ROVER 200 1
1
CITROËN XM
CANNY EN
SH1GA
hand in hand
bij
over paar weken
in Nederland
tijdelijk bij Daihatsu
Oplage91.555ex.
Mooi
bezit
pag. 7
pag.3
o.a.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Wagenpark
passeert de
zes miljoen
Deze week
in de
Automaat
Ook in deze bijlage
Autospeedway
finales
Autotest:
Peugeot 405
SRÏX4
Verruiming
inruil-
regeling
BTW
Rij-impressie
BMW 318 iS
G300FTHI
iktober 1989 - pagina 21
Donderdag 12 oktober 1989
Lees verder op blz.
Jaargang 1
Nummer 39
Nog even en dan is het werkelijk zover. Vanaf de eerste
volle week van november is het nieuwe Citroën topmo
del in de Nederlandse showrooms te bewonderen. Deze
week mochten we voor de tweede keer proeven tijdens
de Nederlandse introductie in Tiel. We reden de auto's
nu volgens Nederlandse specificaties in de voor ons zo
bekende weersomstandigheden.
Deze week werd in Engeland de nieuwe Rover 200
geïntroduceerd. Het gaat om een auto die in het seg
ment van de oude 200 en de Austin Maestro moet oppe-
reren. Overigens is de naam Austin helemaal verdwe
nen en zullen alle nieuw te introduceren auto's van de
ze fabriek de naam Rover dragen. De nieuwe 200 is een
vijfdeurs model wat tegelijk ontwikkeld is met de in
maart te verwachten Honda Concerto. Dat betekent een
vrijwel gelijke carrosserie, maar bovenal ook Japanse
techniek. De nieuwe Rover 200 is het zoveelste bewijs
van de uitstekende samenwerking tussen Rover en
Honda.
V..SU is de
3 enkele
jloednieu-
ig neerklapbaar. Het dash
board heelt de inmiddels ingebur-
gerde Rover-stijl met in de mid
denconsole van boven naar bene
den luchtroosters, drie draaiknop-
pen voor de verwarming en venti
latie, de radio, asbak en een op-
bergvakje. Verder is er nog meer
opbergruimte in het dashboard
kastje, de portierbakken en boven
op het dashboard waar een antis
lip matje te vinden is. De bekle
ding en stoelvorm doen bij de Si
erg denken aan de Montego. In
de duurdere uitvoeringen wordt
een ander stofje gebruikt. Heel
Het aantal motorvoertuigen in
Nederland is per 1 augustus
van dit jaar tot 6.073.000 een
heden toegenomen. Hiervan
waren 5.371.000 personenau
to's, 557.000 bedrijfsauto's en
145.000 motorfietsen. Dit blijkt
uit de nieuwste cijfers van het
Centraal Bureau voorde Sta
tistiek. Een jaar eerder be
droeg het totale wagenpark
nog 5.924.000 motorvoertui
gen.
Bovendien heeft Daihatsu Holland
besloten om ondanks de BVB ver
hoging op 1 oktober zijn prijzen
voorlopig niet te verhogen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
De speciale Charade krijgt de
naam Shiga en is gebaseerd op
de 4 cylinder 1.3 TX. Ook dit mo
del wordt in rood of wit geleverd.
De bekleding en sportieve stoelen
komen uit de GTti, wat ook geldt
voor de elektrisch bediende bui
tenspiegels. Aan de buitenkant
heeft de Shiga sportieve wielpla-
ten, een reflectiesieiplaat achter
---Lienuit te openen
benzineklep en kofferklep. Het to
tale pakket heeft een waarde van
f.2.200,=, waarvan de klant er
slechts zeshonderd betaald. De
Charade Shiga kost zodoende
1.21.995,-.
