DAIHATSU APPLAUSE XI L 1 BV Autorijden wordt applaudisseren Marijke Gouden Wiel Festival bij Nissan Denissen DERSb.v. NU IN ONZE SHOWROOM Tilburger valt bij Renault in de prijzen ENTRUM -occasions ESTEl 200 D 1984 hoe VERSIER je 'N GEBRUIKTE TOYOTA STARLET KOM PROEFRIJDEN MET DE APPLAUSE - bij - r AUTONOwiO eptember 1989 - paginal DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 september 1989 - pagina 3 >ers /u. 9,8 dat Spectaculair ERTROUWEN WAARD! en Daklijn aflevering. '8 i bij aankoop boven 7.500,- Consumentenvoordeel LPG, zilver Q back Foto: Geert van Loon Vele Nissan-modellen staan klaar om getest te worden bij Garage Denissen. 30,- p. mnd; |LAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355| fiuifd irbo diesel striping 1985 1984 1985 1985 1985 1984 1984 1985 'de [en. nel in j niet de al i nei 1983 1984 1985 1985 1983 1982 1984 1984 1984 1985 .1985 .1982 .1984 .1984 estel kort, LPG1982 enbekl., LPG ...1985 1984 te ter Starlet 3, wit ina I11.6 DX 1987, wit Dealer voor Tilburg iccasions illic illic Zie pagina 8. met. merken iet. tieerprijs voor het ikket bedraagt it ABS-pakket --g van 4.300,- er dan nog Foto: Geert van Loon topsnelheid 185 km/ ;ratie 0-100 in 9,8 bazing vielen ze met hun neus in de boter. Deze week ontvingen ze uit han den van dhr. C. van den Brink, di recteur publiciteit derland de reische Overigens ging niemar deze wedstrijd deelnan handen naar huis. werden textielstiftei bijvoorbeeld voor het ren van T-shirts. Ila HB1.3 XL 1988, rood la HB1.3 SXL intraciet ge metallic >el, rood met. 013/421820-420067 kwaliteitsoccasions in tilburg itwik- Win 500,- -1- Wie tijdens het Gouden Wiel Fes tival een proefrit maakt in de Nis san van zijn keuze en V.l.n.r. Dhr. C. van den Brink (Renault Nederland), dhr. en mevr, van de Wiel en dhr. W. van der Boom met op de achtermond d' nieuwe Renault 21 h CARRÉM autohuis tilburg Q Van 1 tot en met 11 september werd-bij de Nederlandse Renault- dealers een grandiose najaars- show gehouden, waarbij onder andere de nieuwe Renault 21 te bewonderen was. Aan deze show was ook een wedstrijd verbonden. Iedereen die een persoonlijke uit nodiging kreeg, vond in zijn enve loppe een aantal halve muntjes met daarop het Renault-embleem. In de showroom van de dealers UW TOYOTA DEALER: Ik kijk in de achteruitkijkspiegel op moment dat ik voor de stoplichten sta. De bestuurder van de auto achter me zie ik lachen. Enkele ogenblikken later zie ik hem ineens in zijn handen klappen. Wat is er aan de hand? Op een grote kruising staat aan de linker kant schuin voor me een auto met drie studenten erin. Plotseling gaat het raam open en komen er vier klappende handen naar buiten. Wat is er toch aan de hand? Het antwoord is simpel. Ik rijd in een auto die luistert naar de naam Applause, de nieuwe grote Daihatsu. t van leque. "“’"and die aan ram met lege Als troostprijs »n uitgedeeld, st beschilde- 1986 1987 1987 1983 1984 1984 1985 1985 De Applause is met zijn lengte van 4,26 meter een relatief compacte auto. Toch hoef je in het interieur Denissen geeft daarnaast op ieder gemonteerd origineel Nis- san-onderdeel maar liefst 12 maanden werkplaatsgarantie (on derdelen en arbeidsloon). U ziet er is volop reden om nu bij Garage Denissen aan de Burg. Jansenstr. 