VERONICA STRANDRACE
van Michelin
Nissan R89C
op Zandvoort
Radiale motorbanden
Europese
motor van
b.v.
Giro 1111222
ti
NS
DIT WEEKEND
in België
Lagere
BTW op
kataly-
satorauto's
ONZE VERJAARDAG
IS EIGENLIJK
EEN RAMP.
i
ag
I- 5 uur
r
JZUKI
Ifc.
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 oktober 1989 - pagina 11
ober 1989-pagina 10
T
M
O
R
A
A
O
T
M
SENS
je.o.
HONDA
Compacter
Levendig
ld sterk.
burg b.v.
igen gratis
ribunekaai
F
aanc
alle
S.'
KT.
(O UUR
n013-355655
ders, 013-341496
Stichting Mensen in Nood. Postbus 1041. 5200 BA Den Bosch. Telefoon 073 144544.
CASIONS
1984
1986
1987
1987
jge-
tankin-
nieu-
iber in
De viercylinder 1085 cc 16-klep-
penkrachtbron levert een vermo
gen van 100 pk bij 7.500 tr/min. De
levering zal na de Motorai zijn
aanvang nemen.
itwerp mag zeer c
;md worden. Kijk
eens naar de gei
die fraai bij h
Op de komende Motorai zal Honda de aandacht naar
zijn stand trekken met de nieuwe ST 1100 Pan European
en de VFR 750 F. Beide motoren werden vorige week
aan de motorpers voorgesteld. De Pan European is het
resultaat van marktonderzoek naar de specifieke eisen
die Europese motorrijders aan him machine stellen.
Volgens Honda willen wij Europeanen een motor die
geschikt is voor lange toerritten, terwijl deze lange rei
zen maar enkele keren per jaar voorkomen. Voor het
Duitse Honda onderzoeks- en ontwikkelingsteam was
het duidelijk dat er een machine moest komen met de
luxe en het comfort van een toermotor gecombineerd
met de handelbaarheid en stuureigenschappen van
een sportief model.
Het ontwerp mag zeer geslaagd
genoemd worden. Kijk bijvoor
beeld eens naar de geïntegreerde
kofferset, die fraai bij het geheel
past. Natuurlijk is de Pan Euro
pean van een aantal stroomlijn
delen voorzien, zonder dat de ech
te uitstraling van een motorfiets is
verdwenen.
Dat een stichting als Mensen in Nood al 75 jaar bestaat, is niet iets om
uitgebreid te vieren. Maar als u toch een gebaar wilt maken, steun ons
dan financieel. Zodat we vluchtelingen in o
Mozambique en andere slachtoffers van
grote en kleine rampen kunnen blijven hel
pen te overleven en ’n eigen bestaan op te
bouwen. In dat opzicht is uw bijdrage dus een aardig verjaarscadeau.
van 380 km/u. De auto zal tij
dens de recordpoging wor
den bestuurd door Julian Bai
ley, een van de vaste piloten
in deze auto.
De Nissan zal om 14.30 uur
acte de presence geven.
iduiding Z, dus geschikt voor
recente, sportieve wegmoto-
ren. Door de radiale opbouw en
het rubbercompound leveren de
banden naast een uitmuntende
grip, ook een uitstekende recht-uit
stabiliteit bij hoge snelheden.
Bovendien zijn deze banden bij
uitstek geschikt voor circuit-ge-
De Belgische regering is van
plan om de BTW op auto's die
zijn uitgerust met een kataly
sator te verlagen. Naast een
lager BTW-tarief op schone
auto's overweegt de regering
een hogere wegenbelasting
in te voeren voor diegenen
die een auto zonder katalysa
tor bezitten.
Het BTW-tarief op nieuwe
auto's bedraagt in België mo
menteel 25%. De regering
hoopt in oktober gereed te
zijn met de wet waarin deze
nieuwe plannen zijn gere
geld.
dque en andere slachtoffers van
kleine rampen kunnen blijven hel-
i te overleven en ’n eigen bestaan op
iwen. In dat opzicht is uw bijdrage dus
Zondag 8 oktober aanstaan
de zal op het vernieuwde Cir
cuit van Zandvoort een Nis
san R89C groep C-auto het
eerste ronderecord gaan ves
tigen. Deze Groep C- auto zit
in de klasse van de sportpro
totypes, de snelste mondiale
Vier jaar na de introductie van de
VFR 750 F is er nu de nieuwe VFR
750 F. Natuurlijk doet de motor
uiterlijk duidelijk aan zijn voor
ganger denken, alhoewel de nieu
weling van de eerste tot de laatste
schroef veranderd is. Door ver
schillende verbeteringen is de
krachtbron nu compacter en doet
stiller zijn werk. Ook de onder-
houdsintervallen zijn verlengd.
