DAIHATSU APPLAUSE MAZDA 323 Drie-eiige drieling OPEL 350, Over naar de volgende klas NU IN ONZE SHOWROOM s Swift eindelijk S met nieuwe motoren sedan. Suzuki Ford Fiesta Bebop, niet simpelweg gekortwiekt R I J I M S p R E I E 9 illenü! 5 V G B.V. casions STEL il KOM PROEFRIJDEN MET DE APPLAUSE - bij - ber 1989-pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 14 september 1989- pagina 7 voering en kost f.36.495,=. 013-355655 »nt Multipoint Automaat MINA FONDS ing. Aanspreekbaar Future Zakenwereld Prijzen slons 8t. ILAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355| 020-6640991. ).007 liesel groen metallic l N D S E FRIJDING a 1.6 ST lOO km, wit a1.6GL Iver metallic uto’s E WEEK lie I n auiobed-uft) net. 35, blauw met. net. enke- het lectrisch ergren- nne)en ikoop boven 7.500,- I rtl.O XL )0 km, rood Vervolg van blz. 1 33.000 km 100.000 km 175.000 km 38.000 km 12.000 km wezig in het i zorgt heid Vervolg van blz. I Dealer voor Tilburg e.o. Aan de buitenkant zien we een ex tra frontspoiler met verstralers, een grappig roofrack op het klei ne dak en de afdekbare laad ruimte. 26.000 km 38.000 km 28.000 km 75.000 km 76.000 km 65.000 km 81.000 km 17.000 km 73.000 km 71.000 km 75.000 km ABS is helaas niet leverbaar in combinatie met de goedkopere uitrustingsniveau's en een auto matische versnellingsbak. Verder vermeldt de prijslijst nog twee ex tra: stuurbekrachtiging en metaal lok. Op de IAA in Frankfurt is nu de vierwielaangedreven Applause Zi te zien. Deze auto zal binnenkort ook naar Nederland komen. De auto heeft een zeer complete uit- De klant kan bij de 323 kiezen uit drie benzine-motoren, terwijl de bekende 1.7 liter diesel voor begin volgend jaar op het programma staat. hoorlijke koppel van 134 Nm is al bij 4800 tr/min volledig beschik baar. Op het dak staan twee aërodyna misch gevormde schijnwerpers, waarvan er één met een twee me ter lange snoer is uitgerust en zo doende verplaatst kan worden. Door dit alles is de Fiesta Bebop een echte 'eye-catcher' waarvan gehoopt mag worden dat hij ook werkelijk op de weg komt. r UW TOYOTA I DEALER: Liefhebbers van frisse lucht kun nen net als bij de grote Ameri kaanse pick-ups de achterwand verwijderen. te auto van dit Japanse merk. Echt succesvol is dit mo del nooit geweest, vooral vanwege de lage naamsbe kendheid van Daihatsu en het toch wat ouderwetse mo del. De huidige Cuore en Charade, evenals de sterke Rocky en handige Feroza zijn uitstekende en moderne auto's waarmee Daihatsu de concurrentie volledig aan kan. Toch ontbrak er nog een model in de drukbevoch ten middenklasse. Daar is nu met de introductie van de Applause verandering in gekomen. Op de IAA van september 1985 werd het huidige model van de Mazda 323 geintroduceerd. Nu, exact vier jaar later staat de opvolger voor de deur. Niet verwonderlijk omdat Japanse merken over het algemeen een strak modelwissel- beleid er op nahouden. De familie ziet er nu veel frisser en moderner uit. Uiteraard is het popu laire driedeurs hatchbackmodel gebleven. De vijfdeurs versie moest echter het veld ruimen. De sedan is ook weer opgedoken, terwijl de fraaie vijfdeurs liftback een hoogstandje is op het gebied van origineel ontwerp. Zo als gebruikelijk laat de stationcar nog even op zich wachten, zodat van dit model voorlopig het oude model leverbaar blijft. Schijnwerpers Alhoewel de Bebpp voorlopig een studiemodel is, hebben de ontwer pers bij alle nieuwe onderdelen aan de praktische bruikbaarheid gedacht. De witte kleur van de voorkant gaat over in wit naar de achterzijde. De overgang lijkt te bestaan uit losvliegende stenen. Dan tot slot natuurlijk de prijzen. De