DAIHATSU
APPLAUSE XI
L
1
BV
Autorijden wordt applaudisseren
Marijke
Gouden Wiel Festival
bij Nissan Denissen
DERSb.v.
NU IN ONZE
SHOWROOM
Tilburger valt bij Renault in de prijzen
ENTRUM
-occasions
ESTEl
200 D
1984
hoe VERSIER je
'N GEBRUIKTE TOYOTA STARLET
KOM
PROEFRIJDEN
MET DE
APPLAUSE
- bij -
r
AUTONOwiO
eptember 1989 - paginal
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 september 1989 - pagina 3
>ers
/u.
9,8
dat
Spectaculair
ERTROUWEN WAARD!
en
Daklijn
aflevering.
'8
i bij aankoop boven 7.500,-
Consumentenvoordeel
LPG, zilver
Q
back
Foto: Geert van Loon
Vele Nissan-modellen staan klaar om getest te worden bij Garage Denissen.
30,- p. mnd;
|LAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355|
fiuifd
irbo diesel
striping
1985
1984
1985
1985
1985
1984
1984
1985
'de
[en.
nel in
j niet
de
al i
nei
1983
1984
1985
1985
1983
1982
1984
1984
1984
1985
.1985
.1982
.1984
.1984
estel kort, LPG1982
enbekl., LPG ...1985
1984
te
ter
Starlet
3, wit
ina I11.6 DX
1987, wit
Dealer
voor
Tilburg
iccasions
illic
illic
Zie pagina 8.
met.
merken
iet.
tieerprijs voor het
ikket bedraagt
it ABS-pakket
--g van 4.300,-
er dan nog
Foto: Geert van Loon
topsnelheid 185 km/
;ratie 0-100 in 9,8
bazing vielen ze met hun neus in
de boter.
Deze week ontvingen ze uit han
den van dhr. C. van den Brink, di
recteur publiciteit
derland de reische
Overigens ging niemar
deze wedstrijd deelnan
handen naar huis.
werden textielstiftei
bijvoorbeeld voor het
ren van T-shirts.
Ila HB1.3 XL
1988, rood
la HB1.3 SXL
intraciet
ge metallic
>el, rood
met.
013/421820-420067
kwaliteitsoccasions in tilburg
itwik- Win 500,-
-1- Wie tijdens het Gouden Wiel Fes
tival een proefrit maakt in de Nis
san van zijn keuze en
V.l.n.r. Dhr. C. van den Brink (Renault Nederland), dhr. en mevr,
van de Wiel en dhr. W. van der Boom met op de achtermond d' nieuwe Renault 21 h
CARRÉM
autohuis tilburg Q
Van 1 tot en met 11 september
werd-bij de Nederlandse Renault-
dealers een grandiose najaars-
show gehouden, waarbij onder
andere de nieuwe Renault 21 te
bewonderen was. Aan deze show
was ook een wedstrijd verbonden.
Iedereen die een persoonlijke uit
nodiging kreeg, vond in zijn enve
loppe een aantal halve muntjes
met daarop het Renault-embleem.
In de showroom van de dealers
UW TOYOTA
DEALER:
Ik kijk in de achteruitkijkspiegel op moment dat ik voor
de stoplichten sta. De bestuurder van de auto achter me
zie ik lachen. Enkele ogenblikken later zie ik hem
ineens in zijn handen klappen. Wat is er aan de hand?
Op een grote kruising staat aan de linker kant schuin
voor me een auto met drie studenten erin. Plotseling
gaat het raam open en komen er vier klappende
handen naar buiten. Wat is er toch aan de hand? Het
antwoord is simpel. Ik rijd in een auto die luistert naar
de naam Applause, de nieuwe grote Daihatsu.
t van
leque.
"“’"and die aan
ram met lege
Als troostprijs
»n uitgedeeld,
st beschilde-
1986
1987
1987
1983
1984
1984
1985
1985
De Applause is met zijn lengte van
4,26 meter een relatief compacte
auto. Toch hoef je in het interieur
Denissen geeft daarnaast op
ieder gemonteerd origineel Nis-
san-onderdeel maar liefst 12
maanden werkplaatsgarantie (on
derdelen en arbeidsloon).
U ziet er is volop reden om nu bij
Garage Denissen aan de Burg.
