Ford maakt auto's in Spanje U SCHULZ rg 1 i 1 DATO-dealers op zondag open NEEN MN DE )EALER o’s lïnn ril van lelijk tot fraai B.V. Zand 15 53 4 cylinders voor BMW 5-serie rge.v. K'.OP 773 - Hl >ber 1989-pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 5 oktober 1989 - pagina 7 OCCASIONS ng onderweg. jtomaat Lijstaanvoerder Sinaasappel Landaulet Ontwikkeling jAUSTIH mut F LPG JAGENS iële z dealer ealer. j S-klas- 'erd van kracht )tor, het en de sch ge- hun ge anderlijk jroccca- >rren oc- >an een iet van :onditie, de prijs, blijft tus- van de Austin ite zekerheid, ten aan ■voorgaarden: nummer één en schuift Renault door naar twee. 21.00 uur 0 tot 16.00 u. 3’H ongeveer 500.000 eenheden op jaarbasis. >13-420143 -553678 «I Seat-leverander Tot slot nog even kort iets over de Spaanse markt. Ford heeft daar jeii Lepel terdai een i sta is voor Ford et jrijke auto, niet Cu. je verkc van een Fiesta XR2 Turbo, die als de planning klopt op 10 oktober dit jaar van de band moet gaan rollen. opese ibriek schillende motor- jombineerd met mren, carrosse- igsniveau's rit Valencia theoretisch 5 auto's te dig jaar garantie worden verkocht. Toyota-dealer Autonova kwam kort geleden al uitge breid aan bod. Zowel de op nieu- snheid 1 Neder- inte likte Tijdens de introductie van de Ford Fiesta XR2i bracht ik een kort bezoek aan de Ford-fabriek in Valencia. Sinds de start van deze productie-plant in oktober 1976 zijn er 2,5 miljoen Fiesta's ge maakt, meer dan een half miljoen Escorts en ruim 250.000 Orions. De fabriek in Valencia maakt niet alleen auto's voor de eigen Spaanse markt. Zo worden er dagelijks 2424 benzinemotoren ge maakt met een inhoud van 1.0, 1.1 of 1.3 liter. Slechts 25 tot 30 procent hiervan wordt gebruikt voor de eigen productie. De rest wordt geëxpor teerd naar Ford-fabrieken in Duitsland en Enge land. Veel Duitse zogenaamde 'tuning' bedrijven verdienen hun geld, veel geld, met het ombou wen en 'verfraaien' van veelal Duitse auto's. Een aantal doet dat zeer verdienstelijk, een mi nimaal even zo grote hoeveelheid is daarin duidelijk minder succesvol. Maar ook binnen één bedrijf kunnen lelijk en mooi verenigd zijn. Een goed voorbeeld hiervan is de firma Schulz. Het leveringsprogram ma van de succesvolle BMW 5-serie is voor ons land met een extra uit voering uitgebreid, de 518 i. In het vooronder vinden we bij deze auto de uit de 318 bekende 4 pitter. De 518i weegt 1330 kg en levert presta ties vergelijkbaar met de 524 turbodiesel. Wat uitrusting betreft is hij het best te vergelijken met de 520i, zodat stuur bekrachtiging en zonwe rend glas tot de stan daard geleverde zaken behoren. Standaard wordt de 518i geleverd zonder vermelding op het kofferdeksel. De prijs is vastgesteld op f.56.900, Ter vergelij king, de 6 cylinder 520i kost f.65.625, grootste verko snauto's en Seat smen we echter i als geheel, rinatie op een marktaandeel van 14,2 pro cent en bezet daarmee de derde plaats. Over de lijstaanvoerder is men het er niet helemaal eens. Als we de afzonderlijke merken bekij ken, is Renault de grootste verko per van personen) nummer twee. Nei Seat en Volkswagen dan staat deze combi ontstaat. De investeringen voor de komen de jaren zijn voornamelijk be doeld voor d^ productiestart van de nieuwe Escort. Als alles vol gens plan verloopt zal dit model op 27 augustus volgend jaar in Valencia in productie gaan. Eer der kunnen we van Ford nog nieuws verwachten in de vorm Er is natuurlijk het nodige geïn vesteerd in de fabriek in Valencia de laatste jaren. Het gaat hierbij om 900 miljoen Amerikaanse dol lars in de laatste vijf jaar. Daar komt over de komende vier jaar nog 1 miljard dollar bij. Veel geld is gestoken in de lakstraat. De carrosserie wordt er elektrisch ge laden, terwijl de spuitkoppen een zl,n fijne nevel aan verf weten voort te brengen. Door de lading van de ’koets, worden de verfdeeltjes ge lijkmatig naar het plaatwerk ge trokken, waardoor een egale laag een oude BMW 5-serie tot station car. Een verlengde Mercedes T- serie behoort bij Schulz ook tot de mogelijkheden. Twee onthoofdin gen vinden plaats op basis van de Mercedes S-klasse. Er kan geko zen worden uit een twee- of vier- deurs cabriolet. Binnen het gehele Ford-concern is Valencia de grootste producent van de Fiesta. In Keulen en Da genham worden kleinere aantal len gemaakt. Overigens levert Va lencia niet alleen motoren aan zusterbedrijven. Ook volledige plaatwerkdelen gaan op transport naar eerder genoemde landen. Daarentegen wordt het plaatwerk voor de in Spanje geassembleer de Escort en Orion voor 95% inge voerd. De fabriek in Valencia is zeker naar Spaanse maatstaven zeer modern. Maar liefst 85% van de carrosserie wordt door robots in elkaar gezet. Bij de start in 1976 werden alle auto's nog met de hand gemaakt. Bekend van dit bedrijf zijn de ver lengde versies op basis van de BMW 7-serie en de Mercedes S- klasse. Zonder blikken of blozen wordt er maximaal 2 meter tussen 