De 200 past uitstekend in de huidi- dinc
ge Rover-lijn. Veel stijlkenmerken
zijn van de grote 800-reeks over
genomen. Zo zien we de typisch
gevormde neus, brede deurbe-
schermers en vrijwel gelijk ge
vormde achterlichten. De achter
steven van de auto heeft een
beetje dezelfde lijn als de Ford
Scorpio, terwijl er vanwege de
compacte vorm ook duidelijk trek
ken van de Volvo 440 in te vinden
zijn. De auto is in totaal 4,22 meter
lang en zal daarmee concurren
ten als de VW Golf, Ford Escort,
Fiat Tipo, Mazda 323, Renault 19
en Opel Kadett tegenover zich
krijgen. En natuurlijk niet te ver
geten de Honda Concerto.
PGM-Fi
Het modellengarnma van de nieu
we 200 is gebaseerd op de twee te
leveren motoren. De basisversie
krijgt een 1.4 liter 16-klepper met
een vermogen van 91 pk die wor
den bereikt door toevoeging van
injectie en een katalysator. De
Rover weet hiermee een top van
169 km/u te bereiken, terwijl het
sprintje vanuit stilstand tot 100
km/u in 12,4 seconden wordt vol
bracht. Deze krachtbron is te com
bineren met drie uitrustingsni-
veau's, de Si, SLi en GSi. Het top
model uit de range, vergelijkbaar
met de huidige 216 Vitesse, wordt
de 216 GSi 16V. Deze auto heeft
een 1.6 liter Honda. 16-kleppen
motor met een vermogen van 114
pk. Het PGM-Fi (programmed fuel
injection) zorgt voor de brandstof-
toevoer. Uiteraard ligt bij deze
motor het prestatieniveau hoger.
Zo bedraagt de top 193 km/u en
wordt de 100 km/u binnen 9,8 se
conden bereikt. De 216 GSi is bo
vendien tegen meerprijs met een
automatische versnellingsbak te
verkrijgen.
De standaard 214 Si wordt voor
zien van in de carrosseriekleur
uitgevoerde deurhendels, vier
speakers, digitaal klokje, interval
op de ruitewisser achter, een
deelbaar neerklapbare achter
bank, van binnenuit te openen
benzineklepje en vijfde deur, in
hoogte verstelbaar stuur en een
stereo- installatie met security co
de. Uiteraard gaat het bij deze uit
voeringen om de Engelse versie.
De definitief in Nederland te leve
ren auto's kunnen daarom wat
wijken.
Vergrendeling
De completere SLi heeft boven
dien een handbediende sunroof,
getint glas, binnenverlichting met
vertaging, centrale vergrendeling,
houten inleg in de deuren en een
verlichte asbak. Uiteraard is de
GSi nog completer met elektrisch
bediend schuifdak, regelbare in
strumenten verlichting, hoofdsteu
nen achterin, armsteun op de ach
terbank, elektrische voorportier
ruiten en een in hoogte verstelba
re bestuurdersstoel. De 214 en 216
GSi komen in uitrusting overeen.
De bagageruimte is goed toegan
kelijk doordat de klep tot aan de
bumper open gaat. Bij alle versies
is de achterbank in 40/60 verhou-
De Hoge Raad heeft onlangs
arrest gewezen waaruit voort
vloeit dat een ondernemer
meer vrijheid heeft bij inruil
van zogenaamde gelijksoorti
ge goederen dan tot nu toe
werd aangenomen. In de fis
cale opvatting was het zo dat
op een personenauto uitslui
tend een personenauto mocht
worden ingeruild om verreke
ning van de BTW te verkrij
gen. Uit het vonnis van de Ho
ge Raad kan echter worden
afgeleid dat BTW-verreke-
ning ook kan plaatsvinden
als een personenauto met
grijs kenteken wordt inge
ruild, als een motorfiets wordt
ingeruild en ook als er een
auto wordt verkocht met inruil
van meer auto's. Wel moet het
steeds zo zijn dat de waarde
van de ingeruilde goederen
lager is dan de waarde van
de te verkopen auto. Of deze
mogelijkheden blijven is ove
rigens nog de vraag, want er
zal nog een nadere interpre
tatie moeten plaatsvinden
door het Gerechtshof te Am
sterdam. Hiermee is echter
zeker een half jaar tot een
jaar gemoeid, aldus het mi
nisterie van Financiën.