Jansenstr. 52-56 (Tilburg-West)
binnen te lopen. Het Gouden Wiel
Festival duurt tot en met 31 sep
tember.
De Tilburgse Nissan-dealer Garage Denissen BV is in
feeststemming. Onlangs ontving Denissen de onder
scheiding Nissan «Gouden Wiel-dealer».
Deze felbegeerde titel wordt uitgereikt aan een select
aantal Nissan-dealers die voldoen aan de strengste
normen die importeur Nissan Motor Nederland stelt
aan haar dealers op het gebied van service-verlening,
en dhiik ai organisatie, representatie en verkoopprestatie.
Renault Ne- Uiteraard is men bij Denissen zeer blij met deze onder
scheiding en wil men dit vieren met een feestelijk
Gouden Wiel Festival.
I tot slechts 20.00 u. I
was de tweede helft van deze
muntjes te vinden. De hoofdprijs
was een Renault 21, terwijl de
overige prijzen ook niet mis wa
ren. Eén van de twaalf reis-
cheques ter waarde van f.2.500,=
mocht in Tilburg worden uitge
deeld. De heer en mevrouw Van
de Wiel uit de Hoffmanlaan stap
ten met hun muntjes naar Renault-
dealer Van der Boom aan de
Goirkestraat. En tot hun grote ver
over ruimte niet te klagen. Bij
al te lange voorpassagiers is
beenruimte achterin zeer
behoorlijk tot fors. Vanwege de
achterklepconstructie loopt de
daklijn redelijk ver door en is het
met de hoofdruimte ook in orde.
Het interieur ziet er verzorgd uit.
De Xi heeft nette stoffen bekleding
en vier hoofdsteunen. De
bestuurdersstoel kent alleen dc
normale verstelmogelijkheder
Wel is standaard het stuurwifc,
hoogte te variëren.
Het dashboard is keurig
vormgegeven. Het klokkendeel
bevat een snelheidsmeter,
toerenteller, brandstofmeter i
Enthousiast
De Daihatsu Applause is een auto
waar ik iedere dag weer wat
meer enthousiast over werd.
Voorin doet een uiterst krachtige
1.6 liter 16-kleppen injectiemotor
zijn werk. Het maximale
vermogen van 105 pk is
voldoende om de slechts 1.000
wegende auto flitsende presta
s geven. De top ligt op 185 km/i
srwijl de sprint van 0 tot 100 in f
seconden wordt afgelegd. Een 16-
klepper wil natuurlijk wel op
toeren gehouden worden, om
bijvoorbeeld een tussensprint snel
te kunnen volbrengen. Dit heeft
als enig nadelig gevolg dat het
motorgeluid nadrukkelijker
aanwezig is.
Het weggedrag en algeheel
comfort verdienen een dikke
voldoende. De Applause laat zich
legger makkelijk en snel een
temperatuurmeter en een flinke
reeks controlelampjes. Direkt rond
en achter het stuur zitten de
bedieningen voor de elektrisch te
verstellen buitenspiegels, de
achterruitverwarming, het
alarmlicht en het mistachterlicht.
Naast de versnellingspook zit een
knopje om elektrisch de antenne
omhoog of omlaag te laten
bewegen. Dit is bij de Xi in het
elektrisch optiepakket
opgenomen. Beter zou het zijn als
deze voorziening was geschakeld
op de aan/uit-knop van de radio
zelf.
Het stuurwiel ligt lekker in de
hand, maar heeft één klein
De Daihatsu Applause is een
nieuwe verschijning op onze
wegen. De auto ziet er heel
beschaafd en niet vreselijk
spectaculair uit. Vooral in de
luxueuze Xi-uitvoering is het toch
een compleet geheel met
stootstrips op de flanken die
doorlopen over de in de
carrosseriekleur gespoten
bumpers, fraaie wieldoppen, twee
buitenspiegels en een aantal
chroom accenten. Ik heb me in de
testweek constant afgevraagd op
welke auto het front een beetje
lijkt. Grote koplampen met
ertussenin een smallere grille. Na
enkele dagen kwam ik erachter
dat Mitsubishi dit bij de Colt al
eens had toegepast.