52-56 (Tilburg-West) binnen te lopen. Het Gouden Wiel Festival duurt tot en met 31 sep tember. De Tilburgse Nissan-dealer Garage Denissen BV is in feeststemming. Onlangs ontving Denissen de onder scheiding Nissan «Gouden Wiel-dealer». Deze felbegeerde titel wordt uitgereikt aan een select aantal Nissan-dealers die voldoen aan de strengste normen die importeur Nissan Motor Nederland stelt aan haar dealers op het gebied van service-verlening, en dhiik ai organisatie, representatie en verkoopprestatie. Renault Ne- Uiteraard is men bij Denissen zeer blij met deze onder scheiding en wil men dit vieren met een feestelijk Gouden Wiel Festival. I tot slechts 20.00 u. I was de tweede helft van deze muntjes te vinden. De hoofdprijs was een Renault 21, terwijl de overige prijzen ook niet mis wa ren. Eén van de twaalf reis- cheques ter waarde van f.2.500,= mocht in Tilburg worden uitge deeld. De heer en mevrouw Van de Wiel uit de Hoffmanlaan stap ten met hun muntjes naar Renault- dealer Van der Boom aan de Goirkestraat. En tot hun grote ver over ruimte niet te klagen. Bij al te lange voorpassagiers is beenruimte achterin zeer behoorlijk tot fors. Vanwege de achterklepconstructie loopt de daklijn redelijk ver door en is het met de hoofdruimte ook in orde. Het interieur ziet er verzorgd uit. De Xi heeft nette stoffen bekleding en vier hoofdsteunen. De bestuurdersstoel kent alleen dc normale verstelmogelijkheder Wel is standaard het stuurwifc, hoogte te variëren. Het dashboard is keurig vormgegeven. Het klokkendeel bevat een snelheidsmeter, toerenteller, brandstofmeter i Enthousiast De Daihatsu Applause is een auto waar ik iedere dag weer wat meer enthousiast over werd. Voorin doet een uiterst krachtige 1.6 liter 16-kleppen injectiemotor zijn werk. Het maximale vermogen van 105 pk is voldoende om de slechts 1.000 wegende auto flitsende presta s geven. De top ligt op 185 km/i srwijl de sprint van 0 tot 100 in f seconden wordt afgelegd. Een 16- klepper wil natuurlijk wel op toeren gehouden worden, om bijvoorbeeld een tussensprint snel te kunnen volbrengen. Dit heeft als enig nadelig gevolg dat het motorgeluid nadrukkelijker aanwezig is. Het weggedrag en algeheel comfort verdienen een dikke voldoende. De Applause laat zich legger makkelijk en snel een temperatuurmeter en een flinke reeks controlelampjes. Direkt rond en achter het stuur zitten de bedieningen voor de elektrisch te verstellen buitenspiegels, de achterruitverwarming, het alarmlicht en het mistachterlicht. Naast de versnellingspook zit een knopje om elektrisch de antenne omhoog of omlaag te laten bewegen. Dit is bij de Xi in het elektrisch optiepakket opgenomen. Beter zou het zijn als deze voorziening was geschakeld op de aan/uit-knop van de radio zelf. Het stuurwiel ligt lekker in de hand, maar heeft één klein De Daihatsu Applause is een nieuwe verschijning op onze wegen. De auto ziet er heel beschaafd en niet vreselijk spectaculair uit. Vooral in de luxueuze Xi-uitvoering is het toch een compleet geheel met stootstrips op de flanken die doorlopen over de in de carrosseriekleur gespoten bumpers, fraaie wieldoppen, twee buitenspiegels en een aantal chroom accenten. Ik heb me in de testweek constant afgevraagd op welke auto het front een beetje lijkt. Grote koplampen met ertussenin een smallere grille. Na enkele dagen kwam ik erachter dat Mitsubishi dit bij de Colt al eens had toegepast. Het meest opvallende onderdeel van de Daihatsu Applause is de achterkant. De auto ziet er als een keurige vierdeurssedan uit, maar heeft in werkelijkheid een vijfde deur, die van binnenuit te openen is. Deze