OI
323 T 1.6 GLX
Marijke
Feestelijk Starlet-aanbod
Feestelijke introduktie Mazda
323 bij Auto Oppermans
En dan nu de
originaliteitsprijs
AUSE
■wdb
p j
u
ILAIR!
Verhoging BVB
F 25.495,
G B.V.
au^MtjIas
n
VEN
30022
3331
==1S
t
I
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 september 1989 - pagina 3
A
T
O
T
S
T
E
TYPES
Geblazen
ivift
341496
Blinken
113-355655
Technische gegevens:
Machine
rnsiast
Hl-
eens bij
De officiële Toyota-dealer voor
kr Japanse perfectie
na. f33.195,-(ind. B.TC
ïnstraat 42,
IATSU
dan en de s
auto reed il
BANK KAN WORDEN I
L WAARDOOR EEN VLAfl
ONTSTAAT.
4 brons
5 wit
5 rood
7 rood
7 wit
Anti diefstal aktie
Kenteken in al uw ruiten 10,-
9 nw. model
9 nw. model
9
lak
ten
de
4 rood met.
7 zwart
7 zilver
1987
1986
1983
1986
1987
1985
1982
DAIHATSU
ember 1989-pagina 2
MAZDA
nova een bedrag van f.1.000,= te
rug op de aankoop. Dit geldt dus
niet alleen voor gebruikte Toyo
ta's, maar voor alle merken.
Hart van Brabantlaan 96 I
.Telefoon 013-433000 I
ons langs
o
't
'EG KATALYSATOR VOLIXI
AAN DE STRENGSTE MILII
van de prijslijst maar liefst tien
verschillende varianten noemt.
Ook met de sedan heeft het merk
een eigen vaste klantenkring op
gebouwd. Deze auto wordt in ne
gen verschillende versies aange
boden. Volledig nieuw is de 'F',
een vijfdeurs coupé, waarmee
Mazda vooral een jong publiek
wil trekken. In zes verschillende
uitgaven kiest de klant voor een
fraai gelijnde auto met een echt
coupé-allure en toch alle moge
lijkheden van een vijfdeurs model.
o.
Met ingang van 1 oktober
1989 zullen de tariefpercenta-
ges voor de bijzondere ver
bruiksbelasting van perso
nenauto's met ongeveer 0,5%
worden verhoogd. Deze ver
hoging vloeit voort uit eerdere
wettelijke afspraken over de
stimuleringsmaatregelen voor
schone auto's, waarin is vast
gelegd dat deze maatregel
budgettair neutraal moet ver
lopen. Het percentage waar
mee de eerste f.10.000,= van
de kostprijs van de personen
auto wordt belast, wordt ver
hoogd van 17,7 naar 18,1%.
Het meerdere wordt met
27,2% belast in plaats van met
26,6%.
Merk en type: Mazda 323 F 1.6i
GLX
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1598 cc
Boring x slag: 78 x 83,6
Vermogen: 87 pk bij 5200 tr/min
Koppel: 128 Nm bij 2500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,26 meter,
breedte 1,68 meter
Prestaties: topsnelheid 175 km/u
acceleratie 0-100 in 11,2 sec.
Gewicht: 995 kg
Verbruik (ECE-norm): bij 90 km/u
5,4 liter/100 km
bij 120 km/u 7 liter/100 km
Prijs: f.29.295,=
met schijfremm
npen, toeren- en dt
Kortom een wag
ijk als privé- gezi
323 loopt door tot volgende week.
Tijdens het festival Noord is de
showroom van Oppermans voor
alle geïnteresseerden geopend.
Alhoewel de nieuwe 323 een be
zoek aan de showroom waard is,
heeft Oppermans door het succes
van de 1989 modellen een mooi
aanbod jonge, gebruikte auto's
van vrijwel alle bekende merken.
Loop daarom de k -’ende dagen
a«?wooneene‘’
De motor is wat geluidsproductie
betreft normaal te noemen, niet
extreem rumoerig, maar ook niet
opvallend stil. Het gaat hierbij ze
ker niet om een trage machine.
