groter, grootst. RENAULT HONDA ACCORD n Groot, Nieuwe blindering Nissan 'Vans' r v.~. I OCCASIONS auto Bokocar Tilburg B.V. C.VAN RIJN bv fep maakt grote sprongen E S S I E I M P R J R I >5 Scorpio 2.4 GU DE AUTOMAAT - Donderdag 28 september 1989 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER mber 1989-pagina 6 Metaalkleur zda-dealer Instappen Assistentie >nt IZUKI 16-klepper Zoals gebruikelijk bij internatio nale introducties reden we de ‘jan. 1989 BOVAG-garantie, inrvill mogelijk financiering OFF. HONDA-DEALER Ringbaan Oost 98, Tilburg - Tel. 013-430005 Donderdag koopavond rood grijs metallic rood (automaat) wit 5-drs., blauw met. 5-drs„ blauw met. 83.000 km 54.000 km 72.000 km 75.000 km 90.000 km 100.000km 33.000 km 70.000 km 67.000 km 95.000 km 89.000 km 45.000 km 1986 1983 1983 1986 1983 1987 1985 1988 1986 1985 1983 1985 Fiesta 1.1 L Escort 1.3 Bravo Escort 1.3 CL Escort 1.6 Bravo Escort 1.6 Ghla Siena 1.6 L Automaat, schuifdak. cruise contr., etc. Prijs op aanvraag. )ok leverbaar sVanJLX. 495, Tilburgseweg 6, 5081 XJ Hilvarenbeek Telefoon 04255-3944 I A C H I N E 895.-.-F-27995,-. 5 waarvan er r zijn introductie ilaren worden volgende auto in het rijtje is de Accord 2.0 EX. Hierbij wordt de uitrusting uitgebreid met een ste reo-installatie, twee van binnenuit verstelbare buitenspie trale vergrendeling, blauw met. (als nieuw) 5-drs., blauw met. 3-drs., bruin Liftback, gold blauw met. blauw Opel Rekord 2.0 S Opel Kadert 1.6 S Opel Kadert 12 S Toyota Carina I11.6 GL Nissan Stanza 1.6 Hatchback Fiat Uno 45 srsie gaat. Het zijn ir 175 auto's minder periode vorig jaar. zijn facelift en ick-versie uiter aard naar het einde van het jaar behoorlijk bijtrekken. Ook lof voor aatste twee u nteken.Enbij vergrote deel Zodat u niet plezier heeft 1-Wereldauto. ruimte en prijs betreft duidelijk een klasse gestegen. Uiterlijk doet hij echter nog erg veel aan zijn voorganger denken. De nieuwe Accord moet er samen met de in maart te introduceren Concerto voor zorgen dat Honda in Neder land in 1990 zo'n 13.000 auto's gaat verkopen. flink zijn verkoopcijfers van vorig jaar te gaan overtref fen. Tot en met de maand augustus werden er maar liefst 21.992 auto's met het bekende 'dropje' in ons land verkocht. Dit betekent een marktaandeel van 5,77 pro cent. Dit integenstelling tot 4,62 procent over dezelde periode vorig jaar, toen 17.351 auto's aan de man wer den gebracht. Montecatini Terme - De eerste Accord dateert bij ons van 1976. Destijds werd 'de grote Honda' alleen aange boden als driedeurs. Korte tijd later kwam de auto ook als vierdeurs sedan beschikbaar. Deze situatie is eigen lijk lang gelijk gebleven. De tweede generatie bestond ook weer uit dezelfde carrosserie-varianten. In 1985 verraste Honda de wereld met een totaal nieuwe Ac cord, die er als sedan erg modem, maar tevens gedis tingeerd uitzag en die als Aerodeck wat vormgeving betreft uiterst gedurfd was. We zijn inmiddels weer vier jaar verder, zodat de vierde generatie voor de deur staat. De auto gaat in november in de verkoop, voorlo pig alleen als vierdeurs sedan. Dan volgen de injectieversies. De 2.0 i EX heeft bovendien hoogte verstelling op de koplampen, elektrische buitenspiegels, in hoogte verstelbare bestuurders stoel, vier elektrische portierruiten en bumpers in de carrosse- riekleur. Voor dit alles moet f.45.490, op tafel komen. Het top model, 2.2 i EX is fors duurder: f.59.490,=. De auto krijgt hierbij standaard een zeer luxe interieur- bekleding, ALB, een lederen stuurwiel en standaard het elektri sche schuifdak. Wordt er tegens besloten een automaat te nemen en de carrosserie in een me taalkleur te laten spuiten, dan kost luik en een bi-level ventilatie/ver- warmingssysteem met drukknop pen. Hierdoor kost de Accord f.40.990, Een schuifdak is op de EX tegen meerprijs leverbaar. Vijfduizend Er valt over de nieuwe Honda Ac- cord I met 1peppen motor. De cord natuurlijk nog een hoop meer te vertellen. Kijk maar eens naar de nieuwe koplampen, die