RENAULT 21 TXE hatchback Marijke tk Ibv Waarom kiezen Show bij Oppermans Citroën Bertens sponsor profronde Tilburg tijdens Festival ONS Aanrijdingen september GTi-look Noord voor een alternatie! voor Peugeot 205 N” 3er 1989 - pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 5 oktober 1989 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER A U T O S T T E Buitentemperatuur Schakelen Navolging Z jval inanciering Uitzonderlijk 04255-3944 O I T 1 E P L >’s 'i Technische gegevens: Renault 21 TXE OP HET Jurg en zuinige Dtor met Tl Tl Tl Tl Tl Tl Tl Tl 1983 1980 1981 1983 1985 1983 1986 1987 1986 1986 1986 1985 1983 1983 1986 1983 1986 1986 1985 1988 1986 1985 1983 1985 worden da__ ik voorin of sr onmogelijk Een naam die Renault hoog moet houden, is dat ze zuinige auto's zodat is met jrende- elek- sren- ite weg. Het is een zakelijke kilome- nat dit i stel met at chter irma- >p van een gt u een oegift taler: lecorder iOO,- IS \Tilburg \4784 Y: aandrijving ke wielop- maken. Ook de 21 TXE Hatchback bevestigt dit met een gemiddelde >11,5 i gro- ich- hn Tl Tl Tl ■n Tl voor onze litvoering 5.995,- toegift dealer: Recorder De nieuwe hatchback is er in acht verschillende varianten. De 1.7 li ter motor van 75 pk vinden we in de TL en GTL, terwijl de sterkere variant van 95 pk in de GTS zijn plaatsje heeft. Dieselaars kunnen uit drie versies kiezen. De SD met de 1.9 liter motor uit de 19, de completere GTD met de bekende 2,1 liter krachtbron en natuurlijk de vlotte turbodiesel. Dan blijven er nog twee modellen over, de Regelmatig merk ik dat het rijden van een auto tijdens een introductie heel anders is, dan met hetzelfde model in eigen land rond toeren. Vaak maakt het bezoek aan een ander land je oordeel wat milder. Dat het ook an dersom kan, heeft Renault inmiddels bewezen met de 21 Hatchback. We reden de auto in de snelle 12-klep- pen TXI-uitvoering in Noord-Yemen. De enorme hoogte en de airconditioning toverde deze sportieve versie echter om in een auto die totaal niet vooruit wilde ko men. Een week lang werd echter hier de TXE aan de tand gevoeld met een aanmerkelijk beter oordeel als resultaat. Naast de bekende vierdeurs sedan en de zeer bruikba re vijfdeurs Nevada stationcar, is de vijfdeurs hatch back een totaal nieuwe variant op basis van deze grote Franse middenklasser. In zijn drukbevochten segment weet hij zich redelijk staande te houden tussen de Peu geot 405, Citroën BX, Opel Vectra, VW Passat en noem ze allemaal maar op. De keuze van een extra versie zal de verkopen duidelijk weer doen stijgen. GTX en TXE met een 2,2 liter injec- tiemotor met katalysator. Overi gens worden alle benzine-versies van de 21 met een geregelde ka talysator geleverd. De grootste motor in de 21 levert een vermogen van 110 pk, ruim voldoende om de 1140 kg wegen de auto vlot van zijn plaats te krij gen. De prestaties zullen dan ook niemand teleur stellen: een top van 192 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,9 seconden. Zon der al te veel schakelen is de auto over het hele toerengebied vlot te rijden. Tussenacceleraties vragen zodoende een hele korte tijd. Een andere enorme verdienste van de krachtbron is de stilte waarmee hij zijn werk doet. Nooit zal het ge luidsniveau zo hoog worden dan een normaal gesprei van voor naar achter wordt. De TXE zit aan de top van het hui dige leveringsprogramma, de uitrusting zeer compleet onder meer centrale vergr ling met afstandsbediening, trische voorportierruiten, toer teller, getint glas, deelbaar neerklapbare achterbank, in de carrosseriekleur gespoten bum pers en spoiler op de achterklep, 185 R 14 banden, oliepeilmeter op het dashboard, dashboardkastje met slot en een boordcomputer. Deze laatste geeft bij het starten constant de brandstofvoorraad aan. Via een bedieningsknopje geeft hij ook informatie omtrent c afgelegde kilometers, gemi snelheid, gemiddeld verbruik, mo mentaan gebruik, buitentempera tuur en de nog met de huidige hoofdsponsor. Dit was onder an dere te zien aan de door Bertens geleverde Citroen BX 16-klepper, die net als de wielrenners zijn overblijft. De Renault 21 hatchback valt op verschillende punten duidelijk op. Zijn uiterlijk kan verschillend be oordeeld worden. Het is in ieder geval een gebruiksvriendelijke auto met ruime interieurafmetin- gen. Het comfort ligt op een hoog peil, alsmede de uitrusting van deze TXE. De auto levert uitste kende prestaties, is stil en gaat uiterst spaarzaam met zijn brand stof om. Merk