SUBARU
Mini-Jumbo
DEKKERS
SUBARU
en
hun partij mee
at the top
Suzuki 4x4 Terrein Treffen
raaazend leuk!
De Macho-, Testo-, Speedo-
Mecanofant blazen
I
R
J
S
S
I
M
I. E
P
R
E
v
LM
LEN,
.ITER
i!
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 september 1989 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
KORVELSEWEG 99. TILBURG. Tel. 35.55.75
Olifantje
Verklikker
Permanent
N averbr onding
5)
84.000
D
80.000
9)
97.000
6)
Aanvulling
5)
42.000
m.
Subaru
(Vervolg van blz. 1)
Absorberend
i 175
niburg
15
on,
»ions,
eer!
Het is echter de naam van de nieuwste Subaru, een
model wat aan de top van het programma staat. De
auto werd al weer meer dan een half jaar geleden op
de Japanse markt geïntroduceerd, maar komt de ko
mende maanden ook naar Europa. Net als alle Suba
ru's valt ook de Legacy op door een aantal typische
eigenschappen.
10)
9)
2)
6)
5)
2)
1)
D
5)
3)
11)
4)
6)
9)
6)
12)
2)
6)
59.000
120.000
60.000
222.000
83.000
63.000
43.000
84.000
49.000
6)
3)
7)
2)
km
stand
27.000
130.000
44.000
120.000
90.000
97.000
117.000
85.000
84.000
100.000
110.000
72.000
57.000
zekerheid van
derland.
tember 1989 - pagina 8
ril
Overigens betreffen alle vermelde
gegevens de auto zoals deze in
Duitsland geleverd gaat worde:
ïaast
i voor ac-
sr ook aan
reid ge-
begin december gaan plaatsvin
den. Overigens heeft de importeur
ons verzekerd dat de Nederlan- ---
ders ook uit een aantal versies de maximum aanduiding op het
met voorwielaandrijving kunnen dashboard is. Het sprintje van 0
gaan kiezen. Wat prijzen betreft tot 100 wordt in 16,4 seconden af
kunnen we alleen een gooi doen. gelegd, wat ook bijzonder goed is
Kijken we naar de prijzen van on
ze Oosterburen dan moeten we
voor de 1.8 sedan 4x4 denken aan
zo'n f.44.000,= en dat is gezien de
standaard vierwielaandrijving ze
ker niet te veel. Het duurste model
in de Duitse prijslijst is de station
car met 2.2 liter motor, automaat
en vierwielaandrijving voor onge
veer f.58.000,Uiteraard zullen
de tweewielaangedreven versies
duidelijk gunstiger uitkomen.
Het verhaal over de kleine Subaru Mini-Jumbo lijkt echt
op een sprookje. Alleen al door zijn naam hoort hij al
een beetje tot het dierenrijk. Tot voor kort deden twee
cylinders in het vooronder him werk. Voor 1990 werd
een belangrijke nieuwe versie leverbaar, de Mini-Jum
bo met vier pitten. In reclame-uitingen komen we de
Machofant, Testofant, Speedofant en Mecanofant meer
dere malen tegen. Ze vertegenwoordigen elk één cylin
der.
Het derde Suzuki 4x4 Terrein Treffen was een
succes. Ongeveer achthonderd Suzuki LJ-, SJ-,
Samurai- en Vitara-rijders leefden zich naar
hartelust uit op het spectaculaire parcours van Put
Weber bij Nieuwegein. Kilometers rul zand en
glibberig gras, steile hellingen en asdiepe
modderpoelen, de Suzuki's bewezen keer op keer
hun enorme terreinvaardigheid. Er kwamen meer
dan duizend Suzuki's 4x4 naar het Terrein
Treffen '89.
Dit betekent dat iedere Legacy
behoorlijk compleet is uitgerust.
De Legacy is een grote auto. De
vierdeurs sedan heeft een lengte
van 4,51 meter, terwijl de station
car nog 9 centimeter groter is. Dit
betekent een forse representatieve
auto met veel binnenruimte en
of;
taling
Tijdens de introductie deden we
mee aan een korte zuinigheidsrit.
De toppers in het klassement wis
ten het autootje een gemiddelde
van boven de 1 op 27 mee te ge
ven. Tijdens een normaal gereden
traject bleek de Mini Jumbo altijd
nog 1 op 16,5 te behalen. Voor een
deel is dit gunstige verbruik te
danken aan de vijfversnellings-
bak. Alle 4 cylinder-modellen
worden er standaard mee uitge- Hjfc jn de ca
rust. Bovendien heeft de handcho- fen Tof siot
ke een verklikkerlicht wat gaat
branden als hij kan worden inge
drukt.
