RENAULT 21 TXE
hatchback
Marijke
tk
Ibv
Waarom kiezen
Show bij Oppermans
Citroën Bertens sponsor profronde Tilburg
tijdens Festival
ONS
Aanrijdingen september
GTi-look
Noord
voor een
alternatie!
voor Peugeot
205
N”
3er 1989 - pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 oktober 1989 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
A
U
T
O
S
T
T
E
Buitentemperatuur
Schakelen
Navolging
Z
jval
inanciering
Uitzonderlijk
04255-3944
O
I
T
1
E
P
L
>’s
'i
Technische gegevens:
Renault 21 TXE
OP HET
Jurg
en zuinige
Dtor met
Tl
Tl
Tl
Tl
Tl
Tl
Tl
Tl
1983
1980
1981
1983
1985
1983
1986
1987
1986
1986
1986
1985
1983
1983
1986
1983
1986
1986
1985
1988
1986
1985
1983
1985
worden da__
ik voorin of
sr onmogelijk
Een naam die Renault hoog moet
houden, is dat ze zuinige auto's
zodat
is met
jrende-
elek-
sren-
ite weg. Het is een
zakelijke kilome-
nat
dit i
stel
met at
chter
irma-
>p van een
gt u een
oegift
taler:
lecorder
iOO,-
IS
\Tilburg
\4784
Y:
aandrijving
ke wielop-
maken. Ook de 21 TXE Hatchback
bevestigt dit met een gemiddelde
>11,5
i gro-
ich-
hn
Tl
Tl
Tl
■n
Tl
voor onze
litvoering
5.995,-
toegift
dealer:
Recorder
De nieuwe hatchback is er in acht
verschillende varianten. De 1.7 li
ter motor van 75 pk vinden we in
de TL en GTL, terwijl de sterkere
variant van 95 pk in de GTS zijn
plaatsje heeft. Dieselaars kunnen
uit drie versies kiezen. De SD met
de 1.9 liter motor uit de 19, de
completere GTD met de bekende
2,1 liter krachtbron en natuurlijk
de vlotte turbodiesel. Dan blijven
er nog twee modellen over, de
Regelmatig merk ik dat het rijden van een auto tijdens
een introductie heel anders is, dan met hetzelfde model
in eigen land rond toeren. Vaak maakt het bezoek aan
een ander land je oordeel wat milder. Dat het ook an
dersom kan, heeft Renault inmiddels bewezen met de
21 Hatchback. We reden de auto in de snelle 12-klep-
pen TXI-uitvoering in Noord-Yemen. De enorme hoogte
en de airconditioning toverde deze sportieve versie
echter om in een auto die totaal niet vooruit wilde ko
men. Een week lang werd echter hier de TXE aan de
tand gevoeld met een aanmerkelijk beter oordeel als
resultaat.
Naast de bekende vierdeurs sedan en de zeer bruikba
re vijfdeurs Nevada stationcar, is de vijfdeurs hatch
back een totaal nieuwe variant op basis van deze grote
Franse middenklasser. In zijn drukbevochten segment
weet hij zich redelijk staande te houden tussen de Peu
geot 405, Citroën BX, Opel Vectra, VW Passat en noem
ze allemaal maar op. De keuze van een extra versie zal
de verkopen duidelijk weer doen stijgen.
GTX en TXE met een 2,2 liter injec-
tiemotor met katalysator. Overi
gens worden alle benzine-versies
van de 21 met een geregelde ka
talysator geleverd.
De grootste motor in de 21 levert
een vermogen van 110 pk, ruim
voldoende om de 1140 kg wegen
de auto vlot van zijn plaats te krij
gen. De prestaties zullen dan ook
niemand teleur stellen: een top
van 192 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 9,9 seconden. Zon
der al te veel schakelen is de auto
over het hele toerengebied vlot te
rijden. Tussenacceleraties vragen
zodoende een hele korte tijd. Een
andere enorme verdienste van de
krachtbron is de stilte waarmee
hij zijn werk doet. Nooit zal het ge
luidsniveau zo hoog worden dan
een normaal gesprei
van voor naar achter
wordt.