Afgelopen weekend vond er
in Eindhoven een reunie
plaats van de Alpen Toer Ral
ly en Vogezen Rally die eer
der dit jaar werden gehou
den. Trouwe lezers zullen zich
het verhaal nog over de A TR
kunnen herinneren. Een rit
waaraan ik veel leuke herin
neringen heb over gehouden.
Nou, het hele zootje was dus
weer bij elkaar. Duizenden
foto's, honderden dia's en een
aantal videofilms waren alle
maal het bekijken waard.
Iedereen kwam er wel op
voor, met afzonder auto. Het
leuke was dat de sfeer ook
weer meteen terug was.
Iedereen had zoiets van "als
de A TR morgen weer zou be
ginnen, ga ik direkt weer
mee
Ie hoorde nu ook verhalen die
na afloop gebeurd zijn. Zo
heeft het bijvoorbeeld weken
geduurd voordat de Donker
voort van een deelnemer
I weer terug was in Nederland.
Dood moe van de pech ver
kocht hij zijn bezit onlangs.
Opvallend was dat een be
hoorlijk aantal deelnemers
zich in de tussentijd een an
dere of extra auto had aange
schaft. Een architekt met part
ner namen deel in een Fiat
Spider, een auto die inmid
dels ook hun garage heeft
verlaten. De verzameling
werd echter uitgebreid met
een Dax Cobra en een fraaie
Amerikaan uit het midden
van de jaren zestig. De nieu
we aankopen vertegenwoor
digen toch een waarde van
een bedrag met vijf nullen.
Vol trots liet ik natuurlijk de
foto's zien van mijn oude ve-
hiekel wat bijna gereed is
voor de kentekenkeuring.
Mijn autootje zal nog niet een
bedrag met vier nullen halen.
De architekt in kwestie was
echter dol enthousiast omdat
mijn autootje destijds zijn eer
ste gemotoriseerde vervoer
middel was. "Een mooi bezit"
merkte hij welgemeend op.
En daarmee liet hij duidelijk
I merken een echte autolief-
I hebber te zijn. De waarde
I van een auto doet er niet zo
veel toe, maar wel de liefde
die je ervoor op brengt...
Tony Vos
fraai is het compleet met leer be
klede interieur wat als extra op de
GSi-modellen leverbaar is. Zeker
in combinatie met de houten inleg
op deuren en dashboard een 'ty
pical English' gezicht.
De levering in Nederland laat nog
even op zich wachten, zodat de
prijzen nog niet bekend zijn. Als
deze gunstig uitvallen heeft Rover
er een leuke, moderne auto bij die
echter in het meest drukbevochten
segment van de markt komt. De
naam Rover en de betrouwbare
Japanse techniek zullen het hier
moeten winnen.
’’3'. Het lapanse merk Daihatsi
laatste tijd erg aktief. Pas 6
weken terug werd het gloe
we hoofdkantoor in Vianen ge
opend. Vrijwel tegelijkertijd werd
de nieuwe Applause aan het Ne
derlandse publiek voorgesteld.
Nu komt het merk met twee spe
ciale uitgaves op basis van de
Cuore en Charade. Beide auto's
worden slechts in beperkte oplage en een van binnei
geleverd. benzineklep ei
De Cuore Canny is gebaseerd op tale pakket he<
het TS-model met vijfbak. Echter
de bekleding, het stuurwiel en de
versnellingsbak komen uit de
Cuore TX. Striping, wielplaten en
matten maken de auto compleet.
De Cuore Canny is er in rood en
wit voor f.14.395,=. Dit betekent
dat alle genoemde extra's gratis
worden geleverd.
SHK3A