ROVER 200 1 1 CITROËN XM CANNY EN SH1GA hand in hand bij over paar weken in Nederland tijdelijk bij Daihatsu Oplage91.555ex. Mooi bezit pag. 7 pag.3 o.a. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Wagenpark passeert de zes miljoen Deze week in de Automaat Ook in deze bijlage Autospeedway finales Autotest: Peugeot 405 SRÏX4 Verruiming inruil- regeling BTW Rij-impressie BMW 318 iS G300FTHI iktober 1989 - pagina 21 Donderdag 12 oktober 1989 Lees verder op blz. Jaargang 1 Nummer 39 Nog even en dan is het werkelijk zover. Vanaf de eerste volle week van november is het nieuwe Citroën topmo del in de Nederlandse showrooms te bewonderen. Deze week mochten we voor de tweede keer proeven tijdens de Nederlandse introductie in Tiel. We reden de auto's nu volgens Nederlandse specificaties in de voor ons zo bekende weersomstandigheden. Deze week werd in Engeland de nieuwe Rover 200 geïntroduceerd. Het gaat om een auto die in het seg ment van de oude 200 en de Austin Maestro moet oppe- reren. Overigens is de naam Austin helemaal verdwe nen en zullen alle nieuw te introduceren auto's van de ze fabriek de naam Rover dragen. De nieuwe 200 is een vijfdeurs model wat tegelijk ontwikkeld is met de in maart te verwachten Honda Concerto. Dat betekent een vrijwel gelijke carrosserie, maar bovenal ook Japanse techniek. De nieuwe Rover 200 is het zoveelste bewijs van de uitstekende samenwerking tussen Rover en Honda. V..SU is de 3 enkele jloednieu- ig neerklapbaar. Het dash board heelt de inmiddels ingebur- gerde Rover-stijl met in de mid denconsole van boven naar bene den luchtroosters, drie draaiknop- pen voor de verwarming en venti latie, de radio, asbak en een op- bergvakje. Verder is er nog meer opbergruimte in het dashboard kastje, de portierbakken en boven op het dashboard waar een antis lip matje te vinden is. De bekle ding en stoelvorm doen bij de Si erg denken aan de Montego. In de duurdere uitvoeringen wordt een ander stofje gebruikt. Heel Het aantal motorvoertuigen in Nederland is per 1 augustus van dit jaar tot 6.073.000 een heden toegenomen. Hiervan waren 5.371.000 personenau to's, 557.000 bedrijfsauto's en 145.000 motorfietsen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voorde Sta tistiek. Een jaar eerder be droeg het totale wagenpark nog 5.924.000 motorvoertui gen. Bovendien heeft Daihatsu Holland besloten om ondanks de BVB ver hoging op 1 oktober zijn prijzen voorlopig niet te verhogen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek De speciale Charade krijgt de naam Shiga en is gebaseerd op de 4 cylinder 1.3 TX. Ook dit mo del wordt in rood of wit geleverd. De bekleding en sportieve stoelen komen uit de GTti, wat ook geldt voor de elektrisch bediende bui tenspiegels. Aan de buitenkant heeft de Shiga sportieve wielpla- ten, een reflectiesieiplaat achter ---Lienuit te openen benzineklep en kofferklep. Het to tale pakket heeft een waarde van f.2.200,=, waarvan de klant er slechts zeshonderd betaald. De Charade Shiga kost zodoende 1.21.995,-. De 200 past uitstekend in de huidi- dinc ge Rover-lijn. Veel stijlkenmerken zijn van de grote 800-reeks over genomen. Zo zien we de typisch gevormde neus, brede deurbe- schermers en vrijwel gelijk ge vormde achterlichten. De achter steven van de auto heeft een beetje dezelfde lijn als de Ford Scorpio, terwijl er vanwege de compacte vorm ook duidelijk trek ken van de Volvo 440 in te vinden zijn. De auto is in totaal 4,22 meter lang en zal daarmee concurren ten als de VW Golf, Ford Escort, Fiat Tipo, Mazda 323, Renault 19 en Opel Kadett tegenover zich krijgen. En natuurlijk niet te ver geten de Honda Concerto. PGM-Fi Het modellengarnma van de nieu we 200 is gebaseerd op de twee te leveren motoren. De basisversie krijgt een 1.4 liter 16-klepper met een vermogen van 91 pk die wor den bereikt door toevoeging van injectie en een katalysator. De Rover weet hiermee een top van 169 km/u te bereiken, terwijl het sprintje vanuit stilstand tot 100 km/u in 12,4 seconden wordt vol bracht. Deze krachtbron is te com bineren met drie uitrustingsni- veau's, de Si, SLi en GSi. Het top model uit de range, vergelijkbaar met de huidige 216 Vitesse, wordt de 216 GSi 16V. Deze auto heeft een 1.6 liter Honda. 