3-0i LE
SUZUKI VITARA
INI
]M|
II
I
ll
II
II
II
II
II
II
II
I
I
I
I
I
I
il
I
1
hover.
Mercedes kampioen
Groep N
isen
ede
If
Ib
Marijke
ZUID-OOST
nu grijs leverbaar
iallo
I
A N
Uw SAAB-dealer
Nieuw gezicht voor Toyota
Hiace
TECHNISCHE
GEGEVENS:
’EL-©-
hniet
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 oktober 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
oktober 1989-pagina!
te wagen
oning is.
ierstaande
Stuurkolom
DèVo}
Cruise-control
n
den bent u
Bekerhouder
k en vindt u
KLAAR!
r
1/2951
Thuiskomer
J
10/1988
ra’s
M-stand
Telefoon 013-434655
>n 013-321405
de Voyager ziet
latwerk is de auto
1987-88
1985-86
1983-84-86
1986
1985-86-87
1985-87
1982-84-85
1983t/m87
1984
1987
1986
de r
zone
De LE is aan de buitenkant te her
kennen aan de lichtmetalen wie
len en het standaard roof-rack. De
two-tone kleurstelling is echter
een optie.
de Nee
19.
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
29.000
30.000
44.000
53.000
20.000
37.000
68.000
4.000
15.000
7.000
58.000
32.000
36.000
Prijs
ƒ21.950,-
-33.450,-
f 8.450,-
f 14.750,-
f 9.950,-
6.750,-
f 15.950,-
16.950,-
43,500,-
ƒ21.450,-
18.950,-
12.450,-
7.450,-
'gde levensduur. De
versies te leveren
liter bezine-
m 2,4 liter
daa
■I g jecti
k™
com
toom u nu ae mogeiijKneaen van au ruimte- wuuuei.
I Rijdend in de Chrysler Voyager krijg je haast de nei-
P ging om dit soort mededelingen door de auto te laten
Afgelopen weekend wist Arthur
van Dedem in zijn door Ashton
Tate gesponsorde AMG-Merce-
des 190 E 2.5-16 tijdens de sr'”1-
nende finalerace om het Neacl-
luxe uit. De
runnen via een
de rechter-
kend geschikt is voor het gebruik
op de verharde weg, maar die bo
vendien door de standaard vier-
wielaandrijving een kanjer is in
het terrein. Kortom de ideale auto
voor een gecombineerd zakelijk
en privé-gebruik. Op grijs kente
ken heeft de Vitara een 1.6 liter
motor, zona injectie en katalysa
tor. Uiteraan s de auto in twee
Prestaties: topsnelheid 175
I km/u
I Verbruik: 1 op 8
I Prijs: 61.995,-
Attentie, dames en heren, hier spreekt uw gezagvoer
der. Namens de bemanning heet ik u van harte welkom
aan boord van deze Voyager. Het cabine-personeel
toont u nu de mogelijkheden van dit ruimte-wonder."
galmen. Het is een klasse apart, die we reden in de
meest complete LE uitvoering. Een auto die zo compleet
is en die voor zoveel doeleinden geschikt is, dat het
nauwelijks is samen te vatten.
en een verhoogt
auto is in vele vt
naar keuze met een 2 li
motor van 101 pk of eer
diesel van 78 pk.
De nieuwe Hiace van Toyota zal
de komende maanden ook in
sderland leverbaar worden. Zo
dat we binnenkort uitgebreid op
deze nieuweling zullen terugko
men.
gekeurde auto’s.
naandenBovag-
rust 2 weken of
De Chrysler Voyager is een fan
tastische auto met in de LE-uitga-
ve een meer dan complete uitrus
ting. De gebruiksmogelijkheden
zijn legio zowel voor personen- als
goederenvervoer. De rij-eigen-
schappen zijn uitstekend en het
comfort ligt op een hoog peil. He
laas is onder enkele omstandighe
den de vering wat slap. Het
brandstofverbruik is normaal, ter
wijl de prijzen uiterst aantrekkelijk
zijn.
versies verkrijgbaar, de softtop en
een model met stalen dak. De soft
top is tegen meerprijs ook met een
hardtop uit te rusten. Het dak bo
ven de bestuurder is hierbij sim
pel en snel uitneembaar. De prij
zen starten bij f.27.495,= inclusief
BTW.
