DE AUTO'S VAN ORADOUR VERTELLEN EEN VERHAAL FORD FIESTA XR21 «o nSa Ardennen Classic Toerrally I r Nieuw beeldmerk voor Toyota urg 2 VII oktober ktober IPEND now neer gasinstallatie F DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 5 oktober 1989 - pagina 9 Tilburg, IA M S S E R I P R E I I Vervolg van blz. 1 exclusief aflevenngskosten jk Sportief Uitstraling 1 »n. i-team an de Pajero e van de i biedt u van de Colt i van de baar. De giers is h< M I 13/360015 zond van 0 j|. 013-435911 EN OMSTREKEN rt 42, Hilvarenbeek I nieuwe auto, ter waarde I! De koppeling is kapot! ktober 1989-pagina8 I iuperplusbeurt - 3 - 4 cil. 259,- .igse steun en steun en. Dit met de nadruk l aet echte sportieve meer ondersteuning smethode is lere Fies- ri en informeer bieden hebben. 2 jaar garantie leenauto beschikbaar. Het nieuwe beeldmerk moet Toyota nog beter profileren en de technische voorsprong teerde en bochtige landweggetjes door het hart van de Belgische Ar dennen. De sportieve, toeristische route voert door hetzelfde gebied als destijds het Nationaal Rally- kampioenschap werd verreden. Iedereen kan weer kiezen voor de toerklasse, sportklasse of ral- lyklasse. De deelnamers aan de rallyklasse krijgen te maken met wat aardige kaartleesproblemen. Bovendien kan in iedere klasse worden ingeschreven in drie cate- 03404-187 nog had ik dit zelf niet ondervon den. Na een dag XR2i in Spanje moet ik inderdaad toegeven, dat bij warm weer de stoelen voor wat extra transpiratie zorgen. nen - Balanceren ers - Remmen - Banden Heel keurig is het ook dat Ford te gen meerprijs ABS op dit model levert. Het gaat hier om het me chanische systeem uit de Escort. Vor een meerprijs van zo'n zeven tienhonderd gulden zeker en aan rader. herkenbaar door het omvallen van muren en natuurlijk de brand. Aan een enkel detail is nog te achterhalen dat het om een Re nault primaquatre gaat uit 1937 of 1938. Ook opvallend is het aantal oude naaimachines waarvan in haast alle huizen nog overblijfse len te zien z en Singer zijr onderstellen Oradour was destijds een lieflijk plaatsje waar de stadsmensen uit Limoges in hun vrije tijd graag kwamen om bijvoorbeeld te vissen in de klein rivier, de Glane. Het was een landelijk dorpje met in de plaats zelf enkele boereschuren. Er was een jongens- en meisjes school, gemeentehuis, een post kantoor, een kerk, hotel, verschil lende bars en winkeltjes en een stationnetje waar de tram uit Li moges een aantal keer per dag halt hield. De mensen in Oradour waren gelukkig omdat ze in een zeer redelijke welstand leefden. De generatie mensen die de Tweede Wereldoorlog niet heeft meegemaakt wordt steeds maar groter. Ik hoor er zelf ook toe. We kennen de oorlog dan ook alleen maar van de televisie waar in documentaires en films regel matig aandacht wordt besteed aan de afschuwelijke ja- ren 1940-1945. Een aantal jarep terug werden boven dien kleurenopnames uit de oorlog ontdekt, zodat het beeld voor mensen die het niet hebben meegemaakt, weer wat completer werd. Maar wat vooral in televisie series naar boven komt, is de saamhorigheid tussen de mensen. Ja, televisiemakers laten het vaak wat roman tisch overkomen. Echter na een bezoek aan Oradour- sur-Glane is ieder restje romantiek rond de Tweede Wereld oorlog verdwenen. Inbouw v.a. 1.450,- incl. B.T.W. Voor informatie en inschrijvingen: NRS, Korenbloemweg 9, 2403 GA Alphen aan de Rijn, telefoon 01720-22310, bij geen gehoor 3747. om de auto op koers te houden. Bij de eerste snel genomen bochten, moet je dan ook duidelijk aan de XR2 wennen. Maar gaande weg leer je dit speelgoed steeds meer waarderen. De besturing is lekker direkt en de genoemde gewen ningsperiode kan een kind de was doen. De carrosserie is niet veranderd, waardoor de auto een ruim uit zicht rondom biedt. De Fiesta XR2 is alleen als driedeurs verkrijg- De ruimte voor voorpassa- heel netjes. Toyota presenteerde op maandag 2 oktober een com pleet nieuw embleem, wat be gin 1990 wereldwijd in ge voerd moet gaan worden. Het compacte stuurtje is met leer- bekleed, wat tegen het transpire ren van gaatjes is voorzien. Ver der komt de uitrusting voor het grooste deel overeen