16-kleppen motor met een vermogen van 114 pk. Het PGM-Fi (programmed fuel injection) zorgt voor de brandstof- toevoer. Uiteraard ligt bij deze motor het prestatieniveau hoger. Zo bedraagt de top 193 km/u en wordt de 100 km/u binnen 9,8 se conden bereikt. De 216 GSi is bo vendien tegen meerprijs met een automatische versnellingsbak te verkrijgen. De standaard 214 Si wordt voor zien van in de carrosseriekleur uitgevoerde deurhendels, vier speakers, digitaal klokje, interval op de ruitewisser achter, een deelbaar neerklapbare achter bank, van binnenuit te openen benzineklepje en vijfde deur, in hoogte verstelbaar stuur en een stereo- installatie met security co de. Uiteraard gaat het bij deze uit voeringen om de Engelse versie. De definitief in Nederland te leve ren auto's kunnen daarom wat wijken. Vergrendeling De completere SLi heeft boven dien een handbediende sunroof, getint glas, binnenverlichting met vertaging, centrale vergrendeling, houten inleg in de deuren en een verlichte asbak. Uiteraard is de GSi nog completer met elektrisch bediend schuifdak, regelbare in strumenten verlichting, hoofdsteu nen achterin, armsteun op de ach terbank, elektrische voorportier ruiten en een in hoogte verstelba re bestuurdersstoel. De 214 en 216 GSi komen in uitrusting overeen. De bagageruimte is goed toegan kelijk doordat de klep tot aan de bumper open gaat. Bij alle versies is de achterbank in 40/60 verhou- De Hoge Raad heeft onlangs arrest gewezen waaruit voort vloeit dat een ondernemer meer vrijheid heeft bij inruil van zogenaamde gelijksoorti ge goederen dan tot nu toe werd aangenomen. In de fis cale opvatting was het zo dat op een personenauto uitslui tend een personenauto mocht worden ingeruild om verreke ning van de BTW te verkrij gen. Uit het vonnis van de Ho ge Raad kan echter worden afgeleid dat BTW-verreke- ning ook kan plaatsvinden als een personenauto met grijs kenteken wordt inge ruild, als een motorfiets wordt ingeruild en ook als er een auto wordt verkocht met inruil van meer auto's. Wel moet het steeds zo zijn dat de waarde van de ingeruilde goederen lager is dan de waarde van de te verkopen auto. Of deze mogelijkheden blijven is ove rigens nog de vraag, want er zal nog een nadere interpre tatie moeten plaatsvinden door het Gerechtshof te Am sterdam. Hiermee is echter zeker een half jaar tot een jaar gemoeid, aldus het mi nisterie van Financiën. Afgelopen weekend vond er in Eindhoven een reunie plaats van de Alpen Toer Ral ly en Vogezen Rally die eer der dit jaar werden gehou den. Trouwe lezers zullen zich het verhaal nog over de A TR kunnen herinneren. Een rit waaraan ik veel leuke herin neringen heb over gehouden. Nou, het hele zootje was dus weer bij elkaar. Duizenden foto's, honderden dia's en een aantal videofilms waren alle maal het bekijken waard. Iedereen kwam er wel op voor, met afzonder auto. Het leuke was dat de sfeer ook weer meteen terug was. Iedereen had zoiets van "als de A TR morgen weer zou be ginnen, ga ik direkt weer mee Ie hoorde nu ook verhalen die na afloop gebeurd zijn. Zo heeft het bijvoorbeeld weken geduurd voordat de Donker voort van een deelnemer I weer terug was in Nederland. Dood moe van de pech ver kocht hij zijn bezit onlangs. Opvallend was dat een be hoorlijk aantal deelnemers zich in de tussentijd een an dere of extra auto had aange schaft. Een architekt met part ner namen deel in een Fiat Spider, een auto die inmid dels ook hun garage heeft verlaten. De verzameling werd echter uitgebreid met een Dax Cobra en een fraaie Amerikaan uit het midden van de jaren zestig. De nieu we aankopen vertegenwoor digen toch een waarde van een bedrag met vijf nullen. Vol trots liet ik natuurlijk de foto's zien van mijn oude ve- hiekel wat bijna gereed is voor de kentekenkeuring. Mijn autootje zal nog niet een bedrag met vier nullen halen. De architekt in kwestie was echter dol enthousiast omdat mijn autootje destijds zijn eer ste gemotoriseerde vervoer middel was. "Een mooi bezit" merkte hij welgemeend op. En daarmee liet hij duidelijk I merken een echte autolief- I hebber te zijn. De waarde I van een auto doet er niet zo veel toe, maar wel de liefde die je ervoor op brengt... Tony Vos fraai is het compleet met leer be klede interieur wat als extra op de GSi-modellen leverbaar is. Zeker in combinatie met de houten inleg op deuren en dashboard een 'ty pical English' gezicht. De levering in Nederland laat nog even op zich wachten, zodat de prijzen nog niet bekend zijn. Als deze gunstig uitvallen heeft Rover er een leuke, moderne auto bij die echter in het meest drukbevochten segment van de markt komt. De naam Rover en de betrouwbare Japanse techniek zullen het hier moeten winnen. ’’3'. Het lapanse merk Daihatsi laatste tijd erg aktief. Pas 6 weken terug werd het gloe we hoofdkantoor in Vianen ge opend. Vrijwel tegelijkertijd werd de nieuwe Applause aan het Ne derlandse publiek voorgesteld. Nu komt het merk met twee spe ciale uitgaves op basis van de Cuore en Charade. Beide auto's worden slechts in beperkte oplage en een van binnei geleverd. benzineklep ei De Cuore Canny is gebaseerd op tale pakket he< het TS-model met vijfbak. Echter de bekleding, het stuurwiel en de versnellingsbak komen uit de Cuore TX. Striping, wielplaten en matten maken de auto compleet. De Cuore Canny is er in rood en wit voor f.14.395,=. Dit betekent dat alle genoemde extra's gratis worden geleverd. SHK3A

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 21