.000 km
Camry liftback. 3-1987. 35 000 km
Celica coupé ST. 1-1986. 75 000 km
Hyundai laat het niet bij deze Ex
cel. In december volgt de kennis
making met de Sonata V6. Begin
volgend jaar gevolgd door de Po
ny 3-en 5-deurs, de injectiemodel-
len en de Scoupe, waarovdr el
ders in dit blad meer. De komende
jaren mogen we van Hyundai ver-
gerust stellen dat de
j aardig dun aan het wor-
Een aantal weken terug
zoektocht in de Dordog-
die omgeving kun je het
Het is in de eerste
i een uitgestrekt en dunbe-
jebied, waar relatief weinig
zijn. De krenten zijn er bo
en al lang uit de pap ge-
Auto’s uit de jeugd blijken erg
goed te scoren. Auto's die iemand
als kind heeft zien rijden, worden
diep in de gedachten gegroefd.
laar weet vaak weer andere
auto's te staan. Terwijl ook een
fors aantal particulieren hun voi-
ture te koop aan bieden. In het
wilde weg heeft geen zin. De en
kele Renault Dauphine die nog in
een boerenschuurtje staat gepar
keerd, is vak al helemaal wegge-
lang niet meer compleet, zo
dat voor een serieuze restauratie
beter naar een 'hard' exemplaar
gezocht kan worden. Ook is het
aan te raden om in de omgeving
waar je naar toegaat de plaatse
lijke advertentiebladen op te ha
len bij de tijdschriftenhandelaren.
Ook daarin kan de auto van je
dromen verborgen zijn.
Eind september is de productie
da 626 gestart in Flat Rock, Mie
jaar verwacht men er 3.000 exemplaren per
maand te gaan produceren. Vijf jaar gele
den werd het plan opgevat om Mazda's in
Amerika voor de lokale markt te gaan pro
duceren. In september '87 startte al de pro
ductie van de 626 coupé, in januari '88 ge-
Mazda 626 hatchback GLX. 1-1988,49.000 km
Honda Accord autom.. 3-1986.55.000 km
Ford Escort Laser. 5-1985. 59.000 km
Ford Escort 1 3 CL. 1 -1987. 26.000 km
V.W Golf 1.3 C. 8-1984. 53.000 km
V W Golf 1 3 C. 5-1988. 26 000 km
Mitsubishi Lancer GL. 5-1985. 65.000 km
Volvo 340 autom. 3-1986.51.000 km
Citroen Visa Club. 3-1985.95.000 km
Lancia Beta coupé. 1ste eig 40.000 km, 1-1979
Mercedes 207 D bestel, 2-1987. 34.000 km
berij in exclusiviteiten erg
m ode. Dit betekent dat bijv
beeld de prijzen van een
E-type, Austin Healey, Re
pine Berlinette en andere vc
sportieve karren sterk aan l
gen zijn, om nog
ken over Ferrari'
Maserati's, Porsche
perduur speelgoed alleen voor
volwassen kinderen met een dikke
portemonnee of bankrekening.
Want hoe je het ook wendt of
keert, een klassieker kopen en
vervolgens restaureren kost veel
geld, in de meeste gevallen veel
meer dan je ooit had verwacht.
Je moet in ieder geval maar be
denken dat de goede auto's echt
niet meer buiten staan, dus door
simpelweg een aantal boeren
weggetjes te rijden zul je niets
meer vinden. Oude auto's zijn ook
uit het Franse straatbeeld verdwe
nen. Op een enkele oude Fran
soos na rijdt er niemand meer in
een Renault 4 CV, Citroen 2 CV
met een ribbelneus of een Peugeot
203. De enige auto's die nog veel
rondrijden zijn bijvoorbeeld een
Peugeot 404 (wordt echter sterk
minder), een Citroen DS of Re
nault 16. Helaas is het vaak finan
cieel nog niet aantrekkelijk om de
ze auto's naar Nederland te ha
len, pas daar dus mee op. Maar
ze moeten er toch nog zijn, die
vooroorlogse slagschepen die ve
le jaren terug rijdend een
schuurtje zijn ingegleden. Even af
stoffen, hier en daar wat bijwer
ken en rijden maar. Inderdaad
zullen er op dat hele grote Frank
rijk nog best wel een aantal van
dit soort auto's staan. Vaak kent
de eigenaar niet eens de werke
lijk waarde. Maar vooral voor dit
soort vondsten geldt heel duidelijk
dat de spoeling akelig dun is ge
worden. De bekende speld in de
hooiberg.
Voor Engeland geldt vrijwel het
zelfde. Alhoewel normale ge
bruiksauto's uit de jaren vijftig en
der nog verwachten: een model
tussen de Sonata en Excel in, een
topmodel boven de Sonata, een
vernieuwde Sonata in 1992 en een
mini-stadsauto in 1993. Hyundai
zal door deze modeluitbreidingen
over enkele jaren een meer dan
compleet aanbod hebben, waar
door het merk wat imago betreft
zeker gelijk zal komen te staan
met de meeste Japanse fabrikan
ten.
volgd door de Ford Probe. De fabriek in Mi
chigan moet in de toekomst de enige 626
producent worden voor de Amerikaanse
markt. Tot en met augustus 1989 werden er
320.000 exemplaren van de Mazda 626 en
Ford Probe gemaakt. De totale productie
over dit jaar, zal zo'n 220.000 eenheden be
dragen.
Een Renault Dauphine, jaren geleden
slechts goed voor w
zestig nog veelvuldig te zien zijn in
redelijke tot goede staat. Ga je
echter kijken naar Bentleys, Rolls
Royces, Jensens, Lotussen en
MG's dan zijn deze niet dik ge
zaaid en moet ook de portemon
nee ver open.
In het kort kan ik iedereen advise
ren om aan zo'n geweldige auto-
hobby te beginnen. Ga je in het
buitenland zoeken, zorg dan dat
je gericht aan de gang gaat aan
de hand van advertenties. Bedenk
dat de nog rijdende auto bij een
garage meer kost, maar ook vaak
voor minder geld te restaureren is
dan een zelfde model op een boe
renerf met vastgeroeste motor en
aangetaste bodem die je voor een
prikkie kunt meenemen. Bereid je
verder goed voor. Weet wat het
ongeveer gaat kosten om de auto
in Nederland te krijgen. Informeer
eens van te voren bij de merken-
club om bijvoorbeeld de belang
rijkste zwakke plekken te leren
kennen. En dqarna, snel gaan
zoeken, want je kon wel eens net
te laat komen...
Autogeschiedenis
Daarnaast is natuurlijk de liefheb- ontdekkingen
den. Voor liefhebbers van Engelse rot en
auto's was een bezoekje aan de
andere kant van de Noordzee
meestal de moeite waard. Hoe is
i de
Maar goed, voordat je het geld uit
kunt geven, moet er eerst gezocht
worden. Natuurlijk is Frankrijk
van oudsher een erg geschikt
land. Het klimaat is er dermate
aangenaam dat oude exemplaren ---
goed geconserveerd zijn. Boven- een schat aan advertenties keurig
dien is Frankrijk een groot land naar merk gesorteerd. Deze kun-
met een rijke autogeschiedenis, nen een belangrijke leidraad vor-
zodat er van vroeger überhaupt al men. Immers de ene autohande-
ig te gaan zoeken. Er
1d voldoende intei
riffen