De nieuwe Mini Jumbo is voor Ne
derland leverbaar in drie uitvoe
ringen. Basisversie is de drie-
deurs DL met in de standaarduit
voering verstelbare rugleuningen
voor, 3-punts gordels achterin, zij-
ruitonwaseming, een zonneklep
voor de bestuurder, achterruitver-
warming, een gelaagde voorruit,
mistachterlicht, achteruitrijlampen
en een rembekrachtiger. De com
pletere SDX is leverbaar als drie-
of vijfdeurs. Uiteraard is hierbij de
uitrusting wat rijker met een deel-
voor de gezelligheid. «Dit
evenement is uniek. Want waar
zie je zoveel Suzuki's bij elkaar?»,
reageerde een bezoeker treffend.
Maakten de
weersomstandigheden het Terrein
Treffen vorig jaar een beproeving
voor mens en machine, dit jaar
waren de omstandigheden ideaal
Een perfect parcours en bovenal
fantastisch weer. Enthousiasme
alom. De deelnemers konden er
geen genoeg van krijgen. Maar
ook rond het terrein gonsde het
van de activiteiten. Er werd
meegereden op een speciaal
instapparcours, er waren
aculaire demonstraties van
kinderen «raceten» met een
Suzuki Mini Quad. Zo werden ook
zij tevreden Suzuki-rijders!
De Stationcar begint bij een iets
eenvoudigere uitgave met alleen
stuurbekrachtiging en elektrische
buitenspiegels. De Subaru Legacy
Super- Station is weer even com
pleet als de sedan.
Beide motoren zijn bovendien te
gen meesprijs te voorzien van een
viertraps automaat. De versie met
2.2 liter krachtbron krijgt boven
dien een elektrisch glazen schuif/
kanteldak, een anti-blokkeer rem-
systeem en een elektrische anten
ne.
voor dit kleintje. De Mini Jumbo
met 4 pitter weegt net iets meer
dan 600 kg, een lichtgewicht dus.
In de praktijk betekent de nieuwe
motor dat de Mini Jumbo een vlot
wegwezertje is. Een auto die zich
in de stad zeer thuisvoelt, maar
ook op de grote weg door zijn ho
gere top goed uit de voeten komt.
De Legacy moet duidelijk gezien
worden als aanvulling op het be
staande programma, dus niet als
vervanger van de bestaande
1800-modellen.
aardige gebruiksmogelijkheden.
Een leuk detail is dat de portier
ruiten zonder stijl worden uitge
voerd. De Legacy ziet er van bui
ten netjes, maar niet super opwin
dend uit.
Deze nieuwe Subaru wordt gele-
4-mmmmverd met permanente vierwiel-
IMNNRMHHHmHBHmHHBHHHI aandrijving. Subaru geldt in Ja-
Legacy, klinkt alsof het met wetgeving te maken heeft. D^viïr iiel^n°worden
J— J— a..i--ven joor een 16-kleppen motor
die in de eenvoudige versies een
inhoud heeft van 1.8 liter. Het gaat
hierbij om een injectiekrachtbron
met een vermogen van 103 pk.
Hiermee behaalt de 1250 kg we
gende auto een top van 180 km/u.
Een tweede mogelijkheid is de 2.2
liter krachtbron die maar liefst 136
pk levert en de auto naar de 200
km/u sleept.
Alle sedanmodellen worden stan
daard voorzien van stuurbekrach
tiging, centrale vergrendeling, in
hoogte verstelbaar stuurwiel, twee
elektrisch te verstellen buitenspie
gels en elektrische ruitbediening.
Uiteraard worden in deze
auto moderne technieken als
ABS en TRAC, een anti- door-
slip-systeem toegepast. Naar
wens kan dit laatste systeem
worden uitgeschakeld. Naast
deze voorzieningen
tieve veiligheid is er
de passieve veiligheid ge
dacht. Er is al over de torsies-
tijve carrosserie gesproken.
De passagierskooi is zeer ste
vig. De kreukelzones beschik
ken over voortreffelijke ener-
gie-absorberende eigen
schappen. Daarnaast vol
doen de bumpers aan de
zware Amerikaanse eisen.
Er valt natuurlijk nog veel
meer over de Lexus LS 400 te
melden. Alleen al het inte
rieur zou een uitgebreide uit
leg behoeven.
