LEXUS CITROËN-MODELLEN TOYOTA met in de aanval voor 1990 De Golf bloeit door 0 Publiciteit o.a.: Pag.3 Pag.5 Pag.7 en 9 Bijlage van: De Tilburgse Koerier Deze week in de Automaat Toyota 4-Runner Autotest: Mazda 323 T' 1.6 GLX Rij-impressies: Honda Accord Subaru Mini Jumbo OPELNIEUWS! 7 I BERTENS TILBURG Autoverkeer voldoet aan milieu doelstellingen iber 1989 - pagina 28 Oplage: 91.250 ex. Donderdag 28 september 1989 Spiegelglad I Lees verder op biz. 9 nog even bij de AX, BX en CX houden. Tony Vos kan Jaargang 1 Nummer 37 De Japanners zijn een nieuw fenomeen gestart, iets waar we als Europeanen vast nog wel even aan moe ten wennen. In Amerika zijn Nissan, Honda en Toyota gestart om naast hun 'normale' modellenlijn, een extra merk te introduceren. De Amerikaanse markt kent dit verschijnsel al veel langer, daar bijvoorbeeld alle af zonderlijke merken van Ford, Chrysler en GM door aparte dealers worden verkocht. Honda heeft de Okura, Nissan de Infinity en Toyota de Lexus. Toch blijft het geen puur Amerikaans gebeuren. In kleine oplage zal de Lexus ook naar Europa komen. ‘j de AX ook i katalysator in van een ke lasnc 90 JOvan NUNEN houdt grote INRUILAKTIE Keuze uit 40 auto’s Zie pagina 4 te- EN. Met smart wachten de liefhebbers natuurlijk op de komst van de nieuwe Citroën XM. We zullen nog heel even moeten wachten. Vanaf 9 november gaat de auto definitief in de verkoop. Maar ook de andere series in het gamma hebben voor het nieuwe modellenj aar een Corrado die de voorwielen van de zigd gebleven. Monopoint V8 vanuit stilstand tot 100 km/u in 7,9 seconden. De topsnelheid be draagt 245 km/u. Overigens zul len de modellen voor Europa een gewijzigde eindoverbrenging hebben voor langdurig kruisen op zeer hoge snelheden. De Lexus LS 400 wordt geleverd met luchtveren. Dit systeem is voorzien van een bijzondere be sturing die de beweging van elk wiel afzonderlijk volgt. Zo kan de demping op zacht, gemiddeld of hard worden ingesteld. De lucht vering is gekoppeld aan de auto matische niveauregeling. - zorg balanceerde aandrijfas naar het limited-slip differentieel overge bracht. Zo wordt het ontstaan van trillingen voorkomen. De prestaties zijn een top-auto waardig. Krachtig accelereert de "Een kopje koffie is er' altijd.” Geminiweg 39 - Tilburg Telefoon 013 - 42 30 30 Net als bij de AX ook injectiemoto- ren met katalysator in de populai re BX. Zodoende is er de keuze uit de 1.4 liter van 75 pk, een 1.6 van pk en de bekende 1.9 liter. De- laatste krachtbron levert met monopoint injectie 109 pk, terwijl een multipoint injectie voor 122 Wie denkt dat het met de Volks wagen Golf nu onderhand eens afgelopen is, heeft het verkeerd. De mogelijkheden worden steeds verfijnder en uitgebreider. Ko mend jaar zal het programma worden uitgebreid met de Golf GTI G60, een auto die in tegen stelling tot de Rally Golf aan de buitenkant nauwelijks laat zien wat hij in zich heeft. Uiteraard gaat het hier om de motor uit de jectie is er nog, nu met katalysator en een vermogen van 121 pk. De bijbehorende uitvoering is de CX TGI. Tot slot natuurlijk de beken de diesel en turbodiesel in de CX -------- >w» TGDenTGD Turbo. aantal wijzigingen ondergaan. Zodat we het deze keer ^FeuwsTe meïden °nt 18 De prijzen van de Citroën AX star ten bij f.!7.975,=. Dat kost de AX 11 TE Inj. met vijf deuren. Goed koper zijn echter de AX K- Way en Spirit die nog steeds in de prijslijst staan. Het BX-gamma bestaat uit zestien modellen, startend bij de BX 14 TE voor f.23.500,=. De nieuwe 16- klepper kost f.50.975, Tot slot dan weer de CX die in break-uitvoering te koop is tussen Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Met de Lexus mikt Toyota op de kopers