De TXE zit aan de top van het hui
dige leveringsprogramma,
de uitrusting zeer compleet
onder meer centrale vergr
ling met afstandsbediening,
trische voorportierruiten, toer
teller, getint glas, deelbaar
neerklapbare achterbank, in de
carrosseriekleur gespoten bum
pers en spoiler op de achterklep,
185 R 14 banden, oliepeilmeter op
het dashboard, dashboardkastje
met slot en een boordcomputer.
Deze laatste geeft bij het starten
constant de brandstofvoorraad
aan. Via een bedieningsknopje
geeft hij ook informatie omtrent c
afgelegde kilometers, gemi
snelheid, gemiddeld verbruik, mo
mentaan gebruik, buitentempera
tuur en de nog
met de huidige
hoofdsponsor. Dit was onder an
dere te zien aan de door Bertens
geleverde Citroen BX 16-klepper,
die net als de wielrenners zijn
overblijft.
De Renault 21 hatchback valt op
verschillende punten duidelijk op.
Zijn uiterlijk kan verschillend be
oordeeld worden. Het is in ieder
geval een gebruiksvriendelijke
auto met ruime interieurafmetin-
gen. Het comfort ligt op een hoog
peil, alsmede de uitrusting van
deze TXE. De auto levert uitste
kende prestaties, is stil en gaat
uiterst spaarzaam met zijn brand
stof om.
Merk en type
Hatchback
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 2165 cc
Boring x slag: 88 x 89 mm
Vermogen: 110 pk bij 5000 tr/min
Koppel: 170 Nm bij 3500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,46 meter,
breedte 1,73 meter
Gewicht: 1141 kg
Prestaties: V
acceleratie
Verbruik
6,6 liter/II
bij 120 km/u
Prijs: f.42.090,=
In Frankrijk heeft de 21 al vanaf
het begin in 1986 hoog in de ver
koop top 10 genoteerd gestaan.
Hier in ons land ging het wat min
der, waardoor we deze Renault
best wat onderschat mogen noe
men.
teruitversnelling is gelukkig met
een manchet beveiligd. Vreemd 3
dat er juist merken van deze op- dorst van 1 liter Eurosuper op
lossing terug komen. kilometer. En dat is gezien de
te motor, de afmetingen, gewit
ten en prestaties uitzonderlijk
goed in deze klasse.
Ons testexemplaar was nog met
een aantal extra's uitgerust. De
Radio-Renault voor f.1.585,=
kwam al ter sprake. Daarnaast is
metaalkleur een optie (f.835,en
moet voor de mistlampen in de
voorbumper f.595,- worden bijbe
taald. Renault levert verder een
ABS-remsysteem voor f.4.850,= en
dat is zeker het overwegen waard.
Tot slot was onze auto voorzien
van lichtmetalen wielen van een
nieuw ontwerp. Een ontwerp wat,
wat mij betreft, niet geslaagd is.
De wieldoppen die standaard
worden geleverd zijn vele malen
fraaier. Deze exemplaren passen
n°p)® beter op een Amerikaanse slee. In
1,e ieder geval moet er f1.235, extra
.v voor op tafel komen. Dat brengt
ons tenslotte op de totaalprijs. De
basisversie is de Renault 21 TL
Hatchback, die voor f.28.995,= in
de prijslijst staat. De duurste ben
zineversie is op dit moment de
TXE voor f.42.090,Inclusief alle
genoemde opties kwam onze
haast overcomplete testauto op
f.51.190,= en voor dat bedrag
staat er een auto voor de deur
waarbij nog weinig te wensen
Mazda-dealer Oppermans houdt
tijdens het Festival Noord, wat dit
weekend plaatsvindt, een gran
dioze show van occasions en na
tuurlijk de nieuwe Mazda 323.
Iedereen is op vrijdag, zaterdag
en ook zondag van harte welkom.
Oppermans biedt een ruime keu
ze aan ongeveer honderd recente
gebruikte auto's van Mazda, maar
natuurlijk ook andere merken. Om
"t gigantische aanbod tentoon te
dien, is zelfs de binnenplaats
ruto's gevuld.
