PEUGEOT 405 SRiX4 CH s de lanen af... Gelukkige prijs winnaars bij Spannende Autospeedway- Adriaan v.d. Ven finales op Koningshoeven De paden op, o’s u s Marijke T A T O T E t n I Bols en Kooijman .A f elbedrijf OST autWfeaglas CARRÉ V DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 12 oktober 1989 - pagina 3 e Garantie Technische gegevens: 405 ELLA. REPAREREN VERNIEUWEN [AUTORUITEN aken. 5 LAGE WITSIEBAAN 78 TEL 634355 Iburg Exclusief Peugeot- en Talbot-dealer staan. Kees i met Francois i cc mm 6000 tr/ ^0 Anti diefstal aktie Kenteken in al uw ruiten 10,- Snoepen Een zwaardere auto en twee extra wielen die mee snoepen zijn uiter aard terug te vinden in het brand- oktober 1989 - paginal Dhr. en mevr, van Dongen leider Jac van Vliet de chet v.d. Heuvel, verkoper van ot ziens in |1 Ivarenbeek trods. Hij krijgt het zondag tegen de opdringer Stan Franken moei- lijker dan ooit. Ook in deze klasse is het verschil tussen de nummers een en twee zeer klein en het eind resultaat onvoorspelbaar. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 12 mnd. 12 mnd. 3 mnd. 3 mnd. Na de presentatie van de nieuwe Peugeot 405 zijn er al verschillende modellen de revue gepasseerd. Sinds zijn introductie logeerden de 1.6 SR, Mil6, GLD, Break Tur bodiesel en de SRi automaat een weekje bij mij. Aan dit rijtje is inmiddels een zesde toegevoegd, de SRi X4, een auto die met permanente vierwielaandrijving wordt uitgerust. Vertraging De 405 X4 heeft dezelfde voorwiel- ophanging als de overige 405 mo dellen. Voor de aangedreven ach teras is Peugeot naar Citroën ge gaan. Op hydraulisch- elektrische wijze houdt deze de hoogte con stant, ongeacht de belading. Hier door blijft dus ook de bodemvrij- heid gelijk. Slechts enkele secon den na het starten komt de auto op de juiste hoogte. Er zit echter wel een vertraging op het systeem van 10 seconden, om onnodig op- en neergaan te vermijden. De 405 X4-modellen hebben de standaard remmen van de 405 meegekregen. Gelukkig is ABS te gen meerprijs leverbaar. Vooral bij nat wegdek wilden de remmen bij onze testauto nog wel eens blokkeren. Er moet voor ABS ruim zesduidend gulden extra op tafel komen. Het valt niet mee over de 405 nog iets origineels te vertellen. Uiter aard is de uitrusting gelijk aan de is klimaat te i interieur ns langs om Hart van Brabantlaan 96 Telefoon 013-433000 I Merk en type: Peugeot 405 SRi X4 Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1905 Boring x slag: 83 x 88 i Vermogen: 110 pk bij I min Koppel: 160 Nm bij 3000 tr/ min Afmetingen: lengte 4,41 me ter, breedte 1,72 meter Prestaties: topsnelheid 185 km/u acceleratie 0-100 in 10,5 sec. Gewicht: 1170 kg Verbruik: 1 liter op 9,9 km Prijs: f.48.365,= >n ontvangen uit handen van verkoop- leque van f.2.500,=. Geheel rechts, Rob n Adriaan v.d. Ven. De 405 X4 heeft eigenlijk alle goe de eigenschappen van zijn twee- wielaangedreven soortgenoten overgenomen. De auto is ruim, comfortabel en als SRi bijzonder compleet. Ook het brandstofver bruik blijft zeer binnen de perken. Het praktische nut is echter voor ons land wat dubieus. Voor heel wat minder geld koop je immers dezelfde fijne auto met voorwiel- aandrijving. Elke koper van een auto tijdens de succesvolle show van 7 en 8 okto ber bij VAG-dealer Adriaan v.d. Ven kon meedoen aan een wed strijd. In een occasion zaten een aantal ballonnen waarvan het juiste aantal moest worden gera den. De betreffende auto hing Soortgenoten Van binnen is de SRi ook zeer compleet. De stoelen en achter bank zijn met een nette velours bekleed. De bestuurdersstoel is bovendien in hoogte verstelbaar. De rugleuningen zijn overigens traploos te variëren. De been- en hoofdruimte zijn voorin zeer goed te noemen. Ook achterin hebben passagiers niet te klagen, als loopt de daklijn wat naar bene den. De voorportierruiten zijn elektrisch te openen. De vierwielaangedreven 405 weegt zo’n 150 kg meer dan zijn voorwielaangedreven soortgeno ten. Toch is dit in het rijden niet te merken. De standaard