in de dure klasse. De auto moet dan ook concurreren met een Lincoln, Cadillac en dure Europese producten als Jaguar, Mercedes en BMW. Je kunt het de Japanners wel toevertrouwen om hier een technisch hoogstandje te genover te zetten. De katalysator doet ook bij dit Franse merk nu bij alle modellen zijn intrede. Dat betekent bij de AX allemaal TU-motoren met een elektronische injectie en een gere gelde 3-weg katalysator. De AX 11 E wordt vervangen door de 11 TE en de 11 RE door de 11 TGE. De basisversie heeft een vierver- snellingsbak, terwijl de TGE stan daard over vijf overbrengingen beschikt. De 1.1 liter injectie- krachtbron levert een vermogen van 60 pk, terwijl de 1.4 liter injec tie 75 pk levert en te koop is in de 14 TRS en AX GT. De AX TRS en GT zijn nu ook wat betreft onder stel gelijk. Alleen heeft de GT een jfbak met iets kortere overbren gingen. Bovendien doet de buiten kant van de TRS voortaan denken aan de sportieve GT. De diesel motor is in de RD en TRD ongewij- wordt een aantal van 50.000 auto's verwacht, waarvan er slechts De kracht van de motor en trans- 2.000 naar Europa zullen komen. missie wordt in een rechte hjn De auto's worden in Amerika door ^oor een uitermate jorgvuldig^ge- een nieuw opgezet dealemet ver kocht voor een prijs tussen de 35.000 en 43.000 dollar. In ons land moet toch worden gerekend op minimaal 1.140.000,= en dat is aanmerkelijk minder dan de V8 en VI2 modellen van de Europese concurrentie. Golf aandrijft. Wat uitrusting be treft biedt de GTI G60 uiteraard alles wat de GTI 16V te bieden heeft. Bovendien zullen ABS en stuurbekrachtiging standaard worden geleverd. Ook de lichtme talen velgen en 19555 banden zijn bij de prijs inbegrepen. Daar naast is natuurlijk de vering en demping op het nog hogere pres tatieniveau aangepast. Schokvrij De net geen vijf meter lange Lexus LS 400 heeft een lage luchtweer stand van 0,28. Voorin zit een 250 pk leverende 4 Eter V8 krachtbron gekoppeld aan een schokvrij schakelende automatische trans missie. Op ieder detail moet de auto aan de hoogste eisen vol doen. Je mag de Lexus niet als een type van Toyota zien, maar als een apart merk met een eigen signa tuur. In het eerste productiejaar Meneer E. N. uit B. o. Z. zit voor zich uit te staren en kijkt achteroverleunend vanuit zijn bureaustoel eens door zijn werkkamer. Misschien nog enkele weken en dan is dit voor hem verleden tijd. Zijn partij heelt in de verkie zingen behoorlijk verloren en het ziet er niet naar uit dat meneer N. terug zal komen in het volgende kabinet. Laat staan dat hij in dit kantoor te rug zal komen. Nee, in zijn volgende werkkamer zit hij met minimaal honderdvijltig collega's en dat is toch heel wat anders. Wil je tussen die 150 personen opvallen, dan zul je meer moeten presteren dan als je in je eentje de scepter over een ministerie zwaait. "Ach", dacht hij, "het einde is in zicht. Laat ik nog maar eens wat doen waarmee ik lekker in de publiciteit kom. Zijn vrouwelijke collega op Verkeer en Waterstaat was al enige tijd terug de zwarte piet toegespeeld. Binnen de partij was haar zo 'n beetje de schuld gegeven van de val van het kabinet. Het stond E. N. dus vrij om in de richting van haar departement nog een streek te leveren en zich zelf nog één maal op de voor grond te krijgen. Ruim een jaar geleden waren de nieu we maximum snelheden op de Nederlandse snelwegen ingegaan. "Zou het nu niet eens leuk zijn om bijvoor beeld de minister president, die zijn handen vol heeft aan de formatie, een brief te schrijven om te laten horen dat ik er ook nog ben. Laat ik hem eens adviseren de maxi mum snelheid nu weer terug te brengen tot 90 km/u. Lek ker extreem. De Minister President