groter,
grootst.
RENAULT
HONDA ACCORD
n
Groot,
Nieuwe blindering
Nissan 'Vans'
r v.~.
I
OCCASIONS
auto
Bokocar Tilburg B.V.
C.VAN RIJN bv
fep
maakt grote sprongen
E
S
S
I
E
I
M
P
R
J
R
I
>5
Scorpio 2.4 GU
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 september 1989 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
mber 1989-pagina 6
Metaalkleur
zda-dealer
Instappen
Assistentie
>nt
IZUKI
16-klepper
Zoals gebruikelijk bij internatio
nale introducties reden we de
‘jan. 1989
BOVAG-garantie, inrvill mogelijk
financiering
OFF. HONDA-DEALER
Ringbaan Oost 98, Tilburg - Tel. 013-430005
Donderdag koopavond
rood
grijs metallic
rood
(automaat) wit
5-drs., blauw met.
5-drs„ blauw met.
83.000 km
54.000 km
72.000 km
75.000 km
90.000 km
100.000km
33.000 km
70.000 km
67.000 km
95.000 km
89.000 km
45.000 km
1986
1983
1983
1986
1983
1987
1985
1988
1986
1985
1983
1985
Fiesta 1.1 L
Escort 1.3 Bravo
Escort 1.3 CL
Escort 1.6 Bravo
Escort 1.6 Ghla
Siena 1.6 L
Automaat, schuifdak. cruise contr., etc.
Prijs op aanvraag.
)ok leverbaar
sVanJLX.
495,
Tilburgseweg 6, 5081 XJ Hilvarenbeek Telefoon 04255-3944
I A C H I N E
895.-.-F-27995,-.
5 waarvan er
r zijn introductie
ilaren worden
volgende auto in het rijtje is de
Accord 2.0 EX. Hierbij wordt de
uitrusting uitgebreid met een ste
reo-installatie, twee van binnenuit
verstelbare buitenspie
trale vergrendeling,
blauw met. (als nieuw)
5-drs., blauw met.
3-drs., bruin
Liftback, gold
blauw met.
blauw
Opel Rekord 2.0 S
Opel Kadert 1.6 S
Opel Kadert 12 S
Toyota Carina I11.6 GL
Nissan Stanza 1.6 Hatchback
Fiat Uno 45
srsie gaat. Het zijn
ir 175 auto's minder
periode vorig jaar.
zijn facelift en
ick-versie uiter
aard naar het einde van het jaar
behoorlijk bijtrekken. Ook lof voor
aatste twee u
nteken.Enbij
vergrote deel
Zodat u niet
plezier heeft
1-Wereldauto.
ruimte en prijs betreft duidelijk
een klasse gestegen. Uiterlijk doet
hij echter nog erg veel aan zijn
voorganger denken. De nieuwe
Accord moet er samen met de in
maart te introduceren Concerto
voor zorgen dat Honda in Neder
land in 1990 zo'n 13.000 auto's
gaat verkopen.
flink zijn verkoopcijfers van vorig jaar te gaan overtref
fen. Tot en met de maand augustus werden er maar
liefst 21.992 auto's met het bekende 'dropje' in ons land
verkocht. Dit betekent een marktaandeel van 5,77 pro
cent. Dit integenstelling tot 4,62 procent over dezelde
periode vorig jaar, toen 17.351 auto's aan de man wer
den gebracht.
Montecatini Terme - De eerste Accord dateert bij ons
van 1976. Destijds werd 'de grote Honda' alleen aange
boden als driedeurs. Korte tijd later kwam de auto ook
als vierdeurs sedan beschikbaar. Deze situatie is eigen
lijk lang gelijk gebleven. De tweede generatie bestond
ook weer uit dezelfde carrosserie-varianten. In 1985
verraste Honda de wereld met een totaal nieuwe Ac
cord, die er als sedan erg modem, maar tevens gedis
tingeerd uitzag en die als Aerodeck wat vormgeving
betreft uiterst gedurfd was. We zijn inmiddels weer vier
jaar verder, zodat de vierde generatie voor de deur
staat. De auto gaat in november in de verkoop, voorlo
pig alleen als vierdeurs sedan.
Dan volgen de injectieversies. De
2.0 i EX heeft bovendien hoogte
verstelling op de koplampen,
elektrische buitenspiegels, in
hoogte verstelbare bestuurders
stoel, vier elektrische portierruiten
en bumpers in de carrosse-
riekleur. Voor dit alles moet
f.45.490, op tafel komen. Het top
model, 2.2 i EX is fors duurder:
f.59.490,=. De auto krijgt hierbij
standaard een zeer luxe interieur-
bekleding, ALB, een lederen
stuurwiel en standaard het elektri
sche schuifdak. Wordt er tegens
besloten een automaat te nemen
en de carrosserie in een me
taalkleur te laten spuiten, dan kost
luik en een bi-level ventilatie/ver-
warmingssysteem met drukknop
pen. Hierdoor kost de Accord
f.40.990, Een schuifdak is op de
EX tegen meerprijs leverbaar.