stuurbe krachtiging maakt de meest inge wikkelde manoeuvres kinderlijk eenvoudig. De auto is door zijn behoorlijke ruitoppervlak goed te overzien. Profielschets Dit opgemerkt hebbende, nu over naar de X4. Begin dit jaar moch ten we al kennis maken met deze auto op Sicilië. De 405 X4 zit in een betrekkelijk nieuw segment, waar in tot op dit moment de Opel Vec- tra 4x4, Audi 80 Quattro, Renault 21 Quadra, Citroën BX 4x4 en een aantal Japanners te vinden zijn. Peugeot maakt hierbij nog onder scheid tussen de zuiver praktisch gerichte GRi en SRi en de zeer sportieve MI16. We moeten de SRi X4 dan ook zien als dagelijkse ge- bruiks auto met als extra veilig heid de twee aangedreven ach terwielen. Het is moeilijk om in de Nederlandse situatie een profiel schets te geven van de doelgroep van deze auto. Het verhaal van de dierenarts op het platteland is na tuurlijk al lang achterhaald. We zullen het eerder moeten zoeken bij mensen die bijvoorbeeld in de bouw werken of particulieren die veelvuldig op wintersport gaan en daarbij hun caravan meenemen. Op de droge verharde weg in eigen land hebben ze aan de 4 en de Belg Eddy Meeuwis op de derde plaats. Bij de bangers is de Tilburger No de Jong praktisch zeker van de titel. Antony van den Oetelaar is de nummer één in de klasse ho- overige SR-modellen. De portieren worden op afstand geopend en gesloten. Bij openen gaat meteen de binnenverlichting branden, heel handig in het donker. Aan de buitenkant is de auto keurig afge werkt met deurkrukken in de car- rosseriekleur, nette wieldoppen, zonwerend glas, stootstrips op de flanken en bumpers en spiegels in de carrosseriekleur. De binnen spiegel aan bestuurderskant is met de hand van binnenuit ver stelbaar, terwijl het rechter exem plaar elektrisch te bedienen is. Wat voor een automobilist bent u eigenlijk? Heelt u zich dat wel eens afgevraagd? Houdt u van Frans comfort, Duitse degelijkheid, Italiaan se snelheid, Engelse look, Amerikaanse afmetingen, Ja panse klokjes of glasnost uit het Oostblok? Of mag het ook Knackebrod uit Zweden zijn. U weet het al allemaal; u bent een Peugeot-freak. Aha, leest u dan vooral mijn bevindin gen over de 405 X4 waarmee ik onlangs gereden heb. Deze middenklasser heeft veel te bieden. Naast een praktische en mooie vormge ving zowel van buiten als van binnen valt ook het bedie ningsgemak meteen op. Alle functies zijn binnen handbe reik geplaatst en alles draait, schakelt of drukt lekker soe pel. De stoel zit goed en kan eventueel ook in de hoogte versteld worden. Dit geldt overigens ook voor het stuur wiel. De bekleding is mooi af gewerkt en prima afgestemd op de kleur van de auto. Deze SR injection had nog een paar extraatjes. Naast de zeer pittige paardekrachten die je ter beschikking hebt, zijn ook de ramen elektrisch te bedienen. In de midden console is een handig op- bergvakje met deksel voor bijvoorbeeld sleutels, los slin gerende cassettebandjes of benzinebonnetjes. Echt een vakje wat iedere auto zou moeten hebben, waar je effe lekker iets in weg kunt stoppen. Ook de koffer bak is behoorlijk ruim. Wat lastig hierbij is echter de ho ge tildrempel. De deurhendel van ons testexemplaar had wat scherpe kantjes en ging wat stroef, maar was wel mooi weggewerkt in de deur. Rij-impressie: Uiteraard is het rijden met deze Peugeot echte verwennerij en mijn ritje naar Eindhoven was dan ook snel gepiept. Je merk eigenlijk niet dat je met een vierwielaan- drijver rijdt. Alleen voel je af en toe de werking van de hy draulische achteras. In alle opzichten is de 405 meer dan een middenmoot. Hij is niet te groot of te klein, netjes afge werkt en hij rijdt lekker com fortabel. En ook de prijs valt niet tegen. Wat wil een Peu geot-freak nog meer? echter tijdens de show aan een kraan op zo'n 20 meter hoogte bo ven de deur van de showroom. Degene die het juiste aantal bal lonnen goed had, kon daarmee een prijs winnen van maar liefst f.2.500,=. De gelukkige winnaars waren mevrouw en meneer Van r Helaas is