constructie is, zover mij bekend, tot nog toe alleen bij de Chrysler ES toegepast. Belangrijker dan de aardige vormgeving, is het praktisch nut van deze oplossing. De klep opent bijna tot op de bumper en geeft zo een enorm makkelijke en grote toegang tot de bagageruimte. In standaard opstelling is de bagageruimte van de Applause heel behoorlijk. Maar de mogelijkheden kunnen aanmerkelijk worden uitgebreid door het neerklappen van de achterbankrugleuning. In het geval van de Xi gebeurt dat in twee ongelijke delen. Tijdens Denissens Gouden Wiel Festival is er voor de kopers van zowel nieuwe Nissans als voor de gebruikte autokopers volop voor deel te halen. Op basis van de su- perzuinige Micra en succesvolle Sunny zijn actiemodellen ontw,„ keld met zo'n 1.000,- voordeel. Ook de representatieve, conforta- bele middenklasse Bluebird deelt in de feestvreugde. Een LPG-installatie in deze ideale reisgenoot wordt u nu aangebo den voor 'n prijs van 995 (nieuw- waarde 2.280,-) op alle Bluebird 1.6 of 20 L modellen. Hierdoor wordt de kilometerkost- prijs voor mensen die meer dan 12.000 km per jaar rijden nog aan trekkelijker. De kwaliteitsoccasions van Denis sen zijn voorzien van 12 maanden garantie op Bovag-voorwaarden en worden op 105 punten gecon troleerd. Ook een APK II of veilig heidskeuring behoren tot de soli de zekerheden die een gebruikte auto van Denissen U biedt. Nieuwe Nissans zijn voorzien van maar liefst 3 jaar technische ga rantie op hoofdcomponenten van aandrijving en onderstel en te vens zijn deze automobielen voor zien van 3 jaar lakgarantie en 6 jaar carrosseriegarantie. Dit geeft al meteen aan dat deze nieuwe auto opvalt in het verkeer. Mensen worden op een of andere manier aangetrokken om de naam op de auto te lezen en dat heeft dan bij sommigen een werkelijk applaus tot gevolg. Wat een leuke naam voor een auto, Applause. Gek eigenlijk dat daar nog nooit iemand anders op gekomen is. Het levert natuurlijk de no dige grappige reakties op, als je het over deze Daihatsu hebt. Maar zijn naam is niet het enige wat origineel is. Als je de auto ziet dan denk je dat het een kleine vierdeurs se dan is. Maar dat is hij niet. Sta je met je handen vol boodschappen achter de auto en doe je de klep open, dan blijkt de Applause een heuse vijfde deur te hebben. Heel handig, want de ope ning van die achterklep is zo groot, dat je er makkelijk al les in kunt laden. Van buiten ziet hij er erg rus tig uit, met aardige details zoals de wieldoppen en de bumpers in de kleur meege spoten. Van binnen is ie heel com pleet. De stoelen zitten goed. Je kijkt op een compleet dashboard. Zelfs het stuur is in hoogte verstelbaar. Bijna alles gaat electrisch zoals de buitenspiegels, de antenne en alle vier de ramen. Gelukkig is de Applause ook lekker sportiefEen 16-klep- per zorgt daarvoor. Je moet wel even doortrekken in de versnellingen, en dan is ie vliegensvlug. De bediening gaat allemaal lekker licht, zoals je van een Japanner gewend bent. In de stad doet de Applause het uitstekend, omdat ie niet te groot is. Door de platte jus heb je een goed uitzicht. De achterkant is echter wat moeilijker te zien, wat lastig is bij het inparkeren. Rij-impressie: De Daihatsu rijdt lekker vlot in de stad en op de grote weg. Hij maakt bij het doortrekken redelijk wat geluid. De auto ligt goed op de weg, zodat je snel door een bocht kunt sturen. De Ap plause lijkt me een prima ge zinsauto voor vaders en