Ook uit lage toerentallen weet de
323 snel weg te trekken. De pres
taties zijn zeer bevredigend. Door
de top van 175 km/u kan op de
Duitse autobanen met een hoog
gemiddelde worden gereden.
Ook het bekende sprintje wordt in
»en een korte tijd afgelegd: van 0 tot
dijft 100 km/u in 11,2 seconden. De
Mazda 323 F weegt net geen dui
zend kilo, waardoor de besturing
zonder bekrachtiging Uitstekend
werkt, zeker niet te zwaar. De auto
laat zich gemakkelijk aanvoelen
Ondanks de sterk aflopende neus,
is de 323 naar voor overzichtelijk.
Bij inparkeren is de achterkant
goed zichtbaar door de spoiler
achterop. Helaas zijn de dode
hoeken van de achterstijlen wat
fors. Dit heeft bovendien een twee
de nadeel. Volwassen achterpas-
ductie show kunt u de nieuwe 323
in al zijn varianten uitgebreid be
kijken. De 3-deurs hatchback is
een compacte gezinsauto met een
ge- enorme binnenruimte. De 323 se
ms is dan is wat klassieker van lijn, ter
wijl de unieke 323 F met zijn spor
tieve lijn vooral het jonge publiek
aanspreekt. Al dit nieuws is na
tuurlijk te zien in een gezellige
sfeer met een hapje en drankje.
Daarnaast kan er uiteraard uitge
breid worden kennisgemaakt met
dé 323 op de weg.
Met de 323 is Mazda klaar om de
jaren negentig goed van start te
laten gaan. Auto Oppermans
heeft voor de kopers van een 323
een ruime keus aan speciaal op
het nieuwe model gesneden ac
cessoires. Natuurlijk is een ruime
sortering uit het aanbod in de
showroom te zien. De feestelijke Tilburg en omstreken, Autonova,
introductie van de nieuwe Mazda vjert op dit moment zijn twintig ja-
ono i j *-* i i i. Toyota-dealerschap. Dit jubi
leum valt precies samen met het
feit dat Toyota 25 jaar geleden
voor het eerst met auto's naar Ne
derland kwam. Vanwege deze
verjaardag worden nieuwe Toyo-
ta's Starlet, Corolla, Carina en
Camry aangeboden met een gun
stige financiering, of een pakket
accessoires, korting op de aan
koop of 2 jaar gratis onderhoud.
De klant kan hieruit zelf een keuze
maken, wat voor hem het beste
Vanaf vandaag gaan de verko
pen van de nieuwe Mazda 323 of
ficieel van start. Velen hebben
waarschijnlijk in hun dagblad al
de pagina grote advertenties C*
zien. Mazda-dealer Opperman^
er helemaal klaar voor. Tijdens
een feestelijk aangeklede intro-
In het afgelopen jaar heb
ik al in meer Japanse
auto's gereden, maar
Mazda was nog niet
eerder aan de beurt
geweest. En toen stond
plotseling deze nieuwe
323 F voor de deur. Wat
een enig model. Hij lijkt
nog het meest op een
coupé, maar dan met vijf
deuren. Een leuke, vlotte
lijn met aardige details
zoals de opklappende
koplampen. Maar ook een
sportieve spoiler achterop.
Het interieur is netjes
verzorgd en ziet er
compleet uit. Je zit wel wat
laag, maar dat mag je bij
zo'n pittig ogend type
verwachten. De verdeling
van het dashboard was
niet helemaal mijn smaak.
Er hadden beter wat meer
opbergvakjes in gezeten,
maar je kunt ook niet alles
hebben.
Voor zware boodschappen
is de 323 F wat minder
vriendelijk dan de
driedeurs hatchback. De
klep gaat namelijk maar
tot de achterlichten open.
Natuurlijk is er wel een
kleine bestelwagen van te
maken door het
neerklappen van de
achterbank.
De 323 F is alleen met de
grote motoren te koop. Zo
reed ik met de 1.6 motor,
die 8 kleppen heeft, maar
toch behoorlijk vlot is. De
auto komt gelukkig geen
vermogen te kort en kan zo
goed met het verkeer
meekomen.
Wat ik van Japanse auto's
altijd zo fijn vind, is dat de
bedieningen zo licht gaan.
Schakelen is kinderspel,
maar ook de pedalen en
gelukkig de besturing
gaan heel gemakkelijk.
Fijn als je over wat minder
spieren kunt beschikken.
Rij-impressie: de Mazda
323 is een vlotte auto die
lekker aan de weg kleeft.
De auto is daarom voor
veel doeleinden geschikt.
De wagen is sportief en
comfortabel tegelijk.
Resumé: de Mazda 323 F
is een origineel model,
waar tijdens het testrijden
veel naar gekeken werd.
Een leuke auto met een
prima uitrusting en
gelukkig ook voor een
nette prijs.
We hadden met de 323 bijzonder
veel bekijks. Als je de auto voor
het eerst ziet, zul even goed moe
ten nadenken. De F vertoont geen
duidelijke familietrekken. Er zijn
op verschillende punten wat over
eenkomsten te noemen met de
Volvo 480, Honda Civic en de
Toyota Celica. Toch is de 323 F
een frisse nieuwe verschijning.
Een auto waar je echt enthousiast
over kimt raken.
De carrosserie glimt je tegemoet.
Dit komt omdat Mazda op zijn
nieuwe 323 een geavanceerd 1
systeem toepast. De auto's blinkt
daarom meer. Daarnaast is het c
bedoeling dat de lak over langere
tijd zijn glans behoud. Zodat ee”
323 er langer fris en jong uit blijft
zien. De F is netjes afgewerkt en
compleet met flinke stootstrips,
nette wieldoppen, een doorloper
de spoiler op de achterklep, twee
buitenspiegels in de carrosse-
De 323 is bij Mazda altijd het best verkopende model
geweest. Van de eerste serie rijden er nog een respec
tabel aantal rond. De auto was leverbaar als drie- en
vijfdeurs hatchback en als stationwagon. De tweede ge
neratie werd uitgebreid met een vierdeurs sedan, ter
wijl de wagon van het oude model leverbaar bleef. De
vorige, derde, generatie van de Mazda 323 was zowel
als hatchback, sedan als stationcar te koop. De nieuwe
323, die onlangs op de IAA in première ging, is er nu in
drie varianten: de 3-deurs hatchback, een vierdeurs se-
spectaculaire 5-deurs 'F'. Met deze laatste
ik vanuit Frankfurt terug naar huis.
en kan zodoende haarscherp een
bocht in gegooid worden. Zoals je
van een Japanner mag verwach
ten laat ook de versnellingsbak
zich uitermate licht inschakelen.
Het dashboard van de 323 F wijkt
volledig af van dat van de andere
323- modellen. Rechts zit een groot
vlak wat eigenlijk ongebruikt is.
Het was fraaier geweest, als hier
een opbergvakje was georeerd.
Toch ziet het geheel er netjes uit.
De verzorging van dit deel van de
auto wordt bij Japanners steeds
beter. Vroeger waren verschillen
de bedieningsknopjes her en der
op het dashboard geplakt. De
Mazda heeft deze voorzieningen
keurig gegroepeerd en overzich
telijk aangebracht.
De belangrijkste variant voor riekleur, meegespoten bumpers
Mazda zal uiteraard de driedeurs en sportief ogende, wegklapbare
hatchback blijven. Een auto waar- koplampen. Overigens mist de
eenvoudigere LX- uitgave de
meegespoten bumpers, de tweede
buitenspiegel en de wielcovers.
De LX heeft bovendien standaard
155 SR 13 banden die op dit model
bijzonder smal overkomen. De
175/70 SR 15 exemplaren op de
GLX komen beduidend beter
over.
De 323 F is leverbaar met twee
verschillende motoren. De sportie
ve 1.8 16- klepper van 131 pk en
de standaard 1598 cc injectiemo-
tor met een vermogen van 87 pk.
Het gaat hier om een 'normale' 8-
klepper die zijn maximale vermo
gen ontwikkeld bij 5200 tr/min.
Zijn maximale koppel van 128 Nm
is al bij 2500 tr/min volledig be
schikbaar.
snelste versie, de 1.8i 16V GT kost
f.39.995,=.
Mazda heeft met de introductie
van de nieuwe 323 een auto in zijn
programma met een enorme con
currentiekracht. Vooral de nieuwe
F zal goed scoren bij een jong pu
bliek wat van zijn auto sportiviteit
wenst in combinatie met veel ge
bruiksmogelijkheden. De motor
stemt zeer tot tevredenheid, alsme
de het verbruik, de uitrusting en
de prijs. Eigenlijk is er alleen
maar wat kritiek op de zitpositie
voor volwassenen achterin en de
ventilatie.
van de kilometers werden voorna
melijk in stadsverkeer afgelegd.
Toch wisten we een aantal dagen
rijden met de nieuwe 323 af te
sluiten met een gemiddelde van 1
op 12,5 en dat is uiterst keurig.
De Mazda 323 is er in een veel
voud van uitvoeringen en varian
ten. De basisversie, de 323 3-deurs
1.3 kost f.23.395,= en dat is een
keurige prijs. De F-serie begint bij
f.27.995,= voor de 1.6i LX. De door
ons geteste GLX staat voor
f.29.295,= bij de dealer. De auto is
ook te leveren met een 4- trapsau-
tomaat en stuurbekrachtiging. De
jn tegemoet. Het Japanse 1
start binnenkort met het fabrice
ren van auto's en motoren in een
eigen fabriek in Engeland. Zo
doende staan bij Autonova bij het
vijfentwintig jarig bestaan Euro
pese Toyota's in de showroom.
sagiers kijken direkt tegen deze
stijlen aan en moeten zodoende
eerst voorover buigen om naar
buiten te kunnen kijken. Boven
dien is de hoofdruimte achterin,
door de aflopende daklijn, niet
echt royaal. Voorin is de hoofd- en
beenruimte in orde. De stoelen zit
ten goed en zijn met een nette ve
lours stof bekleed. De GLX-uitgc
ve is uiteraard van een aantal
aantrekkelijke zaken voorzien zo
als een toerenteller, digitaal klok
je, verstelbaar stuur, luidsprekers
in de voorportieren, automatische
rolgordels voor- en achterin, in
twee ongelijke delen neerklapba-
re achterbank, een beklede en
verlichte kofferruimte en een uit
gebreid verwarmings- en ventila
tiesysteem. Toch viel de hoeveel
heid frisse lucht die door de roos
ters naar binnen wordt geblazen
erg tegen. Zo wordt je bij warm
weer haast verplicht om de ramen
te openen.
De Mazda verraste zeer op het ge
bied van zijn brandstofverbruik.
Uiteraard werd tijdens de terug
tocht uit Frankfurt gebruik ge
maakt van de mogelijkheid om
eens stevig door te rijden. De rest
uitkomt. Deze actie die uitgaat van
de importeur Louwman Parqui
loopt tot en met 30 november.
Ter gelegenheid van 20 jaar Auto
nova wordt een aantrekkelijke ac- Autonova behoorde twintig jaar r- MÉS
tie gehouden op de gebruikte geleden tot de eerste Toyota-dea- REPAREREN J
auto's. Iedereen die nu een ge- Iers in ons land. Het bedrijf ziet de VERNIEUWEN
bruikte Toyota Starlet koopt mag toekomst met Toyota vol vertrou- I AUTORUITEN J
voor maar liefst f.1.000,= aan ac- wen tegemoet. Het Japanse bedrijf -
cessoires uitzoeken. Wie de Starlet
op zichzelf al compleet genoeg
vindt, krijgt f.650, in mindering,
op het aankoopbedrag. Daar
naast krijgt vijfde koper
van een geb.*:te auto bij Auto-
A&. f,
i»
L j
kA
*4