Het rijden met de Voyager is een
openbaring. Zoevend doet de 6-
pitter zijn werk. Het uitzicht is door
de hoge zit naar alle kanten uitste
kend. Het wennen aan de afmetin
gen duurt gelukkig maar kort. Je
zet de auto in de D-stand en ver
der hoef je alleen nog maar gas te
geven en te remmen. De uitermate
lichte stuurbekrachtiging maakt
de Voyager zeer wendbaar in het
drukke stadsverkeer en extra
comfortabel op de grote weg. De
LE is bovendien standaard ook
nog eens van cruise-control voor
zien, zodat op het rechte eind ook
gasgeven overbodig is. De auto is
36 13.450,-
37 16.250,-
36 13.950,-
36 13.500,-
2 3.950,-
34 9.450,-
37 17.500,-
34 10.950,-
36 14.750,-
35 10.950,-
38 16.950,-
31 4.250,-
36 9.950,-
Chrysler heeft een behoorlijk suc-
I cesvolle rentree op de Europese
markt gemaakt. Ook in ons land
1 zijn de verkoopaantallen zeer be-
vredigend. Duidelijke topper wat
I aantallen betreft is de Voyager.
De auto kwam vorig jaar eigenlijk
als eerste, serieuze concurrent
i van de Renault Espace op de
I markt. Beide auto's bevinden zich
I in het segment van de zogenaam
de Multi Purpose Vehicels, een ty-
pe auto dat snel aan populariteit
wint.
Een zeer toepasselijke naam,
Voyager, voor deze alles-in-
één-van. Een vreemd gevoel
van sciencefiction kreeg ik
toen ik met deze wereldauto
reed. Fragmenten uit films
flitsten door mijn hoofd van
"Mad Max", "Jules Veme's
Tijdmachine"en "Star
Wars". In Mad Max zag ik
me al meescheuren in een
achtervolging. Bij Jules Ver
ne zat ik in het jaar 2000 en
reed met de Voyager in een
nieuwe wereld. En bij Star
Wars stond hij geparkeerd in
een ruimteschip voor als we
weer op een planeet zouden
landen. Uiteraard is dit ook
een gevolg van mijn rijke
fantasie.
Of deze visioenen ook uw ge
dachten zullen passeren bij
het rijden met deze auto,
weet ik niet. Wel zal het op
vallen dat je je gewoon hele
maal super gaat voelen, als
je deze auto betreedt en er in
gaat toeren. Deze superdelu-
xe 7- persoons uitvoering liet
me van de ene in de andere
verbazing vallen. De stoffe
ring was meer dan luxueus
met lekker gevulde stoelen,
die meteen het geven van
"hè, wat zit dat lekker". De
bestuurdersstoel is elektrisch
te bedienen, net zoals de zij
ramen voor en achter. Erg
praktisch. De acoustiek is uit
stekend, de klassieke muziek
die tijdens mijn rit speelde,
zette je bijna in een concert
zaal.
Dat het een automaat is vind
ik bij deze auto wel prettig.
Wel moest ik erop letten mijn
linkervoet buiten spel te zet
ten en alleen met de rechter
gas te geven en te remmen.
Je kunt zo je aandacht richten
op het rijden en genieten van
het comfort en het heerlijke
geluid van de 6 cylinders. De
centrale vergrendeling is te
bedienen vanuit de deurpa
nelen.
Vrienden van me die net een
baby hebben en daarnaast
nog twee honden, keken be
geerlijk naar deze Voyager
en wisten direkt de enorme
voordelen te noemen vanuit
hun "point of view".
Deze supervan is dus ge
schikt voor een heel groot pu
bliek, zelfs als taxi zie je ze
rijden. Daarnaast is ie voor
zakelijk gebruik een uitste
kende partij. Gebruik je hem
in het weekend privé, door
de week kun je hem ombou
wen tot een waardige trans
portpartner. En wat te den
ken van een vakantie met de
ze Voyager, lijkt me superb!
Rij-impressie: Je zit lekker
hoog, waardoor het overzicht
goed is. Daarnaast is de be
sturing lekker licht. De auto
maat is ideaal en de vele
paardekrachten zijn een
prettige bijkomstigheid. Een
echte knusse "bus met heel
veel toegevoegde waarde.
f .49.995, en dat is beslist aan
trekkelijk. De 4 cylinder versie
kost f.43.495,absoluut een aan
bieding waar eigenlijk geen enkel
ander merk in dit segment tegen
aan kan.