aan merkelijk kleiner van afmetingen zijn, maar minimaal evenveel licht verstelbare buitenspiegels, cen- geven. Daarnaast is er veel ge- vergrendeling, middensteun bruik gemaakt van dubbelzijdig °P de achterbank met doorgeef- een groot aantal Florida, de Bluebird 5-deurs en juw blindelings- wagon en natuurlijk de aantrek kelijke Prairie. Het nuttig laadver mogen van deze vier auto's be draagt respectievelijk 400, 450, 500 en 500 kilo. de grote Renault 25 nu, ruim 5 jaar na r weer meer exempk. verkocht. Overigens is ook het succes van de Espace niet te stui ten. Werden er vorig jaar tot en met augustus 283 aan de man ge bracht, dit jaar waren het er 453. In het bestelwagensegment bleef Renault uiterst stabiel. Bij de be drijfswagens tot 3,5 ton staat de Express op de vierde plaats. gaan door veel grotere zoals de Ford Transit, 3 en de Volkswa- Honda mikt met de op de zakenmarkt. het segment waar nog geld te ha len valt. Voor Honda wel een nieuwe markt, daar het merk voor een groot deel zijn auto's aan par ticulieren verkoopt. Er is alles aan gedaan om de kritische zakelijke rijder het naar de zin te maken. beetje op een Amerikaan. Alle Ac cord modellen worden bovendien standaard voorzien van stuurbe krachtiging. Deze nieuwe installa tie werkt op de rijsnelheid en de remmen, krachten die op de stuurinrichting daard is i inwerken. Toch zou de assistentie da's antil bij hoge snelheden nog best wat minder mogen zijn. De zitpositie is uitstekend en alle bedieningen gaan uitermate licht. Bij snel bochtenwerk lijken de ver snellingsbak verhoudingen van de derde en vierde overbrenging wat dicht op elkaar te zitten. Bij te rugschakelen remt de auto nau welijks op de motor af en moet er al snel voor de tweede overbren ging worden gekozen. Bij de eer ste bochten levert dit een onver wachte verrassing op, maar even later ben je eraan gewend. Amerikaan. Alle Ac- verzinkt plaatstaal, zodat roest nog minder kans heeft. De Accords met injectiemotoren worden achter voorzien van schijf- -terwijl de 2.2i EX stan- s uitgerust met ALB, Hon- da's antiblokkeer remsysteem. Al le modellen zijn tegen meerprijs te voorzien van een moderne 4- traps automaat, die bij de i-ver- sies een sportstand kent. Maar laten we tot slot nog even naar de Nederlandse versies kij ken. Daar start alles met de 2.0, een auto die standaard wordt voorzien van stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuur, elek trische antenne, van binnenuit te openen kofferklep en benzi- neklepje, een waarschuwings- lampje voor defekte remlichten en een automatische choke. Deze ba sisversie kost f.38.490,Dat bete kent bijna vijfduizend gulden meer dan de huidige kleinere Ac- de duurste Accord f.63.840,= en daarmee benadert hij de 6 cylin der Legend op een paar duizend gulden na. De nieuwe Honda Accord is over het geheel genomen een pro bleemloos rijdende en comforta bele lange-afstand-auto voor veel kilometers asfalt. De auto is wat Kijken we door het hele program ma dan zijn deze goede resultaten niet door één model te verklaren. De Renault 5 is langzaam op z'n retour en scoort zodoende minder dan vorig jaar. De nieuwe 19 is natuurlijk het grote succes. Er werden er al 9.774 verkocht, ter wijl de nieuwe Chamade pas van af december geleverd gaat wor den. De Renault 21 scoort met 3947 J3 exemplaren niet slecht. Zeker als Express op de vier we bedenken dat dit voornamelijk Voorafgegaan doe om de oude versie gaat. Het zijn bestellers zoals de namelijke maar 175 auto's minder Mercedes 207/208 dan dezelfde periode vorig jaar. gen Transporter. De 21 zal vanwege zijn facelift en Met de 19 voorop zorgen vrijwel de nieuwe hatchback-versie uiter- alle Renault-modellen voor het uit stekende resultaat over 1989 tot nu toe. De Micra op grijs kenteken is er vanaf f. 17.850,de Sunny vanaf f,18.715,=, de Bluebird voor f.25.690,= en tot slot de Prairie vanaf f.35.140,=. Deze prijzen zijn inclusief BTW. De Accord is duidelijk groter ge worden. De wielbasis werd met 12 centimeter