OI 323 T 1.6 GLX Marijke Feestelijk Starlet-aanbod Feestelijke introduktie Mazda 323 bij Auto Oppermans En dan nu de originaliteitsprijs AUSE ■wdb p j u ILAIR! Verhoging BVB F 25.495, G B.V. au^MtjIas n VEN 30022 3331 ==1S t I DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 28 september 1989 - pagina 3 A T O T S T E TYPES Geblazen ivift 341496 Blinken 113-355655 Technische gegevens: Machine rnsiast Hl- eens bij De officiële Toyota-dealer voor kr Japanse perfectie na. f33.195,-(ind. B.TC ïnstraat 42, IATSU dan en de s auto reed il BANK KAN WORDEN I L WAARDOOR EEN VLAfl ONTSTAAT. 4 brons 5 wit 5 rood 7 rood 7 wit Anti diefstal aktie Kenteken in al uw ruiten 10,- 9 nw. model 9 nw. model 9 lak ten de 4 rood met. 7 zwart 7 zilver 1987 1986 1983 1986 1987 1985 1982 DAIHATSU ember 1989-pagina 2 MAZDA nova een bedrag van f.1.000,= te rug op de aankoop. Dit geldt dus niet alleen voor gebruikte Toyo ta's, maar voor alle merken. Hart van Brabantlaan 96 I .Telefoon 013-433000 I ons langs o 't 'EG KATALYSATOR VOLIXI AAN DE STRENGSTE MILII van de prijslijst maar liefst tien verschillende varianten noemt. Ook met de sedan heeft het merk een eigen vaste klantenkring op gebouwd. Deze auto wordt in ne gen verschillende versies aange boden. Volledig nieuw is de 'F', een vijfdeurs coupé, waarmee Mazda vooral een jong publiek wil trekken. In zes verschillende uitgaven kiest de klant voor een fraai gelijnde auto met een echt coupé-allure en toch alle moge lijkheden van een vijfdeurs model. o. Met ingang van 1 oktober 1989 zullen de tariefpercenta- ges voor de bijzondere ver bruiksbelasting van perso nenauto's met ongeveer 0,5% worden verhoogd. Deze ver hoging vloeit voort uit eerdere wettelijke afspraken over de stimuleringsmaatregelen voor schone auto's, waarin is vast gelegd dat deze maatregel budgettair neutraal moet ver lopen. Het percentage waar mee de eerste f.10.000,= van de kostprijs van de personen auto wordt belast, wordt ver hoogd van 17,7 naar 18,1%. Het meerdere wordt met 27,2% belast in plaats van met 26,6%. Merk en type: Mazda 323 F 1.6i GLX Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1598 cc Boring x slag: 78 x 83,6 Vermogen: 87 pk bij 5200 tr/min Koppel: 128 Nm bij 2500 tr/min Afmetingen: lengte 4,26 meter, breedte 1,68 meter Prestaties: topsnelheid 175 km/u acceleratie 0-100 in 11,2 sec. Gewicht: 995 kg Verbruik (ECE-norm): bij 90 km/u 5,4 liter/100 km bij 120 km/u 7 liter/100 km Prijs: f.29.295,= met schijfremm npen, toeren- en dt Kortom een wag ijk als privé- gezi 323 loopt door tot volgende week. Tijdens het festival Noord is de showroom van Oppermans voor alle geïnteresseerden geopend. Alhoewel de nieuwe 323 een be zoek aan de showroom waard is, heeft Oppermans door het succes van de 1989 modellen een mooi aanbod jonge, gebruikte auto's van vrijwel alle bekende merken. Loop daarom de k -’ende dagen a«?wooneene‘’ De motor is wat geluidsproductie betreft normaal te noemen, niet extreem rumoerig, maar ook niet opvallend stil. Het gaat hierbij ze ker niet om een trage machine. Ook uit lage toerentallen weet de 323 snel weg te trekken. De pres taties zijn zeer bevredigend. Door de top van 175 km/u kan op de Duitse autobanen met een hoog gemiddelde worden gereden. Ook het bekende sprintje wordt in »en een korte tijd afgelegd: van 0 tot dijft 100 km/u in 11,2 seconden. De Mazda 323 F weegt net geen dui zend kilo, waardoor de besturing zonder bekrachtiging Uitstekend werkt, zeker niet te zwaar. De auto laat zich gemakkelijk aanvoelen Ondanks de sterk aflopende neus, is de 323 naar voor overzichtelijk. Bij inparkeren is de achterkant goed zichtbaar door de spoiler achterop. Helaas zijn de dode hoeken van de achterstijlen wat fors. Dit heeft bovendien een twee de nadeel. Volwassen achterpas- ductie show kunt u de nieuwe 323 in al zijn varianten uitgebreid be kijken. De 3-deurs hatchback is een compacte gezinsauto met een ge- enorme binnenruimte. De 323 se ms is dan is wat klassieker van lijn, ter wijl de unieke 323 F met zijn spor tieve lijn vooral het jonge publiek aanspreekt. Al dit nieuws is na tuurlijk te zien in een gezellige sfeer met een hapje en drankje. Daarnaast kan er uiteraard uitge breid worden kennisgemaakt met dé 323 op de weg. Met de 323 is Mazda klaar om de jaren negentig goed van