3-0i LE SUZUKI VITARA INI ]M| II I ll II II II II II II II I I I I I I il I 1 hover. Mercedes kampioen Groep N isen ede If Ib Marijke ZUID-OOST nu grijs leverbaar iallo I A N Uw SAAB-dealer Nieuw gezicht voor Toyota Hiace TECHNISCHE GEGEVENS: ’EL-©- hniet DE AUTOMAAT - Donderdag 19 oktober 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER oktober 1989-pagina! te wagen oning is. ierstaande Stuurkolom DèVo} Cruise-control n den bent u Bekerhouder k en vindt u KLAAR! r 1/2951 Thuiskomer J 10/1988 ra’s M-stand Telefoon 013-434655 >n 013-321405 de Voyager ziet latwerk is de auto 1987-88 1985-86 1983-84-86 1986 1985-86-87 1985-87 1982-84-85 1983t/m87 1984 1987 1986 de r zone De LE is aan de buitenkant te her kennen aan de lichtmetalen wie len en het standaard roof-rack. De two-tone kleurstelling is echter een optie. de Nee 19. Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor 29.000 30.000 44.000 53.000 20.000 37.000 68.000 4.000 15.000 7.000 58.000 32.000 36.000 Prijs ƒ21.950,- -33.450,- f 8.450,- f 14.750,- f 9.950,- 6.750,- f 15.950,- 16.950,- 43,500,- ƒ21.450,- 18.950,- 12.450,- 7.450,- 'gde levensduur. De versies te leveren liter bezine- m 2,4 liter daa ■I g jecti k™ com toom u nu ae mogeiijKneaen van au ruimte- wuuuei. I Rijdend in de Chrysler Voyager krijg je haast de nei- P ging om dit soort mededelingen door de auto te laten Afgelopen weekend wist Arthur van Dedem in zijn door Ashton Tate gesponsorde AMG-Merce- des 190 E 2.5-16 tijdens de sr'”1- nende finalerace om het Neacl- luxe uit. De runnen via een de rechter- kend geschikt is voor het gebruik op de verharde weg, maar die bo vendien door de standaard vier- wielaandrijving een kanjer is in het terrein. Kortom de ideale auto voor een gecombineerd zakelijk en privé-gebruik. Op grijs kente ken heeft de Vitara een 1.6 liter motor, zona injectie en katalysa tor. Uiteraan s de auto in twee Prestaties: topsnelheid 175 I km/u I Verbruik: 1 op 8 I Prijs: 61.995,- Attentie, dames en heren, hier spreekt uw gezagvoer der. Namens de bemanning heet ik u van harte welkom aan boord van deze Voyager. Het cabine-personeel toont u nu de mogelijkheden van dit ruimte-wonder." galmen. Het is een klasse apart, die we reden in de meest complete LE uitvoering. Een auto die zo compleet is en die voor zoveel doeleinden geschikt is, dat het nauwelijks is samen te vatten. en een verhoogt auto is in vele vt naar keuze met een 2 li motor van 101 pk of eer diesel van 78 pk. De nieuwe Hiace van Toyota zal de komende maanden ook in sderland leverbaar worden. Zo dat we binnenkort uitgebreid op deze nieuweling zullen terugko men. gekeurde auto’s. naandenBovag- rust 2 weken of De Chrysler Voyager is een fan tastische auto met in de LE-uitga- ve een meer dan complete uitrus ting. De gebruiksmogelijkheden zijn legio zowel voor personen- als goederenvervoer. De rij-eigen- schappen zijn uitstekend en het comfort ligt op een hoog peil. He laas is onder enkele omstandighe den de vering wat slap. Het brandstofverbruik is normaal, ter wijl de prijzen uiterst aantrekkelijk zijn. versies verkrijgbaar, de softtop en een model met stalen dak. De soft top is tegen meerprijs ook met een hardtop uit te rusten. Het dak bo ven de bestuurder is hierbij sim pel en snel uitneembaar. De prij zen starten bij f.27.495,= inclusief BTW. Het rijden met de Voyager is een openbaring. Zoevend doet de 6- pitter zijn werk. Het uitzicht is door de hoge zit naar alle kanten uitste kend. Het wennen aan de afmetin gen duurt gelukkig maar kort. Je