BMW 318 iS
OCCASION
n
RIJ NU
[®l
BMW sluit in populaire
sportklasse aan
Keuze uit
60 occasions
o
Op Bertens kun je rekenen! BERTENS TILBURG BV
STARTZEKERE OCCASIONS VAN DENISSEN
diverse types
en merken
WEGENS SUCCES NOG
EEN WEEK GEPROLONGEERD
E
S
I
R
I
S
J
I
E
M
P
R
BejsJens
AUTO’S VAN DENISSEN - JE BLIJFT ERIN RIJDEN
150
OCCASIONS
VELE
MERKEN
2000,-
MIN. INRUIL
BETAAL 1.1.90
VE
309
L
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 oktober 1989 - pagina 7
eerste serie nauwelijks meer met de huidige auto's ver-
j3
of
VOOR ELKE KOPER
RINGBAAN-NOORD 65
TELEFOON 013-321411
1
Succesnummer-
Ook
Burg. Jansenstr. S2-56
HOGE INRUILPRIJZEN
I J GEMINIWEG 39 TILBURG TEL 013 423030
dge
zier
12 maanden onder
BOVAG-voorwaarden
LEUKE
SURPRISE
VOOR HET
HELE GEZIH
ons
lelijke
SsSsj
J NISSAN^
H GARAGE
^^DENISSEN BYa
BOVAG
auto's
IGINGEN VOORBEHOUDEN
Ruim en handig
De Panda 750 Jolly van mei 1988,
18.000 km gereden
Z’n prijs 10.850,-
ofwel 2.850,- 48 x 225,47)
Z7
prwijl er
et wor-
12 kleppen technologie
In onze Toyota Starlet XL
van augustus 1987 slechts 18.000 km
rordt voorlopig leverbaar
4 cylinder lijnmotor of een
heeft een inhoud van 3 li-
geldt voor auto's
boven 10.000,-.
Van Mazda de 626 1.6 Sedan
Van februari 1987 - 28.000 km gereden
Nu voor18.450,-
(ofwel 6.750,- 48 x 322,78)
B wagens
Zeer zuinig en snel
De Charade Turbo diesel van Daihatsu
Slechts 19.000 km gereden, van juni 1987
Nieuwprijs25.170,-
Nu voor 18.600,-
(ofwel 6.650,- 60 x 280,66)
uitverkoop prijzen gewend en zo
doende is de 318 iS ook prijstech-
nisch concurreren! met bijvoor
beeld de genoemde Peugeot, Ci
troen en Opel. De Golf en Kadett
zijn iets goedkoper, maar zijn dui
delijk ook een
De BMW 318 if
val uit op het vlak van rij-eigen-
schappen en daar is het immers
de koper van dit mobiel om be
gonnen.
sbei 1989-pagina 6
Succesvolle
middenklasser
De Sunny van Nissan in
diverse uitvoeringen
met 2 - 3 of 4 deuren - benzine-
of dieselmotoren
V.a. 9.950,-
(Ofwel 2.950,- 36 X 246,45)
Fiat Uno 45 Amico
Hyundai Pony 1.5 L
Nissan Cherry 1.7 diesel
Trend
Opel Kadett 1.2
Renault 11 TL
Toyota Tercel DX
Toyota Corolla 1.3 W
Mazda 323 1.3 DX
Opel Corsa 1.2
3-deurs GL
Peugeot 309 XL Profil
Saab 900 C Sedan
VW Jetta 1.3 C 4-deurs
Diverse Nissan-n
LPG-en.
Automobielbedrijf
Adriaan van de Ven Tilburg B.V.
U moet NOOIT zómaar
een occasion kopen.
Daarom bent u bij uw
V.A.G.-dealer aan
’t juiste adres.
Stoere 4x4
Deze Nissan King Cab 4 w.d. diesel
Van juli 1987-65.000 km
Z’n prijs 26.750,-
(ofwel 10.750,- 60 x 369,64)
overeen met de 318i zodat een uit
gebreid dashboard met toerentel-
ler en klokje standaard zijn. Al
hoewel de 318 iS alleen al vanwe
ge zijn uitstekende rij-eigenschap-
pen weinig te wensen over laat,
maken de extra leverbare mist
lampen in de voorbumper het
imago compleet. Natuurlijk kent
BMW verder een hele lijst aan op
ties, zoals lichtmetalen wielen, een
schuif/kanteldak, lederen bekle
ding en een uitgebreide boord-
Voor uw in te ruilen auto.
