I!
SKODA
FORD
Fiesta XR2i
Z7/-
technieken samen in
740 Turbo 16
voegt twee
Verschil
Niet alleen sinaas
appelen uit Valencia
55 jaar
in Nederland
Oplage91.555 ex.
wegverkeer
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■a
OPELNIEUWS!
1.- 427.-
8.- 547.-
4? 666.-
3.-
724.-
o.a.
Energie
verbruik in
Deze week
in de
Automaat
1.80
0.50
2.75
10.90
1.30
0.95
5.50
8.90
-
(tober 1989-pagina 24
i
i
tuk
ram
ram
:uk
R
E
S
s
I’
Tony Vos
HOOGTE 180 CM
5000 AK Tilburg
.00 uur.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
en aluminium
Motormaat:
Honda met
Europese motor
Pag. 11
Voor het modellenjaar 1990 heeft Volvo een frisse wind door zijn
modellengamma laten waaien. Vooral de grote 7-serie werd op
nogal wat punten herzien. De meest herkenbare verandering is
toch wel het nieuwe front van de 740. Toch blijft het hier niet bij.
Voor de eerste helft van volgend jaar staat ook een nieuwe motor
variant op het programma, een Volvo 740 Turbo 16, waarbij de in
middels bekende 16-kleppen krachtbron wordt verlevendigd door
een turbocompressor.
Jaargang 1
Nummer 38
4
JO van NUNEN
houdt grote
INRUILAKTIE
Keuze uit 40 auto's
Zie pagina 4
Dit betekent ook dat de leaseprijs
tijdelijk nog aantrekkelijker is:
uitgave van
sr i.s.m.
it in geheel
1INRM
100 CM
Jaren terug waren er al va
rianten uit de 7-serie verkrijg
baar met een benzine-turbo-
lagse auto
ree de verte
llet Tsjechi-
gemakke-
sterk te-
’’thuisbankiers”
egalux rolluiken voor
Van onverwoestbaar
)f duurzaam PVC.
iet een voorziening die
fd terugrollen
nbrekers hebben daar
v een antwoord op en
is liever verderop.
Ford productie
en rij-impressie
vanuit Spanje
Pag. 7 en 9
Valencia - Om in dit jaargetijde nog verzekerd te zijn
van een beetje fatsoenlijk weer, moet je haast wel af
zakken naar het verre Zuiden. Onze Nederlandse zomer
is verre van teleurstellend geweest, maar begin oktober
mag je toch niet al te veel zon meer verwachten. Boven
dien was het doel van onze reis het rijden met de spor
tiefste telg uit de Fiesta-familie van Ford. En het mag
toch algemeen bekend zijn dat de Spaanse politie wat
minder actief is dan onze vaderlandse ordehandhavers.
Een kleine snelheidsduivel onderscheidt zich meestal
op drie plaatsen van de standaard modellen, het uiter
lijk, de motor en het interieur. Uiteraard maakt de Fies
ta XR2i hierop geen uitzondering. Op nogal wat punten
werd hij ten opzichte van de basisversie veranderd.
Lees verder op blz. 9
Vorig jaar werd het 740-pro-
gramma bij Volvo uitgebreid
met een 2,3 liter 16- kleppen
variant. Een motor die van de
relatief brave Volvo een vlotte
limousine maakt. Toch was het
Volvo blijkbaar niet genoeg.
f.497,30 per maand bij 4 jaar en
20.000 kilometer. Maar ook de ko
pers van de andere Skoda-model-
len delen in de feestvreugde. Deze
auto's worden namelijk tijdelijk
f.500, in prijs verlaagd, zodat de
120 L 5-bak nu f11.995, kost en
de sportieve 136 R Coupé
15.695,=. f.l4.995,=.
Autotest:
Renault 21 TXE
Hatchback
Pag.3
Donderdag 5 oktober 1989
De Automaat is een v“
De Tilburgse Koerier i.
D.A.T.O. en verschijnt-
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
ESHANDEL
D-NEDERLAND
f Kranenburgplein 5
w Westermarkt)
g - Tel. 013-673800
pop woensdag,
dag, vrijdag en zaterdag
00 uur)
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
zouden misstaan. Zo weet de
auto de sprint van 0 tot 100 in
7,9 seconden te volbrengen.
De topsnelheid is opgegeven
op 210 km/u.
Zoals gezegd verwachten we
deze variant pas op z'n vroegst
volgend jaar maart of april en
dan als vierdeurs sedan en
vijfdeurs stationcar.
R I J
I E
In 1934 verkreeg de Ha<
importeur Auto Palace r
genwoordiging van l._.
sche merk Skoda. Geen
lijke tijd immers door de
ruglopende economie. Toen al
bood het merk zijn klanten een be
taalbare auto. Dat is heden ten
dagen, vijfenvijftig jaar later, nog
steeds zo. De huidige importeur,
De Binckhorst Auto en Motor Im-
J M
motor. Waarom dan niet deze
beide vermogenverhogende
maatregelen bij elkaar optel
len. Het resultaat is de nieuwe
740 Turbo 16 met een 2,3 liter
16-kleppenmotor met turbo en
hierdoor een vermogen van
maar liefst 200 pk. Hiermee
komt de niet bepaald ge
stroomlijnde auto tot prestaties
die een beetje sportauto niet
Ik heb het wel eens meer ge
had over het verschil in orga
nisatie waar het gaat om de
introductie van nieuwe auto's.
