SUBARU Mini-Jumbo DEKKERS SUBARU en hun partij mee at the top Suzuki 4x4 Terrein Treffen raaazend leuk! De Macho-, Testo-, Speedo- Mecanofant blazen I R J S S I M I. E P R E v LM LEN, .ITER i! DE AUTOMAAT - Donderdag 28 september 1989 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75 Olifantje Verklikker Permanent N averbr onding 5) 84.000 D 80.000 9) 97.000 6) Aanvulling 5) 42.000 m. Subaru (Vervolg van blz. 1) Absorberend i 175 niburg 15 on, »ions, eer! Het is echter de naam van de nieuwste Subaru, een model wat aan de top van het programma staat. De auto werd al weer meer dan een half jaar geleden op de Japanse markt geïntroduceerd, maar komt de ko mende maanden ook naar Europa. Net als alle Suba ru's valt ook de Legacy op door een aantal typische eigenschappen. 10) 9) 2) 6) 5) 2) 1) D 5) 3) 11) 4) 6) 9) 6) 12) 2) 6) 59.000 120.000 60.000 222.000 83.000 63.000 43.000 84.000 49.000 6) 3) 7) 2) km stand 27.000 130.000 44.000 120.000 90.000 97.000 117.000 85.000 84.000 100.000 110.000 72.000 57.000 zekerheid van derland. tember 1989 - pagina 8 ril Overigens betreffen alle vermelde gegevens de auto zoals deze in Duitsland geleverd gaat worde: ïaast i voor ac- sr ook aan reid ge- begin december gaan plaatsvin den. Overigens heeft de importeur ons verzekerd dat de Nederlan- --- ders ook uit een aantal versies de maximum aanduiding op het met voorwielaandrijving kunnen dashboard is. Het sprintje van 0 gaan kiezen. Wat prijzen betreft tot 100 wordt in 16,4 seconden af kunnen we alleen een gooi doen. gelegd, wat ook bijzonder goed is Kijken we naar de prijzen van on ze Oosterburen dan moeten we voor de 1.8 sedan 4x4 denken aan zo'n f.44.000,= en dat is gezien de standaard vierwielaandrijving ze ker niet te veel. Het duurste model in de Duitse prijslijst is de station car met 2.2 liter motor, automaat en vierwielaandrijving voor onge veer f.58.000,Uiteraard zullen de tweewielaangedreven versies duidelijk gunstiger uitkomen. Het verhaal over de kleine Subaru Mini-Jumbo lijkt echt op een sprookje. Alleen al door zijn naam hoort hij al een beetje tot het dierenrijk. Tot voor kort deden twee cylinders in het vooronder him werk. Voor 1990 werd een belangrijke nieuwe versie leverbaar, de Mini-Jum bo met vier pitten. In reclame-uitingen komen we de Machofant, Testofant, Speedofant en Mecanofant meer dere malen tegen. Ze vertegenwoordigen elk één cylin der. Het derde Suzuki 4x4 Terrein Treffen was een succes. Ongeveer achthonderd Suzuki LJ-, SJ-, Samurai- en Vitara-rijders leefden zich naar hartelust uit op het spectaculaire parcours van Put Weber bij Nieuwegein. Kilometers rul zand en glibberig gras, steile hellingen en asdiepe modderpoelen, de Suzuki's bewezen keer op keer hun enorme terreinvaardigheid. Er kwamen meer dan duizend Suzuki's 4x4 naar het Terrein Treffen '89. Dit betekent dat iedere Legacy behoorlijk compleet is uitgerust. De Legacy is een grote auto. De vierdeurs sedan heeft een lengte van 4,51 meter, terwijl de station car nog 9 centimeter groter is. Dit betekent een forse representatieve auto met veel binnenruimte en of; taling Tijdens de introductie deden we mee aan een korte zuinigheidsrit. De toppers in het klassement wis ten het autootje een gemiddelde van boven de 1 op 27 mee te ge ven. Tijdens een normaal gereden traject bleek de Mini Jumbo altijd nog 1 op 16,5 te behalen. Voor een deel is dit gunstige verbruik te danken aan de vijfversnellings- bak. Alle 4 cylinder-modellen worden er standaard mee uitge- Hjfc jn de ca rust. Bovendien heeft de handcho- fen Tof siot