DODGE VIPER
That's the way
SARATOGA
HONDA ACCORD
LANDROVER
)|N]
|JM|
t
I like it...
1.695,-
JL Ax
NX v
HEM
;n.
nieuw loot aan Chrysler-stam
een nieuw vertrouwd gezicht
Bokocar Tilburg B.V.
I
Vier liter
inhoud
Discovery
/IAN
i--,;s
DA.
van Jaguar XJ
Ferrari met 348 de jaren 90 in
Spektakel
met peekaa's
in Eindhoven
..^2 .Jjg
if
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 september 1989 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
smber 1989-pagina 6
300
'hopper
swer
ved-
Geboorte
Vervolg van biz. 1
/2951I^H
3-674925
Automaat
Ito
Ongelijk
e. Een auto met
nt al met de
koplampen en
OFF. HONDA-DEALER
Ringbaan Oost 98, Tilburg - Tel. 013-430005
Donderdag koopavond
13.950,-
48 x 290,- p.mnd.
'LAM
PUITEN
jnstraat 64a, tel.
an', Zuid-Ooster-
I ZO
ESCHERMEND
STOOTSTRIPS
N WEERSZIJDI
APPLAUS!
13.950,-
48 x 290,- p.mnd.
16.950,-
48 x 358,- p.mnd.
14.950,-
48 x 303,- p.mnd.
uitvoe-
dak en
Uiteraard mag je bij een dergelijk
model een complete uitvoering
verwachten. Door Chrysler wordt
zells gezegd dat het tijdperk van
de optielijst voorbij is. Elektrisch
worden de bestuurdersstoel, rui
ten en verwarmde buitenspiegels
Op de Chrysler-stand op de IAA
werd voor het eerst in Europa de
Dodge Viper R/T 10 getoond, een
uiterst potente en stoere sportauto
die als een hypermoderne opvol
ger van de Cobra gezien mag
worden. Het gaat duidelijk om een
experimenteel model, wat echter
zoveel bewondering oogst, dat
een werkelijke serie-productie
niet onwaarschijnlijk is. Als we
tenminste de geruchten mogen
geloven. En dat doen we in het ge
val van de Viper maar al te
graag.
bediend. Getint glas, geïntegreer
de mistlampen, traploze interval
op de ruitewissers, cruise-control,
een boordcomputer en uitgebrei
de stereo- installatie maken het de
Saratoga-rijder aangenaam.
Originele auto's mogen weer. In het verleden zijn door veel ontwerpers modellen ge
oreerd die nooit het stadium van produktie hebben mogen bereiken. De tendens is
echter anders. Vooral in Japan zijn er de laatste jaren een aantal experimentele
auto's in een kleine oplage in productie gegaan. Deze trend lijkt nu over te waaien,
zodat we van heel wat fabrikanten de komende jaren leuke dingen mogen verwach
ten.
Als bezoeker van de persdagen van de IAA in Frankfurt
werd je geduld door Honda behoorlijk op de proefge-
steld. De eerste dag viel de stand op door een leeg po
dium. Een dag later waren daar op een aantal auto's te
vinden die netjes onder gestopt waren. Pas op klokslag
half twaalf werd het nieuwe model onthuld, een gloed
nieuwe Accord voor de komende jaren.
Chrysler kwam vorig jaar met een compleet program
ma auto's op de Nederlandse markt. Volgend jaar ja
nuari komt daar een nieuwe telg bij, de Saratoga. Een
auto die het gat tussen de GTS en LeBaron zal gaan op
vullen. Het gaat dus om een model in de hogere mid
denklasse, waar Chrysler veel concurrentie tegen zal
komen. Door zijn complete uitrusting en fijne kracht
bron zal de Saratoga in zijn segment best een plaatsje
weten te veroveren.
ie van de Skoda
de Skoda Favorit
e Skoda-dealers.
everbaar
1985
1984/1987
1987/1988
1985/1986
84-85-86
84-86-87
83 t/m 86
83 t/m 87
83 t/m 88
-83 t/m 87
84 t/m 87
83 t/m 88
82 t/m 85
1986/1987
1988
83 t/m 86
84 t/m 87
82-84-85
In het snelle voorbijgaan zullen
velen zich afvragen wat er nu
eigenlijk aan die Accord veran
derd is. Ik kan kort zijn door hier
op te antwoorden, "alles"! Het
gaat namelijk om een compleet
nieuw model dat de lijnen van zijn
voorganger nog duidelijk vast
houdt.
Vormgeving
Het gaat om de vierde Accord-ge-
neratie die hier alleen als vier-
deurs sedan geleverd zal gaan
worden. Ondanks de vooruitstre-
De op de IAA voorgestelde Chrys
ler Saratago is een klassiek ge
lijnd vierdeurs sedanmodel. Voor
in huist de 3 liter V6 motor uit de
Voyager. Deze levert een vermo
gen van 141 pk bij 5200 tr/min.
Het maximale koppel van 232 Nm
wordt al bij 2800 tr/min bereikt.
De auto weet een top van 182 km/
zetten.
