HYUNDAI Scoupe Thema 16-klepper nsa r I Voldoende eerste uit comple te reeks M5 image-maker voor Hyundai o.a. Bijlage van: De Tilburgse Oplage91.555 ex. Deze week in de Automaat Snelheidsactie gericht op vrachtauto- chauiïeur Autotest: Chrysler Voyager 3.0i LE pag.3 Motormaat: Veel nieuws op MotoRAI 89 pag.9 Het jachtseizoen is nog geopend... pag.5 Japan importeert meer personenauto's ANWB tegen brandstofheffing EXCEL Donderdag 19 oktober 1989 gedc it bea Marktsegmentje Tony Vos ter 3 in ons schikt “gelde Tijdens de persintroductie van de nieuwe Hyundai Ex cel, werd tevens bekend gemaakt welke modellen we van dit Koreaanse merk in de komende maanden en jaren nog mogen verwachten. Afgelopen woensdag werd op de London Motorfair de meest spectaculaire telg uit de Pony/Excel-familie onthuld, de Hyundai Scoupe. Met zijn lengte van 4,21 is deze auto net wat korter dan de sedan. ^nnmaï 1 -jfc.ioob I ïr 1989- pagina 24 Jaargang 1 Nummer 40 Vanaf de tweede helft november zullen de showrooms van de Nederlandse Hyundai- dealers gevuld zijn met de nieuwe Excel. Het gaat hierbij om een sedanmodel wat de Pony XP vierdeurs vervangt. Overigens is de naam Excel niet nieuw, daar Hyundai de hele Pony- reeks in de Verenigde Staten al onder deze naam ver koopt. Een nieuwe Pony drie- en vijfdeurs mogen we begin volgend jaar verwachten. Toch heeft importeur Greenib er voor gekozen om de sedanversie onder een andere naam te verkopen. Al in 1974 werd op de autoten toonstelling van Turijn een coupé- ontwerp van Giugiaro getoond op plan< basis van de Pony. In 1979 zou dit GLS model aanvankelijk in productie gaan. Er werd echter voorrang gegeven aan de Pony 3-deurs. Maar nu dan toch eindelijk een Hyundai coupé-model. Je kunt de naam uitspeken als S- coupé of als Scoupe, wat in het Engels of Amerikaans "de loef afsteken" betekent. Hyundai importeur Greenib denkt deze auto te gaan verkopen aan een kleine groep jonge mannen en vrouwen die zich tot de auto voelen aangetrokken vanwege zijn moderne, probleemloze tech niek, lichte bediening, sterkere motor, de complete, sportieve uit rusting en natuurlijk de fraaie vormgeving. Bovendien zal deze Op de autosalon van Parijs werd eind vorig jaar de gefacelifte ver sie van de fraaie Lancia Thema voorgesteld. Tevens werd het mo torenprogramma uitgebreid met een 2 liter 16-klepper met of zon der turbo. Het heeft echter even geduurd voordat deze Thema-ver- sie okk voor de Nederlandse markt beschikbaar kwam. Inmid dels is de ongeblazen versie bij ons gearriveerd. De 2 liter levert met zijn zestienkleppenkop 145 pk, waarmee een topsnelheid van 202 km/u behaald kan worden. De acceleratie van 0 tot 100 vindt in 10,4 seconden plaats. Het maxi male koppel bedraagt 173 Nm bij 4000 tr/min. Echter bij 2500 tr/min is hiervan al 153 Nm beschikbaar, wat de soepelheid van de kracht bron aangeeft. De brandstofinjec- tie wordt geregeld door een digi- De afzet van geïmporteerde personenauto 's is in Japan de eerste 9 maanden van dit jaar met bijna 21 procent tot 18.500 eenheden toegeno men. De sterke toename wordt vooral veroorzaakt door de afschaffing van de luxe-belasting op personen auto's per 1 april. De meeste geïmporteerde auto's kwamen uit de Bondsrepubliek, waarvan de afzet met 23,5% tot 13.254 eenheden groeide. Uit En geland kwamen 1.135 wa gens +24,3%) en uit Frank rijk 1.071. De Amerikaanse autofabrikanten zagen hun uitvoer naar Japan met 21 tot 1.518 voertuigen krim pen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is een aktie begonnen, gericht op de handhaving van de maxi mum snelheid door vracht- autochauffeurs. Er is een cassettebandje gemaakt dat in een oplage van 11.000 exemplaren wordt ver spreid. Hierop worden de achtergrond en de voorde len van de bestaande limiet van 80 km/u belicht en dit wordt