ke een verklikkerlicht wat gaat branden als hij kan worden inge drukt. De nieuwe Mini Jumbo is voor Ne derland leverbaar in drie uitvoe ringen. Basisversie is de drie- deurs DL met in de standaarduit voering verstelbare rugleuningen voor, 3-punts gordels achterin, zij- ruitonwaseming, een zonneklep voor de bestuurder, achterruitver- warming, een gelaagde voorruit, mistachterlicht, achteruitrijlampen en een rembekrachtiger. De com pletere SDX is leverbaar als drie- of vijfdeurs. Uiteraard is hierbij de uitrusting wat rijker met een deel- voor de gezelligheid. «Dit evenement is uniek. Want waar zie je zoveel Suzuki's bij elkaar?», reageerde een bezoeker treffend. Maakten de weersomstandigheden het Terrein Treffen vorig jaar een beproeving voor mens en machine, dit jaar waren de omstandigheden ideaal Een perfect parcours en bovenal fantastisch weer. Enthousiasme alom. De deelnemers konden er geen genoeg van krijgen. Maar ook rond het terrein gonsde het van de activiteiten. Er werd meegereden op een speciaal instapparcours, er waren aculaire demonstraties van kinderen «raceten» met een Suzuki Mini Quad. Zo werden ook zij tevreden Suzuki-rijders! De Stationcar begint bij een iets eenvoudigere uitgave met alleen stuurbekrachtiging en elektrische buitenspiegels. De Subaru Legacy Super- Station is weer even com pleet als de sedan. Beide motoren zijn bovendien te gen meesprijs te voorzien van een viertraps automaat. De versie met 2.2 liter krachtbron krijgt boven dien een elektrisch glazen schuif/ kanteldak, een anti-blokkeer rem- systeem en een elektrische anten ne. voor dit kleintje. De Mini Jumbo met 4 pitter weegt net iets meer dan 600 kg, een lichtgewicht dus. In de praktijk betekent de nieuwe motor dat de Mini Jumbo een vlot wegwezertje is. Een auto die zich in de stad zeer thuisvoelt, maar ook op de grote weg door zijn ho gere top goed uit de voeten komt. De Legacy moet duidelijk gezien worden als aanvulling op het be staande programma, dus niet als vervanger van de bestaande 1800-modellen. aardige gebruiksmogelijkheden. Een leuk detail is dat de portier ruiten zonder stijl worden uitge voerd. De Legacy ziet er van bui ten netjes, maar niet super opwin dend uit. Deze nieuwe Subaru wordt gele- 4-mmmmverd met permanente vierwiel- IMNNRMHHHmHBHmHHBHHHI aandrijving. Subaru geldt in Ja- Legacy, klinkt alsof het met wetgeving te maken heeft. D^viïr iiel^n°worden J— J— a..i--ven joor een 16-kleppen motor die in de eenvoudige versies een inhoud heeft van 1.8 liter. Het gaat hierbij om een injectiekrachtbron met een vermogen van 103 pk. Hiermee behaalt de 1250 kg we gende auto een top van 180 km/u. Een tweede mogelijkheid is de 2.2 liter krachtbron die maar liefst 136 pk levert en de auto naar de 200 km/u sleept. Alle sedanmodellen worden stan daard voorzien van stuurbekrach tiging, centrale vergrendeling, in hoogte verstelbaar stuurwiel, twee elektrisch te verstellen buitenspie gels en elektrische ruitbediening. Uiteraard worden in deze auto moderne technieken als ABS en TRAC, een anti- door- slip-systeem toegepast. Naar wens kan dit laatste systeem worden uitgeschakeld. Naast deze voorzieningen tieve veiligheid is er de passieve veiligheid ge dacht. Er is al over de torsies- tijve carrosserie gesproken. De passagierskooi is zeer ste vig. De kreukelzones beschik ken over voortreffelijke ener- gie-absorberende eigen schappen. Daarnaast vol doen de bumpers aan de zware Amerikaanse eisen. Er valt natuurlijk nog veel meer over de Lexus LS 400 te melden. Alleen al het inte rieur zou een uitgebreide