Ja, en dan natuurlijk de prestaties
die bij een Ferrari veel bewonde
ring afdwingen. In ieder geval
kunnen we er in Nederland nau
welijks mee uit de voeten. De top
snelheid bedraagt 275 km/u, ter
wijl vanuit stilstand in 5,6 secon
den de 100 km/u wordt bereikt.
Bovendien is de Chrysler Sarato
ga een gebruiksvriendelijke auto
met zijn in ongelijke delen
neerklapbare achterbankrugleu-
ning. In standaardopstelling is er
een bagageruimte van 408 titer.
Bovendien is het sleutelsysteem
gemaakt dat in een garage of bi
een hotel de kofferbak en het
handschoenenkastje niet te ope
nen zijn.
Natuurlijk is er over prijzen nog
niets bekend. De auto krijgt vanaf
januari zogezegd zijn plaats tus
sen de GTS en LeBaron zodat de
aanschafprijs ook tussen de prij
zen van deze twee auto's zal zit
ten.
vende vormgeving, heeft de Aero-
deck nooit de gehoopte verkoop-
aantallen behaald.
De nieuwe Accord is op verschil
lende punten groter geworden. Zo
is de carrosserie 3 centimer hoger
en de wielbasis maar liefst 12 cen
timeter langer. Hierdoor kon ook
de binnenruimte toenemen. Uiter
aard komt de grotere ruimte tus
sen voor- en achterwielen ook het
comfort ten goede. Het ruitopper-
vlak is tevens forser geworden, zo
dat de nieuweling bijzonder over
zichtelijk is.
Vervolg van blz. 1
Het dashboard ziet er wat kleur
stelling en vormgeving betreft
netjes uit en beschikt over vol
doende uitstroommogelijkheden
voor verwarming en ventilatie.
De optielijst vermeldt bovendien
airconditioning, een speciaal op
de auto afgestemde stereo-instal
latie, een alarm-systeem, dakrai-
lings en een electro- pakket met
elektrisch ruiten, centrale vergren
deling, elektrisch bediende en
verwarmde buitenspiegels en
koplampsproeiers.
Standaard kan de auto in de kleu
ren wit, rood en blauw worden ge
leverd, terwijl zwart, zilvergrijs
evenals vier andere metaallokken
tegen meerprijs te bestellen zijn.
Daarnaast is er nog een uitge
breid pakket aan accessoires
waarmee de Discovery geperso-
naliseerd kan worden.
pk aan de vijfversnellingsbak af
te geven. Het koppel van 602 Nm
is haast onovertroffen. De auto
heeft rondom onafhankelijke wiel
ophanging. Het geheel staat voor
op 275/40 ZR 17 banden en achter
op 335/35 ZR 17 exemplaren.
Het interieur is haast even specta
culair als de rest van de auto. Zes
ronde klokken met witte wijzerpla
ten steken duidelijk af bij de rood
met zwarte kuipstoelen. Fraai is
ook hoe de ontwerpers de buiten
spiegel hebben weten te integre
ren in de voorruit.
De Dodge Viper is een auto om
nog tot in lengte van dagen over
te dromen. Laten we alleen hopen
dat voor enkelen deze dromen
werkelijkheid worden en de auto
binnen afzienbare tijd toch in pro
ductie zal gaan.
en Mazda Miata. De Viper hoort
hier ook toe. Met zijn bescheiden
lengte van 4,36 meter en zijn bre
de snuit met typisch gevormde
koplampen is het een echte show
car met de mogelijkheid om wer
kelijkheid te worden. De Viper
heeft een wielbasis van 2,44 me
ter, een breedte van 1,92 meter en
een hoogte van slechts 1,17 meter,
zodat het appraat plat op het as
falt ligt. Door de in de carrosserie-
lijn opgenomen roll-bar heeft de
Viper duidelijk een Targa-look.
Opvallend zijn ook de zogenaam
de side-pipes, de uitlaatpijpen die
onder de deuren naar buiten ko
men.
De Viper straalt niet alleen kracht
uit, maar heeft die kracht ook on
der de motorkap. Daar doet een 8
liter V10 driftig zijn werk om 375
De AJ6 3,6 liter krachtbron is ver
vangen door een nog potentere 4
liter versie met een exacte inhoud
van 3980 cc en een maximum ver
mogen van 163 kW bij 5250 tr/
min. Net als bij zijn voorganger
gaat het hier om een 24-kleppen
motor. De Jaguar XJ voldoet met
deze motor, gekoppeld aan een
geregelde katalysator volledig
aan de strengste uitlaatgasnor
men. Nieuw zijn twee versnellings
bakken die aan deze krachtbron
gekoppeld worden. Het gaat hier
om een elektronisch gestuurde
viertrapsautomaat of een handbe
diende vijfversnellingsbak. Be
langrijk is ook de toename van het
koppel met ongeveer 25% tot 369
Nm. De Jaguar 4 liter is daarom
een sportieve limousine met een
acceleratie van 0 tot 100 die in 7,6
seconden wordt volbracht. Ook de
topsnelheid nam toe van 219 tot
225 km/u. De veiligheid voor de
inzittenden wordt onder andere
door een Teves ABS-systeem ge
garandeerd.
