LEXUS
CITROËN-MODELLEN
TOYOTA
met
in de aanval
voor 1990
De Golf bloeit door
0
Publiciteit
o.a.:
Pag.3
Pag.5
Pag.7 en 9
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Deze week
in de
Automaat
Toyota
4-Runner
Autotest:
Mazda 323 T'
1.6 GLX
Rij-impressies:
Honda Accord
Subaru Mini Jumbo
OPELNIEUWS!
7 I
BERTENS
TILBURG
Autoverkeer
voldoet aan
milieu
doelstellingen
iber 1989 - pagina 28
Oplage: 91.250 ex.
Donderdag 28 september 1989
Spiegelglad
I
Lees verder op biz. 9
nog even bij de AX, BX en CX houden.
Tony Vos
kan
Jaargang 1
Nummer 37
De Japanners zijn een nieuw fenomeen gestart, iets
waar we als Europeanen vast nog wel even aan moe
ten wennen. In Amerika zijn Nissan, Honda en Toyota
gestart om naast hun 'normale' modellenlijn, een extra
merk te introduceren. De Amerikaanse markt kent dit
verschijnsel al veel langer, daar bijvoorbeeld alle af
zonderlijke merken van Ford, Chrysler en GM door
aparte dealers worden verkocht. Honda heeft de Okura,
Nissan de Infinity en Toyota de Lexus. Toch blijft het
geen puur Amerikaans gebeuren. In kleine oplage zal
de Lexus ook naar Europa komen.
‘j de AX ook i
katalysator in
van een
ke lasnc
90
JOvan NUNEN
houdt grote
INRUILAKTIE
Keuze uit 40 auto’s
Zie pagina 4
te-
EN.
Met smart wachten de liefhebbers natuurlijk op de
komst van de nieuwe Citroën XM. We zullen nog heel
even moeten wachten. Vanaf 9 november gaat de auto
definitief in de verkoop. Maar ook de andere series in
het gamma hebben voor het nieuwe modellenj aar een
Corrado die de voorwielen van de zigd gebleven.
Monopoint
V8 vanuit stilstand tot 100 km/u in
7,9 seconden. De topsnelheid be
draagt 245 km/u. Overigens zul
len de modellen voor Europa een
gewijzigde eindoverbrenging
hebben voor langdurig kruisen op
zeer hoge snelheden.
De Lexus LS 400 wordt geleverd
met luchtveren. Dit systeem is
voorzien van een bijzondere be
sturing die de beweging van elk
wiel afzonderlijk volgt. Zo kan de
demping op zacht, gemiddeld of
hard worden ingesteld. De lucht
vering is gekoppeld aan de auto
matische niveauregeling.
- zorg
balanceerde aandrijfas naar het
limited-slip differentieel overge
bracht. Zo wordt het ontstaan van
trillingen voorkomen.
De prestaties zijn een top-auto
waardig. Krachtig accelereert de
"Een kopje koffie is er'
altijd.”
Geminiweg 39 - Tilburg
Telefoon 013 - 42 30 30
Net als bij de AX ook injectiemoto-
ren met katalysator in de populai
re BX. Zodoende is er de keuze uit
de 1.4 liter van 75 pk, een 1.6 van
pk en de bekende 1.9 liter. De-
laatste krachtbron levert met
monopoint injectie 109 pk, terwijl
een multipoint injectie voor 122
Wie denkt dat het met de Volks
wagen Golf nu onderhand eens
afgelopen is, heeft het verkeerd.
De mogelijkheden worden steeds
verfijnder en uitgebreider. Ko
mend jaar zal het programma
worden uitgebreid met de Golf
GTI G60, een auto die in tegen
stelling tot de Rally Golf aan de
buitenkant nauwelijks laat zien
wat hij in zich heeft. Uiteraard
gaat het hier om de motor uit de
jectie is er nog, nu met katalysator
en een vermogen van 121 pk. De
bijbehorende uitvoering is de CX
TGI. Tot slot natuurlijk de beken
de diesel en turbodiesel in de CX
-------- >w» TGDenTGD Turbo.
aantal wijzigingen ondergaan. Zodat we het deze keer ^FeuwsTe meïden °nt 18
De prijzen van de Citroën AX star
ten bij f.!7.975,=. Dat kost de AX
11 TE Inj. met vijf deuren. Goed
koper zijn echter de AX K- Way en
Spirit die nog steeds in de prijslijst
staan.
