PEUGEOT 405
SRiX4
CH
s
de lanen af...
Gelukkige prijs
winnaars bij
Spannende Autospeedway-
Adriaan v.d. Ven
finales op Koningshoeven
De paden op,
o’s
u
s
Marijke
T
A
T
O
T
E
t
n
I Bols en Kooijman
.A
f
elbedrijf
OST
autWfeaglas
CARRÉ V
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 oktober 1989 - pagina 3
e
Garantie
Technische gegevens:
405
ELLA.
REPAREREN
VERNIEUWEN
[AUTORUITEN
aken.
5
LAGE WITSIEBAAN 78 TEL 634355
Iburg
Exclusief
Peugeot- en
Talbot-dealer
staan. Kees i
met Francois
i cc
mm
6000 tr/
^0
Anti diefstal aktie
Kenteken in al uw ruiten 10,-
Snoepen
Een zwaardere auto en twee extra
wielen die mee snoepen zijn uiter
aard terug te vinden in het brand-
oktober 1989 - paginal
Dhr. en mevr, van Dongen
leider Jac van Vliet de chet
v.d. Heuvel, verkoper van
ot ziens in |1
Ivarenbeek
trods. Hij krijgt het zondag tegen
de opdringer Stan Franken moei-
lijker dan ooit. Ook in deze klasse
is het verschil tussen de nummers
een en twee zeer klein en het eind
resultaat onvoorspelbaar.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
12 mnd.
12 mnd.
3 mnd.
3 mnd.
Na de presentatie van de nieuwe Peugeot 405 zijn er al
verschillende modellen de revue gepasseerd. Sinds zijn
introductie logeerden de 1.6 SR, Mil6, GLD, Break Tur
bodiesel en de SRi automaat een weekje bij mij. Aan dit
rijtje is inmiddels een zesde toegevoegd, de SRi X4, een
auto die met permanente vierwielaandrijving wordt
uitgerust.
Vertraging
De 405 X4 heeft dezelfde voorwiel-
ophanging als de overige 405 mo
dellen. Voor de aangedreven ach
teras is Peugeot naar Citroën ge
gaan. Op hydraulisch- elektrische
wijze houdt deze de hoogte con
stant, ongeacht de belading. Hier
door blijft dus ook de bodemvrij-
heid gelijk. Slechts enkele secon
den na het starten komt de auto op
de juiste hoogte. Er zit echter wel
een vertraging op het systeem van
10 seconden, om onnodig op- en
neergaan te vermijden.
De 405 X4-modellen hebben de
standaard remmen van de 405
meegekregen. Gelukkig is ABS te
gen meerprijs leverbaar. Vooral
bij nat wegdek wilden de remmen
bij onze testauto nog wel eens
blokkeren. Er moet voor ABS ruim
zesduidend gulden extra op tafel
komen.
Het valt niet mee over de 405 nog
iets origineels te vertellen. Uiter
aard is de uitrusting gelijk aan de
is klimaat te
i interieur
ns langs om
Hart van Brabantlaan 96
Telefoon 013-433000 I
Merk en type: Peugeot 405
SRi X4
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1905
Boring x slag: 83 x 88 i
Vermogen: 110 pk bij I
min
Koppel: 160 Nm bij 3000 tr/
min
Afmetingen: lengte 4,41 me
ter, breedte 1,72 meter
Prestaties: topsnelheid 185
km/u
acceleratie 0-100 in 10,5 sec.
Gewicht: 1170 kg
Verbruik: 1 liter op 9,9 km
Prijs: f.48.365,=
>n ontvangen uit handen van verkoop-
leque van f.2.500,=. Geheel rechts, Rob
n Adriaan v.d. Ven.
De 405 X4 heeft eigenlijk alle goe
de eigenschappen van zijn twee-
wielaangedreven soortgenoten
overgenomen. De auto is ruim,
comfortabel en als SRi bijzonder
compleet. Ook het brandstofver
bruik blijft zeer binnen de perken.
Het praktische nut is echter voor
ons land wat dubieus. Voor heel
wat minder geld koop je immers
dezelfde fijne auto met voorwiel-
aandrijving.
Elke koper van een auto tijdens de
succesvolle show van 7 en 8 okto
ber bij VAG-dealer Adriaan v.d.
Ven kon meedoen aan een wed
strijd. In een occasion zaten een
aantal ballonnen waarvan het
juiste aantal moest worden gera
den. De betreffende auto hing
Soortgenoten
Van binnen is de SRi ook zeer
compleet. De stoelen en achter
bank zijn met een nette velours
bekleed. De bestuurdersstoel is
bovendien in hoogte verstelbaar.
De rugleuningen zijn overigens
traploos te variëren. De been- en
hoofdruimte zijn voorin zeer goed
te noemen. Ook achterin hebben
passagiers niet te klagen, als
loopt de daklijn wat naar bene
den. De voorportierruiten zijn
elektrisch te openen.