Vijfduizend
Er valt over de nieuwe Honda Ac- cord I met 1peppen motor. De
cord natuurlijk nog een hoop meer
te vertellen. Kijk maar eens naar
de nieuwe koplampen, die aan
merkelijk kleiner van afmetingen
zijn, maar minimaal evenveel licht verstelbare buitenspiegels, cen-
geven. Daarnaast is er veel ge- vergrendeling, middensteun
bruik gemaakt van dubbelzijdig °P de achterbank met doorgeef-
een groot aantal Florida, de Bluebird 5-deurs en
juw blindelings- wagon en natuurlijk de aantrek
kelijke Prairie. Het nuttig laadver
mogen van deze vier auto's be
draagt respectievelijk 400, 450,
500 en 500 kilo.
de grote Renault 25
nu, ruim 5 jaar na r
weer meer exempk.
verkocht. Overigens is ook het
succes van de Espace niet te stui
ten. Werden er vorig jaar tot en
met augustus 283 aan de man ge
bracht, dit jaar waren het er 453.
In het bestelwagensegment bleef
Renault uiterst stabiel. Bij de be
drijfswagens tot 3,5 ton staat de
Express op de vierde plaats.
gaan door veel grotere
zoals de Ford Transit,
3 en de Volkswa-
Honda mikt met de
op de zakenmarkt.
het segment waar nog geld te ha
len valt. Voor Honda wel een
nieuwe markt, daar het merk voor
een groot deel zijn auto's aan par
ticulieren verkoopt. Er is alles aan
gedaan om de kritische zakelijke
rijder het naar de zin te maken.
beetje op een Amerikaan. Alle Ac
cord modellen worden bovendien
standaard voorzien van stuurbe
krachtiging. Deze nieuwe installa
tie werkt op de rijsnelheid en de remmen,
krachten die op de stuurinrichting daard is i
inwerken. Toch zou de assistentie da's antil
bij hoge snelheden nog best wat
minder mogen zijn. De zitpositie is
uitstekend en alle bedieningen
gaan uitermate licht.
Bij snel bochtenwerk lijken de ver
snellingsbak verhoudingen van
de derde en vierde overbrenging
wat dicht op elkaar te zitten. Bij te
rugschakelen remt de auto nau
welijks op de motor af en moet er
al snel voor de tweede overbren
ging worden gekozen. Bij de eer
ste bochten levert dit een onver
wachte verrassing op, maar even
later ben je eraan gewend.
Amerikaan. Alle Ac- verzinkt plaatstaal, zodat roest
nog minder kans heeft.
De Accords met injectiemotoren
worden achter voorzien van schijf-
-terwijl de 2.2i EX stan-
s uitgerust met ALB, Hon-
da's antiblokkeer remsysteem. Al
le modellen zijn tegen meerprijs te
voorzien van een moderne 4-
traps automaat, die bij de i-ver-
sies een sportstand kent.
Maar laten we tot slot nog even
naar de Nederlandse versies kij
ken. Daar start alles met de 2.0,
een auto die standaard wordt
voorzien van stuurbekrachtiging,
in hoogte verstelbaar stuur, elek
trische antenne, van binnenuit te
openen kofferklep en benzi-
neklepje, een waarschuwings-
lampje voor defekte remlichten en
een automatische choke. Deze ba
sisversie kost f.38.490,Dat bete
kent bijna vijfduizend gulden
meer dan de huidige kleinere Ac-
de duurste Accord f.63.840,= en
daarmee benadert hij de 6 cylin
der Legend op een paar duizend
gulden na.
De nieuwe Honda Accord is over
het geheel genomen een pro
bleemloos rijdende en comforta
bele lange-afstand-auto voor veel
kilometers asfalt. De auto is wat
Kijken we door het hele program
ma dan zijn deze goede resultaten
niet door één model te verklaren.
De Renault 5 is langzaam op z'n
retour en scoort zodoende minder
dan vorig jaar. De nieuwe 19 is
natuurlijk het grote succes. Er
werden er al 9.774 verkocht, ter
wijl de nieuwe Chamade pas van
af december geleverd gaat wor
den. De Renault 21 scoort met 3947 J3
exemplaren niet slecht. Zeker als Express op de vier
we bedenken dat dit voornamelijk Voorafgegaan doe
om de oude versie gaat. Het zijn bestellers zoals de
namelijke maar 175 auto's minder Mercedes 207/208
dan dezelfde periode vorig jaar. gen Transporter.
De 21 zal vanwege zijn facelift en Met de 19 voorop zorgen vrijwel
de nieuwe hatchback-versie uiter- alle Renault-modellen voor het uit
stekende resultaat over 1989 tot nu
toe.