Het meest opvallende onderdeel
van de Daihatsu Applause is de
achterkant. De auto ziet er als een
keurige vierdeurssedan uit, maar
heeft in werkelijkheid een vijfde
deur, die van binnenuit te openen
is. Deze constructie is, zover mij
bekend, tot nog toe alleen bij de
Chrysler ES toegepast.
Belangrijker dan de aardige
vormgeving, is het praktisch nut
van deze oplossing. De klep opent
bijna tot op de bumper en geeft zo
een enorm makkelijke en grote
toegang tot de bagageruimte. In
standaard opstelling is de
bagageruimte van de Applause
heel behoorlijk. Maar de
mogelijkheden kunnen
aanmerkelijk worden uitgebreid
door het neerklappen van de
achterbankrugleuning. In het
geval van de Xi gebeurt dat in
twee ongelijke delen.
Tijdens Denissens Gouden Wiel
Festival is er voor de kopers van
zowel nieuwe Nissans als voor de
gebruikte autokopers volop voor
deel te halen. Op basis van de su-
perzuinige Micra en succesvolle
Sunny zijn actiemodellen ontw,„
keld met zo'n 1.000,- voordeel.
Ook de representatieve, conforta-
bele middenklasse Bluebird deelt
in de feestvreugde.
Een LPG-installatie in deze ideale
reisgenoot wordt u nu aangebo
den voor 'n prijs van 995 (nieuw-
waarde 2.280,-) op alle Bluebird
1.6 of 20 L modellen.
Hierdoor wordt de kilometerkost-
prijs voor mensen die meer dan
12.000 km per jaar rijden nog aan
trekkelijker.
De kwaliteitsoccasions van Denis
sen zijn voorzien van 12 maanden
garantie op Bovag-voorwaarden
en worden op 105 punten gecon
troleerd. Ook een APK II of veilig
heidskeuring behoren tot de soli
de zekerheden die een gebruikte
auto van Denissen U biedt.
Nieuwe Nissans zijn voorzien van
maar liefst 3 jaar technische ga
rantie op hoofdcomponenten van
aandrijving en onderstel en te
vens zijn deze automobielen voor
zien van 3 jaar lakgarantie en 6
jaar carrosseriegarantie.
Dit geeft al meteen aan dat deze
nieuwe auto opvalt in het verkeer.
Mensen worden op een of andere
manier aangetrokken om de
naam op de auto te lezen en dat
heeft dan bij sommigen een
werkelijk applaus tot gevolg.
Wat een leuke naam voor
een auto, Applause. Gek
eigenlijk dat daar nog nooit
iemand anders op gekomen
is. Het levert natuurlijk de no
dige grappige reakties op,
als je het over deze Daihatsu
hebt.
Maar zijn naam is niet het
enige wat origineel is. Als je
de auto ziet dan denk je dat
het een kleine vierdeurs se
dan is. Maar dat is hij niet.
Sta je met je handen vol
boodschappen achter de
auto en doe je de klep open,
dan blijkt de Applause een
heuse vijfde deur te hebben.
Heel handig, want de ope
ning van die achterklep is zo
groot, dat je er makkelijk al
les in kunt laden.
Van buiten ziet hij er erg rus
tig uit, met aardige details
zoals de wieldoppen en de
bumpers in de kleur meege
spoten.
Van binnen is ie heel com
pleet. De stoelen zitten goed.
Je kijkt op een compleet
dashboard. Zelfs het stuur is
in hoogte verstelbaar. Bijna
alles gaat electrisch zoals de
buitenspiegels, de antenne
en alle vier de ramen.
Gelukkig is de Applause ook
lekker sportiefEen 16-klep-
per zorgt daarvoor. Je moet
wel even doortrekken in de
versnellingen, en dan is ie
vliegensvlug. De bediening
gaat allemaal lekker licht,
zoals je van een Japanner
gewend bent.
In de stad doet de Applause
het uitstekend, omdat ie niet
te groot is. Door de platte
jus heb je een goed uitzicht.
De achterkant is echter wat
moeilijker te zien, wat lastig
is bij het inparkeren.
Rij-impressie: De Daihatsu
rijdt lekker vlot in de stad en
op de grote weg. Hij maakt
bij het doortrekken redelijk
wat geluid. De auto ligt goed
op de weg, zodat je snel door
een bocht kunt sturen. De Ap
plause lijkt me een prima ge
zinsauto voor vaders en moe
ders die af en toe eens lekker
willen 'scheuren'.