vorige Mazda 323 startte bij de 1.3 liter L met 3-deurs carrosserie en een vierbak. Deze versie is er dus niet meer. De serie start nu bij de 1.3 LX hatchback met 5-bak voor 1.23.395,=. De basissedan in dezelfde uitvoering kost f.25.895,= terwijl er een 323 F voor de deur staat vanaf f.27.995,= (1.6i LX). De duurste Mazda 323 uit het nieuwe nest is de 1.8i GT van het F-model voor f.39.995,=. De nieuwe Mazda 323 is een wel kome vernieuwing in het pro gramma van dit Japanse merk. De auto kan nu al een behoorlijk suc- ces»voorspeld worden. In ieder geval zal het aantal 323's wat tot nog toe in Nederland werd ver kocht flink stijgen, boven de huidi ge 141.000. Wie denkt dat er op de stand bij Opel op de IAA 'alleen maar' de nieuwe Calibra als primeur te vin den is, heeft het mis. Vanaf okto ber gaat ook in Nederland een nieuwe basismotor voor de Kadett en Corsa in première, een 1.4 liter met een Multec centrale brandsto- finspuiting en een geregelde drie wegkatalysator. De krachtbron le vert een vermogen van 60 pk en en maximum koppel van 103 Nm. De 1.6 is te koop in de hatchback en sedan en is tevens de basismo tor voor de vijfdeurs liftback die de toevoeging "F" heeft gekregen. Deze letter zou voor Future staan, waarmee de vooruitstrevende vormgeving wordt aangegeven. De auto heeft inderdaad een to taal andere lijn dan de 3- en 4- deurs. Het onderstel is vergelijk baar aan de sedan. De F moet voornamelijk concurreren met de Toyota Corolla Liftback. De 323 F heeft een sterk aflopend front met opklapbare lampen. De achter kant is bol van vorm, heeft een for se doorlopende spoiler en behoor lijke dode hoeken. Alhoewel er natuurlijk al weer gauw een hoop andere merken en modellen bij- gesleept worden waarmee een gelijkenis vertoond zou worden, is de nieuwe Mazda 323 F een frisse nieuwe verschijning, die er best wezen mag. Motor nummer drie is het snoepje uit de stal. Het gaat om een 131 pk leverende 1.8 liter 16-klepper, le- p. mnd De serie begint bij de 1.3 liter 16- klepper met een vermogen van 75 pk. Een uitstekende krachtbron bleek tijdens een proefrit in de omgeving van Frankfurt. De auto is zeer aanspreekbaar en kan snel en sportief bereden worden. De topsnelheid van 160 km/u is uiterst bruikbaar, terwijl een acce leratie van 0 tot 100 in 12,1 secon den ook zeer tot tevredenheid stemt. Tegen meerprijs kan de 1.3 worden gekoppeld aan een drie- Je merkt meteen bij het wegrijden in de auto dat hij zeer behoorlijk presteert. Koppeling en versnel lingsbak laten zich heel licht be dienen. Wat helaas niet geldt voor de besturing. Vooral bij manou- vreren zou de als extra leverbare stuurbekrachtiging niet overbodig zijn. In combinatie met de stan daard vijfbak accelereert de Ap plause binnen 9,8 seconden van 0 naar 100 km/u. traps automatische versnellings bak. Het is alleen jammer dat de basis motor in de nieuwe 323 alleen met een ongeregelde katalysator ge leverd wordt en dus maar beperkt schoon is. Een 1.3 16-klepper met injectie en driewegkatalysator wordt echter wel door de fabriek gemaakt, maar zou volgens de im porteur alleen in de eenvoudige LX uitvoering te leveren zijn. De 1.3 motor maakt echter in ons land 60 van de totale 323- verkopen uit, zodat een completer pallet aan uitvoeringen erg belangrijk is. De 1.3 liter motor is verkrijg baar als 3 deurs hatchback en se dan. Nummer twee op de lijst is in de praktijk de meest prettig kracht- verstelbare buitenspiegel, van :hterklep en -rje, stootstrips op de flanken, een digitaal klokje en in twee ongelijke delen neerklapba- re achterbank behoren hierbij tot de standaard geleverde zaken. Dat betekent dat