Het BX-gamma bestaat uit zestien
modellen, startend bij de BX 14 TE
voor f.23.500,=. De nieuwe 16-
klepper kost f.50.975,
Tot slot dan weer de CX die in
break-uitvoering te koop is tussen
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Met de Lexus mikt Toyota op de
kopers in de dure klasse. De auto
moet dan ook concurreren met
een Lincoln, Cadillac en dure
Europese producten als Jaguar,
Mercedes en BMW. Je kunt het de
Japanners wel toevertrouwen om
hier een technisch hoogstandje te
genover te zetten.
De katalysator doet ook bij dit
Franse merk nu bij alle modellen
zijn intrede. Dat betekent bij de
AX allemaal TU-motoren met een
elektronische injectie en een gere
gelde 3-weg katalysator. De AX
11 E wordt vervangen door de 11
TE en de 11 RE door de 11 TGE.
De basisversie heeft een vierver-
snellingsbak, terwijl de TGE stan
daard over vijf overbrengingen
beschikt. De 1.1 liter injectie-
krachtbron levert een vermogen
van 60 pk, terwijl de 1.4 liter injec
tie 75 pk levert en te koop is in de
14 TRS en AX GT. De AX TRS en
GT zijn nu ook wat betreft onder
stel gelijk. Alleen heeft de GT een
jfbak met iets kortere overbren
gingen. Bovendien doet de buiten
kant van de TRS voortaan denken
aan de sportieve GT. De diesel
motor is in de RD en TRD ongewij-
wordt een aantal van 50.000 auto's
verwacht, waarvan er slechts De kracht van de motor en trans-
2.000 naar Europa zullen komen. missie wordt in een rechte hjn
De auto's worden in Amerika door ^oor een uitermate jorgvuldig^ge-
een nieuw opgezet dealemet ver
kocht voor een prijs tussen de
35.000 en 43.000 dollar. In ons
land moet toch worden gerekend
op minimaal 1.140.000,= en dat is
aanmerkelijk minder dan de V8
en VI2 modellen van de Europese
concurrentie.
Golf aandrijft. Wat uitrusting be
treft biedt de GTI G60 uiteraard
alles wat de GTI 16V te bieden
heeft. Bovendien zullen ABS en
stuurbekrachtiging standaard
worden geleverd. Ook de lichtme
talen velgen en 19555 banden zijn
bij de prijs inbegrepen. Daar
naast is natuurlijk de vering en
demping op het nog hogere pres
tatieniveau aangepast.
Schokvrij
De net geen vijf meter lange Lexus
LS 400 heeft een lage luchtweer
stand van 0,28. Voorin zit een 250
pk leverende 4 Eter V8 krachtbron
gekoppeld aan een schokvrij
schakelende automatische trans
missie. Op ieder detail moet de
auto aan de hoogste eisen vol
doen.
Je mag de Lexus niet als een type
van Toyota zien, maar als een
apart merk met een eigen signa
tuur. In het eerste productiejaar
Meneer E. N. uit B. o. Z. zit
voor zich uit te staren en kijkt
achteroverleunend vanuit
zijn bureaustoel eens door
zijn werkkamer. Misschien
nog enkele weken en dan is
dit voor hem verleden tijd.
Zijn partij heelt in de verkie
zingen behoorlijk verloren en
het ziet er niet naar uit dat
meneer N. terug zal komen in
het volgende kabinet. Laat
staan dat hij in dit kantoor te
rug zal komen. Nee, in zijn
volgende werkkamer zit hij
met minimaal honderdvijltig
collega's en dat is toch heel
wat anders. Wil je tussen die
150 personen opvallen, dan
zul je meer moeten presteren
dan als je in je eentje de
scepter over een ministerie
zwaait.
"Ach", dacht hij, "het einde is
in zicht. Laat ik nog maar
eens wat doen waarmee ik
lekker in de publiciteit kom.
Zijn vrouwelijke collega op
Verkeer en Waterstaat was al
enige tijd terug de zwarte piet
toegespeeld. Binnen de partij
was haar zo 'n beetje de
schuld gegeven van de val
van het kabinet. Het stond E.
N. dus vrij om in de richting
van haar departement nog
een streek te leveren en zich
zelf nog één maal op de voor
grond te krijgen. Ruim een
jaar geleden waren de nieu
we maximum snelheden op
de Nederlandse snelwegen
ingegaan. "Zou het nu niet
eens leuk zijn om bijvoor
beeld de minister president,
die zijn handen vol heeft aan
de formatie, een brief te
schrijven om te laten horen
dat ik er ook nog ben. Laat ik
hem eens adviseren de maxi
mum snelheid nu weer terug
te brengen tot 90 km/u. Lek
ker extreem.