De Micra op grijs kenteken is er
vanaf f. 17.850,de Sunny vanaf
f,18.715,=, de Bluebird voor
f.25.690,= en tot slot de Prairie
vanaf f.35.140,=. Deze prijzen zijn
inclusief BTW.
De Accord is duidelijk groter ge
worden. De wielbasis werd met 12
centimeter verlengd. Dit heeft
twee gevolgen. Allereerst komt
deze extra lengte volledig ten
goede aan de interieurruimte, ter
wijl een langere wielbasis ook
voor een hoger comfortniveau
zorgt. De carrosserie is in totaal 15
centimeter langer geworden.
Daarnaast werd het geheel ook
nog eens 3 centimer hoger. De
nieuwe Accord is hierdoor bijzon
der ruim. Zowel over been- als
hoofdruimte heeft niemand te kla
gen. Maar ook het bagagecom-
partiment is met een inhoud van
444 liter heel redelijk bemeten.
Bij het instappen merk je direkt
dat je met een Honda te maken
hebt. De auto ligt nog steeds rela
tief laag. Gelukkig is de zitpositie
ten opzichte van het oude model
wat verhoogd. Bovendien kan de
bestuurdersstoel in de luxe EX uit
voering bij de auto's met injectie-
motor elektrisch in hoogte versteld
worden. Een belangrijke verande
ring is ook het grotere ruitopper-
vlak, waardoor de auto zeer over
zichtelijk is.
De Accord heeft echter wel zijn
oude gezicht behouden. Het froi
ziet er duidelijk gedistingeerder
uit en geeft de auto een brede
aanblik. In het zij- aanzicht is het
een echte Honda met trekken van
de oude Accord en de Civic se
dan. De achterpartij met forse
lichtunits doet sterk denken aan
de Hyundai Sonata.
»lle 4-deurs
eve lijn
/an Mazda.
De wegligging van de Honda Ac
cord is goed. Rondom is voor on
afhankelijke ophanging met dub
bele hefboomgeleiding (double
wishbone) gekozen. Zowel voor
als achter wordt een stabilisator-
stang gemonteerd. Het comfort ligt
op een hoog peil. Maar misschien
wel op een té hoog peil. Door de
langere wielbasis kan de auto in
bepaalde omstandigheden op
wegoneffenheden flink gaan dei
nen. In zo'n geval lijkt ie een
Zowel bij de cijfers over de eerste drie maanden van dit
-jaar als bij de aantallen tot en met juni blijkt Renault
Nissan brengt op
modellen een nieuw blinderings-
systeem voor bestelwagens. De
auto's zien er hierdoor aantrekke
lijker uit. Er is gebleken dat veel
zakelijke rijders in verband met
de voordelen voor een auto op
grijs kenteken kiezen. Denk maar
eens aan de lagere premies mo
torrijtuigenbelasting en verzeke
ring en de gunstige aanschafprijs.
De meeste Nissan-modellen op
grijs kenteken beschikken nu over
fraaie kunststof panelen, voorzien
van een donkere hoogglans-af-
werking. De panelen hebben
exact dezelfde vorm en boiling als
de oorspronkelijke zijruiten. Zelfs
de originele raam-omlij sting
wordt gehandhaafd. Het bestel
wagenprogramma van Nissan
omvat vanaf nu de driedeurs Mi
cra, de Sunny als 3- en 5-deurs en
e nieuwe Accord auto in de meest complete uitvoe-
t. Dit is duidelijk ring met twee verschillende moto-
geld te ha- ren. De basisversie, waar we
/el een geen kennis mee konden maken,
is de 2.0. De 2 liter motor is voor
zien van een elektronisch geregel
de carburateur en een drieweg
katalysator. Het maximum vermo
gen bedraagt 110 pk. Alle moto
ren in de nieuwe Accord zijn ove
rigens 16- kleppers.
Wel reden we met de nieuwe 2 li
ter injectie. Uiteraard is deze
krachtbron voorzien van Honda's
PGM-FI, een elektronisch gestuur
de brandstofinspuiting. De motor
levert hierdoor 133 pk en is uitge
rust met een geregelde drieweg
katalysator. Het is een juweel van
een motor. Stil, ook in de wat ho
gere toerenregionen en pakt mak
kelijk op. De prestaties liegen er
dan ook niet om, een top van 200
km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 9,2 seconden. Heel af en toe
maakt de motor een sportief Alfa
achtig geluid.
Ook maakte ik kennis met het
nieuwe topmodel uit de Accord-
serie, de 2.2 EXi. Naast de fantas
tische 2 liter is deze 150 pk leve
rende 2.2 liter zo niet nog fijner.
Door het enorme vermogen liggen
de prestaties nog net iets hoger,
zodat zelfs een top van 212 km/u
is opgegeven. Opvallend is bij
beide types dat de motor niet al
leen weinig geluid produceert,
maar ook bijzonder trillingsvrij
loopt. Dit is bewerkstelligd door
het toepassen van twee balansas
sen.
tmei
j's ac
Er is al
L* J