aangevuld met een speciaal geschreven lied. Voorts bevat het bandje Zo genaamde 'trucker-muziek'. In de voorlichting wordt on der andere tot uitdrukking gebracht dat het rijden met een hogere snelheid, bij voorbeeld 90 km/u een ver meerdering van het brand stofverbruik geeft met 10 procent. Voor ondernemers is er een videoband waarop vooral de economische voordelen van de 80 km/uur staan uitgedrukt. taal Bosch L.3-2 Jetronic systeem. Een nood-loopsysteem maakt het mogelijk bij eventuele storingen thuis te komen. De Lancia Thema 16V staat in de prijslijst voor f.54.650, en dat is precies f.3.500,= meer dan zijn 8-kleppen broertje. De auto heeft in zijn stan daarduitrusting ondermeer elek trisch bediende voorportierramen, elektrisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels, hoofd steunen voor en achter, midden- armsteun ±hter, verstelbaar stuurwiel, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling. Later dit jaar mogen we ook de 16V turbo verwachten, een auto die stan daard met ABS geleverd zal gaan worden en f.69.950, kost. De ge wone 2 liter turbo is hiermee ko men te vervallen. In een brief aan de kabi- nets(in)formateur heeft de ANWB bezwaren geuit te gen het voornemen om een nieuwe brandstoffenheffing voor de bestrijding van mi lieukosten in te stellen. Er wordt op gewezen dat het wegverkeer 64 procent van de op te brengen middelen zou moeten betalen, terwijl het verkeer slechts 14 pro cent van alle brandstoffen in Nederland gebruikt. Daarvoor in de plaats zou volgens de ANWB een zgn. anti-verzuringsfonds moeten komen, waarin iedere ver vuiler wel naar evenredig heid betaalt. Voorts her haalt de ANWB het be zwaar tegen rekening rij den, omdat de automobilist hierbij alleen maar wordt gestraft. Gewezen wordt op het feit dat beloningssyste men beter werken en in dit verband haalt de ANWB in de brief het, mede door de RAI gedragen, idee van de combikaart aan. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek auto tegen een onwaarschijnlijke prijs worden verkocht. Beide ge plande uitvoeringen, de GL en zullen onder de f.30.000,= worden aangeboden en daarmee heeft Hyundai een soort van eigen marktsegmentje gecreëerd. De auto krijgt een 1.5 liter benzi nemotor met multi-point injectie en een vermo gen van 62 kW. Het koppel van 121 Nm wordt al bij 2500 tr/min bereikt. Standaard is een handgeschakelde vijfbak, ter wijl tegen meerprijs ook voor een viertraps automaat gekozen kan worden. Deze bak is voorzien van een keuzeschakelaar voor een standaard- en sportieve overbren ging. Het was aardig om mee te maken dat de zaal met journalisten zicht baar en hoorbaar onder de in druk waren, bij het zien van het eerste plaatje van deze Hyundai Scoupe. Een duidelijke image-ma ker voor het merk. Mitsubishi komt. De eerste land te leveren versie besc over een elektronisch geregelde carburateur en levert 53 kW. Uiteraard is de auto van een gere gelde driewegkatalysator voor zien. Veel interessanter is echter de 1.5 liter met multi-point benzi- ne-injectie die vanaf begin vol gend jaar te verwachten is. Deze krachtbron levert 62 kW. Hyundai kiest bij zijn Excel voor helemaal tot aan de bumper een breed modellengamma. Zes open. Opvallend is verder het gro- versies worden aangeboden voor SeSE“va“th',Ui,■ versie is de 1.5 L met standaard een antenne, armsteunen in de MUltl-pomt portieren, van binnenuit verstel- Voorin treffen we een bekende bare buitenspiegels, doorlopende motor aan. Het gaat om de 1.5 liter console, dagteller, verlicht hand- krachtbron die oorspronkelijk van schoenenkastje, hoofdsteunen, be klede kofferruimte, opbergvakken in de portieren, stoothjsten, ver lichting onder de motorkap en in de kofferruimte en voorbedrading voor de radio en luidsprekers. De Hyundai Excel 1.5 L wordt gele verd