met de CLX, zoals centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierruiten, zonwerend glas, glazen kantel- dak, toerenteller, een deelbaar neerklapbare achterbankrugleu- ning en twee van binnenuit ver stelbare buitenspiegels. Belangrijkste zijn natuurlijk de rij- eigenschappen. De Fiesta XR2i is strakker geveerd dan de overige versies. Een extra stabilisator en straffere schopbrekers moeten hem tot een kleine bolide maken. Toch mag je de auto op dit punt niet overschatten. Zo staat hij bij voorbeeld nog steeds behoorlijk hoog op de wielen. Dit is één van de reden waarom de auto bij plot selinge zijdelingse bewegingen van onverwacht reageert. Ook bij het overschakelen van vier naar vijf bij wat hogere snelheden, moet je je stuur goed vasthouden ken; ook de vrouwen en kinderen werden op een onmenselijke ma nier in de kerk om het leven ge bracht. Ook daar maar één over levende. Daarna werd het dorp in brand gestoken en geplunderd door de nazi's. De Duitser hebben nooit duidelijk kunnen maken waarom nu juist Oradour-sur- Glane voor deze vergelding is uit gezócht, er zijn namelijk nauwe lijks voorvallen te noemen die hiertoe de aanleiding zijn ge weest. Aan de doorgaande weg staat verder een BP-benzinepomp te genover een garagebedrijfje waar op de voorgevel nog de re clameborden van Huiles Renault en Huile Energol te zien zijn. Een bezoek aan Oradour-sur- Glane kun je niet meer met woor- zijn. De namen Peugeot den als "leuk" of "gezellig" betite- zijn dikwijls nog op de len. Oradour is vooral indrukwek- i te lezen. kend, je valt er van de ene verba zing in de andere en het draagt veel bij tot een compleet beeld van hoe het in de Tweede Wereld oorlog werkelijk in Europa is ge weest; dit liever nooit weer. Een bezoek aan Oradour-sur- Glane is bijzonder leerzaam. Het plaatsje ligt zo'n 20 kilometer ten westen van Limoges. Naast het af gebrande plaatsje is een nieuw Oradour-sur-Glane verrezen. Het oude Oradour wordt keurig bijge houden als monument en is dan ook alleen voor voetgangers toe gankelijk. Er hoeft echter geen en treegeld betaald te worden. gorien al naar gelang de ouder dom van de auto: oldtimer ouder dan 25 jaar, klassiekers 10 tot 25 jaar en eigentijds jonger dan 10 jaar. Per klasse en categorie wordt een coupe des Ardennes beschikbaar gesteld. Uiteraard is de meer dan uitstekende service- ploeg weer paraat, om bij even tuele pechgevallen hulp te bie den. De rally start op zaterdag 21 okto- puntenrit op de ber in de ochtend vanuit het Holi- Michelinkaart voert de route over day Inn in Luik. Het inschrijfgeld voornamelijke smalle, geasfal- bedraagt f.275,per persoon met een eventuele toeslag van twintig gulden voor de sport- of rallyklas se. Dit is inclusief de overnach ting, koud buffet, ontbijt, lunch, di verse consumpties, kaartmate riaal en natuurlijk de hulp van de serviceploeg. Geblindeerd Op 10 juni 1944 werd daar brusk een einde aan gemaakt. Rond het middag uur kwam er een Duitse motorrijder het dorp ingereden, gevolgd door een zestal geblin deerde auto's en tien vrachtwa gens die zich op verschillende plaatsen binnen het dorp opstel den. De DuitsëFbevolen iedereen naar het dorpsplein te gaan. Nog steeds waren de inwoners niet be vreesd, ze dachten dat het om een algehele papierencontrole ging. Een kleine jongetje echter, een vluchteling uit de Lorraine, ver stopte zich in de tuin van de school. Een klein aantal andere mensen wisten nog op tijd te vluchten. De vrouwen en kinderen werden in de kerk gestopt, terwijl de mannen werden verdeeld over de schuren en garages. Mensen uit de omgeving die toevallig die middag langs Oradour kwamen, werden ook bij de bevolking ge voegd. Op brute wijze werden vervolgens de mannen met mi trailleurs neergeschoten. Een vijf tal wist zich nog te redden door bij het vallen van het eerste schot op de grond te gaan liggen en zich daar op te houden totdat het Duit sers weg gingen. Om een lang verhaal kort te ma- en betrouwbaarheid symboli seren. Het nieuwe embleem is in dezelfde stijl opgezet als het beeldmerk van Lexus, het speciale merk van Toyota waaronder alleen topmodel len worden verkocht. Het ont werp