Ieder merk heeft hierbij zo
zijn eigen stijl. Grappig was
het echter deze week te zien,
dat er ook grote verschillen
kunnen zijn tijdens n en de
zelfde introductie.
We vlogen met Ford naar Va
lencia met twee kleine toestel
len. Van buiten waren deze
twee, op de beschildering na,
identiek. Met vier collega's
mocht ik in een wit met groen
toestel plaatsnemen met een
allervriendelijkste Neder
landse bemanning. Een mo
dern straaltoestel van alle ge
makken voorzien. Een pretti
ge indeling met zes ruim stoe
len en een bank voor drie
personen in de lengte. We
hadden dus met z'n vijven
plaats voor negen. Goed en
wel in de lucht kwam de ste
wardess vragen wat we wilde
drinken. Kijkend naar het met
sude beklede plafond kregen
we vervolgens op de houten
tafeltjes keurig een porcelei-
nen bordje voor broodjes en
hapjes. De keuze was royaal
met broodjes rosbief of ge
rookte zalm en een heel blad
met eenhaps lekkernijen met
paling, zalm, garnalen of ca-
viaar. Zelfs de koffie of thee
werd in een keurig kopje ge
serveerd. Petje af!
Het tweede toestel bleek pas
een dik uur later in Spanje te
arriveren. Alhoewel het om
hetzelfde model ging bood
het ding plaats aan dertien
personen en was ook drukker
bevolkt. De kist had een
hoogst onvriendelijke Duitse
bemanning die hoopvol be
gon met het uitserveren van
champagne. Verder bleken
er tijdens de twee uur duren
de vlucht alleen Deutsche Ku
chen af te kunnen. Als klap
op de vuurpijl kregen passa
giers uiteindelijk op het vlieg
veld aangekomen ruzie met
de piloot, die meende op een
harde Duitse toon een aantal
bevelen te moeten geven. Met
een opmerking 'Wir sind hier
nicht in Deutschland' werd de
geprikkelde verstandhouding
verder op de spits gedreven.
Breed lachend (en overigens
niets vermoedend) stapte wij
uit ons luxueuze vliegtuig de
wachtende bus in naar de
aankomsthal, zonder douane
te zien. Een uur later arriveer
den de collega's. Moesten bij
gebrek aan een bus over het
vliegveld lopen en werden
uiteindelijk uitgebreid door
de douane onderzocht, nadat
de Duitse piloot deze had ge
waarschuwd. Ach ja, verschil
moet er zijn...
n kans, ga naar
en bestel ook van die
ïlux rolluiken. Een
erming voor uw
en. Tevens zon-, hitte-
verend, geluids-
chtregelend en energie-
u verdient uw luiken
g! Van de prijs ligt u
kker. Die is, zoals alles
cor, superlaag.
meling van de eerste importeur
van het merk in ons land. Vijfen
vijftig jaar is voor Skoda een leef
tijd die gevierd moet worden en
daar laat het merk zijn klanten
van mee profiteren. Tussen 5 okto
ber en 16 november wordt de Sko
da Favorit met een prijsvoordeel
van f.1.000,= aangeboden. Dit be
tekent dat de basisversie nu nog
maar f. 15.295, kost en de com
port B.V. is nog steeds een afstam- pletere Favorit Vedette f.15.222,
De Rai maakte onlangs cijfers
bekend omtrent het verbruik
van brandstoffen door het Ne
derlandse wegverkeer. Het
komt er op neer dat er in 1988
4.710 miljoen liter benzine is
verbruikt, 3.730miljoen liter
dieselolie en 1.560 miljoen li
ter LPG. Vergelijken we dit
met de cijfers van de voor
gaande jaren, dan kunnen
we bij iedere brandstof een
stijging waarnemen. Uiter
aard heeft de Rai ook geke
ken naar de verbruikers van
deze brandstoffen. Het beeld
is dan heel duidelijk. Meer
dan 4.400 miljoen liter benzi
ne wordt door personenauto's
verbruikt. Het overige kleine
deel wordt verstookt in brom
mers, motorfietsen en vracht
wagens. Bij dieselolie een te
verwachten beeld: ruim 2.500
miljoen liter gaat er naar het
vrachtverkeer, nog eens 930
miljoen naar personenauto's
en het overige naar autobus
sen en speciale voertuigen.
Autogas is alleen geliefd bij
automobilisten, daar het aan
deel van andere vervoermid
delen bij deze brandstof na
genoeg nihil is.
Zetten we het om in procenten
dan betekent dat 64 procent
van de door personenauto's
verbruikte brandstof benzine
is, 13,5 procent diesel en 22
procent LPG. Autobussen
worden uitsluitend op diesel
gestookt, terwijl bij vrachtwa
gens het dieselaandeel bijna
90 procent bedraagt.