DAIHATSU
APPLAUSE
MAZDA 323 Drie-eiige drieling
OPEL
350,
Over naar de volgende klas
NU IN ONZE
SHOWROOM
s
Swift
eindelijk
S
met nieuwe motoren
sedan.
Suzuki
Ford Fiesta Bebop,
niet simpelweg gekortwiekt
R
I
J
I
M
S
p
R
E
I
E
9
illenü!
5
V
G B.V.
casions
STEL
il
KOM
PROEFRIJDEN
MET DE
APPLAUSE
- bij -
ber 1989-pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 14 september 1989- pagina 7
voering en kost f.36.495,=.
013-355655
»nt
Multipoint
Automaat
MINA FONDS
ing.
Aanspreekbaar
Future
Zakenwereld
Prijzen
slons
8t.
ILAGE WITSIEBAAN 78 TEL: 634355|
020-6640991.
).007
liesel
groen metallic
l N D S E
FRIJDING
a 1.6 ST
lOO km, wit
a1.6GL
Iver metallic
uto’s
E WEEK
lie
I n auiobed-uft)
net.
35, blauw met.
net.
enke-
het
lectrisch
ergren-
nne)en
ikoop boven 7.500,- I
rtl.O XL
)0 km, rood
Vervolg van blz. 1
33.000 km
100.000 km
175.000 km
38.000 km
12.000 km
wezig
in het i
zorgt
heid
Vervolg van blz. I
Dealer
voor
Tilburg
e.o.
Aan de buitenkant zien we een ex
tra frontspoiler met verstralers,
een grappig roofrack op het klei
ne dak en de afdekbare laad
ruimte.
26.000 km
38.000 km
28.000 km
75.000 km
76.000 km
65.000 km
81.000 km
17.000 km
73.000 km
71.000 km
75.000 km
ABS is helaas niet leverbaar in
combinatie met de goedkopere
uitrustingsniveau's en een auto
matische versnellingsbak. Verder
vermeldt de prijslijst nog twee ex
tra: stuurbekrachtiging en metaal
lok.
Op de IAA in Frankfurt is nu de
vierwielaangedreven Applause Zi
te zien. Deze auto zal binnenkort
ook naar Nederland komen. De
auto heeft een zeer complete uit-
De klant kan bij de 323 kiezen uit
drie benzine-motoren, terwijl de
bekende 1.7 liter diesel voor begin
volgend jaar op het programma
staat.
hoorlijke koppel van 134 Nm is al
bij 4800 tr/min volledig beschik
baar.
Op het dak staan twee aërodyna
misch gevormde schijnwerpers,
waarvan er één met een twee me
ter lange snoer is uitgerust en zo
doende verplaatst kan worden.
Door dit alles is de Fiesta Bebop
een echte 'eye-catcher' waarvan
gehoopt mag worden dat hij ook
werkelijk op de weg komt.
r UW TOYOTA
I DEALER:
Liefhebbers van frisse lucht kun
nen net als bij de grote Ameri
kaanse pick-ups de achterwand
verwijderen.
te auto van dit Japanse merk. Echt succesvol is dit mo
del nooit geweest, vooral vanwege de lage naamsbe
kendheid van Daihatsu en het toch wat ouderwetse mo
del. De huidige Cuore en Charade, evenals de sterke
Rocky en handige Feroza zijn uitstekende en moderne
auto's waarmee Daihatsu de concurrentie volledig aan
kan. Toch ontbrak er nog een model in de drukbevoch
ten middenklasse. Daar is nu met de introductie van de
Applause verandering in gekomen.
Op de IAA van september 1985 werd het huidige model
van de Mazda 323 geintroduceerd. Nu, exact vier jaar
later staat de opvolger voor de deur. Niet verwonderlijk
omdat Japanse merken over het algemeen een strak
modelwissel- beleid er op nahouden. De familie ziet er
nu veel frisser en moderner uit. Uiteraard is het popu
laire driedeurs hatchbackmodel gebleven. De vijfdeurs
versie moest echter het veld ruimen. De sedan is ook
weer opgedoken, terwijl de fraaie vijfdeurs liftback een
hoogstandje is op het gebied van origineel ontwerp. Zo
als gebruikelijk laat de stationcar nog even op zich
wachten, zodat van dit model voorlopig het oude model
leverbaar blijft.
Schijnwerpers
Alhoewel de Bebpp voorlopig een
studiemodel is, hebben de ontwer
pers bij alle nieuwe onderdelen
aan de praktische bruikbaarheid
gedacht. De witte kleur van de
voorkant gaat over in wit naar de
achterzijde. De overgang lijkt te
bestaan uit losvliegende stenen.