had hem door en reageerde di- rekt. "Ik heb de brief direkt terug gestuurd. Als ik een ad vies nodig heb, dan vraag ik er wel om. Maar goed, E. N. had eigen lijk al zijn zin. Hij was weer even in de publiciteit ge weest. Laten we hopen dat de nieuwe regering er snel is. Dan heeft hij niet meer de mo gelijkheid meer van deze gekke dingen uit te halen. Het ellendige van alles is nog, dat ik enkele weken t~ rug een voorkeurstem op L. uit B. o. Z. heb uitgebracht... De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek De ontwerpers hebben het ge wicht van de Lexus onder de 1.700 kg weten te houden. Een unieke prestaties gezien de enorme afme tingen van de auto en de enorme hoeveelheid luxe. Met hchte mate rialen is een maximale stijfheid bereikt. De laserlassen geven een sterke verbinding, maar zien er bovendien fraai uit. Bij het openen n portier mogen geen leEj- laden te zien zijn. paardekrachten zorgt. Daarnaast is de gerestylde BX GTi 16 klep per in ons land leverbaar gewor den. Bovendien is op speciale be- stelhng de BX GTi 4x4 leverbaar. De Citroen CX blijft nog even op het programma, maar dan aUeen als break in vier verschiUende uit voeringen. De 2 Eter carburatie- motor levert 102 pk en zit in de break-uitvoering te koop is TGE uitvoering. Ook de 2.5 liter in- de f.45.650,= en f.61.400, De Lexus-technici vonden het een absolute eis dat de Lexus LS 400 ook na jaren intensief gebruik nog zeer fraai uit zou zien, niet verouderen en geen rammels gaan vertonen. Voor alle carros- seriepanelen werd het zogeheten ExceUite Type II-staal gebruikt, dat in lagen is opgebouwd, een buitengewoon hoge weerstand te gen corrosie heeft en een uitste kende ondergrond vormt voor een spiegelgladde laklaag. Het autoverkeer kan voldoen aan de doelstellingen in het Nationaal Milieubeleidsplan (NMP). Tot deze, voro sommi gen misschien verrassende, conclusie komt de autobran che in een uitgebreide reactie op het NMP. De organisaties van de branche, BOVAG en Rai, hebben berekend dat het mogelijk is om in 2000 het ver keer (het totaal van personen en vrachtauto's) zestig pro cent schoner te doen zijn. De doelstelling van de overheid in het NMP is een afneming van vijftig procent van alle sectoren. Óndanks een groei in de komende jaren, blijft het verkeer dus ruim binnen deze norm. Het autoverkeer brengt voor al stikstofoxiden en vluchtige organische stoffen in de at mosfeer. De om vang hiervan kan door technische voorzie ningen, zoals een geregelde driewegkatalysator, per auto met 80 tot 90 procent worden teruggebracht. Bij vrachtau to's is op termijn een afne ming van de schadelijke emissie met 50 procent moge lijk. Voor beide categorieën wordt echter nog een, zij het beperkte, groei van het ver keer voorzien. De som van de toeneming van het verkeer en de afneming van de uitstoot per voertuig leidt tot een ver mindering van de totale emis sies met 75 procent bij perso nenauto's en met 35 procent bij vrachtauto's. Gelet op het verschil in aantallen en in af gelegde kilomters levert dit een totale vermindering voor het verkeer op van zestig pro cent in het jaar 2000. Voorts staat vast dat de auto- industrie doorgaat met het bouwen van steeds zuinigere auto's. Dit is van belang in verband met de circa 15% bij drage van het uitverkeer aan CO2 emissie (broeikaseffect). Zuiniger auto's en een selec tief autogebruik kunnen er voor zorgen dat de CO2 uit stoot vermindert. Selectief autogebruik betekent o.a. een bevordering van het open baar vervoer. Daarom heeft de branche (BOVAG en Rai) samen met ANWB, spoorwe gen en het streekvervoer het voorstel voor een combikaart ingediend.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 29