de basis 323 al les behalve kaal is. De GLX versie voegt hier onder andere aan toe: een tweede buitenspiegel, bum- srs in de carrosseriekleur, wiel- x laten, bredere banden, verstel baar stuur en velours bekleding. De top is uiteraard de GT-versie die alleen in combinatie met de 1.8 liter motor wordt geleverd. Uiteraard is hierbij de uitrusting op sportiviteit gericht. Het gaat hierbij om een 8 klep- penmotor. Tweede krachtbron in de Swift sedan wordt de 1.6 liter 16 klepper die we tot nog toe al leen in de Vitara vonden. Maar liefst 95 pk worden hierbij op e voorwielen losgelaten. De auto's wegen respectievelijk 790 en 850 kg, zodat het behoorlijk vlotte wegwezers zullen zijn. Tegen meerprijs zijn beide uitvoeringen leverbaar met een drietraps auto matische versnellingsbak. De Swift sedan is 4.07 meter lang en is daarmee één van de kleinste sedanmodellen, die op dit moment te koop zijn. Suzuki meldt op dit moment dus twee motoren die elk in combina tie met één uitvoeringsvariant ge leverd worden. De 1.3 als GL en de 1.6 als GLX. Uiteraard zullen we binnenkort, als de auto daad werkelijk naar Nederland komt, uitgebreid terugkomen op deze nieuweling. Daihatsu Holland hoopt vanuit zijn nieuwe kantoor in Vianen dit jaar nog zo'n 1250 exemplaren van de nieuweling op de Nederlandse weg te zetten. Volgend jaar ver wachten ze er zo'n 2500 te kunnen verkopen. Een reele schatting, daar de totale markt in deze klas se ongeveer 175.000 nieuw ver kochte auto's per jaar telt. Toen Daihatsu ruim tien jaar geleden naar Nederland kwam bestond het programma uit een aantal kleine auto's en de Taft terreinwagen. Naast de Cuore en Cha- een vriendelijke prijs rade werd ook een tijdje de Charmant geleverd, de gro- geboden: 1.25.495,=. In vergelijking met de nu verdwe nen 1.3 liter motor is het vermogen gelijk gebleven, maar steeg het koppel fors. Dit laatste zorgt er voor dat er meer trekkracht aan- “7 is en de auto's soepeler zijn et stadsverkeer. In de Kadett jt deze 1.4i voor een topsnel- 1 van 160 km/u. verbaar in de hatchback en lift- 3 back. Deze motor brengt de 323 zo binnenuit te openen gei rond de 200 km/u en zorgt voor de benzine klepje, stootstrij bekende acceleratie in 8,2 secon- den. Het onderstel van alle 323-model- len is een goed compromis tussen sportiviteit en comfort. De auto's zijn met behoorlijke snelheden door allerhande haarspeldboch ten te gooien. Het enigszins pie- eer pen der banden is hiervan het enige gevolg. De besturing is uiterst direct en niet te zwaar. On- ^rr( der normale omstandigheden is de 323 een heel makkelijk te be sturen auto. ABS Verder zijn er met de Xi nog le combinaties mogelijk met Electrisch optiepakket (elect, ruitbediening, centrale ver'” deling en electrisch antenne) en het ABS optiepakket (ABS, zichzelf instellende schokdempers en een verwarmingspaneel met druk ken). Met dit alles komt de v<uu,Ue Applause op f.35.495,=. De Applause is een heel be schaafd gestileerde auto met een lengte van 4,26 meter. De auto is niet echt opvallend, wat echter geen nadeel hoeft te zijn. Veel van zijn concurrenten zijn ook geen uitblinkers op het kunstzinnige vlak. Iedere onoplettende kijker ziet de Applause voor een normale vier- deurs sedan aan met een koffer bak. Groot is dan ook de verras sing als je die kofferbak wilt ope nen en blijkt dat ook de achterruit mee omhoog scharniert. Het gaat dus om een heuse vijfdeurs met al le prettige bijkomstigheden van dien. Waar in dit segment 1.3 en 1.4 liter motoren over het alge: gel zijn, komt Daihatsi plause met de inmiddels roza bekende 1.6 liter motor. De krachtbron is voorzien van een 16- kleppenkop