Dan tot slot natuurlijk de prijzen.
De vorige Mazda 323 startte bij de
1.3 liter L met 3-deurs carrosserie
en een vierbak. Deze versie is er
dus niet meer. De serie start nu bij
de 1.3 LX hatchback met 5-bak
voor 1.23.395,=. De basissedan in
dezelfde uitvoering kost f.25.895,=
terwijl er een 323 F voor de deur
staat vanaf f.27.995,= (1.6i LX). De
duurste Mazda 323 uit het nieuwe
nest is de 1.8i GT van het F-model
voor f.39.995,=.
De nieuwe Mazda 323 is een wel
kome vernieuwing in het pro
gramma van dit Japanse merk. De
auto kan nu al een behoorlijk suc-
ces»voorspeld worden. In ieder
geval zal het aantal 323's wat tot
nog toe in Nederland werd ver
kocht flink stijgen, boven de huidi
ge 141.000.
Wie denkt dat er op de stand bij
Opel op de IAA 'alleen maar' de
nieuwe Calibra als primeur te vin
den is, heeft het mis. Vanaf okto
ber gaat ook in Nederland een
nieuwe basismotor voor de Kadett
en Corsa in première, een 1.4 liter
met een Multec centrale brandsto-
finspuiting en een geregelde drie
wegkatalysator. De krachtbron le
vert een vermogen van 60 pk en
en maximum koppel van 103 Nm.
De 1.6 is te koop in de hatchback
en sedan en is tevens de basismo
tor voor de vijfdeurs liftback die
de toevoeging "F" heeft gekregen.
Deze letter zou voor Future staan,
waarmee de vooruitstrevende
vormgeving wordt aangegeven.
De auto heeft inderdaad een to
taal andere lijn dan de 3- en 4-
deurs. Het onderstel is vergelijk
baar aan de sedan. De F moet
voornamelijk concurreren met de
Toyota Corolla Liftback. De 323 F
heeft een sterk aflopend front met
opklapbare lampen. De achter
kant is bol van vorm, heeft een for
se doorlopende spoiler en behoor
lijke dode hoeken. Alhoewel er
natuurlijk al weer gauw een hoop
andere merken en modellen bij-
gesleept worden waarmee een
gelijkenis vertoond zou worden, is
de nieuwe Mazda 323 F een frisse
nieuwe verschijning, die er best
wezen mag.
Motor nummer drie is het snoepje
uit de stal. Het gaat om een 131 pk
leverende 1.8 liter 16-klepper, le-
p. mnd
De serie begint bij de 1.3 liter 16-
klepper met een vermogen van 75
pk. Een uitstekende krachtbron
bleek tijdens een proefrit in de
omgeving van Frankfurt. De auto
is zeer aanspreekbaar en kan
snel en sportief bereden worden.
De topsnelheid van 160 km/u is
uiterst bruikbaar, terwijl een acce
leratie van 0 tot 100 in 12,1 secon
den ook zeer tot tevredenheid
stemt. Tegen meerprijs kan de 1.3
worden gekoppeld aan een drie-
Je merkt meteen bij het wegrijden
in de auto dat hij zeer behoorlijk
presteert. Koppeling en versnel
lingsbak laten zich heel licht be
dienen. Wat helaas niet geldt voor
de besturing. Vooral bij manou-
vreren zou de als extra leverbare
stuurbekrachtiging niet overbodig
zijn. In combinatie met de stan
daard vijfbak accelereert de Ap
plause binnen 9,8 seconden van 0
naar 100 km/u.
traps automatische versnellings
bak.
Het is alleen jammer dat de basis
motor in de nieuwe 323 alleen met
een ongeregelde katalysator ge
leverd wordt en dus maar beperkt
schoon is. Een 1.3 16-klepper met
injectie en driewegkatalysator
wordt echter wel door de fabriek
gemaakt, maar zou volgens de im
porteur alleen in de eenvoudige
LX uitvoering te leveren zijn. De
1.3 motor maakt echter in ons land
60 van de totale 323- verkopen
uit, zodat een completer pallet
aan uitvoeringen erg belangrijk
is. De 1.3 liter motor is verkrijg
baar als 3 deurs hatchback en se
dan.