moe ders die af en toe eens lekker willen 'scheuren'. Zij kunnen in ieder geval in hun handen klappen met hun Daihatsu Applause. Remsysteem Ons testexemplaar was boven de complete standaarduitrusting nog voorzien van twee optiepakketten. Het is toe te juichen dat Daihatsu ook in deze auto ABS brengt. Dit veilige remsysteem wordt geleverd in combinatie met zichzelf instellende schokdempers en een verwarmingspaneel met drukknoppen (het waarom van dit laatste is mij niet duidelijk). Overigens heeft de standaard Applause ook voldoende in huis voor een veilige en korte remweg. Weinig concurrenten hebben standaard achter schijfremmen. Het ABS liet zich hard remmend op natte wegen licht schokkend in het pedaal voelen. Het tweede optiepakket betreft de elektrisch bediende portierruiten voor en achter, de centrale vergrendeling en de reeds genoemde elektrische antenne. Het is alleen jammer dat de eenvoudigere versies en de automaat niet met ABS te verkrijgen zijn. Maar wellicht zal dat in de toekomst nog veranderen. De m< elektrisch optiepal 1.500,-terwijl het een extra investering vergt. Bovendien is er een automatische versnellingsbak, stuurbekrachtiging en metaallok. De basisprijs van onze Applause Xi bedraagt 28.695,-. Inclusief de pakketten kost deze auto 35.495,- Er is echter al een Applause vanaf 25.495,-, een bedrag waarvoor je technisch dezelfde auto krijgt, echter met wat minder luxe. De Daihatsu Applause is een uitstekende nieuwkomer op de Nederlandse markt. De auto heeft in zijn vormgeving en uitrusting een aantal aardige vindingen. Belangrijker is echter dat de auto prettig en gemakkelijk te berijden is. Een goede wegligging heeft, comfortabel is en dat alles biedt tegen een nette prijs. De enige manier om je van de Applause te overtuigen is door er mee te gaan rijden. het beknopte vragenformulier in vult, maakt kans op 150,- tot 500,- aan geldprijzen. Alle typen van de compacte Micra tot de ex clusieve Maxima staan voor u vervolgens klaar om getest te worden. nadeel. Het middenkussen staat wat ver omhoog, zodat je makkelijk met je handen de claxon indrukt, zonder dat je wilt. Alle bedieningen zoals pedalen en versnellingspook gaan uitermate licht, zo licht zelfs dat ik er eerst even aan moest wennen. bocht in zetten, om er, af en toe luid piepend, weer uit te komen. De auto nodigt in ieder geval tot sportieve capriolen uit. De besturing die bij maneuvreersnelheden eigenlijk wat te zwaar is, is eenmaal op snelheid heerlijk direkt. Het comfort ligt op een meer dan aanvaardbaar peil, waardoor de Applause als alles-in-één auto inzetbaar is. In ieder geval is mij duidelijk geworden, dat je pas door het rijden duidelijk gecharmeerd raakt van deze nieuweling. Ondanks stevig op het gaspedaal gedrukt te hebben, valt het verbruik van deze 16-klepper bijzonder mee. Gemiddeld noteerde ik een dorst van 1 liter Eurosuper op 12 kilometer en dat is in vergelijking met klasse- genoten zeker niet slecht. Technische gegevens: Merk en type: Daihatsu Applause Xi Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1589 cc Boring x slag: 76 x 87,6 mm Vermogen: 105 pk (77 kW) bij 6.000 tr./min. Koppel: 134 Nm bij 4800 tr./ min. Prestatie: 1 u.; accelei seconden. Afmetingen: lengte 4,26 meter, breedte 1,66 meter. Gewicht: 1.000 kg Verbruik (ECE-norm): bij 90 km/u. 5,3 liter/100 km; bij 120 km/u. 7,2 liter/100 km. Prijs: 28.695,-.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 27