DE AUTO'S VAN
ORADOUR VERTELLEN
EEN VERHAAL
FORD FIESTA
XR21
«o
nSa
Ardennen Classic
Toerrally
I
r
Nieuw beeldmerk
voor Toyota
urg
2
VII
oktober
ktober
IPEND
now
neer
gasinstallatie
F
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 oktober 1989 - pagina 9
Tilburg,
IA
M
S
S
E
R
I
P
R
E
I
I
Vervolg van blz. 1
exclusief aflevenngskosten
jk
Sportief
Uitstraling
1
»n.
i-team
an de Pajero
e van de
i biedt u
van de Colt
i van de
baar. De
giers is h<
M
I
13/360015
zond
van
0
j|. 013-435911
EN OMSTREKEN
rt 42, Hilvarenbeek
I nieuwe auto,
ter waarde
I!
De koppeling is kapot!
ktober 1989-pagina8 I
iuperplusbeurt
- 3 - 4 cil.
259,-
.igse steun en steun
en. Dit met de nadruk
l aet echte sportieve
meer ondersteuning
smethode is
lere Fies-
ri en informeer
bieden hebben.
2 jaar garantie
leenauto beschikbaar.
Het nieuwe beeldmerk moet
Toyota nog beter profileren
en de technische voorsprong
teerde en bochtige landweggetjes
door het hart van de Belgische Ar
dennen. De sportieve, toeristische
route voert door hetzelfde gebied
als destijds het Nationaal Rally-
kampioenschap werd verreden.
Iedereen kan weer kiezen voor de
toerklasse, sportklasse of ral-
lyklasse. De deelnamers aan de
rallyklasse krijgen te maken met
wat aardige kaartleesproblemen.
Bovendien kan in iedere klasse
worden ingeschreven in drie cate- 03404-187
nog had ik dit zelf niet ondervon
den. Na een dag XR2i in Spanje
moet ik inderdaad toegeven, dat
bij warm weer de stoelen voor wat
extra transpiratie zorgen.
nen - Balanceren
ers - Remmen - Banden
Heel keurig is het ook dat Ford te
gen meerprijs ABS op dit model
levert. Het gaat hier om het me
chanische systeem uit de Escort.
Vor een meerprijs van zo'n zeven
tienhonderd gulden zeker en aan
rader.
herkenbaar door het omvallen
van muren en natuurlijk de brand.
Aan een enkel detail is nog te
achterhalen dat het om een Re
nault primaquatre gaat uit 1937 of
1938. Ook opvallend is het aantal
oude naaimachines waarvan in
haast alle huizen nog overblijfse
len te zien z
en Singer zijr
onderstellen
Oradour was destijds een lieflijk
plaatsje waar de stadsmensen uit
Limoges in hun vrije tijd graag
kwamen om bijvoorbeeld te vissen
in de klein rivier, de Glane. Het
was een landelijk dorpje met in de
plaats zelf enkele boereschuren.
Er was een jongens- en meisjes
school, gemeentehuis, een post
kantoor, een kerk, hotel, verschil
lende bars en winkeltjes en een
stationnetje waar de tram uit Li
moges een aantal keer per dag
halt hield. De mensen in Oradour
waren gelukkig omdat ze in een
zeer redelijke welstand leefden.
De generatie mensen die de Tweede Wereldoorlog niet
heeft meegemaakt wordt steeds maar groter. Ik hoor er
zelf ook toe. We kennen de oorlog dan ook alleen maar
van de televisie waar in documentaires en films regel
matig aandacht wordt besteed aan de afschuwelijke ja-
ren 1940-1945. Een aantal jarep terug werden boven
dien kleurenopnames uit de oorlog ontdekt, zodat het
beeld voor mensen die het niet hebben meegemaakt,
weer wat completer werd. Maar wat vooral in televisie
series naar boven komt, is de saamhorigheid tussen de
mensen. Ja, televisiemakers laten het vaak wat roman
tisch overkomen. Echter na een bezoek aan Oradour-
sur-Glane is ieder restje romantiek rond de Tweede
Wereld oorlog verdwenen.
Inbouw
v.a. 1.450,-
incl. B.T.W.
Voor informatie en inschrijvingen:
NRS, Korenbloemweg 9, 2403 GA
Alphen aan de Rijn, telefoon
01720-22310, bij geen gehoor
3747.
om de auto op koers te houden. Bij
de eerste snel genomen bochten,
moet je dan ook duidelijk aan de
XR2 wennen. Maar gaande weg
leer je dit speelgoed steeds meer
waarderen. De besturing is lekker
direkt en de genoemde gewen
ningsperiode kan een kind de
was doen.
De carrosserie is niet veranderd,
waardoor de auto een ruim uit
zicht rondom biedt. De Fiesta XR2
is alleen als driedeurs verkrijg-
De ruimte voor voorpassa-
heel netjes.
Toyota presenteerde op
maandag 2 oktober een com
pleet nieuw embleem, wat be
gin 1990 wereldwijd in ge
voerd moet gaan worden.