De Minister President had
hem door en reageerde di-
rekt. "Ik heb de brief direkt
terug gestuurd. Als ik een ad
vies nodig heb, dan vraag ik
er wel om.
Maar goed, E. N. had eigen
lijk al zijn zin. Hij was weer
even in de publiciteit ge
weest. Laten we hopen dat de
nieuwe regering er snel is.
Dan heeft hij niet meer de mo
gelijkheid meer van deze
gekke dingen uit te halen.
Het ellendige van alles is
nog, dat ik enkele weken t~
rug een voorkeurstem op L.
uit B. o. Z. heb uitgebracht...
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
De ontwerpers hebben het ge
wicht van de Lexus onder de 1.700
kg weten te houden. Een unieke
prestaties gezien de enorme afme
tingen van de auto en de enorme
hoeveelheid luxe. Met hchte mate
rialen is een maximale stijfheid
bereikt. De laserlassen geven een
sterke verbinding, maar zien er
bovendien fraai uit. Bij het openen
n portier mogen geen leEj-
laden te zien zijn.
paardekrachten zorgt. Daarnaast
is de gerestylde BX GTi 16 klep
per in ons land leverbaar gewor
den. Bovendien is op speciale be-
stelhng de BX GTi 4x4 leverbaar.
De Citroen CX blijft nog even op
het programma, maar dan aUeen
als break in vier verschiUende uit
voeringen. De 2 Eter carburatie-
motor levert 102 pk en zit in de break-uitvoering te koop is
TGE uitvoering. Ook de 2.5 liter in- de f.45.650,= en f.61.400,
De Lexus-technici vonden het een
absolute eis dat de Lexus LS 400
ook na jaren intensief gebruik
nog zeer fraai uit zou zien, niet
verouderen en geen rammels
gaan vertonen. Voor alle carros-
seriepanelen werd het zogeheten
ExceUite Type II-staal gebruikt,
dat in lagen is opgebouwd, een
buitengewoon hoge weerstand te
gen corrosie heeft en een uitste
kende ondergrond vormt voor een
spiegelgladde laklaag.
Het autoverkeer kan voldoen
aan de doelstellingen in het
Nationaal Milieubeleidsplan
(NMP). Tot deze, voro sommi
gen misschien verrassende,
conclusie komt de autobran
che in een uitgebreide reactie
op het NMP. De organisaties
van de branche, BOVAG en
Rai, hebben berekend dat het
mogelijk is om in 2000 het ver
keer (het totaal van personen
en vrachtauto's) zestig pro
cent schoner te doen zijn. De
doelstelling van de overheid
in het NMP is een afneming
van vijftig procent van alle
sectoren. Óndanks een groei
in de komende jaren, blijft het
verkeer dus ruim binnen deze
norm.
Het autoverkeer brengt voor
al stikstofoxiden en vluchtige
organische stoffen in de at
mosfeer. De om vang hiervan
kan door technische voorzie
ningen, zoals een geregelde
driewegkatalysator, per auto
met 80 tot 90 procent worden
teruggebracht. Bij vrachtau
to's is op termijn een afne
ming van de schadelijke
emissie met 50 procent moge
lijk. Voor beide categorieën
wordt echter nog een, zij het
beperkte, groei van het ver
keer voorzien. De som van de
toeneming van het verkeer en
de afneming van de uitstoot
per voertuig leidt tot een ver
mindering van de totale emis
sies met 75 procent bij perso
nenauto's en met 35 procent
bij vrachtauto's. Gelet op het
verschil in aantallen en in af
gelegde kilomters levert dit
een totale vermindering voor
het verkeer op van zestig pro
cent in het jaar 2000.
Voorts staat vast dat de auto-
industrie doorgaat met het
bouwen van steeds zuinigere
auto's. Dit is van belang in
verband met de circa 15% bij
drage van het uitverkeer aan
CO2 emissie (broeikaseffect).
Zuiniger auto's en een selec
tief autogebruik kunnen er
voor zorgen dat de CO2 uit
stoot vermindert. Selectief
autogebruik betekent o.a. een
bevordering van het open
baar vervoer. Daarom heeft
de branche (BOVAG en Rai)
samen met ANWB, spoorwe
gen en het streekvervoer het
voorstel voor een combikaart
ingediend.