VERONICA STRANDRACE van Michelin Nissan R89C op Zandvoort Radiale motorbanden Europese motor van b.v. Giro 1111222 ti NS DIT WEEKEND in België Lagere BTW op kataly- satorauto's ONZE VERJAARDAG IS EIGENLIJK EEN RAMP. i ag I- 5 uur r JZUKI Ifc. DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 5 oktober 1989 - pagina 11 ober 1989-pagina 10 T M O R A A O T M SENS je.o. HONDA Compacter Levendig ld sterk. burg b.v. igen gratis ribunekaai F aanc alle S.' KT. (O UUR n013-355655 ders, 013-341496 Stichting Mensen in Nood. Postbus 1041. 5200 BA Den Bosch. Telefoon 073 144544. CASIONS 1984 1986 1987 1987 jge- tankin- nieu- iber in De viercylinder 1085 cc 16-klep- penkrachtbron levert een vermo gen van 100 pk bij 7.500 tr/min. De levering zal na de Motorai zijn aanvang nemen. itwerp mag zeer c ;md worden. Kijk eens naar de gei die fraai bij h Op de komende Motorai zal Honda de aandacht naar zijn stand trekken met de nieuwe ST 1100 Pan European en de VFR 750 F. Beide motoren werden vorige week aan de motorpers voorgesteld. De Pan European is het resultaat van marktonderzoek naar de specifieke eisen die Europese motorrijders aan him machine stellen. Volgens Honda willen wij Europeanen een motor die geschikt is voor lange toerritten, terwijl deze lange rei zen maar enkele keren per jaar voorkomen. Voor het Duitse Honda onderzoeks- en ontwikkelingsteam was het duidelijk dat er een machine moest komen met de luxe en het comfort van een toermotor gecombineerd met de handelbaarheid en stuureigenschappen van een sportief model. Het ontwerp mag zeer geslaagd genoemd worden. Kijk bijvoor beeld eens naar de geïntegreerde kofferset, die fraai bij het geheel past. Natuurlijk is de Pan Euro pean van een aantal stroomlijn delen voorzien, zonder dat de ech te uitstraling van een motorfiets is verdwenen. Dat een stichting als Mensen in Nood al 75 jaar bestaat, is niet iets om uitgebreid te vieren. Maar als u toch een gebaar wilt maken, steun ons dan financieel. Zodat we vluchtelingen in o Mozambique en andere slachtoffers van grote en kleine rampen kunnen blijven hel pen te overleven en ’n eigen bestaan op te bouwen. In dat opzicht is uw bijdrage dus een aardig verjaarscadeau. van 380 km/u. De auto zal tij dens de recordpoging wor den bestuurd door Julian Bai ley, een van de vaste piloten in deze auto. De Nissan zal om 14.30 uur acte de presence geven. iduiding Z, dus geschikt voor recente, sportieve wegmoto- ren. Door de radiale opbouw en het rubbercompound leveren de banden naast een uitmuntende grip, ook een uitstekende recht-uit stabiliteit bij hoge snelheden. Bovendien zijn deze banden bij uitstek geschikt voor circuit-ge- De Belgische regering is van plan om de BTW op auto's die zijn uitgerust met een kataly sator te verlagen. Naast een lager BTW-tarief op schone auto's overweegt de regering een hogere wegenbelasting in te voeren voor diegenen die een auto zonder katalysa tor bezitten. Het BTW-tarief op nieuwe auto's bedraagt in België mo menteel 25%. De regering hoopt in oktober gereed te zijn met de wet waarin deze nieuwe plannen zijn gere geld. dque en andere slachtoffers van kleine rampen kunnen blijven hel- i te overleven en ’n eigen bestaan op iwen. In dat opzicht is uw bijdrage dus Zondag 8 oktober aanstaan de zal op het vernieuwde Cir cuit van Zandvoort een Nis san R89C groep C-auto het eerste ronderecord gaan ves tigen. Deze Groep C- auto zit in de klasse van de sportpro totypes, de snelste mondiale Vier jaar na de introductie van de VFR 750 F is er nu de nieuwe VFR 750 F. Natuurlijk doet de motor uiterlijk duidelijk aan zijn voor ganger denken, alhoewel de nieu weling van de eerste tot de laatste schroef veranderd is. Door