Daarnaast vormt de vorige week
geïntroduceerde nieuwe Mazda
323 het middelpunt in de show
room. Een scherp geprijsde auto
in maar liefst drie varianten: de
driedeurs hatchback, de vier
deurs sedan en de vijfdeurs coupé
F. Ook zeer de moeite van een be
zoekje waard. Uiteraard kunt u
ook op de weg met deze nieuwe
auto kennismaken.
Het spreekt vanzelf dat u in de
sfeer van Tilburg Wijnstad met
een drankje en hapje wordt ont
vangen.
Rijd je al jaren tevreden met een
Peugeot 205, maar ben je mis
schien en beetje jalours op de uit
straling van de 205 GTi, dan is er
nu een oplossing. GA Autosport
uit Udenhout levert voor alle Peu
geot 205-modellen een pakket om
deze populaire fransman een GTi-
outfit te geven. Het pakket bestaat
uit beschermstrips, wielkastver-
breders en de bekende rode in-
legbies. Zowel de drie- als vijf
deurs modellen zijn nu tot een GTi
om te toveren. Een complete set
voor een Peugeot 205 driedeurs
kost f.395, terwijl het pakket voor
een vijfdeurs model f.450, be
draagt. Deze bedragen zijn ecl
zonder BTW en montage. Infori
tie: 04242-19259.
rondjes reed. Dit echter niet om de
overwinning in de wacht te sle
pen, maar om het publiek te infor
meren over de wedstrijd.
g te rijden kilometers
mei ue Muiuige brandstofvoorraad
5rp betreft gelijk geble- en de huidige rijstijl.
Ae_uTl_ Het ontwerp van de nieuwe 21
hatchback is aan discussie onder
hevig. Ik vind hem uitgesproken
mooi en door zijn ronde achter
kant meer een Renault dan de se
dan. Anderen kunnen hem wat
minder waarderen. In ieder geval
is het een aantrekkelijke uitvoe
ring door de bijna tot de bumper
openende achterklep. Waar
iedereen het wel over eens is, is
het enorme comfort. Ook de 21
hatchback mag met recht een
Franse auto genoemd worden.
Het meubilair is al besproken.
Maar ook de vering en schokdem-
ping zijn op vele prettige kilome
ters afgesteld, zonder dat de car
rosserie duikneigingen heeft of
overheid in bochten.
topsnelheid 192 km/u
e 0-100 in 9,9 sec.
(ECE-norm): bij 90 km/u
100 km
ïi/u 8,3 liter/100 km
"90,
dat 95 keer de ontstane scha
de onderling geregeld werd,
dat 212 gevallen door de on
gevallendienst of surveillan
cedienst werden geregis
treerd en dat in 56 gevallen
een proces- verbaal werd
opgemaakt.
Kijken we naar de veel voor
komende oorzaken, dan zien
we dat in september het ach
teroprijden met 89 keer aan
de top staat, snel gevolgd
door het verkeerd of niet ver
lenen van voorrang. Het on-
staan van een ongeval bij af
slaan kwam altijd nog 48
keer voor. In totaal was er in
zes gevallen Sprake van
drankgebruik.
En dan tot slot weer de we
gen waar de meeste aanrij
dingen plaatsvonden. Maar
liefst 14 keer was de Ring
baan Oost het strijdtoneel, 9
keer de Spoorlaan, 8 keer de
Ringbaan West en 6 keer de
Schouwburgring.
In de net afgelopen maand
september werden bij de Til-
burgse gemeentepolitie 363
verkeersongevallen gemeld.
Hierbij raakten 39 personen
licht gewond, 3 zwaar ge
wond en viel helaas één do
de te betreuren. Gelukkig
was bij 325 ongevallen al
leen van materiële schade
sprake. Kijken we naar de
manier waarop de schades
zijn afgehandeld dan zien we
Citroën-dealer Bertens uit Tilburg
trad bij de wielerprofronde van
Tilburg, die afgelopen zondag 1
oktober werd verreden, op als
Mijn mooie griekse bruin zie
ik na iedere wasbeurt verva
gen. Ja, mijn vakantie is weer
over en done maar,...het was
heerlijk. Lekker gesport, ge-
relaxed aan zee met de zon
op je bol én...hoe is het mo
gelijk...ook helemaal geen
auto gereden. Ik zou bijna
zeggen das pas vakantie.