De vierwielaangedreven 405
weegt zo’n 150 kg meer dan zijn
voorwielaangedreven soortgeno
ten. Toch is dit in het rijden niet te
merken. De standaard stuurbe
krachtiging maakt de meest inge
wikkelde manoeuvres kinderlijk
eenvoudig. De auto is door zijn
behoorlijke ruitoppervlak goed te
overzien.
Profielschets
Dit opgemerkt hebbende, nu over
naar de X4. Begin dit jaar moch
ten we al kennis maken met deze
auto op Sicilië. De 405 X4 zit in een
betrekkelijk nieuw segment, waar
in tot op dit moment de Opel Vec-
tra 4x4, Audi 80 Quattro, Renault
21 Quadra, Citroën BX 4x4 en een
aantal Japanners te vinden zijn.
Peugeot maakt hierbij nog onder
scheid tussen de zuiver praktisch
gerichte GRi en SRi en de zeer
sportieve MI16. We moeten de SRi
X4 dan ook zien als dagelijkse ge-
bruiks auto met als extra veilig
heid de twee aangedreven ach
terwielen. Het is moeilijk om in de
Nederlandse situatie een profiel
schets te geven van de doelgroep
van deze auto. Het verhaal van de
dierenarts op het platteland is na
tuurlijk al lang achterhaald. We
zullen het eerder moeten zoeken
bij mensen die bijvoorbeeld in de
bouw werken of particulieren die
veelvuldig op wintersport gaan en
daarbij hun caravan meenemen.
Op de droge verharde weg in
eigen land hebben ze aan de 4
en de Belg Eddy Meeuwis op de
derde plaats.
Bij de bangers is de Tilburger No
de Jong praktisch zeker van de
titel. Antony van den Oetelaar is
de nummer één in de klasse ho-
overige SR-modellen. De portieren
worden op afstand geopend en
gesloten. Bij openen gaat meteen
de binnenverlichting branden,
heel handig in het donker. Aan de
buitenkant is de auto keurig afge
werkt met deurkrukken in de car-
rosseriekleur, nette wieldoppen,
zonwerend glas, stootstrips op de
flanken en bumpers en spiegels in
de carrosseriekleur. De binnen
spiegel aan bestuurderskant is
met de hand van binnenuit ver
stelbaar, terwijl het rechter exem
plaar elektrisch te bedienen is.
Wat voor een automobilist
bent u eigenlijk? Heelt u zich
dat wel eens afgevraagd?
Houdt u van Frans comfort,
Duitse degelijkheid, Italiaan
se snelheid, Engelse look,
Amerikaanse afmetingen, Ja
panse klokjes of glasnost uit
het Oostblok? Of mag het ook
Knackebrod uit Zweden zijn.
U weet het al allemaal; u bent
een Peugeot-freak. Aha, leest
u dan vooral mijn bevindin
gen over de 405 X4 waarmee
ik onlangs gereden heb.
Deze middenklasser heeft
veel te bieden. Naast een
praktische en mooie vormge
ving zowel van buiten als van
binnen valt ook het bedie
ningsgemak meteen op. Alle
functies zijn binnen handbe
reik geplaatst en alles draait,
schakelt of drukt lekker soe
pel. De stoel zit goed en kan
eventueel ook in de hoogte
versteld worden. Dit geldt
overigens ook voor het stuur
wiel. De bekleding is mooi af
gewerkt en prima afgestemd
op de kleur van de auto.
Deze SR injection had nog
een paar extraatjes. Naast de
zeer pittige paardekrachten
die je ter beschikking hebt,
zijn ook de ramen elektrisch
te bedienen. In de midden
console is een handig op-
bergvakje met deksel voor
bijvoorbeeld sleutels, los slin
gerende cassettebandjes of
benzinebonnetjes.
Echt een vakje wat iedere
auto zou moeten hebben,
waar je effe lekker iets in weg
kunt stoppen. Ook de koffer
bak is behoorlijk ruim. Wat
lastig hierbij is echter de ho
ge tildrempel. De deurhendel
van ons testexemplaar had
wat scherpe kantjes en ging
wat stroef, maar was wel
mooi weggewerkt in de deur.
Rij-impressie: Uiteraard is het
rijden met deze Peugeot echte
verwennerij en mijn ritje naar
Eindhoven was dan ook snel
gepiept. Je merk eigenlijk niet
dat je met een vierwielaan-
drijver rijdt. Alleen voel je af
en toe de werking van de hy
draulische achteras. In alle
opzichten is de 405 meer dan
een middenmoot. Hij is niet te
groot of te klein, netjes afge
werkt en hij rijdt lekker com
fortabel. En ook de prijs valt
niet tegen. Wat wil een Peu
geot-freak nog meer?
echter tijdens de show aan een
kraan op zo'n 20 meter hoogte bo
ven de deur van de showroom.