en type Hatchback Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 2165 cc Boring x slag: 88 x 89 mm Vermogen: 110 pk bij 5000 tr/min Koppel: 170 Nm bij 3500 tr/min Afmetingen: lengte 4,46 meter, breedte 1,73 meter Gewicht: 1141 kg Prestaties: V acceleratie Verbruik 6,6 liter/II bij 120 km/u Prijs: f.42.090,= In Frankrijk heeft de 21 al vanaf het begin in 1986 hoog in de ver koop top 10 genoteerd gestaan. Hier in ons land ging het wat min der, waardoor we deze Renault best wat onderschat mogen noe men. teruitversnelling is gelukkig met een manchet beveiligd. Vreemd 3 dat er juist merken van deze op- dorst van 1 liter Eurosuper op lossing terug komen. kilometer. En dat is gezien de te motor, de afmetingen, gewit ten en prestaties uitzonderlijk goed in deze klasse. Ons testexemplaar was nog met een aantal extra's uitgerust. De Radio-Renault voor f.1.585,= kwam al ter sprake. Daarnaast is metaalkleur een optie (f.835,en moet voor de mistlampen in de voorbumper f.595,- worden bijbe taald. Renault levert verder een ABS-remsysteem voor f.4.850,= en dat is zeker het overwegen waard. Tot slot was onze auto voorzien van lichtmetalen wielen van een nieuw ontwerp. Een ontwerp wat, wat mij betreft, niet geslaagd is. De wieldoppen die standaard worden geleverd zijn vele malen fraaier. Deze exemplaren passen n°p)® beter op een Amerikaanse slee. In 1,e ieder geval moet er f1.235, extra .v voor op tafel komen. Dat brengt ons tenslotte op de totaalprijs. De basisversie is de Renault 21 TL Hatchback, die voor f.28.995,= in de prijslijst staat. De duurste ben zineversie is op dit moment de TXE voor f.42.090,Inclusief alle genoemde opties kwam onze haast overcomplete testauto op f.51.190,= en voor dat bedrag staat er een auto voor de deur waarbij nog weinig te wensen Mazda-dealer Oppermans houdt tijdens het Festival Noord, wat dit weekend plaatsvindt, een gran dioze show van occasions en na tuurlijk de nieuwe Mazda 323. Iedereen is op vrijdag, zaterdag en ook zondag van harte welkom. Oppermans biedt een ruime keu ze aan ongeveer honderd recente gebruikte auto's van Mazda, maar natuurlijk ook andere merken. Om "t gigantische aanbod tentoon te dien, is zelfs de binnenplaats ruto's gevuld. Daarnaast vormt de vorige week geïntroduceerde nieuwe Mazda 323 het middelpunt in de show room. Een scherp geprijsde auto in maar liefst drie varianten: de driedeurs hatchback, de vier deurs sedan en de vijfdeurs coupé F. Ook zeer de moeite van een be zoekje waard. Uiteraard kunt u ook op de weg met deze nieuwe auto kennismaken. Het spreekt vanzelf dat u in de sfeer van Tilburg Wijnstad met een drankje en hapje wordt ont vangen. Rijd je al jaren tevreden met een Peugeot 205, maar ben je mis schien en beetje jalours op de uit straling van de 205 GTi, dan is er nu een oplossing. GA Autosport uit Udenhout levert voor alle Peu geot 205-modellen een pakket om deze populaire fransman een GTi- outfit te geven. Het pakket bestaat uit beschermstrips, wielkastver- breders en de bekende rode in- legbies. Zowel de drie- als vijf deurs modellen zijn nu tot een GTi om te toveren. Een complete set voor een Peugeot 205 driedeurs kost f.395, terwijl het pakket voor een vijfdeurs model f.450, be draagt. Deze bedragen zijn ecl zonder BTW en montage. Infori tie: 04242-19259. rondjes reed. Dit echter niet om de overwinning in de wacht te sle pen, maar om het publiek te infor meren over de wedstrijd. g te rijden kilometers mei ue Muiuige brandstofvoorraad 5rp betreft gelijk geble- en de huidige rijstijl. Ae_uTl_ Het ontwerp van de nieuwe 21 hatchback is aan discussie onder hevig. Ik vind hem uitgesproken mooi en door zijn ronde achter kant meer een Renault dan de se dan. Anderen kunnen hem wat minder waarderen. In ieder geval is het een aantrekkelijke uitvoe ring door de bijna tot de bumper openende achterklep. Waar iedereen het wel over eens is, is het enorme comfort. Ook de 21 hatchback mag met recht een Franse auto genoemd worden. Het meubilair is al besproken. Maar ook de vering en schokdem- ping zijn op vele prettige kilome ters afgesteld, zonder dat de car rosserie duikneigingen heeft of overheid in bochten. topsnelheid 192 km/u e 0-100 in 9,9 sec. (ECE-norm): bij 90 km/u 100 km ïi/u 8,3 liter/100 km "90, dat 95 keer de ontstane scha de onderling geregeld werd, dat 212 gevallen door de on gevallendienst of surveillan cedienst werden geregis treerd en dat in 56 gevallen een proces- verbaal werd opgemaakt. Kijken we naar