Het dashboard is uiterst compleet
met natuurlijk de nodige metertjes
en lampjes. Heel Amerikaans is
de gedeeltelijke bekleding met
nephout, wat er echter zeer keurig
uitziet. Standaard zijn bovendien
een set uitstekende luidsprekers,
zowel voor- als achterin. De radio-
keuze wordt aan de klant zelf
overgelaten. In de console zit keu
rig achter een klepje de asbak
met aansteker. Het klepje in ge
opende stand is ook nog eens een
bekerhoudertje. Boven op het
dashboard zijn nog twee plaatsen
voor bekertjes en in de achterpa-
nelen zijn ook de nodige uitsparin
gen aangebracht. Helemaal on
deraan zit nog een verlicht vakje
waarin muziekcassette kunnen
worden opgeborgen. Onder de
bijrijdersstoel zit een grote la, die
de functie van een dashboard
kastje overneemt. Het interieur
straalt een enorme 1
achterpassagiers kt
ruime schuifdeur aan
kant naar binnen.
Heeft de gebruiker meestal ge
noeg aan vijf zitplaatsen, dan kan
de tweede bank op de plaats van
de eerste worden gezet. Deze
bank komt dan wat meer naar het
midden te staan, waardoor passa-
behoorlijk stabiel, alleen moet je
er niet te hard een bocht mee in
sturen. Door de wat weke vering
helt de auto dan behoorlijk over.
Die vering zorgt onder normale
omstandigheden voor een comfort
op hoog niveau. Alleen bij over-
dwarse ribbels op de weg komt
de Voyager in een hinderlijke ka-
dans.
Heel grappig is de Chrysler-ster En dan de prijzen De door ons
die zeer prominent voor op de geteste Voyager 3.0i LE kost
neus aanwezig is Waar heb ik f.61.995,= en daarvoor krijg je een
dat eerder gezien? auto waarbij nog maar weinig te
De afwerking van de Voyager ziet wensen overblijft. Chrysler ver-
er solide uit en door toepassing meldt op de prijslijst alleen nog le
van verzinkt plaatwerk is de auto deren bekleding, two-tone metaal-
een lang leven beschoren. De lak en airconditioning. De basis 3
vraag naar dit type auto is op de liter SE is er echter al voor
lands Kampioenschap Produktie-
toerwagens Group N een eerste
plaats te behalen en is daarmee
span- in deze klasse de Nederlandse
Ieder- Kampioen 198£
Dat het een bijzonder spannende
slotrace zou gaan worden op het
Zandvoortse circuit was duidelijk.
Immers, zowel BMW met Fred
Krab en Mercedes met Arthus van
Dedem hadden uitstekende kan
sen op het behalen van de kam
pioenstitel.
Tijdens de trainingen op zaterdag
bleek al dat de tijden van de bei
de kanshebbers niet ver uiteen la
gen, waarbij Arthur uiteindelijk
met een minimaal verschil de
snelste tijd neerzette en daarmee
zijn pole position veilig stelde.
De race leverde met name tijdens
de eerste fase van de wedstrijd
een boeiend kijkspel op door de
vele positiewisselingen in de kop
groep tussen de Ford Sierra Cos-
worths, de BMW's M3 en de Mer
cedes. Van Dedem wist zich ech
ter al vrij snel los te rijden en werd
na 20 ronden met royale voor
sprong als winnaar afgevlagd.
Het debuut van Mercedes-Benz in
nationale autosport verliep bij
ader succesvol. Geen enkele
uitval en hoge klasseringen tij
dens alle acht verreden wedstrij
den waren doorsk -gevend voor
het behaalde e :at.
Vlak voor de zomervakantie
maakte Suzuki-importeur Nimag
bekend de nieuwe Vitara te gaan
leveren op grijs kenteken. Het
heeft echter even geduurd voor
dat deze auto's werkelijk lever
baar werden. Gelukkig is de leve
ring van de eerst bestelde exem
plaren kort geleden gestart. De
Vitara is een leuke auto die uitste-
giers wat meer ruimte in de
breedte hebben. De gebruiker be
houdt zo de mogelijkheid van een
neerklapbare rugleuning en de
verstelbaarheid naar voor en ach
ter. Het interieur biedt verder nog
een heel handige mogelijkheid
voor het opbergen van het reser
vewiel. Het gaat hier om een
thuiskomer, wat in een hoes pre
cies tussen de eerste bank en het
zijpaneel past. Normaal is dat niet
nodig, maar de Voyager kan heel
handig voorzien worden van een
onderbouw LPG-tank, die op de
plaats komt van dit reservewiel.