zet de auto in de D-stand en ver der hoef je alleen nog maar gas te geven en te remmen. De uitermate lichte stuurbekrachtiging maakt de Voyager zeer wendbaar in het drukke stadsverkeer en extra comfortabel op de grote weg. De LE is bovendien standaard ook nog eens van cruise-control voor zien, zodat op het rechte eind ook gasgeven overbodig is. De auto is 36 13.450,- 37 16.250,- 36 13.950,- 36 13.500,- 2 3.950,- 34 9.450,- 37 17.500,- 34 10.950,- 36 14.750,- 35 10.950,- 38 16.950,- 31 4.250,- 36 9.950,- Chrysler heeft een behoorlijk suc- I cesvolle rentree op de Europese markt gemaakt. Ook in ons land 1 zijn de verkoopaantallen zeer be- vredigend. Duidelijke topper wat I aantallen betreft is de Voyager. De auto kwam vorig jaar eigenlijk als eerste, serieuze concurrent i van de Renault Espace op de I markt. Beide auto's bevinden zich I in het segment van de zogenaam de Multi Purpose Vehicels, een ty- pe auto dat snel aan populariteit wint. Een zeer toepasselijke naam, Voyager, voor deze alles-in- één-van. Een vreemd gevoel van sciencefiction kreeg ik toen ik met deze wereldauto reed. Fragmenten uit films flitsten door mijn hoofd van "Mad Max", "Jules Veme's Tijdmachine"en "Star Wars". In Mad Max zag ik me al meescheuren in een achtervolging. Bij Jules Ver ne zat ik in het jaar 2000 en reed met de Voyager in een nieuwe wereld. En bij Star Wars stond hij geparkeerd in een ruimteschip voor als we weer op een planeet zouden landen. Uiteraard is dit ook een gevolg van mijn rijke fantasie. Of deze visioenen ook uw ge dachten zullen passeren bij het rijden met deze auto, weet ik niet. Wel zal het op vallen dat je je gewoon hele maal super gaat voelen, als je deze auto betreedt en er in gaat toeren. Deze superdelu- xe 7- persoons uitvoering liet me van de ene in de andere verbazing vallen. De stoffe ring was meer dan luxueus met lekker gevulde stoelen, die meteen het geven van "hè, wat zit dat lekker". De bestuurdersstoel is elektrisch te bedienen, net zoals de zij ramen voor en achter. Erg praktisch. De acoustiek is uit stekend, de klassieke muziek die tijdens mijn rit speelde, zette je bijna in een concert zaal. Dat het een automaat is vind ik bij deze auto wel prettig. Wel moest ik erop letten mijn linkervoet buiten spel te zet ten en alleen met de rechter gas te geven en te remmen. Je kunt zo je aandacht richten op het rijden en genieten van het comfort en het heerlijke geluid van de 6 cylinders. De centrale vergrendeling is te bedienen vanuit de deurpa nelen. Vrienden van me die net een baby hebben en daarnaast nog twee honden, keken be geerlijk naar deze Voyager en wisten direkt de enorme voordelen te noemen vanuit hun "point of view". Deze supervan is dus ge schikt voor een heel groot pu bliek, zelfs als taxi zie je ze rijden. Daarnaast is ie voor zakelijk gebruik een uitste kende partij. Gebruik je hem in het weekend privé, door de week kun je hem ombou wen tot een waardige trans portpartner. En wat te den ken van een vakantie met de ze Voyager, lijkt me superb! Rij-impressie: Je zit lekker hoog, waardoor het overzicht goed is. Daarnaast is de be sturing lekker licht. De auto maat is ideaal en de vele paardekrachten zijn een prettige bijkomstigheid. Een echte knusse "bus met heel veel toegevoegde waarde. f .49.995, en dat is beslist aan trekkelijk. De 4 cylinder versie kost f.43.495,absoluut een aan bieding waar eigenlijk geen enkel ander merk in dit segment tegen aan kan. Het dashboard is uiterst compleet met natuurlijk de nodige metertjes en