de veel voor komende oorzaken, dan zien we dat in september het ach teroprijden met 89 keer aan de top staat, snel gevolgd door het verkeerd of niet ver lenen van voorrang. Het on- staan van een ongeval bij af slaan kwam altijd nog 48 keer voor. In totaal was er in zes gevallen Sprake van drankgebruik. En dan tot slot weer de we gen waar de meeste aanrij dingen plaatsvonden. Maar liefst 14 keer was de Ring baan Oost het strijdtoneel, 9 keer de Spoorlaan, 8 keer de Ringbaan West en 6 keer de Schouwburgring. In de net afgelopen maand september werden bij de Til- burgse gemeentepolitie 363 verkeersongevallen gemeld. Hierbij raakten 39 personen licht gewond, 3 zwaar ge wond en viel helaas één do de te betreuren. Gelukkig was bij 325 ongevallen al leen van materiële schade sprake. Kijken we naar de manier waarop de schades zijn afgehandeld dan zien we Citroën-dealer Bertens uit Tilburg trad bij de wielerprofronde van Tilburg, die afgelopen zondag 1 oktober werd verreden, op als Mijn mooie griekse bruin zie ik na iedere wasbeurt verva gen. Ja, mijn vakantie is weer over en done maar,...het was heerlijk. Lekker gesport, ge- relaxed aan zee met de zon op je bol én...hoe is het mo gelijk...ook helemaal geen auto gereden. Ik zou bijna zeggen das pas vakantie. Dat je je auto gewoon kunt missen. Dat kun je je in het dagelijkse leven toch bijna niet meer voorstellen. Voor 1 km van huis pak je vaak de auto al. Voor een paar kilometer meer nam ik deze week de Renault 21 en dat was na tuurlijk een frisse indruk na een autoloze vakantie. Na een ruime uitnodigende in stap, nam ik plaats op de goed gevulde bestuurders stoel. Mijn laatste indruk van Renault, maar dat was dan een 25, was behoorlijk goed, dus liet ik alle functies om me heen nog eens de revue pas seren. Deze 21 heeft een pittige doch stille motor, die in gang gezet wordt door een soepele schakelunit. De besturing is lichten het gaspedaal uitno digend. Mocht je plotsklaps moeten remmen dan biedt het aanwezige ABS systeem (optie) onmiddelijke stilstand. Bij het schakelen van heel langzaam naar de 120 kilo meter per uur glijdt je in deze Franse koets comfortabel over de grot uitstekende tervreter. Om het de bestuurder zo makkelijke mogelijk te ma ken, is zelfs de bediening van de radio verplaatst naar het stuur. Zenderkeuze-toets en volumeknoppen zijn binnen handbereik. Het dashboard is zeer overdadig, maar als je eenmaal weet waar alles voor dient ben je zo uitge speeld. Zonder benzine zitten is haast onmogelijk met de board computer, die nauwkeurig aangeeft hoeveel liter je nog ter beschikking hebt. Het interieur is zeer royaal, zoveel been- en hoofdruimte is er. Ook de bagageruimte is goed voor een kotterset van een gemiddeld gezin en de vijfde deur is daarbij erg praktisch. Resumerend vind ik het een fijne auto om mee te rijden, met name voor langere af standen én het is goed toe ven voor de meerijders. In de stad vind ik hem minder praktisch, zeker bij het par keren. Het ontwerp vind ik, op de fraaie achterlichten na, niet opwindend, maar komt voor het grote publiek wel degelijk ogend over. Deze 21 van Renault...ik vind hem zo! (duim omhoog) Het hele interieur verdient op vele punten een pluim. Allereerst is de 21 een bijzonder ruime auto met veel been- en hoofdruimte voor- en achterin. Er kunnen makkelijk vijf personen in plaats nemen. De voorstoelen zijn zalig. Ze sluiten goed aan, zijn uitstekend verstel baar en blijven ook op lange rit ten comfortabel. Uiteraard is in de luxueuze TXE ook het stuurwiel verstelbaar. Het dashboard is wat basisontwerp - -’*•>- ven aan de eerste serit middenconsole is rechtop komen staan. Dit maakt de bereikbaar heid van de daarin onderge brachte functies duidelijk beter. De 21 is tegen meerprijs uit te rus ten met een Radio-Renault. Op het stuur zit dan de inmiddels beken de bedieningssateliet. Het geluid kan worden geregeld en zenders kunnen worden gekozen, zonder dat je je blik van het wegdek af moet halen. Een ideaal systeem, wat nog weinig navolging heeft gehad. Overigens is het geluid van de Radio-Renault in 4x6 Watt uitvoering levert uitmuntend. De TXE wordt standaard geleverd met een heel prettige stuurbe krachtiging die bij hogere snelhe den voldoende in assistentie af neemt. Een ander compliment ver dient de vijfversnellingsbak, die niet alleen de verhoudingen goed heeft liggen, maar ook uitermate plezierig te bedienen is. De ach-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27