Het compacte stuurtje is met leer-
bekleed, wat tegen het transpire
ren van gaatjes is voorzien. Ver
der komt de uitrusting voor het
grooste deel overeen met de CLX,
zoals centrale vergrendeling,
elektrisch bediende portierruiten,
zonwerend glas, glazen kantel-
dak, toerenteller, een deelbaar
neerklapbare achterbankrugleu-
ning en twee van binnenuit ver
stelbare buitenspiegels.
Belangrijkste zijn natuurlijk de rij-
eigenschappen. De Fiesta XR2i is
strakker geveerd dan de overige
versies. Een extra stabilisator en
straffere schopbrekers moeten
hem tot een kleine bolide maken.
Toch mag je de auto op dit punt
niet overschatten. Zo staat hij bij
voorbeeld nog steeds behoorlijk
hoog op de wielen. Dit is één van
de reden waarom de auto bij plot
selinge zijdelingse bewegingen
van onverwacht reageert. Ook bij
het overschakelen van vier naar
vijf bij wat hogere snelheden,
moet je je stuur goed vasthouden
ken; ook de vrouwen en kinderen
werden op een onmenselijke ma
nier in de kerk om het leven ge
bracht. Ook daar maar één over
levende. Daarna werd het dorp in
brand gestoken en geplunderd
door de nazi's. De Duitser hebben
nooit duidelijk kunnen maken
waarom nu juist Oradour-sur-
Glane voor deze vergelding is uit
gezócht, er zijn namelijk nauwe
lijks voorvallen te noemen die
hiertoe de aanleiding zijn ge
weest.
Aan de doorgaande weg staat
verder een BP-benzinepomp te
genover een garagebedrijfje
waar op de voorgevel nog de re
clameborden van Huiles Renault
en Huile Energol te zien zijn.
Een bezoek aan Oradour-sur-
Glane kun je niet meer met woor-
zijn. De namen Peugeot den als "leuk" of "gezellig" betite-
zijn dikwijls nog op de len. Oradour is vooral indrukwek-
i te lezen. kend, je valt er van de ene verba
zing in de andere en het draagt
veel bij tot een compleet beeld
van hoe het in de Tweede Wereld
oorlog werkelijk in Europa is ge
weest; dit liever nooit weer.
Een bezoek aan Oradour-sur-
Glane is bijzonder leerzaam. Het
plaatsje ligt zo'n 20 kilometer ten
westen van Limoges. Naast het af
gebrande plaatsje is een nieuw
Oradour-sur-Glane verrezen. Het
oude Oradour wordt keurig bijge
houden als monument en is dan
ook alleen voor voetgangers toe
gankelijk. Er hoeft echter geen en
treegeld betaald te worden.
gorien al naar gelang de ouder
dom van de auto: oldtimer ouder
dan 25 jaar, klassiekers 10 tot 25
jaar en eigentijds jonger dan 10
jaar. Per klasse en categorie
wordt een coupe des Ardennes
beschikbaar gesteld. Uiteraard is
de meer dan uitstekende service-
ploeg weer paraat, om bij even
tuele pechgevallen hulp te bie
den.
De rally start op zaterdag 21 okto-
puntenrit op de ber in de ochtend vanuit het Holi-
Michelinkaart voert de route over day Inn in Luik. Het inschrijfgeld
voornamelijke smalle, geasfal- bedraagt f.275,per persoon met
een eventuele toeslag van twintig
gulden voor de sport- of rallyklas
se. Dit is inclusief de overnach
ting, koud buffet, ontbijt, lunch, di
verse consumpties, kaartmate
riaal en natuurlijk de hulp van de
serviceploeg.
Geblindeerd
Op 10 juni 1944 werd daar brusk
een einde aan gemaakt. Rond het
middag uur kwam er een Duitse
motorrijder het dorp ingereden,
gevolgd door een zestal geblin
deerde auto's en tien vrachtwa
gens die zich op verschillende
plaatsen binnen het dorp opstel
den. De DuitsëFbevolen iedereen
naar het dorpsplein te gaan. Nog
steeds waren de inwoners niet be
vreesd, ze dachten dat het om een
algehele papierencontrole ging.
Een kleine jongetje echter, een
vluchteling uit de Lorraine, ver
stopte zich in de tuin van de
school. Een klein aantal andere
mensen wisten nog op tijd te
vluchten. De vrouwen en kinderen
werden in de kerk gestopt, terwijl
de mannen werden verdeeld over
de schuren en garages. Mensen
uit de omgeving die toevallig die
middag langs Oradour kwamen,
werden ook bij de bevolking ge
voegd. Op brute wijze werden
vervolgens de mannen met mi
trailleurs neergeschoten. Een vijf
tal wist zich nog te redden door bij
het vallen van het eerste schot op
de grond te gaan liggen en zich
daar op te houden totdat het Duit
sers weg gingen.