'geplakt'. Maar de catalogus om vat nog meer verbouwingen. Zo als bijvoorbeeld een Mercedes 190 cabriolet met een V8-motor. Bepaald fraai is de ombouw van De Fiesta is voor Ford een heel belangrijke auto, niet alleen door de hoge verkoopaantallen. De Fiesta was in 1976 het eerste Euro pese product van de firma. Voor heen hadden Ford Engeland en Ford Duitsland eigen ontwikke- lingsafdelingen en zodoende ook een geheel eigen modellenganj- ma. Een ander belangrijk onderdeel wat in Spanje wordt gemaakt z“~ de stoelen van de Fiesta. Het gaa hierbij om een speciaal procédé waarbij een voorgevormde mal van bekledingsstof met schuim wordt volgespoten. Valencia heeft drie machines die dit werk aan kunnen. Zodoende levert het be drijf 60 tot 70 procent van alle Fiesta-stoelen. De totaalproductie in Valencia is door de jaren heen langzaam ge stegen. In 1976 bedroeg de dag productie 1100 eenheden, terwijl vandaag de dag 1500 Fiesta's, Es corts en Orions van de band lo pen. In verband met de verschil lende emissie-eisen in Euroj landen kent de Spaanse lab maar liefst 41 verschillende varianten. Dit gecc alle te leveren klei rievarianten, uitrustinc en fabrieksopties geef de mogelijkheid om th miljoen verschillende i kunnen maken. Een groot deel van de huidige 10.300 werknemers was voorheen werkzaam in de landbouw. Het fa brieksterrein was immers een boomgaard met sinasappelbo men. Er komen ook Spaanse Fiesta's naar Nederland. In 1988 waren het er maar 867, terwijl het gemid delde over de laatste jaren va rieert tussen de 2000 en 5000 stuks. De grote neergang in 1988 is te danken aan het feit dat de fabriek in Keulen zich voornamelijk heeft toegelegd op de productie van US'83-norm auto's. meia aan ooa. óowei aantrekkelijke acties we Toyota ter geleger van 25 jaar Toyota in land, als de interessante aanbieding op gebruikte auto, met name de Starlet, lo pen nog even door. Renova heeft zondag twee primeurs in de showroom in de vorm van de nieuwe BMW 318 is met 1.8 liter 16-kleppen motor en de nieuwe 518i, de eerste nieuwe 5- serie met een vier cylinder krachtbron. Uiteraard worden alle occa sions bij Renova aangebo den met minimaal 3 maan den BOVAG-garantie. Nissan-dealer Denissen is met recht zeer trots op het feit dat hij is uitgeroepen tot Gouden Wiel Dealer. Hij deelt deze vreugde graag met u en heeft op dit moment twee leuke actiemodellen op basis van de Sunny en Mi cro. De Sunny en Micro Ac tion worden met f.1.000,= consumentenvoordeel ver kocht. Naast de zes genoemde dea lers hebben ook andere DA- TO-leden hun deuren wa genwijd op staan. De grootste tegenstelling mooi/le- lijk vormde een tweetal nieuwe producten van Schulz op de IAA. Heel fraai is de Range Rover met een afneembaar dak. Wat over blijft is een soort van landaulet- achtige auto voor de liefhebbers van zon op hun bolletje en wind in de haren. Met het dak er weer op, is er van buiten niets vreemds aan de Range Rover te zien. Een per fect staaltje van ombouwkunst. Dat ze er ook wel eens naast zitten bewijst Schulz met de BMW 5-se rie Gross- raum Combi. Het moet een soort van bestelwagen zijn op basis van de BMW 5- serie. Het resultaat is echter, vooral door de grote zijruiten, een auto waarmee ik alleen maar naar mijn laatste rustplaats gereden wil worden. Misschien dat de op de planning staande vijfdeurs uitvoering er wat beter uitziet. Op een totale Europese markt van zo'n 12 miljoen auto's had de Fies ta vorig jaar een marktaandeel van 3 procent, wat neer komt op zo'n 360.000 auto's. Vanaf de intro ductie van het nieuwe model ligt het marktaandeel op 4,5 procent, Een aantal bij de DATO aan gesloten auto-dealers zullen aanstaande zondag 8 okto ber tijdens het Festival Noord hun deuren open hebben staan. Van 10.00 tot 17.00 uur kunt u ben hij terecht voor de bekende merken en natuur lijk een uitgebreid assorti ment gebruikte wagens. Ford-dealer Obam heeft uiteraard de Fiesta in het middelpunt van de belang stelling, terwijl natuurlijk ook de vertrouwde Escort, Orion, Sierra en Scorpio hun plaats- in de showroom hebben. >elaers Opel heeft op za- lag 7 en zondag 8 oktober i milieukeuring. Gratis wordt aan iedere auto een controle gedaan op de accu, banden en CO-afstelling. Zonder afspraak kan ieder een in de werkplaats terecht. Daarnaast zijn er de nodige gebruikte auto's te vinden met speciale aanbiedingen. Renault-dealer Van der Boom heeft sinds enkele we ken de fraaie, nieuwe 21 Hatchback in de showroom. Bovendien kan hij de Renault 5 aanbieden met een ftan- trekkelijk financiering'saa n- bod of met een gratis garan- tie-plus-contract. Groot is de keuze uit jonge Renault Top Occasions, die met een volle- De totale productie van Ford be draagt in Valencia 281.726 eenhe den (in 1988) waarvan maar liefst 153.890 Fiesta's. En hiermee heeft de Spaanse Ford fabriek een niet weg te denken plaats in de Euro pese tak van het Ford-concern. SS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 31