Als de auto werkelijk in Ne
derland te rijden is, komen
we er ongetwijfeld op terug.
r UZELF
987 goud
984 zilver
985 wit
986 ivoor
985 grijs
987 goud
987 wit
986 zwart
985 rood
grijs
grijs
oorspronkelijke aantal toe te laten
deelnemers te verhogen van 700
tót 800. Op de dag zelf bleek dat
veel van de mensen die een
afschrijving moesten ontvangen spectaculaire demonstratie
toch naar Nieuwegein kwamen. de Suzuki Club Holland en
Bovendien kwamen veel Suzuki-
rijders «zomaar even langs». Niet
om zelf het terrein in te gaan maai
987
987
984 wit
986 wit
987 wit
984 wit
982 zilver
979 rood
986 zilver
983 goud
984 wit
984 groen
983 blauw
986 wit
986 rood
987 zwart
bare achterbankrugleuning, stoot-
^trips op de flanken, een hoede-
plank, radio, een aansteker, dag-
teller, een interval op de ruitewis-
ser en getint glas. De vijfdeurs
versie is standaard voorzien van
kindersloten op de achterdeuren.
De Daihatsu en Suzuki beschikken
over een driecylinder motor, ter
wijl de Subaru aanvankelijk al
leen met twee cylinders te koop
was. Daar is nu verandering in
gekomen. Subaru maakt ineens
een flinke stap naar vier cylinders
en wel met een totale inhoud van
758 cc. De krachtbron levert een
vermogen van 42 pk. Standaard is
de ongeregelde drieweg kataly
sator, die door toepassing van het
puls-air systeem, wat zorgt voor
een extra goede naverbranding,
ruimschoots voldoet aan de K9
eisen.
Direkt al bij het starten van de mo
tor is het verschil duidelijk. Het ty
pische geluid van een 2- of 3-cy-
De definitieve levering in Neder- Under is volledig verdwenen. Het
land zal vanaf eind november of geluidsniveau is ook lager. De
prestaties zijn duidelijk verbeterd.
Zo loopt de Mini Jumbo de teller
uit. Hij behaalt 140 km/u, wat ook
de maximum aanduiding
dashboard is. Het sprintje
tot 100 wordt in 16,4 seconden af-
Terreinauto's komen in Nederland
nagenoeg nooit van de weg.
Daarom organiseert Suzuki-
importeur Nimag jaarlijks een
Terrein Treffen voor de eigenaren
van een Suzuki LJ, SJ, Samurai of
Vitara. Ruim 1000 enthousiaste
Suzuki 4x4-rijders reageerden op
de uitnodiging. Reden om het
De Subaru Mini Jumbo zit in het
kleinste segment van de auto
markt. De auto heeft voornamelijk
te maken met Japanse concurren
tie zoals de Daihatsu Cuore en Su
zuki Alto. Het drietal is wat betreft
afmetingen vrijwel gelijk. Dit heeft
te maken met de wetgeving in Ja
pan, waardoor voor dergelijke
auto's een gunstig belastingtarief
bestaat.
Opvallend is dat de Mini-Jumbo
ondanks zijn beperkte afmetingen
van binnen enorm ruim is. De ho
ge koets zorgt voor een redelijke
hoofdruimte, terwijl ook wat been-
ruimte betreft vier volwassenen
- - het best even vol kunnen houden.
ger®de,n Alhoewel de carrosserie van de
viercylinder gelijk is gebleven,
zijn er toch enkele details veran
derd. De neus is wat aerodynami-
scher geworden. In de SDX- uit
voering wordt de grille gedeelte-
in de carrosserie-kleur gespo-
»2v/t siert een springend
olifantje de achterzijde. Op zijn
rug draagt hij het cijfer '4' wat
uiteraard voor de hoeveelheid cy
linders staat.
De Subaru Mini Jumbo is uiterst
concurrerend geprijsd. Er wordt
voor de vier cylindermotor inclu
sief de vijfbak een meerprijs van
f.1.000,= gevraagd, wat volledig
reeel is. Zodoende komt de drie-
deurs DL op f. 13.995,=De com
pletere SDX kost f.14.995,= als
driedeurs en f.15.595,= als vijf
deurs.
Naast de nieuwe 4-pitter blijft ove
rigens ook de bekende 2 cylinder
leverbaar vanaf f.12.995,=.
SS S
IV.
>32
7 ^7
77"''