ver schillende verbeteringen is de krachtbron nu compacter en doet stiller zijn werk. Ook de onder- houdsintervallen zijn verlengd. Het topvermogen is met 105 pk ge lijk gebleven. De VFR 750 F blijft een supersport machine met een uiterst spectaculair uiterlijk. Op vallend zijn de twee koplampen die netjes in het ontwerp zijn op genomen. Ook de richtingaanw ijzers zijn in de vorm van de kuip opgenomen. De nieuwe Honda VFR 750 F heeft een droog wicht van 215 kg en een tai houd van 19 liter. Ook deze we Honda zal vanaf noveml ons land te zien en te koop zijn. race-klasse. In dé eindrank- schikking van het afgelopen seizoen heeft Nissan met dit mobiel een nette derde plaats weten te behalen. De V8 mo tor uit de R89C levert een ver mogen van meer dan 800 pk, goed voor een topsnelheid Naast de bekende radiale weg banden A59X en M59X levert Mi chelin nu ook een sportieve uit voering, de TX11 als voorband en de TX23 als achterband. Ze zijn speciaal bedoeld voor moderne, sportieve wegmotoren, waarmee ook op het circuit wordt gereden. De banden hebben de snelheids- en uiteraard royaal opgewassen tegen het grote draagvermogen van deze toermachine. Om ook bij volle bepakking over ruim voldoende remcapaciteit te beschikken is de motor voorzien van twee schijven voor en één schijf achter. Er wordt rondom ge bruik gemaakt van slijtvaste ge sinterde metalen remblokken en zeer stijve remklauwen, die borg staan voor een krachtige en pro- Een flinke ruit levert de enige goe- gressieve werking, de bescherming tegen rijwind, ter- De brandstoftank heeft een inhoud wijl het afbreuk doet aan het spor- van 28 liter, tieve uiterlijk. Uit windtunneltests is het huidige ontwerp naar voren gekomen, dat door zijn kleurstel ling compact oogt. De achteruitkijkspiegels zijn ge combineerd met de richtingaanw ijzers. Ze zijn bovendien zo ge plaatst dat de handen van de rij der uit de wind worden gehouden. Voor de voortstuwing is gekozen voor een in de lengterichting ge plaatste V4 met kardanaandrij- ving. De krachtbron is stil, geeft weinig trillingen door, voelt leven dig aan en pakt fel op en heeft een enorme souplesse. Voor heeft de ST 1100 telescoop- vorkpoten met een anti-duiksys- teem en een cartridge-type dem- pingssysteem voor een soepele werking. Achter bestaat de vering uit een swingarm met enkele veer- ünit. Deze is 10-voudig verstelbaar I Voor de negende keer alweer ne men de crossmotoren bezit van het strand van Scheveningen. Op 7 en 8 oktober zullen een kleine 1000 deelnemers verdeeld over drie klassen zich weer een weg door het mulle zand banen. Voor het eerst dit jaar rijden de solo-moto- ren in twee verschillende klassen: tot 250 cc en boven 250 cc. Daar- naast is er nog een klasse voor de quads (vierwielers). Het circuit is uiteraard weer even spectaculair van opzet als andere jaren, zonder overigens de veilig heid voor rijders en publiek uit het oog te verliezen. Er wordt anders om gestart dan vorig jaar, dat wil zeggen na de start eerst het strand op en dan terug via de spring- schansen. Zoals altijd heeft het publiek in Scheveningen gratis toegang, al leen een tribunekaartje moet wor den betaald. Bij de Free-record- shops is een aantrekkelijk trein/ tram/tribunekaartje te koop, zodat je niet in de drukte een parkeer plaatsje hoeft te zoeken. De wed strijden beginnen op zondag om 14.00 uur. Op zaterdag zijn er van af 13.00 uur diverse trainingen. bruik. De TX11 en TX23 zijn meer dan ooit op elkaar afgestemd en dienen dus uitsluitend per set ge monteerd te worden. De banden zijn alleen tubeless leverbaar, de TX11 in negen maten en de TX23 in tien verschillende afmetingen. 1 11

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 35