Het blijft echter voor 1990 niet al
leen bij technische veranderin
gen. Vooral in het interieur werd
Vervolg van blz. 1 het een en ander verbeterd.
B A A A 1 Nieuw is het dashboard met al-
Gezwegen nu eenvoudiger tó galenen.
Nieuw zijn ook de deurgrepen, het
één-sleutel systeem, het waar-
schuwingssignaal voor de verlich
ting, het verlichte make-upspie-
geltje en de in het dahsboardkast-
je te openen kofferklep. Het totaal
aan veranderingen wordt gecom
pleteerd met een vijftal nieuwe
buitenkleuren.
Het jaarlijkse evenement op, in en
boven het gebied De Landsard
(bij Eindhoven Airport) vindt dit
jaar plaats op 23 en 24 septem
ber. Gedurende deze twee dagen
zal er zowat alles wat vliegen, va
ren en rijden kan te zien zijn. Het
8e Internationale Airshow, Power
boat en Oif-Road Evenement be
staat namelijk uit een vliegshow,
stunts en wedstrijden met Power
boats en demonstraties en wed
strijden met terreinauto's.
Zowel de wedstrijden met de Po
werboats als die met de vierwie-
iaangedreven terreinauto's gel
den voor het Nederlands kam
pioenschap 1989 en worden geor
ganiseerd onder auspiciën van
respectievelijk de KNMC en de
KNAF.
De organisatie verwacht onge
veer 50 internationale Powerboat-
piloten en circa 100 deelnemers
aan de 4x4-trial aan de start.
Het evenement wordt georgani
seerd in het kader van het Sep
tember Festival en maakt deeluit
van de festiviteiten rondom de
viering van de bevrijding van
Eindhoven op 18 september 1944.
Dit was een onderdeel van de
Operatie Market Garden onder
leiding van Veldmaarschalk
Montgommery. Aan deze opmars
namen o.a. vliegtuigen, zware ter
reinauto's en boten deel.
Het is dan ook niet toevallig dat
aan het evenement rond de be
vrijding van Eindhoven wordt
deelgenomen door vliegtuigen,
terrienauto's en (power-)boten.
Het evenement begint zaterdag
om 12 uur met de gratis toeganke
lijke trainingen en demonstraties.
Zondag begint het 8e Airshow,
Powerboat en Offroad evenement
om 10 uur. Toegang: f.7,50 per
persoon, kinderen tot 12 jaar gra
tis.
Op motorisch gebied komen we
alleen nog maar zestienkleppers
tegen. Als basiskrachtbron wordt
over een 90 pk leverende 2 liter
gesproken, gevolgd door een zelf
de exemplaar echter met 110 pk.
De topversies zijn uitgerust met de
2 liter injectie van 133 pk en de
nieuwe 2.2 liter injectie van 150
pk. Deze laatste auto weet door
zijn behoorlijke vermogen een top
te behalen van 212 km/u en de
acceleratie van 0 tot 100 km/u in
8,4 seconden te volbrengen.
In een aantal landen, zoals bij
voorbeeld Zwitserland, zal de
nieuwe Accord ook met de uit de
Prelude bekende vierwielbestu-
ring worden geleverd.
Met een lengte van 4,68 meter zit
de Accord zonder meer bovenaan
de middenklasse.
In het komende nummer leest u
veel over deze nieuwe Accord, we
hebben de auto dan inmiddels ge- u op de teller te z«
reden.
De Ferrari 348 is er in twee
ringen, de TB met gesloten
de TS met een Targa-dak.
De auto weegt 1393 kg, is 4,23
meter lang en heeft een
brandstoftank van 95 liter. Over
het verbruik wordt verstandig
gezwegen.
De krachtbron wordt gekoppeld
aan een nieuwe vierversnellings-
automaat, die in de Saratoga voor
het eerst naar Europa komt. Maar
liefst 140 keer per seconde wordt
door de electronica gemeten of er
geschakeld dient te worden. Een
nadeel van een automaat is dat
deze meestal niet gesleept mag
worden in geval van een manke
ment of ongeval. De Saratoga
echter laat zich over een afstand
van 80 kilometer met een snelheid
van 90 km/u slepen. Wat gewicht
en omvang betreft is de nieuwe
automaat nauwelijks groter en
zwaarder dan de conventionele
drietraps.
Voor een aantal Europese landen
zal de Saratoga ook worden aan
geboden met de inmiddels beken
de 2.5 titer viercylinder motor.
Een grote verdienste van de aut
is de enorme binnenruimte. De
hoofdruimte is zowel voor- als
achterin zeer fors.
De auto is 4,60 meter lang en heeft
voor en achter schokabsorberen-
de kunststof bumpers, die bij aan
rijdingen tot 8 km/u geen schade
achterlaten. De auto ziet er echt
Amerikaans uit met zijn in de mo
torkap geïntegreerde grille en de
recht opstaande achterruit.
De tweezits roadster beleeft op dit
moment weer een her-geboorte.
Denk maar eens aan de BMW Z1