DODGE VIPER That's the way SARATOGA HONDA ACCORD LANDROVER )|N] |JM| t I like it... 1.695,- JL Ax NX v HEM ;n. nieuw loot aan Chrysler-stam een nieuw vertrouwd gezicht Bokocar Tilburg B.V. I Vier liter inhoud Discovery /IAN i--,;s DA. van Jaguar XJ Ferrari met 348 de jaren 90 in Spektakel met peekaa's in Eindhoven ..^2 .Jjg if DE AUTOMAAT - Donderdag 21 september 1989 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER smber 1989-pagina 6 300 'hopper swer ved- Geboorte Vervolg van biz. 1 /2951I^H 3-674925 Automaat Ito Ongelijk e. Een auto met nt al met de koplampen en OFF. HONDA-DEALER Ringbaan Oost 98, Tilburg - Tel. 013-430005 Donderdag koopavond 13.950,- 48 x 290,- p.mnd. 'LAM PUITEN jnstraat 64a, tel. an', Zuid-Ooster- I ZO ESCHERMEND STOOTSTRIPS N WEERSZIJDI APPLAUS! 13.950,- 48 x 290,- p.mnd. 16.950,- 48 x 358,- p.mnd. 14.950,- 48 x 303,- p.mnd. uitvoe- dak en Uiteraard mag je bij een dergelijk model een complete uitvoering verwachten. Door Chrysler wordt zells gezegd dat het tijdperk van de optielijst voorbij is. Elektrisch worden de bestuurdersstoel, rui ten en verwarmde buitenspiegels Op de Chrysler-stand op de IAA werd voor het eerst in Europa de Dodge Viper R/T 10 getoond, een uiterst potente en stoere sportauto die als een hypermoderne opvol ger van de Cobra gezien mag worden. Het gaat duidelijk om een experimenteel model, wat echter zoveel bewondering oogst, dat een werkelijke serie-productie niet onwaarschijnlijk is. Als we tenminste de geruchten mogen geloven. En dat doen we in het ge val van de Viper maar al te graag. bediend. Getint glas, geïntegreer de mistlampen, traploze interval op de ruitewissers, cruise-control, een boordcomputer en uitgebrei de stereo- installatie maken het de Saratoga-rijder aangenaam. Originele auto's mogen weer. In het verleden zijn door veel ontwerpers modellen ge oreerd die nooit het stadium van produktie hebben mogen bereiken. De tendens is echter anders. Vooral in Japan zijn er de laatste jaren een aantal experimentele auto's in een kleine oplage in productie gegaan. Deze trend lijkt nu over te waaien, zodat we van heel wat fabrikanten de komende jaren leuke dingen mogen verwach ten. Als bezoeker van de persdagen van de IAA in Frankfurt werd je geduld door Honda behoorlijk op de proefge- steld. De eerste dag viel de stand op door een leeg po dium. Een dag later waren daar op een aantal auto's te vinden die netjes onder gestopt waren. Pas op klokslag half twaalf werd het nieuwe model onthuld, een gloed nieuwe Accord voor de komende jaren. Chrysler kwam vorig jaar met een compleet program ma auto's op de Nederlandse markt. Volgend jaar ja nuari komt daar een nieuwe telg bij, de Saratoga. Een auto die het gat tussen de GTS en LeBaron zal gaan op vullen. Het gaat dus om een model in de hogere mid denklasse, waar Chrysler veel concurrentie tegen zal komen. Door zijn complete uitrusting en fijne kracht bron zal de Saratoga in zijn segment best een plaatsje weten te veroveren. ie van de Skoda de Skoda Favorit e Skoda-dealers. everbaar 1985 1984/1987 1987/1988 1985/1986 84-85-86 84-86-87 83 t/m 86 83 t/m 87 83 t/m 88 -83 t/m 87 84 t/m 87 83 t/m 88 82 t/m 85 1986/1987 1988 83 t/m 86 84 t/m 87 82-84-85 In het snelle voorbijgaan zullen velen zich afvragen wat er nu eigenlijk aan die Accord veran derd is. Ik kan kort zijn door hier op te antwoorden, "alles"! Het gaat namelijk om een compleet nieuw model dat de lijnen van zijn voorganger nog duidelijk vast houdt. Vormgeving Het gaat om de vierde Accord-ge- neratie die hier alleen als vier- deurs sedan geleverd zal gaan worden. Ondanks de vooruitstre- De op de IAA voorgestelde Chrys ler Saratago is een klassiek ge lijnd vierdeurs sedanmodel. Voor in huist de 3 liter V6 motor uit de Voyager. Deze levert een vermo gen van 141 pk bij 5200 tr/min. Het maximale koppel van 232 Nm wordt al bij 2800 tr/min bereikt. De auto weet een top van 182 km/ zetten. Ja, en dan natuurlijk de prestaties die bij een Ferrari veel bewonde ring afdwingen. In ieder geval kunnen we er in Nederland nau welijks mee uit de voeten. De top snelheid bedraagt 275 km/u, ter wijl vanuit stilstand in 5,6 secon den