HYUNDAI
Scoupe
Thema 16-klepper
nsa
r
I
Voldoende
eerste uit
comple te reeks
M5
image-maker
voor Hyundai
o.a.
Bijlage van: De Tilburgse
Oplage91.555 ex.
Deze week
in de
Automaat
Snelheidsactie
gericht op
vrachtauto-
chauiïeur
Autotest:
Chrysler
Voyager 3.0i LE
pag.3
Motormaat:
Veel nieuws op
MotoRAI 89
pag.9
Het jachtseizoen
is nog
geopend...
pag.5
Japan
importeert meer
personenauto's
ANWB tegen
brandstofheffing
EXCEL
Donderdag 19 oktober 1989
gedc
it bea
Marktsegmentje
Tony Vos
ter
3 in ons
schikt
“gelde
Tijdens de persintroductie van de nieuwe Hyundai Ex
cel, werd tevens bekend gemaakt welke modellen we
van dit Koreaanse merk in de komende maanden en
jaren nog mogen verwachten. Afgelopen woensdag
werd op de London Motorfair de meest spectaculaire
telg uit de Pony/Excel-familie onthuld, de Hyundai
Scoupe. Met zijn lengte van 4,21 is deze auto net wat
korter dan de sedan.
^nnmaï 1
-jfc.ioob I
ïr 1989- pagina 24
Jaargang 1
Nummer 40
Vanaf de tweede helft november zullen de showrooms
van de Nederlandse Hyundai- dealers gevuld zijn met
de nieuwe Excel. Het gaat hierbij om een sedanmodel
wat de Pony XP vierdeurs vervangt. Overigens is de
naam Excel niet nieuw, daar Hyundai de hele Pony-
reeks in de Verenigde Staten al onder deze naam ver
koopt. Een nieuwe Pony drie- en vijfdeurs mogen we
begin volgend jaar verwachten. Toch heeft importeur
Greenib er voor gekozen om de sedanversie onder
een andere naam te verkopen.
Al in 1974 werd op de autoten
toonstelling van Turijn een coupé-
ontwerp van Giugiaro getoond op plan<
basis van de Pony. In 1979 zou dit GLS
model aanvankelijk in productie
gaan. Er werd echter voorrang
gegeven aan de Pony 3-deurs.
Maar nu dan toch eindelijk een
Hyundai coupé-model. Je kunt de
naam uitspeken als S- coupé of
als Scoupe, wat in het Engels of
Amerikaans "de loef afsteken"
betekent.
Hyundai importeur Greenib denkt
deze auto te gaan verkopen aan
een kleine groep jonge mannen
en vrouwen die zich tot de auto
voelen aangetrokken vanwege
zijn moderne, probleemloze tech
niek, lichte bediening, sterkere
motor, de complete, sportieve uit
rusting en natuurlijk de fraaie
vormgeving. Bovendien zal deze
Op de autosalon van Parijs werd
eind vorig jaar de gefacelifte ver
sie van de fraaie Lancia Thema
voorgesteld. Tevens werd het mo
torenprogramma uitgebreid met
een 2 liter 16-klepper met of zon
der turbo. Het heeft echter even
geduurd voordat deze Thema-ver-
sie okk voor de Nederlandse
markt beschikbaar kwam. Inmid
dels is de ongeblazen versie bij
ons gearriveerd. De 2 liter levert
met zijn zestienkleppenkop 145 pk,
waarmee een topsnelheid van 202
km/u behaald kan worden. De
acceleratie van 0 tot 100 vindt in
10,4 seconden plaats. Het maxi
male koppel bedraagt 173 Nm bij
4000 tr/min. Echter bij 2500 tr/min
is hiervan al 153 Nm beschikbaar,
wat de soepelheid van de kracht
bron aangeeft. De brandstofinjec-
tie wordt geregeld door een digi-
De afzet van geïmporteerde
personenauto 's is in Japan
de eerste 9 maanden van dit
jaar met bijna 21 procent tot
18.500 eenheden toegeno
men. De sterke toename
wordt vooral veroorzaakt
door de afschaffing van de
luxe-belasting op personen
auto's per 1 april.
De meeste geïmporteerde
auto's kwamen uit de
Bondsrepubliek, waarvan
de afzet met 23,5% tot 13.254
eenheden groeide. Uit En
geland kwamen 1.135 wa
gens +24,3%) en uit Frank
rijk 1.071. De Amerikaanse
autofabrikanten zagen hun
uitvoer naar Japan met 21
tot 1.518 voertuigen krim
pen.