Het topvermogen is met 105 pk ge
lijk gebleven. De VFR 750 F blijft
een supersport machine met een
uiterst spectaculair uiterlijk. Op
vallend zijn de twee koplampen
die netjes in het ontwerp zijn op
genomen. Ook de richtingaanw
ijzers zijn in de vorm van de kuip
opgenomen. De nieuwe Honda
VFR 750 F heeft een droog
wicht van 215 kg en een tai
houd van 19 liter. Ook deze
we Honda zal vanaf noveml
ons land te zien en te koop zijn.
race-klasse. In dé eindrank-
schikking van het afgelopen
seizoen heeft Nissan met dit
mobiel een nette derde plaats
weten te behalen. De V8 mo
tor uit de R89C levert een ver
mogen van meer dan 800 pk,
goed voor een topsnelheid
Naast de bekende radiale weg
banden A59X en M59X levert Mi
chelin nu ook een sportieve uit
voering, de TX11 als voorband en
de TX23 als achterband. Ze zijn
speciaal bedoeld voor moderne,
sportieve wegmotoren, waarmee
ook op het circuit wordt gereden.
De banden hebben de snelheids-
en uiteraard royaal opgewassen
tegen het grote draagvermogen
van deze toermachine.
Om ook bij volle bepakking over
ruim voldoende remcapaciteit te
beschikken is de motor voorzien
van twee schijven voor en één
schijf achter. Er wordt rondom ge
bruik gemaakt van slijtvaste ge
sinterde metalen remblokken en
zeer stijve remklauwen, die borg
staan voor een krachtige en pro-
Een flinke ruit levert de enige goe- gressieve werking,
de bescherming tegen rijwind, ter- De brandstoftank heeft een inhoud
wijl het afbreuk doet aan het spor- van 28 liter,
tieve uiterlijk. Uit windtunneltests
is het huidige ontwerp naar voren
gekomen, dat door zijn kleurstel
ling compact oogt.
De achteruitkijkspiegels zijn ge
combineerd met de richtingaanw
ijzers. Ze zijn bovendien zo ge
plaatst dat de handen van de rij
der uit de wind worden gehouden.
Voor de voortstuwing is gekozen
voor een in de lengterichting ge
plaatste V4 met kardanaandrij-
ving. De krachtbron is stil, geeft
weinig trillingen door, voelt leven
dig aan en pakt fel op en heeft
een enorme souplesse.
Voor heeft de ST 1100 telescoop-
vorkpoten met een anti-duiksys-
teem en een cartridge-type dem-
pingssysteem voor een soepele
werking. Achter bestaat de vering
uit een swingarm met enkele veer-
ünit. Deze is 10-voudig verstelbaar
I Voor de negende keer alweer ne
men de crossmotoren bezit van het
strand van Scheveningen. Op 7 en
8 oktober zullen een kleine 1000
deelnemers verdeeld over drie
klassen zich weer een weg door
het mulle zand banen. Voor het
eerst dit jaar rijden de solo-moto-
ren in twee verschillende klassen:
tot 250 cc en boven 250 cc. Daar-
naast is er nog een klasse voor de
quads (vierwielers).
Het circuit is uiteraard weer even
spectaculair van opzet als andere
jaren, zonder overigens de veilig
heid voor rijders en publiek uit het
oog te verliezen. Er wordt anders
om gestart dan vorig jaar, dat wil
zeggen na de start eerst het strand
op en dan terug via de spring-
schansen.
Zoals altijd heeft het publiek in
Scheveningen gratis toegang, al
leen een tribunekaartje moet wor
den betaald. Bij de Free-record-
shops is een aantrekkelijk trein/
tram/tribunekaartje te koop, zodat
je niet in de drukte een parkeer
plaatsje hoeft te zoeken. De wed
strijden beginnen op zondag om
14.00 uur. Op zaterdag zijn er van
af 13.00 uur diverse trainingen.
bruik. De TX11 en TX23 zijn meer
dan ooit op elkaar afgestemd en
dienen dus uitsluitend per set ge
monteerd te worden. De banden
zijn alleen tubeless leverbaar, de
TX11 in negen maten en de TX23
in tien verschillende afmetingen.
1 11