I! SKODA FORD Fiesta XR2i Z7/- technieken samen in 740 Turbo 16 voegt twee Verschil Niet alleen sinaas appelen uit Valencia 55 jaar in Nederland Oplage91.555 ex. wegverkeer ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■a OPELNIEUWS! 1.- 427.- 8.- 547.- 4? 666.- 3.- 724.- o.a. Energie verbruik in Deze week in de Automaat 1.80 0.50 2.75 10.90 1.30 0.95 5.50 8.90 - (tober 1989-pagina 24 i i tuk ram ram :uk R E S s I’ Tony Vos HOOGTE 180 CM 5000 AK Tilburg .00 uur. Bijlage van: DeTilburgse Koerier en aluminium Motormaat: Honda met Europese motor Pag. 11 Voor het modellenjaar 1990 heeft Volvo een frisse wind door zijn modellengamma laten waaien. Vooral de grote 7-serie werd op nogal wat punten herzien. De meest herkenbare verandering is toch wel het nieuwe front van de 740. Toch blijft het hier niet bij. Voor de eerste helft van volgend jaar staat ook een nieuwe motor variant op het programma, een Volvo 740 Turbo 16, waarbij de in middels bekende 16-kleppen krachtbron wordt verlevendigd door een turbocompressor. Jaargang 1 Nummer 38 4 JO van NUNEN houdt grote INRUILAKTIE Keuze uit 40 auto's Zie pagina 4 Dit betekent ook dat de leaseprijs tijdelijk nog aantrekkelijker is: uitgave van sr i.s.m. it in geheel 1INRM 100 CM Jaren terug waren er al va rianten uit de 7-serie verkrijg baar met een benzine-turbo- lagse auto ree de verte llet Tsjechi- gemakke- sterk te- ’’thuisbankiers” egalux rolluiken voor Van onverwoestbaar )f duurzaam PVC. iet een voorziening die fd terugrollen nbrekers hebben daar v een antwoord op en is liever verderop. Ford productie en rij-impressie vanuit Spanje Pag. 7 en 9 Valencia - Om in dit jaargetijde nog verzekerd te zijn van een beetje fatsoenlijk weer, moet je haast wel af zakken naar het verre Zuiden. Onze Nederlandse zomer is verre van teleurstellend geweest, maar begin oktober mag je toch niet al te veel zon meer verwachten. Boven dien was het doel van onze reis het rijden met de spor tiefste telg uit de Fiesta-familie van Ford. En het mag toch algemeen bekend zijn dat de Spaanse politie wat minder actief is dan onze vaderlandse ordehandhavers. Een kleine snelheidsduivel onderscheidt zich meestal op drie plaatsen van de standaard modellen, het uiter lijk, de motor en het interieur. Uiteraard maakt de Fies ta XR2i hierop geen uitzondering. Op nogal wat punten werd hij ten opzichte van de basisversie veranderd. Lees verder op blz. 9 Vorig jaar werd het 740-pro- gramma bij Volvo uitgebreid met een 2,3 liter 16- kleppen variant. Een motor die van de relatief brave Volvo een vlotte limousine maakt. Toch was het Volvo blijkbaar niet genoeg. f.497,30 per maand bij 4 jaar en 20.000 kilometer. Maar ook de ko pers van de andere Skoda-model- len delen in de feestvreugde. Deze auto's worden namelijk tijdelijk f.500, in prijs verlaagd, zodat de 120 L 5-bak nu f11.995, kost en de sportieve 136 R Coupé 15.695,=. f.l4.995,=. Autotest: Renault 21 TXE Hatchback Pag.3 Donderdag 5 oktober 1989 De Automaat is een v“ De Tilburgse Koerier i. D.A.T.O. en verschijnt- Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek ESHANDEL D-NEDERLAND f Kranenburgplein 5 w Westermarkt) g - Tel. 013-673800 pop woensdag, dag, vrijdag en zaterdag 00 uur) Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur zouden misstaan. Zo weet de auto de sprint van 0 tot 100 in 7,9 seconden te volbrengen. De topsnelheid is opgegeven op 210 km/u. Zoals gezegd verwachten we deze variant pas op z'n vroegst volgend jaar maart of april en dan als vierdeurs sedan en vijfdeurs stationcar. R I J I E In 1934 verkreeg de Ha< importeur Auto Palace r genwoordiging van l._. sche merk Skoda. Geen lijke tijd immers door de ruglopende economie. Toen al bood het merk zijn klanten een be taalbare auto. Dat is heden ten dagen, vijfenvijftig jaar later, nog steeds zo. De huidige importeur, De Binckhorst Auto en Motor Im- J M motor. Waarom dan niet deze beide vermogenverhogende maatregelen bij elkaar optel len. Het resultaat is de nieuwe 740 Turbo 16 met een 2,3 liter 16-kleppenmotor met turbo en hierdoor een vermogen van maar liefst 200 pk. Hiermee komt de niet bepaald ge stroomlijnde auto tot prestaties die een beetje sportauto