Nummer twee op de lijst is in de
praktijk de meest prettig kracht-
verstelbare buitenspiegel, van
:hterklep en
-rje, stootstrips op de
flanken, een digitaal klokje en in
twee ongelijke delen neerklapba-
re achterbank behoren hierbij tot
de standaard geleverde zaken.
Dat betekent dat de basis 323 al
les behalve kaal is. De GLX versie
voegt hier onder andere aan toe:
een tweede buitenspiegel, bum-
srs in de carrosseriekleur, wiel-
x laten, bredere banden, verstel
baar stuur en velours bekleding.
De top is uiteraard de GT-versie
die alleen in combinatie met de
1.8 liter motor wordt geleverd.
Uiteraard is hierbij de uitrusting
op sportiviteit gericht.
Het gaat hierbij om een 8 klep-
penmotor. Tweede krachtbron in
de Swift sedan wordt de 1.6 liter
16 klepper die we tot nog toe al
leen in de Vitara vonden. Maar
liefst 95 pk worden hierbij op e
voorwielen losgelaten. De auto's
wegen respectievelijk 790 en 850
kg, zodat het behoorlijk vlotte
wegwezers zullen zijn. Tegen
meerprijs zijn beide uitvoeringen
leverbaar met een drietraps auto
matische versnellingsbak.
De Swift sedan is 4.07 meter lang
en is daarmee één van de kleinste
sedanmodellen, die op dit moment
te koop zijn.
Suzuki meldt op dit moment dus
twee motoren die elk in combina
tie met één uitvoeringsvariant ge
leverd worden. De 1.3 als GL en
de 1.6 als GLX. Uiteraard zullen
we binnenkort, als de auto daad
werkelijk naar Nederland komt,
uitgebreid terugkomen op deze
nieuweling.
Daihatsu Holland hoopt vanuit zijn
nieuwe kantoor in Vianen dit jaar
nog zo'n 1250 exemplaren van de
nieuweling op de Nederlandse
weg te zetten. Volgend jaar ver
wachten ze er zo'n 2500 te kunnen
verkopen. Een reele schatting,
daar de totale markt in deze klas
se ongeveer 175.000 nieuw ver
kochte auto's per jaar telt.
Toen Daihatsu ruim tien jaar geleden naar Nederland
kwam bestond het programma uit een aantal kleine
auto's en de Taft terreinwagen. Naast de Cuore en Cha- een vriendelijke prijs
rade werd ook een tijdje de Charmant geleverd, de gro- geboden: 1.25.495,=.
In vergelijking met de nu verdwe
nen 1.3 liter motor is het vermogen
gelijk gebleven, maar steeg het
koppel fors. Dit laatste zorgt er
voor dat er meer trekkracht aan-
“7 is en de auto's soepeler zijn
et stadsverkeer. In de Kadett
jt deze 1.4i voor een topsnel-
1 van 160 km/u.
verbaar in de hatchback en lift- 3
back. Deze motor brengt de 323 zo binnenuit te openen gei
rond de 200 km/u en zorgt voor de benzine klepje, stootstrij
bekende acceleratie in 8,2 secon-
den.
Het onderstel van alle 323-model-
len is een goed compromis tussen
sportiviteit en comfort. De auto's
zijn met behoorlijke snelheden
door allerhande haarspeldboch
ten te gooien. Het enigszins pie- eer
pen der banden is hiervan het
enige gevolg. De besturing is
uiterst direct en niet te zwaar. On- ^rr(
der normale omstandigheden is
de 323 een heel makkelijk te be
sturen auto.
ABS
Verder zijn er met de Xi nog
le combinaties mogelijk met
Electrisch optiepakket (elect,
ruitbediening, centrale ver'”
deling en electrisch antenne) en
het ABS optiepakket (ABS, zichzelf
instellende schokdempers en een
verwarmingspaneel met druk
ken). Met dit alles komt de
v<uu,Ue Applause op f.35.495,=.
De Applause is een heel be
schaafd gestileerde auto met een
lengte van 4,26 meter. De auto is
niet echt opvallend, wat echter
geen nadeel hoeft te zijn. Veel van
zijn concurrenten zijn ook geen
uitblinkers op het kunstzinnige
vlak.
Iedere onoplettende kijker ziet de
Applause voor een normale vier-
deurs sedan aan met een koffer
bak. Groot is dan ook de verras
sing als je die kofferbak wilt ope
nen en blijkt dat ook de achterruit
mee omhoog scharniert. Het gaat
dus om een heuse vijfdeurs met al
le prettige bijkomstigheden van
dien.