De auto moet tenminste
3 maanden op uw naam
staan en op eigen kracht
kunnen rijden.
SSH0IV
computer.
Dan tot slot natuurlijk weer even
de prijs. De BMW 318 iS valt mooi
tussen de 318i 8-klepper en de 6
cylinder 320i. Ook wat aanschaf-
bedrag betreft valt hij mooi tussen
deze twee uitvoeringen in. De nor
male 318i kost f.41.625, 1
voor de 320i f.51.150,= moet wor- veel duurder zijn. De prijs
den neergeteld. De 318 iS kost ten bij f 53.500,-voor de 4
f.48.000,=. We zijn van BMW nooit in meest eenvoudige uitgave en
lopen door tot f 77.000,- voor de
prima V6 met een zeer complete
uitrusting. De auto zal de eerste
5 genoemde Peugeot, Ci- tijd vooral de trendsetters onder
Opel. De Golf en Kadett het automobilisten volkje aanspre-
roper, maar zijn dui- ken. In ieder geval is de nieuwe-
i klasse kleiner. ling ook in ons land een prima
iS blinkt in ieder ge- toekomst te voorspellen.
In de week dat de auto in ons land
leverbaar wordt komen we met
een uitgebreide test op deze auto
terug.
Burgemeester Jansenstraat 52-56
Tilburg-Tel. 013/683911
(hoek Burg. v.d. Mortelplein)
prijs. De nieuwe 16-klepper BMW
318 iS gaat voornamelijk concur
reren met de Volkswagen Golf
16V, Opel Kadett GSi 16V, Peu
geot 405 en Citroën BX 16V, Opel
Vectra 2000 en Volvo 440 Turbo.
Allemaal vlotte lieden met een be
hoorlijke brok dagelijkse inzet
baarheid.
vervolg van blz. 1
De XM is door Bertone ontworpen.
Kenmerkend zijn de lage neus-
partij en een hoge achterkant. De
zijkant heeft een typische knik in
het achterportier. Gelukkig is een
merk als Citroen nog steeds be
reid boven de massa uit te steken.
Een technisch nieuwtje op de XM
is de hydractieve vering. Dit is een
combinatie van de bekende hy-
dropneumatisch Citroën-vering en
een elektronisch systeem wat met
gegevens als weggesteldheid,
stuuruitslag, snelheid etc. de juiste
veerkarakteristiek insteld. Het sys
teem regelt zichzelf in de stand
'automaat' terwijl in de 'sport'-
stand voor een stuggere afvering
kan worden gekozen.
De XM is hiermee zeer comforta
bel. De Citroën ligt goed op de
weg en stuurt strak. Kortom een
auto die bij het grote publiek aan
merkelijk beter aan zal slaan, dan
zijn voorloper de CX. In Frankrijk
is de hydractieve vering alleen op
het duurste model standaard, ter
wijl het op alle andere versies te
gen meerprijs is te verkrijgen. De
Nederlandse importeur heeft ech
ter besloten deze prima vinding
op alle in ons land te leveren XM-
versies standaard aan te brengen.
Een initiatief wat zeer toe te jui
chen is.
De XM wo
met een 4
V6. Deze I.
ter en levert een vermogen van
170 pk aan de voorwielen. Uiter
aard zijn alle XM-modellen van
een geregelde katalysator voor
zien.
De 2 liter 4-cylinder is een prima
aggregaat en levert met multi
point injectie 122 pk. Later zullen
nog een 12 kleppen diesel en tur
bodiesel volgen, maar dat wordt
pas voorjaar 1990. In de Peugeot
605 werd onlangs een 3 liter V6
24- klepper voorgesteld. Het is na
tuurlijk niet ondenkbaar dat ook
deze krachtbron over een tijdje in
de XM te vinden zal zijn.
De prijzen voor Nederland zijn in
middels bekend. De XM is zeker
geen goedkope auto, maar kan
prima concurreren met een aantal
Duitse produkten die meestal nog
veel duurder zijn. De prijzen star
ten bij f 53.500,- voor de 4 cylinder
1987 slech
op de klok
Nu voor14.950,-
(ofwel 5.950,- 48 X 253,66)
'n Toyota Starlet 1.3 XL automaat
van juli 1987,12.000 km
TILBURG TEL 013 423030
Als U tijdens de Supershow een auto bij
koopt kunt u profiteren van een aantrekkelijke I
uitgestelde betajingsregeling.