de 100 km/u wordt bereikt. Bovendien is de Chrysler Sarato ga een gebruiksvriendelijke auto met zijn in ongelijke delen neerklapbare achterbankrugleu- ning. In standaardopstelling is er een bagageruimte van 408 titer. Bovendien is het sleutelsysteem gemaakt dat in een garage of bi een hotel de kofferbak en het handschoenenkastje niet te ope nen zijn. Natuurlijk is er over prijzen nog niets bekend. De auto krijgt vanaf januari zogezegd zijn plaats tus sen de GTS en LeBaron zodat de aanschafprijs ook tussen de prij zen van deze twee auto's zal zit ten. vende vormgeving, heeft de Aero- deck nooit de gehoopte verkoop- aantallen behaald. De nieuwe Accord is op verschil lende punten groter geworden. Zo is de carrosserie 3 centimer hoger en de wielbasis maar liefst 12 cen timeter langer. Hierdoor kon ook de binnenruimte toenemen. Uiter aard komt de grotere ruimte tus sen voor- en achterwielen ook het comfort ten goede. Het ruitopper- vlak is tevens forser geworden, zo dat de nieuweling bijzonder over zichtelijk is. Vervolg van blz. 1 Het dashboard ziet er wat kleur stelling en vormgeving betreft netjes uit en beschikt over vol doende uitstroommogelijkheden voor verwarming en ventilatie. De optielijst vermeldt bovendien airconditioning, een speciaal op de auto afgestemde stereo-instal latie, een alarm-systeem, dakrai- lings en een electro- pakket met elektrisch ruiten, centrale vergren deling, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels en koplampsproeiers. Standaard kan de auto in de kleu ren wit, rood en blauw worden ge leverd, terwijl zwart, zilvergrijs evenals vier andere metaallokken tegen meerprijs te bestellen zijn. Daarnaast is er nog een uitge breid pakket aan accessoires waarmee de Discovery geperso- naliseerd kan worden. pk aan de vijfversnellingsbak af te geven. Het koppel van 602 Nm is haast onovertroffen. De auto heeft rondom onafhankelijke wiel ophanging. Het geheel staat voor op 275/40 ZR 17 banden en achter op 335/35 ZR 17 exemplaren. Het interieur is haast even specta culair als de rest van de auto. Zes ronde klokken met witte wijzerpla ten steken duidelijk af bij de rood met zwarte kuipstoelen. Fraai is ook hoe de ontwerpers de buiten spiegel hebben weten te integre ren in de voorruit. De Dodge Viper is een auto om nog tot in lengte van dagen over te dromen. Laten we alleen hopen dat voor enkelen deze dromen werkelijkheid worden en de auto binnen afzienbare tijd toch in pro ductie zal gaan. en Mazda Miata. De Viper hoort hier ook toe. Met zijn bescheiden lengte van 4,36 meter en zijn bre de snuit met typisch gevormde koplampen is het een echte show car met de mogelijkheid om wer kelijkheid te worden. De Viper heeft een wielbasis van 2,44 me ter, een breedte van 1,92 meter en een hoogte van slechts 1,17 meter, zodat het appraat plat op het as falt ligt. Door de in de carrosserie- lijn opgenomen roll-bar heeft de Viper duidelijk een Targa-look. Opvallend zijn ook de zogenaam de side-pipes, de uitlaatpijpen die onder de deuren naar buiten ko men. De Viper straalt niet alleen kracht uit, maar heeft die kracht ook on der de motorkap. Daar doet een 8 liter V10 driftig zijn werk om 375 De AJ6 3,6 liter krachtbron is ver vangen door een nog potentere 4 liter versie met een exacte inhoud van 3980 cc en een maximum ver mogen van 163 kW bij 5250 tr/ min. Net als bij zijn voorganger gaat het hier om een 24-kleppen motor. De Jaguar XJ voldoet met deze motor, gekoppeld aan een geregelde katalysator volledig aan de strengste uitlaatgasnor men. Nieuw zijn twee versnellings bakken die aan deze krachtbron gekoppeld worden. Het gaat hier om een elektronisch gestuurde viertrapsautomaat of een handbe diende vijfversnellingsbak. Be langrijk is ook de toename van het koppel met ongeveer 25% tot 369 Nm. De Jaguar 4 liter is daarom een sportieve limousine met een acceleratie van 0 tot 100 die in 7,6 seconden wordt volbracht. Ook de topsnelheid nam toe van 219 tot 225 km/u. De veiligheid voor de inzittenden wordt onder andere door een Teves ABS-systeem ge garandeerd. Het blijft echter voor 1990 niet al leen bij technische veranderin gen. Vooral in het interieur werd