Waar in dit segment 1.3 en 1.4 liter
motoren over het alge:
gel zijn, komt Daihatsi
plause met de inmiddels
roza bekende 1.6 liter motor. De
krachtbron is voorzien van een 16-
kleppenkop en een multipoint in
jectie. Geen wonder dat door dit
alles een maximaal vermogen
van 105 pk wordt geleverd. Deze
maximale kracht komt volledig
vrij bij 6000 tr/min. Het heel be-
Heel veel merken leveren auto's
tussen de vijfentwintig en dertig
duizend gulden. Iedere afzonder
lijke fabrikant heeft met zo'n twin
tig concurrenten te maken. Het is
dus niet bepaald makkelijk om
voor de eerste keer in dit segment
binnen te komen. Daihatsu durft
die stap aan, door met een toch
heel bijzondere auto te komen.
De koets van de 3-deurs hatch
back doet eigenlijk het meest aan
de voorganger denken. De auto
ziet er compact uit, al is met name
de wielbasis forser geworden. De
sedan is een keurige auto die
vooral in de zakenwereld carrière
moet gaan maken. Mazda heeft
hierin met de 323 nog een te laag
aandeel, wat dus moet worden
opgekrikt. De 323 heeft in ieder
geval alles in huis om een succes
te worden. De carrosserie is dui
delijk stijver dan bij de voorgan
ger, terwijl alle plaatwerkdelen
gegalvaniseerd zijn. De importeur
Autopalace de Binckhorst hoopt
er op jaarbasis 12.500 stuks van te
gaan verkopen.
Natuurlijk kan de klant kiezen uit
een aantal uitrustingsniveau's. De
basis 323 heet LX, een uitvoering
die op alle carrosserievarianten
leverbaar is. Getint glas, interval
op de ruitewissers, van binnenuit
Alle Opeis krijgen voor het nieu
we modellenjaar veiligheidsgor
dels achterin. De Vectra 2000 met
sportieve 2 liter 16-kleppenmotor
komt het programma nu definitief
versterken, terwijl het gamma van
de Omega en Senator wordt ver
rijkt met de 3 liter 24-kleppen
krachtbron. Maar over dit laatste
drietal binnenkort meer.
Een andere verdienste van de Ap
plause is de enorme binnenruim-
jemeen dei re- te. Vooral ook de achterpassa-
su m zijn Ap- giers hebben in deze nieuwste
1 F®- Daihatsu-telg totaal niet te klagen.
De Daihatsu Applause komt er in
verschillende uitvoeringen. De ba
sisversie is de i met standaard on
der meer armsteunen voor en ach
ter, een console, hoofdsteunen,
twee kaartenvakken, radiovoor-
bereiding, veiligheidsgordels
achterin en een uitgebreide ge-
reedschapsset. Een behoorlijk
complete auto die bovendien voor
J -js wordt aan-
geooaen: i.4o.aao, Daarna volgt
de Li met een van binnenuit de
openen achterklep, getint glas en
een digitaal klokje. Deze uitvoe
ring kost exact elfhonderd gulden
meer. De meest complete Applau
se is de Xi die voor f.28.695,= bij
de dealer staat. Uiteraard is dit
model nog completer van uitrus
ting met een deelbare achterbank
rugleuning, verlichting in dash
boardkastje, hoofdsteunen achter
in, 15 Watt luidsprekers, in hoogte
verstelbaar stuur en in de kleur
gespoten bumpers. Zowel de Li
als Xi zijn tegen meerprijs met de knopp«
genoemde automaat te verkrijgen, duurste
bron, een 1.6 liter injectie met 'ge
woon' twee kleppen per cylinder.
Deze krachtbron levert 87 pk die
goed zijn voor een top van 172
km/u. Ook in acceleratie is de
auto wat sneller dan de 1.3. De 1.6
is tegen meerprijs met een auto
maat leverbaar, echter dan met
vier overbrengngen. Het is een
bijzonder fijne en snel te rijden
auto als onder de motorkap de 1.6
zijn werk doet. Uiteraard is deze
motor wel vóórzien van een gere
gelde katalysator.
De voorwielaangedreven Daihat
su is ook met een drietraps auto
maat te verkrijgen. De topsnelheid
ligt bij de handgeschakelde ver
sie op 185 km/u, terwijl de auto
maat-rijders slechts 10 km moeten
laten schieten. Tot zover niets dan
goeds over de motor. Helaas is hij
bij hogere toeren wat rumoerig,
wat de sportievelingen onder ons
juist erg zullen waarderen.