Ford maakt auto's in Spanje
U
SCHULZ
rg
1
i
1
DATO-dealers
op zondag
open
NEEN
MN DE
)EALER
o’s
lïnn
ril
van lelijk tot fraai
B.V.
Zand
15 53
4 cylinders
voor BMW
5-serie
rge.v.
K'.OP 773
-
Hl
>ber 1989-pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 oktober 1989 - pagina 7
OCCASIONS
ng onderweg.
jtomaat
Lijstaanvoerder
Sinaasappel
Landaulet
Ontwikkeling
jAUSTIH mut
F LPG
JAGENS
iële
z dealer
ealer.
j S-klas-
'erd van
kracht
)tor, het
en de
sch ge-
hun ge
anderlijk
jroccca-
>rren oc-
>an een
iet van
:onditie,
de prijs,
blijft tus-
van de Austin
ite zekerheid,
ten aan
■voorgaarden:
nummer één en schuift Renault
door naar twee.
21.00 uur
0 tot 16.00 u.
3’H
ongeveer 500.000 eenheden op
jaarbasis.
>13-420143
-553678
«I Seat-leverander
Tot slot nog even kort iets over de
Spaanse markt. Ford heeft daar
jeii
Lepel
terdai
een i
sta is voor Ford et
jrijke auto, niet Cu.
je verkc
van een Fiesta XR2 Turbo, die als
de planning klopt op 10 oktober
dit jaar van de band moet gaan
rollen.
opese
ibriek
schillende motor-
jombineerd met
mren, carrosse-
igsniveau's
rit Valencia
theoretisch 5
auto's te
dig jaar garantie worden
verkocht.
Toyota-dealer Autonova
kwam kort geleden al uitge
breid aan bod. Zowel de
op nieu-
snheid
1 Neder-
inte
likte
Tijdens de introductie van de Ford Fiesta XR2i
bracht ik een kort bezoek aan de Ford-fabriek in
Valencia. Sinds de start van deze productie-plant
in oktober 1976 zijn er 2,5 miljoen Fiesta's ge
maakt, meer dan een half miljoen Escorts en ruim
250.000 Orions. De fabriek in Valencia maakt niet
alleen auto's voor de eigen Spaanse markt. Zo
worden er dagelijks 2424 benzinemotoren ge
maakt met een inhoud van 1.0, 1.1 of 1.3 liter.
Slechts 25 tot 30 procent hiervan wordt gebruikt
voor de eigen productie. De rest wordt geëxpor
teerd naar Ford-fabrieken in Duitsland en Enge
land.
Veel Duitse zogenaamde 'tuning' bedrijven verdienen hun geld, veel geld, met het ombou
wen en 'verfraaien' van veelal Duitse auto's. Een aantal doet dat zeer verdienstelijk, een mi
nimaal even zo grote hoeveelheid is daarin duidelijk minder succesvol. Maar ook binnen
één bedrijf kunnen lelijk en mooi verenigd zijn. Een goed voorbeeld hiervan is de firma
Schulz.
Het leveringsprogram
ma van de succesvolle
BMW 5-serie is voor ons
land met een extra uit
voering uitgebreid, de
518 i. In het vooronder
vinden we bij deze auto
de uit de 318 bekende 4
pitter. De 518i weegt
1330 kg en levert presta
ties vergelijkbaar met
de 524 turbodiesel. Wat
uitrusting betreft is hij
het best te vergelijken
met de 520i, zodat stuur
bekrachtiging en zonwe
rend glas tot de stan
daard geleverde zaken
behoren. Standaard
wordt de 518i geleverd
zonder vermelding op
het kofferdeksel. De prijs
is vastgesteld op
f.56.900, Ter vergelij
king, de 6 cylinder 520i
kost f.65.625,
grootste verko
snauto's en Seat
smen we echter
i als geheel,
rinatie op
een marktaandeel van 14,2 pro
cent en bezet daarmee de derde
plaats. Over de lijstaanvoerder is
men het er niet helemaal eens. Als
we de afzonderlijke merken bekij
ken, is Renault de grootste verko
per van personen)
nummer twee. Nei
Seat en Volkswagen
dan staat deze combi
ontstaat.