verlengd. Dit heeft twee gevolgen. Allereerst komt deze extra lengte volledig ten goede aan de interieurruimte, ter wijl een langere wielbasis ook voor een hoger comfortniveau zorgt. De carrosserie is in totaal 15 centimeter langer geworden. Daarnaast werd het geheel ook nog eens 3 centimer hoger. De nieuwe Accord is hierdoor bijzon der ruim. Zowel over been- als hoofdruimte heeft niemand te kla gen. Maar ook het bagagecom- partiment is met een inhoud van 444 liter heel redelijk bemeten. Bij het instappen merk je direkt dat je met een Honda te maken hebt. De auto ligt nog steeds rela tief laag. Gelukkig is de zitpositie ten opzichte van het oude model wat verhoogd. Bovendien kan de bestuurdersstoel in de luxe EX uit voering bij de auto's met injectie- motor elektrisch in hoogte versteld worden. Een belangrijke verande ring is ook het grotere ruitopper- vlak, waardoor de auto zeer over zichtelijk is. De Accord heeft echter wel zijn oude gezicht behouden. Het froi ziet er duidelijk gedistingeerder uit en geeft de auto een brede aanblik. In het zij- aanzicht is het een echte Honda met trekken van de oude Accord en de Civic se dan. De achterpartij met forse lichtunits doet sterk denken aan de Hyundai Sonata. »lle 4-deurs eve lijn /an Mazda. De wegligging van de Honda Ac cord is goed. Rondom is voor on afhankelijke ophanging met dub bele hefboomgeleiding (double wishbone) gekozen. Zowel voor als achter wordt een stabilisator- stang gemonteerd. Het comfort ligt op een hoog peil. Maar misschien wel op een té hoog peil. Door de langere wielbasis kan de auto in bepaalde omstandigheden op wegoneffenheden flink gaan dei nen. In zo'n geval lijkt ie een Zowel bij de cijfers over de eerste drie maanden van dit -jaar als bij de aantallen tot en met juni blijkt Renault Nissan brengt op modellen een nieuw blinderings- systeem voor bestelwagens. De auto's zien er hierdoor aantrekke lijker uit. Er is gebleken dat veel zakelijke rijders in verband met de voordelen voor een auto op grijs kenteken kiezen. Denk maar eens aan de lagere premies mo torrijtuigenbelasting en verzeke ring en de gunstige aanschafprijs. De meeste Nissan-modellen op grijs kenteken beschikken nu over fraaie kunststof panelen, voorzien van een donkere hoogglans-af- werking. De panelen hebben exact dezelfde vorm en boiling als de oorspronkelijke zijruiten. Zelfs de originele raam-omlij sting wordt gehandhaafd. Het bestel wagenprogramma van Nissan omvat vanaf nu de driedeurs Mi cra, de Sunny als 3- en 5-deurs en e nieuwe Accord auto in de meest complete uitvoe- t. Dit is duidelijk ring met twee verschillende moto- geld te ha- ren. De basisversie, waar we /el een geen kennis mee konden maken, is de 2.0. De 2 liter motor is voor zien van een elektronisch geregel de carburateur en een drieweg katalysator. Het maximum vermo gen bedraagt 110 pk. Alle moto ren in de nieuwe Accord zijn ove rigens 16- kleppers. Wel reden we met de nieuwe 2 li ter injectie. Uiteraard is deze krachtbron voorzien van Honda's PGM-FI, een elektronisch gestuur de brandstofinspuiting. De motor levert hierdoor 133 pk en is uitge rust met een geregelde drieweg katalysator. Het is een juweel van een motor. Stil, ook in de wat ho gere toerenregionen en pakt mak kelijk op. De prestaties liegen er dan ook niet om, een top van 200 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,2 seconden. Heel af en toe maakt de motor een sportief Alfa achtig geluid. Ook maakte ik kennis met het nieuwe topmodel uit de Accord- serie, de 2.2 EXi. Naast de fantas tische 2 liter is deze 150 pk leve rende 2.2 liter zo niet nog fijner. Door het enorme vermogen liggen de prestaties nog net iets hoger, zodat zelfs een top van 212 km/u is opgegeven. Opvallend is bij beide types dat de motor niet al leen weinig geluid produceert, maar ook bijzonder trillingsvrij loopt. Dit is bewerkstelligd door het toepassen van twee balansas sen. tmei j's ac Er is al L* J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 35