de 405 niet de meest stil le auto. Tot zo'n 120 km/u gaat het prima, maar daarboven wordt hij wat rumoeriger. De 405 X4 heeft het bekende comfort. De auto is op allerhande soorten wegdek zeer voorspelbaar. Daarnaast komt natuurlijk het aantrekkelijke van de vierwielaandrijving. In een bocht merk je dat je er aanmerke lijk harder door heen kunt. Bij nat weer zal de auto ook minder snel wegslippen. Helaas heeft de vier wielaandrijving te weinig invloed op het gedrag van de auto bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre. Ook bij dit model wil de achter kant graag een stapje opzij doen, wat echter makkelijk op te vangen is. Aanstaande zondag 15 oktober, om 13.00 uur, beginnen op het cir cuit De Koningshoeven in Tilburg de laatste autospeedwaywedstrij- den van dit seizoen. Na, afloop van deze wedstrijden zullen de nieuwe nationale titelhouders in de diverse klassen bekend zijn. Het klassement in de klasse minis- tox wordt weer aangevoerd door de Oisterwijker Jantje "Lauda" Jo- zen, die aan zijn laatste seizoen in deze klasse bezig is. De Tilburger Frank Michels en de Belg Edgar Rosenhart volgen Jozen op de voet. Wim Wijten is de trotse aanvoer der in de klasse Stockrods, maar zijn puntentotaal is slechts 2 pun ten groter dan dat van de Tilbur ger Joep Brouwers. De achter stand van Henk van Leuven op het leidende tweetal is te groot. Van Leuven zal wel alle zeilen moeten bijzetten om zijn derde plaats te verdedigen. De strijd bij de privecars gaat tus sen Johan Damen en Chris Rob ben. Ook hier geldt dat we te ma ken hebben met een technische sport; een ongeluk ligt in een klein hoekje. De strijd in de klasse stockcars is nog open, omdat de punten in de ze klasse nog niet helemaal vast van Spaandonk leidt is Mols op een tweede autohuis tilbury [jg/rlifl] Ik moest even op de prijslijst stu deren om te zien uit welke model len het huidige 405-pnjgramma bestaat. Vooral door de toevoe ging van injectie en katalysator zijn er wat zaken veranderd. Heel verwarrend is dat we met twee SRi's te maken hebben. De SRi die al vanaf het begin leverbaar is, heeft een 1.9 liter krachtbron met multi-point injectie en een vermo gen van 122 pk. De geteste X4 is echter een andere SRi met een monopoint injectie en zodoende een vermogen van 110 pk. Deze auto moet gezien worden als op volger van de 1.9 SR. stofverbruik. Toch kan ik niet an ders dan tevreden zijn over deze 405 die zijn testweek met een ge middelde van 1 op 9,9 afsloot. En dan de aanschafprijzen. Voor de vierwielaandrijving wordt ruim achtduizend gulden meer ge vraagd zodat de basis GRi X4 f.44.670,= kost. De door ons getes te completere SRi X4 gaat voor f.48.365,= de deur uit, terwijl de zeer sportieve MI 16 X4 met auto matisch ingeschakelend sperdiffe- rentieel f.62.170,= kost. De 405 kan hierdoor behoorlijk goed met zijn concurrenten meekomen. Dongen uit Waalwijk. Zij zaten het dichts bij het juiste aantal met slechts 1 ballon te veel. De tweede prijs (voor f.500, aan accessoi res) ging naar M. Vugts uit Berkel Enschot. De derde prijs (f.250, aan brandstof) werd gewonnnen door Dhr. Jussen uit Tilburg. Bij Adriaan v.d. Ven was men zeer tevreden over de showdagen die ook nog een beetje in het teken van Tilburg Wijnstad stonden. Er was een heerlijk glas wijn met bij passende hapjes. Het was gedu rende de gehele show sfeervol en gezellig druk. een comfortabele, ruime auto met prima prestaties. De 405 X4 wordt standaard gele verd met een sper op het midden- en achterdifferentieel. Deze wor den electromechanisch ingescha keld met behulp van een knopje op de middenconsole. Staan de voorwielen op een gladde onder grond, dan gaan alle aandrijf- krachten naar voren, immers daar is de weerstand het geringste. Door de sper in te schakelen wor den alle vier de wielen gelijkma tig van kracht voorzien en rijdt de auto gewoon door. Is een hinder nis overwonnen, dan schakelt het systeem zich boven de 25 km/u uit.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 23