en een multipoint in jectie. Geen wonder dat door dit alles een maximaal vermogen van 105 pk wordt geleverd. Deze maximale kracht komt volledig vrij bij 6000 tr/min. Het heel be- Heel veel merken leveren auto's tussen de vijfentwintig en dertig duizend gulden. Iedere afzonder lijke fabrikant heeft met zo'n twin tig concurrenten te maken. Het is dus niet bepaald makkelijk om voor de eerste keer in dit segment binnen te komen. Daihatsu durft die stap aan, door met een toch heel bijzondere auto te komen. De koets van de 3-deurs hatch back doet eigenlijk het meest aan de voorganger denken. De auto ziet er compact uit, al is met name de wielbasis forser geworden. De sedan is een keurige auto die vooral in de zakenwereld carrière moet gaan maken. Mazda heeft hierin met de 323 nog een te laag aandeel, wat dus moet worden opgekrikt. De 323 heeft in ieder geval alles in huis om een succes te worden. De carrosserie is dui delijk stijver dan bij de voorgan ger, terwijl alle plaatwerkdelen gegalvaniseerd zijn. De importeur Autopalace de Binckhorst hoopt er op jaarbasis 12.500 stuks van te gaan verkopen. Natuurlijk kan de klant kiezen uit een aantal uitrustingsniveau's. De basis 323 heet LX, een uitvoering die op alle carrosserievarianten leverbaar is. Getint glas, interval op de ruitewissers, van binnenuit Alle Opeis krijgen voor het nieu we modellenjaar veiligheidsgor dels achterin. De Vectra 2000 met sportieve 2 liter 16-kleppenmotor komt het programma nu definitief versterken, terwijl het gamma van de Omega en Senator wordt ver rijkt met de 3 liter 24-kleppen krachtbron. Maar over dit laatste drietal binnenkort meer. Een andere verdienste van de Ap plause is de enorme binnenruim- jemeen dei re- te. Vooral ook de achterpassa- su m zijn Ap- giers hebben in deze nieuwste 1 F®- Daihatsu-telg totaal niet te klagen. De Daihatsu Applause komt er in verschillende uitvoeringen. De ba sisversie is de i met standaard on der meer armsteunen voor en ach ter, een console, hoofdsteunen, twee kaartenvakken, radiovoor- bereiding, veiligheidsgordels achterin en een uitgebreide ge- reedschapsset. Een behoorlijk complete auto die bovendien voor J -js wordt aan- geooaen: i.4o.aao, Daarna volgt de Li met een van binnenuit de openen achterklep, getint glas en een digitaal klokje. Deze uitvoe ring kost exact elfhonderd gulden meer. De meest complete Applau se is de Xi die voor f.28.695,= bij de dealer staat. Uiteraard is dit model nog completer van uitrus ting met een deelbare achterbank rugleuning, verlichting in dash boardkastje, hoofdsteunen achter in, 15 Watt luidsprekers, in hoogte verstelbaar stuur en in de kleur gespoten bumpers. Zowel de Li als Xi zijn tegen meerprijs met de knopp« genoemde automaat te verkrijgen, duurste bron, een 1.6 liter injectie met 'ge woon' twee kleppen per cylinder. Deze krachtbron levert 87 pk die goed zijn voor een top van 172 km/u. Ook in acceleratie is de auto wat sneller dan de 1.3. De 1.6 is tegen meerprijs met een auto maat leverbaar, echter dan met vier overbrengngen. Het is een bijzonder fijne en snel te rijden auto als onder de motorkap de 1.6 zijn werk doet. Uiteraard is deze motor wel vóórzien van een gere gelde katalysator. De voorwielaangedreven Daihat su is ook met een drietraps auto maat te verkrijgen. De topsnelheid ligt bij de handgeschakelde ver sie op 185 km/u, terwijl de auto maat-rijders slechts 10 km moeten laten schieten. Tot zover niets dan goeds over de motor. Helaas is hij bij hogere toeren wat rumoerig, wat de sportievelingen onder ons juist erg zullen waarderen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1989 | | pagina 33