Degene die het juiste aantal bal
lonnen goed had, kon daarmee
een prijs winnen van maar liefst
f.2.500,=. De gelukkige winnaars
waren mevrouw en meneer Van
r
Helaas is de 405 niet de meest stil
le auto. Tot zo'n 120 km/u gaat het
prima, maar daarboven wordt hij
wat rumoeriger. De 405 X4 heeft
het bekende comfort. De auto is op
allerhande soorten wegdek zeer
voorspelbaar. Daarnaast komt
natuurlijk het aantrekkelijke van
de vierwielaandrijving. In een
bocht merk je dat je er aanmerke
lijk harder door heen kunt. Bij nat
weer zal de auto ook minder snel
wegslippen. Helaas heeft de vier
wielaandrijving te weinig invloed
op het gedrag van de auto bij een
plotselinge uitwijkmanoeuvre.
Ook bij dit model wil de achter
kant graag een stapje opzij doen,
wat echter makkelijk op te vangen
is.
Aanstaande zondag 15 oktober,
om 13.00 uur, beginnen op het cir
cuit De Koningshoeven in Tilburg
de laatste autospeedwaywedstrij-
den van dit seizoen. Na, afloop
van deze wedstrijden zullen de
nieuwe nationale titelhouders in
de diverse klassen bekend zijn.
Het klassement in de klasse minis-
tox wordt weer aangevoerd door
de Oisterwijker Jantje "Lauda" Jo-
zen, die aan zijn laatste seizoen in
deze klasse bezig is. De Tilburger
Frank Michels en de Belg Edgar
Rosenhart volgen Jozen op de
voet.
Wim Wijten is de trotse aanvoer
der in de klasse Stockrods, maar
zijn puntentotaal is slechts 2 pun
ten groter dan dat van de Tilbur
ger Joep Brouwers. De achter
stand van Henk van Leuven op
het leidende tweetal is te groot.
Van Leuven zal wel alle zeilen
moeten bijzetten om zijn derde
plaats te verdedigen.
De strijd bij de privecars gaat tus
sen Johan Damen en Chris Rob
ben. Ook hier geldt dat we te ma
ken hebben met een technische
sport; een ongeluk ligt in een klein
hoekje.
De strijd in de klasse stockcars is
nog open, omdat de punten in de
ze klasse nog niet helemaal vast
van Spaandonk leidt
is Mols op een tweede
autohuis tilbury [jg/rlifl]
Ik moest even op de prijslijst stu
deren om te zien uit welke model
len het huidige 405-pnjgramma
bestaat. Vooral door de toevoe
ging van injectie en katalysator
zijn er wat zaken veranderd. Heel
verwarrend is dat we met twee
SRi's te maken hebben. De SRi die
al vanaf het begin leverbaar is,
heeft een 1.9 liter krachtbron met
multi-point injectie en een vermo
gen van 122 pk. De geteste X4 is
echter een andere SRi met een
monopoint injectie en zodoende
een vermogen van 110 pk. Deze
auto moet gezien worden als op
volger van de 1.9 SR.
stofverbruik. Toch kan ik niet an
ders dan tevreden zijn over deze
405 die zijn testweek met een ge
middelde van 1 op 9,9 afsloot.
En dan de aanschafprijzen. Voor
de vierwielaandrijving wordt ruim
achtduizend gulden meer ge
vraagd zodat de basis GRi X4
f.44.670,= kost. De door ons getes
te completere SRi X4 gaat voor
f.48.365,= de deur uit, terwijl de
zeer sportieve MI 16 X4 met auto
matisch ingeschakelend sperdiffe-
rentieel f.62.170,= kost. De 405 kan
hierdoor behoorlijk goed met zijn
concurrenten meekomen.
Dongen uit Waalwijk. Zij zaten het
dichts bij het juiste aantal met
slechts 1 ballon te veel. De tweede
prijs (voor f.500, aan accessoi
res) ging naar M. Vugts uit Berkel
Enschot. De derde prijs (f.250,
aan brandstof) werd gewonnnen
door Dhr. Jussen uit Tilburg.
Bij Adriaan v.d. Ven was men zeer
tevreden over de showdagen die
ook nog een beetje in het teken
van Tilburg Wijnstad stonden. Er
was een heerlijk glas wijn met bij
passende hapjes. Het was gedu
rende de gehele show sfeervol en
gezellig druk.
een comfortabele, ruime auto met
prima prestaties.
De 405 X4 wordt standaard gele
verd met een sper op het midden-
en achterdifferentieel. Deze wor
den electromechanisch ingescha
keld met behulp van een knopje
op de middenconsole. Staan de
voorwielen op een gladde onder
grond, dan gaan alle aandrijf-
krachten naar voren, immers daar
is de weerstand het geringste.
Door de sper in te schakelen wor
den alle vier de wielen gelijkma
tig van kracht voorzien en rijdt de
auto gewoon door. Is een hinder
nis overwonnen, dan schakelt het
systeem zich boven de 25 km/u
uit.