Zij kunnen in ieder geval in
hun handen klappen met hun
Daihatsu Applause.
Remsysteem
Ons testexemplaar was boven de
complete standaarduitrusting nog
voorzien van twee optiepakketten.
Het is toe te juichen dat Daihatsu
ook in deze auto ABS brengt. Dit
veilige remsysteem wordt
geleverd in combinatie met
zichzelf instellende schokdempers
en een verwarmingspaneel met
drukknoppen (het waarom van dit
laatste is mij niet duidelijk).
Overigens heeft de standaard
Applause ook voldoende in huis
voor een veilige en korte remweg.
Weinig concurrenten hebben
standaard achter schijfremmen.
Het ABS liet zich hard remmend
op natte wegen licht schokkend in
het pedaal voelen.
Het tweede optiepakket betreft de
elektrisch bediende portierruiten
voor en achter, de centrale
vergrendeling en de reeds
genoemde elektrische antenne.
Het is alleen jammer dat de
eenvoudigere versies en de
automaat niet met ABS te
verkrijgen zijn. Maar wellicht zal
dat in de toekomst nog
veranderen. De m<
elektrisch optiepal
1.500,-terwijl het
een extra investering
vergt. Bovendien is er
een automatische
versnellingsbak,
stuurbekrachtiging en metaallok.
De basisprijs van onze Applause
Xi bedraagt 28.695,-. Inclusief de
pakketten kost deze auto 35.495,-
Er is echter al een Applause
vanaf 25.495,-, een bedrag
waarvoor je technisch dezelfde
auto krijgt, echter met wat minder
luxe.
De Daihatsu Applause is een
uitstekende nieuwkomer op de
Nederlandse markt. De auto heeft
in zijn vormgeving en uitrusting
een aantal aardige vindingen.
Belangrijker is echter dat de auto
prettig en gemakkelijk te berijden
is. Een goede wegligging heeft,
comfortabel is en dat alles biedt
tegen een nette prijs. De enige
manier om je van de Applause te
overtuigen is door er mee te gaan
rijden.
het beknopte vragenformulier in
vult, maakt kans op 150,- tot
500,- aan geldprijzen. Alle typen
van de compacte Micra tot de ex
clusieve Maxima staan voor u
vervolgens klaar om getest te worden.
nadeel. Het middenkussen staat
wat ver omhoog, zodat je
makkelijk met je handen de
claxon indrukt, zonder dat je
wilt. Alle bedieningen zoals
pedalen en versnellingspook
gaan uitermate licht, zo licht zelfs
dat ik er eerst even aan moest
wennen.
bocht in zetten, om er, af en toe
luid piepend, weer uit te komen.
De auto nodigt in ieder geval tot
sportieve capriolen uit. De
besturing die bij
maneuvreersnelheden eigenlijk
wat te zwaar is, is eenmaal op
snelheid heerlijk direkt. Het
comfort ligt op een meer dan
aanvaardbaar peil, waardoor de
Applause als alles-in-één auto
inzetbaar is. In ieder geval is mij
duidelijk geworden, dat je pas
door het rijden duidelijk
gecharmeerd raakt van deze
nieuweling.
Ondanks stevig op het gaspedaal
gedrukt te hebben, valt het
verbruik van deze 16-klepper
bijzonder mee. Gemiddeld
noteerde ik een dorst van 1 liter
Eurosuper op 12 kilometer en dat
is in vergelijking met klasse-
genoten zeker niet slecht.
Technische gegevens:
Merk en type: Daihatsu
Applause Xi
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1589 cc
Boring x slag: 76 x 87,6 mm
Vermogen: 105 pk (77 kW) bij
6.000 tr./min.
Koppel: 134 Nm bij 4800 tr./
min.
Prestatie: 1
u.; accelei
seconden.
Afmetingen: lengte 4,26
meter, breedte 1,66 meter.
Gewicht: 1.000 kg
Verbruik (ECE-norm): bij 90
km/u. 5,3 liter/100 km; bij 120
km/u. 7,2 liter/100 km.
Prijs: 28.695,-.