lampjes. Heel Amerikaans is de gedeeltelijke bekleding met nephout, wat er echter zeer keurig uitziet. Standaard zijn bovendien een set uitstekende luidsprekers, zowel voor- als achterin. De radio- keuze wordt aan de klant zelf overgelaten. In de console zit keu rig achter een klepje de asbak met aansteker. Het klepje in ge opende stand is ook nog eens een bekerhoudertje. Boven op het dashboard zijn nog twee plaatsen voor bekertjes en in de achterpa- nelen zijn ook de nodige uitsparin gen aangebracht. Helemaal on deraan zit nog een verlicht vakje waarin muziekcassette kunnen worden opgeborgen. Onder de bijrijdersstoel zit een grote la, die de functie van een dashboard kastje overneemt. Het interieur straalt een enorme 1 achterpassagiers kt ruime schuifdeur aan kant naar binnen. Heeft de gebruiker meestal ge noeg aan vijf zitplaatsen, dan kan de tweede bank op de plaats van de eerste worden gezet. Deze bank komt dan wat meer naar het midden te staan, waardoor passa- behoorlijk stabiel, alleen moet je er niet te hard een bocht mee in sturen. Door de wat weke vering helt de auto dan behoorlijk over. Die vering zorgt onder normale omstandigheden voor een comfort op hoog niveau. Alleen bij over- dwarse ribbels op de weg komt de Voyager in een hinderlijke ka- dans. Heel grappig is de Chrysler-ster En dan de prijzen De door ons die zeer prominent voor op de geteste Voyager 3.0i LE kost neus aanwezig is Waar heb ik f.61.995,= en daarvoor krijg je een dat eerder gezien? auto waarbij nog maar weinig te De afwerking van de Voyager ziet wensen overblijft. Chrysler ver- er solide uit en door toepassing meldt op de prijslijst alleen nog le van verzinkt plaatwerk is de auto deren bekleding, two-tone metaal- een lang leven beschoren. De lak en airconditioning. De basis 3 vraag naar dit type auto is op de liter SE is er echter al voor lands Kampioenschap Produktie- toerwagens Group N een eerste plaats te behalen en is daarmee span- in deze klasse de Nederlandse Ieder- Kampioen 198£ Dat het een bijzonder spannende slotrace zou gaan worden op het Zandvoortse circuit was duidelijk. Immers, zowel BMW met Fred Krab en Mercedes met Arthus van Dedem hadden uitstekende kan sen op het behalen van de kam pioenstitel. Tijdens de trainingen op zaterdag bleek al dat de tijden van de bei de kanshebbers niet ver uiteen la gen, waarbij Arthur uiteindelijk met een minimaal verschil de snelste tijd neerzette en daarmee zijn pole position veilig stelde. De race leverde met name tijdens de eerste fase van de wedstrijd een boeiend kijkspel op door de vele positiewisselingen in de kop groep tussen de Ford Sierra Cos- worths, de BMW's M3 en de Mer cedes. Van Dedem wist zich ech ter al vrij snel los te rijden en werd na 20 ronden met royale voor sprong als winnaar afgevlagd. Het debuut van Mercedes-Benz in nationale autosport verliep bij ader succesvol. Geen enkele uitval en hoge klasseringen tij dens alle acht verreden wedstrij den waren doorsk -gevend voor het behaalde e :at. Vlak voor de zomervakantie maakte Suzuki-importeur Nimag bekend de nieuwe Vitara te gaan leveren op grijs kenteken. Het heeft echter even geduurd voor dat deze auto's werkelijk lever baar werden. Gelukkig is de leve ring van de eerst bestelde exem plaren kort geleden gestart. De Vitara is een leuke auto die uitste- giers wat meer ruimte in de breedte hebben. De gebruiker be houdt zo de mogelijkheid van een neerklapbare rugleuning en de verstelbaarheid naar voor en ach ter. Het interieur biedt verder nog een heel handige