(Max 10.000,- Aanbetaling 40%. Financiering op
basis van huurkoopovereenkomst C.F.N.)
Nu halen... 1990 betalen
(min. aanbetaling 25%,
max. kredietbedrag 10.000,-)
BMW staat bekend als een spor
tief merk. Tot voor kort was die
sportiviteit bij de 3-serie voorna
melijk te vinden in de M3 waar
mee rally's en races worden gere
den.
Dagelijks
Toch ontbrak het aan’een echte
sportievelmg tegen een redelijke
De eerste modellen uit de huidige 3-serie van BMW Als basis wordt de nieuwe 18 liter
---3--Deze kleppen worden door twee
gelijken. Op vele punten is dit populaire model met zijn bovenliggende nokkenassen be-
tijd mee gegaan. Vooral aan de onderkant van het pro- diend- Dit levert een vermogen op
gramma werden de afgelopen tijd nieuwe motoren van pk' tegen 118 Paai-de-
voorgesteld. Nieuwste telg is de 1.8 liter 4 cylinder met
een 16-kleppen kop. We reden met één van de eerste
exemplaren in ons land.
r te gaan zitten en
langs, de nieuwe
vanaf 22.395,-.
vv.ii xuv pk, tegen 113 paarde-
krachten uit de 'gewone' 318i. Dit
brengt uiteraard een flinke verho
ging van de prestaties met zich
mee. Zo haalt de 318 iS een top
van net boven de 200 km/u en is
volgens opgaaf de acceleratie
van 0 tot 100 km/u binnen 9,9 se
conden af te leggen. Zeker aan
dat laatste twijfel ik niet. Zelf
kwam ik op 10,4 seconden bij een
nat wegdek en enigszins doorslip
pende banden. Een poging om de
naald boven de 200 km/u te krij
gen was minder succesvol. Maar
ook hiervoor twee verzachtende
omstandigheden. De auto kon met
nauwelijks 1500 km op de teller
niet als ingereden beschouwd
worden en er was sprake van een ®poJ
flinke tegenwind. tenk
pen, een ver naar onder doorlo-
Glibberig pende voorbumper met geinte-
Veel belangrijker dan deze cijfers 9ree1rde sp°iler' een bescbaafde
is hoe de auto in zijn geheel over- sPoliey achter
komt. Zestienkleppers zijn haast
per definitie rumoerig. De nieuwe
BMW is gelukkig een uitzondering j» schijf
op die regel. Zowel bij hoge als u
lage toeren is de auto uitermate
rustig. De 318 iS is een heerlijke
auto voor landelijke weggetjes
met veel bochten. Het sportieve
M-style stuurwiel ligt lekker in de
Overige aanbiedingen
Daihatsu Charade aut. 5-’87 53.000 km
Nissan Micra DX 10-’83 45.000 km
Nissan Cherry 1.3 GL 5-1983 73.000 km
Talbot Horizon GL 6-'84 92.000 km
Fiat Uno 45 Amico 6-’86 32.000 km
-- 1-’88 36.000km
Nissan i-
Trend 8-'86 84.000 km
-- 32 ooo km'
4-84 73.000 km
LPG 2-'84 69.000 km
lila 1.3 Wagon 4-'86 73.000 km
1.3 DX 5-’87 51.000 km
11-'87 21.000 km
6-'87 61.000 km
11-'85 86.000 km
8-'86 45.000 km
-modellen met benzine-,
n diesel-motoren
hand en na het starten van de mo
tor kan het spelen beginnen. De
vijfbak is heel snel te schakelen,
zodat de motor constant op toeren
gehouden kan worden. Tijdens
een korte testrit bleek de 318 ook
zeer gewillig in snel genomen
bochten. Alleen bij een wat natte,
glibberige ondergrond is er spra
ke van enige slipneigingen. De
prima wegligging is onder andere
te danken aan de brede banden
en het feit dat de iS wat lager op
z’n wielen staat. Daarnaast krijgt
de auto af-fabriek dubbelwerken-
de gasgevulde schokdempers.
Uiteraard is de hele uitrusting op
portiviteit gebouwd. Aan de bui
enkant zien we nieuwe wieldop
pen, een ver naar onaer
pende voorbumper met
1-Ter, een bes
prop, twee in de car-
rosseriekleur gespoten buitenspie
gels, shadowline, groen getint
glas, schijfremmen achter en be-
ig in een sportieve ruit op
het meubilair.
Boordcomputer
Verder komt de uitrusting vrijwel
F