is opgebouwd uit drie ellipsen. De motor zorgt zoals gezegd voor nette prestaties, zoals een top 187 km/u en een acceleratie van tot 100 in 10,1 seconden. Om vlot met deze Fiesta over en bochtige landweg te rijden, moet de motor wel flink op toeren gehouden wor den. Dit betekent automatisch veel schakelen. Maar ach, een sportie ve automobilist wil immers graag iets te doen hebben. Aan de ande re kant is de Fiesta XR2 een uiste kend vervoermiddel in de stad, zonder dat hij teveel uitnodigd tot hard rijden. De motor is zeker in de lagere toerenregionen niet ru moerig. De vijfbak met relatief lange pook schakelt snel en licht. Allereerst even dat uiterlijk. Agressiviteit past duidelijk bij sportiviteit. Vier extra lampen on derin de voorbumper geven de buitenstaanders het idee dat er de Stabilisator nodige peekaa's in aantocht zijn. Voor- en achterbumpers zijn uiter aard net als de spiegels in de car- rosseriekleur gespoten. Skirts langs de dorpels en spatbordver- breders zijn ook haast de stan daard ingrediënten voor een der gelijke auto. De Fiesta heeft het al lemaal, inclusief hele fraaie licht metalen wielen met lekkere brede banden. Aan de uitstraling van het ding is werkelijk niets mis. De Fiesta XR2i beschikt begrijpe lijk over de grootste motor, een 1.6 liter injectie met katalysator en een vermogen van 104 pk. Hier mee weet het ding behoorlijk raad. Het interieur is ook duidelijk ver anderd. De stoeltjes geven iets meer zijdeling1 aan de benen, op iets, voor he werk is nog meer onde^c welkom. De productiemeth gelijk aan die van de ande tas. Regelmatig heb ik verhalen gehoord om sterke transpiratie gezeten in een nieuwe Fiesta. Tot Deze zomer heeft iedereen het en thousiaste relaas kunnen lezen over de Alpen Toerrally, georga niseerd door de NRS. Iedereen die hierdoor nieuwsgierig is ge worden, kan bij wijze van proef deelnemen aan de Ardennen Classic Toerrally die op zaterdag 21 en zondag 22 oktober wordt ge houden. Je hoeft geen kaartlees- of rallyervaring te hebben om aan dit evenement deel te nemen. Aan de hand van een puntenrit op de ite o De levering van de Ford Fiesta XR2i heeftI even op zich laten wachten. Vorige maand is echter de productie van start gegaan, zo dat het model de komende tijd bij de dealers te verwachten is. De prijs van deze auto stond al lange tijd vast, maar is nu door de ver hoging van het BVB-tarief wat ho ger uitgevallen. Toch blijft f.29.990, bijzonder scherp, voor dit leuke en sportieve ding. Familiale Achter de kerk waar de vreselijke slachting heeft plaatsgevonden was destijds een garagebedrijfje gevestigd waar nog een tiental wrakken getuigen van een bloeiende handel. Ook hier weer voornamelijk Renaults van het ty pe Vivaquatra, Peugeot uit de 01- en 02-serie en Citroëns. Aan de overkant duidelijk in een privé- garage een Traction Avant 11 Fa miliale van waarschijnlijk een ge zin met rijke kinderschaar. Vrachtautootjes Na de oorlog werd besloten om Oradour als een monument in stand te houden. Het zwaar geha vende dorp staat er nog steeds in clusief de tramrails in het wegdek, het station, het postkantoor etc. Het dorp wordt als zodanig ook in stand gehouden en geeft vooral mensen die de oorlog niet meege maakt hebbqji een goed beeld van de gruweldaden die in die ja- ren zijn uitgevoerd. Alles staat er nog in Oradour. Achter een groot aantal huizen staan nog de overblijfselen van verschillende auto's voornamelijk uit de jaren dertig. Er is natuurlijk na ruim veertig jaar niet veel meer van over, maar bij een groot aantal modellen is het merk en soms zelfs het type nog aan de contouren of enkele kleine details te ontdekken. Het gaat hierbij na tuurlijk voornamelijk om Franse auto's. Midden op een brede straat is een Peugeot 202 achter gelaten, een auto die in 1938 werd geïntroduceerd, dus in die tijd nog heel nieuw was. Bij de verschil lende boereschuren staan een aantal Citroën bestel- en vracht autootjes, maar ook een uiterst ex clusieve grote koets waarvan de identiteit niet meer te ontdekken is. Of ergens achter een muurtje het voorfront van een auto zwaar on- 'E.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 33