mogelijkheid voor het opbergen van het reser vewiel. Het gaat hier om een thuiskomer, wat in een hoes pre cies tussen de eerste bank en het zijpaneel past. Normaal is dat niet nodig, maar de Voyager kan heel handig voorzien worden van een onderbouw LPG-tank, die op de plaats komt van dit reservewiel. Dë Voyager wordt in drie verschil lende uitgaven geleverd. Het stan daard model heeft een 2.5 liter in- setiemotor met 4 cylinders. Deze ichtbron wordt geleverd in combinatie met een vijfversnel- lingsbak. Achter de twee voor stoelen zit en bank voor drie per sonen. Interessanter is de 3 liter V6 met een vermogen van 137 pk. De modellen die met deze kracht bron zijn uitgerust hebben altijd een derde zitrij, zodat er zeven personen in de Voyager kunnen plaatsnemen. Bij de V6 wordt ver der nog onderscheid gemaakt tus sen de SE en zeer complete LE. Deze fijne krachtbron wordt overi gens standaard altijd met een drietrapsautomaat met bediening aan de stuurkolom geleverd. De motor is werkelijk geknipt voor deze auto. Met een rijklare massa van bijna 1600 kg is de Voyager geen licht gewicht. De V6 weet hem echter vlot op de 175 km/u te krijgen- Het enorme koppel van 228 Nm bij 2400 tr/min zorgt bo vendien voor snelle tussenaccele- raties. Laten we eens even kijken naar de interieurmogelijkheden van deze Chrysler. Voorin zitten twee fantastische stoelen, die garant staan voor vele uren zitcomfort. Uiterst plezierig zijn de armsteu- nen. De bestuurdersstoel is volle dig elektrisch verstelbaar, terwijl de passagier 'alleen' zijn rugleu ning kan variëren. Daarachter staat een bank waarop twee vol wassenen ruim plaats hebben. De derde zitrij biedt plaats aan weer drie personen. Deze tweede bank gtheeft een opklapbare rugleuning IE en is in drie standen naar voor en ft 4 achter verstelbaar. Alle zeven zit plaatsen zijn keurig van veilig heidsgordels voorzien. De LE is zo verbazingwekkend compleet, dat ik zelfs na een week in de auto gereden te hebben iedere keer weer nieuwe zaken ontdekte. De portierruiten worden elektrisch bediend, maar ook de uitstelbare achterruitjes zijn elek trisch vanuit de bestuurdersstoel te openen en sluiten. De knopjes hiervoor zitten in het dakpaneel, waarin ook een opbergplaats voor een bril is verborgen, de leeslampjes zijn ondergebracht en een digitaal compas is te vinden. Deze geeft de windrichtingen N, W, O en Z aan, maar ook NW, NO, ZW en ZO. Bovendien is in de zelfde display de aflezing van de buitentemperatuur onderge bracht. Merk en type: Chrysler I Voyager 3.0i LE I Aantal cylinders: 6 Cylinderinhoud: 2972 cc Boring x slag: 91,1 x 76 mm I Vermogen: 137 pk bij 4800 I tr/min I Koppel: 228 Nm bij 2400 I tr/min I Afmetingen: lengte 4,47 I meter, breedte 1,84 meter J Gewicht: 1570 kg tweedehandsmarkt zeer groot, zo dat de Voyager ook een goede in vestering is. De 3 liter motor is niet echt dorstig te noemen. Voor dit type auto is ruim 1 op 8 als gemiddelde niet slecht. Worden er veel kilometers met de Voyager gemaakt, dan is de onderbouw LPG-installatie een echte aanrader. De Toyota Hiace, één van de po pulairste bestelwagens in zijn klasse, heeft voor het modellen- jaar 1990 een complete gedaante wisseling ondergaan. De auto heeft een moderne styling, een groter comfort, meer passieve vei- H? c ligheid door een kreukelzone, ver- beterde stroomlijn en zuinigere motoren, een grote laadcapaciteit, verbeterde handelbaarheid, gro tere actieradius, betere prestaties s - I f t

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27