Dat je je auto gewoon kunt
missen. Dat kun je je in het
dagelijkse leven toch bijna
niet meer voorstellen. Voor 1
km van huis pak je vaak de
auto al.
Voor een paar kilometer
meer nam ik deze week de
Renault 21 en dat was na
tuurlijk een frisse indruk na
een autoloze vakantie. Na
een ruime uitnodigende in
stap, nam ik plaats op de
goed gevulde bestuurders
stoel. Mijn laatste indruk van
Renault, maar dat was dan
een 25, was behoorlijk goed,
dus liet ik alle functies om me
heen nog eens de revue pas
seren.
Deze 21 heeft een pittige
doch stille motor, die in gang
gezet wordt door een soepele
schakelunit. De besturing is
lichten het gaspedaal uitno
digend. Mocht je plotsklaps
moeten remmen dan biedt
het aanwezige ABS systeem
(optie) onmiddelijke stilstand.
Bij het schakelen van heel
langzaam naar de 120 kilo
meter per uur glijdt je in deze
Franse koets comfortabel
over de grot
uitstekende
tervreter.
Om het de bestuurder zo
makkelijke mogelijk te ma
ken, is zelfs de bediening van
de radio verplaatst naar het
stuur. Zenderkeuze-toets en
volumeknoppen zijn binnen
handbereik. Het dashboard
is zeer overdadig, maar als
je eenmaal weet waar alles
voor dient ben je zo uitge
speeld.
Zonder benzine zitten is haast
onmogelijk met de board
computer, die nauwkeurig
aangeeft hoeveel liter je nog
ter beschikking hebt.
Het interieur is zeer royaal,
zoveel been- en hoofdruimte
is er. Ook de bagageruimte
is goed voor een kotterset
van een gemiddeld gezin en
de vijfde deur is daarbij erg
praktisch.
Resumerend vind ik het een
fijne auto om mee te rijden,
met name voor langere af
standen én het is goed toe
ven voor de meerijders. In de
stad vind ik hem minder
praktisch, zeker bij het par
keren. Het ontwerp vind ik,
op de fraaie achterlichten
na, niet opwindend, maar
komt voor het grote publiek
wel degelijk ogend over.
Deze 21 van Renault...ik vind
hem zo! (duim omhoog)
Het hele interieur verdient op vele
punten een pluim. Allereerst is de
21 een bijzonder ruime auto met
veel been- en hoofdruimte voor-
en achterin. Er kunnen makkelijk
vijf personen in plaats nemen. De
voorstoelen zijn zalig. Ze sluiten
goed aan, zijn uitstekend verstel
baar en blijven ook op lange rit
ten comfortabel. Uiteraard is in de
luxueuze TXE ook het stuurwiel
verstelbaar. Het dashboard is wat
basisontwerp - -’*•>-
ven aan de eerste serit
middenconsole is rechtop komen
staan. Dit maakt de bereikbaar
heid van de daarin onderge
brachte functies duidelijk beter.
De 21 is tegen meerprijs uit te rus
ten met een Radio-Renault. Op het
stuur zit dan de inmiddels beken
de bedieningssateliet. Het geluid
kan worden geregeld en zenders
kunnen worden gekozen, zonder
dat je je blik van het wegdek af
moet halen. Een ideaal systeem,
wat nog weinig navolging heeft
gehad. Overigens is het geluid
van de Radio-Renault in 4x6 Watt
uitvoering levert uitmuntend.
De TXE wordt standaard geleverd
met een heel prettige stuurbe
krachtiging die bij hogere snelhe
den voldoende in assistentie af
neemt. Een ander compliment ver
dient de vijfversnellingsbak, die
niet alleen de verhoudingen goed
heeft liggen, maar ook uitermate
plezierig te bedienen is. De ach-