niet Ik heb het wel eens meer ge had over het verschil in orga nisatie waar het gaat om de introductie van nieuwe auto's. Ieder merk heeft hierbij zo zijn eigen stijl. Grappig was het echter deze week te zien, dat er ook grote verschillen kunnen zijn tijdens n en de zelfde introductie. We vlogen met Ford naar Va lencia met twee kleine toestel len. Van buiten waren deze twee, op de beschildering na, identiek. Met vier collega's mocht ik in een wit met groen toestel plaatsnemen met een allervriendelijkste Neder landse bemanning. Een mo dern straaltoestel van alle ge makken voorzien. Een pretti ge indeling met zes ruim stoe len en een bank voor drie personen in de lengte. We hadden dus met z'n vijven plaats voor negen. Goed en wel in de lucht kwam de ste wardess vragen wat we wilde drinken. Kijkend naar het met sude beklede plafond kregen we vervolgens op de houten tafeltjes keurig een porcelei- nen bordje voor broodjes en hapjes. De keuze was royaal met broodjes rosbief of ge rookte zalm en een heel blad met eenhaps lekkernijen met paling, zalm, garnalen of ca- viaar. Zelfs de koffie of thee werd in een keurig kopje ge serveerd. Petje af! Het tweede toestel bleek pas een dik uur later in Spanje te arriveren. Alhoewel het om hetzelfde model ging bood het ding plaats aan dertien personen en was ook drukker bevolkt. De kist had een hoogst onvriendelijke Duitse bemanning die hoopvol be gon met het uitserveren van champagne. Verder bleken er tijdens de twee uur duren de vlucht alleen Deutsche Ku chen af te kunnen. Als klap op de vuurpijl kregen passa giers uiteindelijk op het vlieg veld aangekomen ruzie met de piloot, die meende op een harde Duitse toon een aantal bevelen te moeten geven. Met een opmerking 'Wir sind hier nicht in Deutschland' werd de geprikkelde verstandhouding verder op de spits gedreven. Breed lachend (en overigens niets vermoedend) stapte wij uit ons luxueuze vliegtuig de wachtende bus in naar de aankomsthal, zonder douane te zien. Een uur later arriveer den de collega's. Moesten bij gebrek aan een bus over het vliegveld lopen en werden uiteindelijk uitgebreid door de douane onderzocht, nadat de Duitse piloot deze had ge waarschuwd. Ach ja, verschil moet er zijn... n kans, ga naar en bestel ook van die ïlux rolluiken. Een erming voor uw en. Tevens zon-, hitte- verend, geluids- chtregelend en energie- u verdient uw luiken g! Van de prijs ligt u kker. Die is, zoals alles cor, superlaag. meling van de eerste importeur van het merk in ons land. Vijfen vijftig jaar is voor Skoda een leef tijd die gevierd moet worden en daar laat het merk zijn klanten van mee profiteren. Tussen 5 okto ber en 16 november wordt de Sko da Favorit met een prijsvoordeel van f.1.000,= aangeboden. Dit be tekent dat de basisversie nu nog maar f. 15.295, kost en de com port B.V. is nog steeds een afstam- pletere Favorit Vedette f.15.222, De Rai maakte onlangs cijfers bekend omtrent het verbruik van brandstoffen door het Ne derlandse wegverkeer. Het komt er op neer dat er in 1988 4.710 miljoen liter benzine is verbruikt, 3.730miljoen liter dieselolie en 1.560 miljoen li ter LPG. Vergelijken we dit met de cijfers van de voor gaande jaren, dan kunnen we bij iedere brandstof een stijging waarnemen. Uiter aard heeft de Rai ook geke ken naar de verbruikers van deze brandstoffen. Het beeld is dan heel duidelijk. Meer dan 4.400 miljoen liter benzi ne wordt door personenauto's verbruikt. Het overige kleine deel wordt verstookt in brom mers, motorfietsen en vracht wagens. Bij dieselolie een te verwachten beeld: ruim 2.500 miljoen liter gaat er naar het vrachtverkeer, nog eens 930 miljoen naar personenauto's en het overige naar autobus sen en speciale voertuigen. Autogas is alleen geliefd bij automobilisten, daar het aan deel van andere vervoermid delen bij deze brandstof na genoeg nihil is. Zetten we het om in procenten dan betekent dat 64 procent van de door personenauto's verbruikte brandstof benzine is, 13,5 procent diesel en 22 procent LPG. Autobussen worden uitsluitend op diesel gestookt, terwijl bij vrachtwa gens het dieselaandeel bijna 90 procent bedraagt.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 25