De investeringen voor de komen
de jaren zijn voornamelijk be
doeld voor d^ productiestart van
de nieuwe Escort. Als alles vol
gens plan verloopt zal dit model
op 27 augustus volgend jaar in
Valencia in productie gaan. Eer
der kunnen we van Ford nog
nieuws verwachten in de vorm
Er is natuurlijk het nodige geïn
vesteerd in de fabriek in Valencia
de laatste jaren. Het gaat hierbij
om 900 miljoen Amerikaanse dol
lars in de laatste vijf jaar. Daar
komt over de komende vier jaar
nog 1 miljard dollar bij. Veel geld
is gestoken in de lakstraat. De
carrosserie wordt er elektrisch ge
laden, terwijl de spuitkoppen een
zl,n fijne nevel aan verf weten voort te
brengen. Door de lading van de
’koets, worden de verfdeeltjes ge
lijkmatig naar het plaatwerk ge
trokken, waardoor een egale laag
een oude BMW 5-serie tot station
car. Een verlengde Mercedes T-
serie behoort bij Schulz ook tot de
mogelijkheden. Twee onthoofdin
gen vinden plaats op basis van de
Mercedes S-klasse. Er kan geko
zen worden uit een twee- of vier-
deurs cabriolet.
Binnen het gehele Ford-concern is
Valencia de grootste producent
van de Fiesta. In Keulen en Da
genham worden kleinere aantal
len gemaakt. Overigens levert Va
lencia niet alleen motoren aan
zusterbedrijven. Ook volledige
plaatwerkdelen gaan op transport
naar eerder genoemde landen.
Daarentegen wordt het plaatwerk
voor de in Spanje geassembleer
de Escort en Orion voor 95% inge
voerd.
De fabriek in Valencia is zeker
naar Spaanse maatstaven zeer
modern. Maar liefst 85% van de
carrosserie wordt door robots in
elkaar gezet. Bij de start in 1976
werden alle auto's nog met de
hand gemaakt.
Bekend van dit bedrijf zijn de ver
lengde versies op basis van de
BMW 7-serie en de Mercedes S-
klasse. Zonder blikken of blozen
wordt er maximaal 2 meter tussen
'geplakt'. Maar de catalogus om
vat nog meer verbouwingen. Zo
als bijvoorbeeld een Mercedes
190 cabriolet met een V8-motor.
Bepaald fraai is de ombouw van
De Fiesta is voor Ford een heel
belangrijke auto, niet alleen door
de hoge verkoopaantallen. De
Fiesta was in 1976 het eerste Euro
pese product van de firma. Voor
heen hadden Ford Engeland en
Ford Duitsland eigen ontwikke-
lingsafdelingen en zodoende ook
een geheel eigen modellenganj-
ma.
Een ander belangrijk onderdeel
wat in Spanje wordt gemaakt z“~
de stoelen van de Fiesta. Het gaa
hierbij om een speciaal procédé
waarbij een voorgevormde mal
van bekledingsstof met schuim
wordt volgespoten. Valencia heeft
drie machines die dit werk aan
kunnen. Zodoende levert het be
drijf 60 tot 70 procent van alle
Fiesta-stoelen.
De totaalproductie in Valencia is
door de jaren heen langzaam ge
stegen. In 1976 bedroeg de dag
productie 1100 eenheden, terwijl
vandaag de dag 1500 Fiesta's, Es
corts en Orions van de band lo
pen. In verband met de verschil
lende emissie-eisen in Euroj
landen kent de Spaanse lab
maar liefst 41 verschillende
varianten. Dit gecc
alle te leveren klei
rievarianten, uitrustinc
en fabrieksopties geef
de mogelijkheid om th
miljoen verschillende i
kunnen maken.
Een groot deel van de huidige
10.300 werknemers was voorheen
werkzaam in de landbouw. Het fa
brieksterrein was immers een
boomgaard met sinasappelbo
men.
Er komen ook Spaanse Fiesta's
naar Nederland. In 1988 waren
het er maar 867, terwijl het gemid
delde over de laatste jaren va
rieert tussen de 2000 en 5000 stuks.