start te laten gaan. Auto Oppermans heeft voor de kopers van een 323 een ruime keus aan speciaal op het nieuwe model gesneden ac cessoires. Natuurlijk is een ruime sortering uit het aanbod in de showroom te zien. De feestelijke Tilburg en omstreken, Autonova, introductie van de nieuwe Mazda vjert op dit moment zijn twintig ja- ono i j *-* i i i. Toyota-dealerschap. Dit jubi leum valt precies samen met het feit dat Toyota 25 jaar geleden voor het eerst met auto's naar Ne derland kwam. Vanwege deze verjaardag worden nieuwe Toyo- ta's Starlet, Corolla, Carina en Camry aangeboden met een gun stige financiering, of een pakket accessoires, korting op de aan koop of 2 jaar gratis onderhoud. De klant kan hieruit zelf een keuze maken, wat voor hem het beste Vanaf vandaag gaan de verko pen van de nieuwe Mazda 323 of ficieel van start. Velen hebben waarschijnlijk in hun dagblad al de pagina grote advertenties C* zien. Mazda-dealer Opperman^ er helemaal klaar voor. Tijdens een feestelijk aangeklede intro- In het afgelopen jaar heb ik al in meer Japanse auto's gereden, maar Mazda was nog niet eerder aan de beurt geweest. En toen stond plotseling deze nieuwe 323 F voor de deur. Wat een enig model. Hij lijkt nog het meest op een coupé, maar dan met vijf deuren. Een leuke, vlotte lijn met aardige details zoals de opklappende koplampen. Maar ook een sportieve spoiler achterop. Het interieur is netjes verzorgd en ziet er compleet uit. Je zit wel wat laag, maar dat mag je bij zo'n pittig ogend type verwachten. De verdeling van het dashboard was niet helemaal mijn smaak. Er hadden beter wat meer opbergvakjes in gezeten, maar je kunt ook niet alles hebben. Voor zware boodschappen is de 323 F wat minder vriendelijk dan de driedeurs hatchback. De klep gaat namelijk maar tot de achterlichten open. Natuurlijk is er wel een kleine bestelwagen van te maken door het neerklappen van de achterbank. De 323 F is alleen met de grote motoren te koop. Zo reed ik met de 1.6 motor, die 8 kleppen heeft, maar toch behoorlijk vlot is. De auto komt gelukkig geen vermogen te kort en kan zo goed met het verkeer meekomen. Wat ik van Japanse auto's altijd zo fijn vind, is dat de bedieningen zo licht gaan. Schakelen is kinderspel, maar ook de pedalen en gelukkig de besturing gaan heel gemakkelijk. Fijn als je over wat minder spieren kunt beschikken. Rij-impressie: de Mazda 323 is een vlotte auto die lekker aan de weg kleeft. De auto is daarom voor veel doeleinden geschikt. De wagen is sportief en comfortabel tegelijk. Resumé: de Mazda 323 F is een origineel model, waar tijdens het testrijden veel naar gekeken werd. Een leuke auto met een prima uitrusting en gelukkig ook voor een nette prijs. We hadden met de 323 bijzonder veel bekijks. Als je de auto voor het eerst ziet, zul even goed moe ten nadenken. De F vertoont geen duidelijke familietrekken. Er zijn op verschillende punten wat over eenkomsten te noemen met de Volvo 480, Honda Civic en de Toyota Celica. Toch is de 323 F een frisse nieuwe verschijning. Een auto waar je echt enthousiast over kimt raken. De carrosserie glimt je tegemoet. Dit komt omdat Mazda op zijn nieuwe 323 een geavanceerd 1 systeem toepast. De auto's blinkt daarom meer. Daarnaast is het c bedoeling dat de lak over langere tijd zijn glans behoud. Zodat ee” 323 er langer fris en jong uit blijft zien. De F is netjes afgewerkt en compleet met flinke stootstrips, nette wieldoppen, een doorloper de spoiler op de achterklep, twee buitenspiegels in de carrosse- De 323 is bij Mazda altijd het best verkopende model geweest. Van de eerste serie rijden er nog een respec tabel aantal rond. De auto was leverbaar als drie- en vijfdeurs hatchback en als stationwagon. De tweede ge neratie werd uitgebreid met een vierdeurs sedan, ter wijl de wagon van het oude model leverbaar bleef. De vorige, derde, generatie van de Mazda 323 was zowel als hatchback, sedan als stationcar te koop. De nieuwe 323, die onlangs op de IAA in première ging, is er nu in drie varianten: de 3-deurs hatchback, een vierdeurs se- spectaculaire 5-deurs 'F'. Met deze laatste ik vanuit Frankfurt terug naar huis. en kan zodoende haarscherp een bocht in gegooid worden. Zoals je van een Japanner mag verwach ten laat ook de versnellingsbak zich uitermate licht inschakelen. Het dashboard