Het ministerie van Verkeer
en Waterstaat is een aktie
begonnen, gericht op de
handhaving van de maxi
mum snelheid door vracht-
autochauffeurs. Er is een
cassettebandje gemaakt dat
in een oplage van 11.000
exemplaren wordt ver
spreid. Hierop worden de
achtergrond en de voorde
len van de bestaande limiet
van 80 km/u belicht en dit
wordt aangevuld met een
speciaal geschreven lied.
Voorts bevat het bandje Zo
genaamde 'trucker-muziek'.
In de voorlichting wordt on
der andere tot uitdrukking
gebracht dat het rijden met
een hogere snelheid, bij
voorbeeld 90 km/u een ver
meerdering van het brand
stofverbruik geeft met 10
procent. Voor ondernemers
is er een videoband waarop
vooral de economische
voordelen van de 80 km/uur
staan uitgedrukt.
taal Bosch L.3-2 Jetronic systeem.
Een nood-loopsysteem maakt het
mogelijk bij eventuele storingen
thuis te komen.
De Lancia Thema 16V
staat in de prijslijst voor
f.54.650, en dat is precies
f.3.500,= meer dan zijn 8-kleppen
broertje. De auto heeft in zijn stan
daarduitrusting ondermeer elek
trisch bediende voorportierramen,
elektrisch verstelbare en ver
warmde buitenspiegels, hoofd
steunen voor en achter, midden-
armsteun ±hter, verstelbaar
stuurwiel, stuurbekrachtiging en
centrale vergrendeling. Later dit
jaar mogen we ook de 16V turbo
verwachten, een auto die stan
daard met ABS geleverd zal gaan
worden en f.69.950, kost. De ge
wone 2 liter turbo is hiermee ko
men te vervallen.
In een brief aan de kabi-
nets(in)formateur heeft de
ANWB bezwaren geuit te
gen het voornemen om een
nieuwe brandstoffenheffing
voor de bestrijding van mi
lieukosten in te stellen. Er
wordt op gewezen dat het
wegverkeer 64 procent van
de op te brengen middelen
zou moeten betalen, terwijl
het verkeer slechts 14 pro
cent van alle brandstoffen
in Nederland gebruikt.
Daarvoor in de plaats zou
volgens de ANWB een zgn.
anti-verzuringsfonds moeten
komen, waarin iedere ver
vuiler wel naar evenredig
heid betaalt. Voorts her
haalt de ANWB het be
zwaar tegen rekening rij
den, omdat de automobilist
hierbij alleen maar wordt
gestraft. Gewezen wordt op
het feit dat beloningssyste
men beter werken en in dit
verband haalt de ANWB in
de brief het, mede door de
RAI gedragen, idee van de
combikaart aan.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
auto tegen een onwaarschijnlijke
prijs worden verkocht. Beide ge
plande uitvoeringen, de GL en
zullen onder de f.30.000,=
worden aangeboden en daarmee
heeft Hyundai een soort van eigen
marktsegmentje gecreëerd.
De auto krijgt een 1.5 liter benzi
nemotor met multi-point injectie en
een vermo gen van 62 kW. Het
koppel van 121 Nm wordt al bij
2500 tr/min bereikt. Standaard is
een handgeschakelde vijfbak, ter
wijl tegen meerprijs ook voor een
viertraps automaat gekozen kan
worden. Deze bak is voorzien van
een keuzeschakelaar voor een
standaard- en sportieve overbren
ging.
Het was aardig om mee te maken
dat de zaal met journalisten zicht
baar en hoorbaar onder de in
druk waren, bij het zien van het
eerste plaatje van deze Hyundai
Scoupe. Een duidelijke image-ma
ker voor het merk.
Mitsubishi komt. De eerste
land te leveren versie besc
over een elektronisch geregelde
carburateur en levert 53 kW.
Uiteraard is de auto van een gere
gelde driewegkatalysator voor
zien. Veel interessanter is echter
de 1.5 liter met multi-point benzi-
ne-injectie die vanaf begin vol
gend jaar te verwachten is. Deze
krachtbron levert 62 kW.
Hyundai kiest bij zijn Excel voor
helemaal tot aan de bumper een breed modellengamma. Zes
open. Opvallend is verder het gro- versies worden aangeboden voor
SeSE“va“th',Ui,■
versie is de 1.5 L met standaard
een antenne, armsteunen in de
MUltl-pomt portieren, van binnenuit verstel-
Voorin treffen we een bekende bare buitenspiegels, doorlopende
motor aan. Het gaat om de 1.5 liter console, dagteller, verlicht hand-
krachtbron die oorspronkelijk van schoenenkastje, hoofdsteunen, be
klede kofferruimte, opbergvakken
in de portieren, stoothjsten, ver
lichting onder de motorkap en in
de kofferruimte en voorbedrading
voor de radio en luidsprekers. De
Hyundai Excel 1.5 L wordt gele
verd met een vierversnellingsbak.