De grote neergang in 1988 is te
danken aan het feit dat de fabriek
in Keulen zich voornamelijk heeft
toegelegd op de productie van
US'83-norm auto's.
meia aan ooa. óowei
aantrekkelijke acties
we Toyota ter geleger
van 25 jaar Toyota in
land, als de interessante
aanbieding op gebruikte
auto, met name de Starlet, lo
pen nog even door.
Renova heeft zondag twee
primeurs in de showroom in
de vorm van de nieuwe BMW
318 is met 1.8 liter 16-kleppen
motor en de nieuwe 518i, de
eerste nieuwe 5- serie met
een vier cylinder krachtbron.
Uiteraard worden alle occa
sions bij Renova aangebo
den met minimaal 3 maan
den BOVAG-garantie.
Nissan-dealer Denissen is
met recht zeer trots op het feit
dat hij is uitgeroepen tot
Gouden Wiel Dealer. Hij
deelt deze vreugde graag
met u en heeft op dit moment
twee leuke actiemodellen op
basis van de Sunny en Mi
cro. De Sunny en Micro Ac
tion worden met f.1.000,=
consumentenvoordeel ver
kocht.
Naast de zes genoemde dea
lers hebben ook andere DA-
TO-leden hun deuren wa
genwijd op staan.
De grootste tegenstelling mooi/le-
lijk vormde een tweetal nieuwe
producten van Schulz op de IAA.
Heel fraai is de Range Rover met
een afneembaar dak. Wat over
blijft is een soort van landaulet-
achtige auto voor de liefhebbers
van zon op hun bolletje en wind in
de haren. Met het dak er weer op,
is er van buiten niets vreemds aan
de Range Rover te zien. Een per
fect staaltje van ombouwkunst.
Dat ze er ook wel eens naast zitten
bewijst Schulz met de BMW 5-se
rie Gross- raum Combi. Het moet
een soort van bestelwagen zijn op
basis van de BMW 5- serie. Het
resultaat is echter, vooral door de
grote zijruiten, een auto waarmee
ik alleen maar naar mijn laatste
rustplaats gereden wil worden.
Misschien dat de op de planning
staande vijfdeurs uitvoering er
wat beter uitziet.
Op een totale Europese markt van
zo'n 12 miljoen auto's had de Fies
ta vorig jaar een marktaandeel
van 3 procent, wat neer komt op
zo'n 360.000 auto's. Vanaf de intro
ductie van het nieuwe model ligt
het marktaandeel op 4,5 procent,
Een aantal bij de DATO aan
gesloten auto-dealers zullen
aanstaande zondag 8 okto
ber tijdens het Festival Noord
hun deuren open hebben
staan. Van 10.00 tot 17.00 uur
kunt u ben hij terecht voor de
bekende merken en natuur
lijk een uitgebreid assorti
ment gebruikte wagens.
Ford-dealer Obam heeft
uiteraard de Fiesta in het
middelpunt van de belang
stelling, terwijl natuurlijk ook
de vertrouwde Escort, Orion,
Sierra en Scorpio hun plaats-
in de showroom hebben.
>elaers Opel heeft op za-
lag 7 en zondag 8 oktober
i milieukeuring. Gratis
wordt aan iedere auto een
controle gedaan op de accu,
banden en CO-afstelling.
Zonder afspraak kan ieder
een in de werkplaats terecht.
Daarnaast zijn er de nodige
gebruikte auto's te vinden
met speciale aanbiedingen.
Renault-dealer Van der
Boom heeft sinds enkele we
ken de fraaie, nieuwe 21
Hatchback in de showroom.
Bovendien kan hij de Renault
5 aanbieden met een ftan-
trekkelijk financiering'saa n-
bod of met een gratis garan-
tie-plus-contract. Groot is de
keuze uit jonge Renault Top
Occasions, die met een volle-
De totale productie van Ford be
draagt in Valencia 281.726 eenhe
den (in 1988) waarvan maar liefst
153.890 Fiesta's. En hiermee heeft
de Spaanse Ford fabriek een niet
weg te denken plaats in de Euro
pese tak van het Ford-concern.
SS