Om een lang verhaal kort te ma-
en betrouwbaarheid symboli
seren. Het nieuwe embleem is
in dezelfde stijl opgezet als
het beeldmerk van Lexus, het
speciale merk van Toyota
waaronder alleen topmodel
len worden verkocht. Het ont
werp is opgebouwd uit drie
ellipsen.
De motor zorgt zoals gezegd voor
nette prestaties, zoals een top
187 km/u en een acceleratie van
tot 100 in 10,1 seconden. Om vlot
met deze Fiesta over en bochtige
landweg te rijden, moet de motor
wel flink op toeren gehouden wor
den. Dit betekent automatisch veel
schakelen. Maar ach, een sportie
ve automobilist wil immers graag
iets te doen hebben. Aan de ande
re kant is de Fiesta XR2 een uiste
kend vervoermiddel in de stad,
zonder dat hij teveel uitnodigd tot
hard rijden. De motor is zeker in
de lagere toerenregionen niet ru
moerig. De vijfbak met relatief
lange pook schakelt snel en licht.
Allereerst even dat uiterlijk.
Agressiviteit past duidelijk bij
sportiviteit. Vier extra lampen on
derin de voorbumper geven de
buitenstaanders het idee dat er de Stabilisator
nodige peekaa's in aantocht zijn.
Voor- en achterbumpers zijn uiter
aard net als de spiegels in de car-
rosseriekleur gespoten. Skirts
langs de dorpels en spatbordver-
breders zijn ook haast de stan
daard ingrediënten voor een der
gelijke auto. De Fiesta heeft het al
lemaal, inclusief hele fraaie licht
metalen wielen met lekkere brede
banden. Aan de uitstraling van
het ding is werkelijk niets mis.
De Fiesta XR2i beschikt begrijpe
lijk over de grootste motor, een 1.6
liter injectie met katalysator en
een vermogen van 104 pk. Hier
mee weet het ding behoorlijk
raad.
Het interieur is ook duidelijk ver
anderd. De stoeltjes geven iets
meer zijdeling1
aan de benen,
op iets, voor he
werk is nog meer onde^c
welkom. De productiemeth
gelijk aan die van de ande
tas. Regelmatig heb ik verhalen
gehoord om sterke transpiratie
gezeten in een nieuwe Fiesta. Tot
Deze zomer heeft iedereen het en
thousiaste relaas kunnen lezen
over de Alpen Toerrally, georga
niseerd door de NRS. Iedereen
die hierdoor nieuwsgierig is ge
worden, kan bij wijze van proef
deelnemen aan de Ardennen
Classic Toerrally die op zaterdag
21 en zondag 22 oktober wordt ge
houden. Je hoeft geen kaartlees-
of rallyervaring te hebben om aan
dit evenement deel te nemen. Aan
de hand van een puntenrit op de
ite o
De levering van de Ford Fiesta
XR2i heeftI even op zich laten
wachten. Vorige maand is echter
de productie van start gegaan, zo
dat het model de komende tijd bij
de dealers te verwachten is. De
prijs van deze auto stond al lange
tijd vast, maar is nu door de ver
hoging van het BVB-tarief wat ho
ger uitgevallen. Toch blijft
f.29.990, bijzonder scherp, voor
dit leuke en sportieve ding.
Familiale
Achter de kerk waar de vreselijke
slachting heeft plaatsgevonden
was destijds een garagebedrijfje
gevestigd waar nog een tiental
wrakken getuigen van een
bloeiende handel. Ook hier weer
voornamelijk Renaults van het ty
pe Vivaquatra, Peugeot uit de 01-
en 02-serie en Citroëns. Aan de
overkant duidelijk in een privé-
garage een Traction Avant 11 Fa
miliale van waarschijnlijk een ge
zin met rijke kinderschaar.
Vrachtautootjes
Na de oorlog werd besloten om
Oradour als een monument in
stand te houden. Het zwaar geha
vende dorp staat er nog steeds in
clusief de tramrails in het wegdek,
het station, het postkantoor etc.
Het dorp wordt als zodanig ook in
stand gehouden en geeft vooral
mensen die de oorlog niet meege
maakt hebbqji een goed beeld
van de gruweldaden die in die ja-
ren zijn uitgevoerd.
Alles staat er nog in Oradour.
Achter een groot aantal huizen
staan nog de overblijfselen van
verschillende auto's voornamelijk
uit de jaren dertig. Er is natuurlijk
na ruim veertig jaar niet veel
meer van over, maar bij een groot
aantal modellen is het merk en
soms zelfs het type nog aan de
contouren of enkele kleine details
te ontdekken. Het gaat hierbij na
tuurlijk voornamelijk om Franse
auto's. Midden op een brede
straat is een Peugeot 202 achter
gelaten, een auto die in 1938 werd
geïntroduceerd, dus in die tijd nog
heel nieuw was. Bij de verschil
lende boereschuren staan een
aantal Citroën bestel- en vracht
autootjes, maar ook een uiterst ex
clusieve grote koets waarvan de
identiteit niet meer te ontdekken is.
Of ergens achter een muurtje het
voorfront van een auto zwaar on-
'E.