Het tweede model in de reeks is
de GL die naar keuze met een
vier-, vijf- of automatische versnel
lingsbak wordt geleverd. De GLS,
die daarop volgt, heeft een deel
baar neerklapbare achterbank,
een AM/FM stereo radio/casset-
tespeler met 2 luidsprekers, stan
daard een vijfbak en tegen meer
prijs stuurbekrachtiging in combi
natie met een verstelbare stuurko-
lom.
Airconditioning
Daarnaast is er de SX met elektri
sche ramen, vergrendeling en an
tenne. De SLX is het voorlaatste
model met standaard de stuurbe
krachtiging, terwijl de SGX daar
nog eens bredere banden, licht
metalen wielen en een electrisch
schuifdak aan toevoegd. Het eni
ge wat dan nog tegen meerprijs te
bestellen is, is de airconditioning,
die overigens ook op de SLX te
koop is. De L en GL bevinden zich
tussen de f.21.000,= en f.23.000,=
terwijl de GLS, SX, SLX en SGX
zich tussen de f.24.000,= en
f.30.000,= bewegen. Dit betekent
dat Hyundai een ruime auto met
compacte buitenafmetingen in zijn
programma krijgt, met bijzonder
complete uitrustingsniveau's te
gen een meer dan acceptabele
Prijs-
De bediening van de vier- of vijf-
versnellingsbak geschiedt met
bowden kabels, waardoor het
schakelen lichter en direkter is ge
worden. Bovendien brengen de
kabels geen geluiden van tand
wielen meer over naar het inte
rieur. De automatische versnel
lingsbak beschikt over drie over
brengingen, terwijl tegelijk met
het verschijnen van de injectiever-
sies ook een viertrapsautomaat t
beschikking komt. Veel ophari-
gingsdetails zijn bovendien van
de grotere Sonata overgenomen.
Lees verder op blz. 5
De 4,28 lange Excel komt direkt bij
de eerst aanblik al bijzonder ver
zorgd over. De compacte sedan
vertoont vooral aan de voorkant
duidelijke familie- gelijkenis met
de grotere Sonata. Uiteraard heeft
de auto alle ingrediënten voor een
gunstige stroomlijn, zoals de licht
aflopende motorkap en de hoge
achtersteven. De kofferklep gaat
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Iemand die streeft naar de
uiterste perfectie, zal de be
oordeling 'voldoende' niet
bepaald als muziek in de
oren klinken. Afgelopen dins
dag was het voor mij echter
de mooiste muziek die ik me
kon voorstellen. Mijn motor-
rij-examen werd met eene
'voldoende' afgesloten, zodat
ik nu op eigen houtje de weg
onveilig kan gaan maken.
Ik hoop voorlopig niet meer
zo'n examen te hoeven mee
maken. Van de ene kant
weet je heel goed dat als je
zakt, het alleen meer geld en
tijd gaat kosten, maar toch
kon die gedachte mijn zenu
wen niet bedwingen. Overi
gens houd ik er niet van op
de vingers gekeken te wor
den.
Zo'n examen begint met de
speciale verrichtingen, zoals
het stapvoets rijden, slalom
en het draaien van een acht
tussen pionnen. Daiging al
lemaal naar wens. De vierde
verrichting is het maken van
een noodstop vanuit 50 km/u.
Gecontroleerd moet je de
voor- en achterrem kunnen
doseren en tegelijkertijd met
je linker voet terugschakelen
naar de eerste versnelling.
Lukt dat en kom je binnen
een bevredigend korte af
stand tot stilstand, dan moet
je nog zorgen dat je op je
rechter been komt. Heb je dat
allemaal goed gedaan, dan
mag je daadwerkelijk de
weg op.
Het zal wel verbeelding ge
weest zijn, maar ik heb nog
nooit zoveel ingewikkelde
verkeersituaties achter el
kaar meegemaakt. Mensen
die zonder te kijken oversta
ken. Mensen die door met de
handen te wenken voorrang
gaven, terwijl ik er geen
recht op had. Vrachtwagens
die midden op de weg de
doorgang blokkeerden.
Auto's die op de straat ge
parkeerd stonden en net
voordat ik ze wilde passeren
wegreden en noem maar op.
Zelf kreeg ik al gauw het
idee, dat het allemaal maar
minimaal ging.
Iedereen zal dan ook begrij
pen dat "voldoende" voor mij
meer dan voldoende was...
I