Vervolg van blz. 1 het een en ander verbeterd. B A A A 1 Nieuw is het dashboard met al- Gezwegen nu eenvoudiger tó galenen. Nieuw zijn ook de deurgrepen, het één-sleutel systeem, het waar- schuwingssignaal voor de verlich ting, het verlichte make-upspie- geltje en de in het dahsboardkast- je te openen kofferklep. Het totaal aan veranderingen wordt gecom pleteerd met een vijftal nieuwe buitenkleuren. Het jaarlijkse evenement op, in en boven het gebied De Landsard (bij Eindhoven Airport) vindt dit jaar plaats op 23 en 24 septem ber. Gedurende deze twee dagen zal er zowat alles wat vliegen, va ren en rijden kan te zien zijn. Het 8e Internationale Airshow, Power boat en Oif-Road Evenement be staat namelijk uit een vliegshow, stunts en wedstrijden met Power boats en demonstraties en wed strijden met terreinauto's. Zowel de wedstrijden met de Po werboats als die met de vierwie- iaangedreven terreinauto's gel den voor het Nederlands kam pioenschap 1989 en worden geor ganiseerd onder auspiciën van respectievelijk de KNMC en de KNAF. De organisatie verwacht onge veer 50 internationale Powerboat- piloten en circa 100 deelnemers aan de 4x4-trial aan de start. Het evenement wordt georgani seerd in het kader van het Sep tember Festival en maakt deeluit van de festiviteiten rondom de viering van de bevrijding van Eindhoven op 18 september 1944. Dit was een onderdeel van de Operatie Market Garden onder leiding van Veldmaarschalk Montgommery. Aan deze opmars namen o.a. vliegtuigen, zware ter reinauto's en boten deel. Het is dan ook niet toevallig dat aan het evenement rond de be vrijding van Eindhoven wordt deelgenomen door vliegtuigen, terrienauto's en (power-)boten. Het evenement begint zaterdag om 12 uur met de gratis toeganke lijke trainingen en demonstraties. Zondag begint het 8e Airshow, Powerboat en Offroad evenement om 10 uur. Toegang: f.7,50 per persoon, kinderen tot 12 jaar gra tis. Op motorisch gebied komen we alleen nog maar zestienkleppers tegen. Als basiskrachtbron wordt over een 90 pk leverende 2 liter gesproken, gevolgd door een zelf de exemplaar echter met 110 pk. De topversies zijn uitgerust met de 2 liter injectie van 133 pk en de nieuwe 2.2 liter injectie van 150 pk. Deze laatste auto weet door zijn behoorlijke vermogen een top te behalen van 212 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,4 seconden te volbrengen. In een aantal landen, zoals bij voorbeeld Zwitserland, zal de nieuwe Accord ook met de uit de Prelude bekende vierwielbestu- ring worden geleverd. Met een lengte van 4,68 meter zit de Accord zonder meer bovenaan de middenklasse. In het komende nummer leest u veel over deze nieuwe Accord, we hebben de auto dan inmiddels ge- u op de teller te z« reden. De Ferrari 348 is er in twee ringen, de TB met gesloten de TS met een Targa-dak. De auto weegt 1393 kg, is 4,23 meter lang en heeft een brandstoftank van 95 liter. Over het verbruik wordt verstandig gezwegen. De krachtbron wordt gekoppeld aan een nieuwe vierversnellings- automaat, die in de Saratoga voor het eerst naar Europa komt. Maar liefst 140 keer per seconde wordt door de electronica gemeten of er geschakeld dient te worden. Een nadeel van een automaat is dat deze meestal niet gesleept mag worden in geval van een manke ment of ongeval. De Saratoga echter laat zich over een afstand van 80 kilometer met een snelheid van 90 km/u slepen. Wat gewicht en omvang betreft is de nieuwe automaat nauwelijks groter en zwaarder dan de conventionele drietraps. Voor een aantal Europese landen zal de Saratoga ook worden aan geboden met de inmiddels beken de 2.5 titer viercylinder motor. Een grote verdienste van de aut is de enorme binnenruimte. De hoofdruimte is zowel voor- als achterin zeer fors. De auto is 4,60 meter lang en heeft voor en achter schokabsorberen- de kunststof bumpers, die bij aan rijdingen tot 8 km/u geen schade achterlaten. De auto ziet er echt Amerikaans uit met zijn in de mo torkap geïntegreerde grille en de recht opstaande achterruit. De tweezits roadster beleeft op dit moment weer een her-geboorte. Denk maar eens aan de BMW Z1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 31