met een vierversnellingsbak. Het tweede model in de reeks is de GL die naar keuze met een vier-, vijf- of automatische versnel lingsbak wordt geleverd. De GLS, die daarop volgt, heeft een deel baar neerklapbare achterbank, een AM/FM stereo radio/casset- tespeler met 2 luidsprekers, stan daard een vijfbak en tegen meer prijs stuurbekrachtiging in combi natie met een verstelbare stuurko- lom. Airconditioning Daarnaast is er de SX met elektri sche ramen, vergrendeling en an tenne. De SLX is het voorlaatste model met standaard de stuurbe krachtiging, terwijl de SGX daar nog eens bredere banden, licht metalen wielen en een electrisch schuifdak aan toevoegd. Het eni ge wat dan nog tegen meerprijs te bestellen is, is de airconditioning, die overigens ook op de SLX te koop is. De L en GL bevinden zich tussen de f.21.000,= en f.23.000,= terwijl de GLS, SX, SLX en SGX zich tussen de f.24.000,= en f.30.000,= bewegen. Dit betekent dat Hyundai een ruime auto met compacte buitenafmetingen in zijn programma krijgt, met bijzonder complete uitrustingsniveau's te gen een meer dan acceptabele Prijs- De bediening van de vier- of vijf- versnellingsbak geschiedt met bowden kabels, waardoor het schakelen lichter en direkter is ge worden. Bovendien brengen de kabels geen geluiden van tand wielen meer over naar het inte rieur. De automatische versnel lingsbak beschikt over drie over brengingen, terwijl tegelijk met het verschijnen van de injectiever- sies ook een viertrapsautomaat t beschikking komt. Veel ophari- gingsdetails zijn bovendien van de grotere Sonata overgenomen. Lees verder op blz. 5 De 4,28 lange Excel komt direkt bij de eerst aanblik al bijzonder ver zorgd over. De compacte sedan vertoont vooral aan de voorkant duidelijke familie- gelijkenis met de grotere Sonata. Uiteraard heeft de auto alle ingrediënten voor een gunstige stroomlijn, zoals de licht aflopende motorkap en de hoge achtersteven. De kofferklep gaat Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Iemand die streeft naar de uiterste perfectie, zal de be oordeling 'voldoende' niet bepaald als muziek in de oren klinken. Afgelopen dins dag was het voor mij echter de mooiste muziek die ik me kon voorstellen. Mijn motor- rij-examen werd met eene 'voldoende' afgesloten, zodat ik nu op eigen houtje de weg onveilig kan gaan maken. Ik hoop voorlopig niet meer zo'n examen te hoeven mee maken. Van de ene kant weet je heel goed dat als je zakt, het alleen meer geld en tijd gaat kosten, maar toch kon die gedachte mijn zenu wen niet bedwingen. Overi gens houd ik er niet van op de vingers gekeken te wor den. Zo'n examen begint met de speciale verrichtingen, zoals het stapvoets rijden, slalom en het draaien van een acht tussen pionnen. Daiging al lemaal naar wens. De vierde verrichting is het maken van een noodstop vanuit 50 km/u. Gecontroleerd moet je de voor- en achterrem kunnen doseren en tegelijkertijd met je linker voet terugschakelen naar de eerste versnelling. Lukt dat en kom je binnen een bevredigend korte af stand tot stilstand, dan moet je nog zorgen dat je op je rechter been komt. Heb je dat allemaal goed gedaan, dan mag je daadwerkelijk de weg op. Het zal wel verbeelding ge weest zijn, maar ik heb nog nooit zoveel ingewikkelde verkeersituaties achter el kaar meegemaakt. Mensen die zonder te kijken oversta ken. Mensen die door met de handen te wenken voorrang gaven, terwijl ik er geen recht op had. Vrachtwagens die midden op de weg de doorgang blokkeerden. Auto's die op de straat ge parkeerd stonden en net voordat ik ze wilde passeren wegreden en noem maar op. Zelf kreeg ik al gauw het idee, dat het allemaal maar minimaal ging. Iedereen zal dan ook begrij pen dat "voldoende" voor mij meer dan voldoende was... I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25