uit leg behoeven. Als de auto werkelijk in Ne derland te rijden is, komen we er ongetwijfeld op terug. r UZELF 987 goud 984 zilver 985 wit 986 ivoor 985 grijs 987 goud 987 wit 986 zwart 985 rood grijs grijs oorspronkelijke aantal toe te laten deelnemers te verhogen van 700 tót 800. Op de dag zelf bleek dat veel van de mensen die een afschrijving moesten ontvangen spectaculaire demonstratie toch naar Nieuwegein kwamen. de Suzuki Club Holland en Bovendien kwamen veel Suzuki- rijders «zomaar even langs». Niet om zelf het terrein in te gaan maai 987 987 984 wit 986 wit 987 wit 984 wit 982 zilver 979 rood 986 zilver 983 goud 984 wit 984 groen 983 blauw 986 wit 986 rood 987 zwart bare achterbankrugleuning, stoot- ^trips op de flanken, een hoede- plank, radio, een aansteker, dag- teller, een interval op de ruitewis- ser en getint glas. De vijfdeurs versie is standaard voorzien van kindersloten op de achterdeuren. De Daihatsu en Suzuki beschikken over een driecylinder motor, ter wijl de Subaru aanvankelijk al leen met twee cylinders te koop was. Daar is nu verandering in gekomen. Subaru maakt ineens een flinke stap naar vier cylinders en wel met een totale inhoud van 758 cc. De krachtbron levert een vermogen van 42 pk. Standaard is de ongeregelde drieweg kataly sator, die door toepassing van het puls-air systeem, wat zorgt voor een extra goede naverbranding, ruimschoots voldoet aan de K9 eisen. Direkt al bij het starten van de mo tor is het verschil duidelijk. Het ty pische geluid van een 2- of 3-cy- De definitieve levering in Neder- Under is volledig verdwenen. Het land zal vanaf eind november of geluidsniveau is ook lager. De prestaties zijn duidelijk verbeterd. Zo loopt de Mini Jumbo de teller uit. Hij behaalt 140 km/u, wat ook de maximum aanduiding dashboard is. Het sprintje tot 100 wordt in 16,4 seconden af- Terreinauto's komen in Nederland nagenoeg nooit van de weg. Daarom organiseert Suzuki- importeur Nimag jaarlijks een Terrein Treffen voor de eigenaren van een Suzuki LJ, SJ, Samurai of Vitara. Ruim 1000 enthousiaste Suzuki 4x4-rijders reageerden op de uitnodiging. Reden om het De Subaru Mini Jumbo zit in het kleinste segment van de auto markt. De auto heeft voornamelijk te maken met Japanse concurren tie zoals de Daihatsu Cuore en Su zuki Alto. Het drietal is wat betreft afmetingen vrijwel gelijk. Dit heeft te maken met de wetgeving in Ja pan, waardoor voor dergelijke auto's een gunstig belastingtarief bestaat. Opvallend is dat de Mini-Jumbo ondanks zijn beperkte afmetingen van binnen enorm ruim is. De ho ge koets zorgt voor een redelijke hoofdruimte, terwijl ook wat been- ruimte betreft vier volwassenen - - het best even vol kunnen houden. ger®de,n Alhoewel de carrosserie van de viercylinder gelijk is gebleven, zijn er toch enkele details veran derd. De neus is wat aerodynami- scher geworden. In de SDX- uit voering wordt de grille gedeelte- in de carrosserie-kleur gespo- »2v/t siert een springend olifantje de achterzijde. Op zijn rug draagt hij het cijfer '4' wat uiteraard voor de hoeveelheid cy linders staat. De Subaru Mini Jumbo is uiterst concurrerend geprijsd. Er wordt voor de vier cylindermotor inclu sief de vijfbak een meerprijs van f.1.000,= gevraagd, wat volledig reeel is. Zodoende komt de drie- deurs DL op f. 13.995,=De com pletere SDX kost f.14.995,= als driedeurs en f.15.595,= als vijf deurs. Naast de nieuwe 4-pitter blijft ove rigens ook de bekende 2 cylinder leverbaar vanaf f.12.995,=. SS S IV. >32 7 ^7 77"''

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 37