Dë Voyager wordt in drie verschil
lende uitgaven geleverd. Het stan
daard model heeft een 2.5 liter in-
setiemotor met 4 cylinders. Deze
ichtbron wordt geleverd in
combinatie met een vijfversnel-
lingsbak. Achter de twee voor
stoelen zit en bank voor drie per
sonen. Interessanter is de 3 liter
V6 met een vermogen van 137 pk.
De modellen die met deze kracht
bron zijn uitgerust hebben altijd
een derde zitrij, zodat er zeven
personen in de Voyager kunnen
plaatsnemen. Bij de V6 wordt ver
der nog onderscheid gemaakt tus
sen de SE en zeer complete LE.
Deze fijne krachtbron wordt overi
gens standaard altijd met een
drietrapsautomaat met bediening
aan de stuurkolom geleverd.
De motor is werkelijk geknipt voor
deze auto. Met een rijklare massa
van bijna 1600 kg is de Voyager
geen licht gewicht. De V6 weet
hem echter vlot op de 175 km/u te
krijgen- Het enorme koppel van
228 Nm bij 2400 tr/min zorgt bo
vendien voor snelle tussenaccele-
raties.
Laten we eens even kijken naar
de interieurmogelijkheden van
deze Chrysler. Voorin zitten twee
fantastische stoelen, die garant
staan voor vele uren zitcomfort.
Uiterst plezierig zijn de armsteu-
nen. De bestuurdersstoel is volle
dig elektrisch verstelbaar, terwijl
de passagier 'alleen' zijn rugleu
ning kan variëren. Daarachter
staat een bank waarop twee vol
wassenen ruim plaats hebben. De
derde zitrij biedt plaats aan weer
drie personen. Deze tweede bank
gtheeft een opklapbare rugleuning
IE en is in drie standen naar voor en
ft 4 achter verstelbaar. Alle zeven zit
plaatsen zijn keurig van veilig
heidsgordels voorzien.
De LE is zo verbazingwekkend
compleet, dat ik zelfs na een week
in de auto gereden te hebben
iedere keer weer nieuwe zaken
ontdekte. De portierruiten worden
elektrisch bediend, maar ook de
uitstelbare achterruitjes zijn elek
trisch vanuit de bestuurdersstoel
te openen en sluiten. De knopjes
hiervoor zitten in het dakpaneel,
waarin ook een opbergplaats
voor een bril is verborgen, de
leeslampjes zijn ondergebracht en
een digitaal compas is te vinden.
Deze geeft de windrichtingen N,
W, O en Z aan, maar ook NW,
NO, ZW en ZO. Bovendien is in de
zelfde display de aflezing van de
buitentemperatuur onderge
bracht.
Merk en type: Chrysler
I Voyager 3.0i LE
I Aantal cylinders: 6
Cylinderinhoud: 2972 cc
Boring x slag: 91,1 x 76 mm
I Vermogen: 137 pk bij 4800
I tr/min
I Koppel: 228 Nm bij 2400
I tr/min
I Afmetingen: lengte 4,47
I meter, breedte 1,84 meter
J Gewicht: 1570 kg
tweedehandsmarkt zeer groot, zo
dat de Voyager ook een goede in
vestering is.
De 3 liter motor is niet echt dorstig
te noemen. Voor dit type auto is
ruim 1 op 8 als gemiddelde niet
slecht. Worden er veel kilometers
met de Voyager gemaakt, dan is
de onderbouw LPG-installatie een
echte aanrader.
De Toyota Hiace, één van de po
pulairste bestelwagens in zijn
klasse, heeft voor het modellen-
jaar 1990 een complete gedaante
wisseling ondergaan. De auto
heeft een moderne styling, een
groter comfort, meer passieve vei- H? c
ligheid door een kreukelzone, ver-
beterde stroomlijn en zuinigere
motoren, een grote laadcapaciteit,
verbeterde handelbaarheid, gro
tere actieradius, betere prestaties
s
-
I f
t