van de 323 F wijkt volledig af van dat van de andere 323- modellen. Rechts zit een groot vlak wat eigenlijk ongebruikt is. Het was fraaier geweest, als hier een opbergvakje was georeerd. Toch ziet het geheel er netjes uit. De verzorging van dit deel van de auto wordt bij Japanners steeds beter. Vroeger waren verschillen de bedieningsknopjes her en der op het dashboard geplakt. De Mazda heeft deze voorzieningen keurig gegroepeerd en overzich telijk aangebracht. De belangrijkste variant voor riekleur, meegespoten bumpers Mazda zal uiteraard de driedeurs en sportief ogende, wegklapbare hatchback blijven. Een auto waar- koplampen. Overigens mist de eenvoudigere LX- uitgave de meegespoten bumpers, de tweede buitenspiegel en de wielcovers. De LX heeft bovendien standaard 155 SR 13 banden die op dit model bijzonder smal overkomen. De 175/70 SR 15 exemplaren op de GLX komen beduidend beter over. De 323 F is leverbaar met twee verschillende motoren. De sportie ve 1.8 16- klepper van 131 pk en de standaard 1598 cc injectiemo- tor met een vermogen van 87 pk. Het gaat hier om een 'normale' 8- klepper die zijn maximale vermo gen ontwikkeld bij 5200 tr/min. Zijn maximale koppel van 128 Nm is al bij 2500 tr/min volledig be schikbaar. snelste versie, de 1.8i 16V GT kost f.39.995,=. Mazda heeft met de introductie van de nieuwe 323 een auto in zijn programma met een enorme con currentiekracht. Vooral de nieuwe F zal goed scoren bij een jong pu bliek wat van zijn auto sportiviteit wenst in combinatie met veel ge bruiksmogelijkheden. De motor stemt zeer tot tevredenheid, alsme de het verbruik, de uitrusting en de prijs. Eigenlijk is er alleen maar wat kritiek op de zitpositie voor volwassenen achterin en de ventilatie. van de kilometers werden voorna melijk in stadsverkeer afgelegd. Toch wisten we een aantal dagen rijden met de nieuwe 323 af te sluiten met een gemiddelde van 1 op 12,5 en dat is uiterst keurig. De Mazda 323 is er in een veel voud van uitvoeringen en varian ten. De basisversie, de 323 3-deurs 1.3 kost f.23.395,= en dat is een keurige prijs. De F-serie begint bij f.27.995,= voor de 1.6i LX. De door ons geteste GLX staat voor f.29.295,= bij de dealer. De auto is ook te leveren met een 4- trapsau- tomaat en stuurbekrachtiging. De jn tegemoet. Het Japanse 1 start binnenkort met het fabrice ren van auto's en motoren in een eigen fabriek in Engeland. Zo doende staan bij Autonova bij het vijfentwintig jarig bestaan Euro pese Toyota's in de showroom. sagiers kijken direkt tegen deze stijlen aan en moeten zodoende eerst voorover buigen om naar buiten te kunnen kijken. Boven dien is de hoofdruimte achterin, door de aflopende daklijn, niet echt royaal. Voorin is de hoofd- en beenruimte in orde. De stoelen zit ten goed en zijn met een nette ve lours stof bekleed. De GLX-uitgc ve is uiteraard van een aantal aantrekkelijke zaken voorzien zo als een toerenteller, digitaal klok je, verstelbaar stuur, luidsprekers in de voorportieren, automatische rolgordels voor- en achterin, in twee ongelijke delen neerklapba- re achterbank, een beklede en verlichte kofferruimte en een uit gebreid verwarmings- en ventila tiesysteem. Toch viel de hoeveel heid frisse lucht die door de roos ters naar binnen wordt geblazen erg tegen. Zo wordt je bij warm weer haast verplicht om de ramen te openen. De Mazda verraste zeer op het ge bied van zijn brandstofverbruik. Uiteraard werd tijdens de terug tocht uit Frankfurt gebruik ge maakt van de mogelijkheid om eens stevig door te rijden. De rest uitkomt. Deze actie die uitgaat van de importeur Louwman Parqui loopt tot en met 30 november. Ter gelegenheid van 20 jaar Auto nova wordt een aantrekkelijke ac- Autonova behoorde twintig jaar r- MÉS tie gehouden op de gebruikte geleden tot de eerste Toyota-dea- REPAREREN J auto's. Iedereen die nu een ge- Iers in ons land. Het bedrijf ziet de VERNIEUWEN bruikte Toyota Starlet koopt mag toekomst met Toyota vol vertrou- I AUTORUITEN J voor maar liefst f.1.000,= aan ac- wen tegemoet. Het Japanse bedrijf - cessoires uitzoeken. Wie de Starlet op zichzelf al compleet genoeg vindt, krijgt f.650, in mindering, op het aankoopbedrag. Daar